Organizowanie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej uznanych przez Radę Ministrów za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2005.10.75

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 marca 2006 r.

WYTYCZNE NR 135
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 14 października 2005 r.
w sprawie organizowania przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej uznanych przez Radę Ministrów za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa

W celu wykonania zadań określonych w pkt. 4 Wytycznych Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 stycznia 2005 roku w sprawie organizowania przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów uznanych przez Radę Ministrów za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w stosunku do których wnioskodawcą był Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji - ustala się co następuje:

ROZDZIAŁ  1

Postanowienia ogólne

1.
Wytyczne określają zasady organizowania przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej, zwanych dalej "obiektami", ustalonych przez Radę Ministrów jako szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz. U. Nr 116, poz. 1090), zwanego dalej "rozporządzeniem", znajdujących się w zatwierdzonym przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 31.05.2005 r. "Wykazie obiektów uznanych za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa kategorii II", zwanego dalej "wykazem", pod poz. 24-39. Wykaz stanowi załącznik nr 1 do wytycznych.
2.
Organizowanie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej obejmuje w szczególności:
1)
zapewnienie właściwych warunków, w tym logistycznych i kadrowych, dotyczących realizacji zadań określonych w niniejszych wytycznych;
2)
włączenie problematyki szczególnej ochrony obiektów do rocznych planów zamierzeń, Narodowych Kwestionariuszy Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, Pozamilitarnych Programów Przygotowań Obronnych, planów szkolenia, w tym szkolenia obronnego, planów kontroli wykonywania zadań obronnych i innych dokumentów dotyczących przygotowań obronnych;
3)
organizacja szczególnej ochrony obiektów, w tym określenie:
a)
zakresu prac związanych z przygotowaniem szczególnej ochrony,
b)
osoby (osób) odpowiedzialnych za jej realizację,
c)
terminów wykonania prac - w "Harmonogramie realizacji przedsięwzięć w zakresie organizowania, przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej uznanych przez Radę Ministrów za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa", zwanym dalej "harmonogramem". Harmonogram stanowi załącznik nr 2 do wytycznych;
4)
opracowywanie, uzgadnianie i aktualizowanie planów szczególnej ochrony obiektów;
5)
organizowanie szkoleń z zakresu szczególnej ochrony obiektów, włączonych w zakres szkolenia realizowanego w Straży Granicznej;
6)
utworzenie systemu kierowania w zakresie dotyczącym szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej;
7)
zorganizowanie współdziałania poprzez włączenie przedsięwzięć z zakresu prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej do systemu alarmowania i powiadamiania oraz wymiany informacji o zagrożeniach w rejonie ochranianego obiektu;
8)
koordynacja i sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań związanych z przygotowaniem szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej.
3.
Prowadzenie szczególnej ochrony obiektów to skoordynowany, wzajemnie powiązany i równocześnie wykonywany zespół przedsięwzięć obejmujących:
1)
bezpośrednią ochronę fizyczną obiektów i ich zabezpieczenie techniczne;
2)
inne działania mające na celu ochronę obiektu, które wynikają z jego specyfiki oraz charakteru zagrożeń dla jego funkcjonowania;
3)
przedsięwzięcia realizowane w ramach systemu alarmowania i powiadamiania oraz wymiany informacji o zagrożeniach;
4.
Szczególna ochrona obiektów Straży Granicznej jest wykonywana w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i polega na:
1)
przygotowaniu tej ochrony w stanie stałej gotowości obronnej państwa;
2)
jej prowadzeniu w sytuacji wystąpienia szczególnego zagrożenia.
5.
Przygotowanie szczególnej ochrony obiektów ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa obiektów wymienionych w wykazie w sytuacjach zaistnienia nadzwyczajnych zagrożeń.
6.
W wykonywaniu zadań w zakresie przygotowania szczególnej ochrony obiektów wykorzystuje się w szczególności:
1)
ewidencję oraz istniejące plany ochrony tych obiektów;
2)
zasady ochrony informacji niejawnych;
3)
prawne skutki zamknięcia terenu, jeżeli nieruchomość, na której zlokalizowano obiekt ustalony jako szczególnie ważny dla bezpieczeństwa i obronności państwa -jest terenem zamkniętym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 30, poz. 163, z późn. zm.);
4)
przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. Nr 16, poz. 152);
5)
przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. Nr 13, poz. 150);
6)
przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli i wykonywania zadań obronnych (Dz. U. Nr 16, poz. 151) i innych regulacji w tej sprawie;
7)
przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599);
8)
przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 2002 r. w sprawie militaryzacji jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 78, poz. 707);
9)
funkcjonujące dotychczas siły, środki, zasady, formy i sposoby ochrony obiektu.
7.
Szczególna ochrona obiektu Straży Granicznej przygotowywana jest i prowadzona będzie w sposób zróżnicowany i uzależniony od przeznaczenia obiektu oraz od rodzaju przewidywanych zagrożeń dla jego funkcjonowania.
8.
Za koordynację wykonywania zadań określonych w pkt. 2 odpowiedzialny jest Dyrektor Centrum Koordynacji Działań Straży Granicznej na zasadach dotyczących przygotowań obronnych organów i kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji określonych w odrębnych przepisach.

