Planowanie i rozliczanie działalności w dziale administracji rządowej - obrona narodowa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2021.289

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 grudnia 2021 r.

DECYZJA Nr 206/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 grudnia 2021 r.
w sprawie planowania i rozliczania działalności w dziale administracji rządowej - obrona narodowa

Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196), § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) oraz art. 70 ust. 1-5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) ustala się, co następuje:
§  1. 
Decyzja określa:
1)
zasady planowania i rozliczania działalności, w tym zarządzania ryzykiem w resorcie obrony narodowej;
2)
procedury planowania oraz opracowania dokumentów planistycznych i sprawozdawczych poziomu Ministra Obrony Narodowej, zwanego dalej "Ministrem", i Ministerstwa Obrony Narodowej:
a)
zestawienia celów operacyjnych Ministra Obrony Narodowej do planowania działalności w kolejnym cyklu planistycznym wraz z rejestrem ryzyka,
b)
planu działalności Ministra Obrony Narodowej dla działu administracji rządowej - obrona narodowa,
c)
planu działań komórki/jednostki organizacyjnej wraz z rejestrem ryzyka,
d)
sprawozdania półrocznego i rocznego z wykonania zestawienia celów operacyjnych Ministra,
e)
sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra Obrony Narodowej dla działu administracji rządowej - obrona narodowa,
f)
sprawozdania półrocznego i rocznego z wykonania planu działań komórki/jednostki organizacyjnej;
3)
sposób monitorowania osiągania celów i realizacji zadań ujętych w zestawieniu celów operacyjnych;
4)
przebieg procesu zarządzania ryzykiem dla celów ujętych w zestawieniu celów operacyjnych;
5)
wzory dokumentów planistycznych i sprawozdawczych.
§  2. 
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1)
cykl planistyczny - okres od rozpoczęcia opracowania zestawienia celów operacyjnych Ministra Obrony Narodowej do planowania działalności w kolejnym cyklu planistycznym do wykonania planów działań komórek/jednostek organizacyjnych;
2)
działalność - osiąganie celów poprzez realizację zadań;
3)
efektywność - relacje między osiągniętymi wynikami a wykorzystanymi zasobami;
4)
jednostka organizacyjna - jednostkę w dziale, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz jednostkę spoza sektora finansów publicznych podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, na której działalność wykorzystuje się środki publiczne;
5)
kierownik - dyrektora, dowódcę, szefa, komendanta, kierownika jednostki lub komórki organizacyjnej;
6)
Komitet Audytu - komitet audytu, o którym mowa w art. 288 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, utworzony dla działu administracji rządowej - obrona narodowa;
7)
komórka organizacyjna - departament, zarząd, Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, biuro - wchodzące w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;
8)
komórka do spraw planowania i rozliczania działalności - komórkę organizacyjną właściwą do spraw planowania i rozliczania działalności Ministra Obrony Narodowej;
9)
kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności - kierownika komórki, o której mowa w pkt 8;
10)
kontrola zarządcza - kontrolę zarządczą w rozumieniu art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
11)
Koordynator Systemu Kontroli Zarządczej - Dyrektora Generalnego odpowiedzialnego za organizację i nadzór nad funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa;
12)
koordynator celu - osobę wskazaną przez Ministra w zestawieniu celów operacyjnych Ministra Obrony Narodowej do planowania działalności w kolejnym cyklu planistycznym, właściwą kompetencyjnie w obszarze przydzielonego mu celu, odpowiedzialną za:
a)
zdefiniowanie mierników osiągnięcia celu, określenie ich wartości oraz wskazanie wykonawców zadań,
b)
uszczegółowienie zadań określonych przez ich wykonawców, warunkujące osiągnięcie przydzielonego mu celu,
c)
monitorowanie i koordynację realizacji zadań przez ich wykonawców, w tym przygotowanie sprawozdań z osiągnięcia celów Ministra;
13)
miernik - narzędzie pomiaru (kryterium oceny) stopnia osiągnięcia celu;
14)
Ministerstwo - Ministerstwo Obrony Narodowej jako urząd;
