Organizacja oraz zasady i tryb przeprowadzania kontroli w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2010.2.3

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lutego 2009 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 16 lutego 2009 r.
w sprawie organizacji oraz zasad i trybu przeprowadzania kontroli w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

Rozdział  I

Zasady ogólne

§  1.
1.
Zarządzenie określa organizację oraz zasady i tryb wykonywania kontroli w jednostkach organizacyjnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "KRUS".
2.
Wykonywanie kontroli finansowej i audytu wewnętrznego określają odrębne przepisy.
3.
Kontrola przeprowadzana jest pod kątem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§  2.
1.
Kontrolę, o której mowa w § 1 ust. 1, wykonują:
1)
Biuro Kontroli - w komórkach organizacyjnych Centrali KRUS, oddziałach regionalnych, placówkach terenowych, zakładach rehabilitacji leczniczej,
2)
komórki do spraw kontroli oddziałów regionalnych - w komórkach organizacyjnych oddziałów i w podległych placówkach terenowych.
2.
Do czynności kontrolnych wykonywanych przez Biuro Kontroli mogą być włączeni pracownicy innych komórek organizacyjnych Centrali KRUS oraz pracownicy innych jednostek organizacyjnych KRUS.
3.
O udziale w kontroli pracowników innych komórek organizacyjnych Centrali KRUS lub innych jednostek organizacyjnych decyduje Prezes KRUS.
§  3.
O przeprowadzeniu kontroli decyduje:
1)
w komórkach organizacyjnych Centrali KRUS, w oddziałach regionalnych i placówkach terenowych oraz innych jednostkach organizacyjnych Kasy - Prezes KRUS,
2)
w komórkach organizacyjnych oddziałów i w placówkach terenowych - właściwy dyrektor oddziału regionalnego KRUS.
§  4.
W jednostkach organizacyjnych KRUS przeprowadzane są następujące rodzaje kontroli: kompleksowe, problemowe, doraźne i sprawdzające.
§  5.
1.
Kontrola kompleksowa obejmuje całokształt podstawowej działalności kontrolowanej jednostki organizacyjnej KRUS.
2.
Biuro Kontroli przeprowadza kontrole kompleksowe w oddziałach regionalnych, placówkach terenowych*, zakładach rehabilitacji leczniczej nie rzadziej niż raz na 5 lat.
3.
Komórki ds. kontroli oddziałów regionalnych przeprowadzają kontrole kompleksowe w jednostkach organizacyjnych podległych oddziałowi regionalnemu nie rzadziej niż raz na 3 lata.
4.
Prezes KRUS może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia kontroli kompleksowej w terminie określonym w ust. 2 i 3 w przypadku, gdy wcześniejsze kontrole problemowe, doraźne i sprawdzające obejmą całokształt działalności jednostki organizacyjnej, przewidzianej do kontroli, bądź z innych ważnych powodów.
5.
Kontrole kompleksowe są przeprowadzane na podstawie tematyki kontroli zatwierdzonej przez polecającego kontrolę Prezesa KRUS bądź dyrektora oddziału.
§  6.
1.
Kontrola problemowa obejmuje wybrany zakres działalności jednostek organizacyjnych KRUS bądź komórek organizacyjnych tych jednostek.
2.
Kontrola problemowa wykonywana jest na podstawie programu kontroli, zatwierdzonego przez Prezesa KRUS bądź dyrektora oddziału.
3.
Program kontroli problemowej powinien zawierać:
1)
cel i zakres kontroli,
2)
szczegółową tematykę i metodykę kontroli,
3)
organizację kontroli.
§  7.
1.
Kontrola doraźna obejmuje swoim zakresem konkretne sprawy bądź grupy spraw.
2.
Kontrole doraźne przeprowadzane przez Biuro Kontroli są podejmowane na polecenie Prezesa KRUS.
§  8.
Kontrola sprawdzająca polega na ustaleniu prawidłowości wykonania zaleceń i wniosków pokontrolnych.
§  9.
1.
Niezależnie od kontroli określonych w § 2-8, w oddziałach regionalnych i placówkach terenowych oraz w innych jednostkach organizacyjnych KRUS, komórki organizacyjne Centrali KRUS przeprowadzają czynności inspekcyjne, tzw. inspekcje własne. Tryb i zakres inspekcji określa organ delegujący.
2.
Problematyka inspekcji, o których mowa w ust. 1, wynika z zakresu kompetencji poszczególnych biur Centrali KRUS, określonego w regulaminie organizacyjnym KRUS.
3.
Z czynności inspekcyjnych sporządza się sprawozdanie, które powinno zawierać:
1)
nazwę i adres jednostki,
2)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe przeprowadzającego inspekcję,
3)
czas trwania inspekcji, jej przedmiot oraz okres objęty inspekcją,
4)
opis ustaleń oraz wynikających z nich wniosków,
5)
informację, czy kierownik jednostki objętej inspekcją został powiadomiony o ustaleniach inspekcji,
6)
informację o odnotowaniu faktu przeprowadzenia inspekcji w ewidencji kontroli prowadzonej w jednostce.
4.
W przypadku stwierdzenia w trakcie inspekcji nieprawidłowości i uchybień - dyrektor właściwego biura Centrali KRUS kieruje do dyrektora danej jednostki - w terminie nie przekraczającym 21 dni od daty zakończenia inspekcji - pismo zawierające zalecenia zmierzające do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości.
5.
Kopię sprawozdania z inspekcji wraz z kopią wystąpienia poinspekcyjnego przekazuje się w terminie 21 dni od daty zakończenia inspekcji do Biura Kontroli.
6.
Do czynności inspekcyjnych nie mają zastosowania zasady oraz tryb przeprowadzania czynności kontrolnych zawarte w rozdziale III niniejszego zarządzenia.