ROZDZIAŁ  2

Procedura opracowywania, uzgadniania i aktualizowania planów szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej

9.
Celem prac planistycznych w zakresie opracowywania, uzgadniania i aktualizowania planów szczególnej ochrony obiektów jest wcześniejsze określenie zadań, potencjału obronnego i ustalenie sposobów działania w przypadku powstania sytuacji wymagających prowadzenia szczególnej ochrony obiektów.
10.
Prace planistyczne realizowane są w dwóch fazach:
1)
pierwsza (wstępna) obejmuje:
a)
wyznaczenie osób z jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej, oddziału (ośrodka szkolenia) Straży Granicznej oraz ich specjalistyczne szkolenie w zakresie umiejętności planistyczno-organizacyjnych, dotyczących szczególnej ochrony obiektów, realizowane zgodnie z odrębnym planem Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
b)
analizę ustaleń w sprawie organizowania szczególnej ochrony obiektów i regulacji zawartych w niniejszych wytycznych, we wzajemnym powiązaniu z przepisami dotyczącymi powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz funkcjonowania Straży Granicznej,
c)
zgromadzenie innych informacji niezbędnych w procesie planowania;
2)
druga (zasadnicza) polega na opracowaniu i uzgodnieniu "Planu szczególnej ochrony obiektu Straży Granicznej", zwanego dalej "planem".
11.
Plan składa się z części graficznej i części opisowej.
12.
W części graficznej planu, sporządzonej na szkicu, spełniającym wymagania dotyczące dokumentów kartograficznych, ujmuje się w szczególności:
1)
obszar, na którym znajduje się obiekt z wrysowaniem budynków, budowli i innych urządzeń podlegających szczególnej ochronie, które przedstawia się w formie rzutu płaskiego z góry, oznacza cyframi i opisuje w legendzie umieszczonej w lewym, dolnym rogu mapy;
2)
rozmieszczenie miejsc (zasadniczego i zapasowego) kierowania szczególną ochroną obiektu;
3)
rozmieszczenie istniejących (oznaczonych linią ciągłą) i planowanych do wykonania (oznaczonych linią przerywaną) elementów bezpośredniej ochrony fizycznej, w tym: posterunków stałych, doraźnych, patroli i tras patrolowania;
4)
rozmieszczenie elementów zabezpieczenia technicznego obiektu;
5)
rozmieszczenie stanowisk ogniowych, elementów rozbudowy inżynieryjnej terenu, schronów i ukryć;
6)
schemat łączności - w formie tabelarycznej;
7)
lokalizację jednostek organizacyjnych Policji, Państwowej Straży Pożarnej, innych formacji i jednostek organizacyjnych współdziałających w szczególnej ochronie danego obiektu Straży Granicznej;
8)
rozmieszczenie odwodu sił ochronnych oraz innych elementów szczególnej ochrony obiektu, wynikających z jego specyfiki;
9)
wykaz sił i środków planowanych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektu sporządzony w formie tabelarycznej wraz z tabelami posterunków.
13.
Opracowanie części opisowej planu polega na sporządzeniu dokumentów, w których należy ująć w szczególności:
1)
podstawę prawną uznania obiektu za szczególnie ważny dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
2)
nazwę i adres obiektu, którego dotyczy plan;
3)
określenie organu, we właściwości którego znajduje się obiekt;
4)
zwięzłą charakterystykę obiektu;
5)
nazwę jednostki organizacyjnej Straży Granicznej oraz imię, nazwisko i numer telefonu osoby odpowiedzialnej za stan ochrony obiektu w czasie sporządzania planu;
6)
cel prowadzenia szczególnej ochrony obiektu;
7)
wnioski z oceny zagrożeń zawartej w Planie Operacyjnym Funkcjonowania mające wpływ na szczególną ochronę obiektu;
8)
koncepcję szczególnej ochrony obiektu, zawierającą:
a)
zasadnicze zadania związane z realizacją celu, o którym mowa w ppkt. 6,
b)
