Organizacja kształcenia i wychowania w roku szkolnym 1989/90.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1989.2.12

Akt utracił moc
Wersja od: 10 kwietnia 1989 r.

ZARZĄDZENIE NR 18
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 marca 1989 r.
w sprawie organizacji kształcenia i wychowania w roku szkolnym 1989/90.

Na podstawie art. 36a ust. 2 pkt 4 i w związku z art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234 i z 1984 r. Nr 49, poz. 253)
zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organizację kształcenia i wychowania w roku szkolnym 1989/90 oraz zadania szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych określają "Wytyczne w sprawie organizacji kształcenia i wychowania w roku szkolnym 1989/90", stanowiące załącznik do zarządzenia.
2.
Wytyczne dotyczą wszystkich szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych powołanych na podstawie ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania, a także wszystkich organów prowadzących i nadzorujących te szkoły i placówki.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE

w sprawie organizacji kształcenia i wychowania w roku szkolnym 1989/90.

I.

Podstawowe kierunki działania

1.
Planując pracę na rok szkolny 1989/90, szkoły i inne placówki powinny twórczo wykorzystać inspiracje i postanowienia zawarte w uchwałach oraz innych dokumentach programowych Sejmu PRL, partii i stronnictw politycznych, Rządu PRL, jak również instancji politycznych, władz administracyjnych i samorządowych środowiska lokalnego. Niezbędne jest zwłaszcza dokonanie gruntownej analizy i oceny realizacji zadań w roku szkolnym 1988/89, zaleceń i uwag nadzoru pedagogicznego i administracyjnego, organów kontroli państwowej, spostrzeżeń wynikających z codziennej pracy szkoły.
2.
W roku 1989/90 powinien być kontynuowany proces zwiększania samodzielności szkół i rozszerzania kompetencji ich dyrektorów. Służyć temu m.in. będzie:

– uchylenie w roku 1988 przez Ministra Edukacji Narodowej wielu aktów prawnych niezgodnych z obecnymi warunkami społeczno-gospodarczymi i charakteryzujących się nadmierną szczegółowością regulacji oraz kontynuowanie tego procesu w latach następnych,

– korzystanie - w szerszym niż dotychczas stopniu - przez organy nadzorujące szkoły z możliwości zwiększenia kompetencji i odpowiedzialności dyrektorów szkół, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie określenia rodzajów spraw, których prowadzenie terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej mogą powierzać kierownikom jednostek podporządkowanych radzie narodowej (Dz. U. Nr 40, poz. 229),

– ukierunkowanie działalności nadzoru pedagogicznego nie na intensyfikację działań kontrolnych ingerujących w codzienny tok pracy szkoły, a na współdziałanie ze szkołami, partnerskie rozwiązywanie problemów, udzielanie merytorycznej pomocy i zachęcanie do twórczej działalności, inspirowanie do samodzielnych poszukiwań i eksperymentów, wdrażanie skuteczniejszych rozwiązań w realizacji zadań statutowych oraz na analizowanie i ocenianie efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

3.
Szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze powinny zintensyfikować współdziałanie z lokalnym środowiskiem wychowawczym - samorządem mieszkańców, instytucjami i organizacjami zajmującymi się pracą wychowawczą w środowisku. W związku z nowelizacją ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego i zwiększeniem odpowiedzialności rad narodowych za tworzenie materialnych warunków funkcjonowania placówek oświatowych - szkoły powinny zaznajamiać rady narodowe i terenowe organy administracji państwowej ze swymi potrzebami w tym zakresie.

II.

Zadania programowo-organizacyjne

1.
W związku z wprowadzonymi w latach 1987-88 doraźnymi zmianami w programach nauczania szerzej należy wykorzystywać możliwości indywidualnego doboru treści kształcenia przez nauczycieli i komisje przedmiotowe rad pedagogicznych umożliwiając eliminowanie zbędnej wiedzy faktograficznej oraz haseł programowych o charakterze uzupełniającym i pomocniczym. Czas uzyskany w wyniku wprowadzonych redukcji treści powinien być wykorzystany na utrwalenie podstawowych treści kształcenia.

W klasach I-III szkoły podstawowej nauczyciel powinien integrować treści kształcenia i wychowania, w tym także treści edukacji kulturalnej, wychowania zdrowotnego i zajęć ruchowych.

