Organizacja ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpożarowego w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CZSW.2004.2.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 maja 2004 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
DYREKTORA GENERALNEGO SŁUŻBY WIĘZIENNEJ
z dnia 19 kwietnia 2004 r.
w sprawie organizacji ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpożarowego w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej

Na podstawie art. 249a pkt 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
Centralny Ośrodek - Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej;
2)
Centralny Zarząd - Centralny Zarząd Służby Więziennej;
3)
dowódca zmiany - funkcjonariusza kierującego zmianą lub jego zastępcę albo funkcjonariusza kierującego zmianą w wyodrębnionym oddziale;
4)
Dyrektor Generalny - Dyrektora Generalnego Służby Więziennej albo jego zastępcę;
5)
dyrektor - dyrektora zakładu karnego lub aresztu śledczego albo jego zastępcę;
6)
dyrektor okręgowy - dyrektora okręgowego Służby Więziennej albo jego zastępcę;
7)
dyżurny ośrodka - funkcjonariusz albo pracownik wyznaczony przez komendanta ośrodka;
8)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Służby Więziennej, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy;
9)
jednostka organizacyjna - jednostkę organizacyjną Służby Więziennej, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 142, poz. 1380 i Nr 166, poz. 1609);
10)
kierownik działu - kierownika działu ochrony, jego zastępcę lub funkcjonariusza wykonującego zadania kierownika działu ochrony w Centralnym Zarządzie, okręgowym inspektoracie, ośrodku szkolenia lub ośrodku doskonalenia kadr Służby Więziennej;
11)
kierownik jednostki organizacyjnej - odpowiednio Dyrektora Generalnego, dyrektora okręgowego, Komendanta Centralnego Ośrodka, komendanta ośrodka albo dyrektora;
12)
Komendant Centralnego Ośrodka - Komendanta Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej albo jego zastępcę;
13)
komendant ośrodka - komendanta ośrodka szkolenia lub ośrodka doskonalenia kadr Służby Więziennej albo jego zastępcę;
14)
oddział mieszkalny - wyodrębniony organizacyjnie zespół cel mieszkalnych dla osadzonych i pomieszczeń niezbędnych do jego funkcjonowania;
15)
okręgowy inspektorat - okręgowy inspektorat Służby Więziennej;
16)
osadzony - skazanego, tymczasowo aresztowanego, ukaranego albo osobę, wobec której zastosowany został środek przymusu skutkujący pozbawienie wolności;
17)
ośrodek szkolenia - ośrodek szkolenia Służby Więziennej;
18)
ośrodek doskonalenia - ośrodek doskonalenia kadr Służby Więziennej;
19)
pracownik - pracownika Służby Więziennej;
20)
rozporządzenie Ministra Infrastruktury - rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 i z roku 2003 r., Dz. U. Nr 33, poz. 270);
21)
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 121, poz. 1138);
22)
ustawa o ochronie przeciwpożarowej - ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z roku 2002, Nr 147, poz. 1229; Nr 113, poz. 984 i z 2003 r., Dz. U. Nr 52, poz. 452);
23)
zakład - zakład karny lub areszt śledczy wraz z podległymi im wyodrębnionymi oddziałami zewnętrznymi i oddziałami tymczasowego zakwaterowania skazanych.

Rozdział  2

Zadania i organizacja ochrony przeciwpożarowej

§  2.
Ochrona przeciwpożarowa w jednostkach organizacyjnych polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:
1)
zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;
2)
zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;
3)
prowadzenie działań ratowniczych.
§  3.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej organizuje ochronę przeciwpożarową oraz sprawuje nad nią nadzór w celu zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia poprzez:
1)
zapewnienie koniecznych warunków ochrony technicznej nieruchomościom i ruchomościom;
2)
tworzenie warunków organizacyjnych i formalnoprawnych zapewniających ochronę ludzi i mienia, a także przeciwdziałających powstawaniu lub minimalizujących skutki pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
2.
Kierownik jednostki organizacyjnej, na wniosek kierownika działu, wyznacza funkcjonariusza lub pracownika do wykonywania zadań związanych z ochroną przeciwpożarową i określa jego zakres obowiązków.
3.
Funkcjonariusz lub pracownik, o którym mowa w ust. 2, może wykonywać czynności z zakresu zadań związanych z ochroną przeciwpożarową po ukończeniu specjalistycznego kursu, o którym mowa w § 17 pkt 3.
4.
Można czasowo powierzyć wykonywanie czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej funkcjonariuszowi lub pracownikowi, który nie ukończył kursu, o którym mowa w § 17 pkt 3. Funkcjonariusza lub pracownika zgłasza się do przeszkolenia niezwłocznie.
§  4.
1.
W jednostkach organizacyjnych opracowuje się instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, a w obiektach produkcyjnych i magazynowych instrukcje technologiczno-ruchowe, o których mowa w § 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Poszczególne egzemplarze instrukcji, o których mowa w ust. 1 oraz protokołu rozmieszczenia podręcznego sprzętu gaśniczego i urządzeń pożarniczych, o którym mowa w § 8 pkt 9, przechowuje się przy pierwszym, drugim i piątym egzemplarzu planu ochrony, o którym mowa w § 3 ust. 3 i 6 zarządzenia Nr Z-1/2004 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 8 stycznia 2004 r. w sprawie ustalania metod i form wykonywania zadań ochronnych przez funkcjonariuszy Służby Więziennej.

