Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MGMiŻŚ.2019.16

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 kwietnia 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 16
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 2 kwietnia 2019 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459, 1669, 2182, i 2245 oraz z 2019 r. poz. 55) w związku z § 3 ust. 1 pkt 1 oraz § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. poz. 152) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie, w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz przez przedsiębiorców, na których Minister nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa.
§  2. 
Zarządzenie stosuje się do przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, w stosunku do których, zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571), organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań

na rzecz obronności państwa jest Minister.

§  3. 
Określenia użyte w zarządzeniu oznaczają:
1)
BA - Biuro Administracyjne w Ministerstwie;
2)
BOiIN - Biuro Obrony i Ochrony Informacji Niejawnych w Ministerstwie;
3)
BM - Biuro Ministra w Ministerstwie;
4)
CIMIC (Civil-Military Co-operation) - współpracę cywilno-wojskową, w tym koordynację i współpracę pomiędzy dowódcą NATO a podmiotami cywilnymi, włączając w to ludność, władze lokalne oraz organizacje i agencje międzynarodowe, narodowe i pozarządowe, obejmującą w szczególności udział w przygotowaniu kompleksowych rozwiązań w zakresie planowania i prowadzenia operacji wojskowych z udziałem podmiotów cywilnych;
5)
DAR - działy administracji rządowej: gospodarka morska, gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa;
6)
DGM - Departament Gospodarki Morskiej w Ministerstwie;
7)
DGWiŻŚ - Departament Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie;
8)
DR - Departament Rybołówstwa w Ministerstwie;
9)
DWM - Departament Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie;
10)
HNS (Host Nation Support) - cywilną i wojskową pomoc świadczoną w czasie pokoju, w sytuacjach kryzysowych i podczas konfliktów, przez państwo, na którego terytorium przemieszczają się lub są rozmieszczone i działają siły i organizacje NATO;
11)
jednostki - jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane 2 ;
12)
komórki organizacyjne - komórki organizacyjne Ministerstwa;
13)
Ministerstwo - Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
14)
Minister - Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
15)
NATO (ang. North Atlantic Treaty Organization, Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego) -międzynarodowa organizacja oparta na sojuszniczym systemie bezpieczeństwa zgodnie z Traktatem Waszyngtońskim, stawiająca sobie za cel zbiorową ochronę swoich członków, jako podstawę zachowania pokoju i umocnienia bezpieczeństwa międzynarodowego;
16)
NK PPO - Narodowy Kwestionariusz Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych;
17)
PMG - Program Mobilizacji Gospodarki na lata 2017 - 2026, będący dokumentem planistycznym, opracowywanym w czasie pokoju w ramach programowania obronnego, sporządzanym w trybie określonym w art. 4a ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;
18)
PPPO -Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2017 - 2026, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1599 oraz z 2007 r. poz. 1426);
19)
przedsiębiorcy - przedsiębiorcy, o których mowa w części III i XI załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. poz. 1871 z 2016 r. poz. 1325 oraz z 2017 r. poz. 1075 i 2143), na których, w trybie decyzji administracyjnych, Minister nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa, zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy w dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;
20)
zadania obronne - zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony przez organy i jednostki administracji państwowej oraz przez przedsiębiorców wynikające z odrębnych przepisów.

Rozdział  2

Organizacja wykonywania zadań obronnych w DAR w Ministerstwie, jednostkach i u przedsiębiorców

§  4. 
Do zadań obronnych wykonywanych w DAR zalicza się, w szczególności:
1)
planowanie obronne;
2)
uwzględnianie potrzeb obronnych państwa w planowaniu przestrzennym;
3)
współpracę cywilno-wojskową;
4)
gotowość do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;
5)
przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
6)
planowanie i organizowanie świadczeń niezbędnych do realizacji zadań;
7)
tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
8)
przygotowanie i utrzymanie systemów łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz kierowania bezpieczeństwem narodowym;
9)
mobilizację gospodarki;
10)
zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań;
11)
militaryzację;
12)
organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego;
13)
kontrolę realizacji zadań obronnych.
§  5. 
1. 
Zadania obronne, o których mowa w § 4, realizowane są w danym roku kalendarzowym na podstawie "Harmonogramu wykonywania zadań obronnych" w Ministerstwie oraz przez kierowników jednostek, a także przez przedsiębiorców w ramach realizacji przedsięwzięć na rzecz obronności państwa.
2. 
Harmonogram realizacji zadań, o którym mowa w ust. 1, zwany dalej "harmonogramem", sporządza BOiIN.
3. 
Wzór harmonogramu określa załącznik Nr 1 do zarządzenia.
4. 
Z realizacji zadań ujętych w harmonogramie sporządza się sprawozdanie z realizacji zadań obronnych, którego wzór określa załącznik Nr 2 do zarządzenia.
5. 
Kopię sprawozdania, o którym mowa w ust. 4, przedsiębiorca przekazuje również dla dyrektora urzędu morskiego według właściwości.
§  6. 
1. 
Realizację zadań obronnych Ministra w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie koordynuje BOiIN.
2. 
Komórki organizacyjne współdziałają z BOiIN w realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
§  7. 
1. 
W komórkach organizacyjnych zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych komórek.
2. 
Kierownicy komórek organizacyjnych uwzględniają zadania obronne w regulaminach wewnętrznych komórek i opisach stanowisk pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań obronnych.

