Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji i Nauki.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MEiN.2021.32
Akt obowiązujący Wersja od: 11 marca 2021 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 11 marca 2021 r.
w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji i Nauki
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji i Nauki, zwanym dalej "Ministerstwem".§ 2.
1.
Nadzór i kontrolę w sprawach skarg, wniosków i petycji wpływających do Ministerstwa sprawuje Minister Edukacji i Nauki, zwany dalej "Ministrem".2.
Czynności z zakresu bieżącego nadzoru nad prawidłowością przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji należą do kompetencji Dyrektora Generalnego Ministerstwa.§ 3.
1.
Departament Kontroli i Audytu przyjmuje skargi, wnioski i petycje wpływające do Ministerstwa oraz koordynuje ich rozpatrywanie i załatwianie, w szczególności:1)
przekazuje skargi, wnioski i petycje do rozpatrzenia i załatwienia zgodnie z właściwością komórkom organizacyjnym;2)
przekazuje skargi, wnioski i petycje, które:a)
nie dotyczą działów administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka,b)
dotyczą działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, a których przedmiot nie należy do właściwości Ministra- do rozpatrzenia zgodnie z właściwością organom administracji rządowej lub samorządowej lub innym instytucjom;
3)
prowadzi rejestr skarg i wniosków oraz rejestr petycji;4)
monitoruje terminowość rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji;5)
przyjmuje zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków;6)
zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa informacje, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870).2.
Komórki organizacyjne zapewniające obsługę Ministra w zakresie działu administracji rządowej -oświata i wychowanie przekazują skargi, wnioski i petycje, które dotyczą szkół i placówek, do rozpatrzenia zgodnie z właściwością organom administracji rządowej lub samorządowej lub innym instytucjom oraz niezwłocznie informują o tym Departament Kontroli i Audytu.3.
Skargi, wnioski i petycje wpływające do kancelarii ogólnej Ministerstwa lub bezpośrednio do komórki organizacyjnej są niezwłocznie przekazywane do Departamentu Kontroli i Audytu.4.
Rejestry, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są prowadzone w postaci elektronicznej i zawierają w szczególności:1)
oznaczenie podmiotu wnoszącego skargę, wniosek lub petycję oraz jego adres do korespondencji;2)
datę wpływu oraz przedmiot skargi, wniosku lub petycji;3)
informację o sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji.§ 4.
1.
Zainteresowani w sprawach skarg i wniosków są przyjmowani przez wyznaczonych pracowników Departamentu Kontroli i Audytu w siedzibie Ministerstwa, w budynku:1)
przy al. J.Ch. Szucha 25:a)
w poniedziałki - w godzinach 8:15-18:00,b)
w czwartki - w godzinach 14:30-16:00- w sprawach skarg i wniosków dotyczących działu administracji rządowej - oświata i wychowanie;
2)
przy ul. Wspólnej 1/3:a)
w poniedziałki - w godzinach 8:15-18:00,b)
w czwartki - w godzinach 14:30-16:00- w sprawach skarg i wniosków dotyczących działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka.
2.
Informację o miejscu, dniach i godzinach przyjmowania zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków zamieszcza się w ogólnie dostępnym miejscu w siedzibie Ministerstwa, w budynkach określonych w ust. 1 oraz udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.3.
Pracownik Departamentu Kontroli i Audytu przyjmujący ustną skargę lub wniosek sporządza protokół. Protokół podpisuje wnoszący skargę lub wniosek oraz pracownik Departamentu Kontroli i Audytu przyjmujący skargę lub wniosek.§ 5.
1.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa przyjmują zainteresowanych w sprawach skarg i wniosków po uprzednim ustaleniu terminu spotkania.2.
Termin spotkania jest ustalany w przypadku gdy wniosek o spotkanie z członkiem Kierownictwa Ministerstwa jest uzasadniony oraz dotyczy sprawy skargi lub wniosku, które nie mogą być rozpatrzone przez komórki organizacyjne.3.
Wniosek o spotkanie z członkiem Kierownictwa Ministerstwa jest weryfikowany przez Dyrektora Departamentu Kontroli i Audytu we współpracy z komórką organizacyjną właściwą ze względu na przedmiot skargi lub wniosku. Jeżeli wniosek jest uzasadniony i dotyczy sprawy skargi lub wniosku, które nie mogą być rozpatrzone przez komórki organizacyjne, Departament Kontroli i Audytu przekazuje go właściwemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa, w celu uzyskania akceptacji dotyczącej zorganizowania spotkania i ustalenia jego terminu.4.
Po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa Departament Kontroli i Audytu niezwłocznie informuje zainteresowanego o terminie spotkania.§ 6.
1.
Minister podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności sekretarza stanu, podsekretarza stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa.2.
Dyrektor Generalny Ministerstwa podpisuje odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności dyrektorów komórek organizacyjnych.3.
Dyrektor komórki organizacyjnej podpisuje odpowiedzi na:1)
skargi i wnioski dotyczące działalności pracowników tej komórki;2)
skargi, wnioski i petycje w sprawach należących do zakresu właściwości tej komórki.4.
W uzasadnionych przypadkach odpowiedź na skargę, wniosek lub petycję podpisuje właściwy ze względu na przedmiot skargi, wniosku lub petycji członek Kierownictwa Ministerstwa.§ 7.
1.
Komórki organizacyjne są obowiązane do udzielania Departamentowi Kontroli i Audytu informacji i wyjaśnień dotyczących rozpatrywanych i załatwianych przez nie skarg, wniosków i petycji.2.
Skargi, wnioski i petycje oraz związane z nimi dokumenty są gromadzone i przechowywane w Ministerstwie zgodnie z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji dla celów archiwalnych.§ 8.
1.
Departament Kontroli i Audytu, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, przygotowuje i przedstawia Ministrowi do zatwierdzenia roczne sprawozdanie ze sposobu przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie oraz w jednostkach podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.2.
Departament Kontroli i Audytu, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim.§ 9.
W sprawach nieuregulowanych zarządzeniem w zakresie rozpatrywania i załatwiania:1)
skarg i wniosków - stosuje się przepisy działu VIII Skargi i wnioski ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 54 i 187) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46);2)
petycji - stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.§ 10.
Tracą moc:1)
zarządzenie nr 36 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 września 2015 r. w sprawie organizacji przyjmowania oraz rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN poz. 33 oraz z 2017 r. poz. 22);2)
zarządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW poz. 43).§ 11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.