Organizacja średnich szkół zawodowych (liceum zawodowego, technikum zawodowego i liceum ekonomicznego, księgarskiego, medycznego oraz policealnego studium zawodowego).

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1980.2.9

Akt utracił moc
Wersja od: 21 stycznia 1980 r.

ZARZĄDZENIE Nr KZ2-0162-1/79
MINISTRA OŚWIATY I WYCHOWANIA
z dnia 29 grudnia 1979 r.
w sprawie organizacji średnich szkół zawodowych (liceum zawodowego, technikum zawodowego i liceum ekonomicznego, księgarskiego, medycznego oraz policealnego studium zawodowego)

Na podstawie art. 37 oraz 39 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz.U. Nr 32, poz. 160 z późniejszymi zmianami) oraz w związku z § 3, pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 lipca 1976 r. w sprawie określenia szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania oraz nadzoru pedagogicznego nad nimi (Dz.U. Nr 29, poz. 171) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się statuty do średnich szkół zawodowych dla młodzieży niepracującej, a mianowicie:
1)
liceum zawodowego (załącznik nr 1),
2)
technikum zawodowego i liceum ekonomicznego, księgarskiego oraz medycznego (załącznik nr 2),
3)
policealnego studium zawodowego (załącznik nr 3).
§  2.
W szkołach, o których mowa w § 1, pkt 2) i 3) mogą być prowadzone wydziały dla pracujących (stacjonarne i zaoczne). Organizację nauczania w tych wydziałach okręcili statut średnich szkół zawodowych dla pracujących.
§  3.
Szkoły, o których mowa w § 1, mogą być prowadzone w ramach zbiorczego zakładu szkolnego. W tym przypadku statut określonej szkoły obowiązuje ze zmianami wynikającymi ze statutu zbiorczego zakładu szkolnego.
§  4.
1.
Postanowienia zarządzenia mają zastosowanie do szkół wymienionych w § 1, bez względu na ich resortowe podporządkowanie.
2.
Postanowienia zarządzenia mają również zastosowanie do szkół wymienionych w § 1, prowadzonych przez instytucje społeczne oraz organizacje spółdzielcze.
3.
Na wniosek resortu (centralnego urzędu) prowadzącego szkoły zawodowe mogą być wprowadzane przez Ministra Oświaty i Wychowania zmiany do statutów szkół, o których mowa w § 1, uzasadnione specyfiką procesu kształcenia.
§  5.
Tracą moc zarządzenia:

- Ministra Oświaty z dnia 4 listopada 1966 r. w sprawie statutu technikum - liceum zawodowego (Dz. Urz. Min. Ośw. Nr 15, poz. 181, zm.: Dz. Urz. Min. Ośw. i Szk. Wyższ. z 1970 r. Nr B-11, poz. 83, Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. z 1973 r. Nr 8, poz. 52),

- Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 maja 1969 r. w sprawie kształcenia zawodowego uczniów po ukończeniu klasy II lub I liceum ogólnokształcącego (Dz. Urz. Min. Ośw. i Szk. Wyższ. Nr B-9, poz. 73),

- Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 listopada 1971 r. w sprawie organizacji liceów zawodowych mi. Urz. Min. Ośw. i Szk. Wyższ. Nr B-15, poz. 97, zm.: Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. z 1973 r. Nr 8, poz. 53),

- Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 11 kwietnia 1973 r. w sprawie policealnego studium zawodowego (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 7, poz. 46, zm.: 1974 r. Nr 3, poz. 18 i Nr 6, poz. 43).

§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od 1 sierpnia 1980 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT

LICEUM ZAWODOWEGO

I. Postanowienia wstępne

§  1.
Statut liceum zawodowego określa cele i zasady organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w liceum.
§  2.
Ilekroć w statucie jest mowa o "liceum" należy przez to rozumieć szkołę średnią dla młodzieży niepracującej, która kształci kwalifikowanych robotników ze średnim wykształceniem ogólnym lub pracowników o równorzędnych kwalifikacjach.

II. Cele kształcenia i wychowania

§  3.
1.
Kształcenie i wychowanie w liceum ma na celu:
a)
zapewnienie wszechstronnego rozwoju uczniów i wychowanie ich na świadomych, twórczych obywateli Polski Ludowej, zaangażowanych ideowo w budowę rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego, a w szczególności:

– kształtowanie postawy ideowo-moralnej w duchu wychowania socjalistycznego i internacjonalizmu,

– rozwijanie szacunku do pracy i ludzi pracy,

– pogłębianie poczucia obowiązku i dyscypliny pracy oraz poszanowania i pomnażania mienia społecznego,

– rozwijanie samorządnych form działalności młodzieży,

– wdrażanie uczniów do samokształcenia i systematycznego podnoszenia wiedzy technicznej i ekonomicznej oraz kultury zawodowej i ogólnej,

– wskazywanie potrzeby związku wiedzy z praktyką zawodową,

– rozwijanie wśród młodzieży przekonania o konieczości poszanowania przyrody i troski o środowisko naturalne;

b)
teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczniów do wykonywania zawodu robotnika wykwalifikowanego lub pracownika o równorzędnych kwalifikacjach, które wymagają średniego wykształcenia ogólnego;
c)
zapewnienie uczniom średniego wykształcenia ogólnego niezbędnego do wykonywania zawodu i umożliwiającego podjęcia studiów w szkołach wyższych (po złożeniu egzaminu dojrzałości).
2.
Cele, o których mowa w ust. 1, osiąga liceum podejmując zadania dydaktyczno-wychowawcze, prowadzone w ramach zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych oraz działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej we współdziałaniu z zakładami pracy, komitetem rodzicielskim i opiekuńczym szkoły, domami kultury, rodzicami, organizacjami młodzieżowymi, a także przedstawicielami organizacji uczniowskich oraz organizacjami naukowymi i stowarzyszeniami branżowymi.

III. Organizacja liceum

§  4.
Nauka w liceum jest oparta na podbudowie programowej szkoły podstawowej. Czas trwania nauki wynosi cztery lata.
§  5.
1.
Otwarcie, przekształcenie lub likwidacja liceum następuje na podstawie decyzji wydanej z upoważnienia wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) przez kuratora oświaty i wychowania.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, dotyczące liceów prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania są wydawane na wniosek lub w uzgodnieniu z właściwym ministrem.
3.
Szczegółowe zasady otwierania, przekształcenia i likwidacji szkół określają odrębne przepisy.
§  6.
Układ przedmiotów i tygodniowy wymiar godzin nauczania przeznaczony na ich realizację określają plany nauczania, a treści kształcenia - programy nauczania, zatwierdzone przez Ministra Oświaty i Wychowania.
§  7.
1.
Liceum może kształcić w zakresie jednego lub kilku zawodów przewidzianych dla tego typu szkół w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.
2.
W przypadku istnienia w liceum zawodów zaliczonych do różnych grup zawodowych, kuratorium oświaty i wychowania może utworzyć wydziały, obejmujące powyżej 10 oddziałów tej samej grupy.
§  8.
Liceum może prowadzić warsztaty szkolne, które stanowią integralną część szkoły. Szczegółową organizację warsztatów szkolnych określają odrębne przepisy.
§  9.
W liceum na zasadach określonych odrębnymi przepisami działa laboratorium szkolne i biblioteka szkolna. Liceum może prowadzić także świetlice, oraz inne komórki niezbędne do prawidłowej realizacji celów kształcenia i wychowania.
§  10.
Liceum może prowadzić internat szkolny, przeznaczony dla zamiejscowych uczniów, którego szczegółową organizację określają odrębne przepisy.

IV. Organizacja kształcenia i wychowania

§  11.
1.
Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy (semestry).
2.
Szczegółowe terminy rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz podział na okresy (semestry) określa Minister Oświaty i Wychowania.
3.
Dniami wolnymi od nauki szkolnej są dni ustawowo wolne od pracy, ferie szkolne i inne dni ustalone przez Ministra Oświaty i Wychowania.
§  12.
1.
Kształcenie i wychowanie w liceum opiera się na pracy z uczniami nauczyciela i instruktora praktycznej nauki zawodu w zakładach pracy, a także na samodzielnej pracy ucznia oraz na pracy w zespołach i organizacjach uczniowskich.
2.
Praca dydaktyczno-wychowawcza obejmuje zajęcia w:

- salach przedmiotowych,

- laboratorium (pracowni specjalistycznej),

- warsztatach szkolnych (w zakładach pracy),

- kołach naukowych, zespołach zainteresowań i innych formach a także zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

a także

- prace społecznie użyteczne organizowane na rzecz szkoły i środowiska,

- samodzielną pracę ucznia.