siły i środki służące do dotychczasowej ochrony obiektu Straży Granicznej, które mogą być wykorzystane do jego szczególnej ochrony ujęte w formie tabel lub wykazów,
c)
siły i środki niezbędne do użycia w przypadku prowadzenia szczególnej ochrony danego obiektu Straży Granicznej ujęte w formie tabel lub wykazów,
d)
spis świadczeń osobistych i rzeczowych planowanych do wykorzystania w celu prowadzenia szczególnej ochrony obiektu Straży Granicznej,
e)
zasady kierowania szczególną ochroną obiektu Straży Granicznej,
9)
harmonogram realizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem szczególnej ochrony obiektu Straży Granicznej, zgodny z koncepcją planu, o której mowa w ppkt. 8, w układzie: liczba porządkowa, treść zadania, nazwa stanowiska i osoby odpowiedzialnej za jego realizację, termin, uwagi;
10)
organizację prowadzenia szczególnej ochrony obiektu Straży Granicznej, w tym:
a)
w zakresie ochrony fizycznej: liczbę posterunków i patroli,
b)
działania ochronno-obronne realizowane we współdziałaniu z Siłami Zbrojnymi na zasadach, o których mowa w § 5 ust. 6 rozporządzenia,
c)
zabezpieczenie logistyczne, w tym: materiałowe, techniczne, medyczne, wyżywienie i zakwaterowanie, informacje o budynkach i nieruchomościach, sieć uzbrojenia terenu, na którym zlokalizowany jest obiekt,
d)
organizację kierowania,
e)
organizację łączności,
f)
zasady sporządzania dokumentacji służbowej związanej z prowadzeniem szczególnej ochrony oraz składaniem meldunków z jej przebiegu,
g)
zasady przechowywania i zabezpieczenia uzbrojenia,
h)
zakres współdziałania z Policją, Państwową Strażą Pożarną, Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, formacjami obrony cywilnej oraz innymi strukturami organizacyjnymi w prowadzeniu szczególnej ochrony obiektu,
i)
tabelę kryptonimów oraz wykaz telefonów osób funkcyjnych,
j)
inne ustalenia istotne dla prowadzenia szczególnej ochrony obiektu;
11)
wykaz osób sporządzających i wykonujących plan;
12)
wykaz osób, które zapoznały się z treścią planu;
13)
tabelę zmian aktualizacyjnych planu;
14)
arkusz uzgodnień;
15)
kserokopia wniosku o uznanie obiektu Straży Granicznej za szczególnie ważny dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
16)
inne zagadnienia wynikające ze specyfiki obiektu.
14.
Plan sporządzany jest przez:
1)
Centrum Koordynacji Działań Straży Granicznej przy współudziale Biura Ochrony Informacji Niejawnych Komendy Głównej Straży Granicznej - dla obiektu Komendy Głównej Straży Granicznej,
2)
właściwy Wydział Koordynacji Działań, przy współudziale Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych - dla pozostałych obiektów Straży Granicznej.
15.
Plan, o którym mowa w pkt. 14 ppkt. 2, sporządzany jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden pozostaje u wykonawcy, a drugi przesyłany jest do Dyrektora Centrum Koordynacji Działań Straży Granicznej.
16.
W opracowywaniu planu wykorzystuje się znaki umowne, skróty, nazwy, pojęcia oraz nanosi napisy w odpowiednich kolorach, wzorach oraz według zasad obowiązujących w sporządzaniu dokumentów dotyczących przygotowań obronnych państwa.
17.
Plan szczególnej ochrony obiektu podlega uzgodnieniu z:
1)
właściwymi terytorialnie Komendantami Wojewódzkimi (Stołecznym) Policji,
2)
Komendantami Wojewódzkimi Państwowej Straży Pożarnej,
3)
szefami wojewódzkich sztabów wojskowych,
4)
wojskowymi komendantami uzupełnień,

- w zakresie dotyczącym udziału danej formacji w szczególnej ochronie obiektu, a także w zakresie spraw znajdujących się we właściwości organów wojskowych, powiązanych merytorycznie z problematyką przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektu, którego dotyczy plan.

