Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MK.2020.37

Akt utracił moc
Wersja od: 10 lipca 2020 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU 1
z dnia 9 lipca 2020 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej energia i klimat.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wynikające z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu;
3)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu;
4)
komórkach organizacyjnych Ministerstwa - rozumie się przez to departamenty i biura Ministerstwa Klimatu;
5)
komórce ds. obronnych - rozumie się przez to komórkę organizacyjną właściwą do spraw obronnych w Ministerstwie Klimatu;
6)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:
a)
centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane,
b)
Agencję Rezerw Materiałowych,
c)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
d)
Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych,
e)
instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra.
§  3. 
Do zadań obronnych wykonywanych w ramach powszechnego obowiązku obrony zalicza się:
1)
tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych;
2)
planowanie obronne, które obejmuje:
a)
planowanie operacyjne,
b)
programowanie obronne,
c)
przeglądy obronne;
3)
przygotowanie systemu kierowania Ministra, w tym stanowisk kierowania;
4)
tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, w tym tworzenie stałego dyżuru;
5)
realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej;
6)
realizację zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza - Host Nation Support (HNS), realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych;
7)
planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych;
8)
zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych;
9)
planowanie i realizację zadań gospodarczo-obronnych;
10)
przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją;
11)
szczególna ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12)
organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego;
13)
organizowanie i prowadzenie kontroli wykonywania zadań obronnych.
§  4. 
Planowanie oraz realizację zadań obronnych, o których mowa w § 3, w imieniu Ministra koordynuje kierujący komórką ds. obronnych.
§  5. 
1. 
W ramach wykonywanych zadań obronnych, komórki organizacyjne Ministerstwa, inne niż komórka ds. obronnych, w szczególności:
1)
realizują zadania związane z udziałem Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym;
2)
biorą udział w realizacji zadań operacyjnych;
3)
współpracują z komórką ds. obronnych w zakresie:
a)
tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do realizacji zadań obronnych,
b)
opracowywania planów, programów i przeglądów obronnych dotyczących pozamilitarnych przygotowań obronnych realizowanych w działach administracji rządowej - energia i klimat,
c)
opracowywanie koncepcji, harmonogramów, planów, regulaminów, instrukcji oraz innych dokumentów zgodnie z potrzebą wynikającą z realizowanych zadań obronnych,
d)
przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra,
e)
realizacji stałych dyżurów,
f)
realizacji przedsięwzięć szkoleniowych, ujętych w planach i programach szkolenia obronnego działów administracji rządowej - energia i klimat,
g)
realizacji kontroli wykonywania zadań obronnych, ujętych w planach i programach kontroli wykonywania zadań obronnych, w działach administracji rządowej -energia i klimat,
2. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa, inne niż komórka ds. obronnych, współpracują z komórką ds. obronnych oraz komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw kadrowych w zakresie reklamowania, od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej, pracowników którym powierzono wykonywanie zadań obronnych;
3. 
Tworzenie warunków organizacyjnych oraz zasoby osobowe do realizacji zadań obronnych w Ministerstwie zapewnia Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§  6. 
1. 
Przygotowanie jednostek organizacyjnych do działania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz kierowanie wykonywaniem zadań obronnych należy do obowiązków ich kierowników.
2. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych uzgadniają z Ministrem przyjęte do realizacji zadania obronne.
3. 
W jednostkach organizacyjnych zadania obronne są realizowane przez pracowników komórek właściwych w sprawach obronnych oraz pracowników innych komórek organizacyjnych, którym powierzono wykonywanie tych zadań.
4. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych określają zakres wykonywanych zadań obronnych, strukturę organizacyjną i szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wyznaczonych do ich realizacji oraz sprawują nadzór nad realizacją tych zadań.
§  7. 
