Organizacja urzędów i izb skarbowych oraz nadanie im statutów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.2010.10.45

Akt utracił moc
Wersja od: 21 września 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 39
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 września 2010 r.
w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów

Na podstawie art. 5 ust. 10 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Organizacja urzędów skarbowych

§  1.
1.
Urzędy skarbowe są jednostkami organizacyjnymi obsługującymi naczelników urzędów skarbowych.
2.
Urzędy skarbowe prowadzą gospodarkę finansową jako samodzielnie bilansujące się jednostki budżetowe.
3.
W urzędach skarbowych funkcjonują stałe punkty obsługi podatników w miejscowościach będących siedzibami powiatu a niebędącymi siedzibą urzędu skarbowego. Wykaz siedzib stałych punktów obsługi podatników stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  2.
1.
Urzędem skarbowym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, przy pomocy zastępcy (zastępców) naczelnika, głównego księgowego, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
2.
Naczelnik urzędu skarbowego może upoważnić osoby zatrudnione w urzędzie do podpisywania pism i wyrażania opinii.
3.
Dyrektor izby skarbowej, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego, może utworzyć:
1)
jedno stanowisko zastępcy naczelnika - przy zatrudnieniu do 100 pracowników;
2)
dwa stanowiska zastępcy naczelnika - przy zatrudnieniu powyżej 100 pracowników;
3)
trzy stanowiska zastępcy naczelnika - przy zatrudnieniu powyżej 200 pracowników.
4.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra Finansów, dyrektor izby skarbowej, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego, może utworzyć dwa lub trzy stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego bez spełnienia warunków dotyczących liczby zatrudnionych pracowników, określonych w ust. 3.
5.
Szczegółowy zakres kompetencji zastępcy (zastępców) naczelnika urzędu skarbowego ustala naczelnik urzędu skarbowego.
§  3.
1.
W urzędach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1)
działy - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;
2)
samodzielne referaty - zatrudniające, co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego referatu;
3)
referaty stanowiące komórki organizacyjne wydzielone w ramach działów - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
4)
wieloosobowe stanowiska pracy - zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
5)
jednoosobowe stanowiska pracy.
2.
Struktura organizacyjna urzędu skarbowego może być najwyżej dwustopniowa.
§  4.
Urzędom skarbowym nadaje się statut stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.

Rozdział  2

Organizacja izb skarbowych

§  5.
1.
Izby skarbowe są jednostkami organizacyjnymi obsługującymi dyrektora izby skarbowej.
2.
Izby skarbowe prowadzą gospodarkę finansową jako samodzielnie bilansujące się jednostki budżetowe.
§  6.
1.
Izbą skarbową kieruje dyrektor izby skarbowej, przy pomocy wicedyrektora (wicedyrektorów), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
2.
Dyrektor izby skarbowej może upoważnić osoby zatrudnione w izbie do podpisywania pism i wyrażania opinii.
3.
Ustala się liczbę stanowisk wicedyrektorów, nie większą niż:
1)
dwa w izbie skarbowej w: Białymstoku, Kielcach, Olsztynie, Opolu i Zielonej Górze;
2)
trzy w izbie skarbowej w: Gdańsku, Lublinie, Rzeszowie i Szczecinie;
3)
cztery w izbie skarbowej w: Bydgoszczy, Krakowie, Łodzi i Wrocławiu;
4)
pięć w Izbie Skarbowej w Katowicach;
5)
sześć w izbie skarbowej w: Poznaniu i Warszawie.
4.
Szczegółowy zakres kompetencji wicedyrektora (wicedyrektorów) ustala dyrektor izby skarbowej.
§  7.
1.
W izbach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1)
wydziały - zatrudniające co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;
2)
samodzielne oddziały - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego oddziału;
3)
oddziały stanowiące komórki organizacyjne wydzielone w ramach wydziałów - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem oddziału;
4)
samodzielne referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego referatu;
5)
referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
6)
wieloosobowe stanowiska pracy - zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
7)
jednoosobowe stanowiska pracy.
2.
Struktura organizacyjna izby skarbowej może być najwyżej dwustopniowa.
§  8.
1.
W izbach skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Warszawie funkcjonują biura Krajowej Informacji Podatkowej. Wykaz siedzib biur Krajowej Informacji Podatkowej stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Biurami Krajowej Informacji Podatkowej kierują wicedyrektorzy izb skarbowych wyznaczeni przez Ministra Finansów.
§  9.
1.
W Izbie Skarbowej w Poznaniu funkcjonuje Biuro Wymiany Informacji Podatkowych.
2.
Biurem Wymiany Informacji Podatkowych kieruje wicedyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyznaczony przez Ministra Finansów.
§  10.
Izbom skarbowym nadaje się statut stanowiący załącznik nr 4 do zarządzenia.

