Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiF.2017.166

Akt utracił moc
Wersja od: 29 sierpnia 2017 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1534 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60) oraz na podstawie art. 4 w związku z art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. z 2001 r. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571), a także w związku z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. poz. 1871, z 2016 r. poz. 1325 oraz z 2017 r. poz. 1075) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny.
§  2. 
1. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
jednostkach - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Rozwoju i Finansów lub przez niego nadzorowane;
2)
komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to komórki organizacyjne Ministerstwa Rozwoju;
3)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Rozwoju;
4)
Ministrze - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw gospodarki i ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
5)
organach - rozumie się przez to organy podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
6)
osobach upoważnionych - rozumie się przez to dyrektorów komórek organizacyjnych, dyrektorów i prezesów jednostek oraz organów, a także przedsiębiorców;
7)
przedsiębiorcach - rozumie się przez to przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, na których minister właściwy do spraw gospodarki nałożył, na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571), obowiązek realizacji zadań obronnych;
8)
zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony wynikające z obowiązujących przepisów aktów normatywnych.
2. 
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają komórki organizacyjne Ministerstwa:
1)
BA - Biuro Administracyjne;
2)
BDG - Biuro Dyrektora Generalnego;
3)
BK - Biuro Kontroli;
4)
BZL - Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi;
5)
DZK - Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego;
6)
DBG - Departament Budżetu Gospodarki;
7)
DI - Departament Informatyki;
8)
DNP - Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
9)
DP - Departament Prawny;
10)
DSR - Departament Strategii Rozwoju.
§  3. 
Do zadań obronnych wykonywanych w działach administracji rządowej gospodarka lub rozwój regionalny zalicza się w szczególności:
1)
tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych;
2)
planowanie operacyjne;
3)
programowanie obronne;
4)
przeglądy obronne;
5)
przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
6)
organizację systemu stałego dyżuru;
7)
przedsięwzięcia z zakresu mobilizacji gospodarki;
8)
świadczenia na rzecz obrony;
9)
zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych;
10)
militaryzację;
11)
szczególną ochronę obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12)
gotowość do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;
13)
współpracę cywilno-wojskową;
14)
uwzględnianie potrzeb obronnych państwa w planowaniu przestrzennym;
15)
szkolenie obronne;
16)
kontrolę realizacji zadań obronnych.
§  4. 
1. 
Realizację zadań obronnych w Ministerstwie oraz w odniesieniu do organów, jednostek i przedsiębiorców koordynuje DZK.
2. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa, organy, jednostki i przedsiębiorcy zobowiązane są do współpracy z DZK w realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
§  5. 
1. 
W komórkach organizacyjnych, organach, jednostkach i u przedsiębiorców zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez osoby upoważnione.
2. 
Osoby upoważnione, w zakresie swoich kompetencji, uwzględniają zadania obronne w statutach, regulaminach i opisach stanowisk pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań obronnych.
§  6. 
W ramach tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych:
1)
DZK opracowuje koncepcję realizacji zadań obronnych oraz akty normatywne regulujące problematykę zadań obronnych i ich aktualizacje;
2)
DZK przygotowuje projekty decyzji administracyjnych nakładających zadania obronne na przedsiębiorców na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.
§  7. 
1. 
W ramach planowania operacyjnego:
1)
DZK przygotowuje Plany operacyjne funkcjonowania działów administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zwane dalej "POF DAR" oraz ich aktualizacje;
2)
komórki organizacyjne przekazują wkład z zakresu swojej właściwości do POF DAR oraz, w uzgodnieniu z DZK, opracowują karty realizacji zadań operacyjnych;
3)
organy, jednostki i przedsiębiorcy opracowują i aktualizują, na podstawie wytycznych Ministerstwa, swoje plany operacyjne funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz karty realizacji zadań operacyjnych.
2. 
W planie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez komórki organizacyjne, organy, jednostki i przedsiębiorców.
