Organizacja i ramowy statut zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1982.12.64

Akt utracił moc
Wersja od: 29 kwietnia 1983 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 18 listopada 1982 r.
w sprawie organizacji i ramowego statutu zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.

Na podstawie § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 maja 1982 r. w sprawie organizacji i zadań zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 15, poz. 121) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zespół wojewódzkich przychodni specjalistycznych jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową, tworzoną przez wojewodę i jemu podlegającą.
2.
Świadczenia zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych w niektórych specjalnościach powinny być udostępnione mieszkańcom innych województw, na podstawie porozumienia zatwierdzonego między wojewodami, jeżeli na obszarze tych województw nie ma możliwości zorganizowania przychodni o tego rodzaju specjalnościach lub organizacja ich nie jest celowa.
§  2.
Zadaniem wojewódzkich przychodni specjalistycznych jest zapewnienie na obszarze województwa specjalistycznej opieki ambulatoryjnej w zakresie uzupełniającym działalność zespołów opieki zdrowotnej i wojewódzkiego szpitala.
§  3.
1.
Do zadań zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych należy w szczególności:
1)
rozpoznawanie i ocena stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych ludności,
2)
programowanie, organizowanie i prowadzenie działalności zapobiegawczej,
3)
udzielanie ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych,
4)
udzielanie świadczeń konsultacyjnych,
5)
wykonywanie zadań określonych w przepisach o nadzorze specjalistycznym,
6)
prowadzenie działalności metodyczno-organizacyjnej,
7)
organizowanie i prowadzenie szkolenia i dokształcania pracowników medycznych,
8)
programowanie i nadzorowanie działalności ośrodków opiekuna społecznego o ile w skład zespołu wchodzi wojewódzki ośrodek opiekuna społecznego,
9)
wykonywanie nadzoru nad orzecznictwem lekarskim o czasowej niezdolności do pracy jeżeli w skład zespołu wchodzi wojewódzka przychodnia przemysłowa,
10)
nadzór nad gospodarką lekami o ile w skład zespołu wchodzi stanowisko pracy do spraw gospodarki lekami.
2.
Zadania określone w ust. 1 wykonują wojewódzkie przychodnie oraz inne komórki organizacyjne zespołu.
§  4.
1.
W skład zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych wchodzą:
1)
wojewódzka przychodnia przeciwgruźlicza i chorób płuc,
2)
wojewódzka przychodnia zdrowia psychicznego,
3)
wojewódzka przychodnia przemysłowa,
4)
wojewódzka przychodnia skórno-wenerologiczna,
5)
wojewódzka przychodnia stomatologiczna,
6)
wojewódzka przychodnia rehabilitacyjna,
7)
wojewódzka przychodnia onkologiczna,
8)
wojewódzka przychodnia sportowo-lekarska,
9)
inne wojewódzkie przychodnie, np. matki i dziecka,
10)
dział diagnostyczny,
11)
dział organizacji i nadzoru,
12)
wojewódzki ośrodek opiekuna społecznego,
13)
wojewódzki ośrodek działalności socjalnej,
14)
wojewódzki ośrodek doskonalenia kadr medycznych,
15)
stanowisko pracy d/s gospodarki lekami,
15a) 1
stanowisko pracy inspektor lecznictwa uzdrowiskowego
16)
ośrodek analiz, statystyki medycznej i informatyki,
17)
dział ekonomiczno-eksploatacyjny,
18)
dział (sekcja) służb pracowniczych,
19)
stanowiska pracy radcy prawnego, d/s bezpieczeństwa i higieny pracy, p/pożarowych, obronnych.
2.
Dział służb pracowniczych organizuje się, jeżeli zespół zatrudnia powyżej 1000 pracowników.
3.
Wojewódzki ośrodek działalności socjalnej tworzy się, jeżeli na obszarze województwa nie prowadzi działalności wojewódzki zakład usług socjalnych.
4.
Jeżeli w województwie został utworzony zespół metodyczny opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, to komórki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 11-16 nie wchodzą w skład zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.
5.
Komórki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 11-16 nie wchodzą także w skład zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych, jeżeli zostały utworzone w szpitalu wojewódzkim.
6.
Zespołowi wojewódzkich przychodni może być podporządkowany ośrodek szkolenia kursowego, będący jednostką finansowaną z działu "szkolnictwo zawodowe".
7.
Wojewódzkie przychodnie, o których mowa w ust. 1 pkt 9 powinny być organizowane stosownie do potrzeb i warunków miejscowych, przede wszystkim w dziedzinach opieki zdrowotnej wymagających szerokiej działalności metodyczno-organizacyjnej.
8.
Nie tworzy się wojewódzkiej przychodni specjalistycznej w określonej dziedzinie medycyny, jeżeli zadania w tym zakresie sprawuje specjalistyczny zespół opieki zdrowotnej lub inny specjalistyczny zakład służby zdrowia prowadzący działalność na terenie województwa.
§  5.
1.
W skład poszczególnych wojewódzkich przychodni wchodzą poradnie oraz pracownie odpowiadające zakresowi działania danej przychodni.
2.
W zależności od warunków i potrzeb miejscowych, w skład przychodni określonych w § 4 ust. 1 mogą wchodzić ponadto:
1)
sekcja (stanowisko pracy) do spraw organizacji i nadzoru w wojewódzkich przychodniach: przemysłowej, zdrowia psychicznego, przeciwgruźliczej i chorób płuc, onkologicznej, stomatologicznej, skórno-wenerologicznej,
2)
sekcja dokumentacji i rejestracji chorych, jeżeli przychodnia mieści się w odrębnym pomieszczeniu,
3)
inne komórki działalności podstawowej specyficzne dla danej komórki,
4)
placówki terenowe położone poza miejscowością będącą siedzibą wojewódzkiej przychodni.
§  6.
Szczegółowe zadania i organizację wewnętrzną komórek wymienionych w § 4 ust. 1 ustala ramowy statut zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych, stanowiący załącznik do zarządzenia oraz ramowe regulaminy poszczególnych komórek organizacyjnych.
§  7.
Statut, o którym mowa w § 6 opracowuje dyrektor zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych, a zatwierdza właściwy wojewoda.
§  8.
1.
Statut wraz z regulaminami powinien być podany do wiadomości:
1)
wszystkim komórkom organizacyjnym wchodzącym w skład zespołu,
2)
innym zakładom służby zdrowia stopnia wojewódzkiego,
3)
współdziałającym akademiom medycznym i instytutom naukowo-badawczym,
4)
właściwym organom wydzielonych służb zdrowia.
2.
W oparciu o statut dyrektor zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych sporządza wykaz komórek działalności podstawowej, których zadaniem jest udzielanie indywidualnych świadczeń leczniczych oraz ustala godziny przyjęć w tych komórkach. Wykaz ten - łącznie z godzinami przyjęć - powinien być wywieszony na widocznym miejscu w siedzibie zespołu i w jego komórkach organizacyjnych oraz podany do wiadomości innym zainteresowanym zakładom służby zdrowia.
§  9.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wojewodzie, należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Prezydenta Miasta Krakowa i Prezydenta Miasta Łodzi.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY STATUT ZESPOŁU WOJEWÓDZKICH PRZYCHODNI SPECJALISTYCZNYCH

