Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2021.25

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 marca 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 8 marca 2021 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374 i 2157) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych, na które nałożone zostały zadania obronne.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony wynikające z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą" i przepisów wykonawczych do tej ustawy;
2)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Sprawiedliwości;
3)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Sprawiedliwości;
4)
komórkach organizacyjnych Ministerstwa - rozumie się przez to określone w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa departamenty i biura;
5)
kierownikach komórek organizacyjnych - rozumie się przez to dyrektorów departamentów i biur w Ministerstwie;
6)
komórce właściwej w sprawach obronnych - rozumie się przez to komórkę organizacyjną wykonującą zadania obronne w Ministerstwie;
7)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki organizacyjne wymienione w Wykazie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2020 r. poz. 241), na które nałożone zostały zadania obronne - zwane dalej "jednostkami organizacyjnymi";
8)
kierownikach jednostek organizacyjnych - rozumie się przez to prezesów sądów, dyrektorów jednostek organizacyjnych, rektora-komendanta;
9)
sądach - rozumie się przez to sądy apelacyjne, sądy okręgowe, sądy rejonowe;
10)
jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej - rozumie się przez to jednostki organizacyjne Służby Więziennej wynikające z ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2020 r. poz. 848, 1610, 2112, 2320 oraz z 2021 r. poz. 180);
11)
zakładach dla nieletnich - rozumie się przez to zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich;
12)
instytutach - rozumie się przez to Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi, Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości;
13)
Szkole - rozumie się przez to Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury;
14)
Uczelni - rozumie się przez to Wyższą Szkołę Kryminologii i Penitencjarystyki.
§  3. 
Do zadań obronnych wykonywanych w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, zalicza się w szczególności:
1)
tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych;
2)
planowanie obronne, które obejmuje:
a)
planowanie operacyjne,
b)
programowanie obronne,
c)
przeglądy obronne;
3)
przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym Ministra, w tym stanowisk kierowania;
4)
tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, w tym tworzenie systemu stałego dyżuru;
5)
realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC - Civil Military Cooperation);
6)
realizację zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza, na rzecz wojsk sojuszniczych (HNS - Host Nation Support), realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych;
7)
planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony, w tym świadczeń osobistych i rzeczowych;
8)
przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;
9)
koordynowanie działań oraz sprawowanie nadzoru w zakresie opracowywania potrzeb jednostek organizacyjnych Służby Więziennej zgłaszanych do programu mobilizacji gospodarki;
10)
przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją;
11)
przygotowanie szczególnej ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12)
planowanie i realizowanie szkolenia obronnego;
13)
planowanie i realizowanie kontroli wykonywania zadań obronnych.
§  4. 
1. 
Planowanie, organizowanie oraz realizację zadań obronnych Ministra, o których mowa § 3, realizuje komórka właściwa w sprawach obronnych.
2. 
Planowanie, organizowanie oraz realizację zadań obronnych będących we właściwości Prokuratora Generalnego za powszechne jednostki organizacyjne prokuratury koordynuje Prokuratora Krajowa.
3. 
Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych koordynuje wykonywanie zadań obronnych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne, zgodnie z ich właściwością.
4. 
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych współpracują z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych w realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3.
5. 
Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych jest upoważniony do wydawania wytycznych i zaleceń kierownikom komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownikom jednostek organizacyjnych, w sprawach organizacji i realizacji zadań obronnych.
6. 
Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych realizuje zadania, o których mowa w § 3, w szczególności:
1)
opiniuje i przygotowuje projekty dokumentów dotyczących spraw obronnych;
2)
koordynuje planowanie i realizację zadań obronnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych;
3)
opracowuje w dziale administracji rządowej sprawiedliwość:
a)
plan operacyjny funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b)
program pozamilitarnych przygotowań obronnych,
c)
narodowy kwestionariusz pozamilitarnych przygotowań obronnych;
4)
planuje przedsięwzięcia organizacyjne w zakresie osiągnięcia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
5)
współpracuje z urzędami obsługującymi ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej w zakresie organizacji przemieszczania na stanowiska kierowania;
6)
uczestniczy w realizacji zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC);
7)
koordynuje realizację zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza, na rzecz wojsk sojuszniczych (HNS);
8)
sprawuje nadzór i koordynację przedsięwzięć związanych z przygotowaniem jednostek organizacyjnych Służby Więziennej do objęcia ich militaryzacją;
9)
nadzoruje przedsięwzięcia w zakresie przygotowania i prowadzenia ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
10)
koordynuje i organizuje szkolenia obronne dla wskazanych grup szkoleniowych w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;
11)
organizuje kontrole problemowe i doraźne wykonywania zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych oraz komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
12)
prowadzi w Ministerstwie rejestr osób zwolnionych z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w drodze reklamowania, w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych.
§  5. 
1. 
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa, zgodnie ze swoją właściwością realizują zadania obejmujące:
1)
udział w tworzeniu i przygotowaniu:
a)
rozwiązań i procedur dotyczących funkcjonowania Ministerstwa w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu i wojny,
b)
rozwiązań organizacyjno-prawnych do realizacji zadań obronnych,
c)
regulaminu organizacyjnego, regulaminu pracy, struktury organizacyjnej Ministerstwa oraz obsady etatowej niezbędnej do zapewnienia funkcjonowania Ministra w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym,
d)
projektów dotyczących organizacji i funkcjonowania stanowisk kierowania bezpieczeństwem narodowym Ministra w stałej siedzibie oraz w zapasowym miejscu pracy,
e)
projektów aktów prawnych Ministra, wydawanych na podstawie ustaw o stanach nadzwyczajnych oraz zarządzeń Ministra związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa,
f)
dokumentacji operacyjnej w ramach planowania operacyjnego, w tym realizacji zadań operacyjnych;
2)
wspieranie komórki właściwej w sprawach obronnych w zakresie:
a)
planowania, organizowania i realizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i wykorzystaniem systemów łączności oraz systemów teleinformatycznych, na potrzeby kierowania działem administracji rządowej sprawiedliwość w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b)
realizacji zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC) oraz zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS), na rzecz wojsk sojuszniczych,
c)
przygotowania i realizacji szkoleń obronnych, w tym ćwiczeń kompleksowych i działowych organizowanych przez Ministra;
3)
współpracę z komórką właściwą w sprawach obronnych w zakresie:
a)
reklamowania pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
b)
dostosowywania obowiązujących aktów normatywnych, dotyczących funkcjonowania jednostek organizacyjnych, do realiów i uwarunkowań czasu kryzysu i wojny oraz kształtowania rozwiązań organizacyjno-prawnych w tej dziedzinie,
c)
przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra,
d)
planowania i realizacji zamierzeń szkoleniowych, ujętych w programach i planach szkolenia obronnego Ministerstwa,
e)
realizacji kontroli wykonywania zadań obronnych, ujętych w planach kontroli.
2. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa zapewnia warunki organizacyjne oraz zasoby osobowe do realizacji zadań obronnych w Ministerstwie.
§  6. 
1. 
Przygotowanie jednostek organizacyjnych do działania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz kierowanie wykonywaniem zadań obronnych należy do obowiązków kierowników tych jednostek.
2. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych uzgadniają z Ministrem przyjęte do realizacji zadania obronne zgodnie z nałożonymi zadaniami obronnymi.
3. 
Zadania obronne w jednostkach organizacyjnych koordynują:
1)
w sądach apelacyjnych oraz w sądach okręgowych - inspektorzy do spraw obronnych, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów;
2)
w sądach rejonowych - pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów;
3)
w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej - komórki właściwe w sprawach obronnych, funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek;
4)
w zakładach dla nieletnich, instytutach, szkole - pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.
4. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych określają zakres wykonywanych zadań obronnych, strukturę organizacyjną i szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wyznaczonych do ich realizacji oraz sprawują nadzór nad realizacją tych zadań.
