Planowanie osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym oraz technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MIiR.2014.78
Akt utracił moc Wersja od: 8 grudnia 2014 r.
ZARZĄDZENIE Nr 51
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 28 listopada 2014 r.
w sprawie planowania osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym oraz technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym
Na podstawie art. 4 i 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571) w związku z § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1426) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa:1)
podmioty obowiązane przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju, zwanego dalej "Ministrem", do wykonania planu osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym;2)
podmioty obowiązane przez Ministra do wykonania planu technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym;3)
zakres przedmiotowy planów, o których mowa w pkt 1 i 2 oraz formę ich opracowania;4)
tryb zatwierdzania, uaktualniania oraz koordynacji działań przy sporządzaniu planów, o których mowa w pkt 1 i 2.§ 2.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:1)
osłona techniczna infrastruktury transportowej - kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych i logistycznych, realizowanych przez jednostki pozamilitarne i Siły Zbrojne RP w celu likwidacji zniszczeń i uszkodzeń sieci transportowej powstałych wskutek działań militarnych, katastrof, awarii lub naturalnego zużycia;2)
plan osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym - dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnej odbudowy zniszczeń i utrzymania przejezdności sieci kolejowej kraju, zwany dalej "planem osłony";3)
plan technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym - dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnego przemieszczenia Sił Zbrojnych RP, zwany dalej "planem przewozów";4)
plany - plan osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym i plan technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym;5)
przedsiębiorca - przedsiębiorca o szczególnym znaczeniu gospodarczo - obronnym ujęty w wykazie wydanym na podstawie art. 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, w odniesieniu do którego organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest Minister;6)
spółki Grupy PKP - przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo - obronnym, utworzeni na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 2014 r., poz. 1160);7)
BZK - Biuro Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju;8)
plan osłony technicznej działów administracji rządowej - transport i gospodarka morska - dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnej odbudowy zniszczeń i utrzymania przejezdności sieci transportowej kraju. Elementami składowymi są plany osłony infrastruktury transportowej: drogowej, kolejowej, lotniskowej i morskiej o znaczeniu obronnym.§ 3.
1.
Minister opracowuje "Plan osłony technicznej działów administracji rządowej - transport i gospodarka morska" we współdziałaniu z przedsiębiorstwem Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna, zwanym dalej "PKP S.A.".2.
Plan osłony opracowuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współdziałaniu z:1)
PKP Energetyka S.A.;2)
TK Telekom Sp. z o.o.;3)
komórką organizacyjną PKP S.A., właściwą do spraw gospodarowania nieruchomościami;4)
przedsiębiorcami wymienionymi w § 2 pkt 5.3.
Plan przewozów opracowuje PKP CARGO S.A. we współdziałaniu z:1)
PKP Intercity S.A.;2)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.;3)
PKP Energetyka S.A.4.
W procesie tworzenia planów, PKP S.A. jest koordynatorem w stosunku do spółek Grupy PKP, po uzgodnieniu zadań z BZK.5.
Podmioty, o których mowa w ust. 2 i 3, współdziałające w opracowaniu planów, przesyłają do wykonawców tych planów dane niezbędne do opracowania ich części opisowej i graficznej.6.
Plany, po uzgodnieniu z PKP S.A., podpisuje prezes zarządu właściwej spółki i przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi.7.
Wykonawcy planów wymienieni w ust. 2 i 3 sporządzają plany w czterech egzemplarzach, w tym jeden egzemplarz na potrzeby wykonawcy oraz po jednym na potrzeby Ministra, PKP S.A., a także właściwej komórki organizacyjnej do spraw transportu Ministerstwa Obrony Narodowej.8.
Wykonawcy planów wymienieni w ust. 2 i 3, sporządzają wyciągi z zatwierdzonych planów i przesyłają do podmiotów biorących udział w realizacji tych planów.9.
Plany oraz wyciągi z planów podlegają ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228).§ 4.
1.
Plany składają się z części opisowej i graficznej.2.
Część opisowa planu osłony zawiera:1)
ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w obszarze transportu kolejowego;2)
zasadnicze zadania osłony technicznej wytypowanej infrastruktury kolejowej;3)
zamiar kierowania jednostkami bezpośrednio realizującymi zadania osłony technicznej;4)
strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek przeznaczonych do realizacji zadań osłony technicznej;5)
charakterystykę infrastruktury kolejowej podlegającej osłonie technicznej:a)
Centralnych Linii Kolejowych i linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym,b)
Tymczasowych Rejonów Przeładunkowych (tylko charakterystykę ogólną),c)
ważniejszych węzłów kolejowych,d)
obiektów i budowli inżynieryjnych,e)
kolejowych przejść granicznych,f)
priorytetowych stacji i punktów ładunkowych,g)
punktów ładunkowych istotnych dla potrzeb Sił Zbrojnych RP;6)
materiały i środki techniczne przeznaczone do wykorzystania w osłonie technicznej;7)
rozmieszczenie rezerw strategicznych i zapasów eksploatacyjnych;8)
organizację współdziałania z innymi jednostkami, w tym poza resortowymi;9)
organizację łączności;10)
zasady odstawiania taboru kolejowego przeznaczonego do odkażania i dezaktywacji;11)
inne informacje uwzględniające specyfikę transportu kolejowego lub elementów infrastruktury obronnej;12)
objaśnienie znaków i skrótów.3.
