Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MR.2020.30
Akt utracił moc Wersja od: 25 września 2020 r.
ZARZĄDZENIE Nr 24
MINISTRA ROZWOJU 1
z dnia 25 września 2020 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374) oraz art. 4 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320, z 2002 r. poz. 1571 oraz z 2020 r. poz. 374 i 568) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej:1)
budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;2)
gospodarka;3)
turystyka.§ 2.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:1)
jednostkach - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Rozwoju lub przez niego nadzorowane;2)
komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to komórki organizacyjne Ministerstwa Rozwoju;3)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Rozwoju;4)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Rozwoju;5)
organach - rozumie się przez to organy podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;6)
przedsiębiorcach - rozumie się przez to przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo obronnym, na których minister właściwy do spraw gospodarki nałożył, na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa.2.
Użyte w zarządzeniu skróty oznaczają:1)
BDG - Biuro Dyrektora Generalnego;2)
DAB - Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji;3)
DBA - Departament Bezpieczeństwa i Obsługi Administracyjnej;4)
DBF - Departament Budżetu i Finansów;5)
DKT - Departament Kontroli i Audytu;6)
DNP - Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;7)
DP - Departament Prawny;8)
DPR - Departament Planowania Przestrzennego;9)
GGK - Główny Geodeta Kraju;10)
GINB - Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.§ 3.
Do zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony wykonywanych w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra zalicza się w szczególności:1)
tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;2)
planowanie operacyjne;3)
programowanie obronne;4)
przeglądy obronne;5)
przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;6)
organizację systemu stałych dyżurów, określonych w zarządzeniu nr 6 Ministra Rozwoju z dnia 8 kwietnia 2020 r. w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów (Dz. Urz. Min. Roz. poz. 9);7)
przedsięwzięcia z zakresu mobilizacji gospodarki;8)
świadczenia na rzecz obrony;9)
zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;10)
militaryzację;11)
szczególną ochronę obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa (Dz. U. poz. 1090, z 2017 r. poz. 42 oraz z 2019 r. poz. 250);12)
uwzględnianie potrzeb obronnych państwa w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego;13)
gotowość do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;14)
współpracę cywilno-wojskowa;15)
szkolenie obronne;16)
kontrolę wykonywania zadań.§ 4.
1.
Realizację zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie oraz w odniesieniu do organów, jednostek i przedsiębiorców koordynuje DBA.2.
Komórki organizacyjne, organy, jednostki i przedsiębiorcy współpracują z DBA w realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.§ 5.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych, organy, kierownicy jednostek oraz organy zarządzające przedsiębiorców wyznaczają osoby do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych, organy, kierownicy jednostek oraz organy zarządzające przedsiębiorców, w zakresie swoich kompetencji, uwzględniają zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony w szczególności w regulaminach, opisach stanowisk osób wyznaczonych do ich realizacji lub w innych dokumentach określających zakresy realizowanych zadań, w zależności od przyjętych rozwiązań organizacyjnych.§ 6.
W ramach tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony DBA:1)
opracowuje koncepcję przygotowań obronnych oraz akty normatywne regulujące przedmiotową problematykę i ich nowelizacje;2)
przygotowuje, w uzgodnieniu z DP i DBF, projekty decyzji administracyjnych nakładających zadania na rzecz obronności państwa na przedsiębiorców na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców oraz umowy na realizacje tych zadań.§ 7.
1.
W ramach planowania operacyjnego:1)
DBA przygotowuje plany operacyjne funkcjonowania działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zwane dalej "POF DAR" oraz ich aktualizacje;2)
komórki organizacyjne przekazują wkład z zakresu swojej właściwości do POF DAR oraz, w uzgodnieniu z DBA, opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;3)
organy, wskazane przez Ministra jednostki i przedsiębiorcy opracowują i aktualizują, na podstawie wytycznych Ministra, swoje plany operacyjne funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz karty realizacji zadań operacyjnych.2.
W POF DAR uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez komórki organizacyjne, organy, wskazane jednostki i przedsiębiorców.§ 8.
W ramach programowania obronnego:1)
DBA, przy współpracy z GGK i GINB, w uzgodnieniu z DBF, przygotowuje program pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra oraz jego aktualizacje;2)
organy, będące dysponentami części budżetowych, opracowują i aktualizują programy pozamilitarnych przygotowań obronnych urzędów ich obsługujących;3)
DBA, we współpracy z przedsiębiorcami, opracowuje dane i informacje niezbędne do sporządzenia programu mobilizacji gospodarki.§ 9.
1.
W ramach przeglądów obronnych DBA, we współpracy z GGK, GINB, wybranymi jednostkami i przedsiębiorcami, przygotowuje ocenę stanu przygotowań obronnych w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra w formie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych.2.
Organy, będące dysponentami części budżetowych, sporządzają Narodowe Kwestionariusze Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych tych organów.§ 10.
W ramach przygotowania elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym:1)
DAB realizuje zadania w zakresie przygotowania warunków i norm odnoszących się do obiektów budowlanych, gdzie znajdują się stanowiska kierowania;2)
DBA, we współpracy z BDG, przygotowuje główne stanowisko kierowania Ministra:a)
w stałej siedzibie,b)
w zapasowym miejscu pracy, wyznaczonym zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz. U. poz. 978, z 2016 r. poz. 917 oraz z 2018 r. poz. 474);3)
DBA, we współpracy z BDG, opracowuje dokumentację związaną z funkcjonowaniem Ministerstwa na stanowisku kierowania w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w tym w szczególności:a)
dokument określający organizację Ministerstwa,b)
plan przemieszczenia do zapasowego miejsca pracy,c)
regulamin pracy na stanowisku kierowania;4)
organy przygotowują główne stanowiska kierowania tych organów znajdujące się w:a)
stałej siedzibie,b)
zapasowym miejscu pracy.§ 11.