Rozdział  II

Organizacja kontroli

§  10.
Planowanie, organizowanie i koordynowanie działań kontrolnych KRUS należy do Biura Kontroli.
§  11.
Zadania kontrolne Biura Kontroli są wykonywane na podstawie rocznego planu kontroli, sporządzonego przez Biuro Kontroli i zatwierdzonego przez Prezesa KRUS.
§  12.
1.
Oddziały regionalne wykonują prace kontrolne na podstawie rocznych planów kontroli, opracowanych przez dyrektorów oddziałów w porozumieniu z dyrektorem Biura Kontroli i zatwierdzonych przez Prezesa KRUS.
2.
Dyrektorzy oddziałów w terminie do 15 grudnia roku poprzedzającego rok planowany przedkładają za pośrednictwem dyrektora Biura Kontroli roczne plany kontroli do zatwierdzenia przez Prezesa KRUS.
3.
Kierownicy placówek terenowych, które wykonują niektóre zadania przypisane Oddziałowi Regionalnemu, w terminie do 5 grudnia roku poprzedzającego rok planowany przekazują propozycje planu kontroli oddziałom regionalnym.
4.
Dyrektorzy oddziałów regionalnych opracowują sprawozdania z realizacji rocznych planów kontroli, które przekazują do Biura Kontroli w terminie do 15 stycznia roku następnego po roku sprawozdawczym.
§  13.
1.
Dyrektorzy Biur Centrali KRUS opracowują roczne plany inspekcji, które po uprzednim zaakceptowaniu przez nadzorujących poszczególne biura Zastępców Prezesa KRUS przekazują do Biura Kontroli w terminie do 15 grudnia roku poprzedzającego rok planowany.
2.
Dyrektorzy Biur Centrali KRUS opracowują informacje o realizacji rocznych planów inspekcji, które w terminie do 15 stycznia roku następnego po roku sprawozdawczym przekazują do Biura Kontroli.

Rozdział  III

Szczegółowe zasady oraz tryb przeprowadzania czynności kontrolnych

§  14.
1.
Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie i legitymacja służbowa.
2.
Czynności kontrolne wykonują pracownicy KRUS, zwani dalej "kontrolującymi" jednoosobowo lub w zespole kontrolnym.
3.
W przypadku, gdy kontrolę przeprowadza zespół wieloosobowy, zarządzający kontrolę wyznacza koordynatora kontroli, który organizuje pracę zespołu.
§  15.
1.
Upoważnienia do kontroli wystawia:
1)
dyrektor albo wicedyrektor Biura Kontroli w przypadkach, o których mowa w § 3 pkt 1) zarządzenia,
2)
dyrektor oddziału w przypadkach, o których mowa w § 3 pkt 2) zarządzenia.
2.
Upoważnienie do kontroli powinno zawierać:
1)
imię i nazwisko oraz stanowisko kontrolującego,
2)
nazwę i adres jednostki kontrolowanej,
3)
okres ważności upoważnienia.
3.
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, po zakończeniu kontroli dołącza się do akt kontroli.
4.
Wzór upoważnienia stanowi Załącznik Nr 1 do zarządzenia.
§  16.
1.
Prezes KRUS, Zastępcy Prezesa, dyrektorzy biur Centrali, dyrektorzy oddziałów regionalnych, wicedyrektorzy biur i zastępcy dyrektorów oddziałów regionalnych mogą przeprowadzać kontrole na podstawie legitymacji służbowej, bez imiennego upoważnienia do kontroli.
2.
Uprawnienia dyrektorów i wicedyrektorów biur, wymienione w ust. 1, dotyczą tylko zakresu działania ich właściwych komórek organizacyjnych, a uprawnienia dyrektorów oddziałów regionalnych i ich zastępców, wymienione również w ust. 1, odnoszą się tylko do terenu działania oddziałów, którymi kierują.
§  17.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu z kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogłyby mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki albo prawa i obowiązki jego współmałżonka, krewnych czy powinowatych, bądź osób związanych z nim stosunkiem przysposobienia, opieki lub kurateli.
2.
Kontrolujący może być wyłączony z kontroli również z innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność kontrolującego.
3.
O wyłączeniu kontrolującego decyduje zarządzający kontrolę na wniosek koordynatora zespołu kontrolnego lub osoby zainteresowanej.
4.
Kontrolującego nie należy kierować przez okres co najmniej jednego roku do przeprowadzania kontroli w komórce lub w jednostce organizacyjnej KRUS, w której był zatrudniony bezpośrednio przed podjęciem pracy w komórce wykonującej kontrolę.
§  18.
Kontrolujący przed przystąpieniem do czynności kontrolnych powinien zapoznać się z dostępnymi materiałami z zakresu objętego kontrolą oraz z wynikami poprzednich kontroli.
§  19.
Kontrolujący zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o rozpoczęciu kontroli, okazując upoważnienie do przeprowadzenia kontroli i legitymację służbową.
§  20.
1.
Czynności kontrolne powinny być wykonywane w dniach i godzinach pracy obowiązujących jednostkę kontrolowaną. W razie konieczności prowadzenia kontroli w czasie innym od obowiązującego w jednostce kontrolowanej, kontrolujący informuje o tym jej kierownika, który wydaje niezbędne polecenia.
2.
Kontrola w jednostce kontrolowanej nie powinna trwać dłużej niż 21 dni. Zarządzający kontrolę może na umotywowany wniosek kontrolującego przedłużyć ten okres.
§  21.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest do zapewnienia kontrolującemu odpowiednich warunków do sprawnego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności do:
1)
przedkładania żądanych dokumentów i materiałów,
2)
udzielania wyjaśnień przez pracowników,
3)