Rozdział  3

Przepisy przejściowe i końcowe

§  11.
Regulaminy organizacyjne urzędów skarbowych i izb skarbowych nadane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w § 12, zachowują moc do czasu wejścia w życie regulaminów organizacyjnych nadanych na podstawie niniejszego zarządzenia, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2010 r.
§  12.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 55, z późn. zm.2)).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241.

2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Fin. z 2007 r. Nr 7, poz. 36, z 2008 r. Nr 6 poz. 45 i Nr 13 poz. 93 oraz z 2010 r. Nr 1, poz. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYKAZ SIEDZIB STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW URZĘDÓW SKARBOWYCH

województwo lubelskie
1Pierwszy Urząd Skarbowy w LubliniePunkt Obsługi Podatników w Świdniku
województwo podlaskie
2Urząd Skarbowy w SuwałkachPunkt Obsługi Podatników w Sejnach
województwo pomorskie
3Urząd Skarbowy w MalborkuPunkt Obsługi Podatników w Nowym Dworze Gdańskim
4Urząd Skarbowy w MalborkuPunkt Obsługi Podatników w Sztumie
województwo śląskie
5Urząd Skarbowy w TychachPunkt Obsługi Podatników w Bieruniu
województwo warmińsko-mazurskie
6Urząd Skarbowy w BartoszycachPunkt Obsługi Podatników w Lidzbarku Warmińskim
7Urząd Skarbowy w GiżyckuPunkt Obsługi Podatników w Węgorzewie
8Urząd Skarbowy w KętrzyniePunkt Obsługi Podatników w Mrągowie
9Urząd Skarbowy w OleckuPunkt Obsługi Podatników w Gołdapi
województwo zachodniopomorskie
10Urząd Skarbowy w BiałogardziePunkt Obsługi Podatników w Świdwinie
11Urząd Skarbowy w Drawsku PomorskimPunkt Obsługi Podatników w Łobzie
12Drugi Urząd Skarbowy w KoszaliniePunkt Obsługi Podatników w Sławnie
13Pierwszy Urząd Skarbowy w SzczeciniePunkt Obsługi Podatników w Policach

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

STATUT URZĘDU SKARBOWEGO

§  1.
1.
W skład urzędu skarbowego wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
obsługi bezpośredniej (OB);
2)
postępowań podatkowych (PP);
3)
analiz i planowania (AP);
4)
kontroli podatkowej (KP);
5)
rachunkowości podatkowej (RP);
6)
egzekucji administracyjnej (EA);
7)
organizacji i logistyki (OL);
8)
rachunkowości budżetowej (RB);
9)
spraw karnych skarbowych (KS);
10)
obsługi prawnej (OP).
2.
Naczelnik urzędu skarbowego, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, może utworzyć komórkę informatyki (IF).
3.
Naczelnik urzędu skarbowego, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, może w ramach komórek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 7, wydzielić:
1)
w ramach komórki obsługi bezpośredniej komórkę:
a)
obsługi bieżącej (OB-1),
b)
identyfikacji i rejestracji podatkowej (OB-2),
c)
przetwarzania danych (OB-3),
d)
czynności sprawdzających (OB-4);
2)
w ramach komórki postępowań podatkowych komórkę:
a)
orzecznictwa podatkowego (PP-1),
b)
udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych (PP-2),
c)
zabezpieczeń i odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe (PP-3);
3)
w ramach komórki organizacji i logistyki komórkę:
a)
organizacyjno-administracyjną (OL-1),
b)
kadr i szkolenia (OL-2),
c)
informatyki (OL-3).
4.
Naczelnik urzędu skarbowego, w zależności od zakresu i rozmiaru realizowanych zadań, tworzy niezbędną liczbę komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 3, oznaczając je odpowiednimi symbolami, dodając do symbolu literowego kolejną cyfrę rzymską.
5.
Naczelnik urzędu skarbowego, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, może wydzielić, w ramach komórki obsługi bezpośredniej lub komórki postępowań podatkowych, komórkę do spraw handlu wewnątrzwspólnotowego.
6.
W urzędach skarbowych, w których jest zatrudnionych do 60 pracowników, naczelnik urzędu skarbowego, za zgodą dyrektora izby skarbowej, może łączyć komórki organizacyjne, określone w ust. 1.
7.
W urzędach skarbowych, w których jest zatrudnionych powyżej 100 pracowników, tworzy się komórkę bezpieczeństwa i higieny pracy (BH) właściwą do realizacji zadań określonych w § 2 ust. 2 pkt 7 lit. b tiret siódme i ósme.
8.
W urzędzie skarbowym właściwym wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych i w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa Śródmieście, naczelnik urzędu skarbowego, za zgodą dyrektora izby skarbowej, może:
1)
łączyć lub dzielić komórki organizacyjne, określone w ust. 1, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań;
2)
utworzyć komórkę organizacyjną niewymienioną w ust. 1, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar zadań lub inne ważne względy.
9.
W urzędzie skarbowym:
1)
właściwym w zakresie niektórych zadań, o których mowa w art. 5 ust. 9a pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych, nie funkcjonuje komórka egzekucji administracyjnej;
2)
właściwym w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych, dochodów uzyskiwanych przez podatników mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą, może być utworzona komórka organizacyjna do rozliczania tej kategorii podatników (PP-1Z).
10.
Naczelnik urzędu skarbowego tworzy komórkę audytu wewnętrznego (AW) w przypadkach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
11.
Do realizacji stałych lub okresowych zadań naczelnik urzędu skarbowego może powołać pełnomocników, zespoły lub komisje, określając odpowiednio: osobę lub skład, cel powołania, zakres zadań i tryb pracy.
12.
Naczelnik urzędu skarbowego, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, może powierzyć pracownikom urzędu skarbowego dodatkowe wydzielone zadania, które będą realizowane pod jego bezpośrednim nadzorem. Dotyczy to w szczególności spraw z zakresu:
1)
koordynowania realizacji kontroli zarządczej w urzędzie skarbowym;
2)
zarządzania jakością;
3)
administrowania bezpieczeństwem informacji;
4)
ochrony informacji niejawnych;
5)
służby bezpieczeństwa i higieny pracy;
6)
odpowiedzialności dyscyplinarnej członka korpusu służby cywilnej.
§  2.
1.
Do zakresu zadań komórek organizacyjnych urzędu skarbowego należy, w szczególności:
1)
podejmowanie działań dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
2)
wdrażanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością;
3)
współdziałanie przy realizacji zadań z innymi podmiotami na podstawie i w granicach prawa;
4)
przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
5)
ochrona informacji niejawnych;
6)
ochrona danych osobowych;
7)
sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań;
8)
udzielanie informacji publicznej;
9)
prowadzenie wymaganych ewidencji i rejestrów;
10)
ewidencjonowanie dokumentów źródłowych w systemach informatycznych;
11)
archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
12)
informowanie właściwej komórki urzędu skarbowego o naruszeniu przepisów ustaw podatkowych, a w szczególności o podejrzeniu popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego;
13)
informowanie właściwej komórki urzędu skarbowego o ujawnieniu transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają związek z popełnieniem przestępstwa, o którym mowa w art. 299 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.).
2.
Do zakresu zadań komórek organizacyjnych urzędu skarbowego należy, w szczególności:
1)
komórki organizacyjnej obsługi bezpośredniej, w zakresie:
a)
obsługi bieżącej:

– udzielanie niezbędnych informacji z zakresu właściwości rzeczowej urzędu,

– przyjmowanie deklaracji podatkowych, wniosków, informacji i innych dokumentów, w tym w formie elektronicznej,

– identyfikowanie i rejestrowanie w systemie informatycznym przyjętych dokumentów,

– wydawanie zaświadczeń niezastrzeżonych do właściwości rzeczowej innych komórek organizacyjnych,

– prowadzenie spraw związanych z kasami rejestrującymi,

b)
identyfikacji i rejestracji podatkowej:

– prowadzenie ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych,

– prowadzenie postępowań w sprawach nadania numerów identyfikacji podatkowej (NIP),

– przekazywanie danych z dokumentacji stanowiącej podstawę nadania NIP do Krajowej Ewidencji Podatników (KEP),

– rejestrowanie i wykreślanie z rejestru podatników podatku od towarów i usług (VAT) i podatników VAT UE,

– weryfikacja danych w rejestrach lokalnych w oparciu o raporty niezgodności zgłaszane przez system centralnej weryfikacji (SCW) zgodnie z wcześniej przekazanymi wytycznymi Ministerstwa Finansów,

c)
przetwarzania danych:

– wprowadzanie do systemu informatycznego danych szczegółowych z deklaracji podatkowych oraz innych dokumentów,

– przetwarzanie danych przesłanych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,

– tworzenie rejestrów przypisów i odpisów,

d)
czynności sprawdzających:

– dokonywanie czynności sprawdzających niezastrzeżonych do właściwości rzeczowej innych komórek organizacyjnych,

– przekazywanie wniosków o dokonanie zwrotu podatku od wartości dodanej do właściwych państw członkowskich,

– realizacja zadań związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi,

– obsługa systemu wymiany informacji o podatku VAT (VIES);

2)
komórki organizacyjnej postępowań podatkowych, w zakresie:
a)
orzecznictwa podatkowego:

– prowadzenie postępowań podatkowych, w tym w sprawach zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,

– określanie wysokości dochodu, wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości zaliczek na podatek, wysokości nadpłaty, wysokości straty poniesionej przez podatnika, wysokości odsetek za zwłokę, wpłat z zysku, kwoty zwrotu różnicy podatku, kwoty zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,