§ 1.
Zespół wojewódzkich przychodni specjalistycznych, zwany dalej "zespołem przychodni" działa na podstawie:
1)
rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 maja 1982 r. w sprawie organizacji i zadań zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 45, poz. 121),
2)
niniejszego statutu, zatwierdzonego dnia ................. przez ..........................................
3)
innych przepisów dotyczących zakładów społecznych służby zdrowia, państwowych jednostek organizacyjnych i jednostek budżetowych.
§  2.
1.
Zespół przychodni jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową tworzoną przez wojewodę i jemu podlegającą.
2.
Obszar działania zespołu przychodni obejmuje ....................................................

.....................................................................................................................................................

§  3.
1.
Zadaniem zespołu przychodni specjalistycznych jest sprawowanie opieki zdrowotnej specjalistycznej w dziedzinach reprezentowanych przez komórki organizacyjne wchodzące w skład zespołu przychodni w zakresie uzupełniającym działalność zespołów opieki zdrowotnej oraz prowadzenie działalności konsultacyjnej i metodyczno-organizacyjnej.
2.
Do zadań zespołu przychodni należy w szczególności:
1)
programowanie, organizowanie i prowadzenie działalności zapobiegawczej,
2)
prowadzenie działalności metodyczno-organizacyjnej oraz koordynowanie działalności prowadzonej przez inne zakłady społeczne służby zdrowia, udzielające świadczeń specjalistycznych w dziedzinach reprezentowanych przez komórki organizacyjne, wchodzące w skład przychodni,
3)
dokonywanie oceny stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych ludności województwa oraz przygotowywanie wytycznych i wniosków dotyczących poprawy stanu zdrowia ludności,
4)
udzielanie specjalistycznych świadczeń konsultacyjnych,
5)
udzielanie indywidualnych świadczeń specjalistycznych ambulatoryjnych, a jeżeli przychodnia wchodząca w skład zespołu przychodni posiada oddział szpitalny - również świadczeń stacjonarnych,
6)
udzielanie świadczeń z zakresu zaopatrzenia ortopedycznego i w środki pomocnicze,
7)
wydawanie skierowań na leczenie uzdrowiskowe dla określonych grup ludności,
8)
udział w sprawowaniu nadzoru specjalistycznego w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
9)
nadzór nad orzecznictwem o czasowej niezdolności do pracy, jeżeli w skład zespołu przychodni wchodzi wojewódzka przychodnia przemysłowa,
10)
nadzór nad gospodarką lekami, jeżeli w skład zespołu wchodzi stanowisko pracy d/s gospodarki lekami,
11)
organizowanie i prowadzenie szkolenia i dokształcania pracowników medycznych,
12)
prowadzenie spraw osobowych i socjalnych oraz działalności ekonomiczno-eksploatacyjnej,
13)
wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów lub zleconych przez właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  4.
W wykonywaniu swoich zadań zespół przychodni współdziała z:
1)
innymi zakładami społecznymi służby zdrowia położonymi na obszarze jego działania,
2)
jednostkami klinicznymi wchodzącymi w skład akademii medycznych i instytutów naukowo-badawczych,
3)
instytucjami wykonującymi zadania w dziedzinie pomocy społecznej,
4)
organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami.
§  5.
1.
W skład zespołu przychodni wchodzą:
1)
wojewódzka (miejska) przychodnia .................................................
2)
wojewódzka (miejska) przychodnia .................................................
3)
wojewódzka (miejska) przychodnia .................................................
4)
dział diagnostyczny,
5)
dział organizacji i nadzoru,
6)
wojewódzki ośrodek opiekuna społecznego,
7)
wojewódzki ośrodek doskonalenia zawodowego kadr medycznych,
8)
ośrodek analiz, statystyki medycznej i informatyki,
9)
stanowisko pracy d/s gospodarki lekami,
10)
dział ekonomiczno-eksploatacyjny,
11)
dział (sekcja) służb pracowniczych,
12)
stanowisko pracy: radcy prawnego, d/s bezpieczeństwa i higieny pracy.
2.
Jeżeli w województwie został utworzony zespół metodyczny opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, to komórki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 5-9 nie wchodzą w skład zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.
§  6.
1.
Na czele zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych stoi dyrektor, który kieruje działalnością zespołu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zespołu wyznacza jednego z kierowników wojewódzkich przychodni lub kierownika działu organizacji i nadzoru do wykonywania funkcji dyrektora zespołu w czasie jego nieobecności.
3.
Dyrektor kieruje zespołem przy pomocy:
1)
zastępcy dyrektora d/s ekonomiczno-eksploatacyjnych,
2)
głównego księgowego,
3)
naczelnej pielęgniarki,
4)
kierownika przychodni, działów, sekcji.
4.
Naczelna pielęgniarka zespołu organizuje i nadzoruje opiekę pielęgniarską oraz prace średniego i niższego personelu współdziałającego w tej opiece z wyłączeniem osób zatrudnionych w pracowni (zakładzie) diagnostyki medycznej.
5.
W wojewódzkiej przychodni przemysłowej, zdrowia psychicznego oraz przeciwgruźliczej i chorób płuc, merytoryczny nadzór nad zagadnieniem opieki pielęgniarskiej w województwie sprawują instruktorki d/s pielęgniarstwa.
6.
Działalnością poszczególnych komórek organizacji wewnętrznej zespołu kierują:
1)
działami - kierownicy działów,
2)
przychodniami - kierownicy przychodni,
3)
innymi komórkami organizacyjnymi - kierownicy tych komórek.
§  7.
1.
Organem opiniodawczym i doradczym dyrektora zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych jest rada zespołu.
2.
W skład rady zespołu wchodzą:
1)
dyrektor zespołu jako przewodniczący,
2)
zastępcy dyrektora,
3)
główny księgowy,
4)
naczelna pielęgniarka,
5)
kierownicy przychodni, działów, sekcji,
6)
przedstawiciele organizacji politycznych i społecznych,
7)
przedstawiciel komórki socjalnej,
8)
przedstawiciele grup zawodowych pracowników zatrudnionych w zespole.
3.
Przewodniczący rady może zapraszać na posiedzenia rady inne osoby niż wymienione w ust. 2.
§  8.
1.
Zadania i organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych wchodzących w skład zespołu przychodni, określają regulaminy ustalone przez dyrektora zespołu, na wniosek kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych.
2.
Regulamin, o których mowa w ust. 1 stanowią załączniki nr 3 i 5 ramowego statutu zespołu opieki zdrowotnej, załącznik nr 8 do ramowego statutu wojewódzkiego szpitala zespolonego oraz załączniki 1-7 do niniejszego statutu.

Załącznik  Nr 1

RAMOWY REGULAMIN WOJEWÓDZKIEJ PRZYCHODNI SPECJALISTYCZNEJ

§  1.
Do zadań wojewódzkiej przychodni należy:
1)
programowanie i organizowanie działalności zapobiegawczo-leczniczej w reprezentowanej specjalności,
2)
udzielanie indywidualnych świadczeń specjalistycznych, konsultacyjnych, uzupełniających świadczenia zespołu opieki zdrowotnej lub innych zakładów służby zdrowia,
3)
organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej w reprezentowanej specjalności,
4)
udział w sprawowaniu nadzoru specjalistycznego w zakresie określonym odrębnymi przepisami,
5)
prowadzenie szkolenia i dokształcania pracowników medycznych,
6)
wnioskowanie w sprawach zaopatrzenia w środki pomocnicze i przedmioty ortopedyczne,
7)
współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia na terenie województwa, organizacjami społecznymi, a w miarę potrzeby dyrekcjami szkół i zakładów pracy.
§  2.
Oprócz zadań wymienionych w § 1, regulamin określonej przychodni powinien uwzględniać zadania typowe wyłącznie dla danej wojewódzkiej przychodni, jak np.:
a)
dla wojewódzkiej przychodni stomatologicznej - udzielanie specjalistycznych świadczeń z zakresu protetyki i ortodoncji oraz świadczeń ambulansów ruchomych,
b)
dla wojewódzkiej przychodni okulistycznej - udzielanie świadczeń ortoptycznych,
c)
dla wojewódzkiej przychodni przeciwgruźliczej i chorób płuc - organizowanie i nadzorowanie ruchomych ambulansów rentgenowskich,
d)
dla wojewódzkiej przychodni rehabilitacyjnej - udzielanie świadczeń z zakresu rehabilitacji zawodowej - prowadzenie poradnictwa zawodowego oraz zaopatrzenia ortopedycznego,
e)
dla wojewódzkiej przychodni onkologicznej - współdziałanie z innymi zakładami służby zdrowia i pomocy społecznej w organizowaniu opieki dla przewlekle chorych,
f)
dla wojewódzkiej przychodni przemysłowej - organizowanie nadzoru nad orzecznictwem lekarskim o niezdolności do pracy oraz analizowanie absencji chorobowej,
g)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora zespołu przychodni.
§  3.
1.
W skład poszczególnych wojewódzkich przychodni wchodzą poradnie (pracownie).
2.
W zależności od warunków i potrzeb miejscowych, w skład wojewódzkich przychodni mogą wchodzić ponadto:
1)
sekcja, stanowisko pracy d/s organizacji i nadzoru w wojewódzkich przychodniach: przemysłowej, zdrowia psychicznego, przeciwgruźliczej i chorób płuc, onkologicznej, stomatologicznej, skórno-wenerologicznej, matki i dziecka,
2)
sekcja dokumentacji i rejestracji chorych, jeżeli przychodnia mieści się w odrębnym pomieszczeniu,
3)
inne komórki działalności podstawowej charakterystyczne dla danej jednostki,
4)
placówki terenowe położone poza miejscowością będącą siedzibą wojewódzkiej przychodni.
§  4.
1.
Na czele przychodni stoi kierownik, który jest odpowiedzialny za jej działalność.
2.
Kierownik wyznacza lekarza (kierownika jednej z komórek określonych w § 3) do zastępowania go w czasie nieobecności.
§  5.
Przełożona pielęgniarek przychodni (starsza pielęgniarka) organizuje i nadzoruje pracę średniego i niższego personelu współdziałającego w opiece z wyłączeniem osób zatrudnionych w pracowni (zakładzie) diagnostyki medycznej.
§  6.
Szczegółowe zadania komórek określone w § 1 i 2 ustala dyrektor zespołu przychodni na wniosek kierowników przychodni.

Załącznik  Nr 2

RAMOWY REGULAMIN DZIAŁU DIAGNOSTYCZNEGO

§  1.
W skład działu diagnostycznego wchodzą:
1)
zakład diagnostyki laboratoryjnej,
2)
zakład rentgenodiagnostyki,
3)
zakład elektrodiagnostyki.
§  2.
Do zadań zakładu diagnostyki laboratoryjnej należy:
1)
wykonywanie badań diagnostycznych dla chorych leczonych w przychodniach wojewódzkich, jak również wysokospecjalistycznych badań dla chorych kierowanych z terenu województwa,
2)
prowadzenie kontroli jakości badań wykonywanych w zakładach (pracowniach) diagnostyki laboratoryjnej,
3)
zaopatrywanie zakładów (pracowni) diagnostyki laboratoryjnej w gotowe zestawy odczynnikowe i podłoża do hodowli bakterii,
4)
prowadzenie działalności szkoleniowej dla pracowników zakładów (pracowni) diagnostyki laboratoryjnej na zlecenie wojewódzkiego ośrodka doskonalenia kadr medycznych,
5)
prowadzenie działalności konsultacyjnej dla terenowych pracowni (zakładów) diagnostyki laboratoryjnej.
§  3.
W skład zakładu diagnostyki laboratoryjnej mogą wchodzić następujące pracownie:
1)
analityki ogólnej,
2)
chemii klinicznej,
3)
hematologii,
4)
kontroli jakości badań,
5)
odczynników i podłoży do hodowli,
6)
bakteriologii i serologii bakteriologicznej,
7)
serologii grup krwi.
§  4.
Na czele zakładu diagnostyki laboratoryjnej stoi kierownik, którym powinien być lekarz specjalista II stopnia w dziedzinie analityki.
§  5.
Do zadań zakładu rentgenodiagnostyki należy:
1)
wykonywanie badań i zabiegów radiologicznych dla chorych leczonych w przychodniach wojewódzkich oraz wysokospecjalistycznych badań i zabiegów dla chorych kierowanych z terenu województwa,
2)
prowadzenie działalności konsultacyjnej dla terenowych zakładów i pracowni radiologicznych,
3)
prowadzenie działalności szkoleniowej dla lekarzy radiologów i techników radiologii na zlecenie wojewódzkiego ośrodka doskonalenia kadr medycznych.
§  6.
W skład zakładu rentgenodiagnostyki mogą wchodzić następujące pracownie:
1)
rentgenodiagnostyki,
2)
izotopowe,
3)
inne, w zależności od potrzeb i możliwości.
§  7.
Na czele zakładu rentgenologii stoi kierownik, którym powinien być lekarz specjalista II stopnia w zakresie rentgenodiagnostyki.
§  8.
Do zadań zakładu elektrodiagnostyki należy w szczególności:
1)
wykonywanie badań w zakresie elektrodiagnostyki dla chorych leczonych w przychodniach wojewódzkich, jak również wykonywanie wysokospecjalistycznych badań dla chorych kierowanych z terenu województwa,
2)
prowadzenie działalności konsultacyjnej dla terenowych zakładów elektrodiagnostyki,
3)
prowadzenie działalności szkoleniowej personelu zakładów elektrodiagnostyki na zlecenie wojewódzkiego ośrodka doskonalenia kadr medycznych.
§  9.
W skład zakładu elektrodiagnostyki mogą wchodzić następujące pracownie:
1)
elektrokardiografii,
2)
elektroencefalografii,
3)
elektromiografii,
4)
inne, w zależności od potrzeb i możliwości.
§  10.
Na czele zakładu elektrodiagnostyki stoi kierownik, którym powinien być lekarz przeszkolony w zakresie elektroniki.

Załącznik  Nr 3

RAMOWY REGULAMIN DZIAŁU ORGANIZACJI I NADZORU

§  1.
1.
Do zadań działu organizacji i nadzoru należy w szczególności:
1)
analiza i ocena stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych ludności,
2)
współpraca w organizowaniu i planowaniu sieci placówek służby zdrowia oraz ocena stanu organizacyjnego ich działalności,
3)
dokonywanie kontroli działalności zakładów służby zdrowia na terenie województwa oraz oceny stanu organizacji i sprawności funkcjonowania zakładów służby zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem zespołów opieki zdrowotnej,
4)
przygotowywanie, w porozumieniu z kierownikami przychodni wojewódzkich oraz dyrektorami innych zakładów służby zdrowia stopnia wojewódzkiego, a także dyrektorami zespołów opieki zdrowotnej - wniosków do planów rocznych i wieloletnich oraz wytycznych i zaleceń w celu zapewnienia opieki zdrowotnej, a w szczególności w zakresie:
a)
działalności zapobiegawczej i oświaty zdrowotnej,
b)
organizacji pracy zakładów i jednostek terenowych,
c)
zapotrzebowaniu na kadry medyczne,
d)
dostępności, ciągłości i kompleksowości świadczeń opieki zdrowotnej,
e)
poziomu i zakresu świadczeń specjalistycznej opieki zdrowotnej (ambulatoryjnej i stacjonarnej),
f)
oceny wyników działalności zapobiegawczo-leczniczej,
g)
stanu wyposażenia zakładów i wykorzystania sprzętu i aparatury,
5)
zbieranie, opracowywanie i analizowanie materiałów statystycznych z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej inwalidów oraz organizowanie badań i prac statystycznych w tym zakresie na obszarze województwa,
6)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowością i terminowością prac statystyczno-sprawozdawczych we wszystkich zakładach służby zdrowia na terenie województwa,
7)
organizowanie i nadzorowanie prac z zakresu rejestracji i dokumentacji chorych,
8)
współpraca w zakresie reprezentowanych specjalności z wojewódzkim ośrodkiem doskonalenia kadr medycznych w sprawach:
a)
ustalania potrzeb w zakresie specjalizacji i doskonalenia zawodowego pracowników,
b)
programów, planów i tematów dokształcania pracowników medycznych,
c)
ustalania kandydatów do specjalizacji i dokształcania,
9)
wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.
2.
Jeżeli w skład zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych wchodzi ośrodek analiz, statystyki medycznej i informatyki, zadania wymienione w ust. 1 pkt 5 i 6 wykonuje ośrodek analiz, statystyki medycznej i informatyki.
§  2.
1.
W skład działu organizacji i nadzoru wchodzą:
1)
sekcja do spraw organizacji i metodyki oraz nadzoru świadczeń, w tym stanowisko pracy d/s podstawowej opieki zdrowotnej,
2)
sekcja dokumentacji i rejestracji chorych,
3)
sekcja statystyki medycznej.
2.
Stanowisko pracy d/s podstawowej opieki zdrowotnej tworzy się w przypadku, gdy nie został utworzony wojewódzki zespół metodyczny opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, bądź gdy nie ma tego stanowiska w wojewódzkim szpitalu.
§  3.
Na czele działu organizacji i nadzoru stoi kierownik, którym powinien być lekarz specjalista w zakresie organizacji ochrony zdrowia.
§  4.
Szczegółowe zadania komórek określonych w § 2 ustala dyrektor zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.

