Organizacja wykonywania zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MNiSW.2019.13

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 stycznia 2019 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 30 stycznia 2019 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459, 1669, 2182 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 55) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w:
1)
Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej "ministerstwem";
2)
jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanych dalej "jednostkami".
§  2. 
Zadania obronne wykonywane w ministerstwie i w jednostkach obejmują:
1)
przygotowanie do wykonywania zadań obronnych, w tym:
a)
tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych,
b)
zapewnianie zasobów osobowych, w tym reklamowanie pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w przypadku ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
2)
planowanie obronne, w tym:
a)
planowanie operacyjne,
b)
programowanie obronne,
c)
przeglądy obronne;
3)
planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń obronnych;
4)
planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych, niezbędnych do wykonywania zadań obronnych;
5)
przygotowanie systemu kierowania działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanym dalej "działem", w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, w tym przygotowanie zapasowego miejsca pracy oraz systemu kierowania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "ministrem";
6)
organizowanie współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Cooperation);
7)
realizację zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (Host Nation Support), zwanego dalej "HNS";
8)
planowanie, organizowanie i prowadzenie kontroli wykonywania zadań obronnych.
§  3. 
Tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych obejmuje:
1)
przygotowanie struktury organizacyjnej ministerstwa i jednostek do:
a)
planowania i wykonywania zadań obronnych,
b)
przekazywania informacji dotyczących planowania i wykonywania zadań obronnych,
c)
ochrony informacji niejawnych dotyczących wykonywania zadań obronnych;
2)
podział i przypisanie zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju;
3)
opracowanie i aktualizowanie:
a)
aktów prawnych regulujących wykonywanie zadań obronnych,
b)
dokumentacji w zakresie organizowania i realizacji zadań obronnych;
4)
koordynowanie procesu planowania i wykonywania zadań obronnych;
5)
inicjowanie współpracy z podmiotami uczestniczącymi w wykonywaniu zadań obronnych.
§  4. 
1. 
Zapewnianie zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych obejmuje:
1)
wyznaczenie w komórkach organizacyjnych ministerstwa i w jednostkach:
a)
osób kierujących zespołami i grupami roboczymi, powołanymi do realizacji zadań na stanowiskach kierowania,
b)
pracowników zabezpieczających funkcjonowanie:
stanowisk kierowania,
systemu stałych dyżurów ministra,
c)
pracowników realizujących zadania operacyjne;
2)
opracowywanie i przekazywanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień:
a)
zawiadomień o reklamowaniu z urzędu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej pracowników ministerstwa lub jednostek, lub o ustaniu przyczyn reklamowania,
b)
wniosków w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej pracowników ministerstwa lub jednostek.
2. 
Dyrektor generalny ministerstwa i kierownicy jednostek zapewniają zasoby osobowe niezbędne do wykonywania zadań obronnych.
§  5. 
Planowanie operacyjne obejmuje:
1)
opracowanie i aktualizowanie planów operacyjnych funkcjonowania działu i jednostek w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
uzgadnianie zadań operacyjnych przyjmowanych do realizacji i ich zakresu;
3)
zatwierdzanie planów operacyjnych jednostek.
§  6. 
1. 
Programowanie obronne obejmuje:
1)
sporządzenie programu pozamilitarnych przygotowań obronnych dla działu;
2)
planowanie wydatków w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych;
3)
realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:
a)
przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
b)
zaspakajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i sojuszniczych sił zbrojnych,
c)
organizowania szkoleń obronnych,
d)
przeprowadzania kontroli wykonywania zadań obronnych.
2. 
Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest sporządzany co cztery lata na dziesięcioletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym.
§  7. 
Realizacja przeglądów obronnych obejmuje sporządzanie sprawozdań w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych działu.
§  8. 
1. 
