Organizacja systemu dyżurów w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MSZ.2006.1.16
Akt utracił moc Wersja od: 3 lutego 2006 r.
DECYZJA Nr 3
DYREKTORA GENERALNEGO SŁUŻBY ZAGRANICZNEJ
z dnia 3 lutego 2006 r.
w sprawie organizacji systemu dyżurów w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
§ 1.
1.
System dyżurów w Ministerstwie Spraw Zagranicznych zapewnia przepływ informacji oraz ciągłość wykonywania podstawowych zadań Ministerstwa Spraw Zagranicznych w sytuacjach niecierpiących zwłoki poza godzinami pracy urzędu oraz w dni wolne od pracy.2.
Do zadań komórki organizacyjnej zapewniającej obsługę systemu dyżurów należy w szczególności: 1)
udzielanie informacji publicznej, w zakresie określonym w załączniku do decyzji; 2)
prowadzenie bazy danych teleadresowych placówek zagranicznych i centrali ministerstwa; 3)
informowanie osoby pełniącej dyżur, o którym mowa w § 4, zwanej dalej "dyrektorem dyżurnym" oraz, według właściwości, dyrektorów komórek organizacyjnych MSZ oraz innych osób odpowiedzialnych za prowadzenie określonego rodzaju spraw o wydarzeniach niecierpiących zwłoki, wymagających podjęcia działania z ich strony oraz podejmowanie, w uzgodnieniu z tymi osobami, niezbędnych działań; 4)
gromadzenie informacji przekazywanych przez placówki zagraniczne, w tym informacji nadsyłanych clarisami i depeszami, oraz przekazywanie ich według właściwości komórkom organizacyjnym; 5)
odbiór i przechowywanie przesyłek przychodzących po godzinach pracy urzędu; 6)
dysponowanie środkami transportu służbowego po godzinach pracy urzędu.§ 2.
1.
Obsługę systemu dyżurów zapewniają: 1)
pracownik odpowiedzialny za organizację systemu dyżurów; 2)
pracownicy zatrudnieni na stanowiskach dyżurnych, zwani dalej "dyżurnymi"; 3)
dyrektor dyżurny.2.
Pracownik odpowiedzialny za organizację systemu dyżurów odpowiada za organizację i funkcjonowanie systemu dyżurów, w szczególności planuje i przedstawia do zatwierdzenia dyrektorowi Biura Dyrektora Generalnego harmonogram dyżurów oraz dyżurów dyrektorów komórek organizacyjnych MSZ.§ 3.
1.
Dyżurni, z zastrzeżeniem ust. 2, podlegają bezpośrednio pracownikowi, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.2.
W trakcie dyżuru i w zakresie zadań związanych z jego pełnieniem dyżurny podlega służbowo dyrektorowi dyżurnemu.3.
Dyżurny nie udziela wypowiedzi przedstawicielom środków masowego przekazu.§ 4.
1.
Dyżurni wykonują pracę w systemie zmianowym.2.
Ustala się rozkład i wymiar czasu pracy dyżurnego:a)
I zmiana - rozpoczyna się o godzinie 8.00, a kończy o godzinie 20.00,b)
II zmiana - rozpoczyna się o godzinie 20.00, a kończy o godzinie 8.00 dnia następnego.3.
Wymiar czasu pracy dyżurnego wynosi 12 godzin.§ 5.
1.
Dyżurny po ukończeniu II zmiany może przystąpić ponownie do pracy nie wcześniej niż po upływie 24 godzin.2.
Dyżurny po ukończeniu I zmiany może przystąpić ponownie do pracy nie wcześniej niż po upływie 12 godzin.§ 6.
1.
Dyżury pełnione są w wyznaczonym pomieszczeniu w gmachu Ministerstwa Spraw Zagranicznych.2.
Dyżurny może opuścić pomieszczenie, w którym pełni dyżur, wyłącznie na polecenie dyrektora dyżurnego.3.
Dyżurny nie może opuścić stanowiska pracy przed przybyciem dyżurnego zmieniającego.§ 7.