Załącznik  Nr 4

RAMOWY REGULAMIN WOJEWÓDZKIEGO OŚRODKA OPIEKUNA SPOŁECZNEGO

§  1.
Do zadań wojewódzkiego ośrodka opiekuna społecznego należy w szczególności:
1)
analiza i ocena stanu oraz potrzeb pomocy społecznej,
2)
przygotowywanie wniosków do rocznych i wieloletnich planów w zakresie:

- rozwoju form pomocy społecznej,

- metod i organizacji pracy ośrodków opiekuna społecznego w zespołach opieki zdrowotnej,

3)
analiza występujących problemów społecznych na terenie objętym działaniem ośrodka,
4)
współpraca w organizowaniu działalności ośrodków opiekuna społecznego w zespołach opieki zdrowotnej oraz koordynowanie i nadzorowanie ich pracy,
5)
czuwanie nad właściwym doborem kadr w ośrodkach opiekuna społecznego w zespołach opieki zdrowotnej,
6)
organizowanie i prowadzenie szkolenia i instruktażu dla pracowników ośrodków opiekuna społecznego,
7)
prowadzenie poradnictwa specjalistycznego dla terenowych placówek pomocy społecznej.
§  2.
Wojewódzki ośrodek opiekuna społecznego współpracuje:
1)
z innymi komórkami organizacyjnymi zespołu w sprawach ustalania zasad współdziałania ośrodków opiekuna społecznego, placówkami służby zdrowia a w szczególności z wojewódzkim ośrodkiem doskonalenia kadr medycznych w sprawach dokształcania pracowników socjalnych,
2)
z organami władzy i administracji państwowej, sądami, prokuraturą, milicją obywatelską, związkami zawodowymi, organizacjami społecznymi działającymi w zakresie pomocy społecznej.
§  3.
Na czele wojewódzkiego ośrodka opiekuna społecznego stoi kierownik bezpośrednio podległy dyrektorowi wojewódzkich przychodni specjalistycznych, który kieruje działalnością ośrodka i jest za nią odpowiedzialny.
§  4.
W skład wojewódzkiego ośrodka opiekuna społecznego wchodzą stanowiska pracy:
1)
pracowników socjalnych,
2)
konsultantów, przede wszystkim w zakresie socjologii i prawa.
§  5.
Szczegółowe zadania wojewódzkiego ośrodka opiekuna społecznego określa regulamin ustalony przez dyrektora zespołu wojewódzkich przychodni, na wniosek kierownika ośrodka.

Załącznik  Nr 5

RAMOWY REGULAMIN WOJEWÓDZKIEGO OŚRODKA DOSKONALENIA KADR MEDYCZNYCH

§  1.
1.
Do zadań wojewódzkiego ośrodka doskonalenia kadr medycznych należy:
1)
ustalanie w skali województwa potrzeb, opracowywanie planów oraz organizowanie i prowadzenie szkolenia (doskonalenia) poszczególnych grup pracowników medycznych,
2)
koordynowanie zadań i nadzór w zakresie doskonalenia pracowników medycznych organizowanego przez inne jednostki organizacyjne na obszarze danego województwa,
3)
opracowywanie i wydawanie pomocniczych materiałów szkoleniowych,
4)
przedkładanie wniosków w zakresie spraw związanych ze szkoleniem kadr,
5)
współudział w wykonywaniu nadzoru nad przebiegiem specjalizacji i szkolenia specjalistycznego,
6)
organizowanie sesji egzaminacyjnych dla lekarzy specjalizujących się w zakresie pierwszego stopnia specjalizacji,
7)
załatwianie spraw związanych z typowaniem pracowników medycznych na kursy szkoleniowe stopnia centralnego,
8)
prowadzenie spraw związanych z przydziałem stypendiów specjalizacyjnych dla lekarzy,
9)
wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.
2.
W wykonywaniu swych zadań wojewódzki ośrodek doskonalenia kadr medycznych kieruje się odpowiednimi ustaleniami podjętymi przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Średnich Kadr Medycznych oraz współdziała z akademią medyczną, resortowymi instytutami naukowo-badawczymi oraz odpowiednimi towarzystwami naukowymi.
3.
Ośrodek nadzoruje działalność szkoleniową ośrodków szkolenia kursowego pracowników służby zdrowia i opieki społecznej, ustalając ich zadania w tym zakresie oraz kontrolując wykonanie tych zadań.
§  2.
Szkolenie, o którym mowa w § 1, może być prowadzone w formie szkolenia kursowego, w trakcie pracy lub w innej formie.
§  3.
1.
Na czele wojewódzkiego ośrodka doskonalenia kadr medycznych stoi kierownik bezpośrednio podległy dyrektorowi zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych, który kieruje działalnością ośrodka i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Kierownik ośrodka musi posiadać wyższe wykształcenie medyczne. W miarę możliwości powinien być nim lekarz lub lekarz dentysta posiadający II stopień specjalizacji (szkolenia specjalistycznego) oraz staż dydaktyczny w wyższym lub średnim szkolnictwie medycznym.
§  4.
1.
Organem opiniodawczym i doradczym kierownika wojewódzkiego ośrodka doskonalenia kadr medycznych w sprawach związanych z programowaniem i realizacja zadań szkoleniowych jest rada programowa.
2.
Radę programową powołuje lekarz wojewódzki spośród nauczycieli akademickich wytypowanych przez rektora właściwej akademii medycznej specjalistów wojewódzkich oraz innych znawców zagadnień objętych działalnością ośrodka (w szczególności w zakresie szkolenia średnich kadr medycznych).
3.
Przewodniczącym rady programowej powinien być prorektor akademii medycznej do spraw szkolenia podyplomowego lub inny przedstawiciel akademii medycznej wyznaczony przez rektora.
§  5.
1.
W skład wojewódzkiego ośrodka doskonalenia kadr medycznych wchodzą:
1)
sekcja do spraw szkolenia pracowników z wyższym wykształceniem,
2)
sekcja do spraw szkolenia średniego personelu medycznego,
3)
sekcja (stanowisko pracy) do spraw obsługi administracyjno-finansowej szkolenia.
2.
W województwach posiadających dużą liczbę szkół medycznych powinna być powołana oddzielna sekcja do spraw szkolenia nauczycieli.
3.
W miarę potrzeby, zamiast sekcji wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2 można tworzyć sekcje do spraw szkolenia poszczególnych grup zawodowych (np. lekarzy dentystów, pielęgniarek itp.).