– ustalanie zobowiązań podatkowych,

– stwierdzanie nadpłaty,

– badanie zasadności zwrotu podatku,

– wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku,

– orzecznictwo w sprawach cen,

– wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,

– udostępnianie informacji zawartych w aktach spraw w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach prawa,

– prowadzenie postępowań z zakresu nieujawnionych źródeł przychodów,

– rozstrzyganie o odpowiedzialności spadkobierców, a także odpowiedzialności podatkowej wspólników spółek, o których mowa w art. 115 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60, z późn. zm.),

b)
udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych:

– prowadzenie postępowań w sprawach udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i innych ulg przewidzianych przepisami prawa,

– prowadzenie postępowań w sprawach zwolnienia płatnika z obowiązku pobrania podatku,

– prowadzenie postępowań w sprawach ograniczenia poboru zaliczek na podatek,

– monitorowanie pomocy publicznej,

– prowadzenie postępowań w sprawach przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych,

c)
zabezpieczeń i odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe:

– prowadzenie postępowań w sprawach sukcesji praw i obowiązków następców prawnych i podmiotów przekształconych,

– prowadzenie postępowań w sprawach odpowiedzialności podatkowej osób trzecich oraz płatników,

– wydawanie decyzji w sprawach zabezpieczeń na poczet zobowiązań podatkowych,

– wydawanie zarządzeń w sprawach zabezpieczenia na majątku zobowiązanego,

– rozpatrywanie wniosków w sprawie przyjęcia zabezpieczenia,

– sporządzanie wniosków o ustanowienie hipoteki przymusowej,

– prowadzenie rejestru zastawów skarbowych,

– prowadzenie ewidencji wpisów hipotek przymusowych do ksiąg wieczystych,

– prowadzenie czynności związanych z wygaśnięciem zobowiązań z powodu przedawnienia,

– prowadzenie czynności związanych z postępowaniem naprawczym, upadłościowym i likwidacyjnym,

– nadawanie decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności;

3)
komórki organizacyjnej analiz i planowania:
a)
pozyskiwanie informacji, mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego oraz ustalenie zobowiązania podatkowego, w tym także z tytułu nieujawnionych źródeł dochodu,
b)
analizowanie oświadczeń majątkowych,
c)
analizowanie informacji o wydatkach i wartości zgromadzonego mienia,
d)
analizowanie realizacji zadań w podstawowych obszarach działalności urzędu,
e)
analizowanie ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego,
f)
typowanie podmiotów do kontroli,
g)
podejmowanie działań zmierzających do przeciwdziałania powstawaniu zaległości zagrożonych przedawnieniem,
h)
współpraca z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
4)
komórki organizacyjnej kontroli podatkowej:
a)
prowadzenie kontroli podatkowej,
b)
prowadzenie czynności sprawdzających u kontrahenta podatnika w zakresie objętym kontrolą,
c)
prowadzenie postępowań w zakresie sprzeciwu przedsiębiorcy na działania organu kontroli,
d)
wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,
e)
sporządzanie projektów planów kontroli podatkowej,
f)
zawiadamianie właściwych organów dochodzenia o ujawnionym w toku kontroli naruszeniu przepisów ustaw podatkowych, a w szczególności o przestępstwach skarbowych i wykroczeniach skarbowych,
g)
współpraca z urzędami kontroli skarbowej oraz izbami i urzędami celnymi, a także z innymi organami w zakresie ujawniania nieprawidłowości podatkowych,
h)
współpraca z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
i)
wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku;
5)
komórki organizacyjnej rachunkowości podatkowej:
a)
prowadzenie ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków,
b)
bieżące podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, takich jak wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych,
c)
dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat, zaległości oraz zwrotów podatku,
d)
rozliczanie i przekazywanie wpływów uprawnionym podmiotom,
e)
prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem wpłat i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy oraz przekazywanie gotówki z kasy urzędu skarbowego na rachunek bankowy,
f)
kontrola prawidłowości potrąceń wynagrodzeń dokonywanych przez płatników i inkasentów,
g)
dokonywanie czynności sprawdzających w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,
h)
koordynowanie działań zmierzających do przeciwdziałania przedawnianiu zaległości podatkowych,
i)
przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego pracowników komórki organizacyjnej egzekucji administracyjnej, jeżeli te czynności nie zostały powierzone komórce rachunkowości budżetowej;
6)
komórki organizacyjnej egzekucji administracyjnej:
a)
badanie prawidłowości otrzymanych tytułów wykonawczych i dopuszczalności egzekucji administracyjnej,
b)
prowadzenie egzekucji administracyjnej zaległości podatkowych i innych należności pieniężnych,
c)
zabezpieczanie należności podatkowych i innych należności podlegających egzekucji administracyjnej,
d)
orzekanie w sprawach egzekucji administracyjnej,
e)
wykonywanie majątkowej represji karnej,
f)
wykonywanie postanowień prokuratora i sądu o zabezpieczeniu kar majątkowych,
g)
prowadzenie składnicy zajętych ruchomości,
h)
wnioskowanie do sądu o wyjawienie przez dłużnika majątku,
i)
zgłaszanie wniosków o wpis do krajowego rejestru sądowego (KRS) dłużników niewypłacalnych,
j)
podejmowanie działań zmierzających do przeciwdziałania powstawania zaległości zagrożonych przedawnieniem;
7)
komórki organizacyjnej organizacji i logistyki w zakresie:
a)
administracyjno-logistycznym:

– prowadzenie spraw organizacyjnych, w tym zarządzania jakością,

– obsługa kancelaryjna urzędu,

– prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych,

– administrowanie składnikami majątkowymi urzędu,

– wykonywanie zadań z zakresu spraw obronnych i wojskowych,

– prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej,

– ochrona informacji niejawnych, w tym prowadzenie kancelarii tajnej, z zastrzeżeniem § 1 ust. 12 pkt 4,

– zapewnienie ochrony fizycznej osób, obiektu i mienia,

– prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych oraz inwestycyjnych,

– prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych,

– rejestracja skarg i wniosków oraz sposobu ich rozpatrzenia,

– prowadzenie składnicy akt lub archiwum urzędu,

b)
kadr i szkolenia:

– realizowanie polityki kadrowej, szkoleniowej, zatrudnienia i płac,

– prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy osób zatrudnionych w urzędzie,

– prowadzenie akt osobowych pracowników,

– kierowanie przebiegiem służby przygotowawczej,

– prowadzenie spraw socjalnych,

– sporządzanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników oraz członków rodzin dla potrzeb ZUS,

– wykonywanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej i spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,

– zapewnienie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników,

– orzecznictwo w pierwszej instancji w sprawach wyłączenia pracownika organu,

c)
informatyki:

– administrowanie systemami informatycznymi,

– pomoc użytkownikom w zakresie wdrożenia i eksploatacji systemów informatycznych i obsługi urządzeń komputerowych,

– nadzór nad sprzętem komputerowym,

– wdrażanie procedur dotyczących bezpieczeństwa komputerowych baz danych,

– ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;

8)
komórki organizacyjnej rachunkowości budżetowej:
a)
prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,
b)
planowanie dochodów oraz wydatków urzędu,
c)
realizowanie planu finansowego,
d)
prowadzenie rachunku sum depozytowych,
e)
przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego pracowników komórki egzekucji administracyjnej, jeżeli czynności te nie zostały powierzone komórce organizacyjnej rachunkowości podatkowej,
f)
dokonywanie rozliczeń związanych z obowiązkami urzędu jako płatnika,
g)
realizacja zadań wierzyciela określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229 poz. 1954, z późn. zm.),
h)
prowadzenie ewidencji księgowej grzywien nałożonych na podstawie właściwych przepisów prawnych,
i)
prowadzenie ewidencji księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
j)
prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania,
k)
rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych;
9)
komórki organizacyjnej spraw karnych skarbowych:
a)
prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe,
b)
sporządzanie i wnoszenie aktów oskarżenia do sądu oraz popieranie ich przed sądem,
c)
wykonywanie zadań oskarżyciela publicznego,
d)
opracowywanie i wnoszenie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia,
e)
występowanie przed sądem w postępowaniu wykonawczym w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe,
f)
prowadzenie dochodzeń w sprawach z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223, z późn. zm.),
g)
prowadzenie postępowań mandatowych zgodnie z przepisami Kodeksu karnego skarbowego,
h)
przekazywanie informacji do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych (KCIK);
10)
komórki organizacyjnej obsługi prawnej:
a)
opracowywanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
b)
informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym,
c)
wykonywanie zadań w zakresie reprezentowania naczelnika urzędu skarbowego i urzędu skarbowego w postępowaniu sądowym i administracyjnym;
11)
komórki organizacyjnej do spraw handlu wewnątrzwspólnotowego:
a)
wymiana informacji o podatku od towarów i usług z państwami Unii Europejskiej w zakresie i na zasadach określonych w ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,
b)
prowadzenie kampanii informacyjnej dla podatników na temat podatku od towarów i usług w handlu wewnątrzwspólnotowym,
c)
analiza informacji o transakcjach oraz podatnikach podatku od towarów i usług dostępnych w systemie wymiany informacji o podatku VAT (VIES),
d)
bieżąca obsługa i analiza informacji podsumowujących VAT-UE.
3.
Naczelnik urzędu skarbowego, za zgodą dyrektora izby skarbowej, może w uzasadnionych przypadkach przesunąć niektóre zadania w następującym zakresie:
1)
czynności sprawdzających do komórki postępowań podatkowych;
2)
analiz i planowania do innych komórek organizacyjnych.
§  3.
1.
Naczelnik urzędu skarbowego nadaje, na podstawie statutu, regulamin organizacyjny urzędu skarbowego w drodze zarządzenia.
2.
Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego powinien określać:
1)
strukturę organizacyjną urzędu skarbowego, w tym stałego punktu obsługi podatników;
2)
zakres zadań komórek organizacyjnych;
3)
zasady organizacji pracy urzędu skarbowego;
4)
zakres nadzoru sprawowanego przez naczelnika i zastępcę (zastępców) naczelnika;
5)
zakres stałych uprawnień - zastępcy (zastępców) naczelnika, głównego księgowego, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania stanowiska w określonych sprawach;
6)
zakres zadań stałego punktu obsługi podatników.
§  4.
Naczelnik urzędu skarbowego ustala zakresy czynności pracowników urzędu skarbowego.
§  5.
1.
Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego podlega zatwierdzeniu przez dyrektora izby skarbowej.
2.
Zatwierdzenie regulaminu organizacyjnego jest równoznaczne z wyrażeniem zgody, o której mowa w § 1 ust. 6 i 8 oraz w § 2 ust. 3.
3.
Zmiany regulaminu organizacyjnego następują w trybie właściwym dla jego nadania.
§  6.
Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego podlega udostępnieniu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WYKAZ SIEDZIB BIUR KRAJOWEJ INFORMACJI PODATKOWEJ

