Opracowywanie Indywidualnych Programów Szkolenia (IPS).
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.ULC.2021.8
Akt obowiązujący Wersja od: 2 marca 2021 r.
WYTYCZNE Nr 2
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 marca 2021 r.
w sprawie opracowywania Indywidualnych Programów Szkolenia (IPS) 1
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) ogłasza się, co następuje:
§ 1.
1.
W celu jednolitego stosowania przepisów w zakresie opracowywania Indywidualnych Programów Szkolenia (IPS) zaleca się stosowanie niniejszych wytycznych.2.
Użyte w wytycznych skróty i definicje oznaczają:1)
HT - Kierownika Szkolenia ATO lub DTO;2)
IPS - Indywidualny Program Szkolenia;3)
OSL - Ośrodek Szkolenia Lotniczego: ATO (certyfikowany) lub DTO (deklarowany) w rozumieniu definicji zawartych w art. 2 rozporządzenia UE nr 1178/2011;4)
nowe ATO/OSL - ATO/OSL, do którego przenoszone jest szkolenie;5)
rozporządzenie UE nr 1178/2011 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, z późn. zm.);6)
rozporządzenie szybowcowe - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2020/358 z dnia 4 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 2018/1976 w odniesieniu do licencji pilota szybowcowego (Dz. Urz. UE L 67 z 5.3.2020, s. 57-81);7)
rozporządzenie balonowe - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2020/357 z dnia 4 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 2018/395 w odniesieniu do licencji pilota balonowego (Dz. Urz. UE L 67 z 5.3.2020, s. 34-56);8)
rozporządzenia UE - rozporządzenie UE nr 1178/2011, rozporządzenie szybowcowe i rozporządzenie balonowe.§ 2.
OSL może odstąpić od realizacji pełnego szkolenia lotniczego zarówno teoretycznego, jak i praktycznego jednakże powinien opracować i zatwierdzić (gdzie wymagane - ATO) IPS dla osoby posiadającej udokumentowaną wiedzę i praktykę lotniczą w zakresie do uzyskania licencji lub uprawnienia lotniczego w przypadku:1)
konieczności kontynuowania szkolenia rozpoczętego w tym samym lub innym OSL, zgodnie z § 5 wytycznych;2)
szkolenia kandydatów posiadających licencję pilota, na inną kategorię statku powietrznego lub posiadających wcześniejsze doświadczenie jako pilot dowódca (np. przy wnioskowaniu o licencję LAPL), zgodnie z § 6 wytycznych;3)
konieczności realizacji przez kandydata szkolenia dodatkowego (dalszego), zgodnie z § 7 wytycznych;4)
wydawania licencji Part-FCL na podstawie licencji z państwa trzeciego, zgodnie z § 3 wytycznych;5)
wydania licencji lub uprawnień do niej wpisywanych na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 16 kwietnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków uznania kwalifikacji i uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 182), zgodnie z § 8 wytycznych;6)
w innych przypadkach przewidzianych rozporządzeniami UE 2 .§ 3.
OSL może opracować IPS dla kandydatów posiadających licencję wydaną w kraju trzecim i zgodną z wymogami załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.), uwzględniające częściowe zaliczenie dotychczasowego doświadczenia kandydata ubiegającego się o licencję pilota zawodowego CPL (z lub bez uprawnienia IR) zgodną z wymaganiami Part-FCL z uwzględnieniem następujących zasad:1)
kandydat powinien spełnić stosowne wymogi rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/723 z dnia 4 marca 2020 r. określającego szczegółowe przepisy dotyczące akceptowania licencji pilotów wydanych przez państwo trzecie i zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 (Dz. Urz. UE L 170 z 2.6.2020, s. 1-8 z późn. zm.) oraza)
posiadać ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie wg wymagań ICAO ib)
posiadać ważne uprawnienie na minimum jeden typ lub klasę;2)
przygotowanie IPS teoretycznego powinno być poprzedzone analizą dokumentów kandydata oraz przeprowadzeniem wewnętrznego testu wiedzy;3)
przygotowanie IPS praktycznego powinno być poprzedzone analizą dokumentów kandydata; HT lub wyznaczony przez niego instruktor może przeprowadzić sprawdzenie umiejętności praktycznych.§ 4.
