Organizowanie Olimpiady Pielęgniarstwa i Olimpiady Położnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1984.7.41

Akt utracił moc
Wersja od: 19 lipca 1984 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 31 maja 1984 r.
w sprawie organizowania Olimpiady Pielęgniarstwa i Olimpiady Położnych.

Celem Olimpiady jest rozbudzanie wśród uczniów szkół medycznych zamiłowania do zawodu, mobilizowanie do samodzielnej systematycznej pracy nad pogłębianiem wiadomości i umiejętności zawodowych, zachęcanie do osiągnięcia mistrzostwa w zawodzie, w związku z zarządzeniem Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 31 lipca 1980 r. w sprawie organizowania dla uczniów szkół ponadpodstawowych olimpiad przedmiotowych (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 70 z późn. zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
W każdym roku szkolnym dla uczniów:
1)
klasy programowo najwyższej (najwyższego semestru) wydziału pielęgniarstwa i pielęgniarstwa psychiatrycznego szkół medycznych organizuje się zawody z zakresu pielęgniarstwa pod nazwą "OLIMPIADA PIELĘGNIARSTWA",
2)
ostatniego semestru medycznych studiów zawodowych wydziałów dla położnych organizuje się zawody z zakresu położnictwa pod nazwą "OLIMPIADA POŁOŻNYCH".
§  2.
Zgodnie z porozumieniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z Zarządem Głównym Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego - Olimpiady Pielęgniarstwa organizuje Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie, zaś Olimpiadę Położnych Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie przy współudziale Sekcji Położnych Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego.
§  3.
Zasady organizowania Olimpiady Pielęgniarstwa i Olimpiady Położnych ustala regulamin stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 4 listopada 1966 r. w sprawie organizowania Olimpiady Pielęgniarstwa (Dz. Urz. MZiOS Nr 23, poz. 104 z późniejszymi zmianami).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN OLIMPIADY PIELĘGNIARSTWA I OLIMPIADY POŁOŻNYCH

I. CELE OLIMPIADY PIELĘGNIARSTWA I OLIMPIADY POŁOŻNYCH

1. Popularyzacja Olimpiady wśród młodzieży i pogłębianie zainteresowań problematyką zawodową.

2. Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie pielęgniarstwa oraz położnictwa.

3. Aktywizowanie i wdrażanie uczniów do samokształcenia i ustawicznego doskonalenia zawodowego.

4. Wyłonienie uzdolnionych uczniów.

II. ORGANIZACJA ZAWODÓW OLIMPIADY PIELĘGNIARSTWA I OLIMPIADY POŁOŻNYCH

1. W porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej zawody Olimpiady Pielęgniarstwa organizuje Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie, Olimpiadę Położnych - Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie przy współudziale Sekcji Położnych Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Olimpiady te odbywają się niezależnie od siebie.

2. Olimpiady przeprowadzają:

- Główny Komitet Olimpiady Pielęgniarstwa oraz Główny Komitet Olimpiady Położnych, działające przy ZG PTP,

- Okręgowe Komitety Olimpiady Pielęgniarstwa oraz Okręgowe Komitety Olimpiady Położnych, działające przy Zarządach Oddziałów PTP,

- Szkolne Komitety Olimpiady Pielęgniarstwa oraz Szkolne Komitety Olimpiady Położnych, działające w poszczególnych szkołach medycznych.

3. Tematyka zawodów jest odpowiednio dostosowana do kierunków kształcenia w wydziałach: pielęgniarstwa, pielęgniarstwa psychiatrycznego oraz położnych.

4. Zawody Olimpiady Pielęgniarstwa i Olimpiady Położnych są trzystopniowe:

I stopnia - zawody szkolne,

II stopnia - zawody okręgowe (wojewódzkie lub międzywojewódzkie),

III stopnia - zawody centralne.

5. Zawody I stopnia organizują i przeprowadzają Szkolne Komitety Olimpiady i polegają na wykonaniu przez uczestnika pracy pisemnej (testu lub opracowania tematycznego) oraz zadań praktycznych.

Do wykonywania zadań praktycznych przystępują uczestnicy, których prace pisemne zostały ocenione jako zadowalające.