§  7. 
Do zadań w zakresie tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 1, należy:
1)
opracowanie oraz aktualizowanie:
a)
koncepcji wykonywania zadań obronnych,
b)
harmonogramów wykonywania zadań obronnych,
c)
aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych oraz regulaminów organizacyjnych;
2)
tworzenie warunków organizacyjno-technicznych do:
a)
planowania i realizacji zadań obronnych,
b)
ochrony informacji niejawnych dotyczących realizacji zadań obronnych;
3)
organizowanie współdziałania Ministerstwa i jednostek organizacyjnych z innymi podmiotami w realizacji zadań obronnych.
§  8. 
1. 
Do zadań wykonywanych w obszarze planowania operacyjnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. a, należy:
1)
opracowanie:
a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość,
b)
planów operacyjnych funkcjonowania jednostek organizacyjnych - w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
uzgadnianie przyjętych do realizacji zadań operacyjnych;
3)
zatwierdzanie planów operacyjnych zgodnie z wytycznymi;
4)
opracowywanie i aktualizowanie kart realizacji zadań operacyjnych;
5)
aktualizacja planów operacyjnych.
2. 
Tryb, zasady opracowania, zatwierdzania i aktualizacji dokumentacji planowania operacyjnego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych, a także zakresy odpowiedzialności osób funkcyjnych za opracowanie dokumentacji planowania operacyjnego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych określają wytyczne Ministra.
§  9. 
Do zadań wykonywanych w obszarze programowania obronnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. b, należy:
1)
zgłaszanie Ministrowi Obrony Narodowej przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
sporządzanie co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny, programów pozamilitarnych przygotowań obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość i sporządzanie aneksów do tych programów;
3)
planowanie wydatków na realizację przedsięwzięć rzeczowych w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych;
4)
realizowanie zadań wynikających z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych, w szczególności dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, przygotowania do militaryzacji i wykonywania szczególnej ochrony obiektów, organizacji szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych.
§  10. 
1. 
Do zadań wykonywanych w obszarze przeglądów obronnych, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. c, należy sporządzanie narodowych kwestionariuszy pozamilitarnych przygotowań obronnych, zawierających dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu realizacji zadań obronnych oraz wydatkowania środków budżetowych w ramach programów pozamilitarnych przygotowań obronnych.
2. 
W celu sporządzenia narodowego kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość, kierownicy jednostek organizacyjnych przekazują do komórki właściwej w sprawach obronnych, sprawozdania obejmujące dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych w jednostce organizacyjnej we wskazanym terminie roku następującego po roku, za który składane jest sprawozdanie.
§  11. 
1. 
W celu zapewnienia ciągłości systemu kierowania przez Ministra w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, tworzy się system kierowania Ministra, o którym mowa w § 3 pkt 3.
2. 
Organizację systemu kierowania Ministra, o którym mowa w § 3 pkt 3 oraz sprawy związane z przygotowaniem stanowisk kierowania określa odrębne zarządzenie.
§  12. 
1. 
Do zadań realizowanych w ramach tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 pkt 4, należy:
1)
ustalenie zasad i procedur wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w dziale administracji rządowej sprawiedliwość;
2)
zapewnienie ciągłości i terminowości działania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podczas podnoszenia i w czasie trwania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3)
tworzenie systemu stałych dyżurów Ministra na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych, jak również przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego oraz wprowadzonych stopni alarmowych zagrożenia terrorystycznego i stopni alarmowych CRP zagrożenia terrorystycznego w cyberprzestrzeni.
2. 
Organizację systemu stałych dyżurów Ministra oraz zadania w zakresie tworzenia tego systemu oraz tworzenia stałych dyżurów w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych, określa odrębne zarządzenie.
3. 
