Planowanie, przygotowywanie i prowadzenie kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.
NFZ.2012.50
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 50/2012/DGL
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 8 sierpnia 2012 r.
w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 2
Planowanie i przygotowywanie kontroli
Planowanie i przygotowywanie kontroli
Rozdział 3
Zadania osób wykonujących czynności kontrolne
Zadania osób wykonujących czynności kontrolne
Rozdział 4
Przeprowadzanie i dokumentowanie czynności kontrolnych.
Przeprowadzanie i dokumentowanie czynności kontrolnych.
Rozdział 5
Zgłaszanie i rozpatrywanie zastrzeżeń do protokołu kontroli
Zgłaszanie i rozpatrywanie zastrzeżeń do protokołu kontroli
Rozdział 6
Wystąpienie pokontrolne i zalecenia pokontrolne
Wystąpienie pokontrolne i zalecenia pokontrolne
Rozdział 7
Rozpatrywanie zastrzeżeń do wystąpień pokontrolnych oraz zażaleń na zalecenia pokontrolne
Rozpatrywanie zastrzeżeń do wystąpień pokontrolnych oraz zażaleń na zalecenia pokontrolne
Rozdział 8
Ewidencja kontroli
Ewidencja kontroli
Rozdział 9
Syntetyczna ocena wyników i wnioski z przeprowadzonych kontroli koordynowanych
Syntetyczna ocena wyników i wnioski z przeprowadzonych kontroli koordynowanych
Rozdział 10
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
ZAŁĄCZNIKI
Spis załączników do Zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.
Spis załączników do Zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
50 Roczny plan kontroli na .................... rok .................................. OW NFZ
50 Roczny plan kontroli na .................... rok .................................. OW NFZ
L.P | Nr kontrolowanej umowy (jeżeli dotyczy) | Nazwa apteki | Adres apteki | Tematyka kontroli | Przewidywany termin rozpoczęcia kontroli* | Przewidywany termin zakończenia kontroli* | Uzasadnienie kontroli | Uwagi |
Część B. Świadczeniodawcy oraz osoby uprawnione.
L.P. | Nr Kontrolowanej umowy | Nazwa świadczeniodawcy/ osoby uprawnionej | Adres świadczeniodawcy/ osoby uprawnionej | Tematyka kontroli | Rodzaj i zakres kontrolowanych świadczeń** | Przewidywany termin rozpoczęcia kontroli | Przewidywany termin zakończenia kontroli | Kontrolowane miejsca udzielania świadczeń/ Kontrolowane miejsca wystawiania recept refundowanych*** | Uzasadnienie kontroli | Uwagi |
..........................................
data i podpis Dyrektora
Oddziału Wojewódzkiego NFZ
* należy wskazać miesiąc
** dotyczy świadczeniodawców.
*** dotyczy osób uprawnionych.
ZAŁĄCZNIK Nr 2 51
Zlecenie kontroli doraźnej
Zlecenie kontroli doraźnej
Narodowego Funduszu Zdrowia
z siedzibą w ................................
Postępowanie kontrolne nr .....
Na podstawie § 9 ust. 1 i 2 zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne
.......................................................................................................................................................
(określenie komórki organizacyjnej wnioskującej kontrolę doraźną)
wnosi o przeprowadzenie kontroli doraźnej ................................................................................
(określenie podmiotu wnioskowanego do kontroli)
posiadającego/ej umowę z .............. Wojewódzkim Oddziałem NFZ w .....................................
nr ................ z dnia ................................... (nie dotyczy aptek, których kontrola dotyczy recept zrealizowanych przed wejściem w życie ustawy refundacyjnej)
Uzasadnienie przeprowadzenia kontroli: .....................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Przedmiot kontroli ........................................................................................................................
(Podać podstawowe kierunki kontroli, w przypadku ponownej kontroli podmiotu kontrolowanego nr i temat kontroli, z której realizacja wniosków ma być kontrolowana)
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Załącznikiem do zlecenia jest program kontroli, sporządzony zgodnie z § 12 pkt 1, 5-6 i 8 zarządzenia nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r.
Wnioskodawca Akceptuję
......................................................... ........................................................
(Data i podpis osoby uprawnionej) (Data i podpis Dyrektora Oddziału
Wojewódzkiego NFZ)
ZAŁĄCZNIK Nr 3
52 WZÓR PROGRAMU KONTROLI
52 WZÓR PROGRAMU KONTROLI
Narodowego Funduszu Zdrowia
z siedzibą w ...............................
................................, dnia ............ r.
Postępowanie kontrolne nr ......................
1. Tematyka kontroli ............................................................................................................
2. Wskazówki metodyczne ..................................................................................................
3. Wykaz aktów prawnych dotyczących zagadnień i obszarów kontroli .................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
Wnioskodawca Akceptuję
........................................................ ..............................................................................
(data, podpis osoby uprawnionej) (data, podpis Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego
NFZ lub osoby upoważnionej)
ZAŁĄCZNIK Nr 4 53
Upoważnienie Nr ........
Upoważnienie Nr ........
Postępowanie kontrolne nr ........
Na podstawie art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581, z późn. zm.), w zw. z art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 345) (dot. świadczeniodawców i osób uprawnionych) / art. 47 ust. 6 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych (dot. aptek), upoważniam:
Pana/Panią ....................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
pracownika ...................................................................................................................................
(wydział, departament)
do przeprowadzenia kontroli w ...................................................................................................
(oznaczenie podmiotu kontrolowanego)
w zakresie ....................................................................................................................................
Przedmiotem kontroli będzie .......................................................................................................
......................................................................................................................................................
Przewidywany termin przeprowadzenia kontroli ........................................................................
(dzień, miesiąc, rok; ilość dni)
Ważność upoważnienia upływa z dniem .................
Upoważnienie niniejsze jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej nr ....... lub dokumentu tożsamości i nie może być przenoszone na osoby trzecie.
..................................................
data, podpis i pieczęć zarządzającego kontrolę
Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ............................................................................
..........................................................................
data, podpis i pieczęć zarządzającego kontrolę
Pouczenie
o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego
Dot. świadczeniodawców i osób uprawnionych
1. Kontrola wystawiania recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę działań osoby wystawiającej receptę w zakresie:
1) zgodności danych zamieszczonych na recepcie z prowadzoną dokumentacją medyczną;
2) prawidłowości wystawienia recepty oraz zgodności jej wystawienia z przepisami prawa. (podstawa prawna: § 29 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. z 2014 r. poz. 319, z późn. zm.).
2. Podmiot kontrolowany jest zobowiązany do przedkładania kontroli NFZ żądanej dokumentacji oraz udzielania wszelkich informacji i pomocy niezbędnych w związku z prowadzoną kontrolą
(podstawa prawna: art. 64 ust. 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).
3. Osoba kontrolowana jest zobowiązana do przedstawiania dokumentacji zgodnie z art. 8 ust. 2 umowy upoważniającej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane ze środków publicznych przysługujące świadczeniobiorcom
Dot. aptek
1. Osobą uprawnioną do reprezentowania apteki w trakcie kontroli jest kierownik apteki lub upoważniony przez niego farmaceuta wyznaczony do zastępowania kierownika apteki, w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. poz. 271, z późn. zm.), a w przypadku gdy kierownikiem punktu aptecznego jest technik farmaceutyczny wyznaczony do jego zastępowania - technik farmaceutyczny.
(podstawa prawna: art. 47 ust 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).
2. Kontrola realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę działań osób wydających leki, w zakresie:
1) zrealizowania i otaksowania recept;
2) ilości wydanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych;
3) przestrzegania terminów realizacji recept
(podstawa prawna: § 29 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich).
3. W trakcie kontroli osoby o których mowa w pkt 1 mają obowiązek:
1) zapewnić dostęp do pomieszczeń apteki;
2) zapewnić dostęp do recept wraz z ich otaksowaniem;
3) zapewnić dane o obrocie lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobami medycznymi objętymi refundacją, wynikające ze zrealizowanych recept wystawionych przez osobę uprawnioną;
4) zapewnić dokumentację i informacje, które apteka jest zobowiązana prowadzić i posiadać na podstawie odrębnych przepisów oraz informacje, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2-4 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;
5) udzielać ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli;
6) potwierdzać za zgodność za oryginałem odpisy i kopie dokumentów oraz prawidłowość zestawień i obliczeń
(podstawa prawna: art. 47 ust. 7, 8 i 9 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).