Rozdział  3

Obowiązki funkcjonariuszy i pracowników

§  5.
1.
Do obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej, oprócz wymienionych w ustawie o ochronie przeciwpożarowej i przepisach wydanych na jej podstawie, należy w szczególności:
1)
nadzór nad organizacją współpracy w zakresie ochrony przeciwpożarowej z właściwym terenowo komendantem jednostki Państwowej Straży Pożarnej;
2)
nadzór nad organizacją ćwiczeń i zawodów sportowo-pożarniczych;
3)
organizacja i prowadzenie działań ratowniczych, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, do czasu przybycia zastępów ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej.
2.
Kierownik jednostki organizacyjnej ustala w zakresach obowiązków funkcjonariuszy i pracowników, a także w instrukcjach dla poszczególnych stanowisk i posterunków, zakres zadań dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
§  6.
Do obowiązków kierownika działu, oprócz wymienionych w ustawie o ochronie przeciwpożarowej i przepisach wydanych na jej podstawie, należy w szczególności:
1)
organizowanie:
a)
szkoleń informacyjnych,
b)
szkolenia drużyny przeciwpożarowej,
c)
szkolenia dowódców zmian w zakresie podstawowej obsługi motopompy pożarniczej;
2)
właściwy dobór funkcjonariusza do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
3)
przedstawianie kierownikowi jednostki organizacyjnej potrzeb w zakresie:
a)
wyposażenia drużyny przeciwpożarowej w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz jego naprawy,
b)
wyposażenia obiektów i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy,
c)
zapewnienia środków finansowych niezbędnych na potrzeby ochrony przeciwpożarowej;
4)
nadzór nad ćwiczeniami drużyny przeciwpożarowej z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 4 lub 4a ustawy o ochronie przeciwpożarowej, a w przypadku wyznaczenia przez kierownika jednostki organizacyjnej kierowanie nimi;
5)
współdziałanie w zakresie ochrony przeciwpożarowej z kierownikami innych działów lub wyznaczonymi przez kierownika jednostki organizacyjnej funkcjonariuszami albo pracownikami innych służb w jednostce organizacyjnej;
6)
składanie meldunków i zgłaszanie wniosków kierownikowi jednostki organizacyjnej w zakresie poprawy bezpieczeństwa pożarowego;
7)
nadzór nad przygotowaniem drużyny przeciwpożarowej do zawodów sportowo-pożarniczych.
§  7.
Do obowiązków kierownika działu kwatermistrzowskiego w zakładzie lub Centralnym Ośrodku albo wyznaczonego funkcjonariusza lub pracownika powołanego do wykonywania odpowiednio zadań tego kierownika w pozostałych jednostkach organizacyjnych, oprócz wymienionych w ustawie o ochronie przeciwpożarowej i przepisach wydanych na jej podstawie, należy w szczególności:
1)
wyposażenie obiektów i pomieszczeń w instrukcje przeciwpożarowe, oznakowania dróg ewakuacyjnych, miejsc usytuowania urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, elementów sterujących urządzeniami przeciwpożarowymi oraz przeciwpożarowych wyłączników prądu i kurka głównego instalacji gazowej;
2)
wyposażenie:
a)
obiektów i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy,
b)
pojazdów będących w użytkowaniu jednostek organizacyjnych,
c)
remizy przeciwpożarowej zwanej dalej "remizą", w podstawowy sprzęt pożarniczy,
d)
członków drużyny przeciwpożarowej w wyposażenie osobiste;
3)
podejmowanie działań zmierzających do niezwłocznego usunięcia usterek i nieprawidłowości w funkcjonowaniu urządzeń i instalacji stwarzających zagrożenie pożarowe;
4)
planowanie środków finansowych na ochronę przeciwpożarową;
5)
zgłaszanie funkcjonariuszowi wykonującemu zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej prac niebezpiecznych pożarowo oraz uzgadnianie z nim warunków bezpieczeństwa pożarowego podczas wykonywania tych prac, a także prowadzenie wymaganej dokumentacji w tym zakresie.
§  8.
Do obowiązków funkcjonariusza lub pracownika wyznaczonego do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej, oprócz wymienionych w ustawie o ochronie przeciwpożarowej i przepisach wydanych na jej podstawie, należy w szczególności:
1)
przeprowadzanie kontroli doraźnych i problemowych stanu bezpieczeństwa pożarowego;
2)
opracowywanie wytycznych i instrukcji oraz norm dotyczących ochrony przeciwpożarowej na potrzeby jednostki organizacyjnej;
3)
przedstawianie bezpośredniemu przełożonemu wstępnej opinii dotyczącej projektów modernizacji i remontów obiektów oraz pomieszczeń, a także zmian ich przeznaczenia, pod względem wymagań przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
4)
zgłaszanie potrzeb na środki finansowe niezbędne do zapewnienia właściwej ochrony przeciwpożarowej, a także potrzeb w zakresie wyposażenia remizy przeciwpożarowej w niezbędne urządzenia, sprzęt kwaterunkowy, odzież roboczą, środki czystości i środki do konserwacji sprzętu pożarniczego;
5)
inicjowanie i nadzorowanie wdrażania postępu technicznego w zabezpieczeniu przeciwpożarowym;
6)
organizowanie współpracy w zakresie ochrony przeciwpożarowej z właściwymi terenowo komendantami Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
7)
uczestniczenie w odprawach, naradach oraz szkoleniach organizowanych dla funkcjonariuszy i pracowników wykonujących zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
8)
organizowanie na terenie jednostki organizacyjnej, który ogranicza zewnętrzna linia ogrodzenia ochronnego, ćwiczeń drużyny przeciwpożarowej, a także ćwiczeń z udziałem zastępów Państwowej Straży Pożarnej oraz ich dokumentowanie;
9)
opracowywanie protokołu rozmieszczenia podręcznego sprzętu gaśniczego i urządzeń pożarniczych i przedkładanie go do zatwierdzenia kierownikowi jednostki organizacyjnej;
10)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad remizą oraz przestrzeganie wymogów jej zabezpieczenia przed dostępem osób niepowołanych, a także przestrzeganie wymogu zakazu wstępu do niej osobom nieupoważnionym;
11)
prowadzenie ewidencji prac niebezpiecznych pożarowo oraz określanie ich zabezpieczenia;
12)
prowadzenie dokumentacji, z zakresu ochrony przeciwpożarowej, określonej przez kierownika działu.
§  9.
1.
Do obowiązków wszystkich funkcjonariuszy i pracowników jednostek organizacyjnych, oprócz wymienionych w ustawie o ochronie przeciwpożarowej i przepisach wydanych na jej podstawie, należy w szczególności:
1)
przestrzeganie wymagań określonych w instrukcjach, o których mowa w § 4 ust. 1;
2)
udział w szkoleniach z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
3)
wykonywanie powierzonych obowiązków w sposób zgodny z przepisami, instrukcjami i zasadami bezpieczeństwa pożarowego oraz przestrzeganie wydawanych w tym zakresie zarządzeń i wytycznych;
4)
przestrzeganie zasad i warunków bezpieczeństwa pożarowego podczas użytkowania maszyn, urządzeń i narzędzi oraz materiałów niebezpiecznych pożarowo, a także podczas wykonywania prac niebezpiecznych pożarowo;
5)
utrzymywanie ładu i porządku na stanowisku oraz w miejscu pracy;
6)
przestrzeganie podstawowych wymagań w zakresie ewakuacji;
7)
powiadamianie przełożonych o zauważonych w jednostce organizacyjnej zagrożeniach wpływających na stan bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
8)
znajomość zasad alarmowania o pożarze i innym miejscowym zagrożeniu;
9)
przestrzeganie zakazu palenia tytoniu w miejscach do tego nie przeznaczonych.
2.
Postanowienia ust. 1 mają zastosowanie odpowiednio do osadzonych zatrudnionych na rzecz jednostek organizacyjnych.

