Organizacja urzędów i izb skarbowych oraz nadanie im statutów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1996.25.135

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 86
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 grudnia 1996 r.
w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów.

Na podstawie art. 5 ust. 10 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędzie Ministra Finansów oraz o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I

Organizacja urzędów skarbowych

§  1.
1. 1
Urzędy skarbowe są jednostkami niezespolonej administracji rządowej obsługującymi naczelników urzędów skarbowych.
2.
Urzędy skarbowe prowadzą gospodarkę finansową jako samodzielnie bilansujące się jednostki budżetowe.
3. 2
W urzędach skarbowych funkcjonują stałe punkty obsługi podatników w miejscowościach będących siedzibami powiatu a nie będącymi siedzibą urzędu skarbowego.
§  2. 3
 Do zadań urzędów skarbowych należy obsługa naczelnika urzędu skarbowego w zakresie:
1)
ustalania lub określania i poboru podatków oraz niepodatkowych należności budżetowych, jak również innych należności, na podstawie odrębnych przepisów,
2)
nadawania numerów identyfikacji podatkowej, prowadzenia ewidencji podatników oraz aktualizacja danych o podatnikach,
3)
wykonywania kontroli podatkowej,
4)
wykonywania egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, a także kar majątkowych, w zakresie określonym w przepisach kodeksu karnego wykonawczego oraz kodeksu karnego skarbowego,
5)
podziału i przekazywania, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, dochodów budżetowych między budżetem państwa i budżetami samorządów terytorialnych,
6)
wykonywania innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
2.
Do zadań urzędów skarbowych należy również obsługa podatników oraz samorządów terytorialnych, w tym w szczególności:
1)
prowadzenie dochodzeń w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe i wykonywanie funkcji oskarżyciela publicznego,
2)
przyjmowanie formularzy podatkowych i identyfikacyjnych.
§  3.
1.
Urzędem skarbowym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, który jest odpowiedzialny za prawidłową i terminową realizację zadań urzędu.
2.
Naczelnik urzędu skarbowego kieruje pracą urzędu skarbowego przy pomocy zastępcy (zastępców) naczelnika, głównego księgowego, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
3.
Naczelnik urzędu skarbowego może upoważnić osoby zatrudnione w urzędzie do podpisywania pism, podejmowania rozstrzygnięć i wyrażania opinii w imieniu urzędu skarbowego.
4.
Dyrektor izby skarbowej, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego, może utworzyć dwa stanowiska zastępcy naczelnika przy zatrudnieniu powyżej 100 pracowników, trzy stanowiska zastępcy naczelnika przy zatrudnieniu powyżej 200 pracowników.
4a. 4
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra Finansów, dyrektor izby skarbowej może utworzyć dwa lub trzy stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego bez spełnienia warunków dotyczących liczby zatrudnionych pracowników, określonych w ust. 4.
5. 5
Szczegółowy zakres kompetencji zastępcy (zastępców) naczelnika urzędu skarbowego oraz głównego księgowego ustala naczelnik urzędu skarbowego.
6. 6
(skreślony).
§  4.
1. 7
Naczelnika urzędu skarbowego powołuje i odwołuje Minister Finansów.
2.
Zastępcę naczelnika urzędu skarbowego powołuje i odwołuje dyrektor izby skarbowej na wniosek naczelnika urzędu skarbowego.
§  5.
1.
W urzędach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1)
działy - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierującym działem,
2)
referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierującym referatem,
3)
wieloosobowe stanowiska pracy - zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem,
4)
jednoosobowe stanowiska pracy.
2.
Struktura organizacyjna urzędu skarbowego może być najwyżej dwustopniowa.
3.
Działami i referatami kierują kierownicy.
§  5a. 8
(skreślony).
§  6. 9
1.
Urzędom skarbowym nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Wykaz siedzib stałych punktów obsługi podatników stanowi załącznik nr 1a do zarządzenia.

Rozdział  II

Organizacja izb skarbowych

§  7. 10
1. 11
Izby skarbowe są jednostkami niezespolonej administracji rządowej obsługującymi dyrektora izby skarbowej.
2.
Izby skarbowe prowadzą gospodarkę finansową jako samodzielnie bilansujące państwowe jednostki budżetowe.
3.
W izbach skarbowych mogą funkcjonować ośrodki zamiejscowe.
4. 12
Ośrodkiem zamiejscowym kieruje pracownik izby skarbowej wyznaczony przez dyrektora izby skarbowej.
§  8. 13
Do zadań izb skarbowych należy obsługa dyrektora izby skarbowej w zakresie:
1)
nadzoru nad urzędami skarbowymi,
2)
rozstrzygania w drugiej instancji w sprawach należących w pierwszej instancji do urzędów skarbowych,
3)
rozpatrywania odwołań od decyzji dyrektora urzędu kontroli skarbowej,
4)
ustalania i udzielania oraz analizowania prawidłowości wykorzystywania dotacji przedmiotowych w zakresie określonym przez Ministra Finansów,
5)
wykonywania innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
§  9.
1
Izbą skarbową kieruje dyrektor izby skarbowej, który jest odpowiedzialny za prawidłową i terminową realizację zadań izby i podległych urzędów skarbowych.
2.
Dyrektor izby skarbowej kieruje pracą izby skarbowej przy pomocy wicedyrektora (wicedyrektorów), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
3.
Dyrektor izby skarbowej może upoważnić osoby zatrudnione w izbie do podpisywania pism, podejmowania rozstrzygnięć i wyrażania opinii w imieniu izby skarbowej.
4. 14
Ustala się liczbę stanowisk wicedyrektorów w poszczególnych izbach skarbowych (łącznie z kierującymi biurami informacji podatkowej), nie większą niż:
1)
dwa w Białymstoku, Kielcach, Olsztynie, Opolu i Zielonej Górze,
2)
trzy w Gdańsku, Lublinie, Rzeszowie i Szczecinie,
3)
cztery w Bydgoszczy, Krakowie, Łodzi i Wrocławiu,
4)
pięć w Katowicach i Poznaniu,
5)
sześć w Warszawie.
5. 15
Szczegółowy zakres kompetencji wicedyrektora (wicedyrektorów) i głównego księgowego ustala dyrektor izby skarbowej.
6. 16
(skreślony).
§  10.
1.
Dyrektora izby skarbowej powołuje i odwołuje Minister Finansów.
2.
Wicedyrektora izby skarbowej powołuje i odwołuje Minister Finansów na wniosek dyrektora izby skarbowej.
§  11.
1.
W izbach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1)
wydziały - zatrudniające co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału,
2)
oddziały - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierującym oddziałem,
3)
referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierującym referatem,
4)
wieloosobowe stanowiska pracy zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem,
5)
jednoosobowe stanowiska pracy.
2.
Struktura organizacyjna izby skarbowej może być najwyżej dwustopniowa.
3.
Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, a komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4 kierownicy.
§  11a. 17
1.
W izbach skarbowych w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie funkcjonują biura informacji podatkowej.
2.
Biurem informacji podatkowej kieruje wicedyrektor izby skarbowej wyznaczony przez Ministra Finansów.
§  12.
1.
Izbom skarbowym nadaje się statut stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
2. 18
Wykaz siedzib ośrodków zamiejscowych izb skarbowych stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
3. 19
Wykaz siedzib biur informacji podatkowej stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.
§  13. 20
 (skreślony).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1 21

