Organizacja i szczegółowe zasady funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2010.9.93

Akt utracił moc
Wersja od: 24 maja 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 19/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 kwietnia 2010 r.
w sprawie organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego

Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego

Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 120 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego.
§  2.
Użyte w zarządzeniu skróty i określenia oznaczają:
1)
AFIS (Aerodrome Flight Information Service) - organ lotniskowej służby informacji powietrznej;
2)
AIP POLSKA (Aeronautical Information Publication) - zbiór informacji lotniczych;
3)
AMC (Airspace Management Celi) - Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną;
4)
APP (Approach Control) - organ kontroli zbliżania;
5)
BOZ (Biuro Odpraw Załóg) - organ informacji lotniczej;
6)
DOL - drogowy odcinek lotniskowy;
7)
ICAO (Internatonal Ci vii Aviation Organization) - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego;
8)
INOP (Instrukcja Operacyjna) - zbiór zasad, przepisów określających wymagania i zakres operacyjny w danej dziedzinie;
9)
instytucja - Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, wyznaczona na podstawie odrębnych przepisów;
10)
IRL - Instrukcja Ruchu Lotniczego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
11)
lądowisko - lądowiskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego ruchu statków powietrznych;
12)
lotnisko (lądowisko) wojskowe - lotnisko (lądowisko) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
13)
lotnisko współużytkowane - lotnisko wojskowe, na którym dopuszczony jest ruch cywilnych statków powietrznych;
14)
MATZ (Military Aerodrome Traffic Zone) - strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego;
15)
MCTR (Military Control Zone) - strefa kontrolowana lotniska wojskowego;
16)
MTMA (Military Terminal Control Area) - rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych;
17)
organ SRL - wojskowy lotniskowy organ służby ruchu lotniczego;
18)
ośrodek szkolenia lotniczego - samodzielna organizacja lotnicza lub część innego podmiotu upoważniona do prowadzenia szkolenia lotniczego kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji kontrolera ruchu lotniczego i informatora służby informacji powietrznej i (lub) uprawnień lotniczych;
19)
SSRL SZ RP (Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej) - wojskowy organ zarządzania ruchem lotniczym;
20)
TWR (Tower Control) - organ kontroli lotniska;
21)
ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) - centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach lotnictwa cywilnego.
§  3.
1.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu lotniczego statków powietrznych na lotniskach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, tworzy się wojskowe lotniskowe organy SRL, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Na lotniskach współużytkowanych organizację i funkcjonowanie organów SRL określają odrębne przepisy.
3.
Organizacja oraz zasady zapewniania służb ruchu lotniczego na lądowiskach, poligonach wojskowych i DOL określone są w IRL oraz instrukcjach operacyjnych.
§  4.
Organ SRL zapewnia:
1)
służby ruchu lotniczego statkom powietrznym w przydzielonej lotnisku wojskowemu przestrzeni powietrznej oraz na polu manewrowym;
2)
służbę informacji lotniczej;
3)
współdziałanie i współpracę z właściwymi organami instytucji oraz organami wojskowymi.
§  5.
1.
Organ SRL zapewnia właściwe służby ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej wyznaczonej jako MCTR, MATZ lub MTMA.
2.
Granice pionowe i poziome przestrzeni powietrznej lotniska wojskowego opracowuje SSRL SZ RP w uzgodnieniu z właściwymi organami instytucji.
§  6.
Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej są odpowiedzialni za zapewnienie warunków do funkcjonowania organów SRL oraz dostępności do nich na lotniskach wojskowych będących w ich dyspozycji.
§  7.
1.
Nadzór merytoryczny nad organizacją szkolenia oraz funkcjonowaniem organów SRL sprawuje Szef SSRL SZ RP.
2.
Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1)
szkolenie teoretyczne w szkołach i uczelniach wojskowych;
2)
szkolenie teoretyczne oraz praktyczne z wykorzystaniem symulatora w wojskowych lub cywilnych ośrodkach szkolenia lotniczego w kraju lub za granicą;
3)
szkolenie praktyczne na stanowiskach operacyjnych organów SRL lotniska wojskowego lub cywilnego.
§  8.
Zarządzający lotniskiem wojskowym jest odpowiedzialny za:
1)
poziom wyszkolenia personelu organu SRL;
2)
organizację pracy oraz prawidłowe funkcjonowanie organu SRL;
3)
techniczne wyposażenie stanowisk operacyjnych organu SRL.