15)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa - sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektora Generalnego;
16)
planowanie działalności - planowanie (krótkookresowe) na rok planistyczny, obejmujące zdefiniowanie celów oraz zadań służących ich osiągnięciu, określenie mierników osiągnięcia celów, wskazanie odpowiedzianych za osiągnięcie celów, wykonawców zadań i terminów ich realizacji oraz wykonanie dokumentów planistycznych; opiera się w szczególności na realizacji strategii, projektów, programów oraz planów pochodnych;
17)
planowanie działalności Ministra - zdefiniowanie celów operacyjnych oraz zadań służących ich osiągnięciu, określenie mierników osiągnięcia celów, wskazanie koordynatorów celów, wykonawców zadań, terminów realizacji zadań;
18)
plan działalności Ministra Obrony Narodowej dla działu administracji rządowej - obrona narodowa, zwany dalej "planem działalności Ministra" - dokument sporządzony zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
19)
plan działań komórki/jednostki organizacyjnej - dokument zawierający cele i obejmujący zadania komórki organizacyjnej albo jednostki organizacyjnej, opracowany zgodnie ze standardami kontroli zarządczej na podstawie przepisów dotyczących planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej, obejmujący cele wykraczające poza systematycznie realizowane zadania wynikające z regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej lub szczegółowego zakresu działania jednostki organizacyjnej;
20)
podstawowe procesy kontroli zarządczej - wyznaczanie celów i zadań, monitorowanie ich osiągania oraz zarządzanie ryzykiem;
21)
rejestr ryzyka - dokument zawierający zestawienie ryzyk zidentyfikowanych w procesie zarządzania ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w dokumentach wykonywanych w procesie planowania działalności;
22)
dział - dział administracji rządowej - obrona narodowa, w którego skład wchodzą:
a)
Minister, jako kierujący działem,
b)
Ministerstwo, jako urząd obsługujący Ministra,
c)
jednostki podporządkowane lub nadzorowane przez Ministra, w tym Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;
23)
rok planistyczny - rok, w którym będzie realizowana działalność;
24)
rozliczanie działalności - ocenę stopnia osiągnięcia celów, realizacji zadań wynikających z dokumentów wykonywanych w procesie planowania działalności;
25)
skuteczność - stopień, w jakim planowane cele są osiągnięte;
26)
sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra Obrony Narodowej dla działu administracji rządowej - obrona narodowa - sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra Obrony Narodowej za rok poprzedni sporządzone zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
27)
szkolenie uzupełniające:
a)
kadry - szkolenie żołnierzy realizowane w resorcie obrony narodowej w celu utrzymania i doskonalenia zdolności szkolonych do wykonywania obowiązków służbowych,
b)
członków korpusu służby cywilnej/pracowników resortu obrony narodowej - szkolenie osób zatrudnionych w jednostce organizacyjnej, komórce organizacyjnej w celu doskonalenia umiejętności i zdobywania kwalifikacji;
28)
standardy kontroli zarządczej - standardy określone w komunikacie Ministra Finansów Nr 23 z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 84);
29)
wykonawca - osoba wskazana przez koordynatora celu albo odpowiedzialnego za osiągnięcie celu, odpowiedzialna za realizację zadań warunkujących osiągnięcie celu;
30)
zarządzanie ryzykiem - procedury i polityki oraz skoordynowane działania, podejmowane zarówno przez kierownika, jak i pracowników komórki/jednostki organizacyjnej, które poprzez identyfikację i analizę ryzyka oraz określanie adekwatnych reakcji na ryzyko, zwiększają prawdopodobieństwo osiągnięcia celów i realizacji zadań;
31)
zestawienie celów operacyjnych Ministra Obrony Narodowej do planowania działalności w kolejnym cyklu planistycznym, zwane dalej "zestawieniem celów operacyjnych" - dokument niejawny, przedstawiający najważniejsze cele wraz z miernikami, zadaniami, koordynatorami celów, wykonawcami zadań, opracowany w celu szacowania potrzeb realizacyjnych, sporządzenia planu działalności Ministra, monitorowania osiągania celów Ministra oraz zarządzania ryzykiem.