sporządzania niezbędnych kopii dokumentów oraz zestawień liczbowych, tabel i wydruków komputerowych,
4)
przydzielenia, w miarę możliwości i potrzeby, pomieszczenia oraz wyposażenia w sprzęt służący do przechowywania dokumentów oraz niezbędne urządzenia biurowe,
5)
zapewnienia środków transportu, w uzasadnionych przypadkach i w miarę możliwości.
2.
Kontrolujący powinien ustalić z kierownikiem jednostki kontrolowanej sposób poinformowania pracowników o rozpoczęciu kontroli i miejscu pracy kontrolującego.
3.
Kontrola nie powinna zakłócać lub utrudniać obsługi interesantów.
§  22.
1.
W czasie wykonywania kontroli, kontrolujący jest uprawniony do:
1)
wstępu i oględzin pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
2)
wglądu do ksiąg, planów, sprawozdań oraz innych akt i dokumentów,
3)
zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów,
4)
żądania wyjaśnień od pracowników kontrolowanej jednostki,
5)
przyjmowania od pracowników oraz od byłych pracowników i innych osób oświadczeń związanych z przedmiotem kontroli.
2.
Kontrolujący jest upoważniony do swobodnego poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej na podstawie upoważnienia do kontroli lub legitymacji służbowej.
§  23.
1.
Obowiązkiem kontrolującego jest rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego.
2.
W razie stwierdzenia nieprawidłowości należy ustalić:
1)
ich rozmiary oraz okoliczności i przyczyny powstania,
2)
skutki oraz osoby odpowiedzialne,
3)
skuteczność nadzoru służbowego.
3.
W przypadku stwierdzenia szczególnych osiągnięć i przykładów godnych upowszechnienia kontrolujący powinien wskazać osoby, które przyczyniły się do tych osiągnięć.
§  24.
1.
Kontrolujący ustala stan faktyczny na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
2.
Dowodami są m.in.: rejestry, dokumenty, dowody rzeczowe, wyniki oględzin, opinie biegłych, pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3.
Do dokumentów zalicza się w szczególności: decyzje, akta świadczeniobiorców i osób ubezpieczonych, kartoteki, akta osobowe, listy wynagrodzeń i zasiłków, plany i sprawozdania, dane ewidencyjne, faktury i rachunki, korespondencję urzędową, a także wydruki komputerowe.
§  25.
1.
Przy kontroli kasy, magazynu i przy oględzinach pomieszczeń oraz obiektów wymagana jest obecność osoby odpowiedzialnej za dany odcinek pracy, a w razie jej nieobecności - komisji powołanej przez kierownika jednostki kontrolowanej.
2.
Z przebiegu czynności, wymienionych w ust. 1, sporządza się odpowiedni protokół według wzorów, stanowiących Załączniki Nr 2, 3 i 4. Protokóły te podpisują kontrolujący oraz osoby obecne przy czynnościach kontrolnych.
§  26.
1.
W przypadku kontroli dokumentacji medycznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.) i aktów prawnych, wydanych na podstawie tej ustawy, w sprawie ochrony danych dotyczących stanu zdrowia i sposobu leczenia pacjentów.
2.
W przypadku kontroli dokumentów zawierających dane osobowe przetwarzane w kontrolowanej jednostce kontrolujący obowiązany jest do zastosowania się do wymogów określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) oraz przepisów wydanych na jej podstawie, w szczególności przez Prezesa KRUS.
§  27.
1.
Pracownicy jednostki kontrolowanej obowiązani są udzielić, w ustalonym przez kontrolującego terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący, w razie potrzeby, sporządza protokół.
2.
Każdy pracownik jednostki kontrolowanej może złożyć z własnej inicjatywy pisemne lub ustne oświadczenie w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.
§  28.
1.
