Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MGMiŻŚ.2016.4

Akt utracił moc
Wersja od: 2 czerwca 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 23 maja 2016 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 827, 1220, 1224, 1830, 2183 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 178), w związku z § 3 ust. 1 pkt 1 oraz § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. Nr 16, poz. 152) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej lub przez niego nadzorowanych oraz przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo- obronnym, na których minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w drodze decyzji administracyjnych, nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa.
§  2.
Przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, w stosunku do których, zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571), organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, stosują przepisy zarządzenia.
§  3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
BDG - rozumie się przez to Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
2)
BM - rozumie się przez to Biuro Ministra Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
3)
CIMIC (Civil-Military Co-operation) - rozumie się przez to współpracę cywilno-wojskową, w tym koordynację i współpracę pomiędzy dowódcą NATO a podmiotami cywilnymi, włączając w to ludność, władze lokalne oraz organizacje i agencje międzynarodowe, narodowe i pozarządowe, obejmującą w szczególności udział w przygotowaniu kompleksowych rozwiązań w zakresie planowania i prowadzenia operacji wojskowych z udziałem podmiotów cywilnych;
4)
DAR - rozumie się przez to działy administracji rządowej;
5)
DGM - rozumie się przez to Departament Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
6)
DR - rozumie się przez to Departament Rybołówstwa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
7)
DWM - rozumie się przez to Departament Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
8)
DŻŚ - rozumie się przez to Departament Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
9)
HNS (Host Nation Support) - rozumie się przez to cywilną i wojskową pomoc świadczoną w czasie pokoju, w sytuacjach kryzysowych i podczas konfliktów, przez państwo, na którego terytorium przemieszczają się lub są rozmieszczone i działają siły i organizacje NATO;
10)
jednostkach - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wymienione w art. 116 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U z 2016 r. poz. 281), art. 10 ust. 3, art. 10a ust. 2 i art. 23c ust. 2 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 543) lub przez niego nadzorowane wymienione w art. 10 ust. 4 i art. 23c ust. 3 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej;
11)
komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to komórki organizacyjne Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
12)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
13)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
14)
NATO (North Atlantic Treaty Organization) - rozumie się przez to międzynarodową organizację opartą na sojuszniczym systemie bezpieczeństwa zgodnie z Traktatem Waszyngtońskim, stawiającą sobie za cel zbiorową ochronę swoich członków, jako podstawę zachowania pokoju i umocnienia bezpieczeństwa międzynarodowego;
15)
NK PPO - rozumie się przez to Narodowy Kwestionariusz Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych;
16)
PMG - rozumie się przez to Program Mobilizacji Gospodarki na lata 2013-2022 będący dokumentem planistycznym, opracowywanym w czasie pokoju w ramach programowania obronnego, sporządzanym w trybie określonym w art. 4a ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571);
17)
PPPO - rozumie się przez to Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2013 - 2022, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1426);
18)
przedsiębiorcach - rozumie się przez to przedsiębiorców, o których mowa w części III załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. poz. 1871), na których, w trybie decyzji administracyjnych, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy w dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;
19)
zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony przez organy i jednostki administracji państwowej oraz przez przedsiębiorców wynikające z odrębnych przepisów.
§  4.
Do zadań obronnych wykonywanych w Ministerstwie zalicza się, w szczególności:
1)
planowanie obronne;
2)
uwzględnianie potrzeb obronnych państwa w planowaniu przestrzennym:
3)
współpracę cywilno-wojskową;
4)