Część opisowa planu przewozów zawiera:1)
ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w realizacji masowych przewozów wojskowych;2)
zasadnicze zadania przewoźników kolejowych w realizacji technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;3)
strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek przeznaczonych do realizacji technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;4)
analizę ilostanu wagonów, środków trakcyjnych oraz środków załadowczych przeznaczonych do zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;5)
charakterystykę wybranych obiektów infrastruktury kolejowej wykorzystywanych w procesie zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych:a)
Tymczasowych Rejonów Przeładunkowych (tylko charakterystykę ogólną),b)
priorytetowych stacji i punktów ładunkowych,c)
punktów ładunkowych istotnych dla potrzeb Sił Zbrojnych RP,d)
stacji składowania ruchomych urządzeń wagonowych i środków ładunkowych,e)
punktów wodowania wagonów pasażerskich,f)
punktów tankowania lokomotyw spalinowych;6)
zasady odstawiania taboru kolejowego przeznaczonego do odkażania i dezaktywacji;7)
organizację współdziałania;8)
organizację i zabezpieczenie łączności;9)
kierowanie technicznym zabezpieczeniem masowych przewozów wojskowych.4.
Część opisową planów sporządza się według następujących zasad:1)
format stronic A4 w układzie "poziomym" o ustawieniach marginesu: lewy - 2,5 cm, prawy - 1,5 cm, górny - 1,5 cm, dolny - 1,5 cm, nagłówek - 1,25 cm, stopka - 1,25 cm;2)
typ czcionki - "Times New Roman", w wielkości dla:a)
tytułu rozdziału - 14 punktów pogrubiona,b)
tytułu podrozdziału - 12 punktów pogrubiona,c)
tytułu podrozdziału niższego rzędu i punktu - 12 punktów,d)
akapitu - 12 punktów;3)
odstęp między liniami tekstu - 1,5;4)
tekst akapitów - wyjustowany.5.
Część graficzną planów sporządza się na mapie w skali 1:500 000 w formie graficznej lub elektronicznej.6.
Część graficzna planu osłony zawiera:1)
stanowiska dowodzenia wybranych jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiska kierowania Ministra oraz przedsiębiorców;2)
miejsca stałej dyslokacji oraz przewidywane rejony rozmieszczenia jednostek w czasie realizacji zadań osłony technicznej;3)
elementy infrastruktury kolejowej wraz z niezbędnymi opisami podstawowych parametrów:a)
Centralne Linie Kolejowe i linie kolejowe o znaczeniu wyłącznie obronnym,b)
stacje i punkty ładunkowe o znaczeniu priorytetowym, punkty ładunkowe w portach morskich i w portach lotniczych oraz ważne dla potrzeb Sił Zbrojnych RP,c)
kolejowe przejścia graniczne,d)
Tymczasowe Rejony Przeładunkowe;4)
rozmieszczenie rezerw strategicznych i zapasów eksploatacyjnych;5)
objaśnienia znaków i skrótów zastosowanych na mapie.7.
Część graficzna planu przewozów zawiera:1)
stanowiska dowodzenia wybranych jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiska kierowania Ministra oraz przedsiębiorców;2)
Centralne Linie Kolejowe i linie o znaczeniu wyłącznie obronnym;3)
Tymczasowe Rejony Przeładunkowe;4)
kolejowe przejścia graniczne;5)
stacje i punkty ładunkowe o znaczeniu priorytetowym, punkty ładunkowe w portach morskich i w portach lotniczych;6)
stacje meblowania wagonów oraz rozmieszczenie magazynów ruchomych urządzeń wagonowych i środków ładunkowych;7)
punkty tankowania lokomotyw spalinowych;8)
rejony załadowania i wyładowania jednostek wojskowych;9)
objaśnienia znaków i skrótów zastosowanych na mapie.8.
Zestawienia tabelaryczne do planów należy wykonać w jednolitej szacie graficznej.§ 5.
1.
Podmioty współdziałające w opracowaniu planów przesyłają do ich wykonawców i koordynatora, o którym mowa w § 3 ust. 4, dane uaktualniające do części opisowej i graficznej w terminie do dnia 31 marca według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego.2.
Plany podlegają corocznej aktualizacji w terminie do dnia 30 czerwca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego, a także doraźnie w przypadku wprowadzenia istotnych zmian lub wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa.3.
Wykonawcy wymienieni w § 3 ust. 2 i 3, przesyłają zbiorczą aktualizację planów w formie aneksu do podmiotów, o których mowa w § 3 ust. 7.§ 6.
BZK koordynuje i nadzoruje proces sporządzania planów oraz wspomaga międzyresortową wymianę informacji niezbędnych dla potrzeb wykonania planów.§ 7.
Traci moc zarządzenie nr 23 Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie planowania osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym oraz technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym (Dz. Urz. MTBiGM z 2013 r., Nr 45).§ 8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).