Wprowadzenie wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje w szczególności realizację następujących zadań:
1)
uruchomienie oraz zapewnienie ciągłości działania stałych dyżurów;
2)
utworzenie systemu monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa powszechnego i ich oceny dla potrzeb decyzyjnych;
3)
osiągnięcie gotowości do uruchomienia zadań operacyjnych, ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;
4)
osiągnięcie gotowości do uruchomienia stanowisk kierowania;
5)
osiągnięcie gotowości do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, o której mowa w § 19;
6)
nadanie priorytetu działaniom mającym na celu wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz realizację zadań państwa gospodarza, o których mowa w § 14;
7)
zapewnienie fi nansowania przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych, w tym zadań operacyjnych, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;
8)
osiągnięcie gotowości do ewakuacji z rejonów zagrożonych działaniami wojennymi.
§  13. 
Realizacja zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej, o której mowa w § 3 pkt 5, obejmuje w szczególności tworzenie warunków umożliwiających skuteczne wsparcie przez cywilnych ekspertów specjalistyczną wiedzą, badaniami, prognozami, informacjami dowódców wojskowych planujących operacje wojskowe oraz określenie wytycznych Ministra w sprawie realizacji współpracy cywilno-wojskowej w dziale administracji rządowej sprawiedliwość.
§  14. 
1. 
Realizacja zadań na rzecz wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS), o których mowa w § 3 pkt 6, zwanych dalej "zadaniami HNS", we współpracy z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, obejmuje w szczególności:
1)
tworzenie warunków organizacyjnych do kierowania realizacją zadań HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, w tym powołanie punktów kontaktowych HNS w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;
2)
uwzględnianie zadań HNS w planach operacyjnych funkcjonowania;
3)
zapewnienie zasobów osobowych i rzeczowych do realizacji zadań HNS;
4)
udział w opracowaniu narodowego katalogu możliwości HNS oraz tworzenie i prowadzenie bazy danych HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość.
2. 
Prowadzenie bazy danych HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, polega na zbieraniu, aktualizowaniu i przekazywaniu Pełnomocnikowi do Spraw HNS w Ministerstwie Obrony Narodowej informacji o posiadanych zasobach oraz możliwościach ich udostępnienia na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk sojuszniczych.
3. 
Szczegółowy tryb planowania i realizacji zadań HNS określają wytyczne Ministra w sprawie realizacji zadań HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość.
§  15. 
1. 
Planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 7, obejmuje:
1)
określenie potrzeb w zakresie obiektów, urządzeń, środków transportu i osób, zapewniających realizację zadań obronnych;
2)
wnioskowanie do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;
3)
tworzenie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń.
2. 
Występowanie z wnioskami w sprawie świadczeń rzeczowych i osobistych realizuje się zgodnie z decyzjami kierowników jednostek organizacyjnych.
3. 
Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych realizuje komórka organizacyjna właściwa do spraw administrowania i zabezpieczenia logistycznego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych.
§  16. 
1. 
Do zadań realizowanych w ramach zapewnienia zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 8, należy:
1)
wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w jednostkach organizacyjnych:
a)
kierujących zespołami oraz członków tych zespołów przewidzianych do realizacji zadań na stanowiskach kierowania,
b)
pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stanowisk kierowania,
c)
pracowników realizujących zadania operacyjne,
d)
pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stałych dyżurów;
2)
opracowywanie i wysyłanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień, zawiadomień o reklamowaniu z urzędu pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych (imienne wykazy osób) od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
3)
występowanie z wnioskami do właściwych wojskowych komendantów uzupełnień w sprawie zwolnienia pracowników Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w drodze reklamowania;
4)
nadawanie przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych osobom przeznaczonym do służby w jednostkach zmilitaryzowanych.
2. 
Wnioski w sprawie reklamowania sporządzają i przesyłają właściwemu wojskowemu komendantowi uzupełnień w:
1)
Ministerstwie - komórka właściwa w sprawach obronnych we współpracy z pozostałymi komórkami, a w szczególności z komórką właściwą do spraw kadrowych;
2)
jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne właściwe w sprawach kadrowych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do prowadzenia spraw obronnych zgodnie z decyzją kierowników tych jednostek.