Rozdział  4

Komisja pożarowo-techniczna

§  10.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej powołuje zarządzeniem wewnętrznym komisję pożarowo-techniczna, stanowiącą jego zespół doradczy w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
2.
W skład komisji pożarowo-technicznej powołuje się:
1)
zastępcę kierownika jednostki organizacyjnej, który sprawuje funkcję przewodniczącego;
2)
kierownika działu;
3)
kierownika działu kwatermistrzowskiego w zakładzie lub Centralnym Ośrodku albo wyznaczonego funkcjonariusza lub pracownika powołanego do wykonywania odpowiednio zadań tego kierownika w pozostałych jednostkach organizacyjnych;
4)
funkcjonariusza lub pracownika:
a)
odpowiedzialnego za gospodarkę energetyczną,
b)
wykonującego zadania z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
c)
funkcjonariusza lub pracownika wyznaczonego do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej.
3.
W jednostce organizacyjnej, w której brak jest etatu zastępcy kierownika jednostki organizacyjnej, przewodniczącym komisji jest kierownik działu.
4.
Kierownik jednostki organizacyjnej może powołać w skład komisji pożarowo-technicznej innych funkcjonariuszy lub pracowników, w zależności od potrzeb.
5.
Osoby wchodzące w skład komisji pożarowo-technicznej, wymienione w ust. 2 pkt 1-4, powinny ukończyć kurs, o którym mowa w § 23.
§  11.
1.
Komisja pożarowo-techniczna dokonuje co najmniej dwa razy w roku, w miesiącach kwietniu i październiku, przeglądu stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego jednostki organizacyjnej. Przeglądy mogą być dokonywane w ramach prac innych komisji lub zespołów powoływanych przez kierownika jednostki organizacyjnej.
2.
Do podstawowych zadań komisji pożarowo-technicznej, należy:
1)
przeprowadzanie przeglądów wszystkich obiektów i pomieszczeń pod względem zabezpieczenia przeciwpożarowego, w zakresie spełnienia wymagań techniczno-budowlanych i instalacyjnych, w szczególności w zakresie wymagań dotyczących:
a)
przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego i dróg pożarowych,
b)
procesów technologiczno-produkcyjnych oraz instalacji i urządzeń technicznych,
c)
instalacji oraz urządzeń energetycznych i ogrzewczych,
d)
instalacji sygnalizacji alarmu pożaru i stałych urządzeń przeciwpożarowych,
e)
magazynowania materiałów, surowców i wyrobów,
f)
ewakuacji;
2)
sporządzanie protokołu z przeprowadzonego przeglądu, o którym mowa w ust. 1, wraz z harmonogramem usunięcia stwierdzonych usterek i nieprawidłowości, zawierającym terminy ich usunięcia i osoby odpowiedzialne za usunięcie stwierdzonych usterek i nieprawidłowości oraz przedkładanie tego protokołu i harmonogramu do zatwierdzenia kierownikowi jednostki organizacyjnej;
3)
opracowywanie i przedkładanie kierownikowi jednostki organizacyjnej, wniosków oraz zaleceń dotyczących powołania drużyny przeciwpożarowej oraz podniesienia stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego tej jednostki, zwłaszcza mających na celu wprowadzanie usprawnień organizacyjnych i technicznych zmierzających do podniesienia skuteczności ochrony przeciwpożarowej;
4)
opiniowanie projektów przygotowywanych przepisów wewnętrznych z zakresu ochrony przeciwpożarowej wydawanych przez kierownika jednostki organizacyjnej.