§  13.
Zajęcia dydaktyczne w liceum odbywają się w zespole klasowym, złożonym z uczniów, uczących się w danym roku szkolnym wg jednego programu nauczania określonego dla danego zawodu.
§  14.
1.
Praktyczna nauka zawodu stanowi integralną część programu nauczania i wychowania. Powinna odbywać się w warsztatach (laboratoriach) szkolnych własnych lub szkół zawodowych, a także w zakładach pracy na podstawie umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej między liceum a zakładem pracy.
2.
Zasady organizowania praktycznej nauki zawodu w uspołecznionych zakładach pracy określają odrębne przepisy.
§  15.
Przy nauczaniu niektórych przedmiotów ogólnokształcących, teoretycznych zawodowych i praktycznej nauki zawodu klasy (oddziały) mogą być dzielone na grupy. Zasady podziału na grupy określają odrębne przepisy.
§  16.
1.
Godzina lekcyjna przedmiotów ogólnokształcących i teoretycznych zawodowych trwa 45 minut, a praktycznej nauki zawodu - 55 minut.
2.
Godzina pracy w bibliotece, w świetlicy, w kole zainteresowań, w kole naukowym i w internacie trwa 60 minut.
3.
W liceum organizuje się w czasie zajęć dydaktycznych przerwy przeznaczone na przeprowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych oraz przerwy międzylekcyjne. Zasady organizacji ćwiczeń śródlekcyjnych oraz przerw międzylekcyjnych określają odrębne przepisy.
§  17.
1.
Liceum organizuje w miarę potrzeby dożywianie oraz zapewnia pomoc materialną dla uczniów w ramach posiadanych środków.
2.
Liceum w miarę potrzeby umożliwia uczniom zamiejscowym zamieszkanie w internacie lub bursie a ponadto pomaga w umieszczeniu uczniów na stancjach, nad którym jest zobowiązane roztaczać opiekę.
3.
Zasady przyznawania pomocy materialnej uczniom i regulują odrębne przepisy.
§  18.
1.
Rada pedagogiczna jest stałym organem wewnętrznym liceum, powołanym do opracowywania i rozstrzygania spraw dotyczących kształcenia i wychowania oraz opiniowania działalności administracyjnej i spraw wykonywanych na zlecenie władz szkolnych.
2.
Szczegółowy zakres pracy rady pedagogicznej określa odpowiedni regulamin.
§  19.
1.
W liceum działają komisje przedmiotowe, powoływane przez radę pedagogiczną na wniosek dyrektora liceum, w skład których wchodzą nauczyciele uczący tych samych lub pokrewnych przedmiotów oraz instruktorzy zajęć praktycznych z zakładów pracy. Komisja może być utworzona z co najmniej trzech nauczycieli (instruktorów zajęć praktycznych z zakładów pracy).
2.
Do zadań komisji przedmiotowej która współdziała z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną oraz wizytatorem metodykiem przedmiotowym należy:
a)
doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawcze
b)
zapewnienie powiązania treści programowych z wymaganiami produkcyjnymi i usług, odpowiedniego poziomu nauczania i wysokiej sprawności kształcenia oraz korelacji między kształceniem teoretycznym i praktycznym,
c)
aktualizacja programów nauczania przez uwzględnienie najnowszych osiągnięć nauki i techniki oraz zmian zachodzących w technologii i organizacji pracy,
d)
realizowanie uchwał podjętych na posiedzeniach rady pedagogicznej w sprawach metod i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej,
e)
organizowanie pokazowych zajęć dydaktycznych i wymiana doświadczeń w zakresie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej, a także pomoc instruktażowa dla mniej doświadczonych nauczycieli,
f)
ustalanie planu wyposażenia pracowni przedmiotowych oraz warsztatów szkolnych.
3.
Pracą komisji kieruje przewodniczący, wybrany spośród jej członków.
§  20.
W liceum działają:
a)
młodzieżowa organizacja ideowo-wychowawcza i inne organizacje społeczne na zasadach ustalonych przez zarządy główne tych organizacji i Ministra Oświaty i Wychowania
b)
samorząd szkolny, który organizuje działalność uczniowską w zakresie rozwijania zainteresowań zawodowych kulturalnych, sportowych i turystycznych młodzieży, samą pomoc koleżeńską w nauce, samoobsługi oraz inne prace społeczno-użyteczne; szczegółowe zasady organizacji samorządu uczniowskiego określają odrębne przepisy,
c)
spółdzielnia uczniowska, pracująca w oparciu o odpowiednie przepisy.
§  21.
1.
W celu zapewnienia stałego współdziałania rodziców i opiekunów uczniów z liceum w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w liceum działa komitet rodzicielski.
2.
Cele, organizację i zadania komitetu rodzicielskiego określa regulamin komitetu rodzicielskiego, a zasady prowadzenia przez komitet rodzicielski gospodarki finansowe i rachunkowości - instrukcja w sprawie zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości komitetów rodzicielskich.
§  22.
1.
W celu zacieśnienia więzi z zakładami pracy oraz rozwijania współpracy ze środowiskiem, a także podniesienia na wyższy poziom pracy ideowo-politycznej i dydaktycznej liceum współdziała z komitetem opiekuńczym.
2.
Zasady współpracy szkół z zakładami pracy, spełniającymi funkcje opiekuńcze, określają wytyczne Ministra Oświaty i Wychowania, a zakładów pracy ze szkołami wytyczne Prezydium Centralnej Rady Związków Zawodowych.
3.
Zasady współdziałania liceum z organami samorządu miast (wsi i osiedli) oraz zasady wykorzystywania pomieszczeń szkolnych i ich urządzeń przez instytucje pozaszkolną określają odrębne przepisy.
§  23.
1.
Liceum inicjuje udział uzdolnionej młodzieży w zawodach, zwanych "olimpiadami przedmiotowymi", "turniejami" lub "konkursami", które organizują towarzystwa naukowe i inne organizacje i stowarzyszenia w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania.
2.
Tryb i zasady przeprowadzania tych zawodów określają odrębne przepisy.

V. Uczniowie

§  24.
1.
Do klasy pierwszej liceum przyjmuje się absolwentów szkoły podstawowej, którzy nie przekroczyli 18 roku życia.
2.
Kandydat powinien wykazać się zainteresowaniami zawodowymi i sprawnościami niezbędnymi dla danego zawodu a także odpowiednim stanem zdrowia, potwierdzonym zaświadczeniem lekarskim, wystawionym przez lekarza społecznej służby zdrowia lub lekarza szkolnego.
3.
Szczegółowy tryb przyjmowania kandydatów do klasy pierwszej liceum określają odrębne przepisy.
§  25.
Do klasy drugiej liceum może być przyjęty uczeń, który ukończył klasę pierwszą liceum ogólnokształcącego i nie przekroczył 19 roku życia. Ucznia takiego w czasie uczęszczania do klasy drugiej liceum obowiązuje uzupełnienie materiału programowego z przedmiotów występujących w klasie pierwszej liceum zawodowego, w tym także z wiadomości i umiejętności praktycznych. Poza tym uczeń taki musi przedłożyć zaświadczenie lekarskie, o którym mowa w § 24, ust. 2.
§  26.
Prawa i obowiązki ucznia określa kodeks ucznia oraz wewnętrzny regulamin organizacyjno-porządkowy liceum, wydany przez dyrektora.
§  27.
1.
Szczegółowe zasady klasyfikowania, promowania uczniów oraz wydawania świadectw liceum określają odrębne przepisy.
2.
Zasady i tryb składania egzaminu dojrzałości w liceum określa regulamin egzaminu dojrzałości, obowiązujący w szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych.
§  28.
1.
Po ukończeniu nauki w klasie programowo najwyższej uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia liceum zawodowego. Świadectwo to jest dokumentem stwierdzającym posiadanie:

- kwalifikacji zawodowych na poziomie robotnika wykwalifikowanego lub pracownika o równorzędnych kwalifikacjach w odpowiednim zawodzie,

- średniego wykształcenia ogólnego.