2.
W roku szkolnym 1989/90 wprowadza się nowe programy nauczania przysposobienia obronnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
3.
W przypadkach wyjątkowych, spowodowanych istotnymi trudnościami kadrowymi lub bazowymi, uniemożliwiającymi realizację praktyk uczniowskich w szkołach podstawowych, dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o ich zawieszeniu.
4.
Uzupełniające przedmioty nauczania, religioznawstwo i praktyki uczniowskie realizuje się w tych szkołach ponadpodstawowych, których dyrektorzy - w porozumieniu z radą pedagogiczną - zadecydowali o możliwości ich prowadzenia.

Szkoły powinny zapewnić uczniom możliwość wyboru przedmiotu uzupełniającego. Zajęcia z tych przedmiotów powinny być organizowane w trzydziestoosobowych grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych. W szkołach jedno i dwuciągowych dopuszcza się możliwość organizowania tych zajęć w grupach liczących co najmniej 15 uczniów.

Przedmiot "elementy informatyki" może być prowadzony w grupach 10-15 uczniów i tylko w tych szkołach, które zatrudnią nauczyciela przygotowanego do nauczania tego przedmiotu i dysponują co najmniej 5 zestawami mikrokomputerowymi.

W klasach czwartych o profilu podstawowym w liceach ogólnokształcących program nauczania zajęć fakultatywnych nauczyciel powinien dostosować do zmniejszonego tygodniowego wymiaru tych zajęć.

5.
Udział uczniów szkół podstawowych w zajęciach z praktyk uczniowskich oraz uczniów szkół ponadpodstawowych w zajęciach z przedmiotów uzupełniających, religioznawstwa i praktyk uczniowskich jest oceniany w formie zaliczenia lub niezaliczenia. Niezaliczenie nie ma wpływu na promocję i nie jest wpisywane do arkusza ocen i na świadectwie szkolnym.
6.
Rok szkolny 1989/90 należy wykorzystać na przygotowanie kadrowych i materialnych warunków w celu pełnego i powszechnego wdrożenia od roku szkolnego 1990/91 przedmiotów uzupełniających i religioznawstwa w liceach ogólnokształcących tak, aby każda szkoła mogła zaproponować uczniom wybór co najmniej dwóch przedmiotów uzupełniających.
7.
W technikach i w szkołach równorzędnych dla młodzieży niepracującej (na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej) oraz w policealnych studiach zawodowych obowiązują dotychczasowe plany nauczania ze zmianami wprowadzonymi odrębnym zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.

W średnich szkołach dla pracujących dorosłych (z wyjątkiem średnich studiów zawodowych) będą realizowane w klasach pierwszych nowe programy nauczania przedmiotów ogólnokształcących.

Do szkół zawodowych będą także sukcesywnie wprowadzane nowe programy nauczania dla poszczególnych zawodów i specjalności oraz wdrażane próbnie nowe dokumentacje programowe opracowane przez organy wiodące.

Począwszy od roku szkolnego 1989/90 uczniowie zasadniczych szkół zawodowych dla pracujących dorosłych składają z nauki zawodu i uzyskują świadectwo szkolne z tytułem wykwalifikowanego robotnika.

8.
Umacniając odpowiedzialność rad pedagogicznych za wyniki kształcenia i wychowania, zaleca się nauczycielom:

– zwracanie szczególnej uwagi na realizację określonych programem nauczania celów kształcenia i wychowania oraz kształtowanie określonych programem umiejętności uczniów,

– zwracanie szczególnej uwagi przy ocenianiu na jego wysiłek w opanowanie treści programowych i poziom rozwoju psychicznego,

– dokonywanie okresowych analiz ilości i jakości zadawanych prac domowych.