Do zadań w zakresie tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w § 3 pkt 1, należy:
1)
opracowanie oraz aktualizowanie:
a)
koncepcji wykonywania zadań obronnych,
b)
harmonogramów wykonywania zadań obronnych,
c)
aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych oraz regulaminów organizacyjnych;
2)
tworzenie warunków organizacyjno-technicznych do:
a)
planowania i realizacji zadań obronnych,
b)
ochrony informacji niejawnych dotyczących realizacji zadań obronnych;
3)
organizowanie współdziałania Ministerstwa i jednostek organizacyjnych z innymi podmiotami w realizacji zadań obronnych.
§  8. 
Do zadań wykonywanych w obszarze planowania operacyjnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. a, należy:
1)
opracowanie:
a)
planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej - energia i klimat,
b)
planów operacyjnych funkcjonowania jednostek organizacyjnych

- w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2)
uzgadnianie przyjętych do realizacji zadań operacyjnych;
3)
opracowywanie i aktualizowanie kart realizacji zadań operacyjnych;
4)
zatwierdzanie planów operacyjnych;
5)
aktualizacja planów operacyjnych.
§  9. 
Do zadań wykonywanych w obszarze programowania obronnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. b, należy:
1)
zgłaszanie Ministrowi Obrony Narodowej przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczpospolitej Polskiej;
2)
sporządzanie co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny:
a)
programów pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej - energia i klimat,
b)
programów pozamilitarnych przygotowań obronnych jednostek organizacyjnych, których kierownicy są dysponentami części budżetowych;
3)
sporządzanie aneksów do programów pozamilitarnych, o których mowa w pkt 2;
4)
planowanie wydatków na realizację przedsięwzięć rzeczowych w ramach zadania budżetowego dotyczącego pozamilitarnych przygotowań obronnych;
5)
realizowanie zadań wynikających z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych, w szczególności dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, zaspakajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, przygotowania do militaryzacji i wykonywania szczególnej ochrony obiektów, organizacji szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych.
§  10. 
1. 
Do zadań wykonywanych w ramach przeglądów obronnych, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. c, należy sporządzanie narodowych kwestionariuszy pozamilitarnych przygotowań obronnych, zawierających dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu realizacji zadań obronnych oraz wydatkowania środków budżetowych w ramach programów pozamilitarnych przygotowań obronnych:
1)
działów administracji rządowej - energia i klimat;
2)
jednostki organizacyjnej, której kierownik jest dysponentem części budżetowej.
2. 
W celu sporządzenia narodowego kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej - energia i klimat, kierownicy jednostek organizacyjnych przekazują do komórki ds. obronnych, sprawozdania obejmujące dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych w jednostce, w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, za który składane jest sprawozdanie.
§  11. 
1. 
W celu zapewnienia kierowania przez Ministra działami administracji rządowej - energia i klimat, w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, tworzy się system kierowania Ministra, o którym mowa w § 3 pkt 3.
2. 
Organizację systemu kierowania Ministra oraz sprawy związane z przygotowaniem stanowisk kierowania określa odrębne zarządzenie.
§  12. 
1. 
Do zadań realizowanych w ramach tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 pkt 4, należy:
1)
ustalenie zasad i procedur wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w działach administracji rządowej - energia i klimat;
2)
zapewnienie ciągłości i terminowości działania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podczas podnoszenia i w czasie trwania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3)
tworzenie systemu stałych dyżurów Ministra na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych, jak również przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego oraz wprowadzonych stopni alarmowych zagrożenia terrorystycznego i stopni alarmowych CRP.
2. 
Organizację systemu stałych dyżurów Ministra oraz zadania w zakresie tworzenia tego systemu oraz tworzenia stałych dyżurów w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych, określa odrębne zarządzenie.
3. 