18.
Plan podlega aktualizacji, stosownie do zmian uwarunkowań mających wpływ na szczególną ochronę obiektu, nie rzadziej jednak niż raz w roku, w terminie do 31 stycznia, według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego.
19.
W celu umożliwienia koordynowania i sprawowania nadzoru nad organizacją przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej w Wydziale Spraw Obronnych i Zarządzania Kryzysowego Centrum Koordynacji Działań Straży Granicznej prowadzi się dokumentację składającą się z:
1)
części graficznej - mapy w skali 1:500.000, z naniesionymi:
a)
miejscami dyslokacji obiektów Straży Granicznej, podlegających szczególnej ochronie,
b)
nazwą i dyslokacją jednostek organizacyjnych Policji, Państwowej Straży Pożarnej, i innych organów współdziałających w szczególnej ochronie obiektów, o których mowa w lit. a,
c)
schematem łączności wykorzystywanej do kierowania i współdziałania w zakresie szczególnej ochrony obiektów, o których mowa w lit. a;
2)
części opisowej, zawierającej:
a)
wykaz osób, które zapoznały się z dokumentacją,
b)
wykaz obiektów Straży Granicznej podlegających szczególnej ochronie,
c) 1
ogólną koncepcję szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej, będącą syntezą informacji zawartych w pkt 13 ppkt 8,
d)
diagram realizacji zasadniczych przedsięwzięć związanych z przygotowaniem szczególnej ochrony obiektów - w układzie: lp., treść zasadniczego przedsięwzięcia, funkcjonariusz odpowiedzialny za jego realizację, termin, uwagi. Opracowany jest on na podstawie harmonogramów, o których mowa w pkt. 13 ppkt. 9,
e)
ogólną informację dotyczącą sposobu prowadzenia szczególnej ochrony obiektów oraz zbiorcze zestawienie sił i środków niezbędnych do jej prowadzenia,
f)
zasadnicze ustalenia dotyczące współdziałania w zakresie szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej, z organami Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innymi organami zaangażowanymi w poszczególnych województwach w realizację tych przedsięwzięć,
g)
tabelę zmian aktualizacyjnych dokumentacji,
h)
inne informacje, wynikające ze specyfiki obiektów.
20.
Organizowanie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej podlega kontroli, którą prowadzi się zgodnie z § 4 pkt. 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz. U. Nr 16, poz. 151).
21.
Dyrektor Centrum Koordynacji Działań Straży Granicznej:
1)
wdraża i koordynuje realizację harmonogramu;
2)
ujmuje problematykę dotyczącą opracowywania, uzgadniania i aktualizowania planów w dokumentach planistycznych regulujących sprawy przygotowań obronnych Straży Granicznej;
3)
wdraża do użytku w Straży Granicznej akty normatywne Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i Ministra Obrony Narodowej w sprawie udziału Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innych organów współdziałających w szczególnej ochronie obiektów Straży Granicznej;
4)
koordynuje udział funkcjonariuszy Straży Granicznej w specjalistycznych szkoleniach organizowanych przez Biuro Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
5)
monitoruje ogólny stan prac planistycznych dotyczących przygotowania szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej, zgodnie z zadaniami określonymi w harmonogramie i wytycznych;
6)
sprawdza prawidłowość organizowania przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej, w zakresie, na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących kontroli wykonywania zadań obronnych;
7)
udziela merytorycznej pomocy w sprawach dotyczących sposobu realizacji zadań, o których mowa w wytycznych;
8)
prowadzi stałe współdziałanie z Biurem Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Policją, Państwową Strażą Pożarną i innymi organami współdziałającymi w szczególnej ochronie obiektów Straży Granicznej, w celu zapewnienia spójności planowania szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej.

ROZDZIAŁ  3

Kierowanie i zasady zapewnienia zasobów, w tym osobowych, finansowych i materiałowych, niezbędnych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II

22.
Kierowanie szczególną ochroną obiektu, realizowane jest w oparciu o istniejący system kierowania ochroną fizyczną obiektu, zgodnie z opracowanym planem i w sposób w nim określony.
23.
Kierowanie powinno być jednoosobowe, ciągłe, stanowcze, operatywne i elastyczne.
24.
Szczegółowe zasady zapewnienia zasobów osobowych w tym reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej oraz świadczeń na rzecz obrony, oraz zasobów materiałowych niezbędnych do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II, określi Minister Obrony Narodowej, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia.
25.
Zasady finansowania zadań związanych z realizacją przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów kategorii II określają przepisy dotyczące finansowania przygotowań obronnych państwa, w szczególności:
1)
art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320),
2)
§ 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599).

