Opłaty lotniskowe w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków - Balice.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2004.5.26

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 grudnia 2004 r.

DECYZJA Nr 54
z dnia 10 listopada 2004 r.
w sprawie opłat lotniskowych w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków - Balice

Na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2003 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.), mając na uwadze wniosek spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. z dnia 24 marca 2004 r. w sprawie zatwierdzenia opłat lotniskowych na lotnisku Kraków - Balice zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdzam zmiany w opłatach lotniskowych pobieranych w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice, zgodnie z przedłożonym projektem opłat lotniskowych wraz z uzasadnieniem, na warunkach określonych w taryfie opłat lotniskowych, stanowiącej załącznik do decyzji.
§  2.
Zatwierdzone opłaty mogą być pobierane w ustalonej wysokości do dnia 1 marca 2005 r. Przed tym terminem opłaty lotniskowe zostaną dostosowane do wymogów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat lotniskowych i przedstawione do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Taryfa opłat lotniskowych

1.
Definicje:

Użyte w taryfie określenia oznaczają:

1)
lot regionalny - regularne, rozkładowe połączenie lotnicze wykonywane do/z portu lotniczego położonego w państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej, który w poprzednim roku kalendarzowym obsłużył nie więcej niż 5,5 mln pasażerów w ruchu międzynarodowym;
2)
maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) - maksymalna masa statku powietrznego dopuszczalna do startu, podana w świadectwie sprawności statku powietrznego, dzienniku pokładowym lub innym równorzędnym dokumencie;
3)
MPL Kraków-Balice - Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o., z siedzibą w Balicach, 32083 Balice, ul. Kpt. M. Medweckiego 1;
4)
pasażer - osoba podróżująca statkiem powietrznym, nie będąca członkiem jego załogi;
5)
pasażer w ruchu regionalnym - pasażer statku powietrznego wykonującego lot regionalny;
6)
pasażer tranzytowy - pasażer, który przyleciał na lotnisko lotem handlowym i nie opuszczając terenu portu lotniczego, kontynuuje podróż z tego samego lotniska statkiem powietrznym o tym samym numerze rejsu;
7)
użytkownik statku powietrznego - osoba prawna lub fizyczna, podmiot, w którego dyspozycji (posiadaniu) pozostaje statek powietrzny, na rzecz którego wykonywane są usługi lotniskowe.
2.
Postanowienia ogólne:
1)
opłaty objęte taryfą dokonywane są, na rzecz MPL Kraków-Balice, przez użytkownika statku powietrznego korzystającego z usług świadczonych przez MPL Kraków - Balice. W przypadku wystąpienia trudności z identyfikacją użytkownika statku powietrznego, opłatami zostanie obciążony właściciel statku powietrznego;
2)
skorzystanie z usług MPL Kraków-Balice jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy;
3)
opłaty za usługi dodatkowe, nie ujęte w niniejszej taryfie, a świadczone na wniosek użytkownika statku powietrznego, muszą być uzgodnione z MPL Kraków-Balice oddzielnie, przed wykonaniem usługi;
4)
stawki opłat określonych w niniejszej taryfie są stawkami netto, do których zostanie doliczony podatek VAT, w wysokości określonej odrębnymi przepisami;
5)
stawki opłat są wyrażone w złotych polskich (PLN).
6)
ewentualne odstępstwa od niniejszej taryfy muszą być uzgodnione z MPL Kraków-Balice przed wykonaniem usługi.
3.
Opłata za lądowanie statku powietrznego:
1)
opłata za lądowanie, obejmująca również start statku powietrznego, pobierana jest za każde lądowanie statku powietrznego na lotnisku;
2)
dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2.000 kg włącznie opłata za lądowanie, niezależnie od rodzaju lotu, wynosi - 81,15 PLN;
3)
dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2.000 kg opłata za lądowanie pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW), niezależnie od rodzaju lotu, i wynosi - 32,46 PLN;
4)
opłaty określone w pkt 2) i 3), obniża się o 50% dla śmigłowców.
4.
Opłata za postój statku powietrznego:
1)
opłata za postój statku powietrznego na wyznaczonej do tego powierzchni lotniska pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW) i każde rozpoczęte 24 godziny postoju, i wynosi - 12,20 PLN;
2)
czas postoju liczony jest od momentu lądowania do momentu startu statku powietrznego;
3)
za postój trwający do 30 min. opłaty określonej w pkt 1 nie pobiera się.
5.
Opłata za pasażera odlatującego:
1)
opłata za pasażera odlatującego pobierana jest za każdego pasażera odlatującego i w zależności od rodzaju lotu wynosi:
a)
lot regionalny - 25,09 PLN,
b)
loty pozostałe - 48,90 PLN;
2)
opłacie określonej w pkt 1) nie podlegają:
a)
pasażerowie tranzytowi,
b)
dzieci do lat 2 nieuprawnione do zajmowania w samolocie osobnego miejsca pasażerskiego.
6.
Upusty od opłat:
1)
na warunkach określonych w odrębnej umowie, użytkownikowi statku powietrznego może zostać udzielony upust w wysokości maksymalnie do 30% od opłat, określonych w ust. 3 i 4 taryfy, w okresie pierwszych 6 miesięcy operowania na lotnisku dla nowo otwieranego regularnego połączenia lotniczego, z zastrzeżeniem że połączenie to nie było uruchamiane w ciągu ostatnich 12 miesięcy przez tego przewoźnika. Oferta nie dotyczy lotów czarterowych;
2)
na warunkach określonych w odrębnej umowie, użytkownikowi statku powietrznego może zostać udzielony upust w wysokości maksymalnie do 50% od opłat, określonych w ust. 3 i 4 taryfy, za lądowanie jednego statku powietrznego wykonane po godz. 16.00, parkowanie oraz start wykonany przed godz. 19.00 tego samego dnia (taryfa off peak);
3)
upusty określone w pkt 1) i 2) nie mogą być ze sobą łączone, tj. skorzystanie przez użytkownika statku powietrznego z upustu określonego w pkt 1) uniemożliwia mu skorzystanie przez niego z upustu określonego w pkt 2), a skorzystanie z upustu określonego w pkt 2) uniemożliwia skorzystanie z upustu określonego w pkt 1) w każdym przypadku w odniesieniu do tej samej usługi lotniskowej.
7.
Inne opłaty:
1)
usuwanie zanieczyszczeń z nawierzchni lotniskowych. Opłaty pobiera się za usuwanie z nawierzchni lotniskowych zanieczyszczeń spowodowanych przez użytkowników lotniska w następującej wysokości za każde rozpoczęte 10 m2 oczyszczonej powierzchni:
Rodzaj opłatyOpłata
Usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów2.459,02 PLN
Usunięcie innych zanieczyszczeń1.639,34 PLN
Dodatkowe odśnieżanie, odladzanie1.065,57 PLN
2)
dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie parkowania. Opłaty pobiera się za niestandardowe usługi zabezpieczania statku powietrznego podczas parkowania w porcie lotniczym:
Rodzaj opłatyOpłata
Ochrona statku powietrznego przez specjalnego strażnika (PLN/h) za każdego strażnika368,85 PLN
Specjalne oświetlenie stanowiska postojowego (PLN/dobę)