gotowość do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;
5)
przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
6)
planowanie i organizowanie świadczeń niezbędnych do realizacji zadań;
7)
tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
8)
przygotowanie i utrzymanie systemów łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz kierowania bezpieczeństwem narodowym;
9)
mobilizację gospodarki;
10)
zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań;
11)
militaryzację;
12)
organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego;
13)
kontrolę realizacji zadań obronnych.
§  5.
1.
Zadania obronne, o których mowa w § 4, realizowane są w danym roku kalendarzowym na podstawie "Harmonogramu wykonywania zadań obronnych" w Ministerstwie oraz przez kierowników jednostek, a także przez przedsiębiorców w ramach realizacji przedsięwzięć na rzecz obronności państwa.
2.
Harmonogram realizacji zadań, o którym mowa w ust. 1, zwany dalej "harmonogramem", sporządza BDG.
3.
Wzór harmonogramu określa załącznik Nr 1 do zarządzenia.
4.
Z realizacji zadań ujętych w harmonogramie sporządza się sprawozdanie z realizacji zadań obronnych, którego wzór określa załącznik Nr 2 do zarządzenia.
§  6.
1.
Realizację zadań obronnych Ministra w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie koordynuje BDG.
2.
Komórki organizacyjne współdziałają z BDG w realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
§  7.
1.
W komórkach organizacyjnych zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych komórek.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych uwzględniają zadania obronne w regulaminach wewnętrznych komórek i opisach stanowisk pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań obronnych.
§  8.
1.
Planowanie obronne obejmuje, w szczególności:
1)
programowanie obronne;
2)
planowanie operacyjne;
3)
przegląd obronny.
2.
W ramach programowania obronnego, co cztery lata, na dziesięcioletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym, BDG opracowuje, uzgadnia, aktualizuje i realizuje PPPO DAR gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa.
3.
W planie, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się:
1)
nakłady rzeczowo-finansowe na realizację zadań obronnych przez kierowników jednostek niebędących dysponentami części budżetowych;
2)
wydatki na pozamilitarne przygotowania obronne kierowników jednostek oraz przedsiębiorców będących dysponentami części budżetowych;
3)
przedsięwzięcia wynikające z programów dotyczące przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, zaspakajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, organizacji szkolenia obronnego oraz kontroli problemowych realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności.
4.
W ramach planowania operacyjnego:
1)
BDG opracowuje i aktualizuje plany operacyjne funkcjonowania DAR gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
kierownicy jednostek opracowują, uzgadniają z BDG i aktualizują plany operacyjne funkcjonowania jednostki w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3)
przedsiębiorcy opracowują, uzgadniają z kierownikami jednostek, według właściwości, i aktualizują plany funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
4)
komórki organizacyjne, w uzgodnieniu z BDG, opracowują karty realizacji zadań operacyjnych;
5)
przedsiębiorcy, w uzgodnieniu z właściwymi kierownikami jednostek opracowują karty realizacji zadań operacyjnych;
6)
BDG opracowuje, uzgadnia i aktualizuje Plan osłony technicznej działu administracji rządowej gospodarka morska;
7)
kierownicy jednostek, według właściwości, opracowują, uzgadniają i aktualizują plany osłony technicznej infrastruktury portowej i transportu morskiego.
5.
W planach, o których mowa w ust. 4 pkt 7, uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez komórki organizacyjne oraz jednostki.
6.
W ramach przeglądów obronnych w Ministerstwie i w jednostkach będących dysponentami części budżetowych sporządza się NK PPO, a w jednostkach niebędących dysponentami części budżetowych - wyciągi z NKPPO obejmujące:
1)
ocenę stanu przygotowań obronnych w DAR gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa;
2)
tworzenie warunków organizacyjno-prawnych procesu przygotowań obronnych, w tym uczestniczenie w nowelizacji i aktualizacji aktów prawnych w tym zakresie.
7.
Dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych DAR kierowanych przez Ministra kierownicy komórek organizacyjnych przekazują do Dyrektora BDG w terminie przez niego określonym.
8.
NK PPO sporządza się zgodnie z "Metodyką Opracowywania Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych".
§  9.
1.
