Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1994.13.28
Akt utracił moc Wersja od: 26 września 1994 r.
ZARZĄDZENIE WEWNĘTRZNE NR 21
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 26 września 1994 r.
w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej.
Na podstawie § 2 uchwały nr 132 Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1980 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków (Monitor Polski Nr 29, poz. 162, z 1987 r. Nr 20, poz. 172 oraz z 1989 r. Nr 7, poz. 66) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie reguluje organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej, zwanym dalej "Ministerstwem".§ 2.
1.
W sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmują w Ministerstwie podsekretarze stanu oraz Dyrektor Generalny w każdy poniedziałek od godz. 13.00 – w obecności wyznaczonego przez Dyrektora Gabinetu Ministra pracownika, zgodnie z harmonogramem określonym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem".2.
Pracownik, o którym mowa w ust. 1, rejestruje skargę, a w razie potrzeby sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku, zamieszczając w nim polecenie bądź rozstrzygnięcie przyjmującego skargę lub wniosek oraz czuwa nad terminowym załatwianiem sprawy przez właściwą komórkę organizacyjną Ministerstwa.3.
Zmian w harmonogramie przyjęć w sprawach skarg i wniosków dokonują podsekretarze stanu (Dyrektor Generalny) we własnym zakresie, informując o tym Gabinet Ministra.§ 3.
1.
Gabinet Ministra (Wydział Listów i Interwencji) przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie, w godzinach 10.00 – 14.00, a w poniedziałki w godzinach 10.00 – 17.00.2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa lub ich zastępcy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach 10.00 – 12.00.§ 4.
Informacje o dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg i wniosków podaje się do wiadomości w formie wywieszki umieszczonej w widocznym miejscu, przy każdym z wejść do siedziby Ministerstwa oraz w miejscu urzędowania dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.§ 5.
1.
Skargi i wnioski wpływające do Ministerstwa ewidencjonuje się w centralnym rejestrze skarg i wniosków, prowadzonym przez Gabinet Ministra (Wydział Listów i Interwencji).2.
W centralnym rejestrze skarg i wniosków wyodrębnia się zbiór skarg przekazywanych i otrzymywanych z Naczelnego Sądu Administracyjnego.3.
Skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do sekretariatów członków kierownictwa Ministerstwa i komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz zgłaszane w ramach przyjęć, o których mowa w § 3 ust. 2, przekazuje się niezwłocznie do zarejestrowania do Gabinetu Ministra (Wydział Listów i Interwencji).§ 6.
1.
Skargi i wnioski dotyczące działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa rozpatruje Gabinet Ministra.2.
Gabinet Ministra przedkłada skargę lub wniosek w sprawach określonych w ust. 1 wraz z aktami sprawy do decyzji Ministra lub właściwego podsekretarza stanu (Dyrektora Generalnego).3.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku podpisuje Dyrektor Gabinetu Ministra.§ 7.
1.
Skargi i wnioski, inne niż wymienione w § 6 w ust. 1, Gabinet Ministra przekazuje właściwym komórkom organizacyjnym Ministerstwa.2.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku podpisuje dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa lub upoważniony przez niego pracownik.3.
Osoba wnosząca skargę lub wniosek w sprawie nie cierpiącej zwłoki, której załatwienie nie wymaga zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, może być zawiadomiona o sposobie załatwienia skargi lub wniosku również drogą telefoniczną lub faxem, a po godzinach pracy Ministerstwa, także za pośrednictwem lekarza dyżurnego kraju (województwa).4.
Jeżeli dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego uzna, że otrzymane pismo nie jest skargą lub wnioskiem, kieruje je do rozpatrzenia w trybie zwykłym, informując o tym Gabinet Ministra (Wydział Listów i Interwencji).5.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa wyznaczą pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie w tych komórkach rejestrów skarg i wniosków, o których mowa w ust. 1, oraz poinformują o tym Gabinet Ministra.6.
Pracownik, o którym mowa w ust. 5, jest zobowiązany do czuwania nad terminem załatwiania skarg i wniosków oraz odpowiedzialny za przechowywanie dokumentów i prowadzenie akt w tych sprawach.§ 8.
1.
Dyrektor Gabinetu Ministra może uznać, że publikacja prasowa nadesłana przez redakcję, podlega rozpatrzeniu w trybie określonym w niniejszym zarządzeniu, jeżeli przemawia za tym interes społeczny, a publikacja ma znamiona skargi lub wniosku.2.
Minister na wniosek dyrektora Gabinetu Ministra decyduje o udzieleniu odpowiedzi w sprawie określonej w ust. 1.3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do informacji radiowej lub telewizyjnej.§ 9.
1.
Bieżący nadzór nad załatwianiem skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa sprawują właściwi podsekretarze stanu (Dyrektor Generalny).2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa ponoszą odpowiedzialność za ścisłe przestrzeganie przy rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków kodeksu postępowania administracyjnego oraz uchwały nr 132 Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1980 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków (Monitor Polski Nr 29, poz. 162, z 1987 r. Nr 20, poz. 172 oraz z 1989 r. Nr 7, poz. 66).§ 10.
1.
Gabinet Ministra: 1)
opracowuje roczne sprawozdanie z załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie, 2)
informuje w razie potrzeby podsekretarzy stanu (Dyrektora Generalnego) o problemach wynikających z rozpatrywanych w Ministerstwie skarg i wniosków.2.
Gabinet Ministra kontroluje terminowość załatwiania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz podejmuje bezpośrednie czynności zapewniające zachowanie obowiązujących terminów.§ 11.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa nadsyłają do Gabinetu Ministra w terminie do 15 stycznia każdego roku kalendarzowego sprawozdanie z załatwiania skarg, wniosków i krytyki prasowej, sporządzone na podstawie analizy załatwianych skarg i wniosków.2.
W sprawozdaniu należy w szczególności omówić problematykę skarg i wniosków, scharakteryzować zjawiska społeczne, których skargi i wnioski dotyczą, ocenić źródła i przyczyny występowania skarg oraz wskazać środki przedsięwzięte w celu likwidacji źródeł skarg i usprawnienia pracy. Do sprawozdania należy dołączyć wykazy statystyczne sporządzone według wzoru przekazanego przez Gabinet Ministra.§ 12.
Traci moc zarządzenie wewnętrzne Nr 9 Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 sierpnia 1985 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej, zmienione zarządzeniem wewnętrznym Nr 12 z dnia 18 września 1987 r.§ 13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.