§  8. 
W ramach programowania obronnego:
1)
DZK, w uzgodnieniu z DBG oraz BDG, przygotowuje program pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny oraz ich aktualizacje;
2)
organy opracowują, uzgadniają i aktualizują programy pozamilitarnych przygotowań obronnych urzędów ich obsługujących;
3)
DZK, we współpracy z przedsiębiorcami, opracowuje materiały niezbędne do sporządzenia programu mobilizacji gospodarki.
§  9. 
1. 
W ramach przeglądu obronnego DZK, we współpracy z jednostkami i przedsiębiorcami, przygotowuje Narodowy Kwestionariusz Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych obejmujący ocenę stanu przygotowań obronnych w działach administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny.
2. 
Organy sporządzają Narodowe Kwestionariusze Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych tych organów.
§  10. 
1. 
W ramach przygotowania elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym przygotowuje się główne stanowisko kierowania Ministra:
1)
w stałej siedzibie;
2)
w zapasowym miejscu pracy.
2. 
Za przygotowanie stanowiska kierowania odpowiada DZK, we współpracy w szczególności z BDG, DI, BA, BZL w zakresie zadań o których mowa w pkt 3.
3. 
DZK opracowuje dokumentację związaną z funkcjonowaniem Ministerstwa na stanowisku kierowania w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w tym:
1)
regulamin organizacyjny - we współpracy z BDG;
2)
plan przemieszczania do zapasowego miejsca pracy - we współpracy z BA i DI;
3)
regulamin pracy na stanowiskach kierowania - we współpracy z BZL.
4. 
Usytuowanie stanowiska kierowania określa zarządzenie Ministra w sprawie usytuowania stanowiska kierowania.
§  11. 
1. 
W celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz podwyższania gotowości obronnej organizuje się w działach administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny system stałego dyżuru.
2. 
Zasady funkcjonowania oraz organizację systemu stałego dyżuru określa zarządzenie Ministra w sprawie organizacji stałego dyżuru w Ministerstwie.
§  12. 
1. 
W ramach przedsięwzięć w zakresie mobilizacji gospodarki DZK, we współpracy z przedsiębiorcami, dokonuje analizy możliwości zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych, jednostek podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministrowi Sprawiedliwości, a także Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz ich możliwości produkcyjno-usługowych.
2. 
DZK, w uzgodnieniu z DP, przygotowuje projekty decyzji administracyjnych nakładających na przedsiębiorców zadania w ramach programu mobilizacji gospodarki oraz, we współpracy z DBG, z upoważnienia Ministra, udziela i rozlicza dotacje z budżetu państwa na pokrycie kosztów realizacji tych zadań.
§  13. 
1. 
W ramach planowania i organizowania świadczeń na rzecz obrony DZK:
1)
we współpracy z BA, określa potrzeby w zakresie nieruchomości, sprzętu transportowego i osób, zapewniających realizację zadań obronnych;
2)
sporządza wnioski do właściwych organów administracji o nałożenie na wskazane podmioty i osoby obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych.
2. 
Zadania związane z przyjmowaniem obiektów i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych wykonuje w Ministerstwie BA oraz DI we współpracy z DZK.
3. 
Organy i przedsiębiorcy planują i organizują świadczenia na rzecz obrony w zakresie niezbędnym do realizacji zadań obronnych.
§  14. 
1. 
W ramach zapewnienia zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych, w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, wnioskuje się o zwolnienie wybranych pracowników Ministerstwa, organów, przedsiębiorców i Urzędu Dozoru Technicznego z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w drodze reklamowania z urzędu i na wniosek.
2. 
Reklamowanie z urzędu w Ministerstwie realizuje DZK, we współpracy z BZL.
3. 
Reklamowanie na wniosek w Ministerstwie realizuje DZK, we współpracy z BZL oraz komórkami organizacyjnymi, na rzecz których wykonują zadania osoby przewidziane do reklamowania.