4.
Kierownicy sekcji określonych w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w ust. 2 i 3 muszą posiadać wykształcenie odpowiadające zakresowi tych sekcji, a w miarę możliwości również odpowiedni staż dydaktyczny. Kierownikiem sekcji do spraw szkolenia średniego personelu medycznego powinna być pielęgniarka.
§  6.
Szczegółowe zadania komórek określonych w § 5, ustala dyrektor zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.

Załącznik  Nr 6

RAMOWY REGULAMIN OŚRODKA ANALIZ STATYSTYKI MEDYCZNEJ I INFORMATYKI

§  1.
Ośrodek analiz, statystyki medycznej i informatyki prowadzi całokształt spraw związanych z rozwojem informatyki, zbieraniem i przetwarzaniem materiałów statystycznych z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej oraz organizowaniem badań i prac statystycznych na obszarze województwa (miasta wyłączonego z województwa).
§  2.
1.
Do zadań ośrodka analiz, statystyki medycznej i informatyki należy w szczególności:
1)
zbieranie i opracowywanie materiałów z zakresu statystyki medycznej, pomocy społecznej oraz innych zagadnień, zależnie od zakresu działania zakładu,
2)
prowadzenie badań i prac statystycznych, w miarę możliwości przy zastosowaniu nowoczesnej techniki obliczeniowej,
3)
analizowanie i publikowanie materiałów statystycznych z zakresu stanu zdrowia ludności, działalności społecznych zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej oraz innych zagadnień, związanych z ochroną zdrowia ludności,
4)
sprawowanie nadzoru na prawidłowością, legalnością i terminowością prac statystyczno-sprawozdawczych w zakresie kompetencji zakładu,
5)
wykonywanie ustalonych przez terenowe organy administracji państwowej zadań z zakresu koordynacji i nadzoru nad działalnością społecznych zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej w dziedzinie badań i prac statystycznych oraz współdziałanie w tym kierunku z placówkami naukowo-badawczymi, oraz wojewódzkim urzędem statystycznym,
6)
organizowanie szkolenia i instruktażu z zakresu informatyki, statystyki medycznej i dokumentacji medycznej,
7)
prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem zastosowań nowoczesnej techniki obliczeniowej dla potrzeb służby zdrowia i opieki społecznej oraz współpraca w tym zakresie z innymi ośrodkami elektronicznymi przetwarzania danych.
§  3.
Szczegółowy zakres zadań oraz organizację wewnętrzną ośrodka ustala dyrektor zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych na wniosek kierownika zakładu.
§  4.
1.
Plany prac ośrodka zatwierdza dyrektor zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych, po uzgodnieniu z lekarzem wojewódzkim.
2.
Plany prac, o których mowa w pkt. 1 powinny uwzględniać zadania określone programem sprawozdawczości resortowej i wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  5.
W skład ośrodka analiz, statystyki medycznej i informatyki wchodzą:
1)
sekcja programowania, koordynacji i nadzoru,
2)
sekcja eksploatacji (sekcja zmechanizowanych obliczeń),
3)
sekcja sprawozdawczości analiz i publikacji.
§  6.
1.
Kierownik ośrodka analiz, statystyki medycznej i informatyki powinien posiadać wyższe wykształcenie (medyczne, statystyczne lub inne z odpowiednim przygotowaniem fachowym).
2.
Kierownik ośrodka koordynuje i nadzoruje całokształt działalności w zakresie dokumentacji medycznej, informatyki i statystyki medycznej na obszarze województwa w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej i zagadnień sanitarno-epidemiologicznych.

