Organizacja i wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPS.2008.1.4

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lutego 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 4
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 18 lutego 2008 r.
w sprawie organizacji i wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej oraz jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Pracy i Polityki Społecznej;
2)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej;
3)
zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony wynikające z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i przepisów wykonawczych do tej ustawy jak również z innych wydanych na jej podstawie aktów prawnych;
4)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra:
a)
Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,
b)
Centralny Instytut Ochrony Pracy-Państwowy Instytut Badawczy,
c)
Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "CEBRON",
d)
Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. A. Bączkowskiego",
e)
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich,
f)
Główną Bibliotekę Pracy i Zabezpieczenia Społecznego,
g)
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych,
h)
Instytut Rozwoju Służb Społecznych,
i)
Krajowe Biuro Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
j)
Ochotnicze Hufce Pracy,
k)
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
l)
Zakład Wydawniczo-Poligraficzny Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
§  3.
Realizacja zadań obronnych należy do zadań Ministra oraz kierowników jednostek organizacyjnych i obejmuje:
1)
tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych;
2)
koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych;
3)
organizowanie współdziałania w planowaniu i realizacji zadań obronnych;
4)
zapewnienie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych.
§  4.
Do zadań obronnych wykonywanych w Ministerstwie zalicza się w szczególności:
1)
planowanie i finansowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych;
2)
przygotowanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez wewnętrzne komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne, stosownie do ich możliwości wykonawczych;
3)
określanie procedur wykonywania zadań obronnych;
4)
uzgadnianie i akceptowanie planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;
5)
bilansowanie potrzeb niezbędnych do wykonania zadań obronnych z uwzględnieniem ich skutków ekonomicznych, społecznych i międzynarodowych;
6)
opracowywanie koncepcji zmian w zakresie dostosowania obowiązujących przepisów w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
7)
organizowanie współdziałania przy wykonywaniu zadań obronnych;
8)
określanie priorytetów wykonywania zadań obronnych;
9)
określanie zadań realizowanych w ramach podwyższania gotowości obronnej oraz tworzenie dla tych potrzeb systemu stałych dyżurów;
10)
organizowanie i przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym na potrzeby Ministra;
11)
przygotowanie i utrzymanie obronnych systemów łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz zarządzania kryzysowego;
12)
przygotowanie obiektów i infrastruktury Ministerstwa dla właściwego funkcjonowania Zespołu Zarządzania Kryzysowego, Stałego Dyżuru oraz Stanowisk Kierowania Ministra;
13)
tworzenie rezerw mobilizacyjnych sprzętu, środków i materiałów, zabezpieczających potrzeby Ministerstwa w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa oraz w czasie wojny;
14)
planowanie i wnioskowanie w sprawach świadczeń osobistych i rzeczowych przeznaczonych na uzupełnienie etatowych i doraźnych potrzeb Ministerstwa, planowanych do wykorzystania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
15)
reklamowanie pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
16)
zapewnienie obsady kadrowej Ministerstwa w czasie wojny;
17)
realizacja zadań objętych zobowiązaniami sojuszniczymi Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych dla Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC) oraz wykonywania zadań państwa gospodarza (HNS);
18)
realizacja zadań z zakresu ochrony obiektów przewidzianych na potrzeby funkcjonowania systemu kierowania, będących w trwałym zarządzie Ministra;
19)
organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu spraw obronnych oraz kontroli realizacji zadań obronnych.
§  5.
1.
Zadania obronne Ministra w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych koordynuje komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa.
2.
Zakresy zadań obronnych realizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa reguluje Regulamin Organizacyjny Ministerstwa oraz Regulaminy wewnętrzne poszczególnych komórek organizacyjnych.
3.