STATUT URZĘDU SKARBOWEGO

§  1.
1.
W skład urzędu skarbowego wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
podatku dochodowego od osób fizycznych,
2)
podatku dochodowego od osób prawnych,
3)
podatków pośrednich
4)
podatków majątkowych i opłat,
5)
kontroli podatkowej,
6)
rachunkowości podatkowej,
7)
egzekucyjna,
8)
ewidencji i identyfikacji podatników,
9)
spraw ogólnych,
10)
kadr i szkolenia,
11)
rachunkowości budżetowej,
12)
spraw karnych skarbowych,
13)
obsługi prawnej,
14)
informatyki,
15)
ochrony informacji niejawnych,
16)
(skreślony).
1a.
W urzędzie skarbowym może być utworzona komórka organizacyjna wprowadzania danych, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań.
2.
W urzędzie skarbowym:

- właściwym wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489, z późn. zm.) nie funkcjonuje komórka podatku dochodowego od osób fizycznych,

- właściwym w zakresie niektórych zadań, o których mowa w art. 5 ust. 9a pkt 2 powyższej ustawy, nie funkcjonuje komórka egzekucyjna,

- Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście nie funkcjonują komórki: podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatków majątkowych i opłat..

2a.
W urzędzie skarbowym właściwym w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów z działalności gospodarczej uzyskiwanych przez podatników mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą, może być utworzona komórka organizacyjna do rozliczania tej kategorii podatników.
3.
Naczelnik urzędu skarbowego, za zgodą dyrektora izby skarbowej, może łączyć lub dzielić komórki organizacyjne, określone w ust. 1 i 1a, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań.
3a.
Naczelnik urzędu skarbowego, za zgodą dyrektora izby skarbowej, może utworzyć komórkę organizacyjną nie wymienioną w § 1 ust. 1 zarządzenia, jeżeli przemawia za tym zakres i rozmiar zadań lub inne ważne względy.
4.
W celu bezpośredniej obsługi podatników naczelnik urzędu skarbowego wyodrębnia stanowiska operacyjne: informacyjne i kasowo-rachunkowe, obsługiwane przez pracowników właściwych komórek organizacyjnych wymienionych w ust. 1.
5.
Naczelnik urzędu skarbowego ustala liczbę stanowisk operacyjnych, o których mowa w ust. 4, stosownie do rozmiaru i zakresu realizowanych zadań oraz warunków technicznych i lokalowych urzędu skarbowego.
6.
(skreślony).
7.
(skreślony).
§  2.
Do zakresu zadań komórek organizacyjnych urzędu skarbowego należy w szczególności:
1)
komórki organizacyjnej podatku dochodowego od osób fizycznych:

- orzecznictwo w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych,

- orzecznictwo w zakresie udzielania ulg podatkowych i umorzeń oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa,

- orzecznictwo o odpowiedzialności osób trzecich oraz płatników i inkasentów za zobowiązania podatkowe,

- sprawy z zakresu zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych oraz od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

- sprawy z zakresu karty podatkowej,

- dokonywanie czynności sprawdzających, w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,

- przygotowywanie informacji do zaświadczeń, z zakresu działania komórki organizacyjnej,

- udzielanie pisemnych informacji, z zakresu działania komórki - na żądanie podatnika, płatnika lub inkasenta - dotyczących stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawach, w których nie wszczęto postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej,

- (skreślone)

- prowadzenie, w zakresie działania komórki organizacyjnej, ewidencji postanowień o wstrzymaniu wykonania decyzji,

- przygotowywanie wniosków o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej,

2)
komórki organizacyjnej podatku dochodowego od osób prawnych:

- orzecznictwo w sprawach podatku dochodowego od osób prawnych oraz wpłat z zysku,

- orzecznictwo w zakresie udzielania ulg podatkowych i umorzeń oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa,

- orzecznictwo o odpowiedzialności osób trzecich oraz płatników i inkasentów za zobowiązania podatkowe,

- dokonywanie czynności sprawdzających, w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,

- przygotowywanie informacji do zaświadczeń, z zakresu działania komórki organizacyjnej,

- udzielanie pisemnych informacji, z zakresu działania komórki - na żądanie podatnika, płatnika lub inkasenta - dotyczących stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawach, w których nie wszczęto postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej,

- (skreślone)

- prowadzenie, w zakresie działania komórki organizacyjnej, ewidencji postanowień o wstrzymaniu wykonania decyzji,

- przygotowywanie wniosków o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej,