Rozdział  3

Szczegółowe zasady wykonywania zadań obronnych w DAR przez Ministerstwo, jednostki i przedsiębiorców

§  8. 
1. 
Planowanie obronne obejmuje, w szczególności:
1)
programowanie obronne;
2)
planowanie operacyjne;
3)
przegląd obronny.
2. 
W ramach programowania obronnego, co cztery lata, na dziesięcioletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym, BOiIN opracowuje, uzgadnia, aktualizuje i realizuje PPPO w ramach DAR.
3. 
W planie, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się:
1)
nakłady rzeczowo-finansowe na realizację zadań obronnych przez kierowników jednostek niebędących dysponentami części budżetowych;
2)
wydatki na pozamilitarne przygotowania obronne kierowników jednostek oraz przedsiębiorców będących dysponentami części budżetowych;
3)
przedsięwzięcia wynikające z programów dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, zaspakajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, organizacji szkolenia obronnego, kontroli problemowych realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności.
4. 
W ramach planowania operacyjnego:
1)
BOiIN opracowuje i aktualizuje plany operacyjne funkcjonowania DAR;
2)
kierownicy jednostek opracowują, uzgadniają z BOiIN i aktualizują plany operacyjne funkcjonowania jednostki w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3)
przedsiębiorcy opracowują, uzgadniają z kierownikami jednostek, według właściwości, i aktualizują plany funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
4)
komórki organizacyjne, w uzgodnieniu z BOiIN, opracowują karty realizacji zadań operacyjnych;
5)
przedsiębiorcy, w uzgodnieniu z właściwymi kierownikami jednostek opracowują karty realizacji zadań operacyjnych;
6)
kierownicy jednostek, według właściwości, opracowują, uzgadniają z BOiIN i aktualizują plany osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych, infrastruktury portowej i transportu morskiego.
5. 
W ramach przeglądów obronnych w Ministerstwie i w jednostkach będących dysponentami części budżetowych sporządza się NK PPO, a w jednostkach niebędących dysponentami części budżetowych - wyciągi z NK PPO obejmujące:
1)
ocenę stanu przygotowań obronnych w DAR;
2)
tworzenie warunków organizacyjno-prawnych procesu przygotowań obronnych, w tym uczestniczenie w nowelizacji i aktualizacji aktów prawnych w tym zakresie.
6. 
Kierownicy jednostek przekazują do Dyrektora BOiIN w terminie przez niego określonym dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych DAR kierowanych przez Ministra.
7. 
NK PPO sporządza się zgodnie z "Metodyką Opracowywania Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych".
§  9. 
1. 
W ramach planowania i zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się wymagania obronne dla polskich obszarów morskich.
2. 
Zadania, o których mowa w ust. 1, realizuje DGM, we współpracy z BOiIN.
§  10. 
W ramach CIMIC tworzy się Punkt Kontaktowy na potrzeby pozyskiwania informacji o narodowych cywilnych zasobach osobowych, o których mowa w zarządzeniu Nr 6 Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie funkcjonowania systemu wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS) i realizacji celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MGMiŻŚ poz. 6 i 10).
§  11. 
1. 
Realizacja zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS) obejmuje tworzenie Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie, Punktów Kontaktowych/ Informacji HNS w jednostkach i u przedsiębiorców.
2. 
Zadania Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie wykonuje BOiIN.
3. 
W ramach realizacji zadań HNS prowadzi się bazy danych o zasobach obronnych HNS obejmujące zbieranie i gromadzenie danych o zasobach obronnych HNS przez PK /PI HNS.
§  12. 
1. 
W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Ministerstwa oraz jednostek w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w stanie stałej gotowości obronnej państwa, wykonuje się zadania w ramach Systemu Kierowania Bezpieczeństwem Narodowym.
2. 
Strukturę systemu kierowania, zasady organizowania stanowisk kierowania w Ministerstwie oraz w jednostkach określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz. U. poz. 978, z 2016 r. poz. 917 oraz z 2018 r. poz. 474).
3. 
Organizację pracy i funkcjonowanie Ministra oraz kierowników jednostek wraz z wydzieloną częścią obsługującego Ministra urzędu i komórek organizacyjnych kierowników jednostek na stanowiskach kierowania określają regulaminy oraz instrukcje pracy na stanowiskach, o których mowa w § 8 rozporządzenia w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym.
§  13. 
1. 
Przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra:
1)
w stałej siedzibie;
2)
w zapasowym miejscu pracy.
2. 
Za przygotowanie stanowisk kierowania odpowiada BOiIN.
3. 
W opracowaniu dokumentów związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa w razie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, uczestniczą wszystkie komórki organizacyjne.
§  14. 
1. 
Planowanie i organizowanie świadczeń niezbędnych do realizacji zadań obronnych obejmuje:
1)
określenie potrzeb w zakresie nieruchomości, urządzeń, sprzętu transportowego i osób;
2)
wnioskowanie do właściwych organów administracji o nałożenie na wskazane podmioty i osoby obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych.
2. 
Za planowanie i organizowanie świadczeń odpowiada BOiIN.
3. 
Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych wykonuje BA.
