Opracowywanie, uzgadnianie, wydawanie i ogłaszanie aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1999.2.18

Akt utracił moc
Wersja od: 6 maja 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 30 marca 1999 r.
w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1122 i 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa zasady i tryb opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych z zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio przy opracowywaniu, uzgadnianiu, wydawaniu i ogłaszaniu opracowywanych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji projektów umów międzynarodowych.
§  2.
1. 1
Komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz centralne organy administracji rządowej inne organy i jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji są obowiązane analizować akty normatywne należące do ich właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy organów i jednostek określonych w ust. 1 wyznaczają stanowiska pracy do koordynowania zadań, o których mowa w ust. 1.
3. 2
Koordynację działalności legislacyjnej w resorcie spraw wewnętrznych i administracji sprawuje właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej "właściwą w sprawach legislacji komórką organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji".
§  3.
1.
Projekt aktu normatywnego opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, ustalonymi w odrębnych przepisach.
2.
Przy opracowywaniu projektu należy w szczególności:
1)
dążyć do całościowego, usystematyzowanego, a w miarę możliwości - również kompleksowego ujęcia przepisów związanych z regulowanym zagadnieniem,
2)
nie zamieszczać przepisów zawartych już w innych aktach normatywnych, ani postanowień nie mających charakteru normatywnego,
3) 3
opracować i przedłożyć do właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji projekt aktu normatywnego, będącego wykonaniem delegacji ustawowej, w terminie umożliwiającym wejście tego aktu w życie wraz z ustawą,
4)
dołączyć uzasadnienie oraz projekty przepisów wykonawczych jeżeli projekt aktu normatywnego przewiduje ich wydanie; w uzasadnieniu projektu należy określić stan obowiązujący, proponowane zmiany oraz skutki finansowe wprowadzenia aktu normatywnego w życie.
§  4.
1. 4
Projekt aktu normatywnego opracowuje oraz uzgadnia w resorcie spraw wewnętrznych i administracji właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji albo organ lub jednostka określona w § 2 ust. 1. Opracowanie projektu aktu normatywnego wymaga uprzedniej akceptacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, właściwego Sekretarza Stanu albo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, chyba że projekt aktu normatywnego został ujęty w przyjętym programie prac legislacyjnych Rady Ministrów albo Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jeżeli wydanie projektowanego aktu normatywnego spowoduje skutki finansowe, projekt wymaga zaopiniowania przez właściwą w sprawach budżetu komórkę organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
1a. 5
Wraz z projektem aktu normatywnego komórka, organ lub jednostka, o których mowa w ust. 1, przygotowuje wstępną opinię o zgodności tego projektu z prawem Unii Europejskiej. Opinię tę opracowuje się przy współpracy oraz w uzgodnieniu z właściwą w sprawach integracji europejskiej komórką organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Przekazanie projektu aktu normatywnego do uzgodnień następuje z zachowaniem 7 dniowego terminu przedstawienia uwag, opinii i propozycji o projekcie; wyznaczenie terminu krótszego wymaga przedstawienia szczegółowego uzasadnienia.
3.
Projekt aktu normatywnego dotyczący kilku komórek organizacyjnych Ministerstwa albo organów lub jednostek określonych w § 2 ust. 1 opracowuje i uzgadnia w porozumieniu z tymi jednostkami - ta komórka organizacyjna albo organ lub jednostka, których zakresu działania przepis w największym stopniu dotyczy.
4.
W przypadku powstania rozbieżności, komórka organizacyjna albo organ lub jednostka, o których mowa w § 2 ust. 1, dąży do ich usunięcia w porozumieniu z zainteresowanymi jednostkami (konferencja uzgadniająca), a w razie nie uzgodnienia stanowisk przedstawia sprawę do rozstrzygnięcia Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji lub właściwemu Podsekretarzowi Stanu.
5. 6
Projekt aktu normatywnego wymagający uzgodnienia międzyresortowego, komórka organizacyjna albo organ lub jednostka, o których mowa w ust. 1 przekazuje do właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, który przedstawia projekt do akceptacji Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, a następnie kieruje do uzgodnień w trybie określonym odrębnymi przepisami.
6. 7
Opracowanie nowego projektu aktu normatywnego, w następstwie przedstawionych w trakcie uzgodnień wewnątrzresortowych i międzyresortowych, a w szczególności przez Rządowe Centrum Legislacji oraz właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji uwag, opinii i propozycji należy do właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Ministerstwa albo organu lub jednostki określonej w § 2 ust. 1.
7. 8