6. Zawody II stopnia organizują i przeprowadzają Okręgowe Komitety i polegają na wykonaniu pracy pisemnej, tj. testu i ew. opracowania tematycznego. Zawody te odbywają się we wszystkich okręgach w tym samym terminie określonym w wytycznych, o których mowa w ust. 7 części III.

7. Zawody III stopnia organizują i przeprowadzają Główne Komitety i polegają na wykonaniu pracy pisemnej (testu) i zadań praktycznych w warunkach naturalnych.

8. Zawody II i III stopnia powinny być przeprowadzone anonimowo. Otwarcie kopert z nazwiskami uczestników olimpiad następuje dopiero po ustaleniu punktacji w zawodach:

- II stopnia po podjęciu decyzji o dopuszczeniu do zawodów III stopnia,

- III stopnia po przeprowadzeniu sprawdzianu praktycznego.

9. Wykonanie zadań oceniają w zawodach: I stopnia - szkolne komitety olimpiady, II stopnia - okręgowe komitety olimpiady, III stopnia - główne komitety olimpiady.

10. Do zawodów I stopnia typują szkolne komitety przyjmując za podstawowe kryterium wiadomości i umiejętności oraz właściwą postawę etyczno-moralną i cechy osobowości słuchacza.

11. Do zawodów II stopnia typują szkolne komitety olimpiady, a zatwierdzają okręgowe komitety olimpiady.

12. Do zawodów III stopnia typują okręgowe komitety olimpiady, a zatwierdzają Główne Komitety Olimpiady.

III. GŁÓWNY KOMITET OLIMPIADY PIELĘGNIARSTWA I GŁÓWNY KOMITET OLIMPIADY POŁOŻNYCH

1. Główny Komitet Olimpiady Pielęgniarstwa w liczbie co najmniej 7 osób powołuje na okres 3 lat Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego.

2. Główny Komitet Olimpiady Położnych w liczbie co najmniej 5 osób powołuje na okres 3 lat Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek Prezydium Zarządu Głównego PTP oraz Prezydium Zarządu Głównego Sekcji Położnych Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego.

3. Główny Komitet wybiera ze swego grona, przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza i kierownika organizacyjnego.

4. Główne Komitety w przypadkach uzasadnionych mogą dokooptować do swego składu dalszych członków.

5. W skład Głównego Komitetu Pielęgniarstwa powinni być powoływani specjaliści poszczególnych działów pielęgniarstwa w tym przedstawiciele: PTP, Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Średnich Kadr Medycznych, wydziałów pielęgniarstwa akademii medycznych, nauczycieli zawodu oraz nauczycieli metodyków ze średnich szkół medycznych.

6. W skład Głównego Komitetu Położnych powinni być powoływani specjaliści poszczególnych działów położnictwa w tym przedstawiciele: Sekcji Położnych, Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Średnich Kadr Medycznych, wydziałów pielęgniarstwa akademii medycznych, nauczycieli zawodu oraz nauczycieli metodyków ze średnich szkół medycznych.

"6a. Zadania biura Głównego Komitetu wykazuje Biuro ZG PTP". Zasady zatrudnienia i ryczałtowego wynagrodzenia sekretarza, kierownika organizacyjnego i innych pracowników biura ustalają odrębne przepisy.

7. Do zadań głównych Komitetów należy:

- popularyzacja Olimpiady,

- opracowywanie wytycznych do organizacji eliminacji wszystkich szczebli w tym tematykę (zakres materiału) oraz zasady dotyczące jednolitej oceny sprawdzianów teoretycznych i praktycznych, kwalifikowanie uczestników do II i III stopnia, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji Olimpiady oraz ustalanie terminów eliminacji i zgłaszania uczestników do zawodów,

- opracowywanie przy współpracy CDNiŚKM tematów (zadań do sprawdzianów teoretycznych i praktycznych), kluczy do zadań, bibliografii do eliminacji II i III stopnia,

- ustalanie zadań do eliminacji II i III stopnia oraz zachowywanie ich tajności,

- udzielanie pomocy oraz kontrola działalności okręgowych komitetów,

- ustalanie okręgów, w których będą przeprowadzane zawody wojewódzkie lub międzywojewódzkie,