2.
Po ukończeniu nauki w klasie programowo najwyższej uczeń może przystąpić do egzaminu dojrzałości. Świadectwo dojrzałości liceum zawodowego jest dokumentem stwierdzającym posiadanie:

- kwalifikacji zawodowych na poziomie robotnika wykwalifikowanego lub pracownika o równorzędnych kwalifikacjach w odpowiednim zawodzie,

- średniego wykształcenia ogólnego,

- uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do szkół wyższych w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

§  29.
Liceum utrzymuje łączność z absolwentami, wykorzystując ich doświadczenia do doskonalenia pracy dydaktycznej i wychowawczej liceum.

VI. Pracownicy

§  30.
Na czele liceum, stoi dyrektor. Prawa, obowiązki, kwalifikacje i tryb powoływania oraz odwoływania dyrektora liceum określają odrębne przepisy.
§  31.
1.
W liceum, w zależności od jego stanu organizacyjnego i zadań, mogą być tworzone inne funkcje kierownicze,

zastępcy (z-ców) dyrektora, kierownika laboratorium i jego zastępcy, kierownika warsztatu i jego zastępcy (z-ców), kierownika internatu i jego zastępca (z-ców), kierownika świetlicy.

2.
Zasady powoływania nauczycieli do wykonywania funkcji kierowniczych w szkołach, o których mowa w ust. 1, regulują odrębne przepisy.
3.
Szczegółowy zakres zadań i obowiązków zastępcy dyrektora oraz innych pracowników wykonywujących funkcje kierownicze określa na piśmie dyrektor liceum.
§  32.
Prawa i obowiązki nauczycieli liceum określa w szczególności ustawa z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (DzU Nr 16, poz. 114 z późniejszymi zmianami) i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze oraz inne akty prawne mające zastosowanie do nauczycieli.
§  33.
Do obowiązków bibliotekarza liceum należy prowadzenie biblioteki szkolnej, informacji naukowo-techniczno-ekonomicznej, właściwy dobór księgozbioru w porozumieniu z dyrektorem i radą pedagogiczną liceum oraz organizowanie i popularyzowanie wśród młodzieży czytelnictwa, zwłaszcza książek i czasopism branżowych.
§  34.
1.
Lekarz szkolny, lekarz stomatolog i higienistka są odpowiedzialni za stan zdrowia oraz higieny młodzieży, a także sprawują nadzór nad stanem higieniczno-sanitarnym pomieszczeń i otoczenia szkoły, internatu i warsztatów szkolnych.
2.
Szczegółowy zakres obowiązków lekarza szkolnego i pracowników powołanych do wykonywania opieki lekarsko-higienicznej określają odrębne przepisy.
§  35.
W celu sprawowania opieki wychowawczej i dydaktycznej nad uczniami w poszczególnych oddziałach, dyrektor wyznacza spośród nauczycieli liceum uczących w danym oddziale, wychowawców klas. Wychowawca powinien w zasadzie prowadzić powierzony mu zespół uczniowski od rozpoczęcia nauki w liceum aż do jej ukończenia.
§  36.
Opiekę wychowawczą nad uczniami w internacie sprawuje kierownik internatu i wychowawcy. Szczegółowy zakres pracy i obowiązków pracowników internatu określają odrębne przepisy.
§  37.
1.
Liceum zatrudnia pracowników ekonomiczno-administracyjnych i pracowników obsługi w trybie i ma zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Sekretarz dyplomowany (sekretarz) organizuje całokształt pracy administracyjnej liceum, kieruje pracą personelu ekonomiczno-administracyjnego i obsługowego oraz jest odpowiedzialny za gospodarkę materialną liceum w zakresie i w sposób ustalony odrębnymi przepisami.
§  38.
W warsztatach szkolnych w razie potrzeby zatrudnia się pracowników ekonomiczno-administracyjnych, inżynieryjno-technicznych, obsługowych i robotników opłacanych z funduszów własnych warsztatów szkolnych. Zasady wynagradzania tych pracowników regulują odrębne przepisy.

VII. Działalność administracyjno-gospodarcza liceum

§  39.
Liceum administruje powierzonym majątkiem, dba o jego należyty stan i zabezpieczenie.
§  40.
1.
Zasady finansowania i prowadzenia gospodarki finansowej oraz materiałowej w liceum określają odrębne przepisy.
2.
W przypadku koncentracji obsługi administracyjno-gospodarczej i finansowo-księgowej, niektóre zakłady, o których mowa w ust. 1, mogą być częściowo lub całkowicie przejęte przez wyspecjalizowane jednostki ekonomiczno-administracyjne szkół.
§  41.
1.
Liceum prowadzi dokumentację w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami, a w szczególności dotyczącą: realizacji planów rozwoju liceum i planów dydaktyczno-wychowawczych, przyjmowania, klasyfikowania i promowania uczniów, wydawania świadectw ukończenia liceum i świadectw dojrzałości liceum zawodowego, przeprowadzania egzaminów dojrzałości, kroniki liceum, zatrudniania i funduszu płac, spraw osobowych i dyscypliny pracy pracowników liceum, działalności administracyjno-gospodarczej i finansowej liceum.
2.
W przypadku likwidacji liceum akta szkolne dotyczące działalności dydaktyczno-wychowawczej przekazuje się protokólarnie do właściwego terenowo kuratorium oświaty i wychowania lub jednostki przez nie wskazanej, a akta dotyczące działalności administracyjnej i dokumenty księgowe do organu sprawującego bezpośredni nadzór lub jednostki przez nie wskazanej w zależności od podporządkowania resortowego.

VIII. Przepisy końcowe

§  42.
Majątek szkolny liceów utrzymywanych przez państwo stanowi własność państwową, a liceów utrzymywanych przez organizacje spółdzielcze oraz instytucje społeczne - własność spółdzielczą lub instytucji społecznej. Majątek szkolny może być przekazywany lub zbywany na zasadach i w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§  43.
Liceum może posiadać własny sztandar.
§  44.
Liceum może ubiegać się o nadanie mu imienia osoby lub instytucji, która swą działalnością służyła idei postępu, walczyła o wyzwolenie narodowe i społeczne, zasłużyła się dla rozwoju oświaty i kultury narodowej lub rozwoju gospodarczego kraju. Imię nadaje liceum kurator oświaty i wychowania na podstawie odrębnych przepisów.
§  45.
1.
Liceum używa pieczęci okrągłej według ustalonego wzoru i treści zgodnej z jego nazwą.
2.
Zasady stosowania pieczęci przez liceum wchodzące w skład zbiorczego zakładu szkolnego regulują odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

STATUT

TECHNIKUM ZAWODOWEGO I LICEUM EKONOMICZNEGO, KSIĘGARSKIEGO, MEDYCZNEGO

I. Postanowienia wstępne

§  1.
Technikum zawodowe i liceum ekonomiczne, księgarskie, medyczne są średnimi szkołami zawodowymi dla młodzieży niepracującej, które kształcą pracowników ze średnimi kwalifikacjami zawodowymi i średnim wykształceniem ogólnym.
§  2.
Statut technikum zawodowego i liceum ekonomicznego, księgarskiego, medycznego określa cele i zasady organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w tych szkołach.
§  3.
Ilekroć w statucie jest mowa o "szkole" należy przez to rozumieć technikum zawodowe i liceum ekonomiczne, księgarskie, medyczne, o których jest mowa w § 1.