Nowy tekst projektu aktu normatywnego właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Ministerstwa albo organu lub jednostki określonej w § 2 ust. 1, przekazuje do właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  5. 9
Konferencję międzyresortową organizuje i przeprowadza właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przy udziale właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa albo organu lub jednostki, o których mowa w § 2 ust. 1.
§  6. 10
Projekty aktów normatywnych wymagające zaopiniowania przez organy lub inne jednostki organizacyjne (np. związki zawodowe, organizacje pracodawców) przekazuje do zaopiniowania w zakresie uzgodnień wewnątrzresortowych właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji albo organ lub jednostka określona w § 2 ust. 1, a w zakresie uzgodnień międzyresortowych - właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  7. 11
Na posiedzeniach Komisji Prawniczej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji reprezentuje przedstawiciel właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz - w razie potrzeby - przedstawiciel właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa albo organu lub jednostki określonej w § 2 ust. 1.
§  8. 12
1.
Projekty aktów normatywnych, o których mowa w § 1, podpisuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. W zastępstwie Ministra projekt aktu normatywnego może podpisać Sekretarz Stanu.
2. 13
Projekt aktu normatywnego uzgodniony merytorycznie i zaopiniowany pod względem zgodności z obowiązującym stanem prawnym i zasadami techniki prawodawczej przez właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przedstawia do podpisu Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji Dyrektor właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, z zastrzeżeniem ust. 4, i ust. 5.
3.
Przedstawienie projektu aktu normatywnego do podpisu następuje po uzyskaniu akceptacji Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu sprawującego nadzór nad wykonywaniem zadań przez komórkę organizacyjną, organ lub jednostkę, których zakresu działania dotyczy treść projektu, oraz Podsekretarza Stanu sprawującego nadzór nad wykonywaniem zadań przez właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
4.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach projekty decyzji mające charakter normatywny, mogą zostać przedstawione do podpisu Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przez kierownika komórki organizacyjnej Ministerstwa albo organu lub jednostki, o których mowa w § 2 ust. 1, których zakresu działania dotyczy treść projektu, po uzyskaniu pozytywnej opinii Dyrektora właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz z zachowaniem trybu, o którym mowa w ust. 3.
5. 14
Projekt aktu normatywnego dotyczący ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przedstawia do podpisu Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji Dyrektor Generalny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, po uzyskaniu opinii Dyrektora właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz z zachowaniem trybu, o których mowa w ust. 3.
§  9. 15
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz kierownicy organów i jednostek określonych w § 2 ust. 1, po uzyskaniu opinii właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zaakceptowanej przez Podsekretarza Stanu sprawującego nadzór nad wykonywaniem zadań przez właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, wydają akty normatywne w zakresie swojej właściwości, jeżeli są do tego upoważnieni na podstawie odrębnych przepisów.
§  10. 16
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy organów lub jednostek określonych w § 2 ust. 1 przekazują po jednym egzemplarzu aktu normatywnego, o którym mowa w § 9, do właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz do właściwej w spawach archiwum komórki organizacyjnej Ministerstwa ,Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  11. 17
1.
Projekty aktów normatywnych przekazane do zaopiniowania lub uzgodnienia Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, Dyrektor właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje do właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa albo organu lub jednostki, określonej w § 2 ust. 1, w celu zaopiniowania projektu w ustalonym terminie, jeżeli normowane zagadnienie związane jest z ich zakresem działania. Dyrektor właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznacza 5 dniowy termin wyrażenia opinii lub uzgodnienia projektu aktu normatywnego; w szczególnie uzasadnionych wypadkach termin ten może być krótszy.
2.
Stanowisko resortu spraw wewnętrznych i administracji dotyczące opiniowanego lub uzgadnianego projektu aktu normatywnego opracowuje właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, na podstawie opinii, o których mowa w ust. 1.
3. 18
Podsekretarz Stanu sprawujący nadzór nad wykonywaniem zadań przez właściwą w sprawach legislacji komórkę organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji albo Dyrektor właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przekazuje Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji do zatwierdzenia projekt stanowiska, o którym mowa w ust. 2, jeżeli dotyczy on zagadnień istotnych z punktu widzenia zadań i kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przekazanie następuje na dwa dni przed wysłaniem stanowiska do właściwego urzędu.