1.
W ramach przedsięwzięć w zakresie mobilizacji gospodarki DBA, we współpracy z przedsiębiorcami, dokonuje analizy możliwości zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych, jednostek organizacyjnych nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych i Ministrowi Sprawiedliwości, a także jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz możliwości produkcyjno-usługowe przedsiębiorców.2.
DBA, w uzgodnieniu z DP, przygotowuje projekty decyzji administracyjnych nakładających na przedsiębiorców zadania w ramach programu mobilizacji gospodarki oraz, we współpracy z DBF, z upoważnienia Ministra, udziela i rozlicza dotacje z budżetu państwa na pokrycie kosztów realizacji tych zadań.§ 12.
1.
W ramach świadczeń na rzecz obrony DBA:1)
określa potrzeby w zakresie nieruchomości, sprzętu transportowego i osób, zapewniających realizację zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;2)
sporządza wnioski do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;3)
realizuje zadania związane z przyjmowaniem obiektów budowlanych i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych,2.
Organy i przedsiębiorcy planują i organizują świadczenia na rzecz obrony w zakresie niezbędnym do realizacji swoich zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.§ 13.
1.
W celu zapewnienia zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony na wypadek ogłoszenia mobilizacji i wojny, DBA we współpracy z BDG, przygotowuje wnioski do terenowych organów administracji wojskowej o zwolnienie wybranych pracowników Ministerstwa, z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej poprzez reklamowanie z urzędu. W procesie przygotowania takich wniosków uczestniczą komórki organizacyjne, na rzecz których wykonują zadania osoby przewidziane do reklamowania.2.
Organy, jednostki i przedsiębiorcy prowadzą reklamowanie z urzędu i na wniosek.§ 14.
1.
W ramach militaryzacji DBA sporządza wnioski o ustalanie przedsiębiorców przewidzianych do objęcia militaryzacją w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz koordynuje przygotowania tych przedsiębiorców do militaryzacji.2.
Przedsiębiorcy, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją, prowadzą przygotowania organizacyjno-mobilizacyjne.§ 15.
W ramach szczególnej ochrony DBA odpowiada, we współpracy z przedsiębiorcami i organami, za organizację, koordynację i nadzór nad przygotowaniami do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, o których mowa w § 3 pkt 11, w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w stosunku do których Minister wystąpił z wnioskiem o uznanie ich za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.§ 16.
W ramach uwzględniania potrzeb obronnych państwa w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego, DPR uwzględnia te potrzeby w rozwiązaniach systemowych i projektach przepisów dotyczących dokumentów planistycznych w zakresie ich zawartości oraz procedury uchwalania, jak również w prowadzonych i zlecanych badaniach i opracowaniach dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego.§ 17.
1.
W ramach realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza, w celu utrzymania gotowości do udzielenia informacji tworzy się punkt kontaktowy Host Nation Support (HNS) w Ministerstwie oraz punkty informacyjno-konsultacyjne w wybranych organach i jednostkach oraz u wybranych przedsiębiorców.2.
Zadania punktu kontaktowego HNS w Ministerstwie realizuje DBA.3.
Zadania punktów informacyjno-konsultacyjnych w organach, jednostkach i u przedsiębiorców realizują pracownicy wskazani przez organy, kierowników jednostek oraz organy zarządzające przedsiębiorców.§ 18.
W ramach współpracy cywilno-wojskowej DBA:1)
koordynuje współpracę Ministerstwa z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej;2)
koordynuje w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra realizację Celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC).§ 19.
1.
DBA odpowiada za planowanie, organizację i koordynację szkolenia obronnego.2.
Szkoleniu obronnemu podlegają:1)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie, w organach, wskazanych jednostkach i u przedsiębiorców;2)
pracownicy Ministerstwa, organów, wskazanych jednostek i przedsiębiorców zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.3.
DBA współpracuje z DNP przy planowaniu szkolenia obronnego dla organów i jednostek.4.
DBA współpracuje z BDG w zakresie organizacji szkoleń dla pracowników Ministerstwa.5.
DBA współpracuje z DBF w zakresie finansowania szkolenia obronnego.6.
Organy, wskazane jednostki i przedsiębiorcy planują oraz organizują szkolenie obronne w celu przygotowania swoich pracowników do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.§ 20.
1.
W zakresie kontroli wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony DBA, z upoważnienia Ministra, dokonuje sprawdzenia prawidłowości realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony oraz określenia stanu przygotowań obronnych organów, jednostek i przedsiębiorców.2.
DBA, przy współpracy z DKT i DNP, przygotowuje plan kontroli wraz z analizą ryzyka.3.
W kontrolach uczestniczą pracownicy DBA oraz mogą uczestniczyć pracownicy DKT i DNP oraz eksperci zewnętrzni upoważnieni przez Ministra.4.
DBA przygotowuje dokumentację kontroli.§ 21.
Przedsiębiorcy realizują zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony zgodnie z decyzjami administracyjnymi wydanymi przez Ministra oraz zawartymi z Ministrem umowami.§ 22.
Traci moc zarządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 20 sierpnia 2018 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w dziale administracji rządowej gospodarka (Dz. Urz. Min. Przed. i Tech. poz. 52).§ 23.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1 Minister Rozwoju kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka i turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261).