Opłaty lotniskowe na lotnisku Olsztyn-Mazury.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.4

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 stycznia 2016 r.

OGŁOSZENIE Nr 2
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 stycznia 2016 r.
w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Olsztyn-Mazury

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77h ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.) ogłasza się, obowiązującą od 20 stycznia 2016 r., taryfę opłat lotniskowych na lotnisku Olsztyn-Mazury, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Taryfa opłat lotniskowych

na lotnisku Olsztyn-Mazury

obowiązująca od 20 stycznia 2016 r.

1. Definicje:

Użyte w niniejszej taryfie określenia oznaczają:

Połączenie regularne - połączenie lotnicze, na które miejsca przeznaczone do przewozu pasażerów i bagażu oraz towarów są publicznie oferowane do nabycia, a przewóz jest wykonywany między tymi samymi punktami wg opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów;

Lot czarterowy - lot dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego;

Lot szkolny - lot wykonywany przez kandydatów na członków personelu lotniczego lub przez członków personelu lotniczego w celu nabycia określonych kwalifikacji lotniczych;

Lot treningowy - lot wykonywany przez członków personelu lotniczego w celu utrzymania określonych kwalifikacji lotniczych;

Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) - maksymalna masa statku powietrznego dopuszczalna do startu, podana w świadectwie sprawności statku powietrznego, dzienniku pokładowym lub innym równorzędnym dokumencie; jeżeli MTOW nie została podana, dla celów kalkulacji opłat będzie przyjęta największa maksymalna masa startowa dla statku powietrznego danego typu;

PL Olsztyn-Mazury - Warmia i Mazury Sp. z o.o. Szymany 150, 12-100 Szczytno;

Pasażer - osoba podróżująca statkiem powietrznym, niebędąca członkiem jego załogi;

Pasażer w tranzycie bezpośrednim - pasażer, który przyleciał na lotnisko lotem handlowym i nie opuszczając terenu portu lotniczego, kontynuuje podróż z tego samego lotniska statkiem powietrznym o tym samym numerze rejsu;

Użytkownik statku powietrznego - użytkownikiem statku powietrznego jest jego właściciel lub inna osoba wpisana jako użytkownik do rejestru statków powietrznych;

Połączenie regularne na nowym kierunku, w którym portem początkowym, docelowym lub portem międzylądowania jest port lotniczy rozszerzający siatkę połączeń regularnych PL Olsztyn-Mazury, z zastrzeżeniem, że połączenie na tym kierunku nie było uruchamiane w ciągu ostatnich 60 miesięcy poprzedzających termin rozpoczęcia realizacji nowo uruchamianego połączenia i połączenie to jest nadal wykonywane;

Nowo uruchamiane połączenie czarterowe - uruchamiane przez danego przewoźnika połączenie na kierunku, które nie było do tej pory wykonywane z PL Olsztyn-Mazury.

2. Postanowienia ogólne:

1) opłaty lotniskowe są pobierane od podmiotu, na rzecz którego udostępniane są obiekty, urządzenia lub usługi, od użytkownika statku powietrznego lub innego eksploatującego statek powietrzny w momencie wykonywania operacji lotniczej. Opłaty są dokonywane na rzecz PL Olsztyn-Mazury;

2) skorzystanie z usług PL Olsztyn-Mazury jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy;

3) opłaty składają się z:

a) opłat standardowych, w których skład wchodzą:

- opłata za lądowanie obejmująca również start statku powietrznego,

- opłata postojowa,

- opłata pasażerska,

b) opłat dodatkowych;

4) stawki opłat określonych w niniejszej taryfie są stawkami netto, do których zostanie doliczony podatek VAT, w wysokości określonej odrębnymi przepisami;

5) stawki opłat są wyrażone w złotych polskich (PLN);

6) nie pobiera się opłat lotniskowych od podmiotu realizującego w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotu:

1) w celu zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że lot ten jest wykonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - potwierdzonego:

a) statusem lotu:

- HOSP (lot statku powietrznego wykonywany w celu niesienia pomocy medycznej, zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne), lub

- SAR (lot statku powietrznego wykonującego akcję poszukiwawczo- ratowniczą), lub

- HUM (lot statku powietrznego biorącego udział w akcji humanitarnej), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu;

2) w przypadkach ochrony granic, zapewnienia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego - potwierdzonego:

a) statusem lotu:

- STATE (lot państwowego i cywilnego statku powietrznego w misjach wojskowych, policyjnych, celnych lub Straży Granicznej), lub

- GARDA (hasło, na jakie statek powietrzny wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu;

3) wyłącznie w celu przewozu, w oficjalnej misji, panującego monarchy i jego najbliższej rodziny, głowy państwa, przewodniczącego parlamentu lub jego izby, szefa rządu lub osoby zajmującej stanowisko równorzędne - potwierdzonego:

a) statusem lotu HEAD (lot polskiego statku powietrznego nadany przez Szefa Biura Ochrony Rządu), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu.