1)
Izba Skarbowa w Bydgoszczy

- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu;

2)
Izba Skarbowa w Katowicach

- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej;

3)
Izba Skarbowa w Łodzi

- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim;

4)
Izba Skarbowa w Poznaniu

- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie;

5)
Izba Skarbowa w Warszawie

- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

STATUT IZBY SKARBOWEJ

§  1.
1.
W skład izby skarbowej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
podatków dochodowych (PD);
2)
podatku od towarów i usług (PT);
3)
podatków majątkowych (PM);
4)
orzecznictwa egzekucyjnego i pozaegzekucyjnego (EA);
5)
ulg w spłacie zobowiązań podatkowych (UZ);
6)
odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe (OZ);
7)
nadzoru nad urzędami skarbowymi (NU);
8)
analiz i sprawozdawczości (AS);
9)
współpracy międzynarodowej (WM);
10)
audytu wewnętrznego (AW);
11)
kontroli wewnętrznej (KW);
12)
spraw ogólnych (SO);
13)
rachunkowości budżetowej (RB);
14)
obsługi prawnej (OP);
15)
informatyki (IF);
16)
ochrony informacji niejawnych (IN);
17)
komunikacji (KO);
18)
kadr i szkolenia (KA).
2.
Dyrektor izby skarbowej może łączyć lub dzielić komórki organizacyjne, wymienione w ust. 1, a także, za zgodą Ministra Finansów, utworzyć komórkę organizacyjną niewymienioną w ust. 1, jeżeli przemawia za tym zakres i rozmiar zadań lub inne szczególne względy.
3.
Dyrektor izby skarbowej, w zależności od zakresu i rozmiaru realizowanych zadań, tworzy niezbędną liczbę komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1.
4.
W izbach skarbowych, w których jest zatrudnionych powyżej 100 pracowników tworzy się komórkę bezpieczeństwa i higieny pracy (BH) właściwą do realizacji zadań określonych w § 2 ust. 2 pkt 18 lit. d oraz e.
5.
Do realizacji stałych lub okresowych zadań dyrektor izby skarbowej może powołać pełnomocników, zespoły lub komisje, określając odpowiednio: osobę lub skład, cel powołania, zakres zadań i tryb pracy.
6.
Dyrektor izby skarbowej, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, może powierzyć pracownikom izby skarbowej dodatkowe, wydzielone zadania, które będą realizowane pod jego bezpośrednim nadzorem. Dotyczy to w szczególności spraw z zakresu:
1)
koordynowania kontroli zarządczej;
2)
zarządzania jakością;
3)
administrowania bezpieczeństwem informacji;
4)
służby bezpieczeństwa i higieny pracy;
5)
odpowiedzialności dyscyplinarnej członka korpusu służby cywilnej.
§  2.
1.
Do zadań komórek organizacyjnych izby skarbowej należy w szczególności:
1)
podejmowanie ogółu działań dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
2)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością podległych urzędów skarbowych w zakresie właściwości komórki;
3)
wdrażanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością;
4)
współdziałanie przy realizacji zadań z innymi podmiotami na podstawie i w granicach prawa;
5)
przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
6)
ochrona informacji niejawnych;
7)
ochrona danych osobowych;
8)
sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań;
9)
prowadzenie wymaganych ewidencji i rejestrów;
10)
archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2.
Do zadań komórek organizacyjnych izby skarbowej w zakresie ich właściwości należy, w szczególności:
1)
komórki organizacyjnej podatków dochodowych:
a)
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:

– podatków dochodowych,

– podatku tonażowego,

– wpłat z zysku,

– zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,

– nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,

b)
orzecznictwo w sprawach wstrzymania wykonania decyzji,
c)
orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)
rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych,
e)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
2)
komórki organizacyjnej podatku od towarów i usług:
a)
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:

– podatku od towarów i usług,

– cen,

– zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,

– nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,

b)
orzecznictwo w sprawach wstrzymania wykonania decyzji,
c)
orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)
rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych,
e)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
3)
komórki organizacyjnej podatków majątkowych:
a)
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:

– podatku od czynności cywilnoprawnych,

– podatku od spadków i darowizn,

– zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,

– nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,

b)
orzecznictwo w sprawach wstrzymania wykonania decyzji,
c)
orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)
rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych,
e)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
4)
komórki organizacyjnej orzecznictwa egzekucyjnego i pozaegzekucyjnego:
a)
orzecznictwo w pierwszej i drugiej instancji w sprawach wynikających ze stosowania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz w sprawach majątkowej represji karnej,
b)
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:

– numerów identyfikacji podatkowej,

– odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści,

– potrąceń zobowiązań podatkowych oraz w sprawach zaliczeń na poczet zaległości podatkowych,

c)
orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)
rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych,
e)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
5)
komórki organizacyjnej ulg w spłacie zobowiązań podatkowych:
a)
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i innych ulg przewidzianych przepisami prawa,
b)
planowanie, analiza i orzecznictwo w sprawach dotacji przedmiotowych,
c)
orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
6)
komórki organizacyjnej odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe:
a)
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach odpowiedzialności płatników, następców prawnych i osób trzecich za zobowiązania podatkowe,
b)
orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
c)
przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
7)
komórki organizacyjnej nadzoru nad urzędami skarbowymi:
a)
monitorowanie wykonywania przez podległe urzędy skarbowe zadań oraz ustalanie i analizowanie przyczyn niewłaściwego wykonywania zadań we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi,
b)
przeprowadzanie i koordynowanie kontroli w urzędach skarbowych,
c)
załatwianie oraz koordynowanie załatwiania skarg i wniosków,
d)
rozpatrywanie środków zaskarżenia na niezałatwienie sprawy w terminie przez naczelnika urzędu skarbowego,
e)
koordynowanie działań w zakresie realizacji strategii zarządzania ryzykiem zewnętrznym,
f)
wykonywanie uprawnień organu nadrzędnego nad finansowymi organami postępowania przygotowawczego,
g)
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach kar porządkowych;
8)
komórki organizacyjnej analiz i sprawozdawczości:
a)
sprawozdawczość z wykonania zadań realizowanych przez dyrektora izby skarbowej i naczelników urzędów skarbowych w zakresie realizacji polityki finansowej państwa,
b)
analiza wykonywania zadań w zakresie realizacji polityki finansowej państwa;
9)
komórki organizacyjnej współpracy międzynarodowej:
a)
nadzór i koordynowanie współpracy z administracjami innych krajów, w tym wymiany informacji podatkowych,
b)
nadzór i wykonywanie zadań z zakresu handlu wewnątrzwspólnotowego;
10)
komórki organizacyjnej audytu wewnętrznego:

prowadzenie audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych;