Szkolenia obronne w ministerstwie i w jednostkach są organizowane i realizowane zgodnie z:
1)
programem szkolenia obronnego dla działu;
2)
planem szkolenia obronnego dla działu na dany rok szkoleniowy;
3)
planem szkolenia obronnego jednostki na dany rok szkoleniowy;
4)
wytycznymi Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego.
2. 
Organizatorem szkoleń obronnych jest minister.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, są opracowywane przez dyrektora komórki organizacyjnej ministerstwa właściwej do spraw obronności i bezpieczeństwa państwa w dziale, zwanej dalej "komórką do spraw obronnych", i przedkładane do zatwierdzenia ministrowi.
4. 
Pracownicy ministerstwa i jednostek biorą udział w szkoleniach obronnych zgodnie z podziałem na grupy szkoleniowe, określonym w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3.
5. 
W przypadku braku możliwości uczestnictwa w szkoleniu obronnym przez kierownika jednostki bierze w nim udział osoba przez niego wyznaczona.
§  9. 
1. 
Planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych niezbędnych do wykonywania zadań obronnych obejmuje:
1)
określenie potrzeb materialnych do wykonywania zadań obronnych, w szczególności w zakresie nieruchomości, urządzeń, sprzętu transportowego i zasobów osobowych;
2)
składanie wniosków do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;
3)
przygotowanie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń rzeczowych i osobistych.
2. 
Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, składa minister lub kierownik jednostki.
3. 
Zadania związane z przyjmowaniem świadczeń rzeczowych i osobistych w ministerstwie realizuje komórka organizacyjna właściwa do spraw obsługi administracyjno-logistycznej.
§  10. 
1. 
Tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje:
1)
ustalenie zasad i procedur wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2)
przygotowanie do zapewnienia ciągłości funkcjonowania podczas wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa i w czasie ich trwania;
3)
organizowanie funkcjonowania systemu stałych dyżurów ministra.
2. 
System stałych dyżurów ministra tworzy się na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć:
1)
związanych z podwyższeniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych;
2)
wynikających z planu zarządzania kryzysowego dla działu oraz wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 452, 650 i 730), w przypadku zagrożenia wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
§  11. 
1. 
Przygotowanie systemu kierowania ministra obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania ministra i stanowisk kierowania w jednostkach w:
1)
stałej siedzibie;
2)
zapasowym miejscu pracy.
2. 
System kierowania ministra powinien zapewniać ministrowi możliwość kierowania działem w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej.
§  12. 
Organizowanie współpracy cywilno-wojskowej prowadzonej w czasie pokoju, kryzysu i w czasie wojny obejmuje w szczególności:
1)
wymianę informacji z przedstawicielami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
współpracę podczas wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dla środowiska cywilnego i pozamilitarnego;
3)
wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji celów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organization) i zadań wynikających ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego tej organizacji.
§  13. 
1. 
Realizacja zadań wynikających z obowiązków HNS obejmuje w szczególności:
1)
tworzenie warunków organizacyjnych kierowania i funkcjonowania HNS;
2)
zapewnienie właściwego działania punktów kontaktowych HNS, w tym zabezpieczenie ciągłości obsady kadrowej oraz aktualizacja instrukcji funkcjonowania HNS;
3)
koordynowanie realizacji zadań HNS w ministerstwie i w jednostkach;
4)
opracowanie dokumentacji umożliwiającej realizację zadań, o których mowa w pkt 1-3.
2. 
Koordynację współpracy komórek organizacyjnych ministerstwa oraz jednostek w zakresie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia upoważniony przez ministra pracownik komórki do spraw obronnych.
§  14. 
1. 
Kontrola realizacji zadań obronnych obejmuje w szczególności weryfikację przygotowania do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2. 
Kontroli realizacji zadań obronnych dokonuje się w trybie kontroli planowych i kontroli doraźnych.
3. 
Minister zarządza kontrole prawidłowości wykonywania zadań obronnych w komórkach organizacyjnych ministerstwa i w jednostkach.
4. 
Sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i wykonywaniem kontroli koordynuje dyrektor komórki do spraw obronnych.
