Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2003.4.1

Akt utracił moc
Wersja od: 17 września 2004 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 3 stycznia 2003 r.
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 ze zm.) - Dział VIII - (art. 221-267) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) zarządzam, co następuje:
§  1.
Zarządzenie reguluje organizację przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, dotyczących działalności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "Kasą".
§  2.
1.
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez jednostki Kasy albo przez jej pracowników, naruszenie praworządności lub słusznych interesów ubezpieczonych oraz biurokratyczne załatwianie spraw.
2.
Przedmiotem skargi mogą być również inne nieprawidłowości w organizacji i działalności Kasy.
§  3.
Przedmiotem wniosku mogą być sprawy dotyczące organizacji i usprawnienia pracy Kasy oraz lepszego wykonywania nałożonych na Kasę zadań.
§  4.
1.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone w dowolnej formie (np. pisemnie, faksem, pocztą elektroniczną ustnie do protokołu).
2.
Skargi i wnioski powinny zawierać: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres wnoszącego.
3. 1
Skargi i wnioski nie spełniające wymogów, o których mowa w ust. 2, pozostawia się bez rozpoznania. Sprawy te stanowić mogą materiał do wykorzystania wewnętrznego.
4.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
§  5.
Nie kwalifikuje się jako skarg spraw, z których treści wynika, że:
1)
zostały ostatecznie rozstrzygnięte wyrokiem sądu,
2)
kwestionują prawidłowość decyzji wydanej przez oddział regionalny Kasy (sprawa załatwiana jest w innym trybie),
3)
nie dotyczą zakresu działania Kasy.
§  6.
1.
Korespondencję, której treść wskazuje na skargę lub wniosek, Kancelaria przekazuje - w Centrali do Prezesa Kasy, natomiast w oddziałach regionalnych, centrach rehabilitacji rolników i w ośrodkach - do dyrektorów tych jednostek, którzy kwalifikują daną sprawę jako skargę i przekazują do stanowiska ds. skarg i wniosków.
2.
W Centrali Kasy stanowisko ds. skarg i wniosków znajduje się w Biurze Organizacyjno-Prawnym, a w oddziałach regionalnych Kasy - w Wydziale Ogólnym. W centrach rehabilitacji rolników i w ośrodkach Kasy zadania stanowiska ds. skarg i wniosków pełni pracownik wyznaczony przez dyrektora centrum lub ośrodka.
§  7.
1.
Do zadań stanowiska ds. skarg i wniosków należy:
1)
przyjmowanie i ewidencjonowanie skarg i wniosków,
2)
przekazywanie do komórki organizacyjnej, w której kompetencjach leży załatwienie skargi lub wniosku,
3)
czuwanie nad terminowym ich załatwieniem przez właściwą komórkę organizacyjną,
4)
informowanie o zagrożeniu terminu załatwienia skargi lub wniosku i przyczynach powstania takiego zagrożenia:

- dyrektora Biura Organizacyjno-Prawnego - w Centrali Kasy,

- dyrektora oddziału - w oddziale regionalnym,

- dyrektora centrum lub ośrodka - w centrach rehabilitacji rolników i ośrodkach Kasy,