ZAŁĄCZNIK Nr 5 54
WYZNACZENIE KIEROWNIKA ZESPOŁU KONTROLNEGO
WYZNACZENIE KIEROWNIKA ZESPOŁU KONTROLNEGO
Postępowanie kontrolne nr ....
Na podstawie § 18 ust. 1 zarządzenia Nr ...... Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia ............... r. wyznaczam:
Panią/Pana ........................... (imię i nazwisko), upoważnienie nr ....................., na stanowisko
kierownika zespołu kontrolnego w postępowaniu kontrolnym nr: ..........................................
Do głównych zadań kierownika zespołu kontrolnego należy w szczególności:
1) dokonywanie podziału zadań między członków zespołu i koordynacje ich działań;
2) zapewnienie prawidłowego i terminowego przeprowadzania kontroli przez zespół;
3) rozstrzyganie rozbieżności między członkami zespołu wynikłych na tle dokonanych ustaleń kontrolnych lub sposobu ujęcia ustaleń w protokole kontroli.
..............................................
Podpis zarządzającego kontrolę
ZAŁĄCZNIK Nr 6 55
ZAWIADOMIENIE
ZAWIADOMIENIE
z siedzibą w ...............................
Postępowanie kontrolne nr ........
Działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) oraz w zw. z § 4 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723)/ § 4 ust. 8 załącznika nr 2 do zarządzenia Nr 85/2011/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna (dotyczy umów w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna) zawiadamiam, że w dniach:
.....................................................................................................................................................
(termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli)
zostanie przeprowadzona kontrola w: ........................................................................................
(nazwa podmiotu kontrolowanego)
Kontrola będzie prowadzona w siedzibie podmiotu kontrolowanego / w siedzibie Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia / w siedzibie Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia (niewłaściwe skreślić)
Kontrola dotyczy .......................................................................................................................
(przedmiot i zakres kontroli)
Proszę o przygotowanie następujących dokumentów:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Kontrolę przeprowadzi/przeprowadzą ...............................................................................
zgodnie z udzielonym upoważnieniem / udzielonymi upoważnieniami.
....................................................................
data, podpis i pieczęć Dyrektora Oddziału
Wojewódzkiego NFZ
Oświadczam, że zostałam/em poinformowana/ny przez kontrolerów o przedłużeniu kontroli do dnia ...... (data)
..................................
(podpis)
(powyższe dane wypełniane w sytuacji przedłużenia kontroli)
Pouczenie
o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego
1. Kontrola wystawiania recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę działań osoby wystawiającej receptę w zakresie:
1) zgodności danych zamieszczonych na recepcie z prowadzoną dokumentacją medyczną;
2) prawidłowości wystawienia recepty oraz zgodności jej wystawienia z przepisami prawa (podstawa prawna: § 29 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. poz. 260, z późn. zm.).
2. Podmiot kontrolowany jest zobowiązany do przedkładania kontroli NFZ żądanej dokumentacji oraz udzielania wszelkich informacji i pomocy niezbędnych w związku z prowadzoną kontrolą
(podstawa prawna: art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).
3. Osoba kontrolowana jest zobowiązana do przedstawiania dokumentacji, zgodnie z art. 8 ust. 2 umowy upoważniającej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane ze środków publicznych przysługujące świadczeniobiorcom.
ZAŁĄCZNIK Nr 7 56
ZAWIADOMIENIE
ZAWIADOMIENIE
z siedzibą w ...............................
Postępowanie kontrolne nr ........
Działając na podstawie art. 47 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) w zw. z § 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept (Dz. U. z 2013 r. poz. 364) zawiadamiam, iż w dniach:
......................................................................................................................................................
(termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli)
zostanie przeprowadzona kontrola w: .........................................................................................
(nazwa podmiotu kontrolowanego)
Kontrola będzie prowadzona w siedzibie podmiotu kontrolowanego / w siedzibie Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia / w siedzibie Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia (niewłaściwe skreślić)
Kontrola dotyczy ........................................................................................................................
(przedmiot i zakres kontroli)
Proszę o przygotowanie następujących dokumentów:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Kontrolę przeprowadzi/przeprowadzą .........................................................................................
zgodnie z udzielonym upoważnieniem / udzielonymi upoważnieniami.
....................................................................
data, podpis i pieczęć Dyrektora Oddziału
Wojewódzkiego NFZ
Oświadczam, że zostałam/em poinformowana/ny przez kontrolerów o przedłużeniu kontroli do dnia ...... (data).
..................................
(podpis)
(powyższe dane wypełniane w sytuacji przedłużenia kontroli)
Pouczenie
o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego
1. Osobą uprawnioną do reprezentowania apteki w trakcie kontroli jest kierownik apteki lub upoważniony przez niego farmaceuta wyznaczony do zastępowania kierownika apteki, w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.), a w przypadku gdy kierownikiem punktu aptecznego jest technik farmaceutyczny wyznaczony do jego zastępowania - technik farmaceutyczny
(podstawa prawna: art. 47 ust 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).
2. Kontrola realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę działań osób wydających leki, w zakresie:
1) zrealizowania i otaksowania recept;
2) ilości wydanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych;
3) przestrzegania terminów realizacji recept
(podstawa prawna: § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. poz. 260, z późn. zm.).
3. W trakcie kontroli osoby, o których mowa w ust. 1, są obowiązane:
1) zapewnić dostęp do pomieszczeń apteki;
2) zapewnić dostęp do recept wraz z ich otaksowaniem;
3) zapewnić dane o obrocie lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobami medycznymi objętymi refundacją, wynikające ze zrealizowanych recept wystawionych przez osobę uprawnioną;
4) zapewnić dokumentację i informacje, które apteka jest zobowiązana prowadzić i posiadać na podstawie odrębnych przepisów, i informacje, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2-4 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;
5) udzielać ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli;
6) potwierdzać za zgodność za oryginałem odpisy i kopie dokumentów oraz prawidłowość zestawień i obliczeń
(podstawa prawna: art. 47 ust. 7, 8 i 9 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).
ZAŁĄCZNIK Nr 8
57 (uchylony).
57 (uchylony).
ZAŁĄCZNIK Nr 8a 58
WZÓR
POKWITOWANIE ODDANIA NA PRZECHOWANIE PODMIOTOWI KONTROLOWANEMU ZEBRANYCH MATERIAŁÓW DOWODOWYCH
WZÓR
POKWITOWANIE ODDANIA NA PRZECHOWANIE PODMIOTOWI KONTROLOWANEMU ZEBRANYCH MATERIAŁÓW DOWODOWYCH
Wojewódzki Narodowego
Funduszu Zdrowia Miejscowość, dnia ........... r.
Nr postępowania kontrolnego:
...........................
Nr pisma:
.........................
Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) Pani/Pan .................. (imię i nazwisko kontrolera), nr upoważnienia .................... oddała/oddał Pani/Panu .......................... (imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany) na przechowanie zebrane materiały dowodowe.
Wykaz oddanych na przechowanie materiałów dowodowych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.
Przechowujący Oddający
............................................ ............................................
(data i podpis osoby reprezentującej (data i podpis kontrolera)
podmiot kontrolowany)
ZAŁĄCZNIK Nr 8b 59
WZÓR
POKWITOWANIE PRZEJĘCIA OD PODMIOTU KONTROLOWANEGO ORYGINAŁÓW MATERIAŁÓW DOWODOWYCH
WZÓR
POKWITOWANIE PRZEJĘCIA OD PODMIOTU KONTROLOWANEGO ORYGINAŁÓW MATERIAŁÓW DOWODOWYCH
Wojewódzki Narodowego
Funduszu Zdrowia Miejscowość, dnia ........... r.
Nr postępowania kontrolnego:
...........................
Nr pisma:
.........................
Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) Pani/Pan .................. (imię i nazwisko kontrolera), nr upoważnienia .................... otrzymała/otrzymał od Pani/Pana .......................... (imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany) oryginały materiałów dowodowych.
Wykaz przekazanych przez podmiot kontrolowany oryginałów materiałów dowodowych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.
Przekazujący Odbierający
........................................... ...........................................
(data i podpis osoby reprezentującej (data i podpis kontrolera)
ZAŁĄCZNIK Nr 8c 60
WZÓR
POKWITOWANIE POBRANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
WZÓR
POKWITOWANIE POBRANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
Wojewódzki Narodowego
Funduszu Zdrowia Miejscowość, dnia ........... r.
Nr postępowania kontrolnego:
...........................
Nr pisma:
.........................
Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) Pani/Pan .................. (imię i nazwisko kontrolera), nr upoważnienia .................... otrzymała/otrzymał od Pani/Pana .......................... (imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany) dokumentację medyczną pacjentów w ramach realizacji umowy nr ............ zawartej w dniu ............. r.
Wykaz przekazanej przez podmiot kontrolowany, dokumentacji medycznej pacjentów stanowi załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.
Jednocześnie Pani/Pan .................... (imię i nazwisko, osoby reprezentującej podmiot kontrolowany) oświadcza, że przekazana, dokumentacja medyczna stanowi całość dokumentacji medycznej obejmującej okres kontroli, wraz z dokumentami medycznymi stanowiącymi uzasadnienie postawionych rozpoznań, stanowiących podstawę ordynacji lekarskiej w okresie od ........... r. do ....... r., dla świadczeniobiorców o nr PESEL ........ .
Przekazujący Odbierający
......................................................... ...........................................
(data i podpis osoby reprezentującej (data i podpis kontrolera)
podmiot kontrolowany)
ZAŁĄCZNIK Nr 9
Pokwitowanie zwrotu recept i innych dokumentów związanych z ich realizacją
Pokwitowanie zwrotu recept i innych dokumentów związanych z ich realizacją
z siedzibą w .................
Postępowanie kontrolne nr .....
Pokwitowanie pobrania recept i innych dokumentów związanych z ich realizacją
Na podstawie art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696 z późn. zm.)
.......................................................................................................................................................
(imię i nazwisko oraz nr upoważnienia pracownika jednostki NFZ
przeprowadzającego kontrolę)
działając w ramach kontroli .........................................................................................................
(nazwa i adres apteki)
pobrał od ......................................................................................................................................
(imię i nazwisko kierownika apteki lub upoważnionego przez niego
farmaceuty/technika farmacji)
niżej wymienione recepty i dokumenty związane z ich otaksowaniem:
L.p. | Numer recepty | Rodzaj recepty | Uwagi |
inne pobrane dokumenty
L.p. | Rodzaj liczba dokumentu | Okres sprawozdawczy pobranych dokumentów | Uwagi |
..................................... ...............................................
podpis kontrolera podpis osoby upoważnionej do
reprezentowania podmiotu
kontrolowanego
.............. Oddziału Wojewódzkiego ......................................., dnia ..........................
Narodowego Funduszu Zdrowia
z siedzibą w .............
Postępowanie kontrolne nr .....
Na podstawie art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696 z późn. zm.)
.......................................................................................................................................................
(imię i nazwisko oraz nr upoważnienia pracownika jednostki NFZ
przeprowadzającego kontrolę)
działając w ramach kontroli .........................................................................................................
(nazwa i adres apteki)
zwrócił ..........................................................................................................................................
(imię i nazwisko kierownika apteki lub upoważnionego przez niego
farmaceuty/technika farmacji)
niżej wymienione recepty i dokumenty związane z ich otaksowaniem:
L.p. | Numer recepty | Rodzaj recepty | Uwagi |
inne pobrane dokumenty
L.p. | Rodzaj liczba dokumentu | Okres sprawozdawczy pobranych dokumentów | Uwagi |
..................................... ...............................................
podpis kontrolera podpis osoby upoważnionej do
reprezentowania podmiotu
kontrolowanego
ZAŁĄCZNIK Nr 10
61 (uchylony).
61 (uchylony).
ZAŁĄCZNIK Nr 11
WNIOSEK
WNIOSEK
Narodowego Funduszu Zdrowia
Postępowanie kontrolne o nr
................................................
...........................................
..........................................
(nazwa i adres apteki)
o udostępnienie podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń ze środków publicznych recept zrealizowanych przez świadczeniobiorców i związanych z tym informacji
Na podstawie art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027) oraz art. 47 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696), zwanej dalej "ustawą refundacyjną",
zobowiązuję kierownika apteki .................. (nazwa i adres apteki) lub pisemnie upoważnionego przez niego farmaceutę/technika farmacji do udostępnienia w dniu ................... r. recept, których dane zostały przedstawione do refundacji Narodowemu Funduszowi Zdrowia, zgodnie z załączoną do niniejszego wniosku listą.
Jednocześnie informuję, że ewentualne nieudostępnienie ww. dokumentów we wskazanym powyżej terminie stanowiło będzie uniemożliwienie wykonania czynności kontrolnych wyczerpujących dyspozycję art. 41 ust. 6 pkt 1 ustawy refundacyjnej.
W przypadku niezgodności danych zawartych na receptach z informacjami elektronicznymi przekazanymi przez aptekę do Narodowego Funduszu Zdrowia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz w 45 ust. 1 ustawy refundacyjnej, NFZ zastrzega sobie prawo do wszczęcia kontroli apteki.
..........................................................
(imię i nazwisko kontrolera oraz numer upoważnienia)
ZAŁĄCZNIK Nr 12
Protokół przyjęcia wyjaśnień
Protokół przyjęcia wyjaśnień
z siedzibą w ..................................
Postępowanie kontrolne nr ........
Na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) (dot. świadczeniodawców i osób uprawnionych) / 47 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696 z późn. zm.) (dot. aptek).
.......................................................................................................................................................
(imię i nazwisko i nr upoważnienia kontrolera)
przyjął od ......................................................................................................................................
(imię, nazwisko i osoby składającej wyjaśnienia)
ustne wyjaśnienia w sprawie
o następującej treści .....................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przed podpisaniem składający wyjaśnienia zapoznał się z treścią protokołu.
......................................... ...............................................................
(podpis kontrolera) (podpis osoby składającej wyjaśnienia)
ZAŁĄCZNIK Nr 13
PROTOKÓŁ OGLĘDZIN
PROTOKÓŁ OGLĘDZIN
Znak i numer postępowania kontrolnego:
.................................................................
Nazwa oddziału wojewódzkiego NFZ:
.................................................................
Na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) w dniu .............. przeprowadzono oględziny:
.......................................................................................................................................................
(miejsce przeprowadzenia czynności)
Czynności przeprowadzono w obecności:
.......................................................................................................................................................
(imię, nazwisko i stanowisko służbowe przedstawiciela podmiotu kontrolowanego,
uczestniczącego w oględzinach)
I. Przedmiot oględzin: ..........................................................................................................
.............................................................................................................................................
(Zgodnie z § 30 ust. 1 zarządzenia)
II. Data i godzina rozpoczęcia czynności: .............................................
III. Uczestnicy oględzin:
............................................. - .............................................
(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)
............................................. - .............................................
(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)
............................................. - .............................................
(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)
............................................. - .............................................
(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)
IV. Sposób utrwalenia przeprowadzonych czynności:
urządzenie rejestrujące dźwięk/obraz*
..........................................................
(rodzaj i model urządzenia)
inne: ..................................................
(podać jakie)
V. Opis przebiegu oględzin:
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
VI. Opis wykonanych czynności:
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
VII. Wyniki oględzin:
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
VIII. Zabezpieczone dokumenty/przedmioty:
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
IX. Skreślenia i poprawki:
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
X. Zgłoszone przez uczestników wnioski, zarzuty i inne oświadczenia dotyczące przeprowadzonych czynności oraz podpis osoby dokonującej czynności:
(rodzaj zgłoszenia)
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
Czytelny podpis dokonującego czynności: ................................................
(rodzaj zgłoszenia)
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
Czytelny podpis dokonującego czynności: ................................................
