Organizacja i szczegółowe zasady funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MON.2010.9.93
Akt utracił moc Wersja od: 24 maja 2010 r.
ZARZĄDZENIE Nr 19/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 kwietnia 2010 r.
w sprawie organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego
Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 120 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Zarządzenie określa organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego.§ 2.
Użyte w zarządzeniu skróty i określenia oznaczają: 1)
AFIS (Aerodrome Flight Information Service) - organ lotniskowej służby informacji powietrznej; 2)
AIP POLSKA (Aeronautical Information Publication) - zbiór informacji lotniczych; 3)
AMC (Airspace Management Celi) - Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną; 4)
APP (Approach Control) - organ kontroli zbliżania; 5)
BOZ (Biuro Odpraw Załóg) - organ informacji lotniczej; 6)
DOL - drogowy odcinek lotniskowy; 7)
ICAO (Internatonal Ci vii Aviation Organization) - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego; 8)
INOP (Instrukcja Operacyjna) - zbiór zasad, przepisów określających wymagania i zakres operacyjny w danej dziedzinie; 9)
instytucja - Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, wyznaczona na podstawie odrębnych przepisów; 10)
IRL - Instrukcja Ruchu Lotniczego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; 11)
lądowisko - lądowiskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego ruchu statków powietrznych; 12)
lotnisko (lądowisko) wojskowe - lotnisko (lądowisko) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; 13)
lotnisko współużytkowane - lotnisko wojskowe, na którym dopuszczony jest ruch cywilnych statków powietrznych; 14)
MATZ (Military Aerodrome Traffic Zone) - strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego; 15)
MCTR (Military Control Zone) - strefa kontrolowana lotniska wojskowego; 16)
MTMA (Military Terminal Control Area) - rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych; 17)
organ SRL - wojskowy lotniskowy organ służby ruchu lotniczego; 18)
ośrodek szkolenia lotniczego - samodzielna organizacja lotnicza lub część innego podmiotu upoważniona do prowadzenia szkolenia lotniczego kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji kontrolera ruchu lotniczego i informatora służby informacji powietrznej i (lub) uprawnień lotniczych; 19)
SSRL SZ RP (Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej) - wojskowy organ zarządzania ruchem lotniczym; 20)
TWR (Tower Control) - organ kontroli lotniska; 21)
ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) - centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach lotnictwa cywilnego.§ 3.
1.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu lotniczego statków powietrznych na lotniskach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, tworzy się wojskowe lotniskowe organy SRL, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.2.
Na lotniskach współużytkowanych organizację i funkcjonowanie organów SRL określają odrębne przepisy.3.
Organizacja oraz zasady zapewniania służb ruchu lotniczego na lądowiskach, poligonach wojskowych i DOL określone są w IRL oraz instrukcjach operacyjnych.§ 4.
Organ SRL zapewnia: 1)
służby ruchu lotniczego statkom powietrznym w przydzielonej lotnisku wojskowemu przestrzeni powietrznej oraz na polu manewrowym; 2)
służbę informacji lotniczej; 3)
współdziałanie i współpracę z właściwymi organami instytucji oraz organami wojskowymi.§ 5.
1.
Organ SRL zapewnia właściwe służby ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej wyznaczonej jako MCTR, MATZ lub MTMA.2.
Granice pionowe i poziome przestrzeni powietrznej lotniska wojskowego opracowuje SSRL SZ RP w uzgodnieniu z właściwymi organami instytucji.§ 6.
Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej są odpowiedzialni za zapewnienie warunków do funkcjonowania organów SRL oraz dostępności do nich na lotniskach wojskowych będących w ich dyspozycji.§ 7.
1.
Nadzór merytoryczny nad organizacją szkolenia oraz funkcjonowaniem organów SRL sprawuje Szef SSRL SZ RP.2.
Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje: 1)
szkolenie teoretyczne w szkołach i uczelniach wojskowych; 2)
szkolenie teoretyczne oraz praktyczne z wykorzystaniem symulatora w wojskowych lub cywilnych ośrodkach szkolenia lotniczego w kraju lub za granicą; 3)
szkolenie praktyczne na stanowiskach operacyjnych organów SRL lotniska wojskowego lub cywilnego.§ 8.
Zarządzający lotniskiem wojskowym jest odpowiedzialny za: 1)
poziom wyszkolenia personelu organu SRL; 2)
organizację pracy oraz prawidłowe funkcjonowanie organu SRL; 3)
techniczne wyposażenie stanowisk operacyjnych organu SRL.Rozdział 2
Funkcjonowanie wojskowych organów SRL
Funkcjonowanie wojskowych organów SRL
§ 9.
1.
W zależności od klasy przestrzeni powietrznej, z zastrzeżeniem ust. 3, organ SRL zapewnia następujące rodzaje służb ruchu lotniczego: 1)
służbę kontroli ruchu lotniczego lub służbę informacji powietrznej; 2)
służbę alarmową.2.
W MCTR, MATZ lub MTMA, dla których została określona klasa przestrzeni powietrznej, służby ruchu lotniczego zapewniane są przez licencjonowany personel organu SRL.3.
