Opłaty lotniskowe na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2023.68

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 grudnia 2023 r.

OGŁOSZENIE Nr 24/2023
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 grudnia 2023 r.
w sprawie opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77h ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110) ogłasza się, obowiązującą od dnia 1 grudnia 2023 r.:
1) zmianę poszczególnych postanowień taryfy opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie 1 , stanowiącą załącznik nr 1 do ogłoszenia;

2) wykaz tras strategicznych do postanowień taryfy opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie, stanowiący załącznik nr 2 do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zmiany poszczególnych postanowień taryfy opłat lotniskowych dla Lotniska Chopina w Warszawie

W taryfie opłat lotniskowych dla Lotniska Chopina w Warszawie (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 116, z 2014 r. poz. 74, z 2015 r. poz. 59, z 2016 r. poz. 176, z 2017 r. poz. 532, z 2018 r. poz. 58, z 2019 r. poz. 74, z 2020 r. poz. 52 oraz z 2021 r. poz. 66) wprowadza się następujące zmiany:

1) w treści całej Taryfy zastępuje się wyrażenia "Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze'" oraz "PPL" odpowiednio wyrażeniami "Polskie Porty Lotnicze Spółka Akcyjna" oraz "PPL S.A.";

2) w pkt 1.6. ppkt 1.6.5. otrzymuje brzmienie:

"1.6.5. Pasażer - osoba znajdująca się na pokładzie statku powietrznego w momencie wykonywania przez ten statek operacji startu lub lądowania, nie będąca czynnym członkiem jego załogi.";

3) pkt 1.14. otrzymuje brzmienie:

"1.14. Niniejsza Taryfa obowiązuje od 1 grudnia 2023.";

4) Dokonuje się zmiany porządkowej w postaci zmiany numerów dotychczasowych pkt od 1.15. do 1.16. taryfy na pkt od 1.16. do 1.17.;

5) pkt 1.15. otrzymuje brzmienie:

"1.15. "Sądem właściwym dla rozstrzygania sporów wynikających z Taryfy jest sąd właściwy dla siedziby PPL S.A. Spory te są rozstrzygane zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce.";

6) w pkt 2.2. ppkt 2.2.3 otrzymuje brzmienie:

"2.2.3. Wysokość stawki jednostkowej opłaty (za każdą rozpoczętą tonę MTOM) zależy od kategorii hałasowej statku powietrznego oraz od godziny wykonania lądowania i startu i wynosi:

Czas lądowania lub startu (wg. czasu lokalnego)Kategoria hałasowaStawka opłaty
06:00:00-21:59:5910,00
20,00
30,00
40,00
50,00
60,00
74,10
85,60
22:00:00-23:29:59 lub

05:30:00-05:59:59

12,00
22,50
34,75
46,00
56,60
610,90
726,90
838,75
23:30:00-05:29:59110,10
211,10
324,00
426,40
528,80
647,90
7117,00
8162,00

7) w pkt 2.3. ppkt 2.3.3. otrzymuje brzmienie:

"2.2.3. Wysokość opłaty pasażerskiej jest uzależniona od terminala, w którym wykonywana jest odprawa pasażerska danego lotu i wynosi:

za każdego pasażera podróżującego lotem odprawianym w:Terminalu A81,00
Terminalu General

Aviation

450,00

8) w pkt 2.4. ppkt 2.4.2. otrzymuje brzmienie:

"2.4.2. Wysokość opłaty postojowej wynosi:

Jednostka naliczania opłatyStawka opłaty
dla statków powietrznych o MTOM do 25 ton włącznie
dla postojów do 12 godzin
za każdą rozpoczętą godzinę23,75 PLN
dla postojów powyżej 12 godzin
za pierwsze rozpoczęte 24 godziny postoju420,00 PLN
za każde kolejne rozpoczęte 24 godziny postoju735,00 PLN
dla statków powietrznych o MTOM powyżej 25 ton
dla postojów do 12 godzin
za każdą rozpoczętą tonę MTOW statku powietrznego i każdą rozpoczętą godzinę postoju0,95 PLN
dla postojów powyżej 12 godzin
za każdą rozpoczętą tonę MTOW statku powietrznego i pierwsze rozpoczęte 24 godziny postoju16,80 PLN
za każdą rozpoczętą tonę MTOW statku powietrznego i każde kolejne rozpoczęte 24 godziny postoju29,40 PLN