Kontrolujący w miarę potrzeby informuje kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzonych uchybieniach, wskazując na celowość niezwłocznego podjęcia środków zaradczych i usprawniających.
2.
Kontrolujący obowiązany jest, w przypadku stwierdzenia istotnych nieprawidłowości, a szczególnie zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego albo poważnej szkody w mieniu, poinformować kierownika jednostki kontrolowanej i wskazać na potrzebę podjęcia działań i wydania zarządzeń w celu zapobieżenia występującemu zagrożeniu.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest niezwłocznie poinformować kontrolującego o podjętych działaniach zapobiegających zagrożeniu, bądź wskazać przyczyny niepodjęcia działań.
§  29.
1.
W razie stwierdzenia podczas kontroli stanu faktycznego, uzasadniającego podejrzenie popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zabezpiecza dokumenty i inne dowody uzasadniające podejrzenie przestępstwa.
2.
Kontrolujący w przypadku ustaleń kontroli, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie zawiadamia o tym zarządzającego kontrolę oraz dyrektora Biura Kontroli, a także kierownikajednostki kontrolowanej, w celu podjęcia działań zapobiegających podobnym faktom w przyszłości.
3.
W przypadku ujawnienia stanu faktycznego, opisanego w ust. 1, zarządzający kontrolę zawiadamia organy powołane do ścigania przestępstw.
§  30.
1.
Kontrolujący w razie potrzeby zabezpiecza dokumenty i inne dowody w sposób gwarantujący ich nienaruszalność poprzez:
1)
przechowywanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu,
2)
opieczętowanie i oddanie na przechowanie kierownikowi lub innemu pracownikowi jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem,
3)
zabranie z jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem odbioru.
2.
O zwolnieniu zabezpieczonych dowodów decyduje kontrolujący lub dyrektor Biura Kontroli (§ 2 ust. 1 pkt 1), albo dyrektor oddziału (§ 2 ust. 1 pkt 2).
3.
Kontrolujący, na żądanie kierownika jednostki kontrolowanej, umożliwia sporządzenie odpisów i wyciągów z zabezpieczonych dokumentów. Zgodność odpisu z oryginałem potwierdza kontrolujący.
§  31.
1.
W razie potrzeby zbadania zagadnień wymagających wiedzy specjalistycznej, zarządzający kontrolę - na wniosek kontrolującego - może powołać biegłego, określając przedmiot, zakres oraz termin zakończenia badań przez biegłego.
2.
Sprawozdanie z czynności biegłego stanowi dowód w postępowaniu kontrolnym.
§  32.
1.
Ustalenia kontroli kontrolujący opisuje w protokóle kontroli, który powinien zawierać: stan faktyczny, stanowiący podstawę do oceny działalności jednostki kontrolowanej w badanym okresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości i uchybienia z uwzględnieniem rozmiarów oraz przyczyn i skutków ich powstania, a także osób odpowiedzialnych.
2.
Protokół powinien zawierać ponadto:
1)
zastrzeżenie, że służy tylko do użytku służbowego,
2)
nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i jej adres,
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli z uwzględnieniem ewentualnych przerw w kontroli,
4)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób kontrolujących, a także numery upoważnień do przeprowadzenia kontroli,
5)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,
6)
imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej oraz okres jego zatrudnienia w tej jednostce,
7)
wzmianki o sporządzonych dodatkowych protokółach, wydanych w związku z kontrolą, zarządzeniach i decyzjach kierownika jednostki kontrolowanej, zabezpieczonych dowodach,