W ramach planowania i zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się wymagania obronne dla polskich obszarów morskich.
2.
Zadania, o których mowa w ust. 1, realizuje DGM, we współpracy z BDG.
§  10.
1.
W ramach CIMIC tworzy się Punkt Kontaktowy na potrzeby pozyskiwania informacji o narodowych cywilnych zasobach osobowych dotyczących dokonywania uzgodnień z organizacjami międzynarodowymi i krajowymi, rządowymi i pozarządowymi działającymi na obszarze prowadzenia operacji wojskowej, lub gdzie taka operacja jest planowana w zakresie możliwości udostępnienia cywilnej infrastruktury portowej i transportu morskiego i żeglugi śródlądowej na potrzeby sił prowadzących operację.
2.
Sposób zbierania, utrwalania i przechowywania informacji, o których mowa w ust. 1, a także tryb i zakres ich udostępniania, określono w "Zadaniach działów administracji rządowej i innych instytucji państwowych w realizacji Celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej" wskazanych do realizacji w działach gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa.
3.
Zadania, o których mowa w ust. 2, realizuje BGD we współdziałaniu z DGM, DR, DWM, DŻŚ oraz z właściwymi w tym zakresie jednostkami i przedsiębiorcami.
§  11.
1.
Realizacja zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS) obejmuje tworzenie Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie, Punktów Kontaktowych/ Informacji HNS w jednostkach i u przedsiębiorców.
2.
Zadania Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie wykonuje BDG.
3.
W ramach realizacji zadań HNS prowadzi się bazy danych o zasobach obronnych HNS obejmujące zbieranie i gromadzenie danych o zasobach obronnych HNS przez PK /PI HNS.
§  12.
1.
W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Ministerstwa oraz jednostek w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w stanie stałej gotowości obronnej państwa tworzy się System Kierowania Bezpieczeństwem Narodowym.
2.
Strukturę systemu kierowania, zasady organizowania stanowisk kierowania w Ministerstwie oraz w jednostkach określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz. U. Nr 98, poz. 978).
3.
Organizację pracy i funkcjonowanie Ministra oraz kierowników jednostek wraz z wydzieloną częścią obsługującego Ministra urzędu i komórek organizacyjnych kierowników jednostek na stanowiskach kierowania określają regulaminy oraz instrukcje pracy na stanowiskach, o których mowa w § 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym.
§  13.
1.
Przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra:
1)
w stałej siedzibie;
2)
w zapasowym miejscu pracy.
2.
Za przygotowanie stanowisk kierowania odpowiada BDG.
3.
BDG opracowuje dokumentację związaną z funkcjonowaniem Ministerstwa w razie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w tym:
1)
regulamin organizacyjny i plan przemieszczania do zapasowego miejsca pracy;
2)
regulamin pracy na stanowiskach kierowania.
4.
W opracowaniu dokumentów, o których mowa w ust. 3, uczestniczą wszystkie komórki organizacyjne.
§  14.
1.
Planowanie i organizowanie świadczeń niezbędnych do realizacji zadań obejmuje:
1)
określenie potrzeb w zakresie nieruchomości, urządzeń, sprzętu transportowego i osób, zapewniających realizację zadań;
2)
wnioskowanie do właściwych organów administracji o nałożenie na wskazane podmioty i osoby obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych.
2.
Za planowanie i organizowanie świadczeń odpowiada BDG.
3.
Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych wykonuje BDG.
§  15.
W zakresie tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa:
1)
dla komórek organizacyjnych oraz dla kierowników jednostek i przedsiębiorców ustala się zadania do realizacji podczas wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2)
zapewnia się ciągłość i terminowość działania Ministerstwa, jednostek oraz przedsiębiorców podczas podnoszenia gotowości obronnej państwa;
3)
tworzy się system stałego dyżuru Ministra na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym przekazywania decyzji w sprawach dotyczących realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego.
§  16.
1.
Zadania w zakresie mobilizacji gospodarki wynikają z PMG w części dotyczącej Ministra i przewidują zapewnienie transportu morskiego dla ministrów oraz kierowników urzędów centralnych, według potrzeb transportowych wynikających z tego Programu.
2.
Realizację zadań wymienionych w ust. 2, zapewnia BDG, we współpracy z właściwymi w tym zakresie jednostkami.
§  17.
1.
Zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych obejmuje zwolnienie pracowników Ministerstwa oraz jednostek z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w drodze reklamowania z urzędu i na wniosek.