§  15. 
W zakresie tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa:
1)
dla komórek organizacyjnych oraz dla kierowników jednostek i przedsiębiorców ustala się zadania do realizacji podczas wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2)
zapewnia się ciągłość i terminowość działania Ministerstwa, jednostek oraz przedsiębiorców podczas podnoszenia gotowości obronnej państwa;
3)
tworzy się system stałego dyżuru Ministerstwa na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym przekazywania decyzji w sprawach dotyczących realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego.
§  16. 
1. 
Zadania w zakresie mobilizacji gospodarki wynikają z PMG w części dotyczącej zapewnienia transportu morskiego oraz utrzymania zdolności na pokrycie potrzeb remontowych sprzętu pływającego.
2. 
Realizację zadań wymienionych w ust. 1, zapewnia BOiIN, we współpracy z właściwymi w tym zakresie jednostkami i przedsiębiorcami.
§  17. 
1. 
Zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych obejmuje zwolnienie pracowników Ministerstwa oraz jednostek z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w drodze reklamowania z urzędu i na wniosek.
2. 
W komórkach organizacyjnych oraz w jednostkach wyznacza się pracowników niezbędnych do realizacji zadań obronnych, w tym do zabezpieczenia funkcjonowania na stanowiskach kierowania i realizacji zadań stałego dyżuru.
3. 
Komórki organizacyjne występują do BOiIN o reklamowanie podlegających obowiązkowi służby wojskowej pracowników, o których mowa w ust. 2.
4. 
BOiIN i jednostki prowadzą reklamowanie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. poz. 2136, z 2008 r. poz. 60, z 2009 r. poz. 883 oraz z 2014 r. poz. 1703).
§  18. 
1. 
Zadania w zakresie militaryzacji przewidują przygotowanie jednostek przewidzianych do objęcia militaryzacją w obszarze gospodarki morskiej, gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej ustalonych przez Radę Ministrów w wykazie jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji.
2. 
Realizację zadań wymienionych w ust. 1, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie militaryzacji jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 1612), zapewnia BOiIN, we współpracy z właściwymi jednostkami i przedsiębiorcami.
§  19. 
1. 
W Ministerstwie, jednostkach oraz u przedsiębiorców realizuje się szkolenie obronne zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829) oraz z:
1)
wytycznymi Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego;
2)
wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego w DAR na dany rok szkoleniowy;
3)
programem szkolenia obronnego w DAR;
4)
planem szkolenia obronnego sporządzanym przez organizatorów szkolenia obronnego, wskazanych w Wytycznych do szkolenia obronnego na dany rok szkoleniowy.
2. 
Szkolenie obronne obejmuje:
1)
programowanie i planowanie szkolenia;
2)
kwalifikowanie osób podlegających szkoleniu;
3)
zapewnienie środków i warunków do realizacji procesu szkolenia oraz realizację szkolenia;
4)
prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
3. 
Szkoleniu obronnemu w Ministerstwie, w jednostkach oraz u przedsiębiorców podlegają:
1)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie, w jednostkach oraz u przedsiębiorców;
2)
kierownicy komórek organizacyjnych i ich zastępcy w Ministerstwie;
3)
kadra kierownicza w jednostkach;
4)
pracownicy prowadzący sprawy programowania i planowania obronnego w Ministerstwie, w jednostkach oraz u przedsiębiorców, w tym realizujący zadania stałego dyżuru;
5)
pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych.
4. 
Sprawy organizacji szkolenia obronnego w Ministerstwie prowadzi BOiIN.
5. 
W ramach programowania szkolenia obronnego BOiIN sporządza Program szkolenia obronnego w DAR - na sześcioletni okres planistyczny z jego aktualizacją co dwa lata.
6. 
Wyciągi z programu, o którym mowa w ust. 5, otrzymują organizatorzy szkolenia obronnego, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
7. 
W ramach planowania szkolenia obronnego BOiIN sporządza Plan szkolenia obronnego w DAR na dany rok szkoleniowy.
8. 
Kopię z planu, o którym mowa w ust. 7, otrzymują organizatorzy szkolenia obronnego, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
§  20. 
1. 
Kontrola realizacji zadań obronnych realizowana jest zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz. U. poz. 151 oraz z 2008 r. poz. 669) i obejmuje:
1)
przygotowanie Ministerstwa, jednostek oraz przedsiębiorców do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
praktyczne stosowanie zasad postępowania w sprawie finansowania zadań na rzecz obronności państwa przez kierowników jednostek oraz przedsiębiorców;
3)
proces przygotowania wybranych jednostek przewidzianych do militaryzacji z obszaru gospodarki morskiej, gospodarki wodnej, rybołówstwa oraz żeglugi śródlądowej.
2. 
Kontrolę prawidłowości wykonywania zadań obronnych prowadzi Minister w stosunku do komórek organizacyjnych, jednostek oraz przedsiębiorców.
3. 
Kontrolę realizacji zadań obronnych realizuje się w trybie:
1)
kontroli problemowych, planowanych, organizowanych oraz prowadzonych przez Ministra, w stosunku do jednostek oraz przedsiębiorców - nie częściej niż raz na trzy lata;
2)
kontroli doraźnych organizowanych i prowadzonych przez Ministra.
4. 
Podstawę do kontroli realizacji zadań obronnych realizowanych przez Ministra stanowi Plan kontroli realizacji zadań obronnych Ministerstwa.