11)
komórki organizacyjnej kontroli wewnętrznej:
a)
przeprowadzanie kontroli wewnętrznej, której celem jest badanie prawidłowości wykonywania zadań należących do zakresu komórek organizacyjnych izby skarbowej, przestrzegania zasad etyki zawodowej, bezstronności i obiektywizmu działania pracowników izby skarbowej i urzędów skarbowych oraz właściwego wykorzystywania czasu pracy,
b)
rozpatrywanie skarg na pracowników izby skarbowej i urzędów skarbowych;
12)
komórki organizacyjnej spraw ogólnych:
a)
prowadzenie spraw organizacyjnych,
b)
obsługa administracyjno-kancelaryjna,
c)
prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych,
d)
administrowanie składnikami majątkowymi izby skarbowej,
e)
prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych i inwestycyjnych izby skarbowej,
f)
prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych;
13)
komórki organizacyjnej rachunkowości budżetowej:
a)
prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,
b)
wykonywanie czynności dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia,
c)
planowanie budżetowe,
d)
analiza budżetowa,
e)
sprawozdawczość w zakresie rachunkowości budżetowej izby skarbowej i urzędów skarbowych;
14)
komórki organizacyjnej obsługi prawnej:
a)
opracowywanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
b)
informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym,
c)
wykonywanie zadań w zakresie reprezentowania dyrektora izby skarbowej i izby skarbowej w postępowaniu sądowym i administracyjnym,
d)
sporządzanie skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego;
15)
komórki organizacyjnej informatyki:
a)
nadzór nad wdrażaniem, rozwojem oraz eksploatacją systemów informatycznych izby i urzędów skarbowych,
b)
szkolenie pracowników izby i urzędów skarbowych w zakresie eksploatacji systemów informatycznych oraz obsługi urządzeń komputerowych,
c)
administrowanie systemem informatycznym izby skarbowej,
d)
koordynowanie i wspomaganie wdrażania nowych wersji aplikacji w urzędach skarbowych,
e)
wdrażanie usług elektronicznej administracji,
f)
utrzymanie ciągłości działania infrastruktury i eksploatowanych systemów informatycznych oraz udział w realizacji nowych centralnych projektów teleinformatycznych,
g)
pomoc informatyczna dla użytkowników końcowych systemów informatycznych izby i urzędów skarbowych;
16)
komórki organizacyjnej ochrony informacji niejawnych:
a)
ochrona informacji niejawnych, w tym prowadzenie postępowań sprawdzających oraz prowadzenie kancelarii tajnej,
b)
nadzór nad fizyczną ochroną jednostki,
c)
nadzór nad ochroną danych osobowych,
d)
nadzór nad ochroną tajemnicy skarbowej,
e)
prowadzenie spraw obronnych, obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej,
f)
realizacja zadań w zakresie bezpieczeństwa informacji,
g)
kontrola ochrony systemów i sieci teleinformatycznych izby skarbowej;
17)
komórki organizacyjnej komunikacji:
a)
kreowanie wizerunku izby i urzędów skarbowych przez m. in. popularyzowanie przepisów podatkowych wśród podatników i współpraca z ich organizacjami, redagowanie stron internetowych izby skarbowej i koordynowanie zawartości stron internetowych urzędów skarbowych,
b)
wykonywanie zadań rzecznika prasowego;
18)
komórki organizacyjnej kadr i szkolenia:
a)
prowadzenie spraw osobowych,
b)
prowadzenie spraw socjalnych,
c)
organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników izby skarbowej oraz podległych urzędów skarbowych,
d)
wykonywanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej i spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
e)
zapewnienie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników,
f)
orzecznictwo w pierwszej instancji w sprawach wyłączenia organu lub pracownika organu.
3.
Dyrektor izby skarbowej, w uzasadnionych przypadkach, może przesunąć zadania pomiędzy komórkami organizacyjnymi.
§  3.
Do zadań biura Krajowej Informacji Podatkowej należy w szczególności:
1)
udzielanie ogólnej informacji podatkowej drogą telefoniczną lub elektroniczną;
2)
przygotowywanie i udostępnianie broszur podatkowych;
3)
przygotowywanie programów edukacyjnych i przeprowadzanie szkoleń podatkowych dla podatników;
4)
opracowywanie publikacji podatkowych i zamieszczanie ich na stronie internetowej;
5)
współdziałanie z Ministerstwem Finansów i izbami skarbowymi w monitorowaniu jednolitości stosowania prawa podatkowego;
6)
opracowywanie pisemnych interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego na wniosek zainteresowanego.
§  4.
Do zadań Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie należy w szczególności:
1)
realizacja wniosków polskich podatników o potwierdzenie numerów identyfikacyjnych VAT ich kontrahentów z Unii Europejskiej;
2)
wymiana informacji o podatnikach VAT oraz podatku VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym z państwami członkowskimi Unii Europejskiej;
3)
wymiana informacji o podatkach bezpośrednich z państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz z państwami spoza Unii;
4)
analiza danych uzyskanych w ramach wymiany informacji podatkowych w kontekście zwalczania oszustw podatkowych.
§  5.
1.
Dyrektor izby skarbowej nadaje, na podstawie statutu, regulamin organizacyjny izby skarbowej w drodze zarządzenia.
2.
Regulamin organizacyjny izby skarbowej powinien określać:
1)
strukturę organizacyjną izby skarbowej;
2)
zakres zadań komórek organizacyjnych;
3)
zasady organizacji pracy izby skarbowej;
4)
zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i wicedyrektora (wicedyrektorów);
5)
zakres stałych uprawnień - wicedyrektora (wicedyrektorów), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania opinii w określonych sprawach.
§  6.
Dyrektor izby skarbowej ustala zakresy czynności pracowników izby skarbowej.
§  7.
1.
Regulamin organizacyjny izby skarbowej podlega zatwierdzeniu przez Ministra Finansów.
2.
Zatwierdzenie regulaminu organizacyjnego jest równoznaczne z wyrażeniem zgody, o której mowa w § 1 ust. 2.
3.
Zmiany regulaminu organizacyjnego następują w trybie właściwym dla jego nadania.
§  8.
Regulamin organizacyjny izby skarbowej podlega udostępnieniu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.