3)
komórki organizacyjnej podatków pośrednich:

- orzecznictwo w sprawach podatku od towarów i usług,

- orzecznictwo w sprawach innych podatków pośrednich,

- orzecznictwo w zakresie udzielania ulg podatkowych i umorzeń oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa,

- orzecznictwo o odpowiedzialności osób trzecich oraz płatników i inkasentów za zobowiązania podatkowe,

- dokonywanie czynności sprawdzających, w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,

- sprawdzanie i potwierdzanie ustalenia i rozliczenia dotacji przedmiotowych,

- orzecznictwo w sprawach cen,

- przygotowywanie informacji do zaświadczeń, z zakresu działania komórki organizacyjnej,

- (skreślone),

- prowadzenie, w zakresie działania komórki organizacyjnej, ewidencji decyzji, na podstawie których przyznano ulgi w spłacie podatków,

- prowadzenie, w zakresie działania komórki organizacyjnej, ewidencji postanowień o wstrzymaniu wykonania decyzji,

- przygotowywanie wniosków o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej,

- wymiana informacji o podatku od towarów i usług z państwami Unii Europejskiej w zakresie i na zasadach określonych w ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,

- prowadzenie kampanii informacyjnej dla podatników na temat podatku od towarów i usług w handlu wewnątrzwspólnotowym,

- analiza informacji o transakcjach oraz podatnikach podatku od towarów i usług dostępnych w Systemie Wymiany Informacji o Podatku VAT [VIES],

4)
komórki organizacyjnej podatków majątkowych i opłat:

- orzecznictwo w sprawach podatków nie wymienionych w pkt 1-3 oraz niepodatkowych należności budżetowych,

- orzecznictwo w zakresie udzielania ulg podatkowych i umorzeń oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa,

- orzecznictwo o odpowiedzialności osób trzecich oraz płatników i inkasentów za zobowiązania podatkowe,

- dokonywanie czynności sprawdzających, w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,

- przygotowywanie informacji do zaświadczeń, z zakresu działania komórki organizacyjnej,

- udzielanie pisemnej informacji, z zakresu działania komórki - na żądanie podatnika, płatnika lub inkasenta - dotyczącej stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawach, w których nie wszczęto postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej,

- (skreślone)

- prowadzenie, w zakresie działania komórki organizacyjnej, ewidencji postanowień o wstrzymaniu wykonania decyzji,

- przygotowywanie wniosków o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej,

5)
komórki organizacyjnej kontroli podatkowej:

- prowadzenie kontroli źródłowej w zakresie niezbędnym do ustalenia zobowiązania podatkowego,

- wnioskowanie o ukaranie na podstawie kodeksu karnego skarbowego w stosunku do sprawców przestępstw i wykroczeń skarbowych, ujawnionych w toku kontroli,

- współdziałanie z urzędem kontroli skarbowej w ramach porozumienia podpisanego przez izbę skarbową z urzędem kontroli skarbowej,

- współdziałanie z innymi organami kontrolnymi (policją, urzędami pracy itp.),

- prowadzenie kontroli wobec osób nie biorących udziału w postępowaniu podatkowym,

- współpraca z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w zakresie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,

- wykorzystywanie informacji o transakcjach oraz podatnikach podatku od towarów i usług dostępnych w Systemie Wymiany Informacji o Podatku VAT [VIES] do działań kontrolnych,

6)
komórki organizacyjnej rachunkowości podatkowej:

- dokonywanie czynności sprawdzających, w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,

- prowadzenie ewidencji podatkowej,

- wydawanie i prowadzenie ewidencji wydawanych zaświadczeń o wysokości zaległości podatkowych podatnika,

- przygotowywanie postanowień w sprawie zaliczenia na poczet zaległości podatkowych wpłat dokonanych przez podatnika, powstałych nadpłat oraz w sprawie zwrotów podatku,

- planowanie i analiza z zakresu dochodów budżetowych,

- sprawozdawczość z zakresu dochodów budżetowych,

- prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości z zakresu udzielania pomocy dla podatników ze środków publicznych, w szczególności ewidencji decyzji, na podstawie których przyznano ulgi podatkowe oraz ewidencji zaległości podatkowych,

- dystrybucja dochodów budżetowych do budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych,

- obsługa kasowa,

- wystawianie i przekazywanie tytułów wykonawczych komórce egzekucyjnej,

7)
komórki organizacyjnej egzekucji:

- ściąganie i zabezpieczanie należności pieniężnych,

- orzecznictwo w sprawach wynikających ze stosowania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

- wykonywanie majątkowej represji karnej,

- prowadzenie ewidencji wpisów hipotek przymusowych do ksiąg wieczystych,

- prowadzenie rejestru zastawów skarbowych,

- wydawanie wypisów z rejestru zastawów skarbowych,

8)
komórki organizacyjnej ewidencji i identyfikacji podatników:

- przyjmowanie zgłoszeń identyfikacyjnych podatników oraz informacji o zmianie danych objętych tym zgłoszeniem,

- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie nadania numerów identyfikacji podatkowej, zwanych dalej "NIP",

- prowadzenie ewidencji podatników z nadanymi NIP: wprowadzanie i aktualizacja danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym oraz gromadzenie i przechowywanie danych stanowiących podstawę rejestracji i dokonywanych w niej zmian,

- przyjmowanie zgłoszeń rejestracyjnych podatników podatku od towarów i usług, którzy rozpoczęli dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu,

- przekazywanie danych z zakresu ewidencji i identyfikacji podatników do Krajowej Ewidencji Podatników,

- potwierdzanie, na wniosek podatnika, nadania NIP podmiotowi, który się nim posługuje,

9)
komórki organizacyjnej spraw ogólnych:

- dokonywanie czynności sprawdzających, w zakresie właściwości rzeczowej komórki,