Wprowadzenie wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje w szczególności realizację następujących zadań:
1)
uruchomienie oraz zapewnienie ciągłości działania stałych dyżurów;
2)
utworzenie systemu monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa powszechnego i ich oceny dla potrzeb decyzyjnych;
3)
osiągnięcie gotowości do uruchomienia zadań operacyjnych, ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;
4)
osiągnięcie gotowości do uruchomienia stanowisk kierowania;
5)
osiągnięcie gotowości do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, o której mowa w § 19;
6)
nadanie priorytetu działaniom mającym na celu wsparcie Sił Zbrojnych RP oraz realizację zadań państwa gospodarza, o których mowa w § 14;
7)
zapewnienie finansowania przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych, w tym zadań operacyjnych, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;
8)
osiągnięcie gotowości do ewakuacji z rejonów zagrożonych działaniami wojennymi.
§  13. 
1. 
Realizacja zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej, o której mowa w § 3 pkt 5, w czasie pokoju, kryzysu i wojny obejmuje w szczególności udział w realizacji Celów Sił Zbrojnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i zadań wynikających z zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
2. 
Zakres współpracy cywilno-wojskowej, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności tworzenie warunków umożliwiających skuteczne wsparcie przez cywilnych ekspertów specjalistyczną wiedzą, badaniami, prognozami, informacjami dowódców wojskowych planujących operacje wojskowe oraz określenie wytycznych Ministra w sprawie realizacji współpracy cywilno-wojskowej w działach administracji rządowej - energia i klimat.
§  14. 
1. 
Realizacja zadań na rzecz wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązków państwa gospodarza - Host Nation Support (HNS), o których mowa w § 3 pkt 6, zwanych dalej "zadaniami HNS", we współpracy z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, obejmuje w szczególności:
1)
tworzenie warunków organizacyjnych do kierowania realizacją zadań HNS w działach administracji rządowej - energia i klimat, w tym powołanie punktów kontaktowych HNS w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;
2)
uwzględnianie zadań HNS w planach operacyjnych funkcjonowania;
3)
zapewnienie zasobów osobowych i rzeczowych do realizacji zadań HNS;
4)
udział w opracowaniu narodowego katalogu możliwości HNS oraz tworzenie i prowadzenie bazy danych HNS w działach administracji rządowej energia i klimat.
2. 
Prowadzenie bazy danych HNS w działach administracji rządowej - energia i klimat, polega na zbieraniu, aktualizowaniu i przekazywaniu Pełnomocnikowi do Spraw HNS w Ministerstwie Obrony Narodowej informacji o posiadanych zasobach oraz możliwościach ich udostępnienia na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk sojuszniczych.
3. 
Szczegółowy tryb planowania i realizacji zadań HNS, określają wytyczne Ministra w sprawie realizacji HNS w działach administracji rządowej - energia i klimat.
§  15. 
1. 
Planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 7, obejmuje:
1)
określenie potrzeb w zakresie obiektów, urządzeń, środków transportu i osób, zapewniających realizację zadań obronnych;
2)
wnioskowanie do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;
3)
tworzenie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń.
2. 
Występowanie z wnioskami w sprawie świadczeń rzeczowych i osobistych realizuje się zgodnie z decyzjami kierowników jednostek organizacyjnych.
3. 
Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych realizują komórki właściwe do spraw administrowania i zabezpieczenia logistycznego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych.
§  16. 
1. 
Do zadań realizowanych w ramach zapewnienia zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w § 3 pkt 8, należy:
1)
wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w jednostkach organizacyjnych:
a)
kierujących zespołami oraz członków tych zespołów przewidzianymi do realizacji zadań na stanowiskach kierowania,
b)
pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stanowisk kierowania,
c)
pracowników realizujących zadania operacyjne,
d)
pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stałych dyżurów;
2)
opracowywanie i wysyłanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień, zawiadomień o reklamowaniu z urzędu pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych (imienne wykazy osób) od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
3)
występowanie z wnioskami do właściwych wojskowych komendantów uzupełnień w sprawie reklamowania pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
4)
nadawanie przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych osobom przeznaczonym do służby w jednostkach zmilitaryzowanych.
2. 