- sprawdzanie nadsyłanych przez okręgowe komitety dokumentacji zawodów II stopnia, weryfikacji nadesłanych prac pisemnych i zatwierdzanie najlepszych uczestników do zawodów III stopnia oraz powiadamianie odpowiednich okręgowych komitetów o dokonanych ustaleniach,

- organizowanie, przeprowadzanie i ocena eliminacji III stopnia,

- ustalanie listy laureatów olimpiady i wyróżnionych oraz kolejności lokat,

- przyznawanie laureatom odpowiednio dyplomu "Laureata Krajowej Olimpiady Pielęgniarstwa" lub "Laureata Krajowej Olimpiady Położnych" względnie medale,

- organizowanie uroczystości zakończenia olimpiady, w czasie której finaliści zawodów centralnych otrzymują dyplomy laureatów (ewentualnie medale) i inne wyróżnienia i nagrody.

8. Główne komitety uprawnione są do:

a)
przyznawania nagród nauczycielom, których uczniowie uzyskali I miejsce w eliminacjach III stopnia,
b)
przedkładania właściwym organom administracji szkolnej propozycji w zakresie przyznawania wyróżnień i nagród nauczycielom zasłużonym w pracach na rzecz przygotowania uczniów do udziału w Olimpiadach,
c)
dysponowania funduszami przyznanymi przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej za pośrednictwem głównego księgowego Zarządu Głównego PTP.

9. Kierownik organizacyjny Olimpiady:

- wykonuje zadania zlecone przez Główny Komitet Olimpiady -

- czuwa nad organizacją i przebiegiem Olimpiady,

- współpracuje ściśle z Biurem Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego.

10. Pracami Głównego Komitetu kieruje przewodniczący, a w jego zastępstwie lub z upoważnienia wiceprzewodniczący.

11. Przewodniczący:

- czuwa nad całokształtem prac Głównego Komitetu związanych z organizacją i przebiegiem Olimpiady,

- zwołuje posiedzenia Głównego Komitetu i przewodniczy na tych posiedzeniach,

- reprezentuje Główny Komitet na zewnątrz,

- czuwa nad prawidłowością wydatków związanych z organizacją i przebiegiem zawodów.

IV. OKRĘGOWE KOMITETY OLIMPIADY PIELĘGNIARSTWA I OKRĘGOWE KOMITETY OLIMPIADY POŁOŻNYCH

1. Na wniosek właściwego Oddziału PTP wydział zdrowia i opieki społecznej właściwego urzędu wojewódzkiego w porozumieniu z Głównym Komitetem Olimpiady Pielęgniarstwa powołuje członków okręgowego komitetu olimpiady pielęgniarstwa.

2. Na wniosek właściwego Oddziału PTP i Sekcji Położnych PTG wydziały zdrowia i opieki społecznej urzędów wojewódzkich w porozumieniu z Głównym Komitetem Olimpiady Położnych powołują członków okręgowych komitetów olimpiady położnych.

3. Członkowie komitetów okręgowych powoływani są na okres 3 lat w liczbie co najmniej 5.

4. W skład okręgowych komitetów powoływani są przedstawiciele: PTP, Sekcji Położnych PTG, nauczycieli zawodu oraz nauczycieli metodyków ze średnich szkół medycznych.

5. Okręgowe komitety wybierają ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza.

6. Okręgowe komitety mogą w razie potrzeby dokooptować dalszych członków.

7. Okręgowe komitety wykonują zadania zgodnie z regulaminem olimpiady oraz wytycznymi Głównych Komitetów Olimpiady.

8. Do zadań Okręgowych Komitetów należy:

- popularyzacja olimpiady,

- przekazywanie szkołom informacji i wytycznych Głównych Komitetów oraz udzielanie pomocy szkołom,

- koordynowanie przebiegu zawodów I stopnia,

- kwalifikowanie uczniów do eliminacji II stopnia,

- organizowanie i przeprowadzanie zawodów II stopnia,

- ocena wykonania zadań przez uczestników II stopnia eliminacji bezpośrednio po zakończonym sprawdzianie,

- przesłanie do Głównych Komitetów wykazu proponowanych kandydatów do eliminacji III stopnia wraz z dokumentacją zawodów,