- prowadzenie spraw organizacyjnych,

- obsługa administracyjno-kancelaryjna,

- prowadzenie archiwum urzędu,

- prowadzenie spraw bezpieczeństwa, higieny pracy i przeciwpożarowych oraz gospodarczo-zaopatrzeniowych, w tym związanych z zaopatrzeniem w druki i formularze podatkowe,

- administrowanie składnikami majątkowymi urzędu skarbowego,

- prowadzenie całości spraw dotyczących zamówień publicznych,

- prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych oraz inwestycyjnych,

- przyjmowanie dokumentów do przechowywania i archiwowania,

- wypożyczanie dokumentów na potrzeby toczących się postępowań,

10)
komórki organizacyjnej kadr i szkolenia:

- prowadzenie spraw osobowych,

- prowadzenie spraw socjalnych,

- organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego,

11)
komórki organizacyjnej rachunkowości budżetowej:

- prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,

- planowanie budżetowe, analiza i sprawozdawczość,

12)
komórki organizacyjnej spraw karnych skarbowych:

- prowadzenie dochodzeń w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe,

- pełnienie funkcji oskarżyciela publicznego w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe w postępowaniu uproszczonym przed sądem powszechnym - występowanie przed sądem jako organ wnoszący i popierający akt oskarżenia,

- prowadzenie postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenia skarbowe,

- uzgadnianie ze sprawcą czynu warunków wystąpienia do sądu o udzielenie zezwolenia na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności,

13)
komórki organizacyjnej obsługi prawnej:

- udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,

- informacje o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania urzędu skarbowego,

- wykonywanie zadań w zakresie reprezentowania urzędu skarbowego w postępowaniu sądowym i administracyjnym,

14)
komórki organizacyjnej informatyki:

- administrowanie systemami informatycznymi,

- (skreślone),

- konsultacje, instruktaż i pomoc użytkownikom w zakresie eksploatacji systemów informatycznych i obsługi urządzeń komputerowych,

- opieka i nadzór nad sprzętem komputerowym,

- koordynowanie organizacji przetwarzania danych,

14a)
komórki organizacyjnej ochrony informacji niejawnych:

- ochrona informacji niejawnych w tym prowadzenie kancelarii tajnej,

- ochrona systemów i sieci teleinformatycznych,

- ochrona fizyczna jednostki,

- kontrola ochrony informacji niejawnych,

- szkolenie pracowników z zakresu ochrony informacji niejawnych,

- prowadzenie postępowań sprawdzających,

ponadto komórka może wykonywać zadania z zakresu:

- ochrony danych osobowych,

- ochrony tajemnicy skarbowej,

- monitorowania i dokumentowania wykonania obowiązków administratora danych osobowych,

- pełnienia funkcji administratora bezpieczeństwa informacji,

- przestrzegania przepisów i procedur dotyczących bezpieczeństwa komputerowych baz danych,

- spraw obronnych i ochrony przeciwpożarowej,

14b)
(skreślony),
15)
(uchylony),
16)
komórki organizacyjnej wprowadzania danych:

- wprowadzanie danych z dokumentów podatkowych i rachunkowości do systemu POLTAX,

- rejestracja dokumentów i kontrolowanie wprowadzonych danych.

17)
Komórki organizacyjnej podatków dochodowych dla podatników prowadzących działalność gospodarczą, mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą:

- orzecznictwo w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych,

- orzecznictwo w sprawach podatku dochodowego od osób prawnych,

- orzecznictwo w sprawach ulg w spłacie zobowiązań podatkowych,

- orzecznictwo o odpowiedzialności osób trzecich oraz płatników i inkasentów za zobowiązania podatkowe,

- sprawy z zakresu zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych oraz od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

- sprawy z zakresu karty podatkowej,

- dokonywanie czynności sprawdzających, w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,

- przygotowywanie informacji do zaświadczeń, z zakresu działania komórki organizacyjnej,

- udzielanie pisemnych informacji, z zakresu działania komórki - na żądanie podatnika, płatnika lub inkasenta - dotyczących stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawach, w których nie wszczęto postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej,

- prowadzenie w zakresie działania komórki organizacyjnej, ewidencji postanowień o wstrzymaniu wykonania decyzji,

- przygotowanie wniosków o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej.

§  3.
Do zadań stanowisk operacyjnych należy:
1)
stanowiska informacyjnego:

- udzielanie informacji interesantom o sposobie załatwiania spraw w urzędzie skarbowym,

- przyjmowanie formularzy podatkowych,

- przyjmowanie podań i dokumentów,

- wydawanie druków i formularzy podatkowych,

2)
stanowiska rachunkowo-kasowego:

- przyjmowanie wpłat gotówkowych,

- potwierdzanie zgodności wpłat gotówkowych z zobowiązaniem podatkowym,

- dokonywanie zwrotów nadpłat,

- sprzedaż znaków opłaty skarbowej.

§  3a.
Do zadań punktu obsługi podatników należy:

- udzielanie informacji interesantom o sposobie załatwiania spraw w urzędzie skarbowym,

- wydawanie druków i formularzy podatkowych,

- przyjmowanie formularzy deklaracji i zeznań podatkowych,

- przyjmowanie podań i dokumentów (odwołań, zażaleń),

- wydawanie zaświadczeń dla podatników.

§  4.
1.
Naczelnik urzędu skarbowego nadaje, na podstawie statutu, regulamin organizacyjny urzędu.
2.
Regulamin organizacyjny urzędu powinien określać:
1)
strukturę organizacyjną urzędu w tym punktu obsługi podatników,
2)
szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych urzędu,
3)
zasady organizacji pracy urzędu,
4)
zakres nadzoru sprawowany przez naczelnika i zastępcę (zastępców) naczelnika,
5)
zakres stałych uprawnień zastępcy (zastępców) naczelnika, głównego księgowego, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do podejmowania decyzji, podpisywania pism i wyrażania stanowiska urzędu w określonych sprawach.
3.
Naczelnik urzędu skarbowego ustala zakresy czynności pracowników urzędu.
§  5.
1.
Naczelnik urzędu skarbowego przesyła regulamin organizacyjny urzędu skarbowego dyrektorowi izby skarbowej.
2.
Dyrektor izby skarbowej, w przypadku stwierdzenia niezgodności regulaminu organizacyjnego urzędu skarbowego ze statutem oraz innymi obowiązującymi przepisami, uchyla regulamin.
§  6.
Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego powinien być wywieszony na tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu.