9.
Szkoły powinny wypracować najbardziej efektywne formy i metody realizacji rządowych i społecznych programów: kultury języka, edukacji historycznej, prawnej, ekonomicznej, informatycznej, ekologicznej, morskiej, wychowania zdrowotnego, estetycznego i fizycznego, kształcenia politechnicznego oraz profilaktyki społecznej; w szkołach ponadpodstawowych należy zapoznać uczniów z treścią i znaczeniem ustawy o zasadach udziału młodzieży w życiu państwowym, społecznym, gospodarczym i kulturalnym kraju.
10.
Wprowadza się możliwość elastycznej organizacji pracy szkoły, w tym:

– realizowania (np. w jednym okresie) - przewidywanych na cały rok - treści kształcenia z danego przedmiotu przez odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie tygodniowego wymiaru godzin, gdy jest to podyktowane np. okresową nieobecnością nauczyciela,

– ustalenia przez dyrektora - w porozumieniu z radą pedagogiczną - zasad organizacji zajęć szkolnych w klasach programowo najwyższych (maturalnych) pod warunkiem zrealizowania obowiązujących wymagań programowych w danym typie szkoły.

11.
Szkoła ma możliwość dokonywania spośród licznych zalecanych jej konkursów, olimpiad, turniejów, rajdów itp. wyboru tych propozycji, które są najistotniejsze do planowanych zadań i warunków pracy szkoły.
12.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej ds. oświaty i wychowania (inne organy prowadzące szkoły), a także szkoły powinny realizować i doskonalić różnorodne formy współpracy ze środowiskiem akademickim, szczególnie w dziedzinie rekrutacji na studia wyższe, organizacji pracy z uczniem zdolnym, włączania nauczycieli szkół wyższych do realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkołach średnich i w studiach nauczycielskich, wspólnego prowadzenia eksperymentów pedagogicznych oraz kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli.
13.
Kuratoria oświaty i wychowania powinny zintensyfikować działania w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli zapewniając terminowe wprowadzenie w życie.
14.
Szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze ponowych uregulowań prawnych winny podejmować różnorodne działania zmierzające do:

– rozszerzania uprawnień samorządu szkolnego, rozwijania samorządności uczniowskiej, demokratycznych form współpracy, zwiększania efektywności oddziaływań organizacji młodzieżowych i społecznych, wykorzystywania w pracy wychowawczej regulaminu wprowadzonego na podstawie kodeksu ucznia i innych przepisów regulujących działalność szkoły,

– uspołeczniania szkoły, zacieśniania współpracy z rodzicami w realizacji wspólnych zadań wychowawczych określonych rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 1988 r. w sprawie farm współdziałania rodziców i opiekunów ze szkołami i organami nadzorującymi szkoły (Dz. U. Nr 37, poz. 292),

– zintensyfikowania współpracy z zakładami opiekuńczymi i patronackimi w celu poprawy warunków pracy szkół, współudziału w tworzeniu środowiska wychowawczego,

– rozwijania uzdolnień i zamiłowań uczniów, pracy z uczniem zdolnym poprzez organizowanie różnych form zajęć pozalekcyjnych, artystycznych, technicznych, naukowych, sportowych i turystycznych,

– otoczenia przez wychowawców i pedagogów szkolnych we współdziałaniu z poradniami wychowawczo-zawodowymi - szczególną troską uczniów mających trudności w nauce poprzez udzielanie każdemu z tych uczniów pomocy w osiąganiu wyników w nauce na miarę ich możliwości.

Udział uczniów w obchodach rocznic wydarzeń historycznych i świąt państwowych należy wykorzystać do zainteresowania ich przeszłością, teraźniejszością i przyszłością naszego kraju. Szczególnie 50 rocznica wybuchu II wojny światowej powinna inspirować nauczycieli do dyskusji z uczniami na temat najnowszej historii Polski oraz dróg prowadzących do utrwalenia pokoju we współczesnym świecie.

15.
Organy prowadzące szkoły zawodowe, dyrektorzy i rady pedagogiczne tych szkół powinni dążyć do:

– rozszerzania bezpośredniej współpracy i kooperacji szkół zawodowych i warsztatów szkolnych z odpowiednio branżowymi zakładami pracy, dalszej poprawy warunków realizacji programów zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w zakładach pracy oraz przestrzegania przepisów o ochronie pracy młodocianych,

– usamodzielniania warsztatów szkolnych m.in. przez rozwiązania ekonomiczno-organizacyjne zgodnie z zasadami reformy gospodarczej,

– dostosowania sieci i organizacji pracy szkół dla pracujących dorosłych do potrzeb słuchaczy i zakładów pracy,

– rozszerzania zakresu kształcenia zawodowego młodzieży niepełnosprawnej dostosowanego do ich możliwości psychofizycznych,

– zawierania umów o wieloletniej współpracy z patronackimi zakładami pracy przez szkoły zawodowe, które dotychczas takich umów nie podpisały oraz powoływania przy szkołach mających umowy z wieloma zakładami pracy - komitetów patronackich, jeżeli dotychczas nie zostały powołane.