§  15. 
1. 
Komórka do spraw obronnych wspiera ministra w realizacji zadań obronnych.
2. 
Do zadań komórki do spraw obronnych należy w szczególności:
1)
przygotowanie ministerstwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
planowanie realizacji przedsięwzięć organizacyjnych w ministerstwie i w jednostkach w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej;
3)
koordynowanie przygotowania głównego stanowiska kierowania ministra do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz organizowanie przemieszczenia głównego stanowiska kierowania ministra do zapasowego miejsca pracy;
4)
koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych przez komórki organizacyjne ministerstwa oraz jednostki;
5)
sporządzenie:
a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b)
programu pozamilitarnego przygotowań obronnych dla działu,
c)
Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych działu;
6)
opracowywanie i opiniowanie projektów dokumentów związanych z realizacją zadań obronnych;
7)
współpraca z urzędami obsługującymi Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w sprawach związanych z organizacją przemieszczania ministra na stanowiska kierowania;
8)
planowanie, organizowanie i prowadzenie:
a)
szkoleń obronnych,
b)
kontroli wykonywania zadań obronnych w komórkach organizacyjnych ministerstwa i w jednostkach;
9)
sporządzanie i przekazywanie zawiadomień i wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, w zakresie dotyczącym pracowników ministerstwa;
10)
prowadzenie rejestru pracowników ministerstwa reklamowanych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w przypadku ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
§  16. 
1. 
Komórki organizacyjne ministerstwa zgodnie z właściwością uczestniczą w realizacji zadań obronnych, a w szczególności:
1)
analizują akty prawne i ich projekty, w tym opracowywane lub wydawane przez ministra, dotyczące zagadnień związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa państwa i obronności oraz uwarunkowań funkcjonowania działu w czasie kryzysu i w czasie wojny;
2)
uczestniczą w przygotowywaniu:
a)
warunków organizacyjnych i prawnych umożliwiających planowanie i wykonywanie zadań obronnych,
b)
warunków niezbędnych do organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów ministra i stanowisk kierowania ministra,
c)
struktury organizacyjnej oraz obsady personalnej stanowisk kierowania ministra;
3)
uczestniczą w opracowaniu:
a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b)
projektów dokumentów dotyczących wykonywania zadań obronnych w ministerstwie i w jednostkach;
4)
wspierają:
a)
udział ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym,
b)
zespoły i grupy zadaniowe powołane do realizacji zadań na głównym stanowisku kierowania ministra w stałej siedzibie i zapasowym miejscu pracy oraz zapasowym stanowisku kierowania;
5)
współpracują z komórką do spraw obronnych w zakresie realizacji powierzonych jej zadań;
6)
biorą udział w realizacji zadań operacyjnych wskazanych w dokumentacji planistycznej zadań obronnych ministra;
7)
opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;
8)
sporządzają sprawozdania w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych;
9)
realizują inne zadania obronne zlecone przez ministra.
2. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 8, zawierają dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych ministerstwa.
§  17. 
Komórka do spraw obronnych i komórki organizacyjne ministerstwa właściwe do spraw:
1)
obsługi administracyjno-logistycznej,
2)
budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych

- są odpowiedzialne za przygotowanie stanowisk kierowania ministra.

§  18. 
1. 
Kierownicy jednostek są odpowiedzialni za:
1)
przygotowanie jednostek do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
kierowanie realizacją zadań obronnych przez jednostki;
3)
uzgadnianie z ministrem zakresu realizowanych przez jednostki zadań obronnych;
4)
sporządzanie sprawozdań w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych.
2. 
Kierownicy jednostek składają ministrowi sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 4, w terminie do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, za który jest sporządzane.
3. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 4, zawierają dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych jednostki.
§  19. 
Traci moc zarządzenie nr 63/2011 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie zasad planowania, organizacji i wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. MNiSW poz. 69 oraz z 2012 r. poz. 14).
§  20. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).