Organizacja urzędów kontroli skarbowej oraz nadanie im statutu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1998.26.106

Akt utracił moc
Wersja od: 21 grudnia 1998 r.

ZARZĄDZENIE Nr 15
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 4 grudnia 1998 r.
w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej oraz nadania im statutu.

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Urzędy kontroli skarbowej są jednostkami organizacyjnymi kontroli skarbowej.
2.
Urzędy kontroli skarbowej prowadzą gospodarkę finansową jako samodzielnie bilansujące państwowe jednostki budżetowe.
§  2.
1.
Cel i zakres kontroli skarbowej określa ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926).
2.
Szczegółowy zakres zadań dla urzędów kontroli skarbowej wyznacza Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
§  3.
1.
W urzędach kontroli skarbowej mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1)
wydziały - zatrudniające co najmniej 20 pracowników,
2)
oddziały - zatrudniające co najmniej 10 pracowników,
3)
referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników,
4)
wieloosobowe stanowiska pracy (sekcje) - zatrudniające poniżej 5 pracowników,
5)
jednoosobowe stanowiska pracy.
2.
Ograniczenia, w zakresie limitu pracowników dla danej komórki organizacyjnej ustanowione w ust. 1 pkt 2-4 nie mają zastosowania do komórek organizacyjnych dokumentacji skarbowej. W tym przypadku formę organizacyjną komórki organizacyjnej dokumentacji skarbowej określa regulamin organizacyjny urzędu.
3.
W urzędach kontroli skarbowej w Warszawie, Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu, Zielonej Górze tworzy się ich ośrodki zamiejscowe. W ośrodkach tych mogą być tworzone komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1.
4.
Wykaz ośrodków zamiejscowych określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  4.
1.
Urzędem kontroli skarbowej kieruje dyrektor urzędu kontroli skarbowej, który jest odpowiedzialny przed Generalnym Inspektorem Kontroli Skarbowej za prawidłową i terminową realizację zadań urzędu.
2.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej kieruje pracą urzędu przy pomocy wicedyrektorów, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
3.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może upoważniać osoby zatrudnione w urzędzie do podpisywania pism, podejmowania rozstrzygnięć i wyrażania opinii w jego imieniu.
4.
Ośrodkiem zamiejscowym kieruje wicedyrektor wyznaczony do tego celu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej spośród wicedyrektorów urzędu.
5.
Wydziałami kierują naczelnicy, a pozostałymi komórkami organizacyjnymi kierownicy lub koordynatorzy.
§  5.
1.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej, z zastrzeżeniem ust. 2, sprawuje nadzór nad pracą pracowników urzędu.
2.
Pracownicy komórek dokumentacji skarbowej w zakresie wykonywanych zadań operacyjno-rozpoznawczych podlegają nadzorowi Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
§  6.
1.
Dyrektora urzędu kontroli skarbowej powołuje, spośród inspektorów kontroli skarbowej, i go odwołuje Minister Finansów na wniosek Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
2.
Wicedyrektorów urzędu kontroli skarbowej powołuje spośród inspektorów kontroli skarbowej i ich odwołuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej na wniosek dyrektora urzędu.
§  7.
Urzędom kontroli skarbowej nadaje się statut stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  8.
Traci moc zarządzenie nr 3 Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 1992 r. w sprawie nadania statutu urzędom kontroli skarbowej (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 3, poz. 10, z 1993 r. Nr 6, poz. 28, z 1994 r. Nr 14, poz. 38 i z 1997 r. Nr 22, poz. 99).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Wykaz ośrodków zamiejscowych urzędów kontroli skarbowej

Lp.Siedziba urzędu kontroli skarbowejSiedziba ośrodka zamiejscowego
123
1.WarszawaCiechanów, Płock, Radom, Siedlce
2.BiałystokSuwałki
3.BydgoszczToruń
4.GdańskSłupsk
5.KatowiceBielsko-Biała, Częstochowa
6.Kraków Nowy Sącz, Tarnów
7.LublinZamość
8.ŁódźPiotrków Trybunalski, Sieradz
9.OlsztynElbląg
10.PoznańKalisz, Konin, Piła
11.RzeszówJasło
12.SzczecinKoszalin
13.WrocławJelenia Góra, Legnica, Wałbrzych
14.Zielona GóraGorzów Wielkopolski

ZAŁĄCZNIK Nr 2

STATUT

urzędów kontroli skarbowej

§  1.
1.
W skład urzędu kontroli skarbowej wchodzą następujące komórki organizacyjne o charakterze:
1)
merytorycznym obejmującym komórki:
a)
programowania kontroli, zajmujące się informatyką, przygotowaniem, planowaniem, oceną efektywności wyników i sprawozdawczością z kontroli, analizami oraz obsługą prasową,
b)
kontroli podatkowej osób prawnych,
c)
kontroli podatkowej osób fizycznych i pozostałych jednostek organizacyjnych,
d)
kontroli budżetowej i ochrony mienia,
e)
kontroli dewizowej,
f)
badania prawidłowości stosowania cen,
g)
dochodzeń karnych skarbowych,
h)
kontroli wewnętrznej,
i)
szczególnego nadzoru podatkowego,
j)
dokumentacji skarbowej,
2)
ogólnym obejmującym komórki:
a)
kadr i spraw socjalnych,
b)
szkolenia zawodowego,
c)
spraw administracyjno-gospodarczych,
d)
obsługi prawnej,
e)
księgowości.
2.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może łączyć lub dzielić komórki organizacyjne dostosowując ich zakres działania do specyfiki gospodarczej i lokalnych warunków regionu.
3.
Inspektorzy kontroli skarbowej zatrudniani są jedynie w komórkach organizacyjnych o charakterze merytorycznym.
§  2.
1.
W ośrodkach zamiejscowych tworzy się komórki organizacyjne, o których mowa w § 1, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 4.
2.
Ze względu na warunki i specyfikę regionu, na terenie którego funkcjonują ośrodki zamiejscowe, dyrektor urzędu może odstąpić od tworzenia niektórych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.
3.
Do realizacji zadań o charakterze ogólnym w ośrodku zamiejscowym tworzy się jedną komórkę organizacyjną.
4.
Ograniczenie, o którym mowa w ust. 3, nie ma zastosowania w przypadku gdy w ośrodku zamiejscowym obsługę prawną wykonuje chociażby jeden radca prawny. W tym przypadku w ośrodku zamiejscowym oprócz komórki organizacyjnej o charakterze ogólnym tworzy się komórkę obsługi prawnej.
§  3.
1.
Przy urzędzie kontroli skarbowej mogą być utworzone gospodarstwa pomocnicze na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Zakres działalności wykonywanej przez gospodarstwa pomocnicze podlega zatwierdzeniu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
§  4.
1.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej ustala regulamin organizacyjny urzędu stosując zasady określone w § 1 i 2.
2.
Regulamin organizacyjny powinien określać:
1)
strukturę organizacyjną urzędu,
2)
szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych w urzędzie,
3)
zasady organizacji pracy urzędu,
4)
zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i wicedyrektorów z uwzględnieniem § 4 ust. 4 zarządzenia,
5)
zakres stałych uprawnień wicedyrektorów, naczelników wydziałów i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych i samodzielnych do podejmowania decyzji i wyrażania stanowiska urzędu kontroli skarbowej w określonych sprawach.
3.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej ustala zakres czynności pracowników urzędu.
§  5.
Regulaminy organizacyjne urzędów kontroli skarbowej podlegają zatwierdzeniu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.