XI. Załączniki:
Rodzaj | Nazwa (oznaczenie) | Ilość | Czas trwania | Uwagi |
Zdjęcia | X | |||
Szkic | X | |||
Wideo | ||||
Dźwięk | ||||
Inne |
XII. Data i godzina zakończenia czynności: .................................................
Podpisy osób biorących udział w oględzinach:
1. ...................... 2.......................
3. ...................... 4.......................
* niepotrzebne skreślić
ZAŁĄCZNIK Nr 14
Powołanie biegłego lub specjalisty w danej dziedzinie
Powołanie biegłego lub specjalisty w danej dziedzinie
z siedzibą w ............
Postępowanie kontrolne nr ........
Na podstawie § 29 ust. 1 Zarządzenia Nr .......... Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia ............................................. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia postępowania kontrolnego oraz realizacji wyników kontroli powołuję biegłego/specjalistę z dziedziny
.......................................................................................................................................................
w osobie .......................................................................................................................................
dla zbadania ..................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
(podać przedmiot i zakres badań)
oraz sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonych badań i wydania na ich podstawie opinii lub orzeczenia w terminie do dnia .....................................................................................
......................................................
(podpis dyrektora wojewódzkiego
oddziału Fundusz)
ZAŁĄCZNIK Nr 15
62 Wzór protokołu kontroli
62 Wzór protokołu kontroli
Postępowanie kontrolne nr ......
Oznaczenie podmiotu kontrolowanego, osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego oraz jednostki nadrzędnej z uwzględnieniem zmian w okresie objętym kontrolą
PROTOKÓŁ KONTROLI
Ia. Dotyczy osób uprawnionych, posiadających indywidualne umowy uprawniające do wystawiania recept na refundowane leki i wyroby medyczne:
realizacji umowy Nr ......... zawartej w dniu ........... r., upoważniającej do wystawiania recept na refundowane leki i wyroby medyczne, pomiędzy .......... Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia a
Lekarzem /lekarzem dentystą/felczerem/starszym felczerem
.................................................
Numer prawa wykonywania zawodu ..........
Zam. ul. .............; 00- 000 .....................
Wystawiającym recepty refundowane w miejscu/miejscach
.............................................................................................
.............................................................................................
zwanym dalej: "Osobą uprawnioną"
Ib. Dotyczy świadczeniodawców
..............................................................................., w .................................................................,
/pełna nazwa podmiotu kontrolowanego/ /miejscowość stanowiąca siedzibę/
............................................................................, numer statystyczny ........................................,
/adres podmiotu: kod pocztowy, ulica, numer/ /Regon/
udzielającej /go świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie umowy w rodzaju nr ....................,
/Nr i data umowy z NFZ/
którego, organem założycielskim jest ..........................................................................................
/nazwa organu założycielskiego/
zwanej /go dalej ...........................................................................................................................
/skrócona nazwa podmiotu stosowana w dalszej części protokołu/
Stanowisko .............................................................. zajmuje od dnia .........................................
/nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub /data objęcia stanowiska/
osoby uprawnionej do jego reprezentowania/
....................................................................................................................................................
/imię i nazwisko kierownika podmiotu lub osoby uprawnionej do jej reprezentowania/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
Jeżeli w okresie objętym kontrolą nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika podmiotu kontrolowanego
Poprzednio stanowisko .................................................................. od dnia .................................
/nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub /data objęcia stanowiska/
osoby uprawnionej do jego reprezentowania/
do dnia .......................................... zajmował/a/ ..........................................................................
/data opuszczenia stanowiska/ /imię i nazwisko kierownika jednostki lub
osoby uprawnionej do jej reprezentowania/
Podmiotem tworzącym (w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą) jest
.................................................................................
/nazwa jednostki/
.....................................................................................................................................................
/adres jednostki: siedziba, kod pocztowy, ulica, numer/
W przypadku kontroli prowadzonej u świadczeniodawcy, stanowiących własność osoby fizycznej:
................................................... stanowi własność ....................................... , zamieszkałego w
/skrócona nazwa podmiotu/ /imię i nazwisko właściciela/
......................................................................................................................................................
/adres zameldowania właściciela/
II. Przedstawienie kontrolera, dokumentów upoważniających do prowadzenia kontroli oraz terminów kontroli
Kontrola została przeprowadzona przez. .........................................................................
/imię i nazwisko kontrolera/
z .............................................., na podstawie upoważnienia nr ......................................
/nazwa jednostki organizacyjnej NFZ
zlecającej kontrolę/
z dnia ..........................., w okresie od ...................................... do .............................................,
/data rozpoczęcia czynności /data zakończenia czynności
kontrolnych/ kontrolnych/
z przerwą w dniu/dniach/ ...................................................................
/wymienić dni przerwy w kontroli/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
Jeżeli kontrola została przeprowadzona przez zespół kontrolerów: |
Kontrolę przeprowadzili kontrolerzy z .............................................................................
/jednostka organizacyjna NFZ/
1/ ....................................., na podstawie upoważnienia do kontroli
(imię i nazwisko)
nr ................... z dnia .........................., w okresie od ..............................................
/data rozpoczęcia czynności
kontrolnych/
do .................................., z przerwą w dniu/dniach/ ..................................................
/data zakończenia czynności kontrolnych/ /wymienić dni przerwy w kontroli/
2/ ......................................, na podstawie upoważnienia do kontroli
(imię i nazwisko)
nr ................... z dnia .........................., w okresie od ..............................................
/data rozpoczęcia czynności
kontrolnych/
do .................................., z przerwą w dniu/dniach/ ..................................................
/data zakończenia czynności kontrolnych/ /wymienić dni przerwy w kontroli/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
III. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą
Przedmiotem kontroli była realizacja w/w umów w zakresie:
* prawidłowości i zasadności wystawiania recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne,
* prawidłowości prowadzenia dokumentacji medycznej wybranych pacjentów pod względem zgodności z przepisami prawa,
* zgodności danych umieszczonych na receptach z prowadzoną dokumentacją medyczną.
w okresie od ................... do .......................
/okres objęty kontrolą/
Wartość kontrolowanej refundacji wynosi ................................. zł
IV. Opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku kontroli
W toku kontroli ustalono, co następuje:
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
Wzmianka o przekazaniu informacji, o których mowa w § 30 ust. 2 Zarządzenia Nr .............. Prezesa NFZ z dnia .............. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia postępowania kontrolnego oraz realizacji wyników kontroli.
V. oraz o podjętych w związku z tym działaniach zapobiegających i ich skutkach
W przypadku poinformowania kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzeniu bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz podjęciu przez kierownika jednostki stosownych działań zabezpieczających: |
W dniu .......................... kontroler poinformował ..............................................................
/data przekazania /nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub
informacji/ osoby uprawnionej do jego reprezentowania/
o ………………………………………………………………………………………………....
/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W związku z otrzymaną informacją kierownik podmiotu ......................................................
……………………………………………………………………………………………….......
/opis podjętych działań zapobiegających i ich skutków do czasu zakończenia kontroli/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W przypadku niepodjęcia przez kierownika podmiotu kontrolowanego działań zapobiegających: |
w dniu .......................... kontroler poinformował ..............................................................
/data przekazania /nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub
informacji/ osoby uprawnionej do jego reprezentowania/
o ………………………………………………………………………………………………....
/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W terminie do ................................ .......................................................................................
/nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub
osoby uprawnionej do jego reprezentowania/
nie podjął działań zapobiegających, wyjaśniając, że ..............................................................
………………………………………………………………………………………...................
/treść wyjaśnień w sprawie przyczyn niepodjęcia działań zapobiegających/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W związku z niepodjęciem działań dla usunięcia zagrożenia, w dniu .......................................
/data przekazania informacji/
kontroler przekazał ........................................................................ informację o .......................
/imię, nazwisko, stanowisko kierownika jednostki
nadrzędnej lub nazwa właściwego organu państwowego/
………………………………………………………………………………………...................
/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W przypadku powzięcia przez kontrolera uzasadnionego podejrzenia, że działania podjęte przez kierownika jednostki są niewystarczające: |
W dniu .......................... kontroler poinformował ..............................................................