2.
W komórkach organizacyjnych oraz w jednostkach wyznacza się pracowników niezbędnych do realizacji zadań obronnych, w tym do zabezpieczenia funkcjonowania na stanowiskach kierowania i realizacji zadań stałego dyżuru.
3.
Komórki organizacyjne występują do BGD o reklamowanie podlegających obowiązkowi służby wojskowej pracowników, o których mowa w ust. 2.
4.
BDG i jednostki prowadzą reklamowanie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. Nr 210, poz. 2136, z późn. zm.).
§  18.
1.
Zadania w zakresie militaryzacji przewidują kontynuowanie procesu przygotowań jednostek przewidzianych do objęcia militaryzacją w obszarze transportu morskiego ustalonych przez Radę Ministrów w wykazie jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji.
2.
Realizację zadań wymienionych w ust. 1 zapewnia BDG, we współpracy z właściwymi jednostkami i przedsiębiorcami.
§  19.
1.
W Ministerstwie, jednostkach oraz u przedsiębiorców realizuje się szkolenie obronne zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829) oraz z:
1)
wytycznymi Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego;
2)
wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego w DAR gospodarka morska, rybołówstwo i żegluga śródlądowa na dany rok szkoleniowy;
3)
programem szkolenia obronnego w DAR gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa;
4)
planem szkolenia obronnego sporządzanym przez organizatorów szkolenia obronnego, wskazanych w Wytycznych do szkolenia obronnego w DAR gospodarka morska, rybołówstwo i żegluga śródlądowa na dany rok szkoleniowy.
2.
Szkolenie obronne obejmuje:
1)
programowanie i planowanie szkolenia;
2)
kwalifikowanie osób podlegających szkoleniu;
3)
zapewnienie środków i warunków do realizacji procesu szkolenia oraz realizację szkolenia;
4)
prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
3.
Szkoleniu obronnemu w Ministerstwie, w jednostkach oraz u przedsiębiorców podlegają:
1)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie, w jednostkach oraz u przedsiębiorców;
2)
kierownicy komórek organizacyjnych i ich zastępcy w Ministerstwie;
3)
kadra kierownicza w jednostkach;
4)
pracownicy prowadzący sprawy programowania i planowania obronnego w Ministerstwie, w jednostkach oraz u przedsiębiorców, w tym realizujący zadania stałego dyżuru;
5)
pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych.
4.
Sprawy organizacji szkolenia obronnego w Ministerstwie prowadzi BDG.
5.
W ramach programowania szkolenia obronnego BDG sporządza Program szkolenia obronnego w DAR gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa - na sześcioletni okres planistyczny z jego aktualizacją co dwa lata.
6.
Wyciągi z programu, o którym mowa w ust. 5, otrzymują organizatorzy szkolenia obronnego, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
7.
W ramach planowania szkolenia obronnego BDG sporządza Plan szkolenia obronnego w DAR gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa na dany rok szkoleniowy.
8.
Wyciągi z planu, o którym mowa w ust. 7, otrzymują organizatorzy szkolenia obronnego, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
§  20.
1.
Kontrola realizacji zadań obronnych realizowana jest zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz. U. Nr 16, poz. 151 oraz z 2008 r. Nr 105, poz. 669) i obejmuje:
1)
przygotowanie Ministerstwa, jednostek oraz przedsiębiorców do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
praktyczne stosowanie zasad postępowania w sprawie finansowania zadań na rzecz obronności państwa przez kierowników jednostek oraz przedsiębiorców;
3)
proces przygotowania wybranych jednostek przewidzianych do militaryzacji z obszaru gospodarki morskiej.
2.
Kontrolę prawidłowości wykonywania zadań obronnych prowadzi Minister w stosunku do komórek organizacyjnych, jednostek oraz przedsiębiorców.
3.
Kontrolę realizacji zadań obronnych realizuje się w trybie:
1)
kontroli problemowych planowanych, organizowanych oraz prowadzonych przez Ministra w stosunku do jednostek oraz przedsiębiorców - nie częściej niż raz na dwa lata;
2)
kontroli doraźnych organizowanych i prowadzonych przez Ministra.
4.
Podstawę do kontroli realizacji zadań obronnych realizowanych przez Ministra stanowi Plan kontroli realizacji zadań obronnych Ministerstwa.
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Harmonogram wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz przez kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej lub przez niego nadzorowanych, a także zadań realizowanych na rzecz obronności państwa przez przedsiębiorców w ... r.