16.
W zakresie doboru kadr organy zatrudniające nauczycieli oraz dyrektorzy szkół powinni zmierzać przede wszystkim do:

– pozyskiwania absolwentów szkół wyższych i innych zakładów kształcenia nauczycieli oraz nauczycieli akademickich wyrażających chęć podjęcia pracy w oświacie,

– przestrzegania zasady uwzględniania zgodności kierunku studiów (posiadanego wykształcenia) nauczyciela z nauczanym przedmiotem (rodzajem prowadzonych zajęć) tak, by zajęcia te realizowane były co najmniej w połowie obowiązkowego wymiaru,

– obligatoryjnego kierowania nowo zatrudnianych nauczycieli posiadających wyższe wykształcenie bez przygotowania pedagogicznego na studium pedagogiczne,

– zatrudniania nauczycieli na czas określony jedynie w przypadkach, kiedy taka potrzeba wynika z organizacji nauczania lub gdy dotyczy to zastępstwa nieobecnego nauczyciela,

– równomiernego przydzielania nauczycielom godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw z jednoczesnym przestrzeganiem zgodności specjalizacji nauczyciela z nauczanym przedmiotem (rodzajem prowadzonych zajęć),

– zdecydowanego ograniczenia absencji nauczycieli w pracy spowodowanej działalnością pozaszkolną, a także udzielania nauczycielom urlopów bezpłatnych w czasie trwania zajęć szkolnych,

– nie zatrudniania osób nie posiadających wyższego wykształcenia i innych nie będących absolwentami zakładów kształcenia nauczycieli; w wyjątkowych przypadkach, po wyczerpaniu wszystkich możliwości pozyskania do pracy nauczycieli, osoby te można zatrudniać nie wcześniej jednak niż po 15 sierpnia i po uzyskaniu pisemnej zgody kuratora oświaty i wychowania,

– pełnej znajomości przepisów normujących stosunki służbowe nauczycieli.

17.
Od roku szkolnego 1989/90 wprowadza się wolną sprzedaż podręczników do wszystkich klas szkoły podstawowej. Podręczniki, które przez ostatnie dwa lata kierowane były do szkół bezpłatnie (do klas IV i VII w 1987 r. i do klas II, V i VIII w 1988 r.) powinny być odebrane w czerwcu 1989 r. i przekazane bezpłatnie uczniom uczęszczającym do tych klas od września tego roku. Podręczniki, które po trzyletnim okresie użytkowania przez uczniów są w dobrym stanie technicznym, powinny być nadal udostępnione uczniom bezpłatnie.

Nie przewiduje się bezpłatnych dostaw podręczników na uzupełnienie wyposażenia w wyniku zwiększonej liczby uczniów w roku szkolnym 1989/90.

Dotychczasowe zasady zaopatrzenia w podręczniki do przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych w szkołach ponadpodstawowych oraz podręczników do szkół specjalnych - pozostają bez zmian.

18.
Przy ustalaniu i realizacji zadań organizacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych obowiązuje racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi. Nowe zadania powodujące koszty mogą być podejmowane jedynie wówczas, gdy na ich wykonanie zapewniono w planie i budżecie odpowiednie środki.

III.

Kalendarz roku szkolnego

1.
Rok szkolny 1989/90 w szkołach wszystkich typów oraz innych placówkach oświatowo-wychowawczych trwa od 1 września 1989 r. do 31 sierpnia 1990 r. Obowiązują w nim następujące okresy zajęć dydaktyczno-wychowawczych i terminy ferii szkolnych:
a)
w szkołach podstawowych, w szkołach podstawowych dla pracujących w miastach, w oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się 1 września 1989 roku a kończą się w dniu 22 czerwca 1990 r. z następującymi wyjątkami:

– dyrektorzy szkół ponadpodstawowych, których uczniowie zamieszkują w internatach lub bursach, mogą - w porozumieniu z radą pedagogiczną i kuratorium oświaty i wychowania - podjąć decyzję o rozpoczęciu zajęć dydaktyczno-wychowawczych w dniu 4 września 1989 r.

