Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Lasach Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2004.12.87

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 grudnia 2004 r.

ZARZĄDZENIE Nr 84
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 30 grudnia 2004 r.
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Lasach Państwowych.

GI-021-2/04

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679, z późn. zm.) oraz § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r., a także w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) zarządzam:

§  1.
Zarządzenie reguluje organizację przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, składanych do jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
§  2.
1.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych są zobowiązane przyjmować interesantów w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i godzinach.
2.
Kierownicy jednostek organizacyjnych lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować interesantów w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu w ustalonych dniach i godzinach.
3.
Dni i godziny przyjęć w sprawach skarg i wniosków powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia te powinny odbywać się w ustalonym dniu również po godzinach pracy.
4.
Informacja o dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg i wniosków powinna być wywieszona w siedzibie danej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych.
§  3.
1.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków przez kierowników jednostek organizacyjnych LP są ewidencjonowane. Ewidencja prowadzona jest w sekretariatach kierowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
2.
Ewidencja przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków zawiera następujące dane: liczba porządkowa, data, imię i nazwisko oraz adres interesanta, krótkie określenie treści skargi (wniosku), imię i nazwisko osoby przyjmującej interesanta.
§  4.
1.
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych lub wyznaczony przez niego zastępca przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki, w godz. od 10 do 17.
2.
Inspekcja Lasów Państwowych przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w biurze Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, w godzinach pracy biura tj. w godz. od 8 do 16.
§  5.
1.
Skargi i wnioski wpływające do jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych ewidencjonuje się w rejestrze skarg i wniosków, prowadzonym przez komórkę organizacyjną, wyznaczoną przez kierownika tej jednostki.
2.
Rejestr skarg i wniosków prowadzony jest w sposób umożliwiający kontrolę przebiegu i terminowości załatwiania poszczególnych skarg i wniosków. Rejestr skarg i wniosków zawiera następujące dane: liczba porządkowa, data wpływu, imię i nazwisko skarżącego (lub nazwa instytucji), przedmiot skargi, data przekazania skargi do załatwienia, komu przekazano, termin załatwienia, sposób załatwienia, data udzielenia odpowiedzi, kogo powiadomiono, uwagi.
3.
Przyjmowanie oraz ewidencjonowanie skarg i wniosków, a także okresowe sprawdzanie stanu ich rozpatrzenia, czuwanie nad terminowością załatwiania skarg i wniosków, kompletowanie i przechowywanie akt w tych sprawach - powinno być powierzone określonej komórce organizacyjnej (stanowisku pracy) oraz imiennie wyznaczonemu pracownikowi.
4.
Bezpośrednią odpowiedzialność za właściwe rozpatrzenie skargi lub wniosku i terminowe udzielenie odpowiedzi ponosi pracownik wyznaczony do załatwienia danej sprawy.
§  6.
1.
Skargi i wnioski wpływające do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych są kierowane do Inspekcji Lasów Państwowych. Skarga lub wniosek, doręczone bezpośrednio do innej komórki organizacyjnej DGLP, powinny być zarejestrowane (wprowadzone do rejestru skarg i wniosków i oznaczone numerem porządkowym) w Inspekcji Lasów Państwowych.
2.
Po zarejestrowaniu skargi lub wniosku - Główny Inspektor Lasów Państwowych rozpatruje je we własnym zakresie lub kieruje je do właściwej komórki organizacyjnej DGLP lub do właściwej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych - w celu rozpatrzenia sprawy.
§  7.
1.
Jeżeli jednostka organizacyjna Lasów Państwowych, która otrzymała skargę (wniosek), nie jest właściwa do jej rozpatrzenia - obowiązana jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać skargę (wniosek) właściwej jednostce, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego (składającego wniosek) albo wskazać skarżącemu właściwą jednostkę.
2.
Jednostka organizacyjna Lasów Państwowych właściwa do rozpatrzenia skargi (wniosku) powinna załatwić ją wnikliwie, rzetelnie i bez zbędnej zwłoki - nie później jednak niż w ciągu miesiąca od daty jej wpływu do danej jednostki organizacyjnej.
3.
Skargi i wnioski nadesłane (przekazane) przez posłów na Sejm, senatorów lub radnych, powinny być załatwiane w trybie pilnym, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty wpływu skargi do danej jednostki. Osoby te powinny być zawiadamiane o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień - także o stanie rozpatrzenia ww. skargi, najpóźniej w ww. terminie.
4.
Jeżeli skarga lub wniosek nie może być załatwiona w terminie określonym w ust. 2, należy - stosownie do art. 36 Kpa - powiadomić wnoszącego skargę lub wniosek i podać przyczynę opóźnienia oraz nowy termin załatwienia sprawy.
5.
Wyznaczenie nowego terminu załatwienia sprawy należy odnotować w ewidencji skarg i wniosków.
6.
Pracownik rozpatrujący skargę lub wniosek niezwłocznie przedkłada osobie prowadzącej rejestr skarg i wniosków - kopię udzielonej odpowiedzi, w celu odnotowania daty i sposobu załatwienia sprawy i znaku akt, pod którym jest przechowywana dokumentacja sprawy.
7.
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać m.in. uzasadnienie merytoryczne i prawne.
§  8.
1.
Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawują kierownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w odniesieniu do skarg załatwianych przez te jednostki oraz przez nadzorowane jednostki organizacyjne.
2.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych dokonują, co najmniej raz w roku, okresowych ocen i analiz przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków przez kierowaną przez siebie jednostkę oraz przez nadzorowane jednostki organizacyjne Lasów Państwowych.
3.
Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych nadsyłają do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, w wyznaczonym terminie, każdego roku kalendarzowego, analizę przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, łącznie przez biuro regionalnej dyrekcji LP i nadzorowane jednostki organizacyjne.
4.
Główny Inspektor Lasów Państwowych opracowuje i przedkłada Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych zbiorczą (obejmującą wyniki analiz z jednostek organizacyjnych LP) roczną analizę przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
§  9.
Przy przyjmowaniu i rozpatrywaniu skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych obowiązują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
§  10.
Traci moc zarządzenie Nr 9 Naczelnego Dyrektora Lasów Państwowych z dnia 27 kwietnia 1991 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i listów w Naczelnym Zarządzie Lasów Państwowych oraz w jednostkach zgrupowanych w organizacji gospodarczej Lasy Państwowe.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.