Jako zadania wspólne wszystkie komórki organizacyjne Ministerstwa realizują zadania obronne wynikające z ustawowych i wewnętrznych regulacji poprzez:
1)
udział w tworzeniu i przygotowaniu:
a)
dokumentacji planowania operacyjnego i programowania obronnego,
b)
regulaminu organizacyjnego, struktury i etatów Ministerstwa na czas "Wojny",
c)
planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych,
d)
warunków funkcjonowania systemu stałych dyżurów oraz stanowisk kierowania Ministra,
e)
obsady operacyjnej stanowisk kierowania Ministra,
f)
planów przemieszczenia wydzielonych sił i środków na stanowiska kierowania Ministra;
2)
wspieranie:
a)
udziału Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym,
b)
zespołów zadaniowych, grup operacyjnych i eksperckich, tworzonych w ramach przygotowania Stanowiska Kierowania, oraz współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC);
3)
wnioskowanie do komórki właściwej w sprawach kadr Ministerstwa w zakresie reklamowania pracowników od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
4)
dostosowywanie obowiązujących aktów normatywnych, dotyczących funkcjonowania działów administracji rządowej, kierowanych przez Ministra do realiów i uwarunkowań czasu kryzysu i wojny oraz kształtowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych w tej sprawie;
5)
współpracę z komórką właściwą w sprawach obronnych Ministerstwa w zakresie:
a)
planowania i realizacji zamierzeń szkoleniowych, ujętych w planach i programach szkolenia obronnego Ministerstwa,
b)
opracowywania Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych wykonywanego w ramach przeglądów obronnych;
6)
pełnienie funkcji koordynatora zadań operacyjnych realizowanych na szczeblu krajowym oraz w Ministerstwie, zgodnie z opracowaną tabelą realizacji zadań operacyjnych Załącznikiem C do Planu Operacyjnego Funkcjonowania działu administracji rządowej kierowanego przez Ministra.
§  6.
1.
Do zadań obronnych wykonywanych w jednostkach organizacyjnych zalicza się w szczególności:
1)
planowanie i finansowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych;
2)
przygotowanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez wewnętrzne komórki organizacyjne oraz jednostki podległe i nadzorowane (w przypadku ich posiadania) stosownie do ich możliwości wykonawczych;
3)
określanie procedur wykonywania zadań obronnych;
4)
wykonywanie i uzgadnianie z Ministrem za pośrednictwem dyrektora komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa, planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;
5)
tworzenie stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz uruchamiania realizacji zadań ujętych w planach operacyjnych;
6)
udział w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
7)
występowanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień o reklamowanie pracowników jednostki organizacyjnej od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
8)
zapewnienie obsady kadrowej jednostki organizacyjnej w czasie wojny;
9)
realizacja zadań z zakresu ochrony obiektów wykorzystywanych przez jednostki organizacyjne do potrzeb funkcjonowania systemu kierowania;
10)
organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych zgodnie z wytycznymi Ministra do szkolenia na dany rok szkoleniowy;
11)
realizacja przedsięwzięć związanych z opracowywaniem sprawozdań z realizacji zadań obronnych.
2.
Wykonywanie zadań obronnych należy do obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych.
3.
Kierownicy jednostek organizacyjnych kierują całokształtem wykonywania zadań obronnych w jednostce oraz odpowiadają za jej przygotowanie do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
4.
Zadania obronne w jednostkach organizacyjnych realizują komórki właściwe w sprawach obronnych, samodzielne stanowiska pracy do spraw obronnych, lub pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek, jak również pozostałe komórki organizacyjne którym realizację zadań obronnych nałożono wewnętrznymi uregulowaniami prawnymi.
5.
Szczegółowe zakresy obowiązków dla komórek organizacyjnych i stanowisk pracy do spraw obronnych oraz pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań obronnych, określą kierownicy jednostek organizacyjnych.
§  7.
1.
Planowanie obronne obejmuje wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie:
1)
planów operacyjnych - wykonywanych w ramach planowania operacyjnego;
2)
programów obronnych - wykonywanych w ramach programowania obronnego;
3)
dokumentów analitycznych - sporządzanych w ramach przeglądów obronnych.
