Planowanie osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym oraz technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MTBiGM.2013.45

Akt utracił moc
Wersja od: 7 sierpnia 2013 r.

ZARZĄDZENIE Nr 23
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 07 sierpnia 2013 r.
w sprawie planowania osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym oraz technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym

Na podstawie art. 4 i 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571) w związku z § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1426) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa:
1)
podmioty obowiązane przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zwanego dalej "Ministrem" do wykonania planu osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym;
2)
podmioty obowiązane przez Ministra do wykonania planu technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym;
3)
zakres przedmiotowy planów, o których mowa w pkt 1 i 2 oraz formę ich opracowania;
4)
tryb zatwierdzania, uaktualniania oraz koordynacji działań przy sporządzaniu planów, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  2.
1.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
osłona techniczna infrastruktury transportowej - kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych i logistycznych, realizowanych przez jednostki pozamilitarne i Siły Zbrojne RP w celu likwidacji zniszczeń i uszkodzeń sieci transportowej powstałych wskutek działań militarnych, katastrof, awarii lub naturalnego zużycia;
2)
plan osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym - dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnej odbudowy zniszczeń i utrzymania przejezdności sieci kolejowej kraju, zwany dalej "planem osłony";
3)
plan technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym - dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnego przemieszczenia Sił Zbrojnych RP, zwany dalej "planem przewozów";
4)
plany - plan osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym i plan technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym;
5)
przedsiębiorca - przedsiębiorca o szczególnym znaczeniu gospodarczo - obronnym ujęty w wykazie wydanym na podstawie przepisów art. 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, w odniesieniu do którego organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest Minister;
6)
spółki Grupy PKP - przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo - obronnym, utworzeni na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.);
7)
BZK - Biuro Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej;
§  3.
1.
Minister opracowuje "Plan osłony technicznej działów administracji rządowej - transport i gospodarka morska" we współdziałaniu z przedsiębiorstwem Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna, zwanym dalej "PKP S.A.".
2.
Plan osłony opracowuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współdziałaniu z:
1)
PKP Energetyka S.A.;
2)
TK Telekom Sp. z o.o.;
3)
komórką organizacyjną PKP S.A., właściwą do spraw gospodarowania nieruchomościami;
4)
przedsiębiorcami wymienionymi w § 2 pkt 5.
3.
Plan przewozów opracowuje PKP CARGO S.A. we współdziałaniu z:
1)
PKP Intercity S.A.;
2)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.;
3)
PKP Energetyka S.A.
4.
W procesie tworzenia planów, PKP S.A. jest koordynatorem w stosunku do spółek Grupy PKP, po uzgodnieniu zadań z BZK.
5.
Podmioty, o których mowa w ust. 2 i 3, współdziałające w opracowaniu planów, przesyłają do wykonawców tych planów dane niezbędne do opracowania ich części opisowej i graficznej.
6.
Plany, po uzgodnieniu z PKP S.A., podpisuje prezes zarządu właściwej spółki i przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi.
7.
Wykonawcy planów wymienieni w ust. 2 i 3 sporządzają plany w czterech egzemplarzach, w tym jeden egzemplarz na potrzeby wykonawcy oraz po jednym na potrzeby Ministra, PKP S.A., a także właściwej komórki organizacyjnej do spraw transportu Ministerstwa Obrony Narodowej.
8.
Wykonawcy planów wymienieni w ust. 2 i 3 sporządzają wyciągi z zatwierdzonych planów i przesyłają do podmiotów biorących udział w realizacji tych planów.
9.
Plany oraz wyciągi z planów podlegają ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228).
§  4.
1.
Plany składają się z części opisowej i graficznej.
2.
Część opisowa planu osłony zawiera:
1)
ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w obszarze transportu kolejowego;
2)
zasadnicze zadania osłony technicznej wytypowanej infrastruktury kolejowej;
3)
zamiar kierowania jednostkami bezpośrednio realizującymi zadania osłony technicznej;
4)
strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek przeznaczonych do realizacji zadań osłony technicznej;
5)
charakterystykę infrastruktury kolejowej podlegającej osłonie technicznej:
a)
Centralnych Linii Kolejowych i linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym,
b)
Tymczasowych Rejonów Przeładunkowych (tylko charakterystykę ogólną),
c)
ważniejszych węzłów kolejowych,
d)
obiektów i budowli inżynieryjnych,
e)
kolejowych przejść granicznych,
f)