3. 
Rejestr osób zwolnionych z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w drodze reklamowania, w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, prowadzą w:
1)
Ministerstwie - komórka właściwa w sprawach obronnych;
2)
jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne właściwe w sprawach obronnych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do wykonywania zadań obronnych.
§  17. 
Planowanie i realizacja zadań, o których mowa w § 3 pkt 9, obejmuje:
1)
uruchamianie i realizowanie zadań w ramach nałożonych zadań operacyjnych lub zgodnie z planem wdrażania Programu Mobilizacji Gospodarki;
2)
całokształt przedsięwzięć dotyczących zgłaszania potrzeb do programu mobilizacji gospodarki.
§  18. 
1. 
Przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją, o którym mowa w § 3 pkt 10, obejmuje w szczególności:
1)
kwalifikowanie jednostek organizacyjnych, wykonujących zadania na rzecz obronności państwa uzasadniające ich militaryzację;
2)
formowanie jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji;
3)
wyposażenie jednostek przewidzianych do militaryzacji;
4)
szkolenie obronne jednostek organizacyjnych w zakresie militaryzacji;
5)
kontrolowanie stanu przygotowania jednostek organizacyjnych do objęcia ich militaryzacją.
2. 
Za przygotowanie oraz osiągnięcie gotowości do działania jednostek zmilitaryzowanych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją.
3. 
Zadania związane z przygotowaniem jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją i sposób realizacji tych zadań określa odrębne zarządzenie.
§  19. 
1. 
Szczególna ochrona obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, o której mowa w § 3 pkt 11, obejmuje w szczególności:
1)
kwalifikowanie obiektów do uznania za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
2)
formowanie jednostek zmilitaryzowanych do prowadzenia szczególnej ochrony;
3)
wyposażenie jednostek, o których mowa w pkt 2, w sprzęt wojskowy i specjalistyczny do prowadzenia szczególnej ochrony;
4)
szkolenie jednostek, o których mowa w pkt 2;
5)
kontrolowanie stanu przygotowania jednostek, o których mowa w pkt 2, do prowadzenia szczególnej ochrony.
2. 
Zasady przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz. U. poz. 1090, z 2017 r. poz. 42 oraz z 2019 r. poz. 250).
§  20. 
1. 
W Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych realizowane jest szkolenie obronne, o którym mowa w § 3 pkt 12.
2. 
Zadania związane z koordynowaniem szkolenia obronnego w imieniu Ministra realizuje kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie, do obowiązków którego należy coroczne opracowanie i przedstawienie do zatwierdzenia wytycznych do szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej sprawiedliwość oraz uzgadnianie planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych.
3. 
W wytycznych, o których mowa w ust. 2, należy w szczególności:
1)
dokonać oceny realizacji szkolenia za miniony rok szkolenia obronnego;
2)
określić cele i priorytety szkolenia obronnego na kolejny rok szkolenia obronnego;
3)
wskazać koordynatorów, organizatorów oraz uczestników szkolenia obronnego;
4)
kreślić sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i realizacją szkolenia obronnego przez organizatorów szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;
5)
określić plan finansowania szkolenia obronnego.
4. 
Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie organizuje szkolenia obronne dla pracowników i kadry kierowniczej Ministerstwa, dla kierowników i pracowników, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych. Do jego obowiązków w szczególności należy:
1)
opracowywanie i aktualizacja programów szkolenia obronnego;
2)
opracowywanie i uzgadnianie z Ministrem Obrony Narodowej planu szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej sprawiedliwość;
3)
kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;
4)
zapewnienie środków finansowych w ramach programowania pozamilitarnych przygotowań obronnych na realizację przedsięwzięć szkoleniowych oraz dysponowanie tymi środkami na realizację szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;
5)
organizowanie i realizacja szkolenia obronnego;
6)
dokumentowanie szkolenia;
7)
kontrolowanie realizacji szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych.