W MATZ lub MTMA, której przestrzeń powietrzna pozostaje niesklasyfikowana, służby ruchu lotniczego zapewniane są przez personel organu SRL z uprawnieniami wojskowymi w oparciu o przepisy ICAO. Zasady zapewniania służb ruchu lotniczego wymienionych w ust. 1 oraz odstępstwa od przepisów ICAO określone są w INOP danego lotniska wojskowego i opublikowane w AIP POLSKA.4.
Merytoryczny nadzór nad służbami ruchu lotniczego określonymi w ust. 1 sprawuje SSRL SZ RP.§ 10.
Organ SRL współdziała z odpowiednimi instytucjami w zakresie zapewniania załogom statków powietrznych służb: 1)
informacji lotniczej; 2)
meteorologicznej; 3)
poszukiwania i ratownictwa lotniczego.§ 11.
Obsada etatowa organów SRL może być zróżnicowana w zależności od zakresu zadań realizowanych przez użytkowników przestrzeni powietrznej danego lotniska wojskowego.§ 12.
Skład obsady stanowisk operacyjnych organu SRL jest uzależniony od charakteru i natężenia operacji lotniczych w strefie lub rejonie odpowiedzialności danego organu.§ 13.
Personel operacyjny organów SRL uprawniony jest do zapewnienia służb ruchu lotniczego załogom statków powietrznych na podstawie posiadanych, ważnych uprawnień lotniczych.§ 14.
1.
Uprawnienia lotnicze, o których mowa w § 13, nadaje Dowódca Sił Powietrznych i (lub) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.2.
Uzyskanie i aktualność uprawnień lotniczych potwierdzone jest wpisem do: 1)
dokumentacji osobistej personelu organów SRL; 2)
rejestru personelu organów SRL prowadzonego przez SSRL SZ RP i (lub) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.3.
Szczegółowe zasady nadawania uprawnień lotniczych personelowi organów SRL oraz ich weryfikacji określone są w IRL.Rozdział 3
Skład i zadania organu SRL
Skład i zadania organu SRL
§ 15.
W skład organu SRL wchodzą: 1)
organ kontroli lotniska (TWR); 2)
organ lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS); 3)
organ kontroli zbliżania (APP); 4)
organ informacji lotniczej (BOZ).§ 16.
Stanowiskami operacyjnymi organu kontroli lotniska i organu lotniskowej służby informacji powietrznej są: 1)
kontroler lotniska; 2)
informator służby informacji powietrznej; 3)
kontroler ruchu naziemnego; 4)
asystent kontrolera ruchu lotniczego.§ 17.
Do głównych zadań organu kontroli lotniska należy: 1)
zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi; 2)
zapobieganie kolizjom statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi na polu manewrowym i z przeszkodami na tym polu; 3)
usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego; 4)
udzielanie wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów; 5)
zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami; 6)
wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem służb ruchu lotniczego wynikających z użycia sił dyżurnych obrony powietrznej w systemie narodowym i sojuszniczym.§ 18.
W zależności od potrzeb oraz charakteru przeprowadzanych operacji powietrznych na lotnisku, obowiązki operacyjne kontrolera ruchu naziemnego może pełnić kontroler lotniska.§ 19.
Stanowiskami operacyjnymi APP są: 1)
kontroler zbliżania; 2)
kontroler radarowego podejścia precyzyjnego; 3)
asystent kontrolera ruchu lotniczego.§ 20.
Do głównych zadań APP należy: 1)
zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi; 1)
usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego; 2)
udzielanie wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów; 3)
zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami.§ 21.
Stanowiskami operacyjnymi BOZ są: 1)
informator ruchu lotniczego; 2)
planista ruchu lotniczego.§ 22.
Do głównych zadań BOZ należy: 1)
współpraca z AMC Polska oraz użytkownikami przestrzeni powietrznej w zakresie wymiany informacji dotyczącej zamawiania, aktywacji oraz zwalniania elementów przestrzeni powietrznej, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ruchu lotniczego; 2)
dystrybucja planów lotu i depesz ruchu lotniczego; 3)
nadzorowanie poprawności publikowanych informacji lotniczych.§ 23.
Szczegółowe obowiązki oraz zasady pracy na stanowiskach operacyjnych wymienionych w § 16, 19 i 21 określone są w INOP organu SRL.§ 24.
Wyposażenie techniczne wykorzystywane do zabezpieczenia funkcjonowania organu SRL ma zapewnić sprawną i bezpieczną realizację zadań. Szczegółowy wykaz wyposażenia technicznego zarządzający lotniskiem zamieszcza w INOP lotniska (lądowiska) wojskowego.Rozdział 4
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 25.
Postanowienia niniejszego zarządzenia odnoszą się również do wojskowych lotniskowych organów SRL tworzonych doraźnie na potrzeby zabezpieczenia funkcjonowania polskich kontyngentów wojskowych i misji zagranicznych.§ 26.
Czas pracy wojskowego organu SRL ustalany jest przez właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej, z uwzględnieniem przepisów regulujących czas służby żołnierzy zawodowych.§ 27.
Traci moc zarządzenie Nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego (Dz. Urz. MON Nr 17. poz. 178).§ 28.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.