Wnioski w sprawie reklamowania sporządzają i przesyłają właściwemu wojskowemu komendantowi uzupełnień w:
1)
Ministerstwie - komórka ds. obronnych we współpracy z komórką właściwą do spraw kadrowych;
2)
jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne właściwe do spraw kadrowych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do prowadzenia spraw kadrowych.
3. 
Ewidencję pracowników reklamowanych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny prowadzą w:
1)
Ministerstwie - komórka ds. obronnych;
2)
jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne do spraw obronnych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do spraw obronnych.
§  17. 
1. 
Planowanie i realizacja zadań gospodarczo-obronnych, o których mowa w § 3 pkt 9, obejmuje:
1)
planowanie i realizację zadań usługowych na rzecz obronności państwa;
2)
nakładanie zadań usługowych na jednostki organizacyjne;
3)
prowadzenie kontroli gotowości jednostek organizacyjnych, na które nałożone zostały zadania usługowe, do realizacji nałożonych zadań gospodarczo-obronnych.
2. 
Zadania gospodarczo-obronne uruchamiane są w ramach realizowanych zadań operacyjnych lub zgodnie z planem wdrażania Programu Mobilizacji Gospodarki.
3. 
Za przygotowanie oraz gotowość do realizacji zadań gospodarczo-obronnych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, na które nałożono te zadania w Programie Mobilizacji Gospodarki.
§  18. 
1. 
Przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją, o którym mowa w § 3 pkt 10, obejmuje w szczególności:
1)
kwalifikowanie jednostek organizacyjnych, wykonujących zadania na rzecz obronności państwa uzasadniające ich militaryzację;
2)
formowanie jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji;
3)
wyposażenie jednostek przewidzianych do militaryzacji;
4)
szkolenie obronne jednostek organizacyjnych w zakresie militaryzacji;
5)
kontrolowanie stanu przygotowania jednostek organizacyjnych do objęcia ich militaryzacją.
2. 
Za przygotowanie oraz osiągnięcie gotowości do działania jednostek zmilitaryzowanych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją.
3. 
Zadania związane z przygotowaniem jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją i sposób realizacji tych zadań określa odrębne zarządzenie.
§  19. 
1. 
Szczególna ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, o której mowa w § 3 pkt 11, obejmuje w szczególności:
1)
kwalifikowanie obiektów do uznania za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
2)
formowanie jednostek zmilitaryzowanych do prowadzenia szczególnej ochrony;
3)
wyposażenie jednostek, o których mowa w pkt 2, w sprzęt wojskowy i specjalistyczny do prowadzenia szczególnej ochrony;
4)
szkolenie jednostek, o których mowa w pkt 2;
5)
kontrolowanie stanu przygotowania jednostek, o których mowa w pkt 2, do prowadzenia szczególnej ochrony.
2. 
Zasady przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz. U. Nr 116, poz. 1090, z poźn. zm.).
§  20. 
1. 
W Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych realizowane jest szkolenie obronne, o którym mowa w § 3 pkt 12.
2. 
Zadania związane z koordynowaniem szkolenia obronnego, w imieniu Ministra realizuje kierujący komórką ds. obronnych, do obowiązków którego należy wydawanie wytycznych do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - energia i klimat w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok, na jaki te wytyczne są wydawane oraz uzgadnianie planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych.
3. 
W wytycznych, o których mowa w ust. 2, należy w szczególności:
1)
dokonać oceny realizacji szkolenia za miniony rok szkolenia obronnego;
2)
określić cele i priorytety szkolenia obronnego na kolejny rok szkolenia obronnego;
3)
określić sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i realizacją szkolenia obronnego przez organizatorów szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;
4)
określić plan finansowania szkolenia obronnego.
4. 