Załącznik  Nr 7

RAMOWY REGULAMIN INSPEKTORA DO SPRAW GOSPODARKI LEKAMI

§  1.
Do zadań inspektora do spraw gospodarki lekami należy:
1)
koordynacja i kontrola działalności inspektorów do spraw gospodarki lekami, zatrudnionych w zespołach opieki zdrowotnej i innych jednostkach organizacyjnych służby zdrowia,
2)
organizowanie okresowych kontroli recept realizowanych w aptekach otwartych pod kątem ordynowania leków,
3)
przeprowadzanie analizy kosztów dopłat z budżetu państwa do leków wydawanych z odpłatnością 30% oraz leków bezpłatnych,
4)
współpraca z dyrektorami jednostek organizacyjnych służby zdrowia na obszarze województwa, w zakresie wykorzystywania w działalności zakładów wyników kontroli przeprowadzanych przez inspektorów do spraw gospodarki lekami,
5)
przedstawianie wniosków dyrektorom zespołu z przeprowadzanych kontroli,
6)
organizowanie szkolenia dla inspektorów d/s gospodarki lekami w zakresie działalności merytorycznej,
7)
współpraca z wydziałem zdrowia i opieki społecznej w zakresie spraw związanych z gospodarką lekami,
8)
wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.
§  2.
Inspektorem d/s gospodarki lekami może być magister farmacji ze specjalizacją II lub I stopnia w zakresie farmacji.
§  3.
Inspektor do spraw gospodarki lekami podlega bezpośrednio dyrektorowi zespołu wojewódzkich przychodni specjalistycznych.

Załącznik  Nr 8 2

Ramowy Regulamin

Inspektora Lecznictwa Uzdrowiskowego
§  1.
1.
Do zadań inspektora lecznictwa uzdrowiskowego należy:
1)
dokonywanie okresowych ocen istniejącego zapotrzebowania na leczenie uzdrowiskowe w oparciu o wskaźniki zachorowalności i chorobowości w poszczególnych grupach zawodowych oraz stopnia jego zaspokajania,
2)
opracowywanie z właściwymi wojewódzkimi komisjami lecznictwa uzdrowiskowego, wojewódzkimi ośrodkami matki i dziecka oraz komisjami lekarsko-społecznymi działającymi przy organach związków zawodowych - rocznego zapotrzebowania na leczenie uzdrowiskowe w poszczególnych profilach leczniczych i przedkładanie powyższego do Naczelnego Inspektoratu Lecznictwa Uzdrowiskowego,
3)
prowadzenie instruktażu i sprawowanie nadzoru nad lekarzami lecznictwa podstawowego i specjalistycznego, wojewódzkimi komisjami lecznictwa uzdrowiskowego, komisjami lekarsko-społecznymi oraz konsultantami wojewódzkimi w zakresie kierowania i kwalifikowania na leczenie uzdrowiskowe oraz rozdzielania skierowań na leczenie uzdrowiskowe przez uprawnione do tego instytucje i organizacje,
4)
współdziałanie z Instytutem Balneoklimatycznym i wojewódzkim ośrodkiem doskonalenia kadr medycznych w organizowaniu szkolenia i dokształcania lekarzy lecznictwa podstawowego i specjalistycznego, członków wojewódzkich komisji lecznictwa uzdrowiskowego, komisji lekarsko-społecznych oraz konsultantów lecznictwa uzdrowiskowego w zakresie balneoklimatologii i medycyny fizykalnej,
5)
współdziałanie ze specjalistycznymi zespołami opieki zdrowotnej poszczególnych dyscyplin medycznych w zakresie zagadnień związanych z lecznictwem uzdrowiskowym,
6)
prowadzenie innych spraw zleconych przez lekarza wojewódzkiego związanych z lecznictwem uzdrowiskowym.
2.
Na stanowisko inspektora lecznictwa uzdrowiskowego może być powołany lekarz będący specjalistą drugiego stopnia w zakresie balneoklimatologii, medycyny fizykalnej lub chorób wewnętrznych, który ponadto posiada dostateczną znajomość zagadnień lecznictwa uzdrowiskowego potwierdzoną przez Instytut Balneoklimatyczny.
1 § 4 ust. 1 pkt 15a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 4 marca 1983 r. (Dz.Urz.MZ.83.4.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 kwietnia 1983 r.
2 Załącznik nr 8 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 marca 1983 r. (Dz.Urz.MZ.83.4.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 kwietnia 1983 r.