8)
wykaz załączników stanowiących część składową protokółu,
9)
informację o powiadomieniu kierownika jednostki kontrolowanej o przysługujących mu uprawnieniach zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do faktów opisanych w protokóle, odmowy podpisania protokółu oraz złożenia wyjaśnień,
10)
informację o liczbie sporządzonych egzemplarzy protokółu oraz o doręczeniu jednego z nich kierownikowi jednostki kontrolowanej.
§  33.
1.
Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej, a w przypadku, gdy kontrola obejmowała sprawy finansowo-księgowe, również główny księgowy.
2.
Jeżeli kierownik jednostki kontrolowanej lub główny księgowy zgłaszał przed podpisaniem protokółu umotywowane zastrzeżenia do jego treści, kontrolujący jest obowiązany zbadać zasadność tych zastrzeżeń i w uzasadnionych przypadkach zmienić bądź uzupełnić treść protokółu.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej i główny księgowy, odmawiając podpisania protokółu kontroli, obowiązani są złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
4.
Kontrolujący podpisuje protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej lub główny księgowy, czyniąc w protokóle wzmiankę o odmowie podpisania protokółu i załączając pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
5.
Odmowa podpisania protokółu nie stanowi przeszkody w prowadzeniu postępowania pokontrolnego.
§  34.
Kontrolujący obowiązany jest dokonać wpisu informacji o przeprowadzaniu kontroli w książce ewidencji kontroli, prowadzonej w jednostce kontrolowanej.
§  35.
Kierownik jednostki kontrolowanej może w ciągu 7 dni od daty podpisania protokółu złożyć zarządzającemu kontrolę pisemne wyjaśnienie na temat okoliczności i przyczyn nieprawidłowości opisanych w protokóle.
§  36.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej na wniosek kontrolującego, bądź z własnej inicjatywy, organizuje naradę pokontrolną w celu omówienia ustaleń kontroli i określenia środków zmierzających do usprawnienia działalności jednostki w zakresie objętym kontrolą.
2.
W naradzie pokontrolnej uczestniczą, oprócz kontrolującego i kierownika jednostki kontrolowanej, który prowadzi naradę, pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze oraz pracownicy odpowiedzialni za kontrolowane odcinki pracy.
3.
Z narady pokontrolnej sporządza się protokół, który podpisuje kierownik jednostki kontrolowanej, jako prowadzący naradę oraz protokolant.
4.
Protokół narady, zorganizowanej po kontroli przeprowadzonej przez Biuro Kontroli, kierownik jednostki kontrolowanej przekazuje do Biura Kontroli w ciągu 7 dni od daty narady.
§  37.
1.
Kontrola może być przeprowadzona w trybie uproszczonego postępowania kontrolnego.
2.
O zastosowaniu trybu uproszczonego podczas kontroli decyduje dyrektor Biura Kontroli (§ 2 ust. 1 pkt 1) lub dyrektor oddziału (§ 2 ust. 1 pkt 2).
3.
Uproszczone postępowanie kontrolne może być zastosowane w następujących przypadkach:
1)
przeprowadzania kontroli doraźnych, mających na celu uzyskanie potrzebnych informacji,
2)
badania spraw wynikających ze skarg i wniosków,
3)
badania dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek podlegających kontroli,
4)
przeprowadzania kontroli sprawdzającej.
4.
Do kontroli przeprowadzanej w trybie uproszczonym mają zastosowanie zasady określone w rozdziale III niniejszego Zarządzenia, z wyjątkiem § 32, 33, 35 i 36.
§  38.
1.
Z kontroli przeprowadzonej w trybie uproszczonego postępowania kontrolujący sporządza sprawozdanie, które powinno zawierać:
1)
nazwę i adres jednostki kontrolowanej,