za 1 punkt świetlny

245,90 PLN
Wygrodzenie stanowiska postojowego491,80 PLN
3)
zabezpieczenie przez Lotniskową Straż Pożarną tankowania/roztankowania statku powietrznego w czasie wchodzenia/wychodzenia lub/i przebywania pasażerów na pokładzie. Opłaty pobiera się za usługi zabezpieczenia przez Lotniskową Straż Pożarną tankowania/roztankowania samolotu w czasie wchodzenia/wychodzenia lub/i przebywania pasażerów na pokładzie zgodnie z decyzją podjętą przez dowódcę statku powietrznego lub innego uprawnionego przedstawiciela użytkownika statku powietrznego.
Rodzaj opłatyOpłata
Zabezpieczenie przez Lotniskową Straż Pożarną tankowania/roztankowania samolotu w czasie wchodzenia/wychodzenia lub/i przebywania pasażerów

na pokładzie (PLN za 1 operację)

81,97 PLN
8.
Odmowa świadczenia usług:
1)
MPL Kraków - Balice zastrzega sobie prawo odmowy świadczenia usług użytkownikom lotniska, którzy nie respektują warunków niniejszej taryfy, w tym nieterminowo regulują swoje płatności.
2)
MPL Kraków - Balice zastrzega sobie prawo odmowy przyjęcia statku powietrznego ze względu na ważne okoliczności związane z funkcjonowaniem lotniska, uniemożliwiające bezpieczne jego lądowanie.