3. Opłata za ładowanie statku powietrznego:

1) opłata za lądowanie, obejmująca również start statku powietrznego, pobierana jest za każdą operację lądowania;

2) dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2 000 kg włącznie opłata za lądowanie, niezależnie od rodzaju lotu, wynosi 50 PLN;

3) dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2 000 kg opłata za lądowanie pobierana jest w sposób następujący:

MTOW [tony]CENA [PLN]
2-3100,00
3-5,7200,00
5,7-10400,00
10-20550,00
20-30700,00
30-50900,00
50-701600,00
70-1002400,00
pow. 1003400,00

4) opłaty określone w pkt 2) i 3) obniża się o 50% dla śmigłowców;

5) operacja startu lub lądowania poza godzinami pracy lotniska opublikowanymi w rozdziale AD 2 AIP POLSKA może być wykonana po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez zarządzającego lotniskiem. Opłata za taką operację będzie podwyższona o 50%.

4. Opłata postojowa:

1) opłata za postój statku powietrznego na wyznaczonej do tego powierzchni lotniska pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW) i każde rozpoczęte 24 godziny postoju i wynosi 6 PLN;

2) czasem postoju statku powietrznego jest czas od momentu zatrzymania się statku powietrznego na płycie postojowej po kołowaniu, po lądowaniu lub po holowaniu do rozpoczęcia kołowania lub odholowania do startu lub poza płytę postojową;

3) za postój trwający do 4 godzin opłaty za postój nie pobiera się;

4) za postój statku powietrznego bazującego na lotnisku pobiera się opłatę za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW) i każde rozpoczęte 24 godziny i wynosi ona:

a) dla statku powietrznego do 10 MTOW - 2 PLN na każde MTOW,

b) dla statku powietrznego powyżej 10 MTOW - 1 PLN na każde MTOW jednak nie mniej niż 20 PLN.

5. Opłata pasażerska:

1) opłata pobierana jest za każdego pasażera odlatującego i wynosi ona 50 PLN;

2) opłacie za pasażera odlatującego nie podlegają:

a) pasażerowie w tranzycie bezpośrednim,

b) dzieci do lat 2, którym nie przysługuje oddzielne miejsce pasażerskie w samolocie.

6. Opłaty dodatkowe.

Usługi dodatkowe objęte niniejszą taryfa świadczone są na wniosek usługobiorcy zgłoszony przed wykonaniem usługi z wyjątkiem usługi określonej w pkt 1):

1) opłaty dodatkowe są pobierane za usunięcie zanieczyszczeń spowodowanych przez użytkownika statku powietrznego

usunięcie zanieczyszczeń lotniskowych za każde rozpoczęte 5 m2: CENA [PLN]

- smary i materiały pędne 1000

- inne zanieczyszczenia 600

2) ochrona statku:

- ochrona statku przez pracownika ochrony - każda rozpoczęta h pracy 200

- oświetlenie samolotu - każde rozpoczęte 24 h od każdego punktu świetlnego

150

- wygrodzenie stanowiska postojowego 400

3) zabezpieczenie przez Lotniskową Służbę Ratowniczo-Gaśniczą statku powietrznego podczas tankowania/roztankowania statku powietrznego w momencie wejścia/wyjścia lub przebywania pasażerów na pokładzie 100

4) opłata za konwojowanie pobierana jest za każdy konwój przesyłek ze statku i do statku powietrznego i wynosi:

- konwój przesyłek wartościowych - indywidualnych 100

- konwój przesyłek wartościowych - bankowych 400

- konwój pozostałych przesyłek - 50 PLN za każdego konwojenta uczestniczącego w konwoju.

7. Zniżki od opłat lotniskowych:

Zniżki od opłat lotniskowych stosuje się na zasadzie równego traktowania i niedyskryminacji w stosunku do każdego użytkownika lotniska wykonującego operacje lotnicze:

a) użytkownikowi statku powietrznego wykonującemu loty regularne na nowym kierunku przysługuje w pierwszych 60 miesiącach zniżka od opłat lotniskowych pod warunkiem wykonania co najmniej 200 operacji rocznie i wykonania co najmniej 80% planowanych - rozkładowych lotów. Zniżka dotyczy opłat za lądowanie i opłaty pasażerskiej. Zniżka wynosi 50%. Zniżka przysługuje po 3 miesiącach operowania w przypadku wykonania co najmniej 50 lotów;

b) użytkownikowi statku powietrznego o maksymalnej masie startowej powyżej 5,7 ton wykonującemu nowo uruchamiane połączenie czarterowe przysługuje prawo do zniżek od opłat za lądowanie w wysokości 50% pod warunkiem wykonania minimum 2 lotów (dwóch operacji lądowania) w miesiącu kalendarzowym objętym zniżką. Zniżka obowiązuje przez 4 miesiące;

c) użytkownikowi statku powietrznego wykonującemu loty treningowe i/lub szkolne przysługuje prawo do zniżki w wysokości 50% od opłat za lądowanie (przyziemienie).