/data przekazania /nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub
informacji/ osoby uprawnionej do jego reprezentowania/
o ………………………………………………………………………………………………....
/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W związku z otrzymaną informacją kierownik podmiotu ......................................................
……………………………………………………………………………………………….......
/opis podjętych działań zapobiegających/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W związku z powzięciem przez kontrolera uzasadnionego podejrzenia, że działania podjęte przez kierownika jednostki są niewystarczające, w dniu ....................................... kontroler
/data przekazania informacji/
przekazał ............................................................................... informację o .................................
/imię, nazwisko, stanowisko kierownika jednostki
nadzorującej podmiot kontrolowany/
.......................................................................................................................................................
/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego lub możliwości powstania niepowetowanej szkody w mieniu/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W związku z otrzymaną informacją ...........................................................................................
/kierownik jednostki nadzorującej podmiot kontrolowany/
……………………………………………………………………………………………….......
……………………………………………………………………………………………….......
/opis podjętych działań zapobiegających i ich skutków do czasu zakończenia kontroli/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
Jeżeli kierownik jednostki nadzorującej podmiot kontrolowany nie podjął działań zapobiegawczych: |
Mimo otrzymania informacji o zagrożeniu, do dnia ....................................................................
.......................................................................... nie podjął działań w celu usunięcia zagrożenia,
/kierownik jednostki nadzorującej
podmiot kontrolowany/
wyjaśniając, że .....................................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
/treść wyjaśnień w sprawie przyczyn niepodjęcia działań/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W przypadku poinformowania kierownika podmiotu kontrolowanego o ustaleniach wskazujących na inne nieprawidłowości w działalności tej jednostki: |
W dniu ......................................... kontroler poinformował .......................................................
/data przekazania informacji / /nazwa stanowiska kierownika podmiotu
kontrolowanej lub osoby uprawnionej do
jego reprezentowania/
o ...............................................................................................................................................
/opis innych nieprawidłowości w działalności jednostki/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W związku z otrzymaną informacją ............................................................................................
/nazwa stanowiska kierownika podmiotu/
o .................................................................................................................................................
/opis podjętych działań zapobiegających i ich skutków do czasu zakończenia kontroli/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
VI. Pouczenia o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz o prawie odmowy podpisania protokołu, a także o prawie złożenia wyjaśnień:
Poprzez zamieszczenie w protokole kontroli niżej wymienionych pouczeń, Kontroler
informuje Pana(ią) ......................................................................... o przysługującym
/nazwa stanowiska lub imię i nazwisko kierownika podmiotu
lub osoby uprawnionej do jego reprezentowania/
mu (jej) prawie:
* podpisania protokołu kontroli
* zgłoszenia przed podpisaniem protokołu kontroli, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego protokołu kontroli, pisemnych, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli;
* odmowy podpisania niniejszego protokołu kontroli, z jednoczesnym obowiązkiem złożenia na tę okoliczność, w terminie 7 dni, wyjaśnień dotyczących przyczyn odmowy podpisania protokołu kontroli;
* w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń, podpisania lub odmowy podpisania niniejszego protokołu kontroli termin 7 dni biegnie od dnia otrzymania ostatecznego stanowiska kontrolera w sprawie ich rozpatrzenia;
VII. Adnotacja o dokonaniu wpisu do księgi ewidencji kontroli, jeżeli taka księga jest prowadzona przez podmiot kontrolowany
O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu do księgi ewidencji kontroli nr ...........................
VIII. Omówienie poprawek, skreśleń i uzupełnień dokonanych w protokole
W treści protokołu kontroli dokonano następujących poprawek (skreśleń, uzupełnień):
Na stronie .... , /w punkcie ....; podpunkcie .......; akapicie ..........; wierszu .........; zdaniu
rozpoczynającym się od wyrazu ....... do wyrazu ..... / skreślono /wyrazy .....; cyfrę ......; literę
albo |
dopisano ....... /zdanie o treści: ................; wyraz .........; cyfrę………;
IX. Podpisy kontrolera i kierownika podmiotu kontrolowanego oraz miejsce i data podpisania protokołu
.............................................
/miejscowość, data/ ......................................................
/jednostka organizacyjna NFZ,
imię i nazwisko kontrolera /
.............................................
/miejscowość, data/ ......................................................
/stanowisko kierownika podmiotu lub
osoby uprawnionej do jego
reprezentowania, nazwa podmiotu
kontrolowanego, imię i nazwisko
kierownika podmiotu/
X. Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu kontrolowanego
W dniu .....................
/data/
jeden egzemplarz protokołu kontroli doręczono
...............................................................................
/podpis osoby poświadczającej odbiór egzemplarza protokołu kontroli/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
XI. Wzmianka o odmowie podpisania protokołu kontroli
W razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika jednostki i złożenia wyjaśnienia w sprawie przyczyn odmowy: |
...................................................
/nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub osoby uprawnionej do jego reprezentowania/
odmówił podpisania protokołu kontroli i w dniu
......................................... złożył wyjaśnienie, w którym podał, że przyczyną odmowy jest
/data złożenia wyjaśnień/
.......................................................................................................................................................
/treść wyjaśnień/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli i niezłożenia wyjaśnień przez kierownika jednostki kontrolowanej w sprawie przyczyn odmowy:
W dniu ............................................ ....................................................................
/data odmowy podpisania protokołu /nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub osoby
kontroli/ uprawnionej do jego reprezentowania
odmówił podpisania protokołu kontroli i mimo poinformowania go przez kontrolera o takim obowiązku, nie złożył pisemnego wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
...............................................
/miejscowość, data/
...........................................................
/jednostka organizacyjna NFZ, imię i
nazwisko kontrolera/
...............................................
/miejscowość, data/
...........................................................
/stanowisko kierownika podmiotu lub
osoby uprawnionej do jego
reprezentowania, nazwa podmiotu
kontrolowanego, imię i nazwisko
kierownika podmiotu/
ZAŁĄCZNIK Nr 16
63 Wzór protokołu kontroli apteki
63 Wzór protokołu kontroli apteki
Postępowanie kontrolne nr ............................................
Znak pisma: ..........................................
I. Oznaczenie apteki, jej kierownika z uwzględnieniem zmian w okresie objętym kontrolą
PROTOKÓŁ KONTROLI
realizacji umowy nr ........................ zawartej pomiędzy .... OW NFZ (nie obejmuje aptek, których kontrola dotyczy recept zrealizowanych przed wejściem z życie ustawy refundacyjnej), a ........................... (nazwa podmiotu), prowadzącą/cym aptekę .......... (nazwa apteki), posiadającym zezwolenie na prowadzenie apteki ................ .mieszczącej się w ............... ul. ..........., .........., nr statystyczny REGON ......., nr identyfikacyjny Apteki ........
/adres apteki/
zwanej w dalszej części protokołu apteką.
W przypadku kontroli prowadzonej
w podmiotach zarządzanych wieloosobowo:
...................................................................., w ...............................................,
/pełna nazwa właściciela apteki/ /miejscowość stanowiąca siedzibę właściciela apteki/
.............................................................
/adres właściciela apteki: kod pocztowy, ulica, numer/
Podmiot został wpisany do właściwego rejestru sądowego pod numerem KRS ......................
Organem uprawnionym do reprezentacji podmiotu jest Zarząd w składzie:
1. ....................,
2. ....................,
3. .....................
Sposób reprezentacji podmiotu:
..............................................
/zakres umocowania do składania oświadczenia woli w imieniu jednostki oraz jej reprezentowania/
W przypadku kontroli prowadzonej w aptece,
stanowiącej własność osoby fizycznej:
Apteka stanowi własność ................................................................................, zamieszkałego w
/imię i nazwisko właściciela/
.......................................................................................................................................................
/adres zameldowania właściciela apteki/
Działalność gospodarcza została wpisana do prowadzonej przez .............................. ewidencji działalności gospodarczej pod numerem .........................
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
Apteka działa na podstawie Koncesji/Zezwolenia na prowadzenie Apteki nr ........................... z dnia ......................... wydanego przez .................................
