Podział pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiT.2022.16

Akt utracił moc
Wersja od: 19 kwietnia 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 15
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 19 kwietnia 2022 r.
w sprawie podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii

Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535, 2105 i 655) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Minister Rozwoju i Technologii, kierujący działami administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki jego polityki.
2. 
Minister nadzoruje merytorycznie:
1)
Gabinet Polityczny Ministra;
2)
Biuro Komunikacji;
3)
Biuro Ministra;
4)
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
5)
Departament Koordynacji Polityk Lokalnych.
§  2. 
1. 
Minister podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, a w sprawach wnoszenia dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - do Sekretarza Rady Ministrów.
2. 
Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:
1)
kierowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz strategii, programów i polityk pod obrady Rady Ministrów;
2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;
3)
powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów;
4)
wykonywanie praw z akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa, łącznie z wynikającymi z nich prawami osobistymi albo indywidualnymi, lub składanie w imieniu Skarbu Państwa oświadczenia woli o nabyciu lub objęciu akcji i udziałów w spółkach wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933 oraz z 2022 r. poz. 807);
5)
powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia członków organów spółek, w tym członków zarządów i rad nadzorczych, pełnomocników wspólnika oraz likwidatorów, w spółkach, w których Minister wykonuje uprawnienia Skarbu Państwa, a także kierowników jednostek organizacyjnych, członków jednostek organizacyjnych oraz kierowników lub członków innych podmiotów podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub w stosunku do których Minister posiada stosowne uprawnienia;
6)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
7)
sprawowanie nadzoru organizacyjno-personalnego nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
8)
sprawowanie nadzoru Ministra nad instytutami badawczymi oraz wykonywanie uprawnień Ministra dotyczących wykonywania praw z akcji i udziałów posiadanych przez nadzorowane instytuty badawcze;
9)
przyznawanie odznaczeń resortowych.
3. 
Sekretarze Stanu i Podsekretarze Stanu realizują zadania w zakresie powierzonych kompetencji określone dla działów administracji rządowej:
1)
budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;
2)
gospodarka.
4. 
Sekretarze Stanu i Podsekretarze Stanu, każdy w zakresie określonym zarządzeniem, są upoważnieni, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8, do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.
5. 
Sekretarze Stanu, Podsekretarze Stanu i Dyrektor Generalny podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:
1)
do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich i senackich projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;
2)
przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
3)
zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień;
4)
odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra;
5)
do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.
6. 
Pisma, o których mowa w ust. 1 i 5, powinny być przygotowane z wykorzystaniem wzoru formularza Ministra i odpowiednio parafowane przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną, a przedkładane do podpisu Ministra - zaaprobowane również przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną.
7. 
Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 i 655), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym wymaga odrębnego upoważnienia albo pełnomocnictwa.
8. 
Złożenie przez Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania pełnomocnictwa w formie prawem przewidzianej.
§  3. 
1. 
Sekretarze Stanu, Podsekretarze Stanu i Dyrektor Generalny realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra, podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne ze wskazanym przez Ministra kierunkiem rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
2. 
Sekretarze Stanu, Podsekretarze Stanu i Dyrektor Generalny współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. 
Sekretarze Stanu, Podsekretarze Stanu i Dyrektor Generalny przedkładają Kierownictwu Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.
4. 
Sekretarze Stanu i Podsekretarze Stanu w zakresie swojej właściwości dokonują kontroli zgodności z polityką Rady Ministrów aktów prawa miejscowego.
5. 
Sekretarze Stanu i Podsekretarze Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:
1)
wynikające z nadzoru Ministra nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
2)
związane z wykonywaniem kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25).
6. 
Sekretarze Stanu, Podsekretarze Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi.
§  4. 
1. 
Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Gospodarki Cyfrowej;
2)
Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
3)
Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego;
4)
Departament Prawny.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk reprezentuje Ministra w:
1)
Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
2)
Komitecie Społecznym Rady Ministrów;
3)
Komitecie do spraw Pożytku Publicznego;
4)
Stałym Komitecie Rady Ministrów;
5)
Zespole do spraw Programowania Prac Rządu.
4. 
Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędu Dozoru Technicznego, Prezesa Głównego Urzędu Miar i Polskiego Centrum Akredytacji oraz biur informacji gospodarczej.
5. 
Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk podpisuje, w czasie nieobecności Ministra, w jego zastępstwie, akty wykonawcze do ustaw, akty wewnętrzne Ministra, wytyczne, komunikaty oraz obwieszczenia.
§  5. 
1. 
Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej;
2)
Departament Rozwoju Inwestycji.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak w imieniu Ministra:
1)
realizuje zadania związane z udzielaniem i rozliczaniem dotacji na realizację ustawowych zadań Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.;
2)
wykonuje zadania i uprawnienia ministra właściwego do spraw gospodarki w stosunku do Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.;
3)
sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań zespołów w stałych przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych za granicą.
§  6. 
1. 
Sekretarz Stanu Piotr Uściński nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji;
2)
Departament Lokalizacji Inwestycji;
3)
Departament Mieszkalnictwa;
4)
Departament Orzecznictwa;
5)
Departament Planowania Przestrzennego.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Piotr Uściński reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Sekretarz Stanu Piotr Uściński w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Głównego Geodety Kraju, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Krajowego Zasobu Nieruchomości, Instytutu Geodezji i Kartografii i Instytutu Techniki Budowlanej.
§  7. 
1. 
Podsekretarz Stanu Michał Wiśniewski nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Gospodarki Nieruchomościami;
2)
Departament Gospodarki Niskoemisyjnej.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Podsekretarz Stanu Michał Wiśniewski reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
§  8. 
1. 
Podsekretarz Stanu Mariusz Jerzy Golecki nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Analiz Gospodarczych;
2)
Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych;
3)
Departament Innowacji i Polityki Przemysłowej;
4)
Departament Spraw Europejskich.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Podsekretarz Stanu Mariusz Jerzy Golecki reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Podsekretarz Stanu Mariusz Jerzy Golecki reprezentuje Ministra w:
1)
Komitecie do Spraw Europejskich;
2)
Komitecie Koordynacyjnym do spraw Polityki Rozwoju;
3)
Komitecie do spraw Umowy Partnerstwa.
4. 
Podsekretarz Stanu Mariusz Jerzy Golecki w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, Polskiej Agencji Kosmicznej, Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości oraz nad działalnością Wydziału Ekonomiczno-Handlowego nadzorowanego przez Ministra w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli.
§  9. 
1. 
Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655).
2. 
Ponadto Dyrektor Generalny odpowiada za nadzorowanie spraw:
1)
związanych z budżetem;
2)
związanych z budową, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Ministerstwie;
3)
dotyczących kontroli w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
4)
dotyczących zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych.
3. 
Dyrektor Generalny odpowiada za:
1)
opracowanie budżetu Ministerstwa w zakresie części budżetowych:
a)
18 - Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo,
b)
20 - Gospodarka;
2)
realizację zadań dysponenta części budżetowych:
a)
18 - Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo,
b)
20 - Gospodarka.
4. 
Dyrektor Generalny nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Budżetu i Finansów;
2)
Departament Kontroli i Audytu;
3)
Biuro Administracyjne;
4)
Biuro Bezpieczeństwa;
5)
Biuro Dyrektora Generalnego;
6)
Biuro Informatyki.
§  10. 
1. 
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:
1)
realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych;
2)
dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.
2. 
Szczegółowe zadania w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.
§  11. 
1. 
Ministra w czasie nieobecności zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk.
2. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Olgi Ewy Semeniuk, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
3. 
W przypadkach nieobecności Sekretarzy Stanu i Podsekretarzy Stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:
1)
Sekretarza Stanu Olgę Ewę Semeniuk w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak;
2)
Sekretarza Stanu Grzegorza Piechowiaka w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Piotr Usciński;
3)
Sekretarza Stanu Piotra Uścińskiego w czasie nieobecności zastępuje Podsekretarz Stanu Michał Wiśniewski;
4)
Podsekretarza Stanu Michała Wiśniewskiego w czasie nieobecności zastępuje Podsekretarz Stanu Mariusz Jerzy Golecki;
5)
Podsekretarza Stanu Mariusza Jerzego Goleckiego w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk.
4. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących wymienionych w ust. 3, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
§  12. 
Minister może zlecić Sekretarzom Stanu, Podsekretarzom Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu inne zadania niż określone dla nich w zarządzeniu.
§  13. 
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych - Dyrektor Generalny.
§  14. 
Traci moc zarządzenie nr 3 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 3).
§  15. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 1945).