Rozdział  4

Przepisy końcowe

§  21. 
Traci moc zarządzenie Nr 5 Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 23 maja 2016 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. MGMiŻŚ poz. 4).
§  22. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

"WZÓR"

Harmonogram wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz przez kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej lub przez niego nadzorowanych, a także zadań realizowanych na rzecz obronności państwa przez przedsiębiorców w... r.

Lp.Zadanie... rokWykonawcaUwagi
I kw.II kw.III kw.IV kw.
StyczeńLutyMarzecKwiecieńMajCzerwiecLipiecSierpieńWrzesieńPaździernikListopadGrudzień
Planowanie operacyjne
1.
Programowanie obronne
1.
Współpraca cywilno-wojskowa
1.
Obowiązki państwa-gospodarza na rzecz wojsk sojuszniczych
1.
System kierowania bezpieczeństwem narodowym
1.
Program Mobilizacji Gospodarki
1.
Rezerwy osobowe
1.
Jednostki przewidziane do objęcia militaryzacją
1.
Szkolenie obronne
1.
Kontrole
1.
Przeglądy obronne
1.
Warunki organizacyjno-prawne
1.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

"WZÓR"

ZATWIERDZAM .................., dnia... r.

.............................................

Kierownik jednostki/przedsiębiorca

.....................................

data, imię i nazwisko

Sprawozdanie z wykonania zadań obronnych i zadań na rzecz obronności państwa w........ roku (opracować wg właściwości)

Wstęp

(podać podstawę prawną wykonywania zadań obronnych, np. wytyczne/decyzję Ministra w sprawie wykonywania zadań obronnych na rok ..., decyzję administracyjną ... i umowę o realizację zadań na rzecz obronności państwa)

1.
Tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych, w tym:
a)
koncepcja organizowania przygotowań obronnych jednostki**)/przedsiębiorcy w czasie pokoju*),
b)
kierowanie i koordynowanie przygotowaniami obronnymi,
c)
sposób ujmowania zadań obronnych w regulaminach organizacyjnych i zakresach kompetencyjnych.
2.
Realizacja planowania operacyjnego, w tym:
a)
organizacja i poprawność opracowywania planu operacyjnego funkcjonowania jednostki**)/ planu funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny*),
b)
organizacja procesu planowania operacyjnego w jednostce**)/u przedsiębiorcy*),
c)
realność przyjmowanych rozwiązań oraz procedur realizacji zadań operacyjnych, w szczególności związanych z zabezpieczeniem potrzeb sił zbrojnych i wojsk sojuszniczych,
d)
organizacja i poprawność opracowywania Planu osłony technicznej infrastruktury portowej i transportu morskiego**),
e)
współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie planowania operacyjnego.
3.
Realizacja programowania obronnego, w tym:
a)
poprawność kwalifikowania przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do realizacji w ramach programu pozamilitarnych przygotowań obronnych (PPPO)**),
b)
realizacja wydatków obronnych, a także poprawność ich rozliczenia,
c)
organizacja zbierania, przetwarzania i analizowania danych niezbędnych do sporządzenia narodowego kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych (NK PPO) oraz poprawność jego opracowania.
4.