priorytetowych stacji i punktów ładunkowych,
g)
punktów ładunkowych istotnych dla potrzeb Sił Zbrojnych RP;
6)
materiały i środki techniczne przeznaczone do wykorzystania w osłonie technicznej;
7)
rozmieszczenie rezerw strategicznych i zapasów eksploatacyjnych;
8)
organizację współdziałania z innymi jednostkami, w tym pozaresortowymi;
9)
organizację łączności;
10)
zasady odstawiania taboru kolejowego przeznaczonego do odkażania i dezaktywacji;
11)
inne informacje uwzględniające specyfikę transportu kolejowego lub elementów infrastruktury obronnej;
12)
objaśnienie znaków i skrótów.
3.
Część opisowa planu przewozów zawiera:
1)
ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w realizacji masowych przewozów wojskowych;
2)
zasadnicze zadania przewoźników kolejowych w realizacji technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;
3)
strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek przeznaczonych do realizacji technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;
4)
analizę ilostanu wagonów, środków trakcyjnych oraz środków załadowczych przeznaczonych do zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;
5)
charakterystykę wybranych obiektów infrastruktury kolejowej wykorzystywanych w procesie zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych:
a)
Tymczasowych Rejonów Przeładunkowych (tylko charakterystykę ogólną),
b)
priorytetowych stacji i punktów ładunkowych,
c)
punktów ładunkowych istotnych dla potrzeb Sił Zbrojnych RP,
d)
stacji składowania ruchomych urządzeń wagonowych i środków ładunkowych,
e)
punktów wodowania wagonów pasażerskich,
f)
punktów tankowania lokomotyw spalinowych;
6)
zasady odstawiania taboru kolejowego przeznaczonego do odkażania i dezaktywacji;
7)
organizację współdziałania;
8)
organizację i zabezpieczenie łączności;
9)
kierowanie technicznym zabezpieczeniem masowych przewozów wojskowych.
4.
Część opisową planów sporządza się według następujących zasad:
1)
format stronic A4 w układzie "poziomym" o ustawieniach marginesu: lewy - 2,5 cm, prawy - 1,5 cm, górny - 1,5 cm, dolny - 1,5 cm, nagłówek - 1,25 cm, stopka - 1,25 cm;
2)
typ czcionki - "Times New Roman", w wielkości dla:
a)
tytułu rozdziału - 14 punktów pogrubiona,
b)
tytułu podrozdziału - 12 punktów pogrubiona,
c)
tytułu podrozdziału niższego rzędu i punktu - 12 punktów,
d)
akapitu - 12 punktów;
3)
odstęp między liniami tekstu - 1,5;
4)
tekst akapitów - wyjustowany.
5.
Część graficzną planów sporządza się na mapie w skali 1:500 000 w formie graficznej lub elektronicznej.
6.
Część graficzna planu osłony zawiera:
1)
stanowiska dowodzenia wybranych jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiska kierowania Ministra oraz przedsiębiorców;
2)
miejsca stałej dyslokacji oraz przewidywane rejony rozmieszczenia jednostek w czasie realizacji zadań osłony technicznej;
3)
elementy infrastruktury kolejowej wraz z niezbędnymi opisami podstawowych parametrów:
a)
Centralne Linie Kolejowe i linie kolejowe o znaczeniu wyłącznie obronnym,
b)
stacje i punkty ładunkowe o znaczeniu priorytetowym, punkty ładunkowe w portach morskich i w portach lotniczych oraz ważne dla potrzeb Sił Zbrojnych RP,
c)
kolejowe przejścia graniczne,
d)
Tymczasowe Rejony Przeładunkowe;
4)
rozmieszczenie rezerw strategicznych i zapasów eksploatacyjnych;
5)
objaśnienia znaków i skrótów zastosowanych na mapie.
7.
Część graficzna planu przewozów zawiera:
1)
stanowiska dowodzenia wybranych jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiska kierowania Ministra oraz przedsiębiorców;
2)
Centralne Linie Kolejowe i linie o znaczeniu wyłącznie obronnym;
3)
Tymczasowe Rejony Przeładunkowe;
4)
kolejowe przejścia graniczne;
5)
stacje i punkty ładunkowe o znaczeniu priorytetowym, punkty ładunkowe w portach morskich i w portach lotniczych;
6)
stacje meblowania wagonów oraz rozmieszczenie magazynów ruchomych urządzeń wagonowych i środków ładunkowych;
7)
punkty tankowania lokomotyw spalinowych;
8)
rejony załadowania i wyładowania jednostek wojskowych;
9)
objaśnienia znaków i skrótów zastosowanych na mapie.
8.
Zestawienia tabelaryczne do planów należy wykonać w jednolitej szacie graficznej.
§  5.
1.
Podmioty współdziałające w opracowaniu planów przesyłają do ich wykonawców i koordynatora, o którym mowa w § 3 ust. 4, dane uaktualniające do części opisowej i graficznej w terminie do dnia 31 marca według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego.
2.
Plany podlegają corocznej aktualizacji w terminie do dnia 30 czerwca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego, a także doraźnie w przypadku wprowadzenia istotnych zmian lub wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
3.
Wykonawcy wymienieni w § 3 ust. 2 i 3 przesyłają zbiorczą aktualizację planów w formie aneksu do podmiotów, o których mowa w § 3 ust. 7.
§  6.
BZK koordynuje i nadzoruje proces sporządzania planów oraz wspomaga międzyresortową wymianę informacji niezbędnych dla potrzeb wykonania planów.
§  7.
Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Infrastruktury z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie planowania osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).