Organizacja roku szkolnego 1991/92.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1991.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 22 października 1991 r.

ZARZĄDZENIE NR 4
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 11 marca 1991 r.
w sprawie organizacji roku szkolnego 1991/92

Na podstawie art. 36a ust. 2 pkt 4 w związku z art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49, poz. 253, z 1989 r. Nr 29, poz. 155 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rok szkolny 1991/92 w szkołach wszystkich typów oraz innych placówkach oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych utworzonych i działających na podstawie ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania, trwa od 1 września 1991 r. do 31 sierpnia 1992 r. Obowiązują w nim następujące okresy zajęć dydaktyczno-wychowawczych, terminy ferii szkolnych i przerw świątecznych:
1)
w szkołach podstawowych, w szkołach podstawowych dla pracujących w miastach, w oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się 2 września 1991 r. a kończą w dniu 24 czerwca 1992 r. z następującymi wyjątkami:
a)
w szkołach podstawowych dla pracujących na wsi zajęcia lekcyjne są prowadzone od 7 października 1991 r. do 13 marca 1992 r. lub od 21 października 1991 r. do 27 marca 1992 r.,
b)
w klasach ósmych szkół podstawowych i w klasach programowo najwyższych zasadniczych szkół zawodowych zajęcia lekcyjne kończą się w dniu 23 czerwca 1992 r.,
c)
w klasach programowo najwyższych szkół średnich, w związku z przeprowadzaniem egzaminów dojrzałości w sesji wiosennej, zajęcia lekcyjne kończą się w dniu 24 kwietnia 1992 r.,
d)
w studiach nauczycielskich na wydziałach dla pracujących (studia zaoczne) zajęcia są prowadzone od 2 września 1991 r. do 10 lipca 1992 r.,
e)
w szkołach średnich dla pracujących organizujących egzamin dojrzałości w sesji zimowej oraz w szkołach średnich zawodowych dla młodzieży niepracującej o 2,5 letnim cyklu nauczania, zajęcia lekcyjne klas programowo najwyższych kończą się w dniu 19 grudnia 1991 r., a w szkołach zaocznych w dniu 15 grudnia 1991 r.; w zależności od potrzeb, medyczne studia zawodowe o 2,5 letnim okresie nauczania oraz szkoły dla pracujących mogą dokonywać rekrutacji i rozpoczynać zajęcia dydaktyczno-wychowawcze od lutego 1992 r.,
f)
w klasach programowo najwyższych policealnych studiów zawodowych zajęcia lekcyjne kończą się w terminie umożliwiającym przeprowadzenie sesji egzaminacyjnej (która nie powinna trwać dłużej niż 14 dni) z przedmiotów ustalonych przez radę pedagogiczną oraz egzaminów z nauki zawodu lub przygotowania zawodowego;
2)
w szkołach wszystkich typów zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 grudnia do 28 grudnia 1991 r., ferie zimowe od 27 stycznia do 8 lutego 1992 r., wiosenna przerwa świąteczna od 16 do 21 kwietnia 1992 r., ferie letnie od 25 czerwca do 31 sierpnia 1992 r.; dyrektorzy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych mogą - w porozumieniu z rodzicami i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - podjąć decyzję o połączeniu zimowej przerwy świątecznej z feriami zimowymi w szkołach funkcjonujących w tych ośrodkach;
3)
szkoły niepaństwowe mogą ustalać inne niż podane w pkt. 2 terminy przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich;
4)
w szkołach wszystkich typów, w których obowiązuje sześciodniowy tydzień pracy, dodatkowymi dniami wolnymi od zajęć są 2 listopada 1991 r. i 2 maja 1992 r.
2.
Organizację roku szkolnego w nauczycielskich kolegiach języków obcych określają statuty tych kolegiów.
2.
Zajęcia dydaktyczne w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:

I - od 2 września 1991 r. do 25 stycznia 1992 r.

II - od 10 lutego do 24 czerwca 1992 r.

§  1a. 1
1.
Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe mają obowiązek zmniejszyć ilość godzin zajęć obowiązkowych, określonych w odrębnych przepisach dotyczących planów nauczania, chyba że porównywalny skutek finansowy zostanie osiągnięty przez likwidację podziału klas (oddziałów) na grupy. Wymiar zmniejszenia obowiązkowych godzin zajęć wynosi 4 godziny tygodniowo w każdej klasie (oddziale) - i nie może powodować likwidacji nauczanego przedmiotu, natomiast likwidacja podziału na grupy nie może dotyczyć języków obcych i wychowania fizycznego.
2.
Zajęcia nadobowiązkowe i pozalekcyjne, z wyjątkiem tych, które służą bezpośrednio wyrównywaniu braków rozwojowych dzieci i młodzieży szkolnej, mogą być finansowane tylko w granicach posiadanych środków.
3.
Kurator oświaty i wychowania - na wniosek szkoły - może zwolnić ją w całości lub w części od obowiązku, o którym mowa w ust. 1 jeżeli:
1)
realizacja zajęć dydaktyczno-wychowawczych w dotychczasowym wymiarze - mieści się w ramach przyznanych szkole środków finansowych na wynagrodzenia (wraz z pochodnymi),