Lp.Zadanie... rokWykonawcaUwagi
I kw.II kw.III kw.IV kw.
StyczeńLutyMarzecKwiecieńMajCzerwiecLipiecSierpieńWrzesieńPaździernikListopadGrudzień
Planowanie operacyjne
1.
Programowanie obronne
1.
Współpraca cywilno-wojskowa
1.
Obowiązki państwa-gospodarza na rzecz wojsk sojuszniczych
1.
System kierowania bezpieczeństwem narodowym
1.
Program Mobilizacji Gospodarki
1.
Rezerwy osobowe
1.
Jednostki przewidziane do objęcia militaryzacją
1.
Szkolenie obronne
1.
Kontrole
1.
Przeglądy obronne
1.
Warunki organizacyjno-prawne
1.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Sprawozdanie

ZATWIERDZAM ...................., dnia ... r.

......................................................................

Kierownik jednostki/przedsiębiorca

............................................................

data, imię i nazwisko

z wykonania zadań obronnych i zadań na rzecz obronności państwa w ... roku

(opracować wg właściwości)

Wstęp

(podać podstawę prawną wykonywania zadań obronnych, np. wytyczne/decyzję Ministra w sprawie wykonywania zadań obronnych na rok ..., decyzję administracyjną ... i umowę o realizację zadań na rzecz obronności państwa)

1. Tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych, w tym:

a) koncepcja organizowania przygotowań obronnych jednostki**)/przedsiębiorcy w czasie pokoju*),

b) kierowanie i koordynowanie przygotowaniami obronnymi,

c) sposób ujmowania zadań obronnych w regulaminach organizacyjnych i zakresach kompetencyjnych.

2. Realizacja planowania operacyjnego, w tym:

a) organizacja i poprawność opracowywania planu operacyjnego funkcjonowania jednostki**)/ planu funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny*),

b) organizacja procesu planowania operacyjnego w jednostce**)/u przedsiębiorcy*),

c) realność przyjmowanych rozwiązań oraz procedur realizacji zadań operacyjnych, w szczególności związanych z zabezpieczeniem potrzeb sił zbrojnych i wojsk sojuszniczych,

d) organizacja i poprawność opracowywania Planu osłony technicznej infrastruktury portowej i transportu morskiego**),

e) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie planowania operacyjnego.

3. Realizacja programowania obronnego, w tym:

a) poprawność kwalifikowania przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do realizacji w ramach programu pozamilitarnych przygotowań obronnych (PPPO)**),

b) realizacja wydatków obronnych, a także poprawność ich rozliczenia,

c) organizacja zbierania, przetwarzania i analizowania danych niezbędnych do sporządzenia narodowego kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych (NK PPO) oraz poprawność jego opracowania.

4. Realizacja zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej, w tym:

a) zakres i formy realizacji współpracy z przedstawicielami Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych,

b) zapewnienie warunków do realizacji współpracy cywilno-wojskowej w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa.

5. Realizacja zadań wynikających z obowiązku państwa-gospodarza (HNS), w tym:

a) przygotowanie do realizacji zadań wynikających z obowiązku państwa-gospodarza,

b) utrzymywanie i funkcjonowanie punktu Kontaktowego/Informacji na potrzeby HNS oraz udział w procesie opracowywania dokumentów na potrzeby HNS,

c) posiadanie bazy danych na potrzeby HNS.

6. Przygotowanie do realizacji zadań w ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym:

a) koncepcja przygotowania jednostki**)/przedsiębiorcy do funkcjonowania w czasie podwyższania gotowości obronnej państwa*),

b) realizacja przedsięwzięć organizacyjno-rzeczowych związanych z przygotowaniem stanowisk kierowania do funkcjonowania,

c) przygotowanie dokumentacji stanowisk kierowania, ich obsady i planu przemieszczenia oraz zapewnienia ochrony i funkcjonowania na stanowiskach kierowania,

d) stan infrastruktury budowlanej oraz specjalnej i systemów łączności,

e) ocena praktycznej zdolności jednostki do funkcjonowania na stanowiskach kierowania oraz jej przemieszczenia w ich obrębie.

7. Przygotowanie koncepcji stałego dyżuru na potrzeby kierowania jednostką**)/ przedsiębiorstwem*), w tym:

a) organizacja systemu stałego dyżuru na potrzeby zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji Ministra do uruchamiania zadań z planów operacyjnych,

b) dokumentacja stałego dyżuru i jego zdolność do działania.

8. Planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony, w tym:

a) planowanie, nakładanie i realizacja świadczeń osobistych, rzeczowych i szczególnych,

b) prawidłowość wnioskowania o ich nałożenie,

c) korzystanie ze świadczeń.

9. Uwzględnianie potrzeb obronności w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w tym opracowanie i aktualizacja koncepcji przestrzennego zagospodarowania obszarów morskich i żeglugi śródlądowej**).

10. Przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, w tym:

a) planowanie rezerw osobowych,

b) reklamowanie osób z urzędu i na wniosek,

c) prowadzenie postępowań reklamacyjnych i powiadamianie osób reklamowanych.

11. Przygotowanie przedsiębiorcy*) do militaryzacji, w tym:

a) organizacja i poprawność opracowywania planu formowania,

b) organizacja i poprawność opracowywania regulaminu organizacyjnego.

12. Wnioski

____________________________

*) Obszary tematyczne we właściwości kierownika jednostki w stosunku do przedsiębiorcy.

**) Obszary tematyczne zastrzeżone dla Ministra.

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działami administracji rządowej: gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).