ROZDZIAŁ  4

Wymagania dotyczące prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej

26.
Szczególna ochrona obiektu powinna być jednolita, aktywna, trwała, ciągła i skuteczna.
27.
Bezpośrednia ochrona fizyczna obiektu, realizowana zgodnie z właściwym planem jej prowadzenia, obejmuje w szczególności:
1)
uniemożliwienie przedostania się na teren obiektu oraz jego penetracji przez osoby nieuprawnione;
2)
zapobieganie przestępstwom przeciwko ludziom i mieniu, znajdującemu się w obiekcie;
3)
przeciwdziałanie zakłóceniom funkcjonowania, poważnemu uszkodzeniu, opanowaniu lub zniszczeniu obiektu;
4)
ochronę przeciwpożarową;
5)
organizację współdziałania, w zakresie bezpośredniej ochrony fizycznej.
28.
Zabezpieczenie techniczne obiektu realizuje się w szczególności poprzez zastosowanie elementów mechanicznych, elektrycznych, elektronicznych, informatycznych oraz budowlanych i technologicznych, obejmujących w szczególności:
1)
ogrodzenie obiektu lub zastosowanie przeszkód uniemożliwiających przedostanie się nieuprawnionych osób (pojazdów) na teren chronionego obiektu;
2)
zastosowanie zabezpieczeń mechanicznych (blokad, barier, krat, itp.) utrudniających nieuprawnione przedostanie się do chronionego obiektu;
3)
zastosowanie systemów i urządzeń alarmowych sygnalizujących naruszenie systemu ochrony obiektu;
4)
wyposażenie obiektu w środki łączności i informatyki, umożliwiające kierowanie siłami ochronnymi oraz ostrzeganie i alarmowanie stanów osobowych znajdujących się w obiekcie;
5)
oświetlenie obiektu;
29.
Przedsięwzięcia realizowane w ramach systemu alarmowania i powiadamiania oraz wymiany informacji o zagrożeniach powinny obejmować w szczególności:
1)
sposoby przekazywania sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania;
2)
procedury postępowania w przypadku zagrożenia obiektu (np. napad, akt terroryzmu);
3)
procedury alarmowe w przypadku zaistnienia pożaru, awarii, skażeń itp.;
4)
wykorzystanie systemu łączności - dowodzenia i współdziałania - między siłami ochronnymi i służbami ratowniczymi;
30.
Inne działania w zakresie szczególnej ochrony obiektu Straży Granicznej, wynikające ze specyfiki i charakteru zagrożeń, powinny ponadto obejmować:
1)
wzmocnienie zdolności przetrwania sił ochronnych oraz technicznego zabezpieczenia obiektu;
2)
ograniczenie ruchu pojazdów i osób wokół obiektu poprzez m.in.: zamknięcie ulic, wystawienie posterunków i punktów kontrolnych oraz ustawienie zapór;
3)
ustalenie dla ochranianego obiektu stref ochronnych: wewnętrznej i zewnętrznej;
4)
wystawienie posterunków stałych, posterunków obchodowych (ruchomych) oraz patroli, które mogą być wspomagane przez psy wartownicze;
5)
ustalenie osób obsługujących urządzenia zabezpieczenia technicznego obiektu;
6)
ustalenie osób kontrolujących sytuację w ochranianym obiekcie;
7)
ustalenie odwodu sił ochronnych;

ROZDZIAŁ  5

Współdziałanie w zakresie organizowania przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej z Policją, Państwową Strażą Pożarną i innymi organami współdziałającymi w szczególnej ochronie obiektów Straży Granicznej

31.
Współdziałanie Straży Granicznej z innymi organami w zakresie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów realizowane jest w celu:
1)
utrzymywania kontaktów służbowych i wymiany informacji, w ramach struktur i osób obejmujących: chroniony obiekt, województwo i jednostki organizacyjne Straży Granicznej,
2)
udziału Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzkich Sztabów Wojskowych i innych jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także innych podmiotów, których funkcjonowanie ma wpływ na przygotowanie i prowadzenie szczególnej ochrony obiektu.
32.
Współdziałanie Straży Granicznej z innymi organami w zakresie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów realizowane będzie na dotychczas obowiązujących zasadach, poprzez włączenie przedmiotowej problematyki w funkcjonujące struktury współdziałania, oparte na podpisanych porozumieniach, dotyczące w szczególności:
1)
współdziałania z podmiotami resortowymi:
a)
z Policją w zakresie:

– planowania służby patrolowej wokół obiektów,

– wymiany informacji, mających wpływ na szczególną ochronę obiektów,

– analizy zagrożeń związanych z przygotowaniem i organizacją szczególnej ochrony obiektów,

– planowania wspólnych przedsięwzięć rozpoznawczych, itp.;

b)
z Państwową Strażą Pożarna (Obrona Cywilna) w zakresie:

– ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach istotnych dla szczególnej ochrony obiektów,

– ochrony przeciwpożarowej obiektów,

– pomocy przy ewakuacji;

2)
współdziałania z organami pozaresortowymi:
a)
z Ministrem Obrony Narodowej w zakresie:

– rozbudowy inżynieryjnej terenu na podejściach i wewnątrz bronionego obiektu, w tym maskowania i budowy zapór inżynieryjnych, wykonania rubieży obronnych oraz oczyszczenia przedpola, a ponadto udrożnienia dróg manewru jak również budowy schronów i ukryć dla osób przebywających w obiekcie,

– systemu ognia broni palnej,

– powszechnej obrony przeciwlotniczej,

– ochrony przed skażeniami;

b)
z Ministerstwem Sprawiedliwości w zakresie:

– wymiany informacji, mających wpływ na szczególną ochronę obiektu;

c)
z Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Wojskowymi Służbami Informacyjnymi i Żandarmerią Wojskową w zakresie:

– wymiany informacji oraz działalności operacyjno-rozpoznawczej;

d)
z Prezesem Urzędu ds. Repatriacji i Cudzoziemców w zakresie:

– analizy zagrożeń związanych z pobytem w ośrodkach określonych kategorii cudzoziemców;

– wymiany informacji, mających wpływ na szczególną ochronę obiektu,

e)
z wojewodami w zakresie:

– szczególnej ochrony obiektów terenowe organy Straży Granicznej kontynuować będą na dotychczasowych zasadach.

33.
W razie potrzeby współdziałanie pozaresortowe organizować na podstawie obowiązujących porozumień lub innych aktów normatywnych.

ROZDZIAŁ  6

Ustalenia końcowe

34.
Osiągnięcie gotowości do prowadzenia szczególnej ochrony obiektu kategorii II:
1)
uwarunkowane jest realizacją zadań dotyczących opracowania i uzgodnienia planu, zapewnieniem zasobów, w tym osobowych, finansowych i materiałowych oraz utworzeniem systemu kierowania i zorganizowaniem współdziałania dotyczącego szczególnej ochrony obiektu;
2)
obejmuje także:
a)
zorganizowanie i przeprowadzenie treningu sztabowego dla osób przewidzianych do kierowania szczególną ochroną poszczególnych obiektów,
b)
sprawdzenie gotowości sił i środków zaplanowanych do szczególnej ochrony obiektów,
c)
sprawdzenie efektywności kierowania i współdziałania,
d)
uaktualnienie planów szczególnej ochrony obiektów,
e)
złożenie meldunku Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przez Komendanta Głównego Straży Granicznej o gotowości do realizacji zadań związanych z prowadzeniem szczególnej ochrony obiektu - w terminie ustalonym w zadaniu nr 22 określonym w harmonogramie.
35.
Ustalenia zawarte w niniejszych wytycznych, dotyczące przygotowania szczególnej ochrony obiektów, będą weryfikowane w czasie ich realizacji oraz podczas prowadzenia ćwiczeń i innych form szkolenia obronnego, co może skutkować zmianą lub uzupełnieniem treści wytycznych.
36.
Kontakty służbowe organów i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej w zakresie spraw określonych w niniejszych wytycznych realizowane są zgodnie z przepisami dotyczącymi przygotowań obronnych w Straży Granicznej oraz ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
37.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem podpisania.
.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ZAŁĄCZNIK 

HARMONOGRAM

realizacji przedsięwzięć w zakresie organizowania, przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów Straży Granicznej uznanych przez Radę Ministrów za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa

grafika

1 Pkt 19 ppkt 2 lit. c) dodana przez § 1 wytycznych nr 38 z dnia 1 marca 2006 r. (Dz.Urz.KGSG.06.2.11) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 marca 2006 r.