Realizacja zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej, w tym:
a)
zakres i formy realizacji współpracy z przedstawicielami Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych,
b)
zapewnienie warunków do realizacji współpracy cywilno-wojskowej w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa.
5.
Realizacja zadań wynikających z obowiązku państwa-gospodarza (HNS), w tym:
a)
przygotowanie do realizacji zadań wynikających z obowiązku państwa-gospodarza,
b)
utrzymywanie i funkcjonowanie punktu Kontaktowego/Informacji na potrzeby HNS oraz udział w procesie opracowywania dokumentów na potrzeby HNS,
c)
posiadanie bazy danych na potrzeby HNS.
6.
Przygotowanie do realizacji zadań w ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym:
a)
koncepcja przygotowania jednostki**)/przedsiębiorcy do funkcjonowania w czasie podwyższania gotowości obronnej państwa*),
b)
realizacja przedsięwzięć organizacyjno-rzeczowych związanych z przygotowaniem stanowisk kierowania do funkcjonowania,
c)
przygotowanie dokumentacji stanowisk kierowania, ich obsady i planu przemieszczenia oraz zapewnienia ochrony i funkcjonowania na stanowiskach kierowania,
d)
stan infrastruktury budowlanej oraz specjalnej i systemów łączności,
e)
ocena praktycznej zdolności jednostki do funkcjonowania na stanowiskach kierowania oraz jej przemieszczenia w ich obrębie.
7.
Przygotowanie koncepcji stałego dyżuru na potrzeby kierowania jednostką**)/ przedsiębiorstwem*), w tym:
a)
organizacja systemu stałego dyżuru na potrzeby zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji

Ministra do uruchamiania zadań z planów operacyjnych,

b)
dokumentacja stałego dyżuru i jego zdolność do działania.
8.
Planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony, w tym:
a)
planowanie, nakładanie i realizacja świadczeń osobistych, rzeczowych i szczególnych,
b)
prawidłowość wnioskowania o ich nałożenie,
c)
korzystanie ze świadczeń.
9.
Uwzględnianie potrzeb obronności w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w tym opracowanie i aktualizacja koncepcji przestrzennego zagospodarowania obszarów morskich i żeglugi śródlądowej**).
10.
Przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, w tym:
a)
planowanie rezerw osobowych,
b)
reklamowanie osób z urzędu i na wniosek,
c)
prowadzenie postępowań reklamacyjnych i powiadamianie osób reklamowanych.
11.
Przygotowanie przedsiębiorcy*) do militaryzacji, w tym:
a)
organizacja i poprawność opracowywania planu formowania,
b)
organizacja i poprawność opracowywania regulaminu organizacyjnego.
12.
Wnioski

___________________________

*) Obszary tematyczne we właściwości kierownika jednostki w stosunku do przedsiębiorcy.

**) Obszary tematyczne zastrzeżone dla Ministra.

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działami administracji rządowej: gospodarka morska, gospodarka wodna, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2324 oraz z 2018 r. poz. 100).
2 Jednostki podległe Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej lub przez niego nadzorowane określa załącznik do obwieszczenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej lub przez niego nadzorowanych (M. P. z 2019 r. poz. 24).