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
Kierownikiem Apteki jest ............................ Kierownik pełni funkcję od dnia ..........................
.......................................................................................................................................
Jeżeli w okresie objętym kontrolą nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika apteki i/lub (w składzie wieloosobowego organu zarządzającego): |
Poprzednio stanowisko Kierownika apteki od dnia ....................................
/data objęcia stanowiska/
do dnia ................................................ zajmował/a/ ................................................................
/data opuszczenia stanowiska/ /imię i nazwisko kierownika apteki/
i/lub |
W okresie od ...........................
do .............................
Zarząd spółki działał w składzie:
1. .............................................................
2. .............................................................
3. .............................................................
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
II. Przedstawienie kontrolera, dokumentów upoważniających do prowadzenia kontroli oraz terminów kontroli
Kontrola została przeprowadzona przez. ............................................................................
/imię i nazwisko kontrolera/
z ………………………………………., na podstawie upoważnienia nr ...........................
/nazwa jednostki organizacyjnej NFZ
zlecającej kontrolę/
z dnia ........................ , w okresie od ......................................... do ..........................................,
/data rozpoczęcia czynności kontrolnych/ /data zakończenia czynności kontrolnych/
z przerwą w dniu/dniach/ ................................................................
/wymienić dni przerwy w kontroli/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
Jeżeli kontrola została przeprowadzona przez zespół kontrolerów: |
Kontrolę przeprowadzili kontrolerzy z ............................................…………………..
/jednostka organizacyjna NFZ/
1/ ..................................... , na podstawie upoważnienia do kontroli
(imię i nazwisko)
nr ...................... z dnia ........................... , w okresie od .......................................
/data rozpoczęcia
czynności kontrolnych/
do ................................. , z przerwą w dniu/dniach/ .............................................
/data zakończenia czynności kontrolnych/ /wymienić dni przerwy w kontroli/
2/ ............................... , na podstawie upoważnienia do kontroli
(imię i nazwisko)
nr ...................... z dnia ........................... , w okresie od .........................................
/data rozpoczęcia
czynności kontrolnych/
do ................................. , z przerwą w dniu/dniach/. ...........................................
/data zakończenia czynności kontrolnych/ /wymienić dni przerwy w kontroli/
3/ ...........................
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
III. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą
Przedmiotem kontroli było:
..........................................................................................................................................., /albo/
Kontrolą objęto ................................... /wpisać zakres badań określony dla apteki w programie
kontroli lub w tematyce kontroli doraźnej /
w latach ....................................................
/okres objęty kontrolą/
IV. Akty normatywne związane z przedmiotem kontroli:
1. ........................ ...
2. ........................ ...
3. ........................ ...
V Opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku kontroli
W toku kontroli ustalono, co następuje:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Wzmianka o przekazaniu informacji, o których mowa w § 30 ust. 2 Zarządzenia Nr ............. Prezesa NFZ z dnia .............. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.
VI. Pouczenia o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz o prawie odmowy podpisania protokołu, a także o prawie złożenia wyjaśnień:
Poprzez zamieszczenie w protokole kontroli niżej wymienionych pouczeń, Kontroler informuje Pana(ią) ............................................................................ o przysługującym mu (jej) prawie:
* podpisania protokołu kontroli
* zgłoszenia przed podpisaniem protokółu kontroli, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego protokółu kontroli, pisemnych, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokóle kontroli;
* odmowy podpisania niniejszego protokółu kontroli, z jednoczesnym obowiązkiem złożenia na tę okoliczność, w terminie 7 dni, wyjaśnień dotyczących przyczyn odmowy podpisania protokółu kontroli;
* w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń, podpisania lub odmowy podpisania niniejszego protokołu kontroli termin 7 dni - biegnie od dnia otrzymania ostatecznego stanowiska kontrolera w sprawie ich rozpatrzenia;
Adnotacja o wpisie do książki kontroli (jeśli jest prowadzona).
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
/ imię i nazwisko kierownika apteki/
.......................................
VII. Omówienie poprawek, skreśleń i uzupełnień dokonanych w protokole
W treści protokołu kontroli dokonano następujących poprawek (skreśleń, uzupełnień):
Na stronie .. , /w punkcie ..; podpunkcie ...; akapicie .......; wierszu .......; zdaniu rozpoczynającym się od wyrazu .................... do wyrazu .......... / skreślono /wyrazy ........................; cyfrę ..................; literę
i/lub |
dopisano ....../zdanie o treści: ............; wyraz .......; cyfrę ......;/
VIII. Podpisy kontrolera i kierownika apteki lub upoważnionego farmaceuty oraz miejsce i data podpisania protokołu
.......................................... ..................................................
/miejscowość, data/ jednostka organizacyjna NFZ,
imię i nazwisko kontrolera/
................................................. ..................................................
/miejscowość, data/ /imię i nazwisko kierownika
apteki lub upoważnionego
farmaceuty/
IX. Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi apteki lub upoważnionemu farmaceucie
W dniu .................. jeden egzemplarz protokołu kontroli doręczono ..........................................
/data/ /imię i nazwisko kierownika
apteki lub
upoważnionego farmaceuty/
....................................................... ........................................................
/podpis kontrolera/ /imię i nazwisko kierownika apteki
lub upoważnionego farmaceuty/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
X. Wzmianka o odmowie podpisania protokołu kontroli
W razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika apteki i złożenia wyjaśnienia w sprawie przyczyn odmowy: |
Kierownik Apteki odmówił podpisania protokołu kontroli i w dniu ...........................................
/data/
złożył wyjaśnienie, w którym podał, że przyczyną odmowy jest: ...............................................
...............................................................................................................................................
/treść wyjaśnień/
[Dowód: akta kontroli str. ... ]
W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli i niezłożenia wyjaśnień przez kierownika apteki w sprawie przyczyn odmowy |
W dniu .................................. Kierownik Apteki odmówił podpisania protokołu kontroli i mimo poinformowania go przez kontrolera o takim obowiązku, nie złożył pisemnego wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
.......................................... ..................................................
/miejscowość, data/ jednostka organizacyjna NFZ,
imię i nazwisko kontrolera/
................................................. ..................................................
/miejscowość, data/ /imię i nazwisko kierownika
apteki lub upoważnionego
farmaceuty/
ZAŁĄCZNIK Nr 17
64 (uchylony).
64 (uchylony).
ZAŁĄCZNIK Nr 17a 65
WZÓR
Raport z przeprowadzonego postępowania kontrolnego
WZÓR
Raport z przeprowadzonego postępowania kontrolnego
z siedzibą w ………………….. WZÓR
Pani/Pan
Dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu
Postępowanie kontrolne nr ........
Sporządzony na podstawie § 34 ust. 4 pkt 1 zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r.
Dotyczy:
Data kontroli: ...............................................................................................................................
(Termin rozpoczęcia i zakończenia postępowania kontrolnego z uwzględnieniem przerw)
Podmiot kontrolowany:
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
(Nazwa i adres)
Podstawa do przeprowadzenia kontroli:
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
(Należy wskazać podstawę powziętych czynności kontrolnych, np. Polecenie Prezesa NFZ znak: XXX, z dnia XX.XX.XXXX r.)