5)
opracowywanie informacji o rozpatrzeniu i załatwieniu skarg i wniosków oraz sporządzanie zestawienia liczbowego, zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do Zarządzenia - w Centrali i oddziałach regionalnych, a w centrach rehabilitacji rolników i ośrodkach Kasy - zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do Zarządzenia.
2.
Obowiązki wynikające z zakresu zadań stanowiska ds. skarg i wniosków mogą być łączone z innymi stanowiskami.
§  8.
1.
Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpoznaniu przez różne organy, Kasa rozpatruje sprawę należącą do jej właściwości, a pozostałe przekazuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, właściwym organom, przesyłając odpis skargi i wniosku i zawiadamia o tym równocześnie wnoszącego skargę lub wniosek.
2.
Skargę lub wniosek adresowane do Kasy i przesłane w odpisie do innego organu, rozpatruje i załatwia Kasa.
§  9.
1.
Jeżeli załatwienie skargi lub wniosku należy do kompetencji więcej niż jednego biura Centrali, odpowiedzi udziela Biuro Organizacyjno-Prawne po uzyskaniu stanowisk właściwych biur.
2.
Jeżeli załatwienie skargi lub wniosku należy do kompetencji więcej niż jednej komórki organizacyjnej w oddziałach regionalnych, centrach rehabilitacji rolników i ośrodkach, odpowiedzi udziela komórka wskazana przez dyrektora.
§  10.
1.
Stanowisko ds. skarg i wniosków w Centrali i oddziałach regionalnych Kasy prowadzi ewidencję skarg, według wzoru stanowiącego Załącznik Nr 3 do Zarządzenia, zaś ewidencję wniosków - według Załącznika Nr 4.
2.
Stanowisko ds. skarg i wniosków w centrach rehabilitacji rolników i ośrodkach Kasy prowadzi ewidencję skarg według wzoru stanowiącego Załącznik Nr 5 do Zarządzenia, zaś ewidencję wniosków - według wzoru określonego w Załączniku Nr 6.
§  11.
1.
W Centrali i oddziałach regionalnych, centrach rehabilitacji rolników i ośrodkach Kasy przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków odbywa się w każdym dniu w godzinach pracy.
2.
Informacje o dniach i godzinach przyjęć skarg i wniosków powinny być wywieszone w widocznym miejscu w siedzibach wszystkich jednostek organizacyjnych Kasy.
3.
Dyrektorzy biur Centrali są zobowiązani do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków dodatkowo w każdy poniedziałek w godz. 16.00-17.00, a gdy dzień ten jest wolny od pracy - w dniu następnym, zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Biuro Organizacyjno-Prawne.
4.
Dyrektorzy oddziałów regionalnych, centrów rehabilitacji rolników i ośrodków Kasy są zobowiązani do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków dodatkowo na dyżurach 1 raz w tygodniu, w dniu i godzinach ustalonych we własnym zakresie.
5.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków są ewidencjonowane zgodnie ze wzorem ewidencji stanowiącym Załącznik Nr 7 do Zarządzenia.
6.
Przyjęte skargi i wnioski należy niezwłocznie przekazać do stanowiska ds. skarg i wniosków celem ich zaewidencjonowania zgodnie z Załącznikami Nr 3 i 4 do Zarządzenia - w Centrali Kasy i oddziałach regionalnych, a w centrach rehabilitacji rolników i ośrodkach Kasy - zgodnie z Załącznikami Nr 5 i 6 do Zarządzenia.
§  12.
1.
W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, według wzoru określonego w Załączniku Nr 8 do Zarządzenia. Protokół jest przekazywany do stanowiska ds. skarg i wniosków, celem wykonania dyspozycji z § 11 ust. 6.
2.
Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli tego żąda wnoszący.
§  13.
Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.
§  14.
1.
Skargi i wnioski winny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie jednego miesiąca.
2.
Posłowie i senatorowie oraz radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji i wyjaśnień - także o stanie rozpatrzenia skargi, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej wniesienia lub przekazania.
3.
Terminy, o których mowa w ust. 1 i 2, liczy się od daty wpływu sprawy do Kasy.
4.
Jeżeli skarga lub wniosek nie może być załatwiona w terminie, o którym mowa w ust. 1, należy powiadomić o tym zainteresowanego, podając przyczyny opóźnienia i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
§  15.
1.
Wnoszącego skargę lub wniosek należy powiadomić o sposobie załatwienia.
2.
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpoznania, uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności, należy w odpowiedzi na tę skargę podtrzymać swoje poprzednie stanowisko.
§  16.
Odpowiedź na skargę lub wniosek podpisuje:
1)
Prezes Kasy lub upoważniony członek kierownictwa -jeżeli skarga dotyczy:

- zaniedbania lub nienależytego wykonania zadań przez jednostki Kasy,

- nieprawidłowości w organizacji i działalności Kasy,

- pracownika Centrali Kasy, dyrektora: oddziału regionalnego, centrum rehabilitacji rolników i ośrodka,

2)
dyrektor lub wicedyrektor biura Centrali Kasy - jeżeli sprawa dotyczy zagadnień związanych z działalnością merytoryczną biura,
3)
dyrektor lub zastępca dyrektora oddziału regionalnego - jeżeli skarga dotyczy podległych mu jednostek organizacyjnych lub pracowników,
4)
dyrektor lub zastępca dyrektora centrum rehabilitacji rolników lub ośrodka Kasy, jeżeli skarga dotyczy działalności centrum lub ośrodka.
§  17.
Komórka organizacyjna załatwiająca skargę pod względem merytorycznym obowiązana jest w terminie 7 dni od załatwienia sprawy przekazać do stanowiska ds. skarg i wniosków kopię odpowiedzi udzielonej skarżącemu z adnotacją, czy skarga była uzasadniona.
§  18.
1.
Zbiorczą informację o rozpatrzeniu i załatwieniu skarg i wniosków, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 5) wraz z dołączoną charakterystyką opisową dotyczącą:

- rodzajów skarg, przyczyn ich powstawania i sposobu załatwiania skarg na pracowników,

- rodzajów skarg przyporządkowanych do grupy "inne" oraz przyczyn ich powstawania,

- określania dokładnego czasu załatwienia skarg oraz przyczyn związanych z przekroczeniem terminu (dotyczy skarg załatwionych w terminie przekraczającym 30 dni),

- podstaw uznania skarg za "nieuzasadnione", w tym wyodrębnienie tzw. "skarg na przepis",

oddziały regionalne, centra rehabilitacji rolników i ośrodki Kasy zobowiązane są przesłać w terminie do dnia 10 stycznia roku następnego do Biura Organizacyjno-Prawnego.

2.
Biuro Organizacyjno-Prawne opracowuje zbiorczą analizę i ocenę sposobu rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących Kasy i przekazuje ją Prezesowi po zakończeniu roku kalendarzowego - w terminie do 31 stycznia roku następnego.
3.
Zbiorczą analizę przyjęć interesantów w ramach skarg i wniosków - zgodnie z Załącznikiem Nr 7 - biura Centrali, oddziały regionalne, centra rehabilitacji rolników i ośrodki Kasy przekazują w terminie do dnia 10 stycznia roku następnego do Biura Organizacyjno-Prawnego.
4. 2
Instrukcja wypełniania formularza sprawozdania KRUS-8 o załatwieniu skarg przez oddziały regionalne stanowi załącznik nr 9 do zarządzenia.
§  19.
1.
Nadzór nad sposobem i terminowością rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków sprawuje:
a)
dyrektor Biura Organizacyjno-Prawnego - w Centrali Kasy,
b)
dyrektorzy oddziałów - w oddziałach regionalnych,
c)
dyrektorzy centrów lub ośrodków - w centrach rehabilitacji rolników i ośrodkach Kasy,
2.
Co najmniej raz w roku Kolegium Centrali Kasy dokonuje okresowej oceny przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
3.
Załatwiający skargi podejmują działania zmierzające do likwidacji przyczyn powstawania nieprawidłowości pracy Kasy w powierzonym im zakresie działania.
§  20.
Tracą moc następujące zarządzenia:

1. Nr 32 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 17 listopada 1998 r. w sprawie trybu przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

2. Nr 46 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 29 grudnia 2000 r. zmieniające zarządzenie w sprawie trybu przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 3

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Oddział Regionalny w .............KRUS-8

Informacja o załatwianiu skarg za rok ...........

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Biuro Organizacyjno-Prawne

Wysłać w terminie do dnia 10 stycznia
Dział 1. Skargi
WyszczególnieniePozostało do załatwienia z poprz. okresu sprawozdaw.Wpływ w okresie sprawozdawczymPrzekazano do załatwienia innym instytucjomRazem do rozpatrzenia (2 + 3 - 4)
12345
Skargi w zakresie:
świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego01
świadczeń z ubezpieczenia wypad., chorób, i macierzyń.02
zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych03
podlegania ubezp. i składek04
na pracownika05
na postępowanie orzecznicze06
innym07
Ogółem08
Uwaga:

W informacji KRUS-8 powinny być uwzględnione również skargi wnoszone ustnie wg § 12 Zarządzenia.

Dział 2. Skargi załatwione

OR/KRUS .......

Załatwiono w okresie sprawozdawczymPrzyczyny powstawania skargPozostałe do załatwienia na następny okres sprawozdawczy
Wyszczególnienieogółemz tegoPrzewlekłe załatwianieSpór o postępowanie orzeczniczeSpór o prawo do świadczeńSpór o wysokość świadczeńSpór o ustalenie nadpłaty świadczenia i wysokość zadłużeńSpór dotyczący obowiązku płacenia składekSpór o prawidłowość decyzji o objęciu ubezpieczeniemInne przyczyny
a - razem

b - uzasadnione

c - nieuzasadnione

14 dni30 dniponad 30 dni
1234567891011121314
Skargi w zakresie:
świadczeń z ubezpieczenia01a
emerytalno-rentowego02b
03c
świadczeń z ubezpieczenia 04a
wypad., chorób, i macierzyń.05b
06c
zasiłków rodzinnych i 07a
pielęgnacyjnych08b
09c
podlegania ubezp. i 10a
składek11b
12c
na pracownika13a
14b
15c
na lekarza w postępowaniu16a
orzeczniczym17b
18c
innym19a
20b
21c
Ogółem22a
23b
24c

Sporządził (nazwisko) (miejscowość i data)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Centrum Rehabilitacji Rolników/Ośrodek Kasy*

w ..............

KRUS-8

Informacja o załatwianiu skarg za rok ...........

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Biuro Organizacyjno-Prawne

Wysłać w terminie do dnia 10 stycznia
Dział 1. Skargi
WyszczególnieniePozostało do załatwienia z poprz. okresu sprawozdaw.Wpływ w okresie sprawozdawczymPrzekazano do załatwienia innym instytucjomRazem do rozpatrzenia (2 + 3 - 4)
12345
Skargi w zakresie:
warunków leczenia i rehabilitacji01
warunków bytowych:

- zakwaterowanie

02
wyżywienia03
na pracownika04
innym05
ogółem06
* niepotrzebne skreślić

Uwaga:

W informacji KRUS-8 powinny być uwzględnione również skargi wnoszone ustnie wg § 12 Zarządzenia.

Dział 2: Skargi załatwione

Centrum Rehabilitacji Rolników/Ośrodek Kasy* w .........

WyszczególnienieZałatwiono w okresie sprawozdawczymPozostałe do
a - razem

b - uzasadnione

ogółemz tegozałatwienia na następny okres
c - nieuzasadnione14 dni30 dniponad 30 dnisprawozdawczy
123456
Skargi w zakresie:
warunków leczenia i 01a
rehabilitacji02b
03c
warunków04a
bytowych05b
- zakwaterowanie06c
wyżywienia07a
08b
09c
na pracownika10a
11b
12c
innym13a
14b
15c
Ogółem16a
17b
18c

* niepotrzebne skreślić

Sporządził (nazwisko) (miejscowość i data)

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Ewidencja skarg

Strona 1

L.p.Data wpływu skargiNazwisko, imię i adres skarżącegoKto przekazał skargęSkarga dotyczy
Świadczeń z ubezp. emerytalno-rentowegoŚwiadczeń z ubezp. wypadk., chorob. i macierzyń.Zasiłków rodzin. i pielęgnacyjnychPodlegania ubezp. i składekNa pracownikaNa lekarza w postęp. orzeczniczymInne

Ewidencja skarg

Strona 2

Komórka, jednostka załatwiająca skargęPrzyczyna skargiSkargaData załatwieniaOkres załatwienia
DataData przekazaniaPrzewlekłe załatwianieSpór o postęp. orzeczniczeSpór o prawo do świadczeniaSpór o wys. świadcz.Spór o ustalenie nadpłat świadcz. i wys. zadłużeńSpór dot. obow. płacenia składekSpór o prawidłowość objęcia ubezp.InneUzasadn.Nieuzasadn.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Ewidencja wniosków
L.p.Nazwisko, imię i nazwa instytucjiData wpływuPrzekazano wg właściw.Wnioski w zakresieKomórka załatwiającaData załatw.
świadczeń z ubezp. emerytalno-rentowegoświadczeń z ubezp. wypadk., chorob. i macierzyń. oraz zasiłkóworzecznictwa lekarskiegopodlegania ubezp. i składekusprawnień organiz.Inne

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Ewidencja skarg

Strona 1

Lp.Data wpływu skargiNazwisko i imię Adres skarżącegoKto przekazał skargęSkarga dotyczy
warunków leczenia i rehabilitacjiwarunków bytowych: zakwater.wyżywieniana pracownikaInne

Strona 2

Komórka, jednostka załatwiająca skargęSkargaData załatwieniaOkres załatwienia
nazwadata przekazaniauzasadnionanieuzasadniona

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

Ewidencja wniosków

L.p.Nazwisko i imię

Adres i nazwa instytucji

Data wpływuPrzekazano wg właściwościKomórka załatwiającaData załatwienia

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

Wzór ewidencji przyjęć w ramach skarg i wniosków *, **

L.p.Data przyjęcia sprawyTreść sprawyIlość osób Osoba przyjmująca interesantów
wnoszących sprawęczłonek kierownictwa Kasydyrektor lub wicedyrektor biura, oddziału, centrum, ośrodkapracownik biura, oddziału, centrum, ośrodka
1234567
* Sekretariaty Prezesa i Zastępców Prezesa wypełniają rubryki 1-5.

** Biura, oddziały, centra i ośrodki wypełniają rubryki 1-4 oraz 6-7.

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

PROTOKÓŁ

PRZYJĘCIA SKARGI*-WNIOSKU*

wniesionej (go) ustanie

w dniu .............. w ......................................

..............................................................

(nazwa komórki organizacyjnej)

Pani/Pan .....................................................

Zamieszkała (y) w ............................................

Wnosi ustnie następującą(y) skargę*-wniosek*:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Wnoszący dołącza do protokołu następujące załączniki:

1. ...........................................................

2. ...........................................................

3. ...........................................................

Protokół niniejszy został wnoszącemu odczytany.

Protokół sporządził:

..........................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

Podpis wnoszącego:

* niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK  Nr 9 4

INSTRUKCJA

wypełniania formularza sprawozdania KRUS-8 o załatwieniu skarg przez oddziały regionalne
1.
Informację opracowuje się na podstawie:
1)
ewidencji przyjęć interesantów w ramach skarg i wniosków,
2)
ewidencji przyjmowanych skarg.
2.
Do skarg wykazywanych w wierszu 01 dotyczących świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego należy zaliczyć m.in. skargi na odmowę prawa do świadczeń, skargi na wysokość świadczenia, w tym na wysokość odsetek od nieterminowej wypłaty, wysokość zaliczek na podatek dochodowy i składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne a także sposobu i terminu wypłacania świadczeń, oraz wypłat w zbiegu, skargi na nieprawidłowe ustalanie nadpłat świadczeń.
3.
Do skarg wykazywanych w wierszu 02 dotyczących świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego należy zaliczyć m. in. skargi na odmowę prawa do świadczenia, wysokość świadczenia, a także na nieterminowość wypłat, oraz nieprawidłowe ustalenie nadpłaty świadczenia
4.
Do skarg wykazywanych w wierszu 03 dotyczących zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych należy zaliczyć m.in. skargi na odmowę przyznania prawa do zasiłku, oraz jego wysokość.
5.
Do skarg wykazywanych w wierszu 04 dotyczących podlegania, ustania ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego oraz obowiązku opłacania składek z tytułu wymienionych ubezpieczeń należy zaliczyć m.in. skargi na błędne ustalenie obowiązku podlegania ubezpieczeniom lub ustania ww. ubezpieczeń, na błędne ustalenie wysokości składek bądź nieprawidłowe ustalenie wysokości zadłużenia, skargi osób zobowiązanych do uregulowania zaległości dłużnika oraz skargi na nieudzielanie ulgi bądź umorzenia.
6.
Do skarg wykazywanych w wierszu 06 dotyczących lekarza w postępowaniu orzeczniczym należy zaliczyć m.in. nieprawidłowości w postępowaniu orzeczniczym, jak również skargi kwestionujące orzeczenia lekarza rzeczoznawcy lub komisji lekarskiej KRUS.
7.
Do skarg wykazywanych w wierszu 07 zakwalifikowane do kategorii inne można zaliczyć m.in. skargi na potrącenia z wypłacanych świadczeń na poczet zaległych składek, skargi na postępowanie egzekucyjne, skargi na naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych, skargi na naruszenie ustawy o zamówieniach publicznych, skargi dot. umarzania zaległości składkowych oraz umarzania nienależnie pobranych świadczeń.
8.
W dziale I rubryka 4 należy wykazywać skargi przekazane do załatwienia innym organom, właściwym do ich rozpatrzenia ze względu na przedmiot ich działalności oraz realizowanych zadań.
9.
W dziale II w rubryce 6 należy wykazywać skargi na przewlekłe załatwienie sprawy, które powstały wskutek nie zachowania ustawowego terminu zawartego w art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071).
10.
W dziale II w rubryce 13 dotyczącej innych przyczyn powstawania skarg należy wymienić m.in. skargi na nieprawidłowości w funkcjonowaniu oddziału lub placówki terenowej KRUS, na kierownictwo jednostek organizacyjnych KRUS, niekompetentne i nieprofesjonalne zachowanie pracowników.
1 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 19 stycznia 2004 r. (Dz.Urz.PKRUS.04.2.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 września 2004 r.
2 § 18 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 maja 2004 r. (Dz.Urz.PKRUS.04.2.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 2004 r.
3 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 maja 2004 r. (Dz.Urz.PKRUS.04.2.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 2004 r.
4 Załącznik nr 9 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 31 maja 2004 r. (Dz.Urz.PKRUS.04.2.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 2004 r.