II. Cele kształcenia i wychowania

§  4.
1.
Kształcenie i wychowanie w szkole ma na celu:
a)
zapewnienie wszechstronnego rozwoju uczniów i wychowanie ich na świadomych, twórczych obywateli Polski Ludowej, zaangażowanych ideowo w budowę rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego, a w szczególności:

– kształtowanie postawy ideowo-moralnej w duchu wychowania socjalistycznego, patriotyzmu i internacjonalizmu,

– rozwijanie szacunku do pracy i ludzi pracy,

– pogłębianie poczucia obowiązku i dyscypliny pracy oraz poszanowania i pomnażania mienia społecznego,

– rozwijanie samorządnych form działalności młodzieży,

– wdrażanie uczniów do samokształcenia i systematycznego podnoszenia wiedzy oraz kultury zawodowej i ogólnej,

– wskazywanie potrzeby związku wiedzy z praktyką zawodową,

– rozwijanie wśród młodzieży przekonania o konieczności poszanowania przyrody, jej troski o środowisko naturalne;

b)
teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczniów do wykonywania zawodu technika lub innych zawodów równorzędnych w specjalnościach określonych w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego, a zwłaszcza:

– opanowanie umiejętności zawodowych oraz planowania i organizowania procesów pracy,

– poznanie zagadnień postępu technicznego, ekonomicznego, racjonalizatorskiego, wynalazczości, bezpieczeństwa pracy,

– poznanie metod i zasad współpracy w zespole przy organizowaniu i kierowaniu zespołami ludzkimi;

c)
zapewnienie uczniom wykształcenia ogólnego niezbędnego do wykonywania zawodu i umożliwiającego podjęcie studiów w szkołach wyższych (po złożeniu egzaminu dojrzałości).
2.
Cele, o których mowa w ust. 1, osiąga szkoła podejmując zadania dydaktyczno-wychowawcze, prowadzone w ramach zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych oraz działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej we współdziałaniu z zakładami pracy, komitetem rodzicielskim i opiekuńczym szkoły, domami kultury, rodzicami, organizacjami młodzieżowymi, a także przedstawicielami organizacji uczniowskich, organizacjami naukowymi, zwłaszcza ze stowarzyszeniami branżowymi.

III. Organizacja szkoły

§  5.
1.
Nauka w technikum zawodowym i liceum ekonomicznym, księgarskim, medycznym jest oparta na podbudowie programowej szkoły podstawowej lub zasadniczej szkoły zawodowej.
2.
W szkole może być organizowane kształcenie na podbudowie programowej drugiej klasy liceum ogólnokształcącego dla niektórych specjalności.
§  6.
Czas trwania nauki określa nomenklatura zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego i wynosi w szkole na podbudowie programowej:
a)
szkoły podstawowej - cztery lub pięć lat w zależności od zawodu i specjalności,
b)
zasadniczej szkoły zawodowej - dwa, dwa i pół lub trzy lata w zależności od specjalności,
c)
drugiej klasy liceum ogólnokształcącego - trzy lata.
§  7.
1.
Otwarcie, przekształcenie lub likwidacja szkoły następuje na podstawie decyzji wydanej z upoważnienia wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) przez kuratora oświaty i wychowania w porozumieniu z właściwą jednostką administracyjną.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, dotyczące szkół prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania są wydawane na wniosek lub w uzgodnieniu z właściwymi ministrami.
3.
Szczegółowe zasady otwierania, przekształcania i likwidacji szkół określają odrębne przepisy.
§  8.
Układ przedmiotów i tygodniowy wymiar godzin nauczania przeznaczony na ich realizację określają plany nauczania, a treści kształcenia poszczególnych przedmiotów i programy nauczania, zatwierdzone przez Ministra Oświaty i Wychowania.
§  9.
1.
Szkoła może kształcić w zakresie jednej lub kilku specjalności lub zawodach, określonych w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego, w oddziałach na podbudowie programowej szkoły podstawowej, zasadniczej szkoły zawodowej oraz drugiej klasy liceum ogólnokształcącego.
2.
W przypadku istnienia w szkole zawodów i specjalności zaliczanych do różnych grup kuratorium oświaty i wychowania może utworzyć wydział (wydziały), obejmując powyżej 10 oddziałów tej samej grupy.
§  10.
Szkoła może prowadzić warsztaty szkolne, które stanowią integralną część szkoły. Szczegółową organizację warsztatów szkolnych określają odrębne przepisy.
§  11.
W szkole na zasadach określonych odrębnymi przepisami działa laboratorium szkolne i biblioteka szkolna. Szkoła może prowadzić także świetlicę oraz inne komórki niezbędne do prawidłowej realizacji celów kształcenia i wychowania.
§  12.
Szkoła może prowadzić internat szkolny, przeznaczony dla zamiejscowych uczniów, którego szczegółową organizację określają odrębne przepisy.

IV. Organizacja kształcenia i wychowania

§  13.
1.
Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy (semestry).
2.
Szczegółowe terminy rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz podział na okresy (semestry) określa Ministra Oświaty i Wychowania.
3.
Dniami wolnymi od nauki szkolnej są dni ustawowo wolne od pracy, ferie szkolne i inne dni ustalone przez Ministra Oświaty i Wychowania.
§  14.
1.
Kształcenie i wychowanie w szkole opiera się pracy z uczniami nauczyciela i instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakładach pracy, a także na samodzielnej pracy ucznia oraz na pracy w zespołach i organizacjach uczniowskich.
2.
Praca dydaktyczno-wychowawcza obejmuje zajęcia w:

- salach przedmiotowych,

- laboratorium (pracowni specjalistycznej),

- warsztatach szkolnych (w zakładach pracy),

- kołach naukowych, zespołach zainteresowań i innych formach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

a także;

- prace społecznie użyteczne organizowane na rzecz szkoły i środowiska,

- samodzielną pracę ucznia.

§  15.
Zajęcia dydaktyczne w szkole odbywają się w zespole klasowym, złożonym z uczniów, uczących się w danym roku szkolnym wg jednego programu nauczania określonego dla danego zawodu i specjalności.
§  16.
1.
Praktyczna nauka zawodu stanowi integralną część programu nauczania i wychowania. Powinna się ona odbywać w warsztatach szkolnych własnych lub innych szkołach zawodowych, a także w zakładzie pracy na podstawie umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej między szkołą a zakładem pracy.
2.
Zasady organizowania praktycznej nauki zawodu w uspołecznionych zakładach pracy określają odrębne przepisy.
§  17.
Przy nauczaniu niektórych przedmiotów ogólnokształcących i teoretycznych zawodowych oraz praktycznej| nauki zawodu klasy (oddziały) mogą być dzielone na grupy. Zasady podziału na grupy określają odrębne przepisy.
§  18.
1.
Godzina lekcyjna przedmiotów ogólnokształcących i teoretycznych zawodowych trwa 45 minut, a praktycznej nauki zawodu - 55 minut.
2.
Godzina pracy w bibliotece, w świetlicy, w kole zainteresowań, w kole naukowym i w internacie trwa 60 minut.
3.
W szkole organizuje się w czasie zajęć dydaktycznych przerwy przeznaczone na przeprowadzanie ćwiczeń śródlekcyjnych oraz przerwy międzylekcyjne. Zasady organizacji ćwiczeń śródlekcyjnych oraz przerw międzylekcyjnych określają odrębne przepisy.
§  19.
1.
Szkoła organizuje w miarę potrzeby dożywianie oraz zapewnia pomoc materialną dla uczniów w ramach posiadanych środków.
2.
Szkoła w miarę potrzeby umożliwia uczniom zamiejscowym zamieszkanie w internacie lub bursie (ew. w hotelu zakładowym), a ponadto pomaga w umieszczeniu uczniów na stancjach, nad którymi jest zobowiązana roztaczać opiekę.
3.
Zasady przyznawania pomocy materialnej uczniom regulują odrębne przepisy.
§  20.
1.
Rada pedagogiczna jest stałym organem wewnętrznym szkoły, powołanym do opracowywania i rozstrzygania spraw dotyczących kształcenia, wychowania oraz opiniowania działalności administracyjnej szkoły i spraw wykonywanych na zlecenie władz szkolnych.
2.
Szczegółowy zakres pracy rady pedagogicznej określa odpowiedni regulamin.
§  21.
1.
W szkole działają komisje przedmiotowe, powoływane przez radę pedagogiczną na wniosek dyrektora szkoły, w skład których wchodzą nauczyciele uczący tych samych lub pokrewnych przedmiotów oraz instruktorzy zajęć praktycznych z zakładów pracy. Komisja może być utworzona z co najmniej trzech nauczycieli (instruktorów zajęć praktycznych z zakładów pracy).
2.
Do zadań komisji przedmiotowej, która współdziała z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną oraz wizytatorem metodykiem przedmiotowym należy:
a)
doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej,
b)
zapewnienie powiązania, treści programowych z wymaganiami produkcyjnymi lub usług, odpowiedniego poziomu nauczania i wysokiej sprawności kształcenia oraz korelacji między kształceniem teoretycznym i praktycznym,
c)
aktualizacja programów nauczania przez uwzględnianie najnowszych osiągnięć nauki i techniki oraz zmian zachodzących w technologii i organizacji pracy,
d)
realizowanie uchwał podjętych na posiedzeniach rady pedagogicznej w sprawach metod i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej,
e)
organizowanie pokazowych zajęć dydaktycznych i wymiana doświadczeń w zakresie metod i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej, a także pomoc instruktażowa dla mniej doświadczonych nauczycieli,
f)
ustalanie planu wyposażenia pracowni przedmiotowych oraz warsztatów szkolnych.
3.
Pracą komisji kieruje przewodniczący, wybierany spośród jej członków.
§  22.
W szkole działają:
a)
młodzieżowe organizacje ideowo-wychowawcze i inne organizacje społeczne na zasadach ustalonych przez zarządy główne tych organizacji i Ministra Oświaty i Wychowania,
b)
samorząd szkolny, który organizuje działalność uczniowską w zakresie rozwijania zainteresowań zawodowych, kulturalnych, sportowych i turystycznych młodzieży, samopomoc koleżeńską w nauce, samoobsługi oraz inne prace społeczno-użyteczne; szczegółowe zasady organizacji samorządu uczniowskiego określają odrębne przepisy,
c)
spółdzielnie uczniowskie, pracujące w oparciu o odpowiednie przepisy.
§  23.
W celu zapewnienia stałego współdziałania rodziców i opiekunów uczniów w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w szkole działa komitet rodzicielski.

Cele, organizację i zadania komitetu rodzicielskiego określa regulamin komitetu rodzicielskiego, a zasady prowadzenia przez komitet rodzicielski gospodarki finansowej i rachunkowości - instrukcja w sprawie zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości komitetów rodzicielskich.

§  24.
1.
W celu zacieśnienia więzi z zakładami pracy oraz współpracy ze środowiskiem, a także podniesienia na wyższy poziom pracy ideowo-politycznej i dydaktycznej szkoła współdziała z komitetem opiekuńczym.
2.
Zasady współpracy szkół z zakładami pracy, spełniającymi funkcje opiekuńcze, określają wytyczne Ministra Oświaty i Wychowania, a zakładów pracy ze szkołami - wytyczne Prezydium Centralnej Rady Związków Zawodowych.
3.
Zasady współdziałania szkoły z organami samorządu miasta (wsi i osiedli) oraz zasady wykorzystywania pomieszczeń szkolnych i ich urządzeń przez instytucje pozaszkolne określają odrębne przepisy.
§  25.
1.
Szkoła inicjuje udział uzdolnionej młodzieży w zawodach, zwanych "olimpiadami przedmiotowymi", "turniejami" lub "konkursami", które organizują towarzystwa naukowe i inne organizacje i stowarzyszenia w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania.
2.
Tryb i zasady przeprowadzania tych zawodów określają odrębne przepisy.

V. Uczniowie

§  26.
1.
Do klasy pierwszej szkół, o których mowa w § 1, przyjmuje się:
a)
absolwentów szkoły podstawowej, którzy nie przekroczyli 18 roku życia, gdy kształcenie jest oparte na podbudowie programowej szkoły podstawowej,
b)
absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, drugiej klasy liceum ogólnokształcącego, którzy nie przekroczyli 20 roku życia, gdy kształcenie jest oparte na podbudowie programowej zasadniczej szkoły zawodowej lub drugiej klasy liceum ogólnokształcącego.
2.
Do szkoły, opartej na podbudowie programowej zasadniczej szkoły zawodowej może być przyjęty kandydat, który przedłoży świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej w zawodzie określonym w planie nauczania technikum lub liceum.
3.
Kandydaci powinni wykazać się odpowiednimi zainteresowaniami zawodowymi i niezbędnymi dla danego zawodu sprawnościami, a także odpowiednim stanem zdrowia, potwierdzonym zaświadczeniem lekarskim, wystawionym przez lekarza społecznej służby zdrowia lub lekarza szkolnego.
4.
Szczegółowy tryb przyjmowania kandydatów do klasy pierwszej określają odrębne przepisy.
§  27.
Prawa i obowiązki ucznia określa kodeks ucznia oraz wewnętrzny regulamin organizacyjno-porządkowy wydany przez dyrektora szkoły.
§  28.
1.
Szczegółowe zasady klasyfikowania, promowania uczniów oraz wydawania świadectw szkolnych określają odrębne przepisy.
2.
Zasady i tryb składania egzaminu dojrzałości w szkołach, o których mowa w § 1, określa regulamin egzaminu dojrzałości, obowiązujący w szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych.
§  29.
1.
Uczeń, który ukończył w szkole klasę programowo najwyższą otrzymuje świadectwo ukończenia technikum zawodowego lub liceum w zależności, jaką szkołą ukończył. Świadectwo to jest dokumentem stwierdzającym posiadanie:

- średnich kwalifikacji zawodowych,

- uzyskania tytułu technika lub innego tytułu zawodowego, określonego w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,

- średniego wykształcenia ogólnego.

2.
Po ukończeniu nauki w klasie programowo najwyższej uczeń może przystąpić do egzaminu dojrzałości.

Świadectwo dojrzałości technikum zawodowego lub świadectwo dojrzałości liceum (ekonomicznego, medycznego, księgarskiego) jest dokumentem stwierdzającym posiadanie:

- średnich kwalifikacji zawodowych,

- uzyskanie tytułu technika lub innego tytułu zawodowego, określonego w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,

- średniego wykształcenia ogólnego,

- uprawnień do ubiegania się o przyjęcie do szkół wyższych w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§  30.
Szkoła utrzymuje łączność z absolwentami, wykorzystując ich doświadczenia do doskonalenia pracy dydaktycznej i wychowawczej.

VI. Pracownicy

§  31.
Na czele szkoły stoi dyrektor szkoły. Prawa, obowiązki, kwalifikacje i tryb powoływania oraz odwoływania dyrektora szkoły określają odrębne przepisy.
§  32.
1.
W szkole, w zależności od jej stanu organizacyjnego i zadań, mogą być tworzone inne funkcje kierownicze, jak: zastępcy (z-ców) dyrektora, kierownika laboratorium i jego zastępcy, kierownika warsztatu (szkolenia) i jego zastępcy, kierownika wydziału (kierowników wydziałów), kierownika internatu i jego zastępcy (z-ców), kierownika świetlicy.
2.
Zasady powoływania nauczycieli do wykonywania funkcji kierowniczych w szkołach, o których mowa w ust. 1, regulują odrębne przepisy.
3.
Szczegółowy zakres zadań i obowiązków zastępcy dyrektora oraz innych pracowników wykonujących funkcje kierownicze określa na piśmie dyrektor szkoły.
§  33.
Prawa i obowiązki nauczycieli szkoły określa w szczególności ustawa z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (DzU Nr 16, poz. 114 z późniejszymi zmianami) i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze oraz inne akty prawne mające zastosowanie do nauczycieli.
§  34.
Do obowiązków bibliotekarza szkoły należy prowadzenie biblioteki szkolnej, informacji naukowo-techniczno-ekonomicznej, właściwy dobór księgozbioru uzgadniany z dyrektorem i radą pedagogiczną oraz organizowanie i popularyzowanie wśród młodzieży czytelnictwa, zwłaszcza książek i czasopism branżowych.
§  35.
1.
Lekarz szkolny, lekarz stomatolog i higienistka są odpowiedzialni za stan zdrowia oraz higieny młodzieży, a także sprawują nadzór nad stanem higieniczno-sanitarnym pomieszczeń i otoczenia szkoły, internatu i warsztatów szkolnych.
2.
Szczegółowy zakres obowiązków lekarza szkolnego i pracowników powołanych do wykonywania opieki lekarsko-higieniczej określają odrębne przepisy.
§  36.
W celu sprawowania opieki wychowawczej i dydaktycznej nad uczniami w poszczególnych oddziałach dyrektor wyznacza spośród nauczycieli szkoły uczących w danym zespole wychowawców klas. Wychowawca powinien w zasadzie prowadzić powierzony mu zespół uczniowski od rozpoczęcia nauki w szkole, aż do jej ukończenia.
§  37.
Opiekę wychowawczą nad uczniami w internacie sprawuje kierownik internatu i wychowawcy. Szczegółowy zakres pracy i obowiązków pracowników internatu określają odrębne przepisy.
§  38.
1.
Szkoła zatrudnia pracowników ekonomiczno-administracyjnych i pracowników obsługi w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Sekretarz dyplomowany (sekretarz) organizuje całokształt pracy administracyjnej szkoły, kieruje pracą personelu ekonomiczno-administracyjnego oraz obsługowego. Jest on odpowiedzialny za gospodarkę materialną szkoły w zakresie i w sposób ustalony odrębnymi przepisami.
§  39.
W warsztatach szkolnych w razie potrzeby zatrudnia się pracowników ekonomiczno-administracyjnych, inżynieryjno-technicznych, obsługowych oraz robotników opłacanych z funduszów własnych warsztatów szkolnych. Zasady wynagradzania tych pracowników regulują odrębne przepisy.

VII. Działalność administracyjno-gospodarcza szkoły

§  40.
Szkoła administruje powierzonym majątkiem, dba o jego należyty stan i zabezpieczenie.
§  41.
1.
Zasady finansowania i prowadzenia gospodarki finansowej oraz materiałowej w szkole określają odrębne przepisy.
2.
W przypadku koncentracji obsługi administracyjno-gospodarczej i finansowo-księgowej, niektóre zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być częściowo lub całkowicie przejęte przez wyspecjalizowane jednostki ekonomiczno-administracyjne szkół.
§  42.
1.
Szkoła prowadzi dokumentację w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami, a w szczególności dotyczącą: realizacji planów rozwoju szkoły i planów dydaktyczno-wychowawczych, przyjmowania, klasyfikowania i promowania uczniów, wydawania świadectw ukończenia szkoły i świadectw dojrzałości, przeprowadzania egzaminów dojrzałości, kroniki szkoły, zatrudniania i funduszu płac, spraw osobowych i dyscypliny pracy pracowników szkoły, działalności administracyjno-gospodarczej i finansowej szkoły.
2.
W przypadku likwidacji szkoły akta szkolne dotyczące działalności dydaktyczno-wychowawczej przekazuje się protokolarnie do właściwego terenowo kuratorium oświaty i wychowania lub jednostki przez nie wskazanej, a akta dotyczące działalności administracyjnej i dokumenty księgowe do organu sprawującego bezpośredni nadzór lub jednostki przez nie wskazanej w zależności od podporządkowania resortowego.

VIII. Przepisy końcowe

§  43.
Majątek szkolny szkół utrzymywanych przez państwo stanowi własność państwa, a szkół utrzymywanych przez organizacje spółdzielcze oraz instytucje społeczne - własność spółdzielczą lub instytucji społecznej. Majątek szkolny może być przekazywany lub zbywany na zasadach i w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§  44.
Szkoła może posiadać własny sztandar.
§  45.
Szkoła może się ubiegać o nadanie jej imienia osoby lub instytucji, która swą działalnością służyła idei postępu, walczyła o wyzwolenie narodowe i społeczne, zasłużyła się dla rozwoju oświaty i kultury narodowej lub rozwoju gospodarczego kraju.

Imię nadaje szkole kurator oświaty i wychowania na podstawie odrębnych przepisów.

§  46.
1.
Szkoła używa pieczęci okrągłej według ustalonego wzoru i treści zgodnej z jej nazwą.
2.
Zasady stosowania pieczęci przez szkoły wchodzące w skład zbiorczego zakładu szkolnego regulują odrębne przepisy,

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

STATUT

POLICEALNEGO STUDIUM ZAWODOWEGO

I. Postanowienia wstępne

§  1.
Policealne studium zawodowe przygotowuje niepracujących absolwentów liceów ogólnokształcących do pracy zawodowej w zawodach robotniczych i równorzędnych lub w zawodach i specjalnościach wymagających średnich kwalifikacji zawodowych.
§  2.
Statut policealnego studium zawodowego określa cele i zasady organizacji pracy dydaktyczno-wychowawcze a także prawa i obowiązki słuchaczy.
§  3.
Ilekroć w statucie jest mowa o "studium" należy przez to rozumieć policealne studium zawodowe, o którym mowa w § 1.

II. Cele kształcenia i wychowania

§  4.
1.
Kształcenie i wychowanie w studium ma na celu:
a)
zapewnienie wszechstronnego rozwoju słuchaczy i wychowania ich na świadomych, twórczych obywateli Polski Ludowej, zaangażowanych ideowo w budowę rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego, a w szczególności:

– wychowanie według zasad socjalistycznej moralności i współżycia społecznego, patriotyzmu i internacjonalizmu

– rozwijanie szacunku do pracy i ludzi pracy

– kształtowanie przekonania o społecznej, ekonomicznej i moralnej wyższości socjalistycznego ustroju społecznego nad ustrojem kapitalistycznym,

– wskazywanie potrzeby związku wiedzy z praktyką zawodową,

– rozwijanie kultury pracy, opartej na postępie technicznym, ekonomicznym, organizacyjnym, współzawodnictwie i racjonalizacji procesów pracy,

b)
teoretyczne i praktyczne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu, poprzez stworzenie słuchaczom pewnych możliwości do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych absolwentom w pracy zawodowej i działalności społeczno-politycznej.
2.
Cele, o których mowa w ust. 1, osiąga studium podejmując zadania dydaktyczno-wychowawcze, prowadzone w ramach zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych oraz działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej we współdziałaniu z zakładami pracy, komitetem opiekuńczym studium organizacjami młodzieżowymi, samorządem słuchaczy, organizacjami naukowymi, a zwłaszcza ze stowarzyszeniami branżowymi.

III. Organizacja studium

§  5.
Czas trwania nauki w studium określa nomenklatura zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego i wynosi:
a)
w studiach kształcących w zawodach robotniczych i równorzędnych od 0,5 do 1 roku,
b)
w studiach kształcących w zawodach i specjalnościach wymagających średnich kwalifikacji zawodowych - 1,5 do 2,5 roku.
§  6.
1.
Otwarcie, przekształcenie lub likwidacja studium następuje na podstawie decyzji wydanej z upoważnienia wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) przez kuratora oświaty i wychowania.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, dotyczące studium prowadzonego poza resortem oświaty i wychowania są wydawane na wniosek lub w uzgodnieniu z właściwym ministrem.
3.
Szczegółowe zasady otwierania, przekształcania i likwidacji studium określają odrębne przepisy.
§  7.
1.
Studium może kształcić w jednej lub kilku specjalności lub zawodach określonych w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.
2.
W przypadku istnienia w studium zawodów i specjalności zaliczanych do różnych grup kształcenia kuratorium oświaty i wychowania może utworzyć wydział (wydziały) obejmujący powyżej 10 oddziałów tej samej grupy.
§  8.
Studium może prowadzić warsztaty szkolne, które stanowią integralną część studium. Szczegółową organizację warsztatów szkolnych określają odrębne przepisy.
§  9.
W studium, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, działa laboratorium szkolne i biblioteka szkolna. Studium może także prowadzić świetlicę. Opiekę nad świetlicą sprawuje samorząd słuchaczy lub inna organizacja słuchaczy działająca na terenie studium.
§  10.
Studium może prowadzić internat szkolny (dom puchacza), przeznaczony dla zamiejscowych słuchaczy, którego organizację określają odrębne przepisy.

IV. Organizacja kształcenia i wychowania

§  11.
1.
Zajęcia dydaktyczne w studium odbywają się w oddziale semestralnym, złożonym ze słuchaczy uczących się w danym roku szkolnym wszystkich obowiązujących przedmiotów według wspólnego programu nauczania, określonego dla danego zawodu i specjalności.
2.
Studium realizuje program nauczania według układu semestralnego. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry: jesienny i wiosenny.
3.
Szczegółowe terminy rozpoczęcia i zakończenia semestrów oraz roku szkolnego określa Minister Oświaty i Wychowania.
4.
Dniami wolnymi od nauki szkolnej są dni ustawowo wolne od pracy, ferie szkolne i inne dni ustalone przez Ministra Oświaty i Wychowania.
§  12.
Układ przedmiotów i tygodniowy wymiar godzin nauczania, przeznaczony na ich realizację określają plany nauczania, a treści kształcenia poszczególnych przedmiotów - programy nauczania, zatwierdzone przez Ministra Oświaty i Wychowania.
§  13.
1.
Kształcenie i wychowanie w studium opiera się na pracy nauczyciela ze słuchaczami, a także na samodzielnej pracy słuchaczy oraz w zespołach i organizacjach słuchaczy.
2.
Praca dydaktyczno-wychowawcza obejmuje zajęcia w:

- salach przedszkolnych,

- laboratorium (pracowni specjalistycznej),

- warsztatach szkolnych (w zakładach pracy),

- kołach naukowych, zespołach zainteresowań i innych formach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

- także prace społecznie użyteczne organizowane na rzecz studium i środowiska,

- samodzielną pracę słuchacza.