2.
W ramach planowania operacyjnego w Ministerstwie - komórka właściwa w sprawach obronnych sporządza:
1)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Działu Administracji Rządowej "Praca";
2)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Działu Administracji Rządowej "Zabezpieczenie Społeczne";
3)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Działu Administracji Rządowej "Sprawy Rodziny".
3.
W ramach planowania operacyjnego w jednostkach organizacyjnych sporządza się:
1)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;
2)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Centrum Badawczo - Rozwojowego Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
3)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog";
4)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Instytutu Rozwoju Służb Społecznych;
5)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych;
6)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Centralnego Instytutu Ochrony Pracy;
7)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych;
8)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
9)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Ochotniczych Hufców Pracy;
10)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Krajowego Biura Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
11)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej;
12)
Plan Operacyjny Funkcjonowania Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
4.
W planach, o których mowa w ust. 3 pkt 9 ÷ 11, uwzględnia się zadania operacyjne jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych.
5.
Tryb i szczegółowe zasady opracowywania, uzgadniania, zatwierdzania oraz aktualizowania planów, o których mowa w ust. 3, określają opracowywane przez komórkę właściwą w sprawach obronnych Ministerstwa "Wytyczne do opracowania Planu Operacyjnego Funkcjonowania jednostki podległej lub nadzorowanej przez Ministra".
6.
W ramach programowania obronnego w Ministerstwie oraz w urzędach obsługujących centralne organy administracji rządowej będących dysponentami części budżetowych sporządza się - co cztery lata, na dziesięcioletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym - programy pozamilitarnych przygotowań obronnych, z tym że:
1)
w programach pozamilitarnych przygotowań obronnych ujmuje się:
a)
wymagania wobec pozamilitarnych przygotowań obronnych na obowiązujący, zgodnie z innymi przepisami, okres planistyczny,
b)
przedsięwzięcia rzeczowo-finansowe dotyczące utrzymania i doskonalenia struktur pozamilitarnych systemu obronnego państwa,
c)
projektowane nakłady na pozamilitarne przygotowania obronne w ciągu dziesięcioletniego okresu obowiązywania programu, usystematyzowane według planowanych przedsięwzięć rzeczowo-finansowych oraz części, działów i rozdziałów budżetu państwa;
2)
Programy pozamilitarnych przygotowań obronnych na zasadach i w trybie określonym odrębnymi przepisami sporządzają:
a)
w Ministerstwie - komórka właściwa w sprawach obronnych,
b)
w urzędach obsługujących centralne organy administracji rządowej - kierownicy tych urzędów;
3)
szczegółowe zasady sporządzania programów, określa "Metodyka opracowywania programów pozamilitarnych przygotowań obronnych PPPO";
4)
zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do realizacji przedsięwzięć szkolenia obronnego, jednostki organizacyjne, o których mowa w § 2 pkt 4 lit. b - l, składają do Ministra poprzez dyrektora komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa do dnia 20 grudnia roku parzystego.
7.
W ramach przeglądów obronnych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, w Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych, sporządza się sprawozdania w formie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz niezbędne do ich opracowania dodatkowe informacje zawierające dane liczbowe oraz oceny opisowe.
8.
Narodowe Kwestionariusze Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, za działy administracji rządowej kierowane przez Ministra, sporządza komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa na zasadach i w trybie określonym odrębnymi przepisami.
9.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 7, kierownicy jednostek organizacyjnych przekazują do komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
10.
Dodatkowe informacje, o których mowa w ust. 7, kierownicy wewnętrznych komórek organizacyjnych Ministerstwa przekazują do komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
11.
Zakres i terminy składania sprawozdań i informacji, o których mowa w ust. 7, określa dyrektor komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
§  8.
1.
Zasady funkcjonowania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny określają Plany Operacyjne, o których mowa w § 7 ust. 2 i 3.