Rozdział  I

Zasady planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej

§  3. 
Dokumentami wykonywanymi w procesie planowania działalności w resorcie obrony narodowej są, w szczególności:
1)
zestawienie celów operacyjnych wraz z rejestrem ryzyka;
2)
plan działalności Ministra;
3)
plan działań komórki organizacyjnej /jednostki organizacyjnej wraz z rejestrem ryzyka.
§  4. 
Dokumentami wykonywanymi w procesie rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej są, w szczególności:
1)
sprawozdanie półroczne i roczne koordynatorów celów z wykonania zestawienia celów operacyjnych;
2)
sprawozdania półroczne z wykonania zestawienia celów operacyjnych;
3)
sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra;
4)
sprawozdanie półroczne i roczne z wykonania planu działań komórki organizacyjnej /jednostki organizacyjnej.
§  5. 
Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności odpowiada za:
1)
organizację i funkcjonowanie procesu planowania i rozliczania działalności Ministra;
2)
monitorowanie funkcjonowania procesu planowania i rozliczania działalności Ministra;
3)
opracowanie i przedkładanie Ministrowi lub upoważnionemu przez niego Sekretarzowi Stanu/Podsekretarzowi Stanu:
a)
zestawienia celów operacyjnych,
b)
planu działalności Ministra,
c)
sprawozdania półrocznego z wykonania zestawienia celów operacyjnych,
d)
sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra,
4)
monitorowanie realizacji zestawienia celów operacyjnych;
5)
koordynację zarządzania ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w zestawieniu celów operacyjnych.
§  6. 
1. 
Za organizację, koordynację i nadzór nad funkcjonowaniem planowania i rozliczania działalności oraz zarządzaniem ryzykiem odpowiadają odpowiednio:
1)
Minister albo upoważniony przez niego Sekretarz Stanu/Podsekretarz Stanu - w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi;
2)
osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa - w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych tej osobie oraz w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi za pośrednictwem tej osoby;
3)
Dyrektor Generalny - w Ministerstwie;
4)
kierownik jednostki organizacyjnej - w podporządkowanych jednostkach organizacyjnych;
5)
kierownik komórki organizacyjnej:
a)
w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych temu kierownikowi,
b)
w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi za pośrednictwem tego kierownika.
2. 
Osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa może upoważnić kierownika podporządkowanej komórki organizacyjnej do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem pkt 1.
§  7. 
Planowane do osiągnięcia cele i realizowane zadania:
1)
powinny być zgodne ze standardami kontroli zarządczej,
2)
nie mogą być powtórzeniem zadań wynikających z dokumentów kompetencyjnych, w szczególności wewnętrznego regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej lub szczegółowego zakresu działania jednostki organizacyjnej.
§  8. 
1. 
W dokumentach wykonywanych w procesie planowania działalności dokonuje się oznaczenia celów i zadań.
2. 
W planach działań, za podstawę oznaczenia celów i zadań wynikających z celów określonych przez Ministra, przyjmuje się porządek numeracji nadanej w zestawieniu celów operacyjnych.
§  9. 
Zasady, tryb oraz procedury planowania, koordynowania i rozliczania działalności kontrolnej określają odrębne przepisy.