ZAŁĄCZNIK Nr 1a 22

WYKAZ SIEDZIB STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW URZĘDÓW SKARBOWYCH

województwo lubelskie
1Pierwszy Urząd Skarbowy w LubliniePunkt Obsługi Podatników w Świdniku
województwo podlaskie
2Urząd Skarbowy w SuwałkachPunkt Obsługi Podatników w Sejnach
województwo pomorskie
3Urząd Skarbowy w MalborkuPunkt Obsługi Podatników w Nowym Dworze Gdańskim
4Urząd Skarbowy w MalborkuPunkt Obsługi Podatników w Sztumie
województwo śląskie
5Urząd Skarbowy w ChorzowiePunkt Obsługi Podatników w Świętochłowicach
6Urząd Skarbowy w TychachPunkt Obsługi Podatników w Bieruniu
województwo świętokrzyskie
7(uchylona)
województwo warmińsko-mazurskie
8Urząd Skarbowy w BartoszycachPunkt Obsługi Podatników w Lidzbarku Warmińskim
9Urząd Skarbowy w GiżyckuPunkt Obsługi Podatników w Węgorzewie
10Urząd Skarbowy w KętrzyniePunkt Obsługi Podatników w Mrągowie
11Urząd Skarbowy w OleckuPunkt Obsługi Podatników w Gołdapi
województwo zachodniopomorskie
12Urząd Skarbowy w BiałogardziePunkt Obsługi Podatników w Świdwinie
13Urząd Skarbowy w Drawsku PomorskimPunkt Obsługi Podatników w Łobzie
14Urząd Skarbowy w KoszaliniePunkt Obsługi Podatników w Sławnie
15Pierwszy Urząd Skarbowy w SzczeciniePunkt Obsługi Podatników w Policach

ZAŁĄCZNIK Nr 2 23

STATUT IZBY SKARBOWEJ

§  1.
1.
W skład izby skarbowej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
podatku dochodowego,
2)
podatków pośrednich
3)
podatków majątkowych i opłat,
3a)
orzecznictwa,
4)
nadzoru nad urzędami skarbowymi,
5)
audytu wewnętrznego,
5a)
kontroli wewnętrznej,
6)
spraw ogólnych,
7)
kadr i szkolenia,
8)
rachunkowości budżetowej,
9)
obsługi prawnej,
10)
informatyki,
11)
ochrony informacji niejawnych.
12)
komunikacji,
13)
integracji i współpracy z innymi administracjami podatkowymi.
1a.
W ośrodku zamiejscowym, do realizacji zadań o charakterze ogólnym, można utworzyć jedną komórkę organizacyjną, obejmującą służby niezbędne do funkcjonowania ośrodka, a zwłaszcza obsługę prawną, informatyczną, księgową, kadrową, administracyjno-kancelaryjną, eksploatacji budynku, zaopatrzenie w druki urzędy skarbowe, zabezpieczenie tajemnicy służbowej.
2.
Komórki organizacyjne izb skarbowych sprawują merytoryczny nadzór nad działalnością podległych urzędów skarbowych w zakresie swojej właściwości, oraz uczestniczą w kontrolach kompleksowych.
3.
(skreślony).
4.
(skreślony).
5.
Dyrektor izby skarbowej, za zgodą Ministra Finansów, może łączyć lub dzielić komórki organizacyjne, określone w ust. 1, uwzględniając zakres i rozmiar ich zadań.
6.
Dyrektor izby skarbowej, za zgodą Ministra Finansów, może utworzyć komórkę organizacyjną nie wymienioną w ust. 1 lub bez spełnienia warunków określonych w § 11 ust. 1 zarządzenia jeżeli przemawia za tym zakres i rozmiar zadań lub inne szczególne względy.
§  2.
Do zakresu zadań komórek organizacyjnych izby skarbowej należy w szczególności:
1)
komórki organizacyjnej podatku dochodowego:

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach wpłat z zysku,

- orzecznictwo w drugiej instancji w zakresie udzielania ulg podatkowych i umorzeń oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa,

- rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektorów urzędów kontroli skarbowej,

- pomoc urzędom skarbowym w udzielaniu podatnikom pisemnych informacji w zakresie stosowania prawa podatkowego,

- orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach zabezpieczenia zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 33 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa" (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 11, poz. 95, Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268, Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475 i Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 130, poz. 1452),

2)
komórki organizacyjnej podatków pośrednich:

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach podatku od towarów i usług,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach innych podatków pośrednich,

- orzecznictwo w drugiej instancji w zakresie udzielania ulg podatkowych i umorzeń oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa,

- rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektorów urzędów kontroli skarbowej,

- analiza i orzecznictwo w sprawach cen,

- planowanie i analiza dotacji przedmiotowych,

- pomoc urzędom skarbowym w udzielaniu podatnikom pisemnych informacji w zakresie stosowania prawa podatkowego,

- rozpatrywanie wniosków i wydawanie zezwoleń na urządzenie loterii oraz nadzór nad prawidłowością prowadzenia tej działalności,

- orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania w sprawach podatków pośrednich,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach zabezpieczenia zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 33 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

- (uchylone),

3)
komórki organizacyjnej podatków majątkowych i opłat:

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach podatków nie wymienionych w pkt 1 i 2 oraz niepodatkowych należności budżetowych,

- orzecznictwo w drugiej instancji w zakresie udzielania ulg podatkowych i umorzeń oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa,

- rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektorów urzędów kontroli skarbowej,

- pomoc urzędom skarbowym w udzielaniu podatnikom pisemnych informacji w zakresie stosowania prawa podatkowego,

- orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania w sprawach podatków nie wymienionych w pkt 1 i 2 oraz niepodatkowych należności budżetowych,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach zabezpieczenia zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 33 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

3a)
komórki organizacyjnej orzecznictwa:

- orzecznictwo w pierwszej i w drugiej instancji - w sprawach wynikających ze stosowania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz w sprawach majątkowej represji karnej,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach numerów identyfikacji podatkowej,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach kar porządkowych, o których mowa w art. 262 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

- orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania w sprawach związanych z numerami identyfikacji podatkowej,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach potrąceń zobowiązań podatkowych z bezspornej, wzajemnej i wymagalnej wierzytelności wobec Skarbu Państwa, państwowej jednostki budżetowej oraz w sprawach zaliczenia na poczet zaległości podatkowych wpłaty dokonanej przez podatnika, nadpłaty lub zwrotu podatku,

- rozpatrywanie zażaleń na postanowienia w sprawach potrąceń zobowiązań podatkowych z bezspornej, wzajemnej i wymagalnej wierzytelności wobec Skarbu Państwa, państwowej jednostki budżetowej lub gminy oraz w sprawach zaliczeń na poczet zaległości podatkowych.

4)
komórki organizacyjnej nadzoru nad urzędami skarbowymi:

- sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem urzędów skarbowych, monitorowanie wykonywania zadań, ustaleń i analizowanie przyczyn niewłaściwego wykonywania obowiązków w szczególności: o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, ewidencji i identyfikacji podatników oraz kontroli podatkowej,

- prowadzenie rejestru biegłych skarbowych i orzecznictwa w tym zakresie,

- prowadzenie instruktażu dla pracowników urzędów skarbowych,

- planowanie z zakresu dochodów budżetowych oraz sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem rachunkowości podatkowej,

- prowadzenie analiz podatkowych z zakresu realizacji dochodów budżetowych,

- sprawozdawczość z zakresu dochodów budżetowych,

- prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości z zakresu udzielania pomocy dla podatników ze środków publicznych, w szczególności ewidencji decyzji, na podstawie których przyznano ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych oraz ewidencji zaległości podatkowych,

- przeprowadzanie kontroli problemowych i doraźnych oraz koordynowanie kontroli kompleksowych w urzędach skarbowych przeprowadzanych przy współudziale innych komórek organizacyjnych,

- załatwianie oraz koordynacja załatwiania skarg i wniosków,

- współdziałanie z urzędem kontroli skarbowej w zakresie postępowania podatkowego i podziału kompetencji kontrolnych,

- współpraca z organami samorządu terytorialnego,

- pomoc urzędom skarbowym w udzielaniu pisemnych informacji podatnikom o zakresie stosowania prawa podatkowego,

- nadzór nad przygotowywaniem wniosków o wpis hipotek przymusowych oraz nad prowadzeniem rejestru zastawów skarbowych w urzędach skarbowych,

- rozpatrywanie spraw na bezczynność organów podatkowych,

- rozpatrywanie wniosków w sprawie wyłączeń organów podatkowych,

- współpraca za pośrednictwem Ministerstwa Finansów z organami podatkowymi obcych państw,

- sprawowanie nadzoru nad urzędami skarbowymi w zakresie zapobiegania wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,

- (skreślone),

5)
komórki audytu wewnętrznego:

- prowadzenie audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) w urzędach skarbowych oraz w izbie skarbowej, w przypadku objęcia izby skarbowej obowiązkiem prowadzenia audytu wewnętrznego na podstawie art. 35d ust. 2

5a)
komórki organizacyjnej kontroli wewnętrznej,

- zapobieganie oraz ujawnianie naruszeń obowiązków służbowych i przestępstw pracowniczych dokonywanych przez pracowników izby i podległych urzędów skarbowych, w tym na podstawie skarg podatników oraz doniesień właściwych organów,

- sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem zasad etyki zawodowej, bezstronności i obiektywizmu działania pracowników izby i podległych urzędów skarbowych oraz właściwym wykorzystywaniem przez nich czasu pracy,

- przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w formie kontroli kompleksowej, problemowej lub doraźnej, której celem jest badanie prawidłowości wykonywania zadań należących do zakresu komórek organizacyjnych izby oraz kontroli sprawdzającej obejmującej swym zakresem wykonywanie wcześniejszych zleceń pokontrolnych,

6)
komórki organizacyjnej spraw ogólnych:

- prowadzenie spraw organizacyjnych,

- obsługa administracyjno-kancelaryjna,

- prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych, bezpieczeństwa, higieny pracy i przeciwpożarowych,

- administrowanie składnikami majątkowymi izby skarbowej,

- prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych i inwestycyjnych izby skarbowej oraz pomoc w tym zakresie podległym urzędom skarbowym,

- prowadzenie całości spraw dotyczących zamówień publicznych,

- (uchylone),

- (skreślone),

- (skreślone),

- (skreślone),

7)
komórki organizacyjnej kadr i szkolenia:

- prowadzenie spraw osobowych,

- prowadzenie spraw socjalnych,

- organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników izby oraz podległych urzędów skarbowych,

8)
komórki organizacyjnej rachunkowości budżetowej:

- prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,

- wykonywanie czynności dysponenta środków budżetu państwa drugiego stopnia dla urzędów skarbowych,

- planowanie budżetowe i sprawozdawczość,

- dokonywanie kontroli w zakresie wydatków w podległych urzędach skarbowych,

- analiza budżetowa,

9)
komórki organizacyjnej obsługi prawnej:

- opracowywanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,

- informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania izb i urzędów skarbowych,

- wykonywanie zadań w zakresie reprezentowania izby skarbowej w postępowaniu sądowym i administracyjnym,

10)
komórki organizacyjnej informatyki:

- wdrażanie i doskonalenie systemu informatycznego izby i urzędów skarbowych, nadzór nad eksploatacją systemów komputerowych w izbie i urzędach skarbowych oraz nadzór nad sprzętem komputerowym i konserwacja urządzeń komputerowych,