Rozdział  5

Drużyna przeciwpożarowa

§  12.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej, biorąc pod uwagę położenie jednostki oraz jej specyfikę, a także wniosek komisji pożarowo-technicznej może, zarządzeniem wewnętrznym, powołać drużynę przeciwpożarową, w skład której wchodzi co najmniej 6 funkcjonariuszy lub pracowników oraz wyznacza pomieszczenia przeznaczone na remizę.
2.
Do drużyny przeciwpożarowej nie powołuje się kierownika działu i dowódców zmian.
3.
Liczbę drużyn przeciwpożarowych w jednostce organizacyjnej ustala kierownik tej jednostki, w zależności od potrzeb wynikających z rozpoznania zagrożenia pożarowego.
§  13.
1.
Drużyna przeciwpożarowa jest przeznaczona do wykonywania działań ratowniczych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń.
2.
Drużyna przeciwpożarowa działania, o których mowa w ust. 1, wykonuje samodzielnie lub współdziałając z zastępami Państwowej Straży Pożarnej albo innymi służbami ratowniczymi.
§  14.
Kierownik jednostki organizacyjnej ubezpiecza dodatkowo członków drużyny przeciwpożarowej od następstw nieszczęśliwych wypadków, które mogą powstać w związku z realizacją przez członków tej drużyny zadań, czynności i szkoleń.
§  15.
1.
Drużyna przeciwpożarowa podlega szkoleniu co najmniej raz w kwartale.
2.
Szkolenie prowadzi dowódca drużyny przeciwpożarowej w oparciu o konspekt opracowany przez funkcjonariusza lub pracownika, o którym mowa w § 8 i zatwierdzony przez kierownika jednostki organizacyjnej.
3.
W szkoleniu uwzględnia się w szczególności następującą tematykę:
1)
obsługę sprzętu pożarniczego, z uwzględnieniem schematu jego rozwinięcia;
2)
sposoby prowadzenia działań ratowniczych;
3)
wykorzystanie sprzętu pożarniczego w działaniach ochronnych i obronnych.
4.
Szkolenia drużyny przeciwpożarowej dokumentuje się w dzienniku szkolenia.
5.
Z przeprowadzonego szkolenia dowódca drużyny przeciwpożarowej składa pisemny meldunek kierownikowi jednostki organizacyjnej, zawierający w szczególności:
1)
datę odbytego szkolenia;
2)
tematykę i założenia szkolenia;
3)
ilość uczestników szkolenia oraz ilość nieobecnych wraz z podaniem przyczyny nieobecności;
4)
opis ewentualnych wypadków mających miejsce w trakcie szkolenia, z ich opisem i skutkami oraz dane osobowe ewentualnych ofiar i sprawców wypadków;
5)
ocenę przebiegu szkolenia;
6)
wnioski i uwagi.
§  16.
1.
Remiza powinna:
1)
być usytuowana w rejonie wartowni;
2)
mieć możliwość dojazdu środkiem transportu przystosowanym do przewożenia sprzętu pożarniczego;
3)
być wyposażona w odpowiednie urządzenia do składowania i przechowywania urządzeń oraz sprzętu pożarniczego;
4)
posiadać instalację wentylacyjną i centralnego ogrzewania.
2.
W przypadku braku możliwości zapewnienia warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1, usytuowanie remizy powinno umożliwiać taktyczne rozwinięcie drużyny przeciwpożarowej.

Rozdział  6

Szkolenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz organizowanie ćwiczeń pożarniczych

§  17.
W zakresie ochrony przeciwpożarowej organizuje się, w szczególności:
1)
szkolenia dla funkcjonariuszy i pracowników oraz osadzonych kierowanych do pracy w jednostce organizacyjnej:
a)
podstawowe,
b)
informacyjne;
2)
szkolenia dla dowódców zmian i innych osób wyznaczonych przez kierownika jednostki organizacyjnej z zakresu podstawowej obsługi motopompy pożarniczej;
3)
kurs specjalistyczny dla funkcjonariuszy i pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
4)
kurs dla członków komisji pożarowo-technicznej;
5)
ćwiczenia pożarnicze.
§  18.
1.
Kierownik działu kadr lub wyznaczony funkcjonariusz albo pracownik zajmujący się problematyką kadrową w jednostce organizacyjnej, informuje niezwłocznie funkcjonariusza lub pracownika wyznaczonego do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej o każdorazowym fakcie przyjęcia nowego funkcjonariusza lub pracownika do służby lub pracy w jednostce organizacyjnej, w celu przeprowadzenia szkolenia podstawowego, o którym mowa w § 17 pkt 1 lit. a.
2.
Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza funkcjonariusz lub pracownik wyznaczony do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej.
3.
Potwierdzeniem odbytego szkolenia podstawowego jest oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia. Oświadczenie dołącza się do akt osobowych funkcjonariusza lub pracownika.
§  19.
1.
Szkolenie informacyjne dla wszystkich funkcjonariuszy i pracowników przeprowadza się co najmniej raz na dwa lata, zgodnie z konspektem opracowanym przez kierownika działu przy współudziale funkcjonariusza lub pracownika wyznaczonego do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej i zatwierdzonym przez kierownika jednostki organizacyjnej.
2.
Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza funkcjonariusz lub pracownik wyznaczony do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej.
3.
Dokumentację z przeprowadzonego szkolenia informacyjnego przechowuje kierownik działu, który dokonuje również rozliczenia obecności na szkoleniu i przedstawia stosowne wnioski kierownikowi jednostki organizacyjnej.
§  20.
Szkolenie podstawowe i informacyjne dla osadzonych organizuje oraz przeprowadza się mając na względzie odpowiednio ustalenia zawarte w § 18-19.
§  21.
1.
Szkolenie z zakresu podstawowej obsługi motopompy pożarniczej przeprowadza, co najmniej raz w kwartale, funkcjonariusz lub pracownik wyznaczony do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej.
2.
Z przeprowadzonego szkolenia funkcjonariusz lub pracownik, o którym mowa w ust. 1, składa kierownikowi jednostki organizacyjnej pisemny meldunek zawierający w szczególności elementy, o których mowa w § 15 ust. 5:
§  22.
Kurs specjalistyczny dla funkcjonariuszy i pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej, organizuje Komendant Centralnego Ośrodka w uzgodnieniu z Dyrektorem Biura Ochrony Centralnego Zarządu.
§  23.
1.
Dyrektor okręgowy organizuje kurs dla członków komisji pożarowo-technicznych jednostek podległych, zgodnie z programem opracowanym przez Biuro Ochrony Centralnego Zarządu i zatwierdzonym przez Dyrektora Generalnego.
2.
W kursie, o którym mowa w ust. 1, mogą uczestniczyć osoby z jednostek organizacyjnych podległych innym dyrektorom okręgowym.
§  24.
1.
Ćwiczenia pożarnicze przeprowadza się co najmniej raz w roku na podstawie dokumentacji opracowanej przez kierownika działu i zatwierdzonej przez kierownika jednostki organizacyjnej.
2.
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, stanowią:
1)
konspekt wraz założeniami do ćwiczeń pożarniczych;
2)
schemat rozwinięcia drużyny przeciwpożarowej i usytuowania sprzętu pożarniczego, naniesiony na plan sytuacyjny z opisaniem w legendzie tego planu znaków i symboli nie ujętych w instrukcji Nr 1/04 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 15 stycznia 2004 roku w sprawie wykazów i wzorów druków ochronnych oraz wzorów znaków umownych.
3.
Z przeprowadzonych ćwiczeń pożarniczych sporządza się protokół, który zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej. Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
datę odbytych ćwiczeń;
2)
przebieg ćwiczeń z określeniem wykorzystanego sprzętu;
3)
opis ewentualnych wypadków mających miejsce w trakcie szkolenia, z ich opisem i skutkami oraz dane osobowe ewentualnych ofiar i sprawców wypadków;
4)
ocenę przebiegu ćwiczeń;
5)
wnioski i uwagi.
4.
Do protokołu, o którym mowa w ust. 3, dołącza się listę uczestników ćwiczeń.

