Planowanie osłony technicznej infrastruktury transportowej o znaczeniu obronnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MIiB.2017.29

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 kwietnia 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 25 kwietnia 2017 r.
w sprawie planowania osłony technicznej infrastruktury transportowej o znaczeniu obronnym

Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064), w związku z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1534 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60), w związku z art. 4 i 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571) oraz w związku z § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1599 oraz z 2007 r. poz. 1426) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa:
1)
podmioty zobowiązane przez ministra właściwego do spraw transportu do opracowania planu osłony technicznej dróg o znaczeniu obronnym oraz planu osłony technicznej w obszarze lotnictwa cywilnego, zwane dalej "Planami";
2)
zakres przedmiotowy Planów oraz formę ich opracowania;
3)
sposoby opracowania, zatwierdzania oraz uaktualniania Planów;
4)
sposoby koordynacji działań przy opracowaniu Planów;
5)
stronę tytułową Planu, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
wykonawca - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2)
przedsiębiorca - przedsiębiorca o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, ujęty w wykazie wydanym na podstawie art. 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 roku o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, dla którego organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest minister właściwy do spraw transportu;
3)
wypis - dokument zawierający niezbędne dla przedsiębiorcy dane (opisowe i graficzne) do wykonania określonych zadań związanych z osłoną techniczną.
§  3. 
Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Infrastruktury

i Budownictwa odpowiada za:

