Plan operacyjny funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MFiPR.2024.6

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 stycznia 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 29 stycznia 2024 r.
w sprawie planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305, z późn. zm.) oraz § 4 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1569), zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa:
1)
tryb i zasady opracowania, uzgadniania, zatwierdzania i aktualizacji "Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny";
2)
tryb i zasady opracowania, uzgadniania, zatwierdzania i aktualizacji "Planu operacyjnego funkcjonowania jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny";
3)
tryb i zasady opracowania, uzgadniania, zatwierdzania i aktualizacji kart realizacji zadań operacyjnych;
4)
zadania kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz kierowników jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego lub przez niego nadzorowanych.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
2)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
3)
komórce organizacyjnej Ministerstwa - wydzieloną organizacyjnie część Ministerstwa powołaną do wykonywania określonych zadań, wymienioną w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa (departament, biuro);
4)
jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną;
5)
kierującym komórką organizacyjną Ministerstwa - należy przez to rozumieć dyrektora, zastępcę dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa lub kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa;
6)
planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć ustalanie czynności dotyczących przygotowania i działania organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego, w celu reagowania na zagrożenia lub ich symptomy w każdym stanie gotowości obronnej państwa, ujętych w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;
7)
zadaniach operacyjnych - należy przez to rozumieć tę część zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa, które są realizowane w celu reagowania na powstałe zagrożenia lub ich symptomy w każdym stanie gotowości obronnej państwa;
8)
Planie operacyjnym - należy przez to rozumieć "Plan operacyjny funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" będący niejawnym dokumentem planistycznym, opracowywanym w ramach planowania operacyjnego;
9)
Planie operacyjnym jednostki organizacyjnej - należy przez to rozumieć "Plan operacyjny funkcjonowania jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny";
10)
TRZO - należy przez to rozumieć Tabelę Realizacji Zadań Operacyjnych Ministerstwa będącą częścią składową Planu operacyjnego, zawierającą zestawy zadań operacyjnych, stany gotowości obronnej państwa, oznaczenie sytuacji planistycznych, komórki organizacyjne Ministerstwa koordynujące, realizujące, współuczestniczące, jednostki organizacyjne oraz podmioty zewnętrzne współuczestniczące w wykonywaniu poszczególnych zadań operacyjnych, a także czas realizacji zadań operacyjnych;
11)
KRZO - należy przez to rozumieć karty realizacji zadań operacyjnych, będące dokumentami niejawnymi, stanowiącymi załączniki wykonawcze do Planu operacyjnego, określającymi szczegółową procedurę postępowania pracownika lub komórki organizacyjnej Ministerstwa koordynującej, realizującej lub współuczestniczącej w wykonaniu zadania operacyjnego oraz podmioty zewnętrzne współuczestniczące w realizacji tego zadania i niezbędne do tego dokumenty.
§  3. 
1. 
Plan operacyjny opracowywany jest na podstawie otrzymanego wypisu z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Do opracowania, aktualizacji i oznaczania Planu operacyjnego ma zastosowanie Podręcznik Normalizacji Obronnej PDNO-02-A075:2022 Planowanie obronne - Struktura i redagowanie planu operacyjnego przez organy administracji publicznej oraz Norma Obronna NO-02-A060:2022 System obronny państwa - Plany obronne - Klasyfikacja.
3. 
Plan operacyjny opracowywany jest jako dokument niejawny, z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 756, 1030 i 1532).
§  4. 
1. 
Plan operacyjny opracowuje kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach obronnych.
2. 
W pracach związanych z opracowaniem Planu operacyjnego uczestniczą kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych, zgodnie z właściwością.
§  5. 
1. 
Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa oraz kierownik jednostki organizacyjnej stosownie do potrzeb upoważniają pracownika lub pracowników do realizacji zadań związanych z planowaniem operacyjnym, w tym do opracowania KRZO.
2. 
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa przesyła do kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach obronnych.
3. 
Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, określony jest w załączniku do zarządzenia.
4. 
Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa, kierownik jednostki organizacyjnej oraz upoważniony pracownik powinni posiadać upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli "zastrzeżone" lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli "poufne" lub wyższej oraz odbyć szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych.
5. 
W sytuacji wytypowania pracownika nieposiadającego upoważnienia, o którym mowa w ust. 4, niezbędnym jest skierowanie do Ministra przez kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa lub osobę przez niego upoważnioną wniosku o wydanie upoważnienia lub wszczęcie procedury postępowania sprawdzającego, mającego na celu uzyskanie poświadczenia bezpieczeństwa.
§  6. 
Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach obronnych określa zadania operacyjne dla poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w porozumieniu z ich kierownikami.
§  7. 
1. 
Po określeniu zadań operacyjnych, kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach obronnych przedstawia kierującym komórkami organizacyjnymi Ministerstwa projekty zadań operacyjnych, celem ich uzgodnienia.
2. 
Po otrzymaniu uzgodnionych zadań operacyjnych, o których mowa w ust. 1, kierujący komórką organizacyjną właściwą w sprawach obronnych opracowuje projekt Planu operacyjnego, a następnie przedkłada go Ministrowi do akceptacji.
3. 
Po akceptacji, o której mowa w ust. 2, Minister za pośrednictwem kierującego komórką organizacyjną właściwą w sprawach obronnych przesyła Plan operacyjny Ministrowi Obrony Narodowej, celem uzgodnienia.
4. 
Po uzgodnieniu, o którym mowa w ust. 3, Minister za pośrednictwem kierującego komórką organizacyjną właściwą w sprawach obronnych przesyła Plan operacyjny Prezesowi Rady Ministrów, celem zatwierdzenia.
§  8. 
1. 
Po otrzymaniu zatwierdzonego Planu operacyjnego, kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach obronnych sporządza wypisy z Planu operacyjnego, a następnie przesyła je zgodnie z właściwością do kierowników jednostek organizacyjnych, na których nałożono zadania operacyjne, w celu przygotowania Planu operacyjnego jednostki organizacyjnej, w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od otrzymania wypisu.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej sporządza, akceptuje i aktualizuje Plan operacyjny jednostki.
3. 
Po akceptacji, o której mowa w ust. 2, kierownik jednostki organizacyjnej przesyła Plan operacyjny jednostki do kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach obronnych, celem uzgodnienia.
4. 
Po uzgodnieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik jednostki organizacyjnej przedkłada Ministrowi Plan operacyjny jednostki, celem zatwierdzenia.
5. 
Plany operacyjne jednostek sporządzane są przez kierowników jednostek organizacyjnych w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest przekazywany Ministrowi.
§  9. 
1. 
Po otrzymaniu zatwierdzonego Planu operacyjnego, kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach obronnych sporządza wypis z TRZO i przesyła do kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, celem opracowania KRZO.
2. 
KRZO opracowują kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, zgodnie z właściwością w dwóch egzemplarzach.
3. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa zatwierdzają opracowane KRZO, zgodnie z właściwością.
4. 
KRZO komórki organizacyjnej Ministerstwa wskazanej w TRZO jako koordynator realizacji zadań operacyjnych w Ministerstwie, zatwierdzane są przez Ministra lub osobę upoważnioną.
5. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych aktualizują KRZO, zgodnie z właściwością.
§  10. 
1. 
Plan operacyjny podlega systematycznej aktualizacji:
1)
w przypadku aktualizacji Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od otrzymania wypisu z planu;
2)
w ramach przeglądu Planu operacyjnego, jednak nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy od zakończenia cyklu planistycznego;
3)
w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od powstania zmian organizacyjnych w Ministerstwie.
2. 
Aktualizacji Planu operacyjnego oraz Planu operacyjnego jednostki organizacyjnej dokonuje się na zasadach określonych Podręczniku Normalizacji Obronnej, o którym mowa określonym w § 3 ust. 2.
3. 
KRZO podlegają aktualizacji na zasadach, o których mowa w § 9.
§  11. 
Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zapewnia warunki do

opracowywania, uzgodnienia, zatwierdzenia i aktualizowania Planu operacyjnego oraz KRZO.

§  12. 
Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach obronnych koordynuje proces sporządzania, uzgadniania, zatwierdzania oraz aktualizacji Planu operacyjnego oraz Planu operacyjnego jednostki organizacyjnej, a także zapewnia wymianę informacji niezbędnych na potrzeby wykonania tych planów oraz określa harmonogramy prac związane z opracowaniem i aktualizacją Planu operacyjnego oraz KRZO.
§  13. 
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (Dz. Urz. Min. Fin. Fun. i Pol. Reg. poz. 12).
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

UPOWAŻNIENIE

1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2711).