lub

2)
w wyniku zmniejszonej liczby godzin zajęć nie można zapewnić pełnozatrudnionemu nauczycielowi realizacji obowiązkowego wymiaru zajęć, a nie istnieje możliwość uzupełnienia wymiaru w innej szkole w trybie art. 22 Karty Nauczyciela.
4. 2
Kuratorzy oświaty i wychowania zapewnią pomoc metodyczną w realizacji programu tych przedmiotów, których wymiar godzin nauczania został zmniejszony.
§  2.
W zależności od warunków pracy szkoły, rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych może być realizowany w pięciu lub sześciu dniach tygodnia, z uwzględnieniem następujących ustaleń:
1)
szkoły podstawowe, w których współczynnik zmianowości przekracza dwa (stosunek liczby oddziałów do liczby pomieszczeń do zajęć dydaktyczno-wychowawczych), prowadzą zajęcia przez 6 dni w tygodniu,
2)
dyrektorzy pozostałych szkół decydują o organizacji tygodnia pracy we własnym zakresie, w uzgodnieniu z komitetem rodzicielskim i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego, zaś w szkołach zawodowych przyzakładowych lub organizujących naukę zawodu w zakładzie pracy w porozumieniu z tym zakładem. O decyzji w tej sprawie należy poinformować organ bezpośrednio nadzorujący szkołę, uczniów i ich rodziców przed rozpoczęciem ferii letnich,
3)
w szkołach, w których obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy, w dni wolne od zajęć dydaktycznych szkoły powinny organizować zajęcia wychowawczo-opiekuńcze, imprezy służące upowszechnianiu kultury, sportu, turystyki i inne zajęcia pozalekcyjne; w soboty, w które większość rodziców jest zatrudnionych, szkoły obowiązane są organizować zajęcia zapewniające opiekę wszystkim zgłaszającym się uczniom,
4)
internaty i bursy działają przez wszystkie dni tygodnia z wyjątkiem zimowej i wiosennej przerwy świątecznej oraz ferii zimowych i letnich,
5)
czas pracy przedszkoli powinien być dostosowany do potrzeb rodziców i czasu ich pracy zawodowej; w soboty wolne od pracy należy wyznaczyć dyżury przedszkoli do opieki nad dziećmi z tych placówek, do których zgłoszono na ten dzień mniej niż 10 dzieci; placówki, które mają liczbę zgłoszeń większą niż 10 są zobowiązane prowadzić zajęcia; terminy przerw w pracy przedszkoli ustala - na wniosek dyrektora placówki, uzgodniony z komitetem rodzicielskim - organ bezpośrednio nadzorujący placówki wychowania przedszkolnego.
§  3.
1.
Pisemne egzaminy dojrzałości odbędą się w następujących terminach:
1)
w sesji zimowej:
a)
w szkołach zawodowych dla młodzieży niepracującej o 2,5-letnim cyklu nauczania:

- język polski - 8 stycznia 1992 r. (środa) godz. 8.00

- drugi przedmiot - 9 stycznia 1992 r. (czwartek) godz. 8.00

b)
w szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych dla pracujących egzaminy pisemne rozpoczną się o godz. 15.00 w terminach podanych w lit. a,
2)
w sesji wiosennej:
a)
w szkołach średnich dla młodzieży niepracującej:

- język polski - 5 maja 1992 r. (wtorek) godz. 8.00

- drugi przedmiot - 6 maja 1992 r. (środa) godz. 8.00

- język ojczysty - w szkołach z niepolskim językiem nauczania

- 7 maja (czwartek) godz. 8.00

b)
w szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych dla pracujących egzaminy pisemne rozpoczną się o godz. 15.00 w terminach podanych w lit. a,
2.
Ustne egzaminy dojrzałości powinny być zakończone w sesji zimowej do 31 stycznia 1992 r., a w sesji wiosennej do 6 czerwca 1992 r.
3.
Pisemne egzaminy wstępne do szkół średnich dla niepracujących na podbudowie szkoły podstawowej lub zasadniczej szkoły zawodowej odbędą się w dniach 25 i 26 czerwca 1992 r.
4.
Terminy egzaminów wstępnych do szkół średnich dla pracujących ustalą dyrektorzy tych szkół w porozumieniu z organem nadzorującym.
5.
Termin egzaminów wstępnych do liceów wojskowych ustalą dyrektorzy tych szkół w porozumieniu z organem nadzorującym. Przeprowadzenie kwalifikacji zdrowotnych do tych liceów powinno być zakończone do 31 maja 1992 r.
6.
Termin egzaminów wstępnych do policealnych studiów zawodowych i zakładów kształcenia nauczycieli ustalą kuratorzy oświaty i wychowania w porozumieniu z dyrektorami tych szkół.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1991 r.
1 § 1a dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 24 sierpnia 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.4.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1991 r.
2 § 1a ust. 4 według numeracji ustalonej przez § 1 zarządzenia z dnia 21 października 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.6.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 października 1991 r.