Rozdział  7

Prowadzenie działań ratowniczych oraz współpraca kierownika jednostki organizacyjnej z właściwym terenowo komendantem Państwowej Straży Pożarnej

§  25.
1.
Działaniami ratowniczymi, do czasu przybycia zastępów Państwowej Straży Pożarnej, kieruje kierownik jednostki organizacyjnej lub wyznaczony przez niego funkcjonariusz. Po przybyciu do jednostki organizacyjnej zastępów Państwowej Straży Pożarnej przekazuje dowodzenie w zakresie prowadzonych działań ratowniczych dowódcy zastępów Państwowej Straży Pożarnej zwanemu dalej "dowódcą".
2.
Przekazując dowodzenie akcją ratowniczą dowódcy, kierownik jednostki organizacyjnej lub wyznaczony przez niego funkcjonariusz udziela mu niezbędnej pomocy, a w szczególności:
1)
ustala z dowódcą sposób przeprowadzenia działań ratowniczych;
2)
informuje dowódcę o zagrożeniu pożarowym ludzi, obiektów i urządzeń;
3)
informuje dowódcę o miejscu usytuowania przeciwpożarowych wyłączników prądu, kurków głównych instalacji gazowej, przeciwpożarowych zbiorników wodnych oraz punktów poboru wody do celów przeciwpożarowych.
§  26.
Współpraca kierownika jednostki organizacyjnej z właściwym terenowo komendantem Państwowej Straży Pożarnej zwanego dalej "komendantem" powinna polegać, w szczególności na:
1)
uzyskiwaniu przez kierownika jednostki organizacyjnej fachowej pomocy z zakresu ochrony przeciwpożarowej od komendanta;
2)
uzgadnianiu organizowania wspólnych ćwiczeń pożarniczych z zakresu prowadzenia działań ratowniczych w jednostce organizacyjnej;
3)
podejmowaniu działań zmierzających do zapewnienia udziału funkcjonariuszy lub pracowników wykonujących zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej, w odprawach, naradach i szkoleniach organizowanych przez komendantów.

Rozdział  8

Wykonywanie kontroli wewnętrznych z zakresu ochrony przeciwpożarowej

§  27.
1.
Kontrole wewnętrzne z zakresu ochrony przeciwpożarowej zwane dalej "kontrolami" przeprowadza funkcjonariusz lub pracownik wyznaczony do wykonywania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce organizacyjnej.
2.
Kontrole, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się raz w miesiącu, na podstawie rocznego planu zatwierdzonego przez kierownika jednostki organizacyjnej.
3.
Plan, o którym mowa w ust. 2 powinien uwzględniać całokształt problematyki związanej z ochroną przeciwpożarową w jednostce organizacyjnej.
§  28.
Kontrole wykonywane przez funkcjonariusza lub pracownika, o których mowa w § 27 ust. 1, obejmują w szczególności:
1)
kontrolowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
2)
rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
3)
sprawdzanie:
a)
funkcjonowania sprzętu i urządzeń pożarniczych,
b)
stanu technicznego urządzeń i instalacji.
§  29.
1.
Z kontroli sporządza się protokół, który zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
podstawę prawną kontroli;
2)
stanowisko, stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza lub stanowisko, imię i nazwisko pracownika wyznaczonego do wykonywania zadań związanych z ochroną przeciwpożarową;
3)
wykaz kontrolowanych obiektów, pomieszczeń i terenów;
4)
określenie zakresu kontroli;
5)
opis stanu faktycznego, z określeniem w szczególności:
a)
niezgodności z wymaganiami przepisów przeciwpożarowych,
b)
niezgodności rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej,
c)
wyników rozpoznawania zagrożeń,
d)
wyników rozpoznawania możliwości i warunków do prowadzenia działań ratowniczych;
6)
opis uchybień mogących powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru.