1)
przygotowanie planu osłony technicznej infrastruktury transportowej o znaczeniu obronnym w dziale administracji rządowej transport 2 ;
2)
koordynowanie procesu opracowania Planów oraz zapewnienie wymiany informacji niezbędnych dla potrzeb opracowania Planów;
3)
przesłanie informacji do wykonawców o przedsiębiorcach, którzy zgodnie z właściwością uczestniczą w opracowaniu Planów.
§  4. 
1. 
Plany opracowują:
1)
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad - "Plan osłony technicznej dróg o znaczeniu obronnym";
2)
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego - "Plan osłony technicznej w obszarze lotnictwa cywilnego".
2. 
Plany stanowią załączniki do planu osłony technicznej działu administracji rządowej transport.
3. 
Przedsiębiorcy zobowiązani do realizacji zadań osłony technicznej, przekazują dane niezbędne do opracowania Planów zgodnych z profilem ich działalności w obszarze:
1)
drogownictwa - do wykonawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2)
lotnictwa - do wykonawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
4. 
Plany zatwierdza minister właściwy do spraw transportu.
§  5. 
Po zatwierdzeniu Planu wykonawca:
1)
jeden egzemplarz Planu zostawia na własne potrzeby;
2)
drugi egzemplarz Planu przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu;
3)
sporządza wypisy z Planu, które przesyła do właściwych przedsiębiorców.
§  6. 
1. 
Plany składają się z części opisowej i graficznej.
2. 
Część opisowa Planu, zgodnie z właściwością wykonawcy, zawiera:
1)
ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w obszarze transportu i infrastruktury transportowej;
2)
charakterystykę:
a)
dostępnych środków transportowych,
b)
infrastruktury lotniskowej,
c)
usług lotniczych,
d)
służb żeglugi powietrznej,
e)
lotniczych i drogowych przejść granicznych oraz wytypowanych parkingów drogowych,
f)
podstawowej wojskowej sieci dróg:
centralnych dróg samochodowych,
uzupełniających dróg samochodowych, w szczególności dróg w tymczasowych rejonach przeładunkowych, dróg dojazdowych do rejonów przepraw oraz dróg łączących rejony przepraw z podstawową wojskową siecią dróg, dróg łączących obiekty ważne dla obronności kraju z podstawową siecią dróg (lotniska, porty morskie, składy, obiekty specjalne), dróg łączących granice państwa z ośrodkami szkolenia poligonowego oraz drogi między poligonami, odcinków dróg wytypowanych, jako drogowe odcinki lotniskowe oraz charakterystykę obiektów inżynierskich znajdujących się w ciągach tych dróg;
3)
możliwości przeprowadzenia odkażania i dezaktywacji środków transportu;
4)
potrzeb zasadniczych środków materiałowych i technicznych, posiadane środki materiałowe i techniczne, rozlokowanie źródeł pozyskiwania podmiotów gospodarczych, od których można pozyskać niezbędną ilość materiałów, w tym miejsc odbioru rezerw strategicznych i surowców planowanych do realizacji osłony technicznej wytypowanej infrastruktury transportowej oraz sposób wykorzystania, uzupełniania i dowozu tych środków i materiałów;
5)
zamiar kierowania jednostkami realizującymi zadania osłony technicznej;
6)
strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek realizujących zadania osłony technicznej;
7)
organizację łączności;
8)
organizację współdziałania, w tym:
a)
pomiędzy własnymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania osłony technicznej,
b)
z wojskowym podsystemem transportu i ruchu wojsk,
c)
z oddziałami przepraw promowych rozwijanymi w sieci podstawowych tras wojskowych w wyznaczonych osiach przepraw przez szerokie przeszkody wodne,
d)
z innymi, spoza działu administracji rządowej transport, organami administracji publicznej wspierającymi realizację zadań osłony technicznej;
9)
inne informacje uwzględniające specyfikę rodzaju transportu lub elementów infrastruktury obronnej;
10)
tablicę zmian aktualizacyjnych wprowadzonych w tekście Planu;
11)
wykaz osób posiadających prawo wglądu do Planu oraz wykaz osób posiadających prawo prowadzenia prac planistycznych;
12)
objaśnienia znaków graficznych i skrótów nazw własnych zawartych w części opisowej Planu.
3. 
Część opisowa Planu powinna spełniać następujące wymagania:
1)
format stronic A4 w układzie pionowym o ustawieniach marginesu: lewy - 2,5 cm, prawy - 1,5 cm, górny i dolny -1,5 cm, nagłówek - 1,25 cm, stopka - 1,25 cm;
2)
typ czcionki - "Times New Roman":
a)
wielkość czcionki tytułu rozdziału - 14 punktów pogrubiona,
b)
wielkość czcionki tytułu podrozdziału - 12 punktów pogrubiona,
c)
wielkość czcionki tytułu podrozdziału niższego rzędu i punktu - 12 punktów,
d)
wielkość czcionki akapitu - 12 punktów,
e)
odstęp między liniami tekstu - 1,5 punktu;
3)
tekst akapitów - wyjustowany.
4. 
Część graficzną Planu sporządza się na mapie w skali 1:500 000 w formie papierowej lub elektronicznej.
5. 
Część graficzna Planu, zgodnie z właściwością wykonawcy, zawiera:
1)
elementy infrastruktury transportowej uwzględniające specyfikę rodzaju transportu wraz z niezbędnymi opisami podstawowych jej parametrów;
2)
dojazdy do stacji i punktów ładunkowych na liniach kolejowych i portów lotniczych o priorytetowym znaczeniu;
3)
dojazdy i drogi w tymczasowych rejonach przeładunkowych;
4)
dojazdy do osi przepraw promowych;
5)
miejsca stałej dyslokacji jednostek, a także planowane rejony ich rozmieszczenia w czasie realizacji zadań osłony technicznej oraz stanowiska kierowania własne i szczebla nadrzędnego;
6)
rozmieszczenie materiałów i środków technicznych oraz rezerw konstrukcji mostowych i zapasów eksploatacyjnych;
7)
objaśnienia do graficznych znaków taktycznych i skrótów nazw własnych wrysowanych na mapie.
6. 
Zestawienia tabelaryczne do Planów wykonuje się w jednolitej szacie graficznej.
§  7. 
1. 
Przedsiębiorcy przesyłają do wykonawców dane uaktualniające do części opisowej i graficznej Planu w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w swoim działaniu.
2. 
Plany podlegają aktualizacji w przypadku wprowadzenia istotnych zmian lub wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
3. 
Wykonawcy przesyłają aktualizację Planów w formie aneksu do ministra właściwego do spraw transportu.
§  8. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Zatwierdzam Egz. Nr ...

Minister

..................................................

dnia .........................

OSŁONY TECHNICZNEJ

.......................................................

Dyrektor/Prezes

............................................

................ 20....... rok

___________________________________________________________________________

1 Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 oraz poz. 2094).
2 Plan osłony technicznej w dziale administracji rządowej transport - dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnej odbudowy zniszczeń i utrzymania infrastruktury transportowej o znaczeniu obronnym składający się z: Planu osłony technicznej dróg o znaczeniu obronnym, Planu osłony technicznej w obszarze lotnictwa cywilnego, Planu osłony technicznej linii kolejowej o znaczeniu obronnym oraz Planu technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym.