Organizacja roku szkolnego oraz ramowe plany nauczania w szkołach funkcjonujących w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1995.3.21

Akt utracił moc
Wersja od: 1 września 1995 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 11 sierpnia 1995 r.
w sprawie organizacji roku szkolnego oraz ramowych planów nauczania w szkołach funkcjonujących w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w związku z § 1 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 września 1992 r. w sprawie określenia rodzajów szkół i placówek, które są obowiązani prowadzić i nadzorować właściwi ministrowie, oraz obowiązków i uprawnień tych ministrów (Dz. U. Nr 71, poz. 353) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku, przy czym:
1)
zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w szkołach rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września (z wyjątkiem soboty), a kończą w jednym z ostatnich siedmiu dni czerwca;
2)
zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:

I - od dnia rozpoczęcia zajęć we wrześniu do ostatniego powszedniego dnia stycznia,

II - od pierwszego powszedniego dnia lutego do dnia zakończenia rocznych zajęć w czerwcu;

3)
zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w szkole i w warsztatach szkolnych prowadzi się przez 6 dni tygodnia; w uzasadnionych sytuacjach organ prowadzący szkołę może wyrazić zgodę na inną organizację nauki;
4)
zajęcia dydaktyczno-wychowawcze nie odbywają się w czasie:
a)
zimowej przerwy świątecznej, która trwa od dnia 23 do dnia 31 grudnia,
b)
wiosennej przerwy świątecznej, która rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w pierwszy wtorek po świętach,
c)
ferii letnich, które rozpoczynają się w następnym dniu po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i trwają do dnia 31 sierpnia;
5)
w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych szkoły mogą organizować inne zajęcia, jak np.: imprezy służące upowszechnianiu kultury, sportu, turystyki, a także zajęcia usługowo-porządkowe oraz produkcyjne w warsztatach szkolno-produkcyjnych.
§  2.
Ustala się ramowe plany nauczania dla szkół funkcjonujących w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, stanowiące załączniki nr 1-3 do zarządzenia.
§  3.
Ramowy plan nauczania określa tygodniowy minimalny wymiar godzin lekcyjnych poszczególnych przedmiotów, grup przedmiotów, godzin do dyspozycji wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły, które zobowiązana jest realizować szkoła.
§  4.
Planowana liczba oddziałów szkolnych przyjęta do organizacji pracy szkoły na początku roku szkolnego może ulegać zmianie w uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego szkołę.
§  5.
Szczegółową organizację nauczania i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora szkoły na podstawie ramowego planu nauczania i przedstawiony w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku do zatwierdzenia organowi prowadzącemu szkołę.
§  6.
Naukę religii (etyki) organizuje się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 36, poz. 155).
§  7.
Traci moc zarządzenie nr 187/93/SR Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 sierpnia 1993 r. w sprawie ramowych planów nauczania oraz organizacji roku szkolnego dla szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 5, poz. 20; z 1994 r. Nr 4, poz. 27).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1995 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Tabela nr 1

Ramowy plan nauczania

w szkole podstawowej samodzielnych schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaRazem
I-IVVVIVIIVIII
Tygodniowa liczba godzin
1.Język polski6555526
2.Język obcy*)-22116
3.Matematyka5444421
4.Wychowanie fizyczne2222210
5.Wiedza o społeczeństwie----11
6.Historia211116
7.Geografia111115
8.Biologia z higieną121116
9.Fizyka--1113
10.Chemia---112
11.Plastyka11111**)4,5
12.Muzyka11111**)4,5
13.Godz. do dyspozycji wychowawcy111115
14.Godz. do dyspozycji dyrektora szkoły111115
Razem2121212121105
15.Technika -elementy informatyki (przysposobienie do pracy zawodowej)181818181890
16.Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze111115

Ogółem: 195 + 5 = 200 godz.

*) Patrz zał. nr 2.

**) Realizować przemiennie co drugi tydzień lub półroczami (plastykę i muzykę).

Tabela nr 2

Ramowy plan nauczania

klas przysposabiających do pracy zawodowej w szkołach podstawowych zakładów poprawczych

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaRazem
VIVIIVIII
1.Język polski44412
2.Matematyka3339
3.Wychowanie fizyczne2226
4.Historia z wiedzą o społeczeństwie5552 +5
5.Fizyka5552 +5
6.Chemia5552 +5
7.Biologia z higieną5552 +5
8.Geografia5552 +5
9.Bezpieczeństwo, higiena i prawo pracy--11
10.Przysposobienie do pracy zawodowej10+1210+1210+1230+36
11.Godz. do dyspozycji wychowawcy1113
12.Godz. do dyspozycji dyrektora szkoły1113
Razem383839115
13.Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze1-21-213-5

Ogółem: 117 + 3 = 120 godz.

Tabela nr 3

Ramowy plan nauczania

szkoły zasadniczej

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaLiczba godzin w cyklu nauczania
III
Liczba godzin tygodniowo
1.Język polski448
2.Język obcy*)112
3.Matematyka336
4.Przysposobienie obronne112
5.Wychowanie fizyczne224
6.Historia (wiedza o społeczeństwie)311+3
7.Fizyka331+3
8.Ochrona i kształtowanie środowiska331
Godz. do dyspozycji wychowawcy112
Godz. do dyspozycji dyrektora szkoły112
Razem - przedmioty ogólnokształcące161632
Przedmioty zawodowe według planu nauczania dla zawodu - specjalności:
9...............................6612
..............................612
10...............................6612
Praktyczna nauka zawodu181836
Razem404080

*) Patrz zał. nr 2.

Tabela nr 4

Ramowy plan nauczania

szkoły podstawowej specjalnej (dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim)

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaRazem
I-IVVVIVIIVIII
Liczba godzin tygodniowo
1.Język polski7666530
2.Matematyka5544422
3.Wychowanie fizyczne2222210
4.Wiedza o społeczeństwie----11
5.Historia--1113
6.Geografia-11114
7.Biologia z higieną111115
8.Muzyka111115
9.Plastyka111115
10.Godz. do dyspozycji wychowawcy111115
11.Godz. do dyspozycji dyrektora szkoły111115
Razem - przedmioty ogólnokształcące181818181890
12.Przysposobienie do pracy zawodowej181818181890
Rewalidacja indywidualna2-42-42-42-42-410-20
Razem38-4038-4038-4038-4038-40190-200

Tabela nr 5

Ramowy plan nauczania

szkoły zawodowej specjalnej (dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim)

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaLiczba godzin w cyklu nauczania
III
Liczba godzin tygodniowo
1.Język polski549
2.Matematyka448
3.Wychowanie fizyczne224
4.Wiedza o społeczeństwie-11
5.Historia112
6.Godz. do dyspozycji wychowawcy112
7.Godz. do dyspozycji dyrektora szkoły112
Razem - przedmioty ogólnokształcące131326
Przedmioty zawodowe według planu nauczania dla zawodu - specjalności:
8...............................5-65-610-12
9...............................
..............................
Praktyczna nauka zawodu181836
Razem36-3736-3772-74
Nadobowiązkowo:
Zajęcia fakultatywne112
Zajęcia rekreacyjno-sportowe224

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Objaśnienia do ramowych planów nauczania określonych załączniku nr 1

1.
Ramowy plan nauczania - tabela nr 1 przeznaczony jest dla uczniów, wychowanków szkół podstawowych przy samodzielnych schroniskach dla nieletnich oraz szkół przy zakładach poprawczych dla uczniów do klasy V i przybyłych do klasy ósmej w trakcie roku szkolnego.
2.
Ramowy plan nauczania - tabela nr 2 przeznaczony jest dla uczniów, wychowanków szkół podstawowych przy zakładach poprawczych od klasy VI do VIII, uwzględniający przysposobienie do pracy zawodowej w formie kursowej (w tym szkolenia rzemieślniczego) równolegle do klasy VII i VIII:

- w klasach przysposabiających do pracy zawodowej nauczanie przedmiotów ogólnokształcących odbywa się na podstawie programów nauczania dopuszczanych do użytku w odpowiednich klasach szkoły podstawowej ("minimum programowe") dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów i zatwierdzonych przez dyrektora szkoły.

- program przysposobienia do pracy zawodowej w klasach, o których mowa w ust. 2, opracowuje nauczyciel lub zespół nauczycieli wytypowany przez dyrektora, proponując zajęcia teoretyczne i praktyczne przy wykorzystaniu treści nauczania odpowiedniego programu szkoły zasadniczej.

Program ten zatwierdza kurator oświaty.

3.
Przysposobienie do pracy zawodowej można organizować podobnie, jak to wskazano wyżej, dla uczniów szkoły podstawowej specjalnej - tabela nr 4, poz. 12.
4.
Dopuszcza się, że język obcy*) - w planach nauczania - może być uznany przez dyrektora szkoły - zgodnie z możliwościami kadrowymi i finansowymi - za język nadobowiązkowy.
5.
Szkoła prowadzi obowiązkowo dla wszystkich uczniów zajęcia "przysposobienie czytelniczo-informacyjne" w wymiarze rocznym 2 lub 3 godzin we wszystkich klasach szkoły podstawowej oraz szkoły zasadniczej.
6.
W szkołach podstawowych i zasadniczych w ramach przysposobienia do pracy zawodowej i zajęć praktycznych zaleca się - jeżeli spełnione są warunki: pracownia komputerowa i przygotowany nauczyciel - prowadzić zajęcia związane z obsługą i wykorzystaniem komputerów.
7.
Dyrektor szkoły przeznacza godziny przewidziane w ramowym planie nauczania do jego dyspozycji na godziny zajęć fakultatywnych służących:
a)
wyrównywaniu braków w nauczaniu poszczególnych przedmiotów,
b)
wyrównywaniu braków rozwojowych nieletnich,
c)
podniesieniu poziomu nauczania wybranych przedmiotów obowiązkowych, umieszczonych w planie nauczania szkoły,
d)
opanowaniu umiejętności określonych w charakterystyce kwalifikacyjnej dla danego zawodu lub specjalności (tabela nr 3).
8.
Dyrektor szkoły na podstawie niniejszego zarządzenia opracowuje plan nauczania dla zawodu - specjalności, zamieszczając jego nazwę i odpowiedni symbol cyfrowy - zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.

Z łącznych wymiarów godzin ustalonych w ramowym planie dla odpowiednich grup przedmiotów dyrektorów szkoły dokonuje przydziału godzin lekcyjnych na poszczególne przedmioty nauczania. W planie tym zamieszcza nazwy wszystkich przedmiotów zawodowych ustalonych dla danego zawodu - specjalności, a także "zajęcia praktyczne" lub "praktyczną naukę zawodu". Wymiary godzin na poszczególne przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne ustalać należy tak, aby nie przekraczać limitów godzin dla tych grup przedmiotów określonych w ramowych planach nauczania (tabela nr 3 i nr 5). Ustalając wymiary godzin na poszczególne przedmioty zawodowe, należy kierować się zarówno wymaganiami programowymi tych przedmiotów w cyklu kształcenia, jak i korelacją międzyprzedmiotową.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Tabela nr 6

Ramowy plan nauczania

szkoły średniej zawodowej, liceum zawodowego

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasa
IIIIIIIVLiczba godzin tygodn. w cyklu nauczania
Liczba tygodni nauki*)
Liczba godzin tygodniowo
1.Język polski444315
2.Język obcy22228
3.Matematyka332210
4.Elementy informatyki**)2(2)--2
5.Przysposobienie obronne11***)--2
6.Wychowanie fizyczne22228
7.Wiedza o społeczeństwie---11
8.Historia4****)4****)4****)-12
9.Fizyka4****)4****)4****)-12
10Ochrona i kształtowanie środowiska4****)4****)4****)-12
11.Geografia4****)4****)4****)-12
Godz. do dyspozycji wychowawcy1/21/21/21/22
Godz. do dyspozycji dyrektora szkoły1/21/21/22 1/24
Razem - przedmioty ogólnokształcące1917151364
Przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu - specjalności
12.......................468-310-528-14
13.......................47-28-310-528-14
......................47-28-310-528-14
Zajęcia praktyczne5-175-175-175-1720-68
Praktyka zawodowa w klasie................

i ..... po ...... tygodnie*)

Razem40404040160

*) Według objaśnień do załącznika nr 3.

**) Jeżeli szkoła zatrudnia nauczyciela o odpowiednich kwalifikacjach i ma pracownię komputerową.

***) Zajęcia mogą być organizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego dla chłopców.

****) Szkoła wybiera dwa przedmioty w danej klasie.

Objaśnienia do załącznika nr 3 do zarządzenia nr 13 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 1992 r.

1.
Dyrektor szkoły zawodowej na podstawie niniejszego zarządzenia opracowuje plan nauczania dla każdego nauczanego w szkole zawodu-specjalności, zamieszczając jego nazwę i odpowiedni symbol cyfrowy - zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego z 1982 r. Z ustalonych w ramowym planie nauczania wymiarów godzin łącznych dla grupy przedmiotów dyrektor szkoły dokonuje przydziału godzin zajęć dla poszczególnych przedmiotów danej grupy (dla wszystkich przedmiotów w nim wymienionych - w cyklu nauczania).
2.
W grupie przedmiotów zawodowych w planie nauczania wymienić należy nazwy wszystkich przedmiotów zawodowych ustalonych w dotychczas realizowanym planie nauczania (właściwym dla zawodu - specjalności). Ponadto w planie zamieścić należy zajęcia praktyczne (lub praktyczną naukę zawodu) i praktyki zawodowe. Ustalając wymiar godzin dla poszczególnych przedmiotów zawodowych (dla każdej klasy-semestru), należy kierować się z jednej strony wymaganiami programowymi tych przedmiotów w cyklu kształcenia i korelacją międzyprzedmiotową, a z drugiej - zachowaniem limitów godzin na grupę przedmiotów zawodowych (w poszczególnych klasach - semestrach) ustalonych w ramowym planie nauczania.
3.
Szkoły, które nie spełniają warunków do realizacji przedmiotu "elementy informatyki", godziny przewidziane na ten przedmiot przeznaczają na zwiększenie "godzin do dyspozycji dyrektora szkoły".
4.
W ustalonym przez dyrektora szkoły planie nauczania należy podać rzeczywistą liczbę tygodni zajęć szkolnych pomniejszoną o liczbę tygodni praktyk zawodowych w poszczególnych klasach - semestrach, wynikającą z kalendarza organizacji danego roku szkolnego.
5.
Godziny przewidziane na "zajęcia praktyczne" i "praktykę zawodową" należy traktować łącznie.