Rozdział  9

Sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe

§  30.
1.
Rodzaj i liczbę urządzeń przeciwpożarowych, środków gaśniczych i podręcznego sprzętu gaśniczego w jednostce organizacyjnej ustala się na podstawie rozpoznania zagrożenia pożarowego i innego miejscowego zagrożenia oraz możliwości taktyczno-technicznych stosowanego sprzętu, z uwzględnieniem wymagań, o których mowa w ustawie o ochronie przeciwpożarowej, w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury.
2.
Szczegółowe normy należności wyposażenia:
1)
obiektów i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy określa załącznik nr 2 do zarządzenia;
2)
pojazdów będących w użytkowaniu jednostek organizacyjnych w podręczny sprzęt gaśniczy określa załącznik nr 3 do zarządzenia;
3)
drużyny przeciwpożarowej powołanej w jednostce organizacyjnej w podstawowy sprzęt pożarniczy określa załącznik nr 4 do zarządzenia;
4)
członków drużyny przeciwpożarowej w wyposażenie osobiste określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
§  31.
1.
Urządzenia przeciwpożarowe, podręczny sprzęt gaśniczy, podstawowy sprzęt pożarniczy i posiadane środki transportowe przystosowane do przewozu wyżej wymienionego sprzętu, mogą być użyte wyłącznie do celów związanych z wykonywaniem zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz zadań ochronnych i obronnych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa jednostki organizacyjnej.
2.
Sprzęt pożarniczy znajdujący się w remizie musi być łatwo dostępny, sprawny technicznie i właściwie zakonserwowany.
§  32.
1.
Ewidencję urządzeń i sprzętu pożarniczego w jednostce organizacyjnej prowadzi kierownik działu kwatermistrzowskiego w zakładzie lub Centralnym Ośrodku albo wyznaczony funkcjonariusz lub pracownik powołany do wykonywania odpowiednio zadań tego kierownika w pozostałych jednostkach organizacyjnych.
2.
Odpowiedzialność materialną za urządzenia i sprzęt pożarniczy stanowiący wyposażenie remizy, ponosi funkcjonariusz wykonujący zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
§  33.
1.
Przegląd i konserwację podręcznego sprzętu gaśniczego oraz urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się na wyposażeniu jednostek organizacyjnych przeprowadzają posiadający stosowne uprawnienia funkcjonariusze lub pracownicy.
2.
W przypadku gdy w jednostce brak jest funkcjonariuszy lub pracowników posiadających stosowne uprawnienia, czynności o których mowa w ust. 1 mogą wykonywać funkcjonariusze lub pracownicy z innych jednostek organizacyjnych posiadający takie uprawnienia albo inne osoby posiadające stosowne uprawnienia.
§  34.
1.
Działanie motopompy pożarniczej sprawdza się co najmniej raz w tygodniu.
2.
Dla każdej motopompy prowadzi się kartę zużycia paliwa.
3.
Zużycie paliwa przez motopompę podlega rozliczeniu w oparciu o zakładową normę zużycia paliwa zatwierdzoną przez kierownika jednostki organizacyjnej.

Rozdział  10

Prowadzenie popożarowych postępowań wyjaśniających lub czynności

§  35.
W przypadku wystąpienia w jednostce organizacyjnej pożaru albo innego miejscowego zagrożenia, w celu wyjaśnienia przyczyn i okoliczności ich powstania, obowiązują odpowiednio przepisy określone w instrukcji nr 9/2003 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 29 grudnia 2003 r. w sprawie informowania o wypadkach nadzwyczajnych.

Przepis końcowy

§  36.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia podpisania.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1083, z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 60, poz. 701, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1318, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 111, poz. 1194 i Nr 151, poz. 1686, z 2002 r. Nr 74, poz. 676. Nr 121, poz. 1033 i Nr 200, poz. 1679 oraz z 2003 r. Nr 111, poz. 1061 i Nr 142, poz. 1380.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

................... ................, dnia ...... 20.... r.

(nazwa jednostki (miejscowość)

organizacyjnej)

OŚWIADCZENIE Nr .../20...

Ja niżej podpisany/a .........................................

(imię i nazwisko)

zatrudniony/a na stanowisku ...................... oświadczam,

że zostałem(am) zapoznany(-a) z problematyką przeciwpożarową w

oparciu o niżej wymienioną tematykę:

1. Zagrożenie pożarowe jednostki organizacyjnej.

2. Przyczyny powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów.

3. Podstawowe wymagania warunków ewakuacji.

4. Ogólne zasady alarmowania o powstałym zagrożeniu.

5. Podręczny sprzęt gaśniczy i jego zastosowanie.

6. Obowiązki funkcjonariuszy i pracowników w zakresie

przestrzegania podstawowych przepisów przeciwpożarowych.

.......................... ................................

(czytelny podpis osoby (podpis szkolonego funkcjonariusza

prowadzącej szkolenie) lub pracownika)

Uwaga:

1) numer oświadczenia jest kolejnym w danym roku z listy osób

przeszkolonych,

2) każdy rok rozpoczyna się od liczby porządkowej 1, np.

1/2004 itd.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Normy należności podręcznego sprzętu gaśniczego dla jednostek organizacyjnych.

