Opłaty pobierane przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2005.9.38

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 listopada 2005 r.

OGŁOSZENIE
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 sierpnia 2005 r.
w sprawie opłat pobieranych przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym 1

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808, Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757) oraz w związku z § 9 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 stycznia 2004 r. w sprawie opłat pobieranych przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym (Dz. U. Nr 16, poz. 157) ogłasza się opłaty pobierane przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym, stanowiące załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Opłaty pobierane przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym

Termin wejścia w życie opłat: 1 września 2005 r.
OPŁATA ZA KONTROLĘ ZBLIŻANIA I KONTROLĘ LOTNISKA
Opłata obejmuje świadczenie na rzecz statków powietrznych usług cywilnych lotniskowych organów służb ruchu lotniczego podległych PPL w zakresie kontroli zbliżania lub kontroli lotniska na wszystkich polskich lotniskach kontrolowanych dostępnych dla międzynarodowego ruchu lotniczego.

Opłata pobierana jest za loty IFR i VFR w odniesieniu do każdej operacji lądowania statku powietrznego.

Na lotnisku WARSZAWA/Okęcie opłata jest naliczana również za każde podejście do lądowania bez przyziemienia, z wyłączeniem sytuacji awaryjnych, w których niezbędne jest powtórzenie podejścia do lądowania.

Na lotniskach BYDGOSZCZ/Szwederowo, GDAŃSK/im. Lecha Wałęsy, KATOWICE/Pyrzowice, KRAKÓW/Balice, ŁÓDŹ/Lublinek, POZNAŃ/Ławica, RZESZÓW/Jasionka, SZCZECIN/Goleniów, WROCŁAW/Strachowice i ZIELONA GÓRA/Babimost wielokrotne powtarzające się podejście do lądowania z przyziemieniem lub bez przyziemienia będzie traktowane dla celów naliczenia opłaty jako jedna operacja.

Dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2 ton włącznie opłata wynosi:
LotniskoStawka opłaty
WARSZAWA/Okęcie64,00 PLN
GDAŃSK/im. Lecha Wałęsy

KRAKÓW/Balice

50,00 PLN
BYDGOSZCZ/Szwederowo

KATOWICE/Pyrzowice

ŁÓDŹ/Lublinek

POZNAŃ/Ławica

RZESZÓW/Jasionka

SZCZECIN/Goleniów

WROCŁAW/Strachowice

ZIELONA GÓRA/Babimost

20,00 PLN
Dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2 ton opłata jest obliczana według następującego wzoru:

T = J x M,

gdzie:

T - opłata za kontrolę zbliżania i kontrolę lotniska,

J - stawka jednostkowa

M - współczynnik ciężarowy liczony jako pierwiastek kwadratowy z wyniku dzielenia

przez 50 wyrażonej w tonach maksymalnej masy startowej statku powietrznego,

zaokrąglonej do dwóch miejsc po przecinku, obliczany z dokładnością do dwóch

miejsc po przecinku

Jeżeli usługobiorca przekazał PPL dane, że użytkuje dwa lub więcej statki powietrzne tego samego typu w różnych wersjach, dla celów kalkulacji współczynnika ciężarowego M dla każdego statku powietrznego danego typu będzie użyta średnia z maksymalnych mas startowych wszystkich użytkowanych przez niego statków powietrznych tego typu.

Jeżeli usługobiorca nie przekazał do PPL wymaganych informacji o typach, wersjach i maksymalnych masach startowych użytkowanych statków powietrznych, dla celów obliczenia współczynnika będzie przyjęta największa istniejąca maksymalna masa startowa statku powietrznego danego typu.

Stawka jednostkowa opłaty wynosi:
LotniskoStawka jednostkowa
WARSZAWA/Okęcie305,00 PLN
GDAŃSK/im. Lecha Wałęsy

KRAKÓW/Balice

202,00 PLN
BYDGOSZCZ/Szwederowo

KATOWICE/Pyrzowice

ŁÓDŹ/Lublinek

POZNAŃ/Ławica

RZESZÓW/Jasionka

SZCZECIN/Goleniów

WROCŁAW/Strachowice

ZIELONA GÓRA/Babimost

93,00 PLN
OPŁATA TRASOWA
Opłata obejmuje świadczenie przez PPL na rzecz statków powietrznych usług nawigacyjnych w zakresie kontroli obszaru, służby alarmowej i służby informacji powietrznej w przestrzeni powietrznej kontrolowanej polskiego rejonu informacji powietrznej FIR Warszawa.

Opłata jest pobierana za każdy lot statku powietrznego w przestrzeni powietrznej kontrolowanej polskiego rejonu informacji powietrznej FIR Warszawa.

Dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2 ton włącznie, niezależnie od długości lotu, opłata wynosi:
Rodzaj lotuStawka opłaty
dla lotów IFR w przestrzeni kontrolowanej75,00 PLN
dla lotów VFR w przestrzeni kontrolowanej38,00 PLN
Dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2 ton opłata jest obliczana według następującego wzoru:

R = U x D x M,

gdzie:

R - całkowita opłata trasowa,

U - stawka jednostkowa opłaty trasowej

D - ortodromiczna długość lotu w FIR Warszawa wyrażona w setkach kilometrów z

dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, pomniejszona o 20 km dla każdego

startu i dla każdego lądowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

M - współczynnik ciężarowy liczony jako pierwiastek kwadratowy z wyniku

dzielenia przez 50 wyrażonej w tonach maksymalnej masy startowej

statku powietrznego, zaokrąglonej do dwóch miejsc po przecinku, obliczany

z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku

Jeżeli usługobiorca przekazał PPL dane, że użytkuje dwa lub więcej statki powietrzne tego samego typu w różnych wersjach, dla celów kalkulacji współczynnika ciężarowego M dla każdego statku powietrznego danego typu będzie użyta średnia z maksymalnych mas startowych wszystkich użytkowanych przez niego statków powietrznych tego typu.

Jeżeli usługobiorca nie przekazał do PPL wymaganych informacji o typach, wersjach i maksymalnych masach startowych użytkowanych statków powietrznych, dla celów obliczenia współczynnika będzie przyjęta największa istniejąca maksymalna masa startowa statku powietrznego danego typu.

Stawka jednostkowa opłaty wynosi:
Rodzaj lotuStawka jednostkowa
dla lotów IFR w przestrzeni kontrolowanej190,00 PLN
dla lotów VFR w przestrzeni kontrolowanej100,00 PLN
Dla lotów mieszanych (jeżeli zmiana przepisów, według których wykonywany jest lot, nastąpiła w przestrzeni kontrolowanej) opłata trasowa obliczana jest dla całej długości lotu w przestrzeni kontrolowanej według stawki dla lotów IFR.
ODSTĘPSTWA
Nie pobiera się opłat nawigacyjnych za usługi związane z obsługą:

- ruchu lotniczego polskich wojskowych statków powietrznych oraz, na zasadzie

wzajemności, statków wojskowych państw obcych, chyba że statki te wykonują

loty związane z działalnością gospodarczą lub odpłatnie,

- lotów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa

państwa, ochroną granicy państwowej lub poszukiwaniem i ratownictwem.

Nie udziela się żadnych innych zwolnień, ani żadnych zniżek od opłat nawigacyjnych.

Do podanych opłat dolicza się podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości obowiązującej w dniu wykonania usługi.

1 Numer pozycji zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 29 września 2005 r. o sprostowaniu błędów (Dz.Urz.ULC.05.10.44).