- zachowanie tajności wyników eliminacji II stopnia do chwili zakończenia postępowania kwalifikacyjnego przez Główne Komitety,

- ustalanie laureatów zawodów II stopnia i przyznanie im nagród i wyróżnień,

- opracowanie sprawozdania z przebiegu Olimpiady,

- przekazanie do odpowiedniego wydziału zdrowia i opieki społecznej listy uczestników zawodów II stopnia, którzy wykazali się uzdolnieniami zawodowymi,

- opracowanie corocznie sprawozdań finansowych oraz przekazanie ich do wydziału zdrowia i opieki społecznej,

- prowadzenie dokumentacji Olimpiady.

9. Pracami Okręgowych Komitetów kieruje przewodniczący, a w jego zastępstwie lub z upoważnienia wiceprzewodniczący.

V. SZKOLNE KOMITETY OLIMPIADY

1. Szkolne Komitety powołują dyrektorzy szkół w następującym składzie: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz oraz dwóch członków.

2. Szkolne komitety realizują swoje zadania zgodnie z wytycznymi Głównych Komitetów Olimpiady.

3. Do zadań Szkolnych Komitetów Olimpiady należy:

- propagowanie Olimpiady i jej osiągnięć,

- zachęcanie uczniów do uczestnictwa w zawodach oraz do pogłębiania wiedzy i umiejętności zawodowych,

- zapewnienie uczniom odpowiednich warunków do podnoszenia poziomu wiedzy i umiejętności,

- opracowywanie zadań teoretycznych i praktycznych do zawodów I stopnia zgodnie z wytycznymi Głównych Komitetów Olimpiady,

- ocenianie wykonania zadań w zakresie objętym tematyką Olimpiady,

- proponowanie okręgowym komitetom kandydatów do eliminacji II stopnia,

- składanie sprawozdań z przebiegu Olimpiady i prowadzenie dokumentacji Olimpiady.

VI. ZADANIA ZARZĄDU GŁÓWNEGO I ZARZĄDU ODDZIAŁU POLSKIEGO TOWARZYSTWA PIELĘGNIARSKIEGO

1. Zarząd Główny PTP:

- udziela niezbędnej pomocy oraz czuwa nad przebiegiem prac Głównych Komitetów Olimpiady,

- przedstawia każdego roku preliminarz budżetowy (opracowany przez Główne Komitety) Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej,

- przedstawia Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej sprawozdania z przebiegu Olimpiady.

2. Zarząd Oddziału PTP:

Postanowienia dotyczące zadań Zarządu Głównego PTP stosuje się odpowiednio do Zarządów Oddziałów PTP w zakresie Olimpiad przeprowadzanych na ich terenie.

VII. UCZESTNICY OLIMPIADY PIELĘGNIARSTWA I OLIMPIADY POŁOŻNYCH I ICH UPRAWNIENIA

1. W zawodach Olimpiady Pielęgniarstwa mogą brać udział uczniowie wydziałów pielęgniarstwa, klasy programowo najwyższej oraz ostatniego semestru wydziału pielęgniarstwa psychiatrycznego.

2. W zawodach Olimpiady Położnych mogą brać udział słuchacze najwyższego semestru wydziałów położnych.

3. W zawodach mogą uczestniczyć uczniowie wykazujący się etyczną postawą zawodową oraz dobrymi wynikami w nauce.

4. Zakwalifikowanie uczestnika do zawodów wyższego stopnia następuje po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów określonych przez Główne Komitety Olimpiady.

5. O zakwalifikowaniu do udziału w zawodach II stopnia uczestnika oraz dyrekcję szkoły zawiadamia Okręgowy Komitet, a do udziału w zawodach III stopnia Główny Komitet podając jednocześnie termin i miejsce zawodów.

6. Uczniowie przystępujący do zawodów I stopnia są częściowo lub całkowicie zwolnieni z zajęć szkolnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły.

7. Uczniowie powołani do zawodów II i III stopnia są zwolnieni z zajęć szkolnych na czas niezbędny do udziału w eliminacjach, a także otrzymują zwrot kosztów podróży oraz bezpłatne zakwaterowanie i wyżywienie.