2.
Zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny określają Regulaminy Organizacyjne na czas wojny.
3.
Wprowadzenie w życie regulaminu organizacyjnego jednostki na czas wojny wymaga decyzji uprawnionego organu nadrzędnego.
§  9.
Warunki tworzenia Systemu Stałych Dyżurów Ministra, zasady działania Stałych Dyżurów w Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych, normują przepisy w sprawie utworzenia Systemu Stałych Dyżurów.
§  10.
1.
Minister uczestniczy w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym w granicach i kompetencjach określonych w odrębnych przepisach.
2.
W celu zapewnienia ciągłości podejmowania decyzji i działań dla utrzymania bezpieczeństwa narodowego oraz realizacji zadań operacyjnych, wynikających z Planów Operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra w czasie wojny, tworzy się System Kierowania Ministra.
3.
W skład Systemu Kierowania Ministra wchodzą:
1)
Główne Stanowisko Kierowania Ministra Pracy i Polityki Społecznej organizowane w stałej siedzibie Ministerstwa;
2)
Główne Stanowisko Kierowania Ministra Pracy i Polityki Społecznej organizowane w zapasowym miejscu pracy;
3)
Stanowisko Kierowania Kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych;
4)
Stałe Dyżury jednostek organizacyjnych wymienionych w § 2 pkt 4.
4.
W celu monitorowania i analizowania sytuacji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz formułowania oceny zagrożeń dla potrzeb decyzyjnych Ministra, na stanowisku kierowania tworzy się niezbędne zespoły i grupy zadaniowe oraz przygotowuje się miejsca pracy dla grup operacyjnych wyznaczanych przez kierowników jednostek organizacyjnych.
5.
W skład zespołów i grup zadaniowych, o których mowa w ust. 4, wchodzą pracownicy wyznaczeni i przygotowani przez kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa.
6.
W skład grup operacyjnych, o których mowa w ust. 4, wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych, wyznaczeni i przygotowani przez kierujących tymi jednostkami do realizacji zadań określonych przez Ministra.
7.
Zasady organizowania Stanowisk Kierowania, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3, określi zarządzenie Ministra w sprawie przygotowania Stanowisk Kierowania w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym w Ministerstwie.
8.
Zasady organizacji pracy oraz funkcjonowanie organów wydzielonych do pracy w ramach Stanowisk Kierowania, określają regulaminy oraz Instrukcje Organizacji Pracy na Stanowiskach Kierowania.
9.
Finansowanie zadań realizowanych w ramach przygotowania Stanowisk Kierowania należy do organów, które będą na tych stanowiskach funkcjonować.
§  11.
1.
W celu skutecznego realizowania zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych realizuje się proces szkolenia obronnego na zasadach wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz.U. Nr 16, poz. 150, z 2005 r. Nr 92, poz. 768 oraz z 2007 r. Nr 106, poz. 722).
2.
Szkolenie o którym mowa w ust. 1 realizuje się zgodnie z:
1)
Programem Szkolenia Obronnego Ministra;
2)
Planami Szkolenia Obronnego sporządzanymi na dany rok szkoleniowy, dla działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
3)
Wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego na dany rok szkoleniowy w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra oraz dla jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych.
3.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2, opracowuje i przekazuje do jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 4, dyrektor komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
4.
Szkoleniu obronnemu podlegają:
1)
Minister;
2)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie:
a)
sekretarze stanu,
b)
podsekretarze stanu,
c)
Dyrektor Generalny,
d)
dyrektorzy departamentów i biur oraz ich zastępcy;
3)
Dyrektorzy, Kierownicy, Komendanci, Prezesi jednostek organizacyjnych jak również ich zastępcy oraz Dyrektorzy Generalni;
4)
pracownicy zatrudnieni w Ministerstwie na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych;
5)
pracownicy wytypowani do realizacji zadań w ramach funkcjonowania Stanowisk Kierowania Ministra;
6)
pracownicy Ministerstwa wytypowani do realizacji zadań w ramach Stałego Dyżuru Ministra;
7)
pracownicy Ministerstwa wytypowani do składu grupy operacyjnej biorącej udział w ćwiczeniach;
8)
pracownicy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych na stanowiskach związanych z obronnością lub realizujący zadania obronne.
5.
Szkolenie obronne obowiązani są organizować:
1)
Dyrektor Generalny Ministerstwa we współdziałaniu z dyrektorem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa dla:
a)
Ministra,
b)
osób zajmujących kierownicze stanowiska w Ministerstwie, o których mowa w ust. 4 pkt 2,
c)
osób zajmujących kierownicze stanowiska w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 4 pkt 3;
2)
Dyrektor komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa dla:
a)
pracowników zatrudnionych w Ministerstwie, o których mowa w ust. 4 pkt 4-7,
b)
pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 4 pkt 8;
3)
Dyrektorzy, Kierownicy, Komendanci, Prezesi jednostek organizacyjnych dla pracowników objętych szkoleniem, o których mowa w wytycznych Ministra do szkolenia obronnego, prowadzonego w ramach środków własnych oraz środków, o których mowa w § 7 ust. 6 pkt 4, w:
a)
kierowanych jednostkach organizacyjnych,
b)
podległych lub nadzorowanych przez siebie jednostkach organizacyjnych.
6.
Do obowiązków organizatorów szkolenia obronnego należy w szczególności:
1)
opracowywanie planów i programów szkolenia, oraz uzgadnianie tych planów w zakresie terminów i tematów szkolenia zgodnie z wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego na dany rok szkoleniowy;
2)
kwalifikowanie osób podlegających szkoleniu;
3)
zapewnienie właściwych warunków do realizacji procesu szkolenia;
4)
prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
§  12.
1.
Kontrole wykonywania zadań obronnych prowadzi się w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych oraz wewnętrznych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2.
Zakres i sposób prowadzenia kontroli regulują odrębne przepisy.
3.
Kontrole problemowe oraz kontrole doraźne zarządza Minister, odpowiednio do zakresu swojej właściwości określonej w przepisach dotyczących kontroli wykonywania zadań obronnych, a przeprowadza je zgodnie z rocznym planem kontroli, dyrektor komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
4.
Dyrektorzy, Kierownicy, Komendanci, Prezesi jednostek organizacyjnych prowadzą kontrole w stosunku do sobie podległych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz wszystkich komórek organizacyjnych - kierowanej przez siebie jednostki organizacyjnej.
5.
Organy uprawnione do zarządzenia kontroli, o których mowa w ust. 3 i 4, sporządzają roczne plany kontroli w uzgodnieniu z organem nadrzędnym. Zatwierdzenie planu kontroli jest jednocześnie jej zarządzeniem.
§  13.
1.
Wnioskowanie w sprawach reklamowania pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny należy do zadań dyrektorów tych komórek.
2.
Wnioski w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej, w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, sporządza i przesyła właściwemu wojskowemu komendantowi uzupełnień - dyrektor komórki właściwej w sprawach kadr Ministerstwa.
3.
Szczegółowe warunki i tryb reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny regulują odrębne przepisy.
§  14.
1.
Na potrzeby realizacji przedsięwzięć wykonywanych w ramach zadań współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC), w komórce właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa gromadzi się niezbędne dane pracowników Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych zainteresowanych realizacją celu EG - 3784 - dotyczącego zdolności współpracy cywilno-wojskowej.
2.
Sposób zbierania, utrwalania i przechowywania danych, o których mowa w ust. 1, a także tryb i zakres ich udostępniania, określają odrębne przepisy.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działami administracji rządowej praca, zabezpieczenie społeczne, sprawy rodziny na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz.U. Nr 216, poz. 1598).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz.708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, oraz z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242.