Zaleca się, aby:1)
decyzję o przeprowadzeniu szkolenia w oparciu o IPS podejmował HT danego OSL, po wcześniejszym dokonaniu wstępnej analizy przedłożonych przez kandydata dokumentów;2)
weryfikacji wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych kandydata dokonywał HT lub osoba przez niego wyznaczona;3)
IPS opracowywany był w odniesieniu do i w ramach programu szkolenia zatwierdzonego lub zaakceptowanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;4)
IPS opracowywany był przez HT lub osobę przez niego wyznaczoną;5)
IPS ważny był tylko w OSL, który go sporządził;eporzacznego lub praktycznego.6)
IPS zatwierdzony przez HT lub rekomendowany przez HT (i dalej zaakceptowany formalnie przez inspektora ULC/LPL-2), jak również podpisane przez HT protokoły z przeprowadzenia kontroli wiedzy teoretycznej lub umiejętności praktycznych były przechowywane i archiwizowane w ten sam sposób, w jaki przechowywana jest pozostała dokumentacja przebiegu szkolenia w OSL;7)
przeprowadzone i ukończone, w oparciu o zatwierdzony IPS, szkolenie uzupełniające dla kandydata, OSL potwierdzał wydaniem odpowiedniego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia teoretycznego lub praktycznego;8)
OSL prowadził rejestr opracowanych IPS.§ 5.
1.
W wypadku przenoszenia szkolenia do nowego ATO w ramach szkoleń określonych w rozporządzeniach UE, a szczególności tych zawartych w dodatku 3 do Części-FCL stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia (UE) nr 1178/11 (tj. szkolenia do licencji zawodowych CPL oraz ATPL z i bez uprawnienia IR) zaleca się przeniesienie dokumentacji szkolenia pomiędzy ATO.2.
Zaleca się przeniesienie szkolenia do nowego ATO zgodnie z następującymi regułami:1)
nowy ATO powinien uzyskać kopię istotnej dokumentacji szkoleniowej kandydata lub akceptowalne informacje potwierdzające dotychczas ukończone szkolenie i zdobyte doświadczenie;2)
HT nowego ATO powinien ocenić kandydata zgodnie z wytycznymi i wyznaczyć zakres szkolenia potrzebnego do zakończenia kursu oraz dodatkowe szkolenie niezbędne do przejścia z poprzedniego częściowo ukończonego kursu; HT rekomenduje Inspektoratowi Certyfikacji i Nadzoru ULC/LPL-2 wyniki oceny celem formalnego ustalenia wymaganej liczby pozostałych godzin szkolenia;3)
kandydat powinien zaliczyć całe szkolenie w taki sposób, jaki został ustalony pomiędzy nowym ATO a ULC.3.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku w którym rozporządzenia UE dopuszczają możliwość przeniesienia szkolenia do nowego OSL 3 . W takim przypadku zaleca się identyczną procedurę, lecz bez obowiązku formalnej akceptacji IPS przez ULC.4.
W przypadku konieczności kontynuacji szkolenia w tym samym OSL lub nowym OSL ze względu na przekroczenie maksymalnego okresu szkolenia lub niezgodność szkolenia z wymogami rozporządzeń UE, zaleca się aby:1)
HT określił wymogi doświadczenia potrzebnego do zakończenia kursu oraz dodatkowe szkolenie niezbędne do zrekompensowania negatywnych skutków odbiegającego od wymagań rozporządzeń UE przeprowadzonego kursu;2)
HT zarekomendował Inspektoratowi Certyfikacji i Nadzoru ULC/LPL-2 wyniki oceny celem uzyskania stosownej formalnej akceptacji;3)
kandydat zaliczył całe szkolenie w taki sposób jaki został ustalony pomiędzy OSL a ULC;4)
w zaświadczeniu o ukończeniu szkolenia uwidoczniony był fakt otrzymanej akceptacji.§ 6.