2)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz datę i numer upoważnienia do kontroli,
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
4)
imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej oraz okres jego zatrudnienia w kontrolowanej jednostce,
5)
opis ustalonych w czasie kontroli faktów oraz wynikających z nich wniosków.
2.
Jeżeli wyniki uproszczonego postępowania kontrolnego wskazują na możliwość pociągnięcia osób do odpowiedzialności służbowej, materialnej lub karnej, należy odstąpić od uproszczonego trybu czynności kontrolnych i sporządzić protokół kontroli.
§  39.
1.
Kontrolujący, niezależnie od protokółu kontroli, sporządza - w razie potrzeby - sprawozdanie z wykonania zadań kontrolnych.
2.
Sprawozdanie z kontroli kompleksowej, wymienione w ust. 1, sporządza koordynator kontroli lub inny kontrolujący wyznaczony przez dyrektora Biura Kontroli, bądź dyrektora oddziału regionalnego.
3.
W sprawozdaniu tym zamieszcza się uwagi dotyczące wykonania zadań kontrolnych, oceny i opinie na temat funkcjonowania jednostki kontrolowanej oraz wnioski i ich uzasadnienie.
§  40.
Po zakończeniu czynności kontrolnych, kontrolujący w terminie 21 dni od podpisania protokółu, przedkłada Prezesowi KRUS lub dyrektorowi oddziału regionalnego komplet dokumentów kontroli, a w szczególności:
1)
protokół kontroli lub sprawozdanie sporządzone w trybie § 38,
2)
sprawozdanie z wykonania zadań kontrolnych, z zastrzeżeniem § 39 ust. 1,
3)
projekt wystąpienia pokontrolnego, przy czym projekt zaleceń pokontrolnych, opracowany przez Biuro Kontroli powinien być uprzednio skonsultowany z właściwymi biurami Centrali KRUS.
§  41.
1.
Zarządzający kontrolę kieruje wystąpienie pokontrolne do kierownika jednostki kontrolowanej.
2.
Zarządzający kontrolę może odstąpić od kierowania wystąpienia pokontrolnego, jeżeli w trakcie kontroli usunięte zostały nieprawidłowości, a kontrolujący sprawdził fakt ich usunięcia, zamieszczając odpowiednią wzmiankę w protokóle lub sprawozdaniu.
§  42.
1.
Wystąpienie pokontrolne winno zawierać:
1)
zwięzły opis ustaleń kontroli ze wskazaniem ich zakresu, rodzaju, przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich zaistnienie,
2)
ocenę funkcjonowania jednostki opartą na ustaleniach kontroli,
3)
zalecenia zmierzające do likwidacji stwierdzonych wadliwości i usprawnienia działalności,
4)
żądanie wyciągnięcia konsekwencji służbowych w stosunku do osób odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości, w tym także z tytułu nadzoru,
5)
określenie terminu wykonania zaleceń oraz udzielenia zarządzającemu kontrolę odpowiedzi na temat przebiegu i efektów wykonania zaleceń bądź przyczyn ich niewykonania.
2.
Wyznaczony termin odpowiedzi kierownika jednostki kontrolowanej na wystąpienie pokontrolne nie może być dłuższy niż 30 dni.
§  43.
1.
Wyniki kontroli problemowych, obejmujących kilka lub kilkanaście jednostek organizacyjnych KRUS, opisuje się w informacji zbiorczej przedkładanej Prezesowi KRUS bądź dyrektorowi oddziału.
2.
Informacja zbiorcza, obok zwięzłego opisu ustaleń kontroli, ocen i uwag powinna zawierać wnioski dotyczące sposobu wykorzystania ustaleń kontroli.
3.
W uzasadnionych przypadkach do kierowników jednostek organizacyjnych KRUS, objętych kontrolą problemową, mogą być kierowane wystąpienia pokontrolne.
§  44.
Po otrzymaniu odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, zarządzający kontrolę, uwzględniając ocenę odpowiedzi dokonaną przez kontrolującego, podejmuje decyzję o potrzebie przeprowadzenia kontroli sprawdzającej.