§  12. 19
1.
Ewidencję aktów normatywnych Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji prowadzi właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a ewidencję aktów prawnych, o których mowa w § 9 komórki organizacyjne albo organy lub jednostki określone w § 2 ust. 1.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz kierownicy organów lub jednostek określonych w § 2 ust. 1, zgłaszają do właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wnioski dotyczące aktualizacji wykazów aktów normatywnych wydanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3.
Właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, na podstawie wniosków, o których mowa w ust. 2, sporządza okresowo, nie rzadziej jednak niż co 2 lata, wykazy obowiązujących aktów normatywnych wydanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  13.
1. 20
Właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazuje akty normatywne Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do publikacji w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
2.
Akty normatywne Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nie opublikowane w organach promulgacyjnych, o których mowa w ust. 1, oraz wymagające publikacji akty normatywne organów lub jednostek określonych w § 2 ust. 1, ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W Dzienniku Urzędowym mogą być również zamieszczane obwieszczenia, komunikaty i decyzje.
3. 21
Dziennik Urzędowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji jest publikacyjnym organem wewnętrznym resortu spraw wewnętrznych. Redakcję Dziennika Urzędowego prowadzi właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
4.
Dziennik Urzędowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przesyła się bezpłatnie komórkom organizacyjnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organom lub jednostkom określonym w § 2 ust. 1, a w uzasadnionych przypadkach także zainteresowanym ministerstwom oraz innym instytucjom. Wydatki związane z wydawaniem Dziennika Urzędowego są pokrywane z budżetu Ministerstwa.
5.
Jeżeli organ lub jednostka określona w § 2 ust. 1 posiada odrębny organ publikacyjny - ogłasza w nim akty normatywne tego organu lub jednostki.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 4 z dnia 21 lutego 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.3.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 marca 2001 r.
2 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
3 § 3 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
4 § 4 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 4 z dnia 21 lutego 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.3.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 marca 2001 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 34 z dnia 11 lipca 2006 r. (Dz.Urz.MSWiA.06.10.50) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 sierpnia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 25 z dnia 18 marca 2008 r. (Dz.Urz.MSWiA.08.7.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 maja 2008 r.

5 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 4 z dnia 21 lutego 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.3.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 marca 2001 r.
6 § 4 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
7§ 4 ust. 6:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 i 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.,

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 4 z dnia 21 lutego 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.3.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 marca 2001 r.

8 § 4 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
9 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
10 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
11 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
12 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
13 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 4 kwietnia 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.6.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2001 r.
14 § 8 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 kwietnia 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.6.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2001 r.
15 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 i 6 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
16 § 10:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.,

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 4 z dnia 21 lutego 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.3.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 marca 2001 r.

17 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
18 § 11 ust. 3 dodany przez § 1 zarządzenia nr 6 z dnia 29 lutego 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 lutego 2000 r.
19 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
20 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.
21 § 13 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 25 stycznia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2000 r.