9) w pkt 2.5. ppkt 2.5.1. 3 a) otrzymuje brzmienie:

"a) statusem lotu HEAD (lot polskiego statku powietrznego nadany przez Komendanta Służby Ochrony Państwa), lub";

10) w pkt 3.1. ppkt 3.1.3. otrzymuje brzmienie:

"3.1.3. Wysokość opłaty wynosi 250 PLN za każdą operację.";

11) w pkt 4.1. ppkt 4.1.2. otrzymuje brzmienie:

"4.1.2. Zniżki udzielane są po spełnieniu łącznie warunków szczegółowych określonych dla każdej ze zniżek i warunków dodatkowych, o których mowa w pkt 4.9.";

12) w pkt 4.1. ppkt 4.1.6. otrzymuje brzmienie:

"4.1.6. Zniżka, o której mowa w pkt 4.4. jest udzielana pod warunkiem, że odnotowane przez przewoźnika wzrosty uprawniające do ich uzyskania nie wynikają z przejęcia organizacyjnego innego przewoźnika lub też z przejęcia operacyjnego wykonywanych przez niego operacji lotniczych i przewozów w ramach zawartego pomiędzy tymi przewoźnikami porozumienia.";

13) uchyla się ppkt 4.2.5.;

14) uchyla się ppkt 4.2.6.;

15) Dokonuje się zmiany porządkowej w postaci zmiany numerów dotychczasowych ppkt od 4.2.7. do 4.2.9. taryfy na ppkt od 4.2.5. do 4.2.7.;

16) w pkt 4.2. ppkt 4.2.5. otrzymuje brzmienie:

"4.2.5. Za nową trasę uznaje się trasę z Lotniska Chopina w Warszawie do portu lotniczego, do którego w ciągu 1 roku przed datą uruchomienia połączenia na tej trasie, nie były wykonywane pasażerskie loty rozkładowe. W celu uznania danej trasy za nową:

a) na równi z pasażerskimi lotami rozkładowymi traktuje się loty oznaczone innym kodem rodzaju lotu niż J, mające charakter pasażerskich lotów rozkładowych, będące kontynuacją pasażerskich lotów rozkładowych lub których kontynuację stanowią pasażerskie loty rozkładowe;

b) nie uznaje się za loty rozkładowe lotów oznaczonych kodem rodzaju lotu J nie mające charakteru lotu rozkładowego, a w szczególności dla których nie został spełniony warunek, o którym mowa w pkt 4.1.3.;

c) nie są brane pod uwagę loty wykonywane przez okres krótszy niż 4 kolejne tygodnie kalendarzowe.";

17) w pkt 4.2. ppkt 4.2.6. otrzymuje brzmienie:

"4.2.6. Zniżka na danej trasie jest udzielana każdemu przewoźnikowi lotniczemu, niezależnie od przyznania zniżki na tej trasie innym przewoźnikom, spełniającemu warunki określone w pkt 4.1.3. i rozpoczynającemu wykonywanie pasażerskich lotów rozkładowych w okresie obowiązywania zniżki na tej trasie.";

18) w pkt 4.2. ppkt 4.2.7. otrzymuje brzmienie:

"4.2.7. Okres obowiązywania zniżki dla danej trasy rozpoczyna się od dnia wykonania pierwszego pasażerskiego lotu rozkładowego na tej trasie. Na trasach, na których zniżka obowiązująca w dniu 30 listopada 2023 r. została przyznana pod warunkiem wykonania lotów z częstotliwością większą, niż raz w tygodniu, okres jej obowiązywania nie ulega zmianie.";

19) uchyla się ppkt 4.2.10.;