L.p.Określenie obiektu, pomieszczenia podlegającego zabezpieczeniuJednostka wielkości zabezpieczanego obiektu, pomieszczeniaIlość minimalna i rodzaj podręcznego sprzętu gaśniczego
1234
1.Pomieszczenia administracyjne
a.magazyny uzbrojenia, wartownie, centrale telefonicznena każde 100 m21 gaśnica GS-5
b.archiwa,na każde 100 m21 gaśnica GP-6
c.dyżurki oddziałowych lub wychowawców,na każdą dyżurkę lub pokój1 gaśnica GP-2

1 gaśnica GP-6

1 koc gaśniczy

d.szatnie, sale widzeń,na każde 100 m21 gaśnica GP-2

1 koc gaśniczy

2.Pomieszczenia mieszkalne
a.hotelowe, wczasowe, gościnne,na każde 100 m21 gaśnica GP-2
b.domki campingowe,na każdy 1 domek1 gaśnica GP-2
c.recepcjena każde pomieszczenie1 gaśnica GP-2

1 koc gaśniczy

3.Pomieszczenia szpitalne
a.sale, pokoje lekarskie,na każde 100 m21 gaśnica GP-2

1 koc gaśniczy

c.RTG, fotometria, i podobnena każde 100 m21 gaśnica GS-5
d.apteki, punkty i magazyny apteczne,na każde 100 m21 gaśnica GS-5
e.archiwa, składy klisz,na każde 100 m21 gaśnica GP-2
4.Pomieszczenia kulturalno-oświatowe
a.kina, sale kinowe i widowiskowe,na każde 100 m21 gaśnica GP-2
b.biblioteki,na każde 150 m21 gaśnica GP-2
c.kabiny projekcyjne,na każde pomieszczenie1 gaśnica GS-5

1 koc gaśniczy

d.radiowęzły,na każde pomieszczenie1 gaśnica GS-5

1 koc gaśniczy

5.Pomieszczenia szkolne
a.pokoje nauczycielskie, szatnie,na każde 100 m21 gaśnica GP-2
b.pracownie fizyczne, chemiczne,na każde pomieszczenie1 gaśnica GS-5
c.warsztatyna każde 100 m21 gaśnica GS-5
d.archiwa,na każde 100 m21 gaśnica GP-2
e.sale komputerowena każde pomieszczenie1 gaśnica GS-5
6.Pomieszczenia elektroenergetyczne
b.podstacje energetyczne, agregatorownie,na każde pomieszczenie1 szt. 2 x GS-5x
7.Pomieszczenia gospodarcze oraz warsztaty naprawcze i usługowe
a.kantyny, kuchnie, stołówki i zaplecza tych pomieszczeń,na każde 100 m21 gaśnica GS-5
b.pralnie, pomieszczenia magazynowena każde 100 m21 gaśnica GS-5

1 gaśnica GP-2

c.garaże pojedynczego garażowania,na każde pomieszczenie1 gaśnica GP-2
d.garaże zbiorowego garażowania,na każde 100 m21 gaśnica GS-5

1 koc gaśniczy

e.place i wiaty garażowe,na każde 100 m21 gaśnica GP-2

1 koc gaśniczy

f.akumulatorownie,na każde pomieszczenie1 gaśnica GS-5

1 koc gaśniczy

g.spawalnie, komory wytwornic acetylenowych, magazyny karbidu,na każde 100 m21 gaśnica GS-5
h.warsztaty naprawcze i usługowe: mechaniczne, elektryczne, itp.,na każde pomieszczenie1 gaśnica GP-2
8.Obiekty i pomieszczenia magazynowe
a.chemikalii, farb, lakierów, rozpuszczalników, itp.,na każde 100 m21 gaśnica GP-6

1 koc gaśniczy

b.karbidu, gazów technicznych, kwasów technicznych,na każde 100 m21 gaśnica GP-6
c.ogumienia, części zamiennych,na każde 100 m21 gaśnica GP-2
d.materiałów pędnych, olei, smarów,na każde pomieszczenie1 gaśnica GP-6
e.stacje paliw, w tym:
dystrybutory,na każdy dystrybutor1 gaśnica GP-6

1 gaśnica GS-5

1 koc gaśniczy

stacje paliw,na każdą stację paliw2 agregaty AP-25
f.papieru, opakowań, wyrobów papierniczych,na każde 100 m22 gaśnica GP-6
g.palnych materiałów budowlanych,na każde 100 m21 gaśnica GP-6
h.sprzętu kwatermistrzowskiego, surowców i wyrobów drewnianych,na każde 100 m21 gaśnica GP-6
i.środków do utrzymania czystości,na każde 100 m21 gaśnica GP-6
j.tekstylno-odzieżowe, obuwnicze,na każde 100 m21 gaśnica GP-6
k.żywnościowe,na każde 100 m21 gaśnica GS-5
l.opału,na każde pomieszczenie1 gaśnica GP-6
Uwaga:
1.
Zwiększenie ilości sprzętu może być dokonane po uwzględnieniu specyfiki obiektu, jego charakteru i przeznaczenia.
2.
Pomieszczenia, w których przechowywana jest dokumentacja wymagająca ewakuacji w przypadku pożaru, dodatkowo wyposaża się w odpowiednią ilość worków do ewakuacji akt.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Normy należności podręcznego sprzętu gaśniczego dla pojazdów będących w eksploatacji jednostek organizacyjnych

L.p.Rodzaj pojazdu mechanicznegoIlość minimalna i rodzaj podręcznego sprzętu gaśniczego
1.Samochody osobowe1 gaśnica GP-1
2.Mikrobusy do 9 miejsc oraz samochody operacyjne1 gaśnica GP-2
3.Autobusy2 gaśnice GP-2
4.Samochody "więźniarki"2 gaśnice GP-2
5.Samochody ciężarowe ogólnego przeznaczenia1 gaśnica GP-2
6.Samochody ciężarowe, bez względu na ładowność, przewożące materiały niebezpieczne pożarowo bądź wybuchowe1 gaśnica GP-2