Rozdział  II

Planowanie działalności Ministra Obrony Narodowej

§  10. 
1. 
Planowanie działalności w dziale rozpoczyna opracowanie zestawienia celów operacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 31.
2. 
Wzór zestawienia celów operacyjnych określa załącznik Nr 1.
§  11. 
Cele operacyjne mogą wynikać w szczególności z:
1)
priorytetów do planowania działalności w resorcie obrony narodowej na rok następny, określonych przez Ministra podczas rocznej odprawy rozliczeniowo-koordynacyjnej kierowniczej kadry resortu obrony narodowej;
2)
dokumentów strategicznych, w tym projektów strategicznych;
3)
programów wieloletnich, planów pochodnych;
4)
pilnych potrzeb operacyjnych;
5)
propozycji, o których mowa w § 12.
§  12. 
Propozycje do zestawienia celów operacyjnych, w ramach swoich właściwości mogą zgłaszać corocznie, nie później niż do dnia 5 czerwca, w układzie określonym w załączniku Nr 2:
1)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa;
2)
kierownicy komórek organizacyjnych;
3)
kierownicy jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi,

- uwzględniając propozycje wykonawców, zadania warunkujące osiągnięcie celów oraz mierniki ich realizacji wraz z ich planowaną wartością.

§  13. 
Projekt zestawienia celów operacyjnych opracowuje kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności, a następnie konsultuje z dyrektorem Departamentu Budżetowego oraz pod względem spełnienia standardów kontroli zarządczej z Koordynatorem Systemu Kontroli Zarządczej corocznie, nie później niż do dnia 10 lipca.
§  14. 
1. 
Zestawienie celów operacyjnych kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przedstawia Ministrowi lub upoważnionemu przez niego Sekretarzowi Stanu/Podsekretarzowi Stanu corocznie, nie później niż do dnia 31 lipca.
2. 
Zestawienie celów operacyjnych kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przesyła do osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa, koordynatorów celów, wykonawców, kierowników komórek organizacyjnych/jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi corocznie, nie później niż do dnia 31 sierpnia.
§  15. 
Cele operacyjne Ministra oraz zadania wynikające z ich realizacji, podlegają procesowi określenia potrzeb według przepisów w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
§  16. 
1. 
Bilans potrzeb i możliwości zabezpieczenia osiągania celów operacyjnych wykonywany jest corocznie, nie później niż do dnia 15 kwietnia, przez:
1)
dyrektora Departamentu Budżetowego, w zakresie potrzeb i możliwości zabezpieczenia finansowego;
2)
dyrektora Departamentu Kadr, w zakresie potrzeb i możliwości zabezpieczenia potencjału osobowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, w zakresie potrzeb i możliwości zabezpieczenia potencjału osobowego pracowników resortu obrony narodowej, z wyłączeniem pracowników Ministerstwa, dla osiągnięcia celów Ministra.
2. 
W wyniku bilansu potrzeb i możliwości określane są priorytety do planowania wydatków.
3. 
W przypadku braku zbilansowania zidentyfikowanych potrzeb z możliwościami ich zabezpieczenia, osoby, o których mowa w ust. 1 przekazują do kierownika komórki do spraw planowania i rozliczania działalności propozycje aktualizacji celów operacyjnych corocznie, nie później niż do dnia 30 kwietnia.
4. 
Aktualizację zestawienia celów operacyjnych kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przedstawia Ministrowi lub upoważnionemu przez niego Sekretarzowi Stanu/Podsekretarzowi Stanu corocznie, nie później niż do dnia 31 maja.
5. 
Zaktualizowane zestawienie celów operacyjnych kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przesyła do koordynatorów celów, wykonawców, dyrektora Departamentu Budżetowego oraz Dyrektora Generalnego corocznie, nie później niż do dnia 30 czerwca.
§  17. 
1. 
Zestawienie celów operacyjnych wykorzystuje się do sporządzenia planu działalności Ministra.
2. 
Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności opracowuje projekt planu działalności Ministra corocznie, nie później niż do dnia 31 sierpnia, który następnie:
1)
przedstawia Ministrowi, nie później niż 5 dni przed planowanym posiedzeniem Komitetu Audytu,
2)
przesyła do Komitetu Audytu corocznie, nie później niż do dnia 30 września.
3. 
Projekt planu działalności Ministra przedkładany jest do podpisu Ministra corocznie, nie później niż do dnia 15 października.
4. 
Plan działalności Ministra przedstawiany jest Prezesowi Rady Ministrów corocznie, w terminie do dnia 31 października.
5. 
Podpisany przez Ministra plan działalności przekazuje się do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej oraz przesyła do komórek organizacyjnych/jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa corocznie, nie później niż do dnia 15 listopada.
§  18. 
Plan działań komórki organizacyjnej/jednostki organizacyjnej:
1)
zawiera w szczególności - sformułowane na podstawie celów poziomu nadrzędnego (przełożonego) - cele, mierniki, zadania warunkujące osiągnięcie celów, wykonawców oraz terminy realizacji;
2)
może zawierać cele własne, w szczególności związane z poprawą skuteczności i efektywności funkcjonowania podległej komórki organizacyjnej/jednostki organizacyjnej lub wynikające z dokumentów strategicznych, programów, a także wniosków z realizacji poprzednich planów;
3)
wykonuje się w formie określonej w załączniku Nr 4.
§  19. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej opracowuje projekt planu działań komórki organizacyjnej corocznie, w terminie do dnia 10 listopada.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej podporządkowanej Ministrowi opracowuje projekt planu działań jednostki organizacyjnej corocznie, w terminie do 15 listopada.
3. 
Kierownik jednostki organizacyjnej podporządkowanej osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa albo kierownikowi komórki organizacyjnej opracowuje projekt planu działań jednostki organizacyjnej corocznie, w terminie do dnia 15 listopada.
§  20. 
1. 
Plan działań jednostki organizacyjnej akceptuje:
1)
Minister albo upoważniony przez niego Sekretarz Stanu/Podsekretarz Stanu dla jednostki organizacyjnej bezpośrednio podporządkowanej Ministrowi;
2)
osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa dla jednostki organizacyjnej jej podporządkowanej lub podporządkowanej Ministrowi za jej pośrednictwem;
3)
kierownik komórki organizacyjnej dla jednostki organizacyjnej jemu podporządkowanej lub podporządkowanej Ministrowi za jego pośrednictwem;
4)
kierownik jednostki organizacyjnej dla jednostki organizacyjnej jemu podporządkowanej.
2. 
Plan działań komórki organizacyjnej akceptuje Dyrektor Generalny.
3. 
Akceptacja, o której mowa w ust. 2, dotyczy spełnienia kryteriów wyznaczania celów określonych w decyzji w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa.
§  21. 
Harmonogram planowania działalności Ministra określa załącznik Nr 3.

Rozdział  III

Zarządzanie ryzykiem

§  22. 
Zarządzanie ryzykiem jest integralną częścią planowania działalności oraz osiągania celów i realizacji zadań ujętych w dokumentach planistycznych, w szczególności o których mowa w § 2 pkt 18 i 19.
§  23. 
Zarządzanie ryzykiem prowadzi się i dokumentuje w jednostkach organizacyjnych/ komórkach organizacyjnych zgodnie z załącznikiem Nr 5.

Rozdział  IV

Monitorowanie osiągania celów i realizacji zadań, rozliczanie działalności

§  24. 
Osiąganie celów i realizacja zadań w dziale podlega monitorowaniu zgodnie z załącznikiem Nr 6.
§  25. 
Realizację celów operacyjnych Ministra i wynikających z nich zadań monitorują koordynatorzy celów z udziałem wykonawców.
§  26. 
1. 
Za monitorowanie wykonania zestawienia celów operacyjnych odpowiada kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności.
2. 
Wyniki monitorowania opracowuje się w formie dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1-3.
3. 
Wykonawca przesyła do koordynatora celu corocznie, nie później niż do dnia 15 lipca, sprawozdanie o stanie realizacji zadań warunkujących osiągnięcie celów operacyjnych Ministra.
4. 
Koordynator celu odpowiada za określenie formy przesyłanych mu sprawozdań.
5. 
Koordynator celu przesyła do kierownika komórki do spraw planowania i rozliczania działalności corocznie, nie później niż do dnia 30 lipca, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 7, sprawozdanie półroczne z wykonania zestawienia celów operacyjnych, w zakresie przypisanych celów.
6. 
W przypadku, gdy istnieje zagrożenie dla osiągniecia celów operacyjnych Ministra i realizacji wynikających z nich zadań, w sprawozdaniu umieszcza się stosowne wyjaśnienia oraz propozycje działań naprawczych.
§  27. 
1. 
Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przekazuje Ministrowi lub Sekretarzowi Stanu/Podsekretarzowi Stanu upoważnionemu przez niego corocznie, nie później niż do dnia 31 sierpnia, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 7, sprawozdanie półroczne z wykonania zestawienia celów operacyjnych.
2. 
W przypadku, gdy istnieje zagrożenie dla osiągniecia wyznaczonych celów operacyjnych Ministra lub zadania nie są planowo realizowane, sprawozdanie zawiera stosowne wyjaśnienia oraz propozycje działań naprawczych.
§  28. 
1. 
Wykonawca przesyła do właściwego koordynatora celu corocznie, nie później niż do dnia 15 lutego, sprawozdanie roczne o poziomie realizacji przypisanych zadań za rok poprzedni.
2. 
Na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, koordynator celu sporządza, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 8, sprawozdanie roczne z wykonania zestawienia celów operacyjnych jemu przypisanych i przesyła do kierownika komórki do spraw planowania i rozliczania działalności corocznie, nie później niż do dnia 28 lutego.
3. 
W przypadku, gdy cele operacyjne Ministra nie zostały osiągnięte lub wynikające z nich zadania nie zostały planowo zrealizowane, sprawozdanie zawiera stosowne wyjaśnienia oraz wnioski.
§  29. 
Na podstawie sprawozdań rocznych koordynatorów celów, o których mowa w § 28 ust. 2, kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności opracowuje projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra corocznie, nie później niż do dnia 31 marca.
§  30. 
Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przekazuje projekt sprawozdania:
1)
do zapoznania Ministrowi oraz Koordynatorowi Systemu Kontroli Zarządczej nie później niż 5 dni przed posiedzeniem Komitetu Audytu;
2)
Komitetowi Audytu celem zajęcia stanowiska corocznie, nie później niż do dnia 31 marca,
3)
Ministrowi po posiedzeniu Komitetu Audytu, celem podpisania, nie później niż do dnia 15 kwietnia każdego roku.
§  31. 
Sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra, niezwłocznie po podpisaniu przez Ministra, kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przekazuje kierownikowi komórki organizacyjnej właściwej do publikacji dokumentu w Biuletynie Informacji Publicznej.
§  32. 
1. 
Raz w roku organizuje się odprawę rozliczeniowo-koordynacyjną kierowniczej kadry resortu obrony narodowej w celu:
1)
przedstawienia oceny poziomu osiągnięcia celów oraz realizacji zadań postawionych przez Ministra w roku poprzednim;
2)
określenia priorytetów Ministra do planowania działalności w resorcie obrony narodowej na rok następny.
2. 
Odprawę, o której mowa w ust. 1 przygotowuje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego po ustaleniu z Ministrem koncepcji, daty, miejsca, programu i uczestników odprawy.
§  33. 
Kierownicy mają obowiązek rozliczania działalności w podległej komórce organizacyjnej albo jednostce organizacyjnej w zakresie posiadanych kompetencji na podstawie sprawozdania półrocznego i rocznego z wykonania planu działań tej komórki organizacyjnej/jednostki organizacyjnej.
§  34. 
Rozliczanie działalności prowadzi się w celu oceny poziomu osiągniecia celów i realizacji zadań ujętych w planach działań.
§  35. 
Kierownik zobowiązany jest do opracowania sprawozdania z wykonania planu działań podległej komórki organizacyjnej/jednostki organizacyjnej.
2. 
Sprawozdanie:
1)
zawiera w szczególności:
a)
ocenę stopnia osiągnięcia celów i realizacji zadań, w tym osiągniętą wartość mierników;
b)
najważniejsze przyczyny, które wpłynęły na nieosiągnięcie celów, wystąpienie istotnych różnic w planowanych i osiągniętych wartościach mierników;
2)
wykonuje się w formie określonej w załączniku Nr 9 i 10,
3)
podpisuje kierownik.
3. 
Kierownik komórki organizacyjnej/jednostki organizacyjnej przekazuje osobie, o której mowa w § 20, sprawozdanie z wykonania planu działań: półroczne - corocznie, nie później niż do dnia 31 lipca, roczne - corocznie, nie później niż do dnia 15 lutego.