- szkolenie pracowników izby i urzędów skarbowych w zakresie eksploatacji systemów informatycznych oraz obsługi urządzeń komputerowych,

- zapewnienie poprawności funkcjonowania eksploatowanych systemów informatycznych,

- skreślone),

- koordynowanie i wspomaganie instalacji, wdrażania i eksploatacji nowych wersji systemu Poltax, działania na rzecz ulepszania i rozwoju tego systemu oraz pomoc dla użytkowników końcowych,

- koordynowanie gromadzenia danych dotyczących Krajowej Ewidencji Podatników oraz przekazywanie danych pomiędzy izbami skarbowymi a urzędami kontroli skarbowej,

- współpraca z Departamentem Informatyki Ministerstwa Finansów w zakresie szkoleń, sprawozdawczości oraz wprowadzania do eksploatacji nowego sprzętu komputerowego i oprogramowania,

- współdziałanie z Ministerstwem Finansów w zakresie komputeryzacji izb i urzędów skarbowych,

11)
komórki organizacyjnej ochrony informacji niejawnych:

- ochrona informacji niejawnych w tym prowadzenie kancelarii tajnej,

- ochrona systemów i sieci teleinformatycznych,

- ochrona fizyczna jednostki,

- kontrola ochrony informacji niejawnych,

- szkolenie pracowników z zakresu ochrony informacji niejawnych,

- prowadzenie postępowań sprawdzających,

ponadto komórka może wykonywać zadana z zakresu:

- ochrony danych osobowych,

- ochrony tajemnicy skarbowej,

- monitorowania i dokumentowania wykonania obowiązków administratora danych osobowych,

- pełnienia funkcji administratora bezpieczeństwa informacji,

- przestrzegania przepisów i procedur dotyczących bezpieczeństwa komputerowych baz danych,

- kontrolowanie przestrzegania przepisów i procedur dotyczących bezpieczeństwa komputerowych baz danych w izbie i podległych urzędach skarbowych,

- spraw obronnych i ochrony przeciwpożarowej

12)
komórki organizacyjnej komunikacji:

- wykonywanie zadań z zakresu public relations - kreowanie wizerunku izby i urzędów skarbowych,

- reagowanie na wnioski i krytykę w środkach masowego przekazu oraz przekazywanie informacji do publikacji,

- popularyzowanie przepisów podatkowych wśród podatników i współpraca z ich organizacjami,

- redagowanie strony internetowej izby skarbowej i koordynowanie zawartości stron urzędów skarbowych,

- organizowanie zebrań, seminariów informacyjnych i szkoleń dla pracowników izby skarbowej i podległych urzędów.

13)
komórki organizacyjnej integracji i współpracy z innymi administracjami podatkowymi:

- przygotowywanie i przekazywanie informacji pracownikom izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych o zmianach w polskim prawie podatkowym wynikających z procesu integracyjnego oraz o działalności Unii Europejskiej z zakresu podatków,

- wykonywanie zadań z zakresu integracji europejskiej,

- popularyzowanie zmian przepisów podatkowych wśród zainteresowanych grup podatników,

- organizowanie zebrań i seminariów informacyjnych dla jednostek podległych izbie skarbowej,

- wykonywanie zadań z zakresu public relations, w tym zwłaszcza reagowanie na wnioski i krytykę zamieszczoną w środkach masowego przekazu oraz kreowanie właściwego wizerunku izby i podległych urzędów skarbowych,

§  3.
Do zakresu zadań ośrodka zamiejscowego może należeć:

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach wpłat z zysku,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach podatku od towarów i usług,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach innych podatków pośrednich,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach podatków nie wymienionych wyżej oraz niepodatkowych należności budżetowych,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach odmowy wydania zaświadczeń o żądanej treści,

- orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach egzekucji i majątkowej represji karnej,

- orzecznictwo w drugiej instancji o odpowiedzialności osób trzecich oraz płatników i inkasentów za zobowiązania podatkowe,

- rozpatrywanie odwołań w drugiej instancji w zakresie udzielania ulg i umorzeń w spłacie zobowiązań podatkowych,

- rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektorów urzędów kontroli skarbowej,

- rozpatrywanie zażaleń na postanowienia w sprawach potrąceń zobowiązań podatkowych oraz w sprawach zaliczeń na poczet zaległości podatkowych,

- nadzór nad przygotowaniem wniosków o wpis hipotek przymusowych oraz nad prowadzeniem rejestru zastawów,

- orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienia postępowania w sprawach wymienionych wyżej.

§  3a.
Do zadań biura informacji podatkowej należy:
1)
udzielanie ogólnej informacji podatkowej drogą telefoniczną lub pocztą e-mail,
2)
przygotowywanie i udostępnianie broszur podatkowych,
3)
przygotowywanie programów edukacyjnych i przeprowadzania szkoleń podatkowych dla grup podatników,
4)
opracowywanie publikacji podatkowych i zamieszczanie ich na stronie internetowej,
5)
współdziałanie z Ministerstwem Finansów i izbami skarbowymi w monitorowaniu jednolitości stosowania prawa podatkowego.
§  4.
1.
Przy izbie skarbowej mogą być utworzone gospodarstwa pomocnicze, powoływane na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Do zadań gospodarstwa pomocniczego może należeć:

- organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie finansów, prawa finansowego, prawa gospodarczego, postępowania administracyjnego, pozostałych gałęzi prawa oraz obsługi komputerów,

- prowadzenie działalności wydawniczej.

