Opracowanie planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRPiPSp.2019.18

Akt utracił moc
Wersja od: 2 kwietnia 2019 r.

DECYZJA Nr 2
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 1 kwietnia 2019 r.
w sprawie opracowania planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

W związku z postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 grudnia 2018 r. o wydaniu Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2019 r. poz. 15) oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz § 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1599) w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowane zostaną nowe "Plany operacyjne funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" oraz Plany operacyjne funkcjonowania podległych lub nadzorowanych przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jednostek organizacyjnych.
W związku z powyższym postanawia się, co następuje:
§  1. 
1. 
W celu opracowania nowych "Planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" - zwanych dalej "planami operacyjnymi" - powołuję zespół w składzie:
1)
Szef zespołu - dyrektor Biura Ministra;
2)
Zastępca szefa zespołu - główny specjalista Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Obronnych oraz Zarządzania Kryzysowego;
3)
Członkowie zespołu:
a)
dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem",
b)
zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa,
c)
pracownicy zatrudnieni w komórkach organizacyjnych Ministerstwa wytypowani do prowadzenia spraw związanych z wykonywaniem zadań obronnych;
4)
Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
2. 
Członkowie zespołu, o którym mowa w ust. 1 zobowiązani są do posiadania upoważnienia uprawniającego do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli "ZASTRZEŻONE".
§  2. 
1. 
Plany operacyjne należy opracować zgodnie z ustaleniami zawartymi w Polityczno-Strategicznej Dyrektywie Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego.
2. 
Układ planów operacyjnych należy przyjąć zgodnie z ustaleniami zawartymi w Załączniku F "Podręcznika Normalizacji Obronnej PDNO-O02-A075:2008 - Planowanie obronne. Struktura i redagowanie planu operacyjnego przez organy administracji publicznej", zatwierdzonego decyzją NR 308/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2008 r. (Dz. Urz. MON poz. 166), zwanego dalej "Podręcznikiem normalizacji obronnej".
3. 
Plany operacyjne i zestawy zadań operacyjnych należy oznaczać oraz ujmować według zasad określonych w normie obronnej NO-02-A060 zatwierdzonej przez Ministra Obrony Narodowej Decyzją Nr 99/MON z dnia 13 kwietnia 2005 r. w sprawie zatwierdzania norm obronnych (Dz. Urz. MON poz. 55).
4. 
Postanowienia ujęte w planie operacyjnym powinny być zgodne z postanowieniami zawartymi w planach, z których otrzymano stosowne wypisy oraz zgodne z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi przedmiotu sprawy.
5. 
Zaangażowanie członków zespołu autorskiego w proces opracowania planów operacyjnych powinno wynikać z merytorycznej odpowiedzialności komórki organizacyjnej Ministerstwa, z której włączono pracowników do zespołu autorskiego.
§  3. 
W celu sprawnego przygotowania i przeprowadzenia procesu planowania operacyjnego w Ministerstwie zobowiązuję:
1.
Szefa Zespołu do:
1)
koordynowania całością przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i przebiegiem procesu opracowywania planów operacyjnych;
2)
włączenia do planów operacyjnych w niezmienionej formie wypisów z Planu Reagowania Obronnego RP (rozdział 7);
3)
opracowania przy udziale członków zespołu następujących rozdziałów:
a)
elementy informacyjne planu (rozdziały od 1 do 6);
b)
elementy merytoryczne planu (rozdziały od 8 do 13):
-
ocena zagrożeń w sferze właściwości organu sporządzającego,
-
zamiar realizacji zadań operacyjnych,
-
przedsięwzięcia i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania,
-
przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej,
-
zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi RP, sojuszniczymi siłami zbrojnymi i organizacjami międzynarodowymi,
-
inne zagadnienia;
4)
opracowania rozdziałów zawierających wykazy (rozdziały od 14 do 16);
5)
koordynowania procesem opracowywania Tabel Realizacji Zadań Operacyjnych (TRZO), w tym kierowania procesem określania roli komórek organizacyjnych Ministerstwa w realizacji poszczególnych zadań operacyjnych;
6)
koordynowania procesem opracowania Kart Realizacji Zadań Operacyjnych (KRZO);
7)
przedstawienia opracowanych Planów operacyjnych do uzgodnień do Departamentu Strategii i Planowania Obronnego Ministerstwa Obrony Narodowej w terminie określonym przez Ministra Obrony Narodowej.
2.
Członków zespołu do:
1)
aktywnego włączenia się w proces opracowania poszczególnych części planu operacyjnego, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4;
2)
opracowania KRZO, wynikających z TRZO załącznika C do planu operacyjnego;
3)
uzgodnienia z innymi organami administracji rządowej, urzędami centralnymi oraz innymi podmiotami współdziałającymi w realizacji zadań operacyjnych:
a)
zakresu zadaniowego realizowanego przez organ bezpośrednio odpowiedzialny za wykonanie zadania operacyjnego oraz organ współdziałający w realizacji zadania operacyjnego,
b)
procedur współdziałania w realizacji określonego zadania operacyjnego;
4)
dokonania uszczegółowień poszczególnych zadań operacyjnych.
3.
Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych do:
1)
nadzoru nad przestrzeganiem przepisów i zasad ochrony informacji niejawnych w czasie opracowywania materiałów oraz dokumentów, które włączone będą do "Planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny";
2)
przygotowania stanowisk pracy do opracowania materiałów oraz poszczególnych części "Planu operacyjnego funkcjonowania działów administracji rządowej "praca", "rodzina" oraz "zabezpieczenie społeczne" w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" do klauzuli "POUFNE" włącznie;
3)
nadania poszczególnym częściom planu operacyjnego stosownej klauzuli, zgodnie z ustaleniami zawartymi w Podręczniku normalizacji obronnej, o którym mowa w § 2 ust. 2 oraz z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§  4. 
W celu sprawnego przygotowania i przeprowadzenia procesu planowania operacyjnego w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych zobowiązuję:
1.
Dyrektora Biura Ministra do:
1)
opracowania i przekazania do podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych stosownych wypisów z planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej zawierających:
a)
ocenę zagrożeń w dziale administracji rządowej,
b)
zamiar realizacji zadań operacyjnych właściwego ministra kierującego działem,
c)
zadania operacyjne, przeznaczone do wykonania przez kierownika jednostki organizacyjnej, i terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych, podmioty wiodące i podmioty współdziałające w ich realizacji,
d)
przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej oraz kierowania działem administracji rządowej,
e)
zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi, sojuszniczymi siłami zbrojnymi i organizacjami międzynarodowymi;
2)
uzgodnienia planów operacyjnych sporządzonych w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych.
2.
Dyrektora Biura Administracyjnego do wykonania stosownych opraw do opracowywanych planów operacyjnych zgodnie z Załącznikiem X Podręcznika normalizacji obronnej, o którym mowa w § 2 ust. 2 oraz wg ustaleń poczynionych z Biurem Ministra.
3.
Dyrektorów Departamentów/Biur będących koordynatorami lub bezpośrednio odpowiedzialnymi (tam gdzie nie ma koordynatora) - za realizację zadań operacyjnych w Ministerstwie do:
1)
uzgodnienia zakresu zadaniowego realizowanego w podległych lub nadzorowanych jednostkach organizacyjnych;
2)
uzgodnienia procedur oraz terminów realizacji zadań operacyjnych.
4.
Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych do:
1)
udostępnienia stanowiska komputerowego do wykonania niejawnych części planów operacyjnych przez jednostki nie posiadające środków technicznych umożliwiających wykonanie i przetwarzanie informacji niejawnych, o klauzuli odpowiedniej do zakresu wytwarzanych dokumentów w ramach planowania operacyjnego;
2)
przyjęcia drugich egzemplarzy planów operacyjnych z podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych.
§  5. 
1. 
Proces planowania operacyjnego w Ministerstwie należy rozpocząć z chwilą otrzymania wyciągów z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej zawierających:
1)
ocenę zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa;
2)
zamiar reagowania obronnego państwa;
3)
zestawy zadań operacyjnych przeznaczonych do wykonania przez organ sporządzający, terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz podmioty wiodące i podmioty współdziałające w ich realizacji;
4)
przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej państwa;
5)
przedsięwzięcia i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa;
6)
zestawienie zadań w zakresie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP oraz wojsk sojuszniczych.
2. 
Proces planowania operacyjnego na szczeblu Ministerstwa należy zakończyć do dnia 30 września 2019 r.
§  6. 
1. 
Kierownicy podległych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych proces planowania operacyjnego w kierowanych jednostkach organizacyjnych powinni rozpocząć z chwilą otrzymania wypisów z "Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej (odpowiednio "praca" lub "zabezpieczenie społeczne") w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny", o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1.
2. 
Plany operacyjne należy opracować zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego oraz ustaleniami zawartymi w Podręczniku Normalizacji Obronnej, który przesłany był pismem Znak DSO-II-Z-6/09 z dnia 8 lipca 2009 r.
3. 
Proces planowania operacyjnego w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych należy zakończyć do 30 czerwca 2020 r.
§  7. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.