Rozdział  IV

Przepisy końcowe

§  45.
Traci moc Zarządzenie Nr 26 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 29 sierpnia 2003 roku w sprawie organizacji oraz zasad i trybu przeprowadzania kontroli w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (z późn. zm.).
§  46.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

* Placówki Terenowe KRUS wykonujące niektóre zadania przypisane Oddziałowi Regionalnemu wraz z placówkami, na rzecz których wspomniane jednostki organizacyjne wykonują dodatkowe zadania zgodnie z § 5 ust. 7 Statutu KRUS, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 10 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 maja 2008 roku w sprawie nadania statutu Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. Urz. MRiRW Nr 10, poz. 12) oraz Placówki Terenowe, które do dnia 6 września 2007 roku funkcjonowały jako Oddziały Regionalne KRUS stosownie do postanowień zarządzenia nr 64 Prezesa KRUS z dnia 6 września 2007 roku w sprawie zmiany struktury organizacyjnej KRUS.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

UPOWAŻNIENIE Nr ...

Na podstawie § 2 ust. 1, pkt 1 lub pkt 2* oraz § 14 ust. 1 i § 15 ust. 1 Zarządzenia Nr ...... Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia ................ w sprawie organizacji oraz zasad i trybu przeprowadzania kontroli w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

- upoważniam Panią/Pana ............................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

posiadającą (-cego) legitymację służbową nr ..............................................................................

do przeprowadzenia kontroli w ....................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(nazwa i siedziba jednostki kontrolowanej)

Upoważnienie ważne jest do dnia ................................................................................................

.............................................. ...................................................................

(data) (podpis i pieczątka osoby wystawiającej)

* odnosi się do upoważnienia wystawianego przez dyrektora Oddziału

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

PROTOKÓŁ

kontroli kasy w .............................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(nazwa jednostki kontrolowanej)

przeprowadzonej w dniu ................................................................................................... przez:

1. ...............................................................................................................................................

2. ..............................................................................................................................................

Po przeliczeniu w obecności kasjera ...........................................................................................

kontrolujący stwierdzili, że:

1. W kasie jest następujący stan gotówki:

a) w banknotach zł .............................................................................................................

b) w bilonie zł .....................................................................................................................

c) razem zł ........................... słownie: ..............................................................................

2. Według zapisów w księgach kasowych (raporcie kasowym uzgodnionym z odpowiednimi kontami w księgowości) stan gotówki w kasie na dzień .............................. winien wynosić zł .................................................................................................................

3. Z porównania faktycznego stanu gotówki ze stanem ewidencyjnym wynika, że:

a) niedobór gotówki w kasie wynosi zł ..............................................................................

słownie: zł .....................................................................................................................

b) nadwyżka gotówki w kasie wynosi zł ...........................................................................

słownie: zł ......................................................................................................................

c) stan faktyczny jest zgodny ze stanem ewidencyjnym.

4. Stwierdzoną nadwyżkę zaprzychodowano asygnatą kasową Nr ......... z dnia .....................

5. Stwierdzony niedobór rozchodowano asygnatą kasową Nr ........ z dnia ............ i polecono obciążyć kasjera ....................................................................................................................

................................................................................................................................................

6. Stwierdzono inne nieprawidłowości, a mianowicie:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Protokół niniejszy sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach i podpisano po uprzednim odczytaniu, przy czym jeden egzemplarz pozostawiono kasjerowi.

....................................................... ............................................................

(Podpis kasjera)

....................................................... ............................................................

(Podpis gł. księgowego) (Podpis kontrolujących)

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

PROTOKÓŁ KONTROLI MAGAZYNU

W dniu .............................................. kontrolujący .....................................................................

.......................................................................................................................................................

(wymienić imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolującego/cych)

w obecności ..................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(wymienić imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby lub osób)

przeprowadził/li kontrolę .............................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(wymienić przedmioty, które zostały poddane kontroli)

W wyniku kontroli zostało ustalone, co następuje: ......................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Do niniejszego protokołu załączone zostały następujące dowody: .............................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Protokół po odczytaniu podpisano przez osoby biorące udział w kontroli.

.............................................................. ............................................................

(data)

............................................................... ............................................................

(Podpisy osób obecnych przy kontroli) (Podpis kontrolującego/cych)

.........................................................................

(Podpis kierownika Jednostki kontrolowanej)

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

PROTOKÓŁ OGLĘDZIN

W dniu ............................... kontrolujący......................................................................................

.......................................................................................................................................................

(podać imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolującego/-cych)

w obecności ..................................................................................................................................

(wymienić imię, nazwisko i stanowisko osoby lub osób)

dokonał/li oględzin .......................................................................................................................

(określić pomieszczenia, obiekt, miejsce, przedmioty)

W wyniku oględzin stwierdzono: ................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Do niniejszego protokołu zostały dołączone następujące dowody: .............................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(wymienić dowody, np. zdjęcia fotograficzne)

Po odczytaniu protokół podpisano.

..............................................................

(data)

............................................................... ............................................................

(Podpis osoby obecnej przy kontroli) (Podpis kontrolującego/cych)