Uprawnienia pracowników z tytułu pracy w porze nocnej oraz w dni wolne od pracy określają przepisy odrębne.§ 8.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz ich zastępcy są obowiązani do pełnienia dyżurów poza godzinami pracy urzędu i, z zastrzeżeniem ust. 4, poza siedzibą urzędu.2.
Dyżur, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w dni pracy urzędu o godzinie 16.15 i kończy się o godzinie 8.15 dnia następnego, a w dni niebędące dniami pracy urzędu od godziny 8.15 do godziny 8.15 dnia następnego.3.
Dyrektor dyżurny obowiązany jest pozostawać w gotowości do nawiązania bezpośredniego kontaktu telefonicznego z dyżurnym i przybycia do urzędu w razie zaistnienia takiej potrzeby.4.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor dyżurny pełni dyżur w siedzibie urzędu.5.
Do dnia 25 każdego miesiąca dyrektorzy komórek organizacyjnych przekazują dyrektorowi Biura Dyrektora Generalnego informację o planowanych w następnym miesiącu terminach urlopów i wyjazdów służbowych własnych i swoich zastępców.6.
W przypadku niemożności przystąpienia do pełnienia dyżuru, w szczególności z powodu choroby, osoba wyznaczona do pełnienia dyżuru dyrektorskiego obowiązana jest wyznaczyć zastępcę i powiadomić o tym pracownika odpowiedzialnego za organizację systemu dyżurów.§ 9.
1.
Zadaniem dyrektora dyżurnego jest pozostawanie w gotowości do podjęcia działań innych niż określone w § 1 ust 2.2.
W przypadku otrzymania od dyżurnego informacji dyrektor dyżurny dokonuje oceny sytuacji i w razie potrzeby: 1)
wydaje dyżurnemu polecenia i nadzoruje ich wykonanie; 2)
informuje właściwego sekretarza stanu lub podsekretarza stanu oraz dyrektora generalnego służby zagranicznej o istotnych wydarzeniach, które miały miejsce w trakcie dyżuru; 3)
wzywa dyrektora właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych do przekazania szczegółowych instrukcji dyżurnemu lub do stawienia się do pracy w sytuacji, gdy zachodzi potrzeba podjęcia natychmiastowych działań w urzędzie; 4)
udziela informacji środkom masowego przekazu.§ 10.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych, w zakresie właściwości kierowanych przez nich komórek organizacyjnych, są odpowiedzialni za przekazywanie niezbędnych informacji do bazy danych teleadresowych.§ 11.
Dyrektor Zarządu Obsługi MSZ jest odpowiedzialny za stworzenie i utrzymywanie organizacji i czasu pracy kierowców w taki sposób, aby zabezpieczyć potrzeby Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwłaszcza poza godzinami pracy urzędu.§ 12.
Na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej ministerstwa dyrektor generalny służby zagranicznej może ustalić w trybie i na zasadach określonych w rozdziale V Regulaminu pracy Ministerstwa Spraw Zagranicznych i placówek zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. z 2004 r. Nr 2, poz. 24) rozkład czasu pracy pracowników pełniących dyżur w komórce organizacyjnej.§ 13.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
Dyżurny udziela informacji publicznej w zakresie dotyczącym:
1)
organizacji resortu spraw zagranicznych, właściwości komórek organizacyjnych ministerstwa oraz placówek zagranicznych, zakresu zadań sekretarza stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, obsady kierowniczych stanowisk w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i stanowisk kierowników placówek zagranicznych, godzin pracy ministerstwa i placówek zagranicznych; 2)
pomocy konsularnej udzielanej przez placówki zagraniczne obywatelom polskim; 3)
informacji adresowych, numerów telefonów, faksów, adresów poczty elektronicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i w placówkach zagranicznych; 4)
zasad i trybu załatwiania skarg i wniosków w resorcie spraw zagranicznych; 5)
adresów i numerów telefonów przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych państw obcych i organizacji międzynarodowych w Rzeczypospolitej Polskiej; 6)
innego rodzaju informacji publicznej, o ile taka informacja zostanie przekazana w celu jej rozpowszechniania.