Opłaty lotniskowe na lotnisku Chopina w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2012.116

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 grudnia 2023 r.

OGŁOSZENIE Nr 2
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 grudnia 2012 r.
w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Chopina w Warszawie

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933 i 951) ogłasza się, obowiązujące od dnia 15 grudnia 2012 r. opłaty lotniskowe na lotnisku Chopina w Warszawie, stanowiące załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 1  

TARYFA OPŁAT LOTNISKOWYCH NA LOTNISKU CHOPINA W WARSZAWIE

1. 

POSTANOWIENIA OGÓLNE I DEFINICJE

1.1. Opłaty lotniskowe pobierane są przez Polskie Porty Lotnicze Spółka Akcyjna", zwane dalej "PPL S.A.", które jest zarządzającym Lotniskiem Chopina w Warszawie, wpisanym do rejestru lotnisk prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

1.2. Opłaty lotniskowe są pobierane za korzystanie z obiektów, urządzeń lub usług udostępnianych przez PPL S.A., związanych ze startem, lądowaniem, oświetleniem, parkowaniem statków powietrznych lub obsługą pasażerów. Opłaty lotniskowe pobierane są niezależnie od opłat nawigacyjnych, opłat z tytułu obsługi naziemnej, opłat za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska oraz za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury, opłaty PRM, opłaty za koordynację i opłat za inne usługi, nie wymienione w niniejszym dokumencie.

1.3. Opłaty lotniskowe za usługi standardowe składają się z:

a) opłaty za lądowanie,

b) opłaty hałasowej,

c) opłaty pasażerskiej,

d) opłaty postojowej,

e) (uchylona)

1.4. Opłaty lotniskowe za usługi dodatkowe składają się z:

a) opłaty za zabezpieczenie tankowania statku powietrznego,

b) (uchylona)

1.5. Skorzystanie ze świadczonych przez PPL S.A. usług, za które są pobierane opłaty lotniskowe, jest jednoznaczne z akceptacją przez usługobiorcę wszystkich opłat i warunków przedstawionych w niniejszym dokumencie.

1.6. Definicje:

1.6.1. Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOM/MTOW) - (ang. Maximum Take-off lub Maximum Take-off Weight) maksymalna masa statku powietrznego dopuszczalna do startu, podana w świadectwie zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu, instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego lub w innym oficjalnym dokumencie uznanym przez PPL S.A.

1.6.2. Użytkownik statku powietrznego - właściciel statku powietrznego lub inna osoba wpisana jako użytkownik do rejestru statków powietrznych prowadzonego w państwie, w którym statek powietrzny jest zarejestrowany.

1.6.3. Usługobiorca - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, na rzecz której udostępniane są przez PPL S.A. obiekty, urządzenia lub usługi, o których mowa w pkt 1.2. Usługobiorcą może być:

a) użytkownik statku powietrznego,

b) inna osoba wykonująca, lub na rzecz której jest wykonywana operacja startu lub lądowania statku powietrznego, a w szczególności:

- przewoźnik lotniczy, z którego numerem rejsu jest wykonywany lot, a w sytuacji operacji startu lub lądowania wykonywanych w ramach umów o wspólnym oznaczaniu rejsów (code-share) - przewoźnik lotniczy, który faktycznie wykonuje daną operację,

- osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, użytkująca statek powietrzny nie będąc jego właścicielem, na podstawie umowy dzierżawy, leasingu, użyczenia lub innej o podobnym charakterze, upoważniającej do użytkowania statku powietrznego.

1.6.4. Przewoźnik lotniczy - usługobiorca uprawniony do wykonywania przewozów lotniczych na podstawie koncesji - w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu obcego państwa - w przypadku obcego przewoźnika lotniczego.

1.6.5. Pasażer - osoba znajdująca się na pokładzie statku powietrznego w momencie wykonywania przez ten statek operacji startu lub lądowania, nie będąca czynnym członkiem jego załogi.

1.6.6. Pasażer transferowy - pasażer, który po przylocie na Lotnisko Chopina w Warszawie opuścił statek powietrzny, a następnie kontynuuje podróż lotniczą do portu lotniczego innego, niż początkowy port podróży, na podstawie tego samego biletu lotniczego, pod warunkiem że różnica między rozkładowym czasem przylotu, a rozkładowym czasem odlotu z Lotniska Chopina w Warszawie jest nie dłuższa, niż 24 godziny.

1.6.7. Pasażer w tranzycie bezpośrednim - pasażer, który przyleciał na Lotnisko Chopina w Warszawie i kontynuuje podróż bez opuszczania pokładu statku powietrznego.

1.6.8. Regularne przewozy lotnicze - przewozy lotnicze, w których w każdym locie miejsca w statku powietrznym przeznaczone do przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty są publicznie oferowane do nabycia, a przewóz jest wykonywany między tymi samymi punktami według opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów.

1.6.9. Lot handlowy - lot związany z lądowaniem handlowym, tj. lądowaniem w celu zabrania lub pozostawienia pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, przewożonych odpłatnie.

