Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych oraz w przedsiębiorstwach resortu zdrowia i opieki społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1983.1.5

Akt utracił moc
Wersja od: 20 stycznia 1983 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 24 listopada 1982 r.
w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych oraz w przedsiębiorstwach resortu zdrowia i opieki społecznej.

Na podstawie § 2 ust. 3 i § 9 ust. 4 uchwały Nr 132 Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1980 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków (M. P. Nr 29, poz. 162) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie reguluje organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej oraz w przedsiębiorstwach państwowych, dla których Minister Zdrowia i Opieki Społecznej jest organem założycielskim, zwanych dalej "nadzorowanymi jednostkami organizacyjnymi".
§  2.
1.
Kierownik nadzorowanej jednostki organizacyjnej lub jego zastępca przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków przynajmniej raz w tygodniu - w godzinach przez siebie ustalonych, a w poniedziałki również po godzinach pracy.
2.
W nadzorowanych jednostkach organizacyjnych przyjęcia obywateli w sprawach skarg i wniosków odbywają się codziennie w godzinach oznaczonych przez kierowników tych jednostek, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny odbywać się w ustalonym dniu po godzinach pracy.
§  3.
Jeżeli w poniedziałek przypada dzień wolny od pracy, dniem przyjęć jest najbliższy dzień roboczy.
§  4.
Informacja o dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg i wniosków powinny być umieszczane w lokalach jednostek nadzorowanych oraz w miejscu urzędowania ich kierowników.
§  5.
1.
Kierownicy nadzorowanych jednostek organizacyjnych są odpowiedzialni osobiście za ścisłe przestrzeganie przy rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków kodeksu postępowania administracyjnego oraz wydanej na jego podstawie uchwały Nr 132 Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1980 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
2.
Kierownicy nadzorowanych jednostek organizacyjnych powierzą prowadzenie całokształtu spraw przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków - wyznaczonemu pracownikowi, do którego zadań należeć będzie w szczególności:
1)
organizowanie przyjęć obywateli przez kierownika lub jego zastępcę,
2)
uczestniczenie w tych przyjęciach na polecenie przyjmującego,
3)
ewidencjonowanie w jednym rejestrze wpływających skarg i wniosków,
4)
czuwanie nad terminowością załatwiania skarg i wniosków,
5)
sygnalizowanie kierownikowi lub jego zastępcy nieprawidłowości w załatwianiu skarg i wniosków oraz nasilonych lub ujemnych zjawisk wynikających ze skarg i wniosków.
§  6.
1.
Kierownicy nadzorowanych jednostek organizacyjnych dokonują co najmniej raz w roku analizy przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
2.
Kierownicy jednostek nadsyłają do Gabinetu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku sprawozdanie z załatwiania skarg, wniosków i krytyki prasowej za rok poprzedni, sporządzone na podstawie analizy załatwionych skarg i wniosków.
3.
W sprawozdaniu należy w szczególności omówić problematykę skarg i wniosków, scharakteryzować zjawiska społeczne, których skargi i wnioski dotyczą, ocenić źródła i przyczyny występowania skarg oraz wskazać środki przedsięwzięte w celu likwidacji źródła skarg i usprawnienia pracy. Do sprawozdania należy dołączyć wykazy statystyczne sporządzone według obowiązującego wzoru.
§  7.
Roczną analizę i ocenę załatwiania skarg i wniosków w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych opracowuje Gabinet Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej i przedkłada do rozpatrzenia Kolegium Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.