Organizacja przyjmowania i rozpatrywania petycji w jednostkach organizacyjnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2016.10

Akt utracił moc
Wersja od: 13 maja 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 10
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 13 maja 2016 r.
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania petycji w jednostkach organizacyjnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2016 r. poz. 277) w związku z ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2014 r. poz. 1195) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie reguluje organizację przyjmowania oraz tryb rozpatrywania petycji w jednostkach organizacyjnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "Kasą".
§  2.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
jednostka organizacyjna Kasy - Centralę Kasy, oddział regionalny Kasy wraz z podległymi placówkami terenowymi Kasy;
2)
komórka organizacyjna - biuro, zespół, stanowisko pracy w Centrali Kasy.
§  3.
Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji Kasy.
§  4.
Petycje składa się w formie pisemnej na adres Centrali Kasy lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres sekretariat.prezesa@krus.gov.pl oraz przez elektroniczną skrzynkę podawczą Kasy.
§  5.
1.
Petycja powinna zawierać:
1)
oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję, jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
2)
wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji, jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
3)
oznaczenie adresata petycji;
4)
wskazanie przedmiotu petycji.
2.
Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w którego imieniu składana jest petycja.
3.
Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów - przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.
4.
Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz powinna zawierać także adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
§  6.
1.
Korespondencję, której treść wskazuje na petycję, punkt kancelaryjny przekazuje w Centrali Kasy do Prezesa Kasy.
2.
W przypadku gdy korespondencja, której treść wskazuje na petycję, wpłynie bezpośrednio do jednostki organizacyjnej lub komórki organizacyjnej, jednostka organizacyjna lub komórka organizacyjna zobowiązana jest do niezwłocznego przekazania petycji, celem zarejestrowania, do Biura Organizacyjno-Prawnego, wraz ze stanowiskiem, jeśli petycja dotyczy działania danej komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej Kasy.
§  7.
1.
Biuro Organizacyjno-Prawne w Centrali Kasy, w razie stwierdzenia nie spełniania wymogów, o których mowa w § 5, w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji, wzywa wnoszącego petycję o uzupełnienie lub wyjaśnienie treści petycji, z pouczeniem, że nieuzupełnienie lub niewyjaśnienie treści petycji, w terminie 14 dni, spowoduje pozostawienie petycji bez rozpatrzenia.
2.
W przypadku petycji składanej w interesie podmiotu trzeciego, w razie wątpliwości, co do istnienia lub zakresu zgody na złożenie w jego interesie petycji, w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji, Biuro Organizacyjno-Prawne zwraca się do podmiotu, w interesie którego petycja jest składana, o potwierdzenie zgody, z pouczeniem, że w przypadku braku potwierdzenia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, petycja nie będzie rozpatrzona.
§  8.
1.
Biuro Organizacyjno-Prawne w Centrali Kasy prowadzi rejestr petycji.
2.
Po zarejestrowaniu petycji, Biuro Organizacyjno-Prawne w Centrali Kasy przekazuje petycję do właściwej jednostki organizacyjnej lub komórki organizacyjnej, w celu przekazania merytorycznego stanowiska.
§  9.
1.
Biuro Organizacyjno-Prawne przekazuje do Biura Komunikacji Społecznej w Centrali Kasy cyfrowe odwzorowanie petycji w formacie pdf, do opublikowania w Biuletynie Informacji Publicznej Kasy wraz z informacjami dotyczącymi postępowania z petycją.
2.
Na informacje, o których mowa w ust. 1, złożą się w szczególności: numer petycji, data złożenia petycji, imię i nazwisko podmiotu wnoszącego petycję - w przypadku wyrażenia zgody podmiotu na ujawnienie jego danych osobowych, lub nazwa podmiotu wnoszącego lub nazwa podmiotu, w interesie którego składana jest petycja, przewidywany termin rozpatrzenia petycji, dane o przebiegu postępowania rozpatrywania petycji, cyfrowe odwzorowanie w formacie pdf pism, dotyczących zasięgania opinii i sposobie rozpatrzenia petycji.
§  10.
Biuro Organizacyjno-Prawne opracowuje odpowiedź na petycję i zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia, wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§  11.
1.
Petycję należy rozpatrzyć niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia jej złożenia.
2.
W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających rozpatrzenie petycji w terminie, o którym mowa w ust. 1, Biuro Organizacyjno-Prawne zawiadamia podmiot wnoszący petycję o nowym terminie jej załatwienia.
§  12.
Odpowiedź na petycję w podpisuje Prezes Kasy lub osoba przez niego upoważniona.
§  13.
1.
W przypadku petycji wielokrotnej, Biuro Organizacyjno-Prawne przekazuje do Biura Komunikacji Społecznej, w celu zamieszczenia na stronie internetowej, ogłoszenie o terminie oczekiwania na dalsze petycje, nie dłuższym niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia.
2.
Jeżeli petycja, składająca się na petycję wielokrotną nie spełnia wymogów, o których mowa w § 5, Biuro Organizacyjno-Prawne przekazuje do Biura Komunikacji Społecznej, w celu zamieszczenia na stronie internetowej, ogłoszenie o wezwaniu podmiotu wnoszącego tę petycję, do uzupełnienia jej treści, w terminie 14 dni.
§  14.
1.
Jeżeli petycja zostanie złożona w sprawie, która była przedmiotem petycji już rozpatrzonej i nie powołano w niej nowych faktów lub dowodów, petycję pozostawia się bez rozpatrzenia.
2.
Biuro Organizacyjno-Prawne informuje podmiot wnoszący petycję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia i o poprzednim sposobie rozpatrzenia petycji złożonej w tej samej sprawie.
§  15.
Corocznie w terminie do 30 czerwca Biuro Organizacyjno-Prawne umieszcza na stronie internetowej Kasy zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych przez Prezesa Kasy w roku poprzednim.
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.