– w szkołach podstawowych dla pracujących na wsi zajęcia lekcyjne są prowadzone od 9 października 1989 r. do 16 marca 1990 r. lub od 23 października 1989 r. do 30 marca 1990 r.,

– w klasach VIII szkół podstawowych i w klasach programowo najwyższych zasadniczych szkół zawodowych zajęcia lekcyjne kończą się w dniu 6 czerwca 1990 roku,

– w klasach programowo najwyższych szkół średnich, w związku z przeprowadzaniem egzaminów dojrzałości, zajęcia lekcyjne kończą się w dniu 20 kwietnia 1990 r.,

– w szkołach zawodowych, w których realizowany jest program przysposobienia wojskowego dopuszcza się - za zgodą kuratora oświaty i wychowania lub innego organu prowadzącego szkołę - możliwość organizowania obowiązujących obozów przysposobienia wojskowego w maju lub czerwcu 1990 r.,

– w studiach nauczycielskich na wydziałach dla pracujących (studia zaoczne) zajęcia są prowadzone od 1 września 1989 r. do 13 lipca 1990 r.,

– w szkołach ponadpodstawowych dla pracujących oraz w szkołach średnich zawodowych dla młodzieży niepracującej o 2,5-letnim cyklu nauczania, organizujących egzaminy dojrzałości w sesji zimowej, zajęcia lekcyjne klas programowo najwyższych kończą się w dniu 15 grudnia 1989 r.,

– w klasach programowo najwyższych policealnych studiów zawodowych zajęcia lekcyjne kończą się w terminie umożliwiającym przeprowadzenie egzaminów z nauki zawodu lub przygotowania zawodowego oraz egzaminów z wybranych przedmiotów, wprowadzonych uchwałą rady pedagogicznej; sesja egzaminacyjna nie powinna trwać dłużej niż 14 dni;

b)
w szkołach wszystkich typów zimowa przerwa świąteczna trwa od 22 do 30 grudnia 1989 r., ferie zimowe od 29 stycznia do 10 lutego 1990 r., wiosenna przerwa świąteczna od 12 do 17 kwietnia 1990 r., ferie letnie - od 23 czerwca do 31 sierpnia 1990 r.; dyrektorzy szkół specjalnych i ośrodków wychowawczych - w porozumieniu z radą pedagogiczną - mogą podjąć decyzje o połączeniu zimowej przerwy świątecznej z feriami zimowymi; dyrektorzy szkół ponadpodstawowych, do których uczęszczają uczniowie z różnych województw, mogą - w porozumieniu z radą pedagogiczną - podjąć decyzje o rozpoczęciu nauki po zimowej przerwie świątecznej w dniu 3 stycznia z obowiązkiem przeprowadzenia zajęć dydaktycznych w dniu 6 stycznia 1990 r.

O wyżej wymienionych decyzjach należy poinformować organ nadzorujący;

c)
rok szkolny zajęć dzieli się na dwa okresy (semestry):

I - od 1 września 1989 r. do 27 stycznia 1990 r.,

II - od 12 lutego do 22 czerwca 1990 r.;

d)
w zależności od potrzeb, medyczne studia zawodowe o 2,5-letnim okresie nauczania oraz szkoły dla pracujących mogą dokonywać rekrutacji i rozpoczynać zajęcia dydaktyczno-wychowawcze od lutego 1990 r.
2.
W zależności od warunków pracy szkoły, rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych może być realizowany w pięciu lub sześciu dniach tygodnia, z uwzględnieniem następujących ustaleń:

– szkoły podstawowe, w których współczynnik zmianowości przekracza dwa (stosunek liczby oddziałów do liczby pomieszczeń do zajęć dydaktycznych) prowadzą zajęcia przez 6 dni w tygodniu,