5. 
Organizatorami szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są ich kierownicy, do obowiązków których należy w szczególności:
1)
opracowanie, na trzyletni okres planistyczny, programów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych;
2)
opracowywanie rocznych planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych oraz uzgadnianie tych planów z Ministrem;
3)
kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie Ministrowi kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;
4)
organizowanie i realizacja przedsięwzięć szkolenia obronnego;
5)
dokumentowanie szkolenia;
6)
rozliczanie przekazanych przez Ministra środków finansowych na organizację szkolenia obronnego.
6. 
Plany szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są opracowywane i przedkładane do uzgodnienia Ministrowi, we wskazanym terminie roku rozpoczęcia okresu, na jaki dokumenty te są sporządzane.
7. 
Udział w szkoleniu obronnym jest służbowym obowiązkiem kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników tych komórek i jednostek organizacyjnych. Za zapewnienie dyscypliny udziału w szkoleniach obronnych:
1)
wyższych kursach obronnych - odpowiada kierujący komórką właściwą w sprawach obronnych w Ministerstwie;
2)
organizowanych w Ministerstwie - odpowiadają kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych;
3)
organizowanych w jednostkach organizacyjnych - odpowiadają ich kierownicy.
§  21. 
1. 
Kontrole prawidłowości wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 13, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych, zarządza Minister. Zadania związane z planowaniem i organizowaniem kontroli realizuje w imieniu Ministra, kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie.
2. 
Kontrole, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w formie kontroli problemowych lub kontroli doraźnych.
3. 
Kontrole problemowe zarządzają, organizują i prowadzą:
1)
kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie -¬ w stosunku do komórek organizacyjnych w Ministerstwie oraz wszystkich jednostek organizacyjnych;
2)
kierownicy jednostek organizacyjnych - w stosunku do wszystkich podległych jednostek organizacyjnych.
4. 
Podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych, sporządzają roczne plany tych kontroli w uzgodnieniu z organem nadrzędnym. Zatwierdzenie planu kontroli jest równoznaczne z zarządzeniem kontroli.
5. 
Kontrole doraźne mogą zarządzać i prowadzić w każdym czasie podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych.
6. 
Planowanie kontroli problemowych polega na:
1)
uwzględnieniu przedsięwzięć kontrolnych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych w dziale administracji rządowej sprawiedliwość;
2)
opracowywaniu rocznych planów kontroli wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych.
7. 
Zadania związane z organizowaniem kontroli obejmują:
1)
określanie zakresu tematycznego i terminu kontroli;
2)
powiadamianie kontrolowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej o terminie przeprowadzenia i zakresie tematycznym kontroli;
3)
opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi planu przeprowadzania kontroli w danej komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej;
4)
określenie składu zespołu kontrolnego i jego przewodniczącego;
5)
przeprowadzenie kontroli;
6)
opracowanie i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi protokołu pokontrolnego.
8. 
Zakres tematyczny kontroli problemowych obejmuje:
1)
tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych;
2)
realizację planowania operacyjnego;
3)
realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej;
4)
realizację zadań HNS;
5)
przygotowanie do realizacji zadań w systemie kierowania Ministra;
6)
przygotowanie organizacyjne i wykonywanie stałego dyżuru;
7)
planowanie i realizacja zadań gospodarczo-obronnych;
8)
planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony;
9)
przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;
10)
realizację procesu przygotowań jednostek przewidzianych do militaryzacji;
11)
przygotowanie szczególnej ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12)
planowanie i realizacja szkolenia obronnego.
9. 
Zakres tematyczny kontroli doraźnych obejmuje w szczególności sprawdzenie prawidłowości realizacji zadań obronnych w zakresie objętym zaleceniami zespołu kontrolnego w ramach uprzednio przeprowadzonej kontroli problemowej.
§  22. 
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 113).
§  23. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.