20) Dokonuje się zmiany porządkowej w postaci zmiany numerów dotychczasowych ppkt od 4.2.11. do 4.2.12. taryfy na ppkt od 4.2.8. do 4.2.9.;

21) w pkt 4.2. ppkt 4.2.9. otrzymuje brzmienie:

"4.2.9. Od 15 marca 2020 r. zawiesza się stosowanie zniżki na danej trasie na czas obowiązywania na niej zakazu lotów wprowadzonego przez przepisy prawa polskiego lub prawa UE. Przy obliczaniu wysokości zniżki okresy, o których mowa w pkt 4.2.1., 4.2.2. i 4.2.4., w czasie których obowiązywał na danej trasie ten zakaz, wydłuża się o czas jego obowiązywania. Daty początku i końca kolejnych okresów ulegają odpowiedniemu przesunięciu. Wydłużeniu ulega również okres, o którym mowa w pkt 4.2.5.";

22) uchyla się ppkt 4.2.13.;

23) Dokonuje się zmiany porządkowej w postaci zmiany numeru dotychczasowego ppkt 4.2.14. taryfy na ppkt 4.2.10.;

24) w pkt 4.2. ppkt 4.2.10. otrzymuje brzmienie:

"4.2.10. Dla rejsów łączonych, tj. rejsów wykonywanych z co najmniej jednym planowanym międzylądowaniem, zniżka od opłaty za lądowanie jest naliczana w wysokości średniej arytmetycznej zniżki należnej na trasach z poszczególnych portów, o ile przewoźnik ma prawa handlowe i oferuje przewóz pasażerów do Lotniska Chopina z tych portów. Zniżka od opłaty pasażerskiej jest naliczana w wysokości uwzględniającej port docelowy lotu każdego pasażera.";

25) w pkt 4.1. ppkt 4.4.1.otrzymuje brzmienie:

"4.4.1. Zniżka z tytułu wzrostu ruchu pasażerskiego jest udzielana od opłaty pasażerskiej i naliczana za każdego pasażera, za którego jest pobierana opłata pasażerska, przewiezionego dodatkowo w danym sezonie rozkładowym w porównaniu z analogicznym poprzednim sezonem rozkładowym (sezon zimowy do poprzedniego sezonu zimowego i sezon letni do poprzedniego sezonu letniego) przez przewoźnika spełniającego warunki określone w pkt 4.1.3., z zastrzeżeniem pkt 4.1.4.";

26) uchyla się ppkt 4.4.5.;

27) uchyla się pkt 4.5.;

28) Dokonuje się zmiany porządkowej w postaci zmiany numeracji dotychczasowych pkt od 4.6. do 4.10. taryfy na pkt od 4.5. do 4.9.;

29) pkt 4.5. otrzymuje brzmienie:

"4.5. Udziela się zniżki w wysokości 50% od opłaty postojowej za postój statku powietrznego na powierzchni odstawczej, przeznaczonej do długoterminowego postoju statków powietrznych w razie braku miejsca na stanowiskach postojowych.";

30) w pkt 4.6. ppkt 4.6.3. otrzymuje brzmienie:

"4.6.3. Dopuszcza się niewykonanie operacji przez nie więcej niż 10% dni w danym okresie rozliczeniowym.";

31) w pkt 4.6 po pkt 4.6.5 dodaje się pkt 4.6.6. w brzmieniu:

"4.6.6. Zniżka nie dotyczy przewoźników regulujących płatności z tytułu opłat lotniskowych w trybie bieżącym.";

32) w pkt 4.6. ppkt 4.6.7. otrzymuje brzmienie:

"4.6.7. Zniżka obowiązuje od 1 grudnia 2023 roku do 30 listopada 2028 roku".;

33) w pkt 4.9. ppkt 4.9.1. otrzymuje brzmienie:

"4.9.1. Zniżki, o których mowa w pkt 4.2., 4.3., 4.5., 4.6. i 4.7. są uwzględniane na bieżąco w momencie naliczania opłat lotniskowych.";

34) w pkt 4.9. ppkt 4.9.3. otrzymuje brzmienie:

"4.9.3. Wstrzymuje się udzielanie zniżek, o których mowa w pkt 4.2., 4.3., 4.5., 4.6. i 4.7. przewoźnikowi, który w ciągu kolejnych sześciu miesięcy kalendarzowych w okresie korzystania ze zniżek, więcej niż w dwóch okresach rozliczeniowych opóźnił płatności na rzecz PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie o więcej niż 5 dni w stosunku do terminów płatności wskazanych na fakturach. Przewoźnik ten może ponownie uzyskać zniżkę od następnego okresu rozliczeniowego po 3 miesiącach terminowego regulowania należności wobec PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie, pod warunkiem całkowitego uregulowania wszystkich wymagalnych zobowiązań wobec PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych. Dotyczy to zarówno zniżek, z których przewoźnik korzysta, jak i zniżek, o które wnioskuje, z zastrzeżeniem pkt 4.9.5.";

35) w pkt 4.9. ppkt 4.9.5. otrzymuje brzmienie:

"4.9.5. Wniosek, o którym mowa w pkt 4.8., od przewoźnika który w dniu złożenia wniosku nie korzysta z żadnej zniżki, zostanie przyjęty tylko pod warunkiem, że przewoźnik ten w dniu złożenia wniosku nie ma wymagalnych zobowiązań z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie. Przewoźnik może złożyć taki wniosek po uregulowaniu powyższych zobowiązań w pełnej wysokości.";

36) w pkt 4.9. ppkt 4.9.6. otrzymuje brzmienie:

"4.9.6. Dla celów decyzji o wstrzymaniu lub braku udzielenia zniżek, o których mowa w pkt 4.9.3. i 4.9.4. nie są brane pod uwagę opóźnienia płatności o wartości nie przekraczającej 1% wartości zobowiązań z tytułu opłat lotniskowych danego przewoźnika w danym okresie rozliczeniowym.".

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wykaz tras strategicznych do postanowień taryfy opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie

Dla taryfy opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 116, z 2014 r. poz. 74, z 2015 r. poz. 59, z 2016 r. poz. 176, z 2017 r. poz. 532, z 2018 r. poz. 58, z 2019 r. poz. 74, z 2020 r. poz. 52 oraz z 2021 r. poz. 66) zwanej dalej "Taryfą", określa się następujący wykaz tras strategicznych, o których mowa w pkt 4.2.3. Taryfy:

1. Warszawa (WAW) - Bombaj (BOM) - Warszawa (WAW);

2. Warszawa (WAW) - Kair (CAI) - Warszawa (WAW);

3. Warszawa (WAW) - Bilbao (BIO) - Warszawa (WAW);

4. Warszawa (WAW) - Sewilla (SWQ) - Warszawa (WAW);

5. Warszawa (WAW) - Abu Zabi (AUH)- Warszawa (WAW);

6. Warszawa (WAW) - Addis Abeba (ADD) - Warszawa (WAW);

7. Warszawa (WAW) - Bangkok (BKK) - Warszawa (WAW);

8. Warszawa (WAW) - Boston (BOS) - Warszawa (WAW);

9. Warszawa (WAW) - Hanoi (HAN) - Warszawa (WAW);

10. Warszawa (WAW) - San Francisco (SFO) - Warszawa (WAW);

11. Warszawa (WAW) - Singapur (SIN) - Warszawa (WAW);

12. Warszawa (WAW) - Waszyngton (IAD) - Warszawa (WAW);

13. Warszawa (WAW) - Hanower (HAJ) - Warszawa (WAW);

14. Warszawa (WAW) - Lyon (LYS) - Warszawa (WAW);

15. Warszawa (WAW) - Manchester (MAN) - Warszawa (WAW).

1 Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 116, z 2014 r. poz. 74, z 2015 r. poz. 59, z 2016 r. poz. 176, z 2017 r. poz. 532, z 2018 r. poz. 58, z 2019 r. poz. 74, z 2020 r. poz. 52 oraz z 2021 r. poz. 66.