Przedmiot kontroli:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
(Należy podać numer umowy z NFZ na wydawanie bądź realizację recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, lub udzielnie świadczeń opieki zdrowotnej, kontrolowany okres, główne zagadnienia problemowe kontroli)
Ustalenia wstępne w toku kontroli:
(Świadczeniodawcy i osoby uprawnione do wypisywania recept lekarskich):
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
(Należy wskazać ilość skontrolowanych recept i innych dokumentów (podać jakich), rodzaje ordynowanych leków, ilość i numery prawa wykonywania zawodu lekarzy wypisujących kontrolowane pozycje lekowe, liczbę świadczeniobiorców, na rzecz których dokonano ordynacji)
Ujawnione nieprawidłowości:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
Szczegółowe zestawienie zakwestionowanych pozycji lekowych:
L.p. | PESEL | Kod uprawnień dodatkowych pacjenta | Kod ICD-10 | Data wystawienia recepty | Nr recepty | Ordynowane leki | Liczba opakowań | Kwota wypłaconej refundacji | Numer prawa wykonywania zawodu | Uwagi |
1 | ||||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
6 | ||||||||||
7 | ||||||||||
8 | ||||||||||
9 | ||||||||||
10 |
Propozycje zaleceń dla podmiotu kontrolowanego:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
(Sugestie nałożenia na kontrolowanego określonych zobowiązań jak np. przestrzeganie właściwych przepisów)
Propozycje i uzasadnienie nałożenia kary umownej za nieprawidłowości w prowadzeniu dokumentacji medycznej:
A:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
B:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
C:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
Propozycje i uzasadnienie nałożenia kary umownej w wysokości nienależnej refundacji wraz z odsetki ustawowymi:
A:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
B:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
C:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................... (Należy przedstawić racjonalne i uzasadnione okolicznościami faktycznymi i prawnymi przesłanki sugerowanych przez kontrolerów kar i podstawę: A: według zawartej umowy, B: według taryfikatora, C: według sugestii zespołu kontrolującego)
Decyzja dyrektora Oddziału NFZ:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
..............................................
(Data, pieczęć i podpis kierownika komórki
organizacyjnej oddziału wojewódzkiego
Funduszu odpowiedzialnej za
przeprowadzanie kontroli ordynacji
lekarskiej i aptek)
ZAŁĄCZNIK Nr 17b 66
WZÓR
Raport z przeprowadzonego postępowania kontrolnego
WZÓR
Raport z przeprowadzonego postępowania kontrolnego
Narodowego Funduszu Zdrowia
z siedzibą w …………………..
Pani/Pan
Dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu
Postępowanie kontrolne nr ........
Sporządzony na podstawie § 34 ust. 4 pkt 2 zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r.
Dotyczy:
Data kontroli: ...............................................................................................................................
(Termin rozpoczęcia i zakończenia postępowania kontrolnego z uwzględnieniem przerw)
Podmiot kontrolowany:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(Nazwa i adres)
Podstawa do przeprowadzenia kontroli:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(Należy wskazać podstawę powziętych czynności kontrolnych, np. Polecenie Prezesa NFZ znak: XXX, z dnia XX.XX.XXXX r.)
Przedmiot kontroli:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
(Należy podać numer umowy z NFZ na wydawanie bądź realizację recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, lub udzielnie świadczeń opieki zdrowotnej, kontrolowany okres, główne zagadnienia problemowe kontroli)
Ustalenia wstępne w toku kontroli:
(Apteki): ....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
(Ilość skontrolowanych recept i innych dokumentów (podać jakich),dane dotyczące osób realizujących recepty, rodzaje wydawanych leków refundowanych)
Ujawnione nieprawidłowości:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
Szczegółowe zestawienie:
L.p. | Liczba zakwestionowanych recept* | Ilość opakowań leków | Naruszenie podstawy prawnej (opisowe ujęcie wraz z podaniem przepisu prawnego) | Łączna kwota zakwestionowanej refundacji | Wskazanie karty (strony) z wykazu akt kontroli** | Uwagi |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
6 | ||||||
7 | ||||||
8 | ||||||
9 | ||||||
10 |
* Sumaryczne ujęcie ilości zakwestionowanych recept w przypadku których ujawniono te same błędy i dla których kwestionowanie refundacji wynika z tej samej podstawy prawnej.
** Wskazanie karty (strony) z wykazu akt kontroli (bądź strony protokołu, zaleceń pokontrolnych), która zawiera informacje szczegółowe o zakwestionowanych receptach.
Propozycje zaleceń dla podmiotu kontrolowanego:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
(Sugestie nałożenia na kontrolowanego określonych zobowiązań jak np. przestrzeganie właściwych przepisów)
Decyzja Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
..............................................
(Data, pieczęć i podpis kierownika komórki
organizacyjnej oddziału wojewódzkiego
Funduszu odpowiedzialnej za
przeprowadzanie kontroli ordynacji
lekarskiej i aptek)
ZAŁĄCZNIK Nr 18
67 WZÓR
WYSTĄPIENIA POKONTROLNEGO/ ZALECEŃ POKONTROLNYCH
67 WZÓR
WYSTĄPIENIA POKONTROLNEGO/ ZALECEŃ POKONTROLNYCH
I.
CZĘŚĆ NAGŁÓWKOWA
CZĘŚĆ NAGŁÓWKOWA
NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA
NAZWA JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ NFZ
Adres jednostki organizacyjnej NFZ
tel. (fax) jednostki organizacyjnej NFZ
Postępowanie kontrolne nr .................
ADRESAT
Pan (i) ...................
(imię i nazwisko)
(pełniona funkcja)
(nazwa kontrolowanego podmiotu)
...............................
w ................................
(ulica, kod, numer domu, miejscowość)
II.
CZĘŚĆ WSTĘPNA
CZĘŚĆ WSTĘPNA
WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
ZALECENIA POKONTROLNE
(po kontroli aptek)
(Świadczeniodawcy i osoby uprawnione): Na podstawie art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008, Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), w zw. z art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) .......................... Oddział Wojewódzki NFZ (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ, która przeprowadziła kontrolę) przeprowadził w dniach ................. kontrolę.................................. (nazwa kontrolowanego podmiotu) w ........................ (miejscowość) w zakresie ............................................................ ..... w okresie ......................... (temat lub przedmiot kontroli oraz okres objęty kontrolą).
W związku z kontrolą, której wyniki przedstawione zostały w protokole kontroli, podpisanym w dniu (data), Oddział Wojewódzki NFZ w ............... (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ), na podstawie art. 64 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 o świadczeniach opieki zdrowotnej przekazuję Panu/i/ (stanowisko) niniejsze wystąpienie pokontrolne.
(Apteki): Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych ............................... Oddział Wojewódzki NFZ (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ, która przeprowadziła kontrolę) przeprowadził w dniach .................... kontrolę .................................. (nazwa kontrolowanego podmiotu) w ........................ (miejscowość) w zakresie ............................................................ ..... w okresie ......................... (temat lub przedmiot kontroli oraz okres objęty kontrolą). W związku z kontrolą, której wyniki przedstawione zostały w protokole kontroli, podpisanym w dniu (data), Oddział Wojewódzki NFZ w ..................... (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ), na podstawie art. 47 ust. 15 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych przekazuje Panu /i/ niniejsze zalecenia pokontrolne.
III.
CZĘŚĆ OCENIAJĄCA
CZĘŚĆ OCENIAJĄCA
W dalszej części wystąpienia powinny zostać ocenione wszystkie objęte kontrolą obszary (wynikające z programu kontroli i opisane w protokole kontroli).
W przypadku kontroli świadczeniodawców dokonuje się oceny ustaleń pod względem legalności, celowości i rzetelności. Natomiast w przypadku kontroli aptek tylko w odniesieniu do stwierdzonych nieprawidłowości pod względem legalności i rzetelności.
Legalność obejmuje badanie zgodności działania z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, aktami stanowienia prawa o charakterze wewnętrznym, a także określającymi zadania i kompetencje zatrudnionych pracowników, jak również umowami, decyzjami wydanymi w sprawach indywidualnych oraz innymi rozstrzygnięciami podjętymi przez uprawnione podmioty.
Celowość obejmuje badanie zapewnienia zgodności działalności kontrolowanego podmiotu z celami określonymi dla niego; zapewnienia optymalizacji zastosowanych metod i środków, ich odpowiedniości dla osiągnięcia założonych celów; osiągnięcia tych celów (skuteczność).
Rzetelność obejmuje badanie wypełniania obowiązków z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie; wypełniania zobowiązań zgodnie z ich treścią; przestrzegania wewnętrznych reguł funkcjonowania danej jednostki (w szczególności określonego dla poszczególnych komórek i osób zakresu obowiązków); dokumentowania określonych działań lub stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie i wymaganych terminach, bez pomijania określonych faktów i okoliczności.