Kierujący komórką ds. obronnych organizuje szkolenia obronne w Ministerstwie dla kierowników i pracowników, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych. Do jego obowiązków w szczególności należy:
1)
opracowywanie i aktualizacja programów szkolenia obronnego;
2)
opracowywanie i uzgadnianie z Ministrem Obrony Narodowej planów szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - energia i klimat;
3)
kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;
4)
zapewnienie środków finansowych w ramach programowania pozamilitarnych przygotowań obronnych na realizację przedsięwzięć szkoleniowych oraz dysponowanie tymi środkami na realizację szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;
5)
organizowanie i realizacja szkolenia obronnego;
6)
dokumentowanie szkolenia;
7)
kontrolowanie realizacji szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych.
5. 
Organizatorami szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są ich kierownicy, do obowiązków których należy w szczególności:
1)
opracowanie, na sześcioletni okres planistyczny, programów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 6 lit. a;
2)
opracowanie, na trzyletni okres planistyczny, programów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 6 lit. b-e;
3)
opracowywanie rocznych planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych oraz uzgadnianie tych planów z Ministrem;
4)
kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie Ministrowi kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;
5)
organizowanie i realizacja przedsięwzięć szkolenia obronnego;
6)
dokumentowanie szkolenia;
7)
rozliczanie przekazanych przez Ministra środków finansowych na organizację szkolenia obronnego.
6. 
Plany szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są opracowywane i przedkładane do uzgodnienia Ministrowi, w terminie do 28 lutego roku rozpoczęcia okresu, na jaki dokumenty te są sporządzane.
7. 
Udział w szkoleniu obronnym jest służbowym obowiązkiem kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników tych komórek i jednostek organizacyjnych. Za zapewnienie dyscypliny udziału w szkoleniu obronnym:
1)
wyższych kursach obronnych - odpowiada kierujący komórką ds. obronnych,
2)
organizowanych w Ministerstwie - odpowiadają kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych,
3)
organizowanych w jednostkach organizacyjnych - odpowiadają ich kierownicy.
§  21. 
1. 
Kontrole prawidłowości wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 13, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i jednostkach organizacyjnych, zarządza Minister. Zadania związane z planowaniem i organizowaniem kontroli, o których mowa w zdaniu pierwszym, realizuje w imieniu Ministra kierujący komórką ds. obronnych.
2. 
Kontrole, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w formie kontroli problemowych lub kontroli doraźnych.
3. 
Planowanie kontroli problemowych polega na opracowywaniu:
1)
programów kontroli wykonywania zadań obronnych w działach administracji rządowej - energia i klimat na sześcioletnie okresy planistyczne i ich aktualizacji co dwa lata,
2)
rocznych planów kontroli wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych.
4. 
Zadania związane z organizowaniem kontroli obejmują:
1)
określanie zakresu tematycznego i terminu kontroli;
2)
powiadamianie kontrolowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej o terminie przeprowadzania i zakresie tematycznym kontroli;
3)
opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi planu przeprowadzania kontroli w danej komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej;
4)
określenie składu zespołu kontrolnego i jego przewodniczącego;
5)
przeprowadzenie kontroli;
6)
opracowywanie oraz przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi protokołu pokontrolnego.
5. 
Zakres tematyczny kontroli problemowych obejmuje:
1)
tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych;
2)
realizację planowania operacyjnego;
3)
realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej;
4)
realizację zadań HNS;
5)
przygotowanie do realizacji zadań w systemie kierowania Ministra;
6)
przygotowanie organizacyjne i wykonywanie stałego dyżuru;
7)
planowanie i realizacja zadań gospodarczo-obronnych;
8)
planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony;
9)
przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;
10)
realizację procesu przygotowań jednostek przewidzianych do militaryzacji;
11)
przygotowanie szczególnej ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12)
planowanie i realizacja szkolenia obronnego.
6. 
Zakres tematyczny kontroli doraźnych obejmuje w szczególności sprawdzenie prawidłowości realizacji zadań obronnych w zakresie objętym zaleceniami zespołu kontrolnego w ramach uprzednio przeprowadzonej kontroli problemowej.
§  22. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Klimatu kieruje działami administracji rządowej - energia i klimat, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu (Dz. U. poz. 495).