Rozdział  VI

Postanowienia przejściowe i końcowe

§  36. 
W przypadku podporządkowania komórki do spraw planowania i rozliczania działalności Sekretarzowi Stanu/Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie, zadania, o których mowa w § 5 kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności realizuje pod jego nadzorem.
§  37. 
W celu wykonania niniejszej decyzji, w uzgodnieniu z Koordynatorem Systemu Kontroli Zarządczej oraz kierownikiem komórki do spraw planowania i rozliczania działalności, w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji:
1)
Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wyda przepisy regulujące planowanie i rozliczanie działalności, w tym zarządzanie ryzykiem w podporządkowanych jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi za jego pośrednictwem;
2)
kierownicy jednostek organizacyjnych podporządkowanych bezpośrednio Ministrowi, wydadzą przepisy regulujące planowanie i rozliczanie działalności, w tym zarządzanie ryzykiem w podporządkowanych jednostkach.
§  38. 
1. 
Nie sporządza się planu działalności urzędu Ministra Obrony Narodowej na 2022 rok.
2. 
Plany działalności komórek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych podporządkowanych osobom zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa, o których mowa w § 18, opracowuje się na podstawie planu działalności Ministra na 2022 r.
§  39. 
Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności, w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie decyzji, przedstawi Ministrowi lub upoważnionemu przez niego Sekretarzowi Stanu/ Podsekretarzowi Stanu zestawienie celów operacyjnych Ministra do planowania działalności na 2023 rok.
§  40. 
Traci moc decyzja Nr 218/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 179), z wyjątkiem przepisów rozdziału III, które tracą moc z dniem 31 marca 2023 r.
§  41. 
Traci moc decyzja Nr 124 Org./DG RSZ Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie wprowadzenia do użytku "Jednolitych procedur działalności bieżącej w Siłach Zbrojnych RP" (niepublikowana) z chwilą wejścia w życie przepisów, o których mowa w § 37 pkt 1, nie dłużej jednak niż cztery miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji.
§  42. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZESTAWIENIE CELÓW OPERACYJNYCH MINISTRA OBRONY NARODOWEJ DO PLANOWANIA DZIAŁALNOŚCI W KOLEJNYM CYKLU PLANISTYCZNYM

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROPOZYCJA DO ZESTAWIENIA CELÓW OPERACYJNYCH MINISTRA OBRONY NARODOWEJ DO PLANOWANIA DZIAŁALNOŚCI W KOLEJNYM CYKLU PLANISTYCZNYM

ZAŁĄCZNIK Nr  3

HARMONOGRAM PLANOWANIA DZIAŁALNOŚCI MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  4

PLAN DZIAŁAŃ NA ROK

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZASADY ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W DZIALE

ZAŁĄCZNIK Nr  6

PRZEBIEG PROCESU MONITOROWANIA OSIĄGANIA CELÓW

ZAŁĄCZNIK Nr  7

SPRAWOZDANIE PÓŁROCZNE z wykonania zestawienia celów operacyjnych w roku

ZAŁĄCZNIK Nr  8

SPRAWOZDANIE ROCZNE z osiągania celów operacyjnych Ministra Obrony Narodowej w roku

ZAŁĄCZNIK Nr  9

SPRAWOZDANIE PÓŁROCZNE z wykonania planu działań komórki/jednostki organizacyjnej w roku

ZAŁĄCZNIK Nr  10

SPRAWOZDANIE ROCZNE z wykonania planu działań komórki/jednostki organizacyjnej