3.
Inne zadania gospodarstwa pomocnicze mogą wykonywać za zgodą Ministra Finansów.
§  5.
1.
Dyrektor izby skarbowej nadaje, na podstawie statutu, regulamin organizacyjny izby.
2.
(skreślony).
3.
Regulamin organizacyjny powinien określać:
1)
strukturę organizacyjną izby, w tym ośrodków zamiejscowych,
2)
szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych, a w zakresie ośrodków zamiejscowych także wskazanie:
a)
urzędów skarbowych, w stosunku do których ośrodki zamiejscowe wykonują orzecznictwo w drugiej instancji,
b)
ośrodków zamiejscowych urzędu kontroli skarbowej, w stosunku do których ośrodek zamiejscowy izby skarbowej wykonuje orzecznictwo w drugiej instancji w zakresie decyzji wydawanych przez inspektorów kontroli skarbowej,
c)
urzędów skarbowych, w stosunku do których ośrodek zamiejscowy realizuje zadania informatyczne,
3)
zasady pracy izby skarbowej, w tym ośrodków zamiejscowych,
4)
zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i wicedyrektora (wicedyrektorów),
5)
zakres stałych uprawnień - wicedyrektora (wicedyrektorów), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania stanowiska izby w określonych sprawach.
4.
Dyrektor izby skarbowej ustala zakresy czynności pracowników izby skarbowej, w tym pracowników ośrodków zamiejscowych
§  6.
1.
Dyrektor izby skarbowej przesyła regulamin organizacyjny izby skarbowej Ministrowi Finansów.
2.
Minister Finansów, w przypadku stwierdzenia niezgodności regulaminu organizacyjnego izby skarbowej ze statutem oraz innymi obowiązującymi przepisami, uchyla regulamin.
§  7.
Regulamin organizacyjny izby skarbowej powinien być wywieszony na tablicy ogłoszeń w siedzibie izby.

ZAŁĄCZNIK Nr 3 24

WYKAZ SIEDZIB OŚRODKÓW ZAMIEJSCOWYCH IZB SKARBOWYCH*)

1. Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodki w Ciechanowie, Radomiu i Siedlcach

2. Izba Skarbowa w Białymstoku Ośrodek w Suwałkach

3. (uchylony)

4. Izba Skarbowa w Gdańsku Ośrodek w Słupsku

5. Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodki w Bielsku-Białej i Częstochowie

6. Izba Skarbowa w Krakowie Ośrodki w Nowym Sączu i Tarnowie

7. Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek w Zamościu

8. Izba Skarbowa w Łodzi Ośrodki w Piotrkowie Trybunalskim i Sieradzu

9. Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek w Elblągu

10. Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodki w Kaliszu i Pile

11. Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek w Krośnie

12. Izba Skarbowa w Szczecinie Ośrodek w Koszalinie

13. Izba Skarbowa we Wrocławiu Ośrodki w Jeleniej Górze, Legnicy i Wałbrzychu

14. Izba Skarbowa w Zielonej Górze Ośrodek w Gorzowie Wielkopolskim

*) Izba Skarbowa w Kielcach i Izba Skarbowa w Opolu nie posiadają ośrodków zamiejscowych.

ZAŁĄCZNIK Nr 4 25

WYKAZ SIEDZIB BIUR INFORMACJI PODATKOWEJ

1. Izba Skarbowa w Bydgoszczy

- Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu

2. Izba Skarbowa w Katowicach

- Biuro Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej

3. Izba Skarbowa w Poznaniu

- Biuro Informacji Podatkowej w Lesznie

4. Izba Skarbowa w Warszawie

- Biuro Informacji Podatkowej w Płocku

1 § 1 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 14 z dnia 4 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MF.98.26.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 27 z dnia 9 września 2003 r. (Dz.Urz.MF.03.13.72) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2003 r.

2 § 1 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.
3 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 27 z dnia 9 września 2003 r. (Dz.Urz.MF.03.13.72) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2003 r.
4 § 3 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 7 z dnia 3 kwietnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.02.5.23) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 kwietnia 2002 r.
5 § 3 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.
6 § 3 ust. 6 skreślony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.
7 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 9 września 2003 r. (Dz.Urz.MF.03.13.72) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2003 r.
8 § 5a skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.
9 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.
10 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 14 z dnia 4 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MF.98.26.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
11 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 27 z dnia 9 września 2003 r. (Dz.Urz.MF.03.13.72) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2003 r.
12 § 7 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 15 z dnia 27 grudnia 2001 r. (Dz.Urz.MF.01.11.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

13 § 8:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 14 z dnia 4 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MF.98.26.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 27 z dnia 9 września 2003 r. (Dz.Urz.MF.03.13.72) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2003 r.

14 § 9 ust. 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 14 z dnia 4 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MF.98.26.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 15 z dnia 27 grudnia 2001 r. (Dz.Urz.MF.01.11.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.

15 § 9 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.
16 § 9 ust. 6 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.
17 § 11a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
18 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 14 z dnia 4 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MF.98.26.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
19 § 12 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
20 § 13 skreślony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 15 z dnia 27 grudnia 2001 r. (Dz.Urz.MF.01.11.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2002 r.
21 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 14 z dnia 4 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MF.98.26.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 1 z dnia 20 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MF.00.3.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 15 z dnia 27 grudnia 2001 r. (Dz.Urz.MF.01.11.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 27 z dnia 9 września 2003 r. (Dz.Urz.MF.03.13.72) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

22 Załącznik nr 1a:

-dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 14 z dnia 24 maja 2004 r. (Dz.Urz.MF.04.6.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

23 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 14 z dnia 4 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MF.98.26.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 1 z dnia 20 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MF.00.3.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 1 z dnia 20 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MF.00.3.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 marca 2000 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 15 z dnia 27 grudnia 2001 r. (Dz.Urz.MF.01.11.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 7 z dnia 3 kwietnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.02.5.23) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 kwietnia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 24 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MF.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 27 z dnia 9 września 2003 r. (Dz.Urz.MF.03.13.72) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 14 z dnia 24 maja 2004 r. (Dz.Urz.MF.04.6.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.

24 Załącznik nr 3:

-zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 14 z dnia 4 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MF.98.26.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.

25 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 22 z dnia 3 listopada 2005 r. (Dz.Urz.MF.05.12.120) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.