Organizacja i funkcjonowanie kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2013.134

Akt utracił moc
Wersja od: 20 maja 2013 r.

DECYZJA Nr 138/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 17 maja 2013 r.
w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa

Departament Administracyjny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) i art. 69 ust. 1 pkt 1 oraz art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.1)), ustala się, co następuje:

§  1.
Ilekroć w decyzji jest mowa o:
1)
jednostce - rozumie się przez to jednostkę w dziale, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz jednostkę spoza sektora finansów publicznych podległą lub nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej, na której działalność wykorzystuje się środki publiczne;
2)
komórce organizacyjnej - rozumie się przez to Sekretariat Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd oraz biuro - wchodzące w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;
3)
oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - rozumie się przez to oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni sporządzone zgodnie z wzorami określonym w "Regulaminie systemu kontroli zarządczej";
4)
planie działalności Ministra Obrony Narodowej - rozumie się przez to plan działalności Ministra Obrony Narodowej na rok następny sporządzony zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
5)
sprawozdaniu z wykonania planu działalności Ministra Obrony Narodowej - rozumie się przez to sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra Obrony Narodowej za rok poprzedni sporządzone zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
6)
planie - rozumie się przez to dokument zawierający cele i zadania jednostki lub komórki organizacyjnej w danym roku, opracowany zgodnie ze standardami kontroli zarządczej na podstawie przepisów dotyczących planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej;
7)
standardach kontroli zarządczej - rozumie się przez to standardy określone w komunikacie nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. U. Min. Fin. Nr 15, poz. 84);
8)
Regulaminie systemu kontroli zarządczej - rozumie się przez to dokument regulujący organizację i funkcjonowanie kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa.
§  2.
Kontrolę zarządczą w dziale administracji rządowej - obrona narodowa, zwanym dalej "działem", stanowi ogół działań podejmowanych w komórkach organizacyjnych oraz jednostkach, we wszystkich rodzajach ich aktywności, dla zapewnienia realizacji celów i zadań poszczególnych komórek organizacyjnych i jednostek oraz całego działu.
§  3.
W dziale ustanawia się system kontroli zarządczej, obejmujący:
1)
standardy kontroli zarządczej;
2)
zbiór procedur funkcjonowania działu zgodnie ze standardami kontroli zarządczej;
3)
podział kompetencji i odpowiedzialności w zakresie organizacji i funkcjonowania systemu kontroli zarządczej.
§  4.
1.
Podstawowymi procesami systemu kontroli zarządczej w dziale są wyznaczanie celów i zadań, monitorowanie ich osiągania oraz zarządzanie ryzykiem uwzględniające obowiązujące w resorcie obrony narodowej przepisy dotyczące planowania i rozliczania działalności.
2.
Wyznaczanie celów i zadań w resorcie obrony narodowej realizowane jest w sposób kaskadowy od szczebla Ministra Obrony Narodowej, zwanego dalej "Ministrem", przez poszczególne szczeble struktury organizacyjnej resortu obrony narodowej.
3.
Monitorowanie osiągania celów i zadań zawartych w planach jest realizowane przez osoby odpowiedzialne za ich opracowanie.
4.
W komórkach organizacyjnych i jednostkach prowadzony jest w sposób ciągły oraz odpowiednio dokumentowany proces zarządzania ryzykiem, służący zwiększeniu prawdopodobieństwa osiągnięcia ich celów oraz planowanego poziomu realizacji zadań.
§  5.
1.
Minister powierza organizację i nadzór nad funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w dziale Koordynatorowi Systemu Kontroli Zarządczej, zwanemu dalej "Koordynatorem".
2.
Koordynatorem jest Dyrektor Generalny.
3.
Koordynator:
1)
opracowuje "Regulamin systemu kontroli zarządczej";
2)
monitoruje funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej i podejmuje działania dotyczące jego doskonalenia;
3)
przyjmuje oświadczenia o stanie kontroli zarządczej od Sekretarza Stanu, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarzy stanu, kierowników komórek organizacyjnych i jednostek bezpośrednio podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, do końca marca każdego roku;
4)
opracowuje na podstawie oświadczeń, o których mowa w pkt 3, projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w dziale za poprzedni rok, do 15 kwietnia każdego roku;
5)
przekazuje do Komitetu Audytu projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w dziale za poprzedni rok;
6)
przedkłada Ministrowi projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w dziale za poprzedni rok, do dnia 25 kwietnia każdego roku.
§  6.
Sekretarz Stanu, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarze stanu, Dyrektor Generalny, kierownicy komórek organizacyjnych i jednostek bezpośrednio podlegli Ministrowi odpowiadają za funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w podległych lub podporządkowanych im komórkach organizacyjnych i jednostkach.
§  7.
Sekretarz Stanu, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarze stanu, kierownicy komórek organizacyjnych i jednostek bezpośrednio podlegli Ministrowi, składają Koordynatorowi oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za podległe lub podporządkowane im komórki organizacyjne i jednostki do końca marca każdego roku.
§  8.
Podsekretarz Stanu do Spraw Polityki Obronnej odpowiada za:
1)
opracowanie i przekazanie Ministrowi:
a)
projektu planu działalności Ministra Obrony Narodowej na rok następny do końca września każdego roku oraz jego aktualizację stosownie do potrzeb Ministra,
b)
projektu sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra Obrony Narodowej za rok poprzedni do końca marca każdego roku;
2)
monitorowanie osiągania celów zawartych w planie działalności Ministra.
§  9.
W zakresie realizowanych zadań Komitet Audytu przekazuje Koordynatorowi informacje i opinie dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale.
§  10.
W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie decyzji, Koordynator opracuje "Regulamin systemu kontroli zarządczej".
§  11.
W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie "Regulaminu systemu kontroli zarządczej" Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego określi organizację i funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§  12.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386 i Nr 240, poz. 1429 oraz z 2012 r. poz. 1456, 1530 i 1548.