8. Uczniowie zakwalifikowani do centralnego szczebla olimpiady pielęgniarstwa i położnych, na podstawie zaświadczenia wydanego przez Komitet Główny Olimpiady są zwolnieni z egzaminu z nauki zawodu (przygotowania zawodowego), a zwolnienie takie jest równoznaczne z wystawieniem z ww. egzaminu oceny bardzo dobrej.

9. Uprawnienia laureatów i finalistów zawodów centralnych Olimpiad w zakresie ubiegania się na studia w akademiach medycznych określają odrębne przepisy.

VIII. FINANSOWANIE OLIMPIADY PIELĘGNIARSTWA I OLIMPIADY POŁOŻNYCH

1. Wydatki związane z organizowaniem zawodów III stopnia Olimpiady Pielęgniarstwa i Olimpiady Położnych oraz związane z kosztami ogólnymi organizacji zawodów I i II stopnia tych Olimpiad przekazywane są z budżetu centralnego Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej na podstawie preliminarza oraz umowy zawartej między MZiOS i PTP na 2 tygodnie przed rozpoczęciem Olimpiady.

2. Zasady planowania oraz rozliczania wydatków i sporządzania sprawozdawczości regulują przepisy o rachunkowości budżetowej.

3. Sprawozdanie z wykorzystania budżetu Główne Komitety i Zarząd Główny PTP przedstawiają Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej najpóźniej po upływie 1 miesiąca od zakończenia Olimpiady.

4. Koszty związane z organizowaniem zawodów II stopnia pokrywają Wydziały Zdrowia i Opieki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego na podstawie uprzednio zatwierdzonych preliminarzy Okręgowych Komitetów.

5. Koszty przeprowadzenia zawodów I stopnia pokrywa szkoła medyczna organizująca eliminacje w ramach własnych funduszy.

IX. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Dyrektorzy szkół medycznych mają obowiązek:

- dopilnowania, aby wszystkie wytyczne i informacje dotyczące Olimpiady zostały podane w określonym terminie do wiadomości uczniów oraz aby dokumenty Olimpiady były przechowywane w aktach szkolnych zgodnie z wytycznymi Głównego Komitetu,

- zapewnienia uczestnikom zawodów warunków do pogłębiania wiedzy i umiejętności zawodowych,

- dopilnowania, aby zawody Olimpiady były właściwie przeprowadzone, zgodnie z wytycznymi Głównego Komitetu.

2. Nauczyciele, których uczniowie (słuchacze) zostali laureatami otrzymują nagrody.

3. Główne Komitety zabezpieczają tajemnicę tematów do zawodów II i III stopnia. W przypadku ujawnienia, że tematy (zadania) były wcześniej znane uczestnikom, Główne Komitety unieważniają zadania objęte tematyką zawodów II lub III stopnia, a uczestnicy są obowiązani wykonać nowe zadania.

4. Każdą pracę pisemną oraz wykonanie zadań praktycznych na wszystkich stopniach zawodów ocenia 2-3 członków Komitetu. W przypadku, gdy wystawione przez nich oceny różnią się, ocenę ostateczną ustala przewodniczący Komitetu.

5. W zespołach oceniających wykonanie zadań w zawodach II i III stopnia nie mogą uczestniczyć członkowie Głównych Komitetów lub Okręgowych Komitetów, których uczniowie są uczestnikami tych zawodów.

6. Uchwały mogą być podejmowane przez wszystkie komitety tylko w obecności co najmniej 2/3 członków pełnego składu osobowego.

7. Protokóły zawodów I stopnia oraz zawodów II stopnia należy przechowywać co najmniej przez okres 5 lat.

8. Główny Komitet prowadzi akta Olimpiady z zawodów III stopnia, w których gromadzi się między innymi:

- akta powołania składu osobowego Głównego Komitetu,

- tematykę zadań Olimpiady,

- rejestr wydanych zaświadczeń i dyplomów laureatów,

- listy laureatów i ich nazwiska,

- dokumentację finansową.

9. Główny Komitet przechowuje dokumentację zawodów III stopnia przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia Olimpiady.

10. Zawody Centralne Olimpiad (Finały) powinny odbywać się corocznie w innym mieście.