1 gaśnica GP-6

8.Ciągniki1 gaśnica GP-2
12.Inne samojezdne maszyny z silnikami spalinowymi (np.: budowlane, drogowe, rolnicze, itp.)1 gaśnica GP-2
Uwaga:
1.
Gaśnice powinny być umocowane lub ustawione w sposób nie utrudniający kierowania pojazdem i umożliwiający ich natychmiastowe użycie oraz w sposób uniemożliwiający ich przypadkowe użycie przez osoby niepowołane.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Minimalne1) normy należności podstawowego sprzętu pożarniczego będącego na wyposażeniu remizy

L.p.Nazwa sprzętu pożarniczegoJednostka miaryIlość
1234
1.Motopompa pożarnicza z rozrusznikiem elektrycznym2)szt.1
2.Wózek lub inny środek transportu na sprzęt i motopompęszt.1
3.Wąż ssawny W-110szt.1
4.Smok ssawnyszt.1
5.Pływakszt.1
6.Klucz do wężyszt.4
7.Kosz do smokaszt.1
8.Linka do zabezpieczenia linii ssawnejszt.1
9.Przełącznik (redukcja) 110/75szt.2
10.Pokrywa nasady 110szt.2
11.Pokrywa nasady 75szt.2
12.Torba mechanika motopompy z wyposażeniemkpl.1
13.Zbiornik wodny, składany Z-2500szt.wg. potrzeb
14.Stojak hydrantowy3)szt.wg. potrzeb
15.Klucz do zasuw i hydrantów3)szt.wg. potrzeb
16.Zbieracz 2x75/100szt.wg. potrzeb
17.Mostek przejazdowyszt.wg. potrzeb
18.Wąż tłoczny W 75, (nie mniej niż 100 m.)4)szt.wg. potrzeb
19.Wąż tłoczny W 52, (nie mniej niż 160 m.)4)szt.wg. potrzeb
20.Zwijadło do wężyszt.wg. potrzeb
21.Rozdzielaczszt.1
22.Przełącznik (redukcja) 75/52szt.3
23.Przełącznik (redukcja) 52/25szt.3
24.Prądownica wodna PW-75szt.2
25.Prądownica wodna PW-52szt.2
26.Prądownica wodna PW-25szt.wg. potrzeb
27.Linka ratownicza z zatrzaśnikiemszt.2
28.Drabina pożarnicza D-10Wszt.wg. potrzeb
29.Drabina pożarnicza D-5szt.wg. potrzeb
30.Drabina pożarnicza D-2,73szt.wg. potrzeb
31.Zasysacz liniowyszt.wg. potrzeb
32.Prądownica pianowaszt.wg. potrzeb
33.Wytwornica pianowaszt.wg. potrzeb
34.Środek pianotwórczykgwg. potrzeb
35.Kanister do paliwa 20 dm3szt.2
36.Lejek do paliwaszt.1
37.Prostownik do ładowania akumulatoraszt.1
38.Latarka elektrycznaszt.2
39.Syrena elektrycznaszt.1
40.Syrena ręcznaszt.1
1)
Kierownik jednostki organizacyjnej w przypadkach uzasadnionych potrzebami ochrony przeciwpożarowej, biorąc pod uwagę specyfikę jednostki i jej położenie, może zwiększyć ilość sprzętu stosownie do potrzeb lub wyposażyć remizę w inny sprzęt.
2)
Sprzęt wymieniony w poz. 3-12 i 21-25 stanowi minimalne wyposażenie dla jednej motopompy pożarniczej. W przypadku wyposażenia remizy w większą ilość motopomp, ilość sprzętu z poz. 3-12 i 21-25 należy odpowiednio zwiększyć stosując mnożnik: ilość sprzętu wyszczególnionego w tabeli x liczba motopomp.
3)
Przewidziane w normie stojaki hydrantowe i klucze dotyczą tylko tych jednostek, które posiadają zewnętrzne hydranty podziemne.
4)
Przy ustalaniu ilości węży W 75 i W 52 należy brać pod uwagę:
a)
linia zasilająca o średnicy 75 mm liczy się od nasady tłocznej motopompy pożarniczej do rozdzielacza,
b)
w przypadku pobierania wody z hydrantu linia zasilająca liczy się od hydrantu do rozdzielacza,
c)
linie gaśnicze o średnicy 52 mm liczy się od rozdzielacza do prądownicy.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Minimalne normy wyposażenia osobistego członków drużyn przeciwpożarowych działających w jednostkach organizacyjnych1)

L.p.Nazwa sprzętu - wyposażeniaJednostka miaryIlość
1.Umundurowanie specjalne funkcjonariusza SWszt.dla każdego członka drużyny przeciwpożarowej
2.Hełm strażacki z przyłbicąszt.j. w.
3.Pas strażacki z zatrzaśnikiemszt.j. w.
4.Toporek strażacki z pochewkąszt.j. w.
5.Radiotelefon noszony2)szt.2
6.Fartuch roboczyszt.1
1)
Kierownik jednostki organizacyjnej w przypadkach uzasadnionych potrzebami ochrony przeciwpożarowej, biorąc pod uwagę specyfikę jednostki i jej położenie, może zwiększyć ilość sprzętu stosownie do potrzeb lub wyposażyć członków drużyny przeciwpożarowej w inny sprzęt.
2)
W dyspozycji dowódcy zmiany, z przeznaczeniem dla dowódcy drużyny przeciwpożarowej i mechanika motopompy pożarniczej, na czas prowadzenia akcji ratowniczej lub ćwiczeń.