Wystąpienie pokontrolne powinno być dokładne, zwięzłe i jasne, zaś prezentowane w nim oceny, uwagi i zalecenia należy formułować w sposób logiczny i przystępny. Dla zapewnienia przejrzystości dokumentu oceny i uwagi powinny być przedstawiane w punktach, według wagi/istotności stwierdzonych ustaleń i ocen. W wystąpieniu nie należy opisywać zarówno ustaleń kontroli - odwołanie się do nich powinno jedynie stanowić uzasadnienie przedstawionych ocen i uwag, jak też przeprowadzonych w toku kontroli czynności.
Oceny i uwagi prezentowane w wystąpieniu pokontrolnym (zaleceniach pokontrolnych) nie mogą odnosić się do osób innych niż kierownik lub pracownicy jednostki kontrolowanej (zasada podmiotowości kontroli).
Przy ocenie nieprawidłowości należy wyraźnie określić kryterium oceny, tzn. zdefiniować, czy działanie lub nieprawidłowość polega na nielegalności, nierzetelności, czy niecelowości działań lub ich zaniechaniu; w przypadku oceny działań lub zaniechań jako niezgodnych z prawem należy wskazać naruszony przepis (nazwę aktu normatywnego, artykuł, paragraf, ustęp, punkt, literę oraz dane promulgacyjne przy pierwszym przywoływaniu danego aktu prawnego).
W wystąpieniach pokontrolnych (zaleceniach pokontrolnych) należy określać efekty finansowe kontroli, z wyróżnieniem kwot wydatkowanych z naruszeniem prawa i innych nieprawidłowości finansowych, oznaczających kwoty poniesionych wydatków lub strat powstałych wskutek działań niegospodarnych, niecelowych lub nierzetelnych.
Ponadto konieczne jest zamieszczanie kwot, wobec których NFZ podejmie działania w celu ich odzyskania.
IV.
CZĘŚĆ WNIOSKOWA
CZĘŚĆ WNIOSKOWA
1. .................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
3. .................................................................................................................................................
Jeżeli w toku kontroli stwierdzono, że podmiot kontrolowany nie wykonał albo wykonał niewłaściwie zobowiązania wynikające z umowy zawartej z NFZ, przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wraz z aktami wykonawczymi, przepisów ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych wraz z aktami wykonawczymi, w wystąpieniu pokontrolnym, a w przypadku kontroli aptek - w zaleceniach pokontrolnych, należy określić kwotowo:
a) wartość wierzytelności świadczeniodawcy/osoby uprawnionej wobec oddziału wojewódzkiego NFZ, a w przypadku kontroli aptek - wartość nienależnie wypłaconej refundacji (cyfrowo oraz słownie);
b) wezwanie do złożenia dokumentów korygujących;
c) wysokość kary umownej (cyfrowo oraz słownie);
d) termin zapłaty, który nie noże być krótszy niż 14 dni;
e) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty.
W przypadku kontroli osoby uprawnionej:
Biorąc pod uwagę powyższe oceny i uwagi, Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w ................ przedstawia następujące zalecenia:
1. na podstawie § 9 ust. 1 (pkt 1, 2 lub 3) umowy nr ......... wzywa do zapłaty kary umownej w wysokości ........... w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego Wystąpienia pokontrolnego pod rygorem rozwiązania umowy w trybie § 10 ust. 3 umowy nr ..............
2. na podstawie § 9 ust. 5 umowy nr ................ wzywa do wyrównania szkody poniesionej przez Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia, w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszego Wystąpienia pokontrolnego przekraczającej wysokość kary umownej nałożonej na podstawie § 9 ust. 1 pkt (1 lub 2) pod rygorem dochodzenia jej naprawienia na drodze postępowania sądowego.
V.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
CZĘŚĆ KOŃCOWA
(Apteki): Oddział Wojewódzki NFZ (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ), na podstawie art. 47 ust. 15 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych oczekuje przedstawienia przez Pana/Panią (nazwa stanowiska służbowego) w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszych zaleceń pokontrolnych, informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania zaleceń bądź o działaniach podjętych w celu realizacji zaleceń lub przyczyn niepodjęcia takich działań.
W przypadku kontroli świadczeniodawców, w sytuacji nieuregulowania zobowiązania, będącego skutkiem finansowym postępowania kontrolnego w określonym terminie, Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego w ................. na podstawie § 29 ust. 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 364), ma prawo potrącenia należności wraz z ustawowymi odsetkami za zwłokę od dnia wymagalności do dnia zapłaty, z przysługujących podmiotowi bieżących należności lub wszczęcia innych działań zgodnie z procedurą windykacji należności NFZ.
W przypadku kontroli osób uprawnionych, w sytuacji niewykonania w terminie zaleceń pokontrolnych Dyrektor ................. Oddziału Wojewódzkiego NFZ .................... na podstawie art. 48 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym.
W przypadku kontroli aptek, w sytuacji:
1) wyczerpania procedury, dotyczącej odwołania od czynności dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ;
2) ustalenia w zaleceniach pokontrolnych, że nastąpiło niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy na realizację recept z przyczyn leżących po stronie podmiotu prowadzącego aptekę, i nałożenia kary umownej;
3) bezskutecznego upływu terminu do zapłaty kary umownej wynoszącego 14 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty;
- oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu przysługuje prawo do dokonania potrącenia nałożonej kary umownej wraz z odsetkami ustawowymi z należności przysługującej od tego oddziału podmiotowi prowadzącemu aptekę.
Odsetki ustawowe nie przysługują oddziałowi wojewódzkiemu NFZ za okres od dnia, w którym upłynął określony w ustawie termin do rozpatrzenia:
1) zażalenia na czynności dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu albo termin do rozpatrzenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Prezesa Funduszu, do dnia doręczenia aptece stanowiska Prezesa Funduszu w sprawie rozpatrzenia odpowiednio tego zażalenia albo wniosku;
2) zażalenia od zaleceń pokontrolnych albo termin do rozpatrzenia odwołania, o którym mowa w art. 47 ust. 16 ustawy, do dnia doręczenia aptece zmienionych zaleceń pokontrolnych, albo stanowiska dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu albo Prezesa Funduszu w sprawie rozpatrzenia odpowiednio tego zażalenia albo odwołania.
(Świadczeniodawcy i osoby uprawnione): Zgodnie z treścią art. 64 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego przysługuje Panu (i) prawo zgłoszenia na piśmie do Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ w ......... umotywowanych zastrzeżeń do treści zawartych w tym wystąpieniu.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, zgodnie z art. 64 ust. 9 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, termin nadesłania informacji, o którym mowa powyżej, liczy się od dnia otrzymania informacji Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego w ........................ o wyniku rozpatrzenia zastrzeżeń.
Zgodnie z treścią art. 160 i 161 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w terminie 14 dni od dokonania czynności przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, przysługuje Panu (i) prawo do złożenia zażalenia na czynności dyrektora wojewódzkiego oddziału Funduszu dotyczące realizacji umowy (dotyczy świadczeniodawcy).
Zgodnie z treścią art. 48 ust. 2 w zw. z art. 42 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 122, poz. 696 z późn. zm.), w terminie 14 dni od dokonania czynności przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, przysługuje Panu (i) prawo do złożenia zażalenia na czynności dyrektora wojewódzkiego oddziału Funduszu dotyczące realizacji umowy (dotyczy osoby uprawnionej).
(Apteki):
Zgodnie z treścią art. 47 ust. 15 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych przysługuje Panu (i) prawo zgłoszenia na piśmie zażalenia do Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ w ............ w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych
......................................................................
Podpis i pieczątka
Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ
lub osoby działającej z upoważnienia Dyrektora
- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 13/2014/DGL z dnia 20 marca 2014 r. (NFZ.2014.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 73/2015/DK z dnia 5 listopada 2015 r. (NFZ.15.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 listopada 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 19 zarządzenia nr 13/2014/DGL z dnia 20 marca 2014 r. (NFZ.14.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 21 zarządzenia nr 73/2015/DK z dnia 5 listopada 2015 r. (NFZ.15.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 listopada 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 20 zarządzenia nr 13/2014/DGL z dnia 20 marca 2014 r. (NFZ.14.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 73/2015/DK z dnia 5 listopada 2015 r. (NFZ.15.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 listopada 2015 r.