Rozdział  2

Funkcjonowanie wojskowych organów SRL

§  9.
1.
W zależności od klasy przestrzeni powietrznej, z zastrzeżeniem ust. 3, organ SRL zapewnia następujące rodzaje służb ruchu lotniczego:
1)
służbę kontroli ruchu lotniczego lub służbę informacji powietrznej;
2)
służbę alarmową.
2.
W MCTR, MATZ lub MTMA, dla których została określona klasa przestrzeni powietrznej, służby ruchu lotniczego zapewniane są przez licencjonowany personel organu SRL.
3.
W MATZ lub MTMA, której przestrzeń powietrzna pozostaje niesklasyfikowana, służby ruchu lotniczego zapewniane są przez personel organu SRL z uprawnieniami wojskowymi w oparciu o przepisy ICAO. Zasady zapewniania służb ruchu lotniczego wymienionych w ust. 1 oraz odstępstwa od przepisów ICAO określone są w INOP danego lotniska wojskowego i opublikowane w AIP POLSKA.
4.
Merytoryczny nadzór nad służbami ruchu lotniczego określonymi w ust. 1 sprawuje SSRL SZ RP.
§  10.
Organ SRL współdziała z odpowiednimi instytucjami w zakresie zapewniania załogom statków powietrznych służb:
1)
informacji lotniczej;
2)
meteorologicznej;
3)
poszukiwania i ratownictwa lotniczego.
§  11.
Obsada etatowa organów SRL może być zróżnicowana w zależności od zakresu zadań realizowanych przez użytkowników przestrzeni powietrznej danego lotniska wojskowego.
§  12.
Skład obsady stanowisk operacyjnych organu SRL jest uzależniony od charakteru i natężenia operacji lotniczych w strefie lub rejonie odpowiedzialności danego organu.
§  13.
Personel operacyjny organów SRL uprawniony jest do zapewnienia służb ruchu lotniczego załogom statków powietrznych na podstawie posiadanych, ważnych uprawnień lotniczych.
§  14.
1.
Uprawnienia lotnicze, o których mowa w § 13, nadaje Dowódca Sił Powietrznych i (lub) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
2.
Uzyskanie i aktualność uprawnień lotniczych potwierdzone jest wpisem do:
1)
dokumentacji osobistej personelu organów SRL;
2)
rejestru personelu organów SRL prowadzonego przez SSRL SZ RP i (lub) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
3.
Szczegółowe zasady nadawania uprawnień lotniczych personelowi organów SRL oraz ich weryfikacji określone są w IRL.

Rozdział  3

Skład i zadania organu SRL

§  15.
W skład organu SRL wchodzą:
1)
organ kontroli lotniska (TWR);
2)
organ lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS);
3)
organ kontroli zbliżania (APP);
4)
organ informacji lotniczej (BOZ).
§  16.
Stanowiskami operacyjnymi organu kontroli lotniska i organu lotniskowej służby informacji powietrznej są:
1)
kontroler lotniska;
2)
informator służby informacji powietrznej;
3)
kontroler ruchu naziemnego;
4)
asystent kontrolera ruchu lotniczego.
§  17.
Do głównych zadań organu kontroli lotniska należy:
1)
zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
2)
zapobieganie kolizjom statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi na polu manewrowym i z przeszkodami na tym polu;
3)
usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
4)
udzielanie wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
5)
zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami;
6)
wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem służb ruchu lotniczego wynikających z użycia sił dyżurnych obrony powietrznej w systemie narodowym i sojuszniczym.
§  18.
W zależności od potrzeb oraz charakteru przeprowadzanych operacji powietrznych na lotnisku, obowiązki operacyjne kontrolera ruchu naziemnego może pełnić kontroler lotniska.
§  19.
Stanowiskami operacyjnymi APP są:
1)
kontroler zbliżania;
2)
kontroler radarowego podejścia precyzyjnego;
3)
asystent kontrolera ruchu lotniczego.
§  20.
Do głównych zadań APP należy:
1)
zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
1)
usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
2)
udzielanie wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
3)
zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami.
§  21.
Stanowiskami operacyjnymi BOZ są:
1)
informator ruchu lotniczego;
2)
planista ruchu lotniczego.
§  22.
Do głównych zadań BOZ należy:
1)
współpraca z AMC Polska oraz użytkownikami przestrzeni powietrznej w zakresie wymiany informacji dotyczącej zamawiania, aktywacji oraz zwalniania elementów przestrzeni powietrznej, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ruchu lotniczego;
2)
dystrybucja planów lotu i depesz ruchu lotniczego;
3)
nadzorowanie poprawności publikowanych informacji lotniczych.
§  23.
Szczegółowe obowiązki oraz zasady pracy na stanowiskach operacyjnych wymienionych w § 16, 19 i 21 określone są w INOP organu SRL.
§  24.
Wyposażenie techniczne wykorzystywane do zabezpieczenia funkcjonowania organu SRL ma zapewnić sprawną i bezpieczną realizację zadań. Szczegółowy wykaz wyposażenia technicznego zarządzający lotniskiem zamieszcza w INOP lotniska (lądowiska) wojskowego.

Rozdział  4

Postanowienia końcowe

§  25.
Postanowienia niniejszego zarządzenia odnoszą się również do wojskowych lotniskowych organów SRL tworzonych doraźnie na potrzeby zabezpieczenia funkcjonowania polskich kontyngentów wojskowych i misji zagranicznych.
§  26.
Czas pracy wojskowego organu SRL ustalany jest przez właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej, z uwzględnieniem przepisów regulujących czas służby żołnierzy zawodowych.
§  27.
Traci moc zarządzenie Nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego (Dz. Urz. MON Nr 17. poz. 178).
§  28.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.