4. 
Organy, przedsiębiorcy i Urząd Dozoru Technicznego prowadzą reklamowanie z urzędu i na wniosek.
§  15. 
1. 
W ramach militaryzacji przygotowuje się wybrane jednostki, organy i przedsiębiorców do objęcia militaryzacją w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2. 
DZK sporządza wnioski o ustalanie jednostek, organów i przedsiębiorców przewidzianych do objęcia militaryzacją oraz koordynuje ich przygotowania do militaryzacji.
3. 
Kierownicy jednostek, organów i przedsiębiorców, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją, prowadzą przygotowania organizacyjno-mobilizacyjne.
§  16. 
1. 
W ramach szczególnej ochrony przygotowuje się obiekty, w stosunku do których Minister wystąpił z wnioskiem o uznanie ich za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, do prowadzenia szczególnej ochrony.
2. 
Za organizację, koordynację i nadzór nad przygotowaniami do szczególnej ochrony odpowiada DZK we współpracy z właścicielami obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa.
§  17. 
1. 
W ramach realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (Host Nation Support - HNS) tworzy się punkt kontaktowy HNS w Ministerstwie oraz punkty informacyjno-konsultacyjne w wybranych organach i jednostkach oraz u wybranych przedsiębiorców, a także utrzymuje gotowość do udzielenia informacji.
2. 
Zadania punktu kontaktowego HNS w Ministerstwie wykonuje DZK.
3. 
Zadania punktów informacyjno-konsultacyjnych w organach, jednostkach i u przedsiębiorców wykonują pracownicy wskazani przez osoby upoważnione.
§  18. 
W ramach współpracy cywilno-wojskowej DZK prowadzi współpracę z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej i wojskami sojuszniczymi oraz koordynuje w działach administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny realizację celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC).
§  19. 
W ramach uwzględniania potrzeb obronnych państwa w planowaniu przestrzennym DSR uwzględnia te potrzeby w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju i jej aktualizacjach.
§  20. 
1. 
DZK odpowiada za planowanie, organizację i koordynację szkolenia obronnego.
2. 
Szkoleniu obronnemu podlegają:
1)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie, w organach, jednostkach i u przedsiębiorców;
2)
pracownicy Ministerstwa, organów, jednostek i przedsiębiorców zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych.
3. 
DNP współpracuje z DZK przy planowaniu szkolenia obronnego dla organów i jednostek.
4. 
BZL współpracuje z DZK w zakresie organizacji szkoleń dla pracowników Ministerstwa.
5. 
DBG oraz BDG, w zakresie swojej właściwości, współpracują z DZK w zakresie finansowania szkolenia obronnego.
6. 
Organy, jednostki i przedsiębiorcy planują oraz organizują szkolenie obronne w celu przygotowania swoich pracowników do realizacji zadań obronnych.
§  21. 
1. 
W ramach kontroli realizacji zadań obronnych dokonuje się sprawdzenia prawidłowości wykonywania zadań obronnych oraz określenia stanu przygotowań obronnych organów, jednostek i przedsiębiorców.
2. 
Plan kontroli z analizą ryzyka przygotowuje DZK przy współpracy z BK.
3. 
W kontrolach uczestniczą pracownicy DZK, BK i DNP oraz mogą uczestniczyć, upoważnieni przez Ministra, eksperci zewnętrzni.
4. 
Dokumentację kontroli prowadzi DZK.
§  22. 
Przedsiębiorcy realizują zadania obronne zgodnie z decyzjami administracyjnymi wydanymi przez Ministra.
§  23. 
Traci moc zarządzenie nr 7 Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 marca 2013 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony oraz zarządzenie nr 4 Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie funkcjonowania systemu wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS) - w zakresie działu administracji rządowej rozwój regionalny.
§  24. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od ogłoszenia.
1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działami administracji rządowej - gospodarka oraz rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 i 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).