§  14.
1.
Praktyczna nauka zawodu stanowi integralną część programu nauczania i wychowania. Może się odbywać w warsztatach szkolnych własnych lub innych szkół zawodowych, a także w zakładzie pracy na podstawie umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej między szkołą a zakładem pracy.
2.
Zasady organizowania praktycznej nauki zawodu w uspołecznionych zakładałach pracy określają odrębne przepisy.
§  15.
Przy nauczaniu niektórych przedmiotów teoretycznych i praktycznej nauki zawodu oddziały semestralne mogą być dzielone na grupy. Zasady podziału na grupy określają odrębne przepisy.
§  16.
1.
Godzina lekcyjna przedmiotów teoretycznych trwa 45 minut, a praktycznej nauki zawodu - 55 minut.
2.
Godzina w bibliotece, w świetlicy, w kole naukowym, kole zainteresowań i w internacie (domu słuchacza) trwa 60 minut.
3.
W studium organizuje się w czasie zajęć dydaktycznych przerwy międzylekcyjne. Zasady organizacji przerw międzylekcyjnych określają odrębne przepisy.
§  17.
1.
Przy końcu każdego semestru przeprowadza się egzaminy semestralne z podstawowych przedmiotów nauczania dla danego zawodu lub specjalności, które zatwierdza rada pedagogiczna studium na wniosek komisji przedmiotowej.
2.
Szczegółowe terminy egzaminów semestralnych ustala rada pedagogiczna tak, aby mogły się one odbyć w ciągu ostatnich 9 dni, przed zakończeniem każdego semestru.
3.
Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§  18.
1.
Studium w miarę potrzeby organizuje dożywianie oraz zapewnia pomoc materialną dla słuchaczy w ramach posiadanych środków.
2.
Studium w miarę potrzeby umożliwia zamiejscowym słuchaczom zamieszkanie w internacie (domu słuchacza) lub bursie.
3.
Zasady przyznawania pomocy materialnej słuchaczom regulują odrębne przepisy.
§  19.
1.
Rada pedagogiczna studium jest stałym organem wewnętrznym studium, powołanym do opracowywania rozstrzygania spraw kształcenia i wychowania oraz opiniowania działalności administracyjnej studium i spraw wykonywanych na zlecenie władz szkolnych.
.
Szczegółowy zakres pracy rady pedagogicznej określa odpowiedni regulamin.
§  20.
1.
W studium działają komisje przedmiotowe, porywane przez radę pedagogiczną na wniosek dyrektora studium, w skład których wchodzą nauczyciele uczący tych samych lub pokrewnych przedmiotów oraz instruktorzy zajęć praktycznych. Komisja może być utworzona z co najmniej trzech nauczycieli.
2.
Do zadań komisji przedmiotowej, która współdziała z dyrektorem studium i radą pedagogiczną oraz wizytatorem metodykiem przedmiotowym należy:
a)
doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej,
b)
zapewnienie powiązania treści programowych z wymaganiami produkcyjnymi lub usług, odpowiedniego poziomu nauczania i wysokiej sprawnoćci kształcenia oraz korelacji między kształceniem teoretycznym i praktycznym,
c)
aktualizacja programów nauczania przez uwzględnianie najnowszych osiągnięć nauki i techniki oraz zmian zachodzących w technologii i organizacji pracy,
d)
realizowanie uchwał podjętych na posiedzeniach rady pedagogicznej w sprawach metod i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej,
e)
organizowanie pokazowych zajęć dydaktycznych i wymiana doświadczeń w zakresie metod i organizacji pracy dydaktyczno wychowawczej,
f)
ustalenie planu wyposażenia pracowni przedmiotowych oraz warsztatów szkolnych.
3.
Pracą komisji kieruje przewodniczący, wybrany spośród jej członków.
§  21.
1.
W celu pogłębienia procesu kształcenia i wychowania w studium działają:
a)
młodzieżowe organizacje ideowo-wychowawcze i inne organizacje społeczne na zasadach ustalonych przez zarządy główne tych organizacji i Ministra Oświaty i Wychowania,
b)
samorząd słuchaczy, który jest powszechną organizacją młodzieży, stwarzającą szerokie możliwości rozwijania zainteresowań i aktywności słuchaczy.

Szczegółowe zasady organizacji i działania samorządu słuchaczy określają przepisy dotyczące samorządów uczniowskich,

c)
spółdzielnia słuchaczy w oparciu o odpowiednie przepisy.
§  22.
1.
W celu zacieśnienia więzi z zakładami pracy, pogłębienia współpracy ze środowiskiem oraz podniesienia na wyższy poziom pracy ideowo-wychowawczej studium współdziała z komitetem opiekuńczym.
2.
Zasady współpracy szkół z zakładami pracy spełniającymi funkcje opiekuńcze określają wytyczne Ministra Oświaty i Wychowania, a zakładów pracy ze szkołami - wytyczne Prezydium Centralnej Rady Związków Zawodowych.
3.
Zasady współdziałania studium z organami samorządu miast (wsi i osiedli) oraz zasady wykorzystywania pomieszczeń szkolnych i ich urządzeń przez instytucje pozaszkolne określają odrębne przepisy.

V. Słuchacze

§  23.
1.
Słuchaczami studium mogą być absolwenci liceów ogólnokształcących, posiadający świadectwo dojrzałości lub świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego.
2.
Kandydaci powinni wykazać się odpowiednimi zainteresowaniami zawodowymi i niezbędnymi dla danego zawodu sprawnościami, a także odpowiednim stanem zdrowia, potwierdzonym zaświadczeniem lekarskim, wystawionym przez lekarza społecznej służby zdrowia lub lekarza szkolnego oraz przedłożyć świadectwo, o którym mowa w ust. 1.
3.
Spośród kandydatów spełniających warunki określone w ust. 2, na pierwszy rok nauki w studium przyjmuje się kandydatów, którzy w danym roku kalendarzowym ukończą nie więcej niż 21 lat życia. W uzasadnionych przypadkach mogą być też przyjęci kandydaci starsi, jeżeli uzyskali zgodę kuratorium oświaty i wychowania.
4.
Szczegółowy tryb przyjmowania kandydatów na pierwszy semestr studiów określają odrębne przepisy.
§  24.
1.
Słuchacz, który ukończył w studium semestr programowo najwyższy w zawodzie robotniczym lub równorzędnym otrzymuje dyplom ukończenia policealnego studium zawodowego, który jest dokumentem stwierdzającym posiadanie kwalifikacji zawodowych w wyuczonym zawodzie.
2.
Słuchacz, który ukończył w studium semestr programowo najwyższy w specjalności lub zawodzie nierobotniczym otrzymuje dyplom policealnego studium zawodowego, który jest dowodem posiadania średnich kwalifikacji zawodowych i uzyskania tytułu technika lub innego tytułu zawodowego, określonego w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.
§  25.
Szczegółowe zasady klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz wydawania dyplomów ukończenia studium określają odrębne przepisy.
§  26.
1.
Prawa i obowiązki słuchacza wynikają z celów i zadań kształcenia i wychowania, określonych w § 1, ust, 1 lit. a) i b).
1)
Słuchacz ma prawo do:
a)
zdobywania wiedzy na wybranym kierunku kształcenia, rozwijania własnych zainteresowań oraz korzystania w tym celu z pomieszczeń dydaktycznych, urządzeń i środków studium,
b)
pomocy nauczycieli i dyrekcji studium w sprawach związanych z realizacją programu dydaktyczno-wychowawczego studium,
c)
uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
d)
zgłaszania do dyrekcji studium - za pośrednictwem przedstawiciel słuchaczy - postulatów dotyczących planów nauki, programów nauczania, toku nauki oraz spraw socjalno-bytowych,
e)
uzyskiwania nagród i wyróżnień,
f)
przynależności do organizacji politycznych i społecznych,
g)
przynależności do organizacji kulturalnych i sportowych oraz korzystania ze szkolnych i środowiskowych ośrodków kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych,
h)
otrzymywania w uzasadnionych przypadkach stałej i doraźnej pomocy materialnej i świadczeń socjalnych zgodnie z przyjętymi kryteriami przyznawania tej pomocy.
2)
Do podstawowych obowiązków słuchacza należy:
a)
zachowanie postawy moralnej i obywatelskiej godnej słuchacza szkoły Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
b)
systematyczne i pilne zdobywanie wiedzy w celu należytego przygotowania do pracy zawodowej,
c)
ścisłe przestrzeganie przepisów regulujących porządek nauki, zarządzeń dyrekcji studium i organów zwierzchnich,
d)
okazywanie należytego szacunku pracownikom studium,
e)
dbanie o dobre imię studium,
f)
poszanowanie mienia studium i przeciwdziałanie niewłaściwemu stosunkowi do niego.
3.
Słuchacza obowiązuje aktywny udział w zajęciach dydaktycznych oraz terminowe składanie egzaminów i wypełnianie innych obowiązków dydaktycznych, przewidzianych w planie nauczania,
4.
Słuchacz przed otrzymaniem dyplomu ukończenia policealnego studium zawodowego względnie przed wcześniejszym przerwaniem nauki powinien uregulować wszystkie zobowiązania wobec studium.
§  27.
1.
Obecność słuchacza jest kontrolowana na wszystkich obowiązkowych zajęciach dydaktycznych, przewidzianych w planie nauczania studium.

Za nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach dydaktycznych dyrektor studium może stosować sankcje do skreślenia z listy słuchaczy włącznie.

2.
Nauczyciele określają sposób i termin wyrównania zaległości powstałych w skutek nieobecności słuchacza na zajęciach obowiązkowych.
§  28.
1.
Słuchacz studium zobowiązany jest także do przesstrzegania wewnętrznego regulaminu organizacyjno-porządkowego, wydanego przez studium, który reguluje sprawy dotyczące porządu i trybu kształcenia nie określonego w postanowieniach statutu lub innych szczegółowych przepisach.
2.
Interesy słuchaczy wobec dyrektora studium i rady pedagogicznej reprezentuje samorząd słuchaczy i organizacje ideowo-wychowawcze.

VI. Pracownicy

§  29.
Na czele studium stoi dyrektor. Prawa, obowiązki, kwalifikacje i tryb powoływania oraz odwoływania dyrektora szkoły określają odrębne przepisy.
§  30.
1.
W studium w zależności od stanu organizacyjnego i zadań, mogą być tworzone inne funkcje kierownicze, jak: zastępcy (z-ców) dyrektora, kierownik laboratorium i jego zastępcy, kierownik warsztatu i jego zastępcy (kierownik szkolenia), kierownik wydziału (kierownicy wydziałów), kierownik internatu i jego zastępca (z-cy), kierownik świetlicy.
2.
Zasady powoływania nauczycieli do wykonywania funkcji kierowniczych w studium, o których mowa w ust. 1, regulują odrębne przepisy.
3.
Szczegółowy zakres zadań i obowiązków zastępcy dyrektora oraz innych pracowników wykonywujących funkcje kierownicze określa na piśmie dyrektor studium.
§  31.
Prawa i obowiązki nauczycieli studium określa w szczególności ustawa z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (DzU Nr 16, poz. 114 z późniejszymi zmianami) i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze oraz inne akty prawne mające zastosowanie do nauczycieli.
§  32.
Do obowiązków bibliotekarza studium należy prowadzenie biblioteki studium, informacji naukowo-techniczno-ekonomicznej, właściwy dobór księgozbioru uzgadniany z dyrektorem studium i radą pedagogiczną oraz organizowanie i popularyzowanie wśród słuchaczy czytelnictwa zwłaszcza książek i czasopism branżowych.
§  33.
1.
Lekarz studium, lekarz stomatolog i higienistka są odpowiedzialni za stan zdrowia oraz higieny słuchaczy, a także sprawują nadzór nad stanem higieniczno-sanitarnym pomieszczeń i otoczenia studium, internatu i warsztatów szkolnych.
2.
Szczegółowy zakres obowiązków lekarza studium i pracowników powołanych do wykonywania opieki lekarsko-higienicznej określają odrębne przepisy.
§  34.
W celu sprawowania opieki wychowawczej i dydaktycznej nad słuchaczami poszczególnych semestrów dyrektor wyznacza opiekunów spośród nauczycieli studium uczących w danym semestrze. Opiekun powinien w zasadzie prowadzić powierzony mu zespół słuchaczy od rozpoczęcia nauki w studium, aż do jej ukończenia.
§  35.
Opiekę wychowawczą nad słuchaczami w internacie (domu słuchacza) sprawuje kierownik internatu i wychowawcy. Szczegółowy zakres pracy i obowiązków pracowników internatu określają odrębne przepisy.
§  36.
1.
Studium zatrudnia pracowników ekonomiczno-administracyjnych i pracowników obsługi w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Sekretarz dyplomowany (sekretarz) organizuje całokształt pracy administracyjnej szkoły, kieruje pracą personelu ekonomiczno-administracyjnego i obsługowego oraz jest odpowiedzialny za gospodarkę materialną szkoły w zakresie i w sposób ustalony odrębnymi przepisami.
§  37.
W warsztatach szkolnych w razie potrzeby zatrudnia się pracowników ekonomiczno-administracyjnych, inżynieryjno-technicznych, obsługowych i robotników opłacanych z funduszów własnych warsztatów szkolnych.

Zasady wynagradzania tych pracowników regulują odrębne przepisy.

VII. Działalność administracyjno-gospodarcza studium

§  38.
Studium administruje powierzonym majątkiem, dba o jego należyty stan i zabezpieczenie.
§  39.
1.
Zasady finansowania i prowadzenia gospodarki finansowej oraz materiałowej w studium określają odrębne przepisy.
2.
W przypadku koncentracji obsługi administracyjno-gospodarczej i finansowo-księgowej, niektóre zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być częściowo lub całkowicie przejęte przez wyspecjalizowane jednostki ekonomiczno-administracyjne szkół.
§  40.
1.
Studium prowadzi dokumentację w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami, a w szczególności dotyczącą: realizacji planów rozwoju studium i planów dydaktyczno-wychowawczych, przyjmowania, klasyfikowania i promowania słuchaczy, wydawania dyplomów ukończenia studium, obrony prac dyplomowych słuchaczy, kronik studium, zatrudniania i funduszu płac, dyscypliny pracowników studium, działalności administracyjno-gospodarczej i finansowej studium.
2.
W przypadku likwidacji studium akta szkolne dotyczące działalności dydaktyczno-wychowawczej przekazuje się protokólarnie do właściwego terenowo kuratorium oświaty i wychowania lub jednostki przez nie wskazanej, a akta dotyczące działalności administracyjnej i dokumenty księgowe do organu sprawującego bezpośredni nadzór lub jednostki przez nie wskazanej w zależności od podporządkowania resortowego.

VIII. Przepisy końcowe

§  41.
Majątek szkolny studiów utrzymywanych przez państwo stanowi własność państwową, a studiów utrzymywanych przez organizacje spółdzielcze lub instytucje społeczne - własność spółdzielczą lub instytucji społecznej. Majątek szkolny może być przekazywany lub zbywany na zasadach i w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§  42.
Studium może posiadać własny sztandar.
§  43.
Studium może ubiegać się o nadanie mu imienia osoby lub instytucji, która swą działalnością służyła idei postępu, walczyła o wyzwolenie narodowe i społeczne, zasłużyła się dla rozwoju oświaty i kultury narodowej lub rozwoju gospodarczego kraju.

Imię nadaje studium kurator oświaty i wychowania na podstawie odrębnych przepisów.

§  44.
1.
Studium używa pieczęci okrągłej według ustnego wzoru o treści zgodnej z jego nazwą.
2.
Zasady stosowania pieczęci przez studium wchodź w skład zbiorczego zakładu szkolnego regulują odrębne przepisy.