Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2021.32

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 marca 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 11 marca 2021 r.
w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji i Nauki

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji i Nauki, zwanym dalej "Ministerstwem".
§  2. 
1. 
Nadzór i kontrolę w sprawach skarg, wniosków i petycji wpływających do Ministerstwa sprawuje Minister Edukacji i Nauki, zwany dalej "Ministrem".
2. 
Czynności z zakresu bieżącego nadzoru nad prawidłowością przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji należą do kompetencji Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
§  3. 
1. 
Departament Kontroli i Audytu przyjmuje skargi, wnioski i petycje wpływające do Ministerstwa oraz koordynuje ich rozpatrywanie i załatwianie, w szczególności:
1)
przekazuje skargi, wnioski i petycje do rozpatrzenia i załatwienia zgodnie z właściwością komórkom organizacyjnym;
2)
przekazuje skargi, wnioski i petycje, które:
a)
nie dotyczą działów administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka,
b)
dotyczą działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, a których przedmiot nie należy do właściwości Ministra

- do rozpatrzenia zgodnie z właściwością organom administracji rządowej lub samorządowej lub innym instytucjom;

3)
prowadzi rejestr skarg i wniosków oraz rejestr petycji;
4)
monitoruje terminowość rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji;
5)
przyjmuje zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków;
6)
zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa informacje, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870).
2. 
Komórki organizacyjne zapewniające obsługę Ministra w zakresie działu administracji rządowej -oświata i wychowanie przekazują skargi, wnioski i petycje, które dotyczą szkół i placówek, do rozpatrzenia zgodnie z właściwością organom administracji rządowej lub samorządowej lub innym instytucjom oraz niezwłocznie informują o tym Departament Kontroli i Audytu.
3. 
Skargi, wnioski i petycje wpływające do kancelarii ogólnej Ministerstwa lub bezpośrednio do komórki organizacyjnej są niezwłocznie przekazywane do Departamentu Kontroli i Audytu.
4. 
Rejestry, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są prowadzone w postaci elektronicznej i zawierają w szczególności:
1)
oznaczenie podmiotu wnoszącego skargę, wniosek lub petycję oraz jego adres do korespondencji;
2)
datę wpływu oraz przedmiot skargi, wniosku lub petycji;
3)
informację o sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji.
§  4. 
1. 
Zainteresowani w sprawach skarg i wniosków są przyjmowani przez wyznaczonych pracowników Departamentu Kontroli i Audytu w siedzibie Ministerstwa, w budynku:
1)
przy al. J.Ch. Szucha 25:
a)
w poniedziałki - w godzinach 8:15-18:00,
b)
w czwartki - w godzinach 14:30-16:00

- w sprawach skarg i wniosków dotyczących działu administracji rządowej - oświata i wychowanie;

2)
przy ul. Wspólnej 1/3:
a)
w poniedziałki - w godzinach 8:15-18:00,
b)
w czwartki - w godzinach 14:30-16:00

- w sprawach skarg i wniosków dotyczących działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka.

2. 
Informację o miejscu, dniach i godzinach przyjmowania zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków zamieszcza się w ogólnie dostępnym miejscu w siedzibie Ministerstwa, w budynkach określonych w ust. 1 oraz udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.
3. 
Pracownik Departamentu Kontroli i Audytu przyjmujący ustną skargę lub wniosek sporządza protokół. Protokół podpisuje wnoszący skargę lub wniosek oraz pracownik Departamentu Kontroli i Audytu przyjmujący skargę lub wniosek.
§  5. 
1. 
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa przyjmują zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków po uprzednim ustaleniu terminu spotkania.
2. 
Termin spotkania jest ustalany w przypadku gdy wniosek o spotkanie z członkiem Kierownictwa Ministerstwa jest uzasadniony oraz dotyczy sprawy skargi lub wniosku, które nie mogą być rozpatrzone przez komórki organizacyjne.
3. 
Wniosek o spotkanie z członkiem Kierownictwa Ministerstwa jest weryfikowany przez Dyrektora Departamentu Kontroli i Audytu we współpracy z komórką organizacyjną właściwą ze względu na przedmiot skargi lub wniosku. Jeżeli wniosek jest uzasadniony i dotyczy sprawy skargi lub wniosku, które nie mogą być rozpatrzone przez komórki organizacyjne, Departament Kontroli i Audytu przekazuje go właściwemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa, w celu uzyskania akceptacji dotyczącej zorganizowania spotkania i ustalenia jego terminu.
4. 
Po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Departament Kontroli i Audytu niezwłocznie informuje zainteresowanego o terminie spotkania.
§  6. 
1. 
Minister podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności sekretarza stanu, podsekretarza stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
2. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności dyrektorów komórek organizacyjnych.
3. 
Dyrektor komórki organizacyjnej podpisuje odpowiedzi na:
1)
skargi i wnioski dotyczące działalności pracowników tej komórki;
2)
skargi, wnioski i petycje w sprawach należących do zakresu właściwości tej komórki.
4. 
W uzasadnionych przypadkach odpowiedź na skargę, wniosek lub petycję podpisuje właściwy ze względu na przedmiot skargi, wniosku lub petycji członek Kierownictwa Ministerstwa.
§  7. 
1. 
Komórki organizacyjne są obowiązane do udzielania Departamentowi Kontroli i Audytu informacji i wyjaśnień dotyczących rozpatrywanych i załatwianych przez nie skarg, wniosków i petycji.
2. 
Skargi, wnioski i petycje oraz związane z nimi dokumenty są gromadzone i przechowywane w Ministerstwie zgodnie z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji dla celów archiwalnych.
§  8. 
1. 
Departament Kontroli i Audytu, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, przygotowuje i przedstawia Ministrowi do zatwierdzenia roczne sprawozdanie ze sposobu przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie oraz w jednostkach podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.
2. 
Departament Kontroli i Audytu, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim.
§  9. 
W sprawach nieuregulowanych zarządzeniem w zakresie rozpatrywania i załatwiania:
1)
skarg i wniosków - stosuje się przepisy działu VIII Skargi i wnioski ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 54 i 187) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46);
2)
petycji - stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
§  10. 
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 36 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 września 2015 r. w sprawie organizacji przyjmowania oraz rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN poz. 33 oraz z 2017 r. poz. 22);
2)
zarządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW poz. 43).
§  11. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.