– dyrektorzy pozostałych szkół decydują o organizacji tygodnia pracy we własnym zakresie, w uzgodnieniu z radą pedagogiczną, komitetem rodzicielskim oraz właściwym ogniwem Związku Nauczycielstwa Polskiego, zaś w szkołach zawodowych przyzakładowych lub organizujących naukę zawodu w zakładzie pracy - w porozumieniu z tym zakładem; zasady organizacji tygodnia pracy zatwierdza organ bezpośrednio nadzorujący szkołę - w terminie umożliwiającym poinformowanie uczniów i ich rodziców przed rozpoczęciem ferii letnich,

– w klasach I-III szkół podstawowych prowadzi się zajęcia dydaktyczne przez kolejnych 5 dni w tygodniu; w soboty należy organizować dla zgłaszających się uczniów tych klas zajęcia opiekuńczo-wychowawcze,

– w dni wolne od zajęć dydaktycznych szkoły powinny organizować praktyki uczniowskie, zajęcia wychowawczo-opiekuńcze, imprezy służące upowszechnianiu kultury, sportu, turystyki i inne zajęcia pozalekcyjne; w soboty, w które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej pracują uspołecznione zakłady pracy, szkoły obowiązane są organizować zajęcia zapewniające opiekę wszystkim zgłaszającym się uczniom,

– internaty i bursy działają przez wszystkie dni tygodnia z wyjątkiem zimowej i wiosennej przerwy świątecznej oraz ferii zimowych i letnich,

– czas pracy przedszkoli powinien być dostosowany do potrzeb rodziców i czasu ich pracy zawodowej; w soboty wolne od pracy należy wyznaczy dyżury przedszkoli do opieki nad dziećmi z tych placówek, do których zgłoszono na ten dzień mniej niż 10 dzieci; placówki które mają liczbę zgłoszeń większą niż 10 są zobowiązane prowadzić zajęcia; terminy przerw w pracy przedszkoli ustala - na wniosek dyrektora placówki, uzgodniony z komitetem rodzicielskim - organ bezpośrednio nadzorujący placówki wychowania przedszkolnego; czas pracy przedszkoli na wsi dostosować należy do potrzeb rodziców.

3.
Dyrektor szkoły może okresowo zawiesić zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w przypadku trudnych warunków klimatycznych, zagrażających zdrowiu dzieci i młodzieży lub w celu umożliwienia udziału młodzieży w jesiennych pracach polowych. Przy podejmowaniu decyzji o zawieszeniu zajęć lekcyjnych dyrektorzy obowiązani są zadbać o to, aby szkoła zapewniła uczniom możliwość zrealizowania programu nauczania. Dyrektor szkoły informuje organ nadzorujący o zawieszeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
4.
Pisemne egzaminy dojrzałości w roku szkolnym 1989/90 odbędą się w następujących terminach:
a)
w sesji zimowej - w szkołach zawodowych dla młodzieży niepracującej o 2,5-letnim cyklu nauczania:

– język polski - 4 stycznia 1990 r. (czwartek) godz. 8,00,

– drugi przedmiot - 5 stycznia 1990 r. (piątek) godz. 8,00.

W szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych dla pracujących egzaminy pisemne rozpoczną się o godz. 15,00 w terminach podanych wyżej,

b)
w sesji wiosennej - w szkołach średnich dla młodzieży niepracującej:

– język polski - 7 maja 1990 r. (poniedz.) godz. 8,00,

– drugi przedmiot - 8 maja 1990 r. (wtorek) godz. 8,00,

– język ojczysty - w szkołach z niepolskim językiem nauczania 10 maja 1990 r. (czwartek) godz. 8,00.

W szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych dla pracujących egzaminy dojrzałości w sesji wiosennej rozpoczynają się o godz. 15,00 w terminach podanych wyżej.

5.
Ustne egzaminy dojrzałości powinny być zakończone w sesji zimowej do 26 stycznia 1990 r., a w sesji wiosennej do 9 czerwca 1990 r.
6.
Pisemne egzaminy wstępne do szkół średnich dla niepracujących na podbudowie szkoły podstawowej lub zasadniczej szkoły zawodowej odbędą się w dniach 11 i 12 czerwca 1990 r.
7.
Termin egzaminów wstępnych do liceów wojskowych ustalą rady pedagogiczne w porozumieniu z organem nadzorującym. Przeprowadzenie kwalifikacji zdrowotnych do tych liceów powinno być zakończone do 31 maja 1990 r.