Organizacja urzędów i izb skarbowych oraz nadanie im statutów.
Dz.Urz.MF.2010.10.45
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 39
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 września 2010 r.
w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów
Rozdział 1
Organizacja urzędów skarbowych
Organizacja urzędów skarbowych
Rozdział 2
Organizacja izb skarbowych
Organizacja izb skarbowych
Rozdział 3
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241.
2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Fin. z 2007 r. Nr 7, poz. 36, z 2008 r. Nr 6 poz. 45 i Nr 13 poz. 93 oraz z 2010 r. Nr 1, poz. 1.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ SIEDZIB STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW URZĘDÓW SKARBOWYCH
WYKAZ SIEDZIB STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW URZĘDÓW SKARBOWYCH
województwo lubelskie | ||
1 | Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie | Punkt Obsługi Podatników w Świdniku |
województwo podlaskie | ||
2 | Urząd Skarbowy w Suwałkach | Punkt Obsługi Podatników w Sejnach |
województwo pomorskie | ||
3 | Urząd Skarbowy w Malborku | Punkt Obsługi Podatników w Nowym Dworze Gdańskim |
4 | Urząd Skarbowy w Malborku | Punkt Obsługi Podatników w Sztumie |
województwo śląskie | ||
5 | Urząd Skarbowy w Tychach | Punkt Obsługi Podatników w Bieruniu |
województwo warmińsko-mazurskie | ||
6 | Urząd Skarbowy w Bartoszycach | Punkt Obsługi Podatników w Lidzbarku Warmińskim |
7 | Urząd Skarbowy w Giżycku | Punkt Obsługi Podatników w Węgorzewie |
8 | Urząd Skarbowy w Kętrzynie | Punkt Obsługi Podatników w Mrągowie |
9 | Urząd Skarbowy w Olecku | Punkt Obsługi Podatników w Gołdapi |
województwo zachodniopomorskie | ||
10 | Urząd Skarbowy w Białogardzie | Punkt Obsługi Podatników w Świdwinie |
11 | Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim | Punkt Obsługi Podatników w Łobzie |
12 | Drugi Urząd Skarbowy w Koszalinie | Punkt Obsługi Podatników w Sławnie |
13 | Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie | Punkt Obsługi Podatników w Policach |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
STATUT URZĘDU SKARBOWEGO
STATUT URZĘDU SKARBOWEGO
– udzielanie niezbędnych informacji z zakresu właściwości rzeczowej urzędu,
– przyjmowanie deklaracji podatkowych, wniosków, informacji i innych dokumentów, w tym w formie elektronicznej,
– identyfikowanie i rejestrowanie w systemie informatycznym przyjętych dokumentów,
– wydawanie zaświadczeń niezastrzeżonych do właściwości rzeczowej innych komórek organizacyjnych,
– prowadzenie spraw związanych z kasami rejestrującymi,
– prowadzenie ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych,
– prowadzenie postępowań w sprawach nadania numerów identyfikacji podatkowej (NIP),
– przekazywanie danych z dokumentacji stanowiącej podstawę nadania NIP do Krajowej Ewidencji Podatników (KEP),
– rejestrowanie i wykreślanie z rejestru podatników podatku od towarów i usług (VAT) i podatników VAT UE,
– weryfikacja danych w rejestrach lokalnych w oparciu o raporty niezgodności zgłaszane przez system centralnej weryfikacji (SCW) zgodnie z wcześniej przekazanymi wytycznymi Ministerstwa Finansów,
– wprowadzanie do systemu informatycznego danych szczegółowych z deklaracji podatkowych oraz innych dokumentów,
– przetwarzanie danych przesłanych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
– tworzenie rejestrów przypisów i odpisów,
– dokonywanie czynności sprawdzających niezastrzeżonych do właściwości rzeczowej innych komórek organizacyjnych,
– przekazywanie wniosków o dokonanie zwrotu podatku od wartości dodanej do właściwych państw członkowskich,
– realizacja zadań związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi,
– obsługa systemu wymiany informacji o podatku VAT (VIES);
– prowadzenie postępowań podatkowych, w tym w sprawach zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,
– określanie wysokości dochodu, wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości zaliczek na podatek, wysokości nadpłaty, wysokości straty poniesionej przez podatnika, wysokości odsetek za zwłokę, wpłat z zysku, kwoty zwrotu różnicy podatku, kwoty zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
– ustalanie zobowiązań podatkowych,
– stwierdzanie nadpłaty,
– badanie zasadności zwrotu podatku,
– wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku,
– orzecznictwo w sprawach cen,
– wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,
– udostępnianie informacji zawartych w aktach spraw w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach prawa,