1.
OSL może opracować IPS dla kandydata posiadającego licencję pilota na inną kategorię statku powietrznego z uwzględnieniem limitów zaliczania dotychczasowego doświadczenia dla licencji lub uprawnienia, o które kandydat się ubiega.2.
W przypadku licencji LAPL OSL na podstawie wstępnego lotu weryfikacyjnego określa IPS praktycznego z uwzględnieniem dotychczasowego doświadczenia kandydata jako pilota dowódcy w danej kategorii statku powietrznego z uwzględnieniem dozwolonych przepisami limitów zaliczania.§ 7.
W przypadku szkolenia dodatkowego (dalszego) 4 :1)
OSL może opracować IPS kandydata, który po ukończonym kursie nie przystąpił w terminie do egzaminu lub przekroczył maksymalny czas na jego zdanie;2)
OSL może opracować IPS dla kandydata, który nie zaliczył egzaminu teoretycznego (ewentualnie częściowo go nie zaliczył) lub praktycznego w oparciu o potrzeby kandydata ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiedzy teoretycznej lub umiejętności praktycznych, które skutkowały niezaliczeniem egzaminu (oprócz odświeżenia wiedzy w ramach takiego programu, należy uzupełnić różnice w programach szkoleniowych i celach szkoleniowych, w zakresie którym kandydat pierwotnie ukończył szkolenie a aktualnym programem OSL);3)
dodatkowe szkolenie nie musi być realizowane w OSL, które przeprowadziło pierwotne szkolenie.§ 8.
1.
OSL może opracować IPS na warunkach określonych w raporcie zaliczenia wydanym na podstawie art. 10 rozporządzenia UE nr 1178/2011 z uwzględnieniem rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 16 kwietnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków uznawania kwalifikacji i uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym.2.
W przypadku wątpliwości dotyczących stopnia spełnienia wymagań w zakresie wiedzy lub umiejętności niezbędnej do dopuszczenia do egzaminu praktycznego, zaleca się aby OSL przeprowadził stosowne testy wiedzy teoretycznej oraz ewentualny lot albo loty weryfikacyjne.§ 9.
Tracą moc wytyczne nr 5 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 17 lipca 2013 r. w sprawie opracowywania Indywidualnych Programów Szkolenia (IPS) w Zatwierdzonej Organizacji Szkolenia (ATO) zmienione wytycznymi nr 6 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 lipca 2015 r. zmieniającymi wytyczne w sprawie opracowywania Indywidualnych Programów Szkolenia (IPS) w Zatwierdzonej Organizacji Szkolenia (ATO).§ 10.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1 Zastrzeżenie prawne: Niniejsze wytyczne Prezesa ULC nie mają mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawnych. Stanowią one jedynie źródło wiedzy o sposobach realizacji powszechnie obowiązujących przepisów prawa, które w ocenie Prezesa ULC będą mogły zostać uznane za spełniające wymagania prawne.
2 W przypadku wznowienia uprawnienia na typ czy klasę oraz IR należy stosować odpowiednio procedury zawarte w AMC 1 do pkt FCL.740 (b) i AMC 1 do pkt FCL.625 (c) rozporządzenia UE nr 1178/2011.
3 Np. pkt FCL.115, FCL.210 rozporządzenia UE nr 1178/2011.
4 Szkolenie dalsze (ang. Further training) zgodnie z treścią rozporządzeń UE np. pkt FCL.025 (a)(3), FCL.125 (c)(4), FCL.235 (c)(4), SFCL.135 (b)(3) i (c)(4), BFCL145 (e).