Organizacja procesu likwidacji w resorcie obrony narodowej zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz utworzenia nowych form organizacyjno-prawnych.
Dz.Urz.MON.2009.22.243
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 399/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 1 grudnia 2009 r.
w sprawie organizacji procesu likwidacji w resorcie obrony narodowej zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz utworzenia nowych form organizacyjno-prawnych
Na podstawie art. 87 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), w związku z § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
– termin likwidacji zakładów budżetowych i utworzenia nowych form organizacyjno-prawnych,
– przeznaczenie mienia oraz wskazanie podmiotów, które przejmą środki pieniężne, należności i zobowiązania zlikwidowanych zakładów budżetowych,
– harmonogram czynności w zakresie likwidacji zakładów budżetowych i utworzenia nowych form organizacyjno-prawnych oraz komórki organizacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej właściwe do podjęcia tych czynności,
– wysokość skutków finansowych likwidacji zakładów budżetowych i utworzenia nowych form organizacyjno-prawnych, w szczególności tych, które będą finansowane z budżetu resortu obrony narodowej,
– koncepcję przejęcia zadań Zakładu Obsługi Ministerstwa Obrony Narodowej przez komórki organizacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej,
– harmonogram likwidacji Zakładu Obsługi Ministerstwa Obrony Narodowej,
– zestawienie skutków finansowych proponowanych zmian,
– projekt decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie likwidacji Zakładu Obsługi Ministerstwa Obrony Narodowej,
ZAŁĄCZNIK
Nazwa (typ) gospodarstwa pomocniczego
Miejscowość
Macierzysta jednostka wojskowa (numer lub nazwa, miejscowość)
Zakres prowadzonej działalności gospodarstwa pomocniczego (opisać)
Wyszczególnienie | Wykonanie 2009 | Udział % | Planowane na 2010 | Udział % | |
I | Przychody ogółem w tym: | X | X | ||
1 | od macierzystej wjb * | ||||
2 | od innych instytucji wojskowych (wjb) * | ||||
II | Koszty ogółem w tym: | X | X | ||
1 | osobowe (bez żołnierzy zawodowych) | ||||
2 | pochodne | ||||
3 | pozostałe | ||||
III | Wynik finansowy brutto | X | X | ||
IV | Liczba pracowników i żołnierzy ogółem (w przeliczeniu na pełen etat) w tym: | X | X | ||
1 | pracownicy administracyjni | ||||
2 | pracownicy produkcyjni | ||||
3 | żołnierze zawodowi |
Propozycja kierownika wjb wyłącznie w ramach jednej z niżej wymienionych możliwości w odniesieniu do:
1) wyboru jednego z wariantów, o których mowa na odwrocie formularza;
2) pracowników zatrudnionych w likwidowanym gospodarstwie pomocniczym;
3) mienia ruchomego i nieruchomego ujmowanego w ewidencji wjb;
4) termin likwidacji gospodarstwa pomocniczego.
___________________________________________________________________________
CZĘŚĆ II
Opinia właściwego RZI w zakresie dodatkowych skutków dla budżetu w związku z przejęciem nieruchomości do bezpośredniego utzymywania z budżetu.
___________________________________________________________________________
CZĘŚĆ III
Opinia i propozycja dysponenta II ° wyłącznie w ramach możliwości wymienionych na odwrocie formularza.
Uwaga
* W przypadku WZRB przedstawić przychody uzyskane z realizacji zadań wykonywanych wyłącznie grupami wykonawstwa własnego.
Kierownik jednostki budżetowej, biorąc pod uwagę zakres, rodzaj, możliwość zaspokojenia usługi przez rynek zewnętrzny oraz zapotrzebowanie jednostki na tego typu usługi świadczone dotychczas przez gospodarstwa pomocnicze może proponować jeden z poniższych wariantów rozwiązań:
1. Likwidacja gospodarstwa pomocniczego bez przejmowania do budżetu zadania samowytworzenia usługi (przypadek, gdy powołane gospodarstwo pomocnicze nie świadczyło, a jednostka która je powołała nie miała bezpośredniej potrzeby zakupywania usług od gospodarstwa) - w tym wariancie umowy o pracę zawarte z pracownikami gospodarstwa pomocniczego podlegają rozwiązaniu, a przejęte mienie ruchome i nieruchome (jeżeli wyodrębnienie geodezyjne nieruchomości to umożliwia) podlega przekazaniu jako zbędne lub czasowo niewykorzystywane do Agencji Mienia Wojskowego. Wwariancie tym skutkiem dla budżetu będą wydatki z tytułu czasowego lub stałego utrzymania mienia nieruchomego przejętego po likwidowanym gospodarstwie pomocniczym oraz przewidywane przejęte zobowiązania i należności po zlikwidowanym gospodarstwie pomocniczym. Stosowną informację o skutkach finansowych należy zamieścić w uzasadnieniu decyzji kierownika jednostki organizacyjnej.
2. Likwidacja gospodarstwa pomocniczego bez przyjmowania do budżetu zadania samowytworzenia usługi, mimo istniejącej w jednostce potrzeby zakupywania usług, które wytwarzało gospodarstwo pomocnicze (przypadek, gdy nie ma uzasadnienia dla samowytworzenia usługi przez jednostkę, gdyż dostęp do tego typu usług na rynku usług zewnętrznych jest nieograniczony). W tym wariancie rozwiązywane są z pracownikami gospodarstwa pomocniczego umowy o pracę, a przejęte mienie ruchome i nieruchome (jeżeli wyodrębnienie geodezyjne nieruchomości to umożliwia) podlega przekazaniu jako zbędne lub czasowo niewykorzystywane do Agencji Mienia Wojskowego. W wariancie tym skutek dla budżetu to wydatki z tytułu czasowego lub stałego utrzymania mienia ruchomego i nieruchomego przejętego po likwidowanym gospodarstwie pomocniczym oraz przewidywany wzrost wydatków spowodowany zewnętrznymi obciążeniami nakładanymi na dostarczane usługi, np. marże, których gospodarstwo pomocnicze nie stosowało względem jednostek budżetowych. Stosowne kalkulacje pojedynczych skutków, uwzględniające funkcjonujący rynek usług (zarówno w garnizonie, jak i w miejscowościach pobliskich) wraz ze wskazaniem najkorzystniejszego wariantu należy zamieścić w uzasadnieniu decyzji kierownika jednostki organizacyjnej.
3. Likwidacja gospodarstwa pomocniczego z przyjęciem do budżetu zadania samowytworzenia usługi (przypadek, gdy w jednostce występuje duże zapotrzebowanie na usługi świadczone przez gospodarstwo pomocnicze, a dostęp do tego typu usług na rynku usług zewnętrznych jest ograniczony lub ekonomicznie nieuzasadniony). W tym wariancie do budżetu przejmuje się jedynie taką część potencjału likwidowanego gospodarstwa pomocniczego (pracowników oraz mienia ruchomego i nieruchomego), która umożliwia samowytworzenie usługi przez jednostkę. Z pozostałymi pracownikami umowy o pracę podlegają rozwiązaniu,a mienie zbędne lub czasowo niewykorzystane, jeżeli wyodrębnienie geodezyjne to umożliwia (dotyczy mienia nieruchomego) podlega przekazaniu do Agencji Mienia Wojskowego. W wariancie tym skutek dla budżetu jest niższy niż zakupywanie usługi na rynku zewnętrznym, co musi zostać poparte stosownymi kalkulacjami uwzględniającymi funkcjonujący rynek tych usług (zarówno w garnizonie, jak i w miejscowościach pobliskich) i wykazane w przedmiotowej analizie. Struktura wydatków budżetowych przy zastosowaniu tego wariantu ulegnie zmianie (mniejsze wydatki na zakupy usług, wyższe natomiast z tytułu kosztów pracy, zakupu materiałów oraz utrzymania nieruchomości). Propozycja podjęcia takiej decyzji musi zostać poparta stosownymi kalkulacjami wykazującymi, iż samowytworzenie usługi będzie korzystniejsze dla budżetu niż zakupywanie usługi na rynku zewnętrznym.