– prowadzenie postępowań z zakresu nieujawnionych źródeł przychodów,
– rozstrzyganie o odpowiedzialności spadkobierców, a także odpowiedzialności podatkowej wspólników spółek, o których mowa w art. 115 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60, z późn. zm.),
– prowadzenie postępowań w sprawach udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i innych ulg przewidzianych przepisami prawa,
– prowadzenie postępowań w sprawach zwolnienia płatnika z obowiązku pobrania podatku,
– prowadzenie postępowań w sprawach ograniczenia poboru zaliczek na podatek,
– monitorowanie pomocy publicznej,
– prowadzenie postępowań w sprawach przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych,
– prowadzenie postępowań w sprawach sukcesji praw i obowiązków następców prawnych i podmiotów przekształconych,
– prowadzenie postępowań w sprawach odpowiedzialności podatkowej osób trzecich oraz płatników,
– wydawanie decyzji w sprawach zabezpieczeń na poczet zobowiązań podatkowych,
– wydawanie zarządzeń w sprawach zabezpieczenia na majątku zobowiązanego,
– rozpatrywanie wniosków w sprawie przyjęcia zabezpieczenia,
– sporządzanie wniosków o ustanowienie hipoteki przymusowej,
– prowadzenie rejestru zastawów skarbowych,
– prowadzenie ewidencji wpisów hipotek przymusowych do ksiąg wieczystych,
– prowadzenie czynności związanych z wygaśnięciem zobowiązań z powodu przedawnienia,
– prowadzenie czynności związanych z postępowaniem naprawczym, upadłościowym i likwidacyjnym,
– nadawanie decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności;
– prowadzenie spraw organizacyjnych, w tym zarządzania jakością,
– obsługa kancelaryjna urzędu,
– prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych,
– administrowanie składnikami majątkowymi urzędu,
– wykonywanie zadań z zakresu spraw obronnych i wojskowych,
– prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej,
– ochrona informacji niejawnych, w tym prowadzenie kancelarii tajnej, z zastrzeżeniem § 1 ust. 12 pkt 4,
– zapewnienie ochrony fizycznej osób, obiektu i mienia,
– prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych oraz inwestycyjnych,
– prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych,
– rejestracja skarg i wniosków oraz sposobu ich rozpatrzenia,
– prowadzenie składnicy akt lub archiwum urzędu,
– realizowanie polityki kadrowej, szkoleniowej, zatrudnienia i płac,
– prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy osób zatrudnionych w urzędzie,
– prowadzenie akt osobowych pracowników,
– kierowanie przebiegiem służby przygotowawczej,
– prowadzenie spraw socjalnych,
– sporządzanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników oraz członków rodzin dla potrzeb ZUS,
– wykonywanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej i spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
– zapewnienie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników,
– orzecznictwo w pierwszej instancji w sprawach wyłączenia pracownika organu,
– administrowanie systemami informatycznymi,
– pomoc użytkownikom w zakresie wdrożenia i eksploatacji systemów informatycznych i obsługi urządzeń komputerowych,
– nadzór nad sprzętem komputerowym,
– wdrażanie procedur dotyczących bezpieczeństwa komputerowych baz danych,
– ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYKAZ SIEDZIB BIUR KRAJOWEJ INFORMACJI PODATKOWEJ
WYKAZ SIEDZIB BIUR KRAJOWEJ INFORMACJI PODATKOWEJ
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu;
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej;
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim;
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie;
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
STATUT IZBY SKARBOWEJ
STATUT IZBY SKARBOWEJ
– podatków dochodowych,
– podatku tonażowego,
– wpłat z zysku,
– zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,
– nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,
– podatku od towarów i usług,
– cen,
– zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,
– nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,
– podatku od czynności cywilnoprawnych,
– podatku od spadków i darowizn,
– zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,
– nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,
– numerów identyfikacji podatkowej,
– odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści,
– potrąceń zobowiązań podatkowych oraz w sprawach zaliczeń na poczet zaległości podatkowych,
prowadzenie audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych;