Organizacja osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MŚiGIOŚ.2010.2.45

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 maja 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 39
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie organizacji osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się organizację osłony technicznej w zakresie przygotowania śródlądowych dróg wodnych na potrzeby obronne państwa, o której mowa w § 22 pkt 2 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2004 r. Nr 34, poz. 294).
§  2.
Użyte w niniejszym zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
Osłona techniczna śródlądowych dróg wodnych w zakresie realizowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej - kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych i logistycznych przygotowywanych w okresie pokoju, a realizowanych w czasie wojny, w celu likwidacji zniszczeń i uszkodzeń budowli i urządzeń wodnych powstałych wskutek działań militarnych, katastrof, awarii lub naturalnego zużycia mających na celu zapewnienie możliwości przewozu osób i towarów wzdłuż i w poprzek wyznaczonych odcinków śródlądowych dróg wodnych;
2)
Centralna Droga Wodna - śródlądowa droga wodna, kilka połączonych dróg wodnych lub odcinki planowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej do wykorzystania na potrzeby obronne państwa przeznaczone do zapewnienia ciągłości transportu i ruchu wojsk wzdłuż drogi wodnej oraz na osiach między brzegami przepraw promowych i mostowych przy spełnieniu wymagań techniczno-obronnych określonych w § 3 ust. 2.
§  3.
1.
Wprowadza się wymagania techniczno-obronne do celów osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych w zakresie realizowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej na potrzeby obronne państwa dla:
1)
Centralnej Drogi Wodnej;
2)
miejsc planowanych przepraw promowych lub mostowych oraz odcinków śródlądowych dróg wodnych od miejsca postoju jednostek pływających do miejsca planowanej przeprawy.
2.
Dla Centralnej Drogi Wodnej minimalne parametry eksploatacyjne odpowiadają klasie I b dla śródlądowych dróg wodnych. Parametry te podane są w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3.
Dla miejsc planowanych przepraw promowych lub mostowych oraz odcinków śródlądowych dróg wodnych od miejsca postoju jednostek pływających do miejsca planowanej przeprawy, minimalna głębokość śródlądowej drogi wodnej powinna być większa o 0,2 m od zanurzenia wykorzystywanych jednostek pływających określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia. Utrzymanie właściwej głębokości w miejscu planowanej przeprawy odnosi się do całego przekroju poprzecznego śródlądowej drogi wodnej na odcinku 70 m w górę i 70 m w dół śródlądowej drogi wodnej od osi przeprawy.
§  4.
Wprowadza się wymagania techniczno-obronne dla budowli i urządzeń wodnych w rejonach planowanych przepraw promowych lub mostowych określone w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2741, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458, oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 97, poz. 801, Nr 161, poz. 1278, Nr 190, poz. 1474 i Nr 219, poz. 1706.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

MINIMALNE PARAMETRY EKSPLOATACYJNE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH WG KLASY I B

ParametryJm.Wielkość
Dopuszczalna ładowność statkówt180
Szerokość szlaku żeglownego1)m20
Najmniejszy promień łuku szlakum200
Średnia głębokość nawigacyjnam1,6
Gabaryty komór śluzowych:
- długośćm42
- szerokość5,0
- głębokość na progu2,0
Wysokość spodu konstrukcji ponad WWŻ2)m3,0
Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 77, poz. 695).

______

1) Szerokość szlaku żeglownego na poziomie dna statku o dopuszczalnej ładowności przy pełnym zanurzeniu.

2) WWŻ - najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZANURZENIE WYBRANYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH WYKORZYSTYWANYCH DO REALIZACJI PRZEPRAWY

Jednostka pływającaZanurzenie [m]
Jednostki formujące:
1. Barki motorowe BM 5001,70
2. Pchacze:
- Bizon1,10
- Daniel0,85
- Łoś0,80
- Koziorożec0,85
- Tur0,90
- Retman (holownik przystosowany do pchania)0,70
Jednostki formowane:
1. Promy W-2 (W-1)0,70
2. Barki BP-150M0,90

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH NA POTRZEBY OBRONNE PAŃSTWA DLA BUDOWLI I URZĄDZEŃ WODNYCH W MIEJSCACH PLANOWANYCH PRZEPRAW PROMOWYCH I MOSTOWYCH

Lp.ParametrJm.Rodzaje budowli i urządzeń wodnych
Ostrogi brzegoweZjazdy umocnionePrzyczółki promowe
1Szerokość:m
- korony8,08,08,0
- jezdni7,56,06,0
2Dopuszczalne pochylenie:czoło 1:5
- podłużne%88
- poprzeczne%28
3Nośność dla pojazdów:
- kołowychkN/oś100
- gąsienicowychkN600
4Usytuowanie na obu brzegach-w jednej osiw jednej osina bocznej skarpie od strony dolnej wody1)
5Wysokość w korycie rzekim0,5 ponad poziom wód średnich0,0 od średniego poziomu wód niskich0,5 ponad poziom wód średnich
6Ilość dalb na jednym brzegu do kotwienia mostów lub promówszt.6 (4 na czole i 2 po bokach)
______

1) W sytuacji gdy przyczółki są w jednej osi, odległość między przyczółkami (mierzona na poziomie stanu wód trwającego najdłużej w ciągu roku) powinna wynosić wielokrotność długości promu W-2.