1.6.10. Lot rozkładowy - lot handlowy, oznaczony kodem rodzaju lotu "J" (dla lotu pasażerskiego), wykonywany w celu regularnego przewozu lotniczego przez przewoźnika posiadającego wymagane przez polskie prawo uprawnienia do wykonywania regularnego przewozu lotniczego na trasie, na której lot ten jest wykonywany.

1.6.11. Trasy wewnątrzeuropejskie - trasy z/do Lotniska Chopina w Warszawie do/z portów lotniczych oznaczonych kodami ICAO zaczynającymi się na litery: E, L (z wyjątkiem LL, LV i lotnisk na Maderze oraz na Azorach), UK, UL, UM, UR, UU, UW, BI oraz BK. Pozostałe trasy uznaje się za trasy pozaeuropejskie.

1.6.12. Skumulowany margines hałasu - suma różnic pomiędzy dopuszczalnym poziomem hałasu a poziomem hałasu określonym w świadectwie zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu, według pomiarów dokonywanych w punktach referencyjnych; dopuszczalny poziom hałasu oraz punkty referencyjne są określone w części II Tomu 1 Załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Jeżeli brak jest świadectwa zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu, parametr ten ustala się na podstawie instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego.

1.7. Do podanych stawek opłat dolicza się podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości określonej przepisami prawa polskiego, obowiązującymi w dniu wykonania usługi. Na dzień publikacji stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Do pozostałych usług stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 23%. Warunkiem zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% jest:

a)
w odniesieniu do przewoźników mających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski - umieszczenie przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, ogłoszonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
w odniesieniu do przewoźników nie mających siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski - posiadanie uprawnień do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego lub wpisanie przewoźnika na liście przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, ogłoszonej przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

1.8. Usługobiorcy zobowiązani są do przesyłania do PPL S.A. pocztą elektroniczną na adres: aerosales.invoicing@ppl.pl, aktualnych informacji dotyczących statków powietrznych, które będą użytkować w lotach na Lotnisko Chopina w Warszawie, z podaniem ich znaków rejestracyjnych, typu i wersji, MTOM oraz liczby miejsc pasażerskich, najpóźniej w dniu rozpoczęcia wykonywania lotów. Niezwłocznie należy przekazywać informacje aktualizujące, jeżeli nastąpiły zmiany.

1.9. Do informacji, o których mowa w pkt 1.8., należy dołączyć dokument, o którym mowa w pkt 1.6.1., zawierający oficjalne potwierdzenie MTOM. Aktualne świadectwo zdatności w zakresie hałasu powinno zawierać w szczególności informacje o rozdziale części II Tomu 1 Załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, według którego certyfikowany był statek powietrzny, poziomach hałasu zmierzonych w punktach referencyjnych i dopuszczalnych dla niego poziomach hałasu w punktach referencyjnych. Jeżeli brak jest świadectwa zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu należy przesłać kopie stron z aktualnej i obowiązującej instrukcji użytkowania w locie danego statku powietrznego zawierających informacje na temat ograniczeń masy startowej, silników i certyfikowanych poziomów hałasu oraz wykaz stron wraz z wykazem zmian.

1.10. Dla celów naliczania opłat lotniskowych wykorzystywane będą dane zawarte w będących w posiadaniu PPL S.A. dokumentach, o których mowa w pkt 1.9., z najpóźniejszą datą wystawienia. Jeśli jeden dokument lub kilka dokumentów z tą samą najpóźniejszą datą zawierają kilka MTOM, dla celów naliczania opłat lotniskowych będzie brana pod uwagę najwyższa z nich. Aktualne informacje zawarte w tych dokumentach będą uwzględniane przy naliczaniu opłat lotniskowych wyłącznie za usługi wykonane od dnia ich otrzymaniu przez PPL S.A., z zastrzeżeniem pkt 1.12.

1.11. Przewoźnicy nie mający siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski są zobowiązani do przesłania do PPL S.A. dokumentu potwierdzającego uprawnienia, o których mowa w pkt 1.7.b). Uprawnienia te będą zastosowane począwszy od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego, w trakcie którego wpłynął do PPL S.A. potwierdzający je dokument, o ile w tym czasie obowiązywały, z zastrzeżeniem pkt 1.12.

1.12. Usługobiorca lub reprezentujący go agent obsługi naziemnej dokonujący płatności z tytułu opłat lotniskowych w "Punkcie pobierania opłat lotniskowych" jest zobowiązany do przedstawienia dokumentów, o których mowa w pkt 1.9 i 1.11. przed wystawieniem faktury.

1.13. Jeżeli usługobiorca nie przekazał do PPL S.A. dokumentów zgodnie z pkt 1.9. lub nie przedstawił tych dokumentów zgodnie z pkt 1.12., dla celów naliczania opłat lotniskowych będzie przyjęta największa istniejąca MTOM danego typu i wersji statku powietrznego według danych posiadanych przez PPL S.A., a opłata hałasowa zostanie naliczona w wysokości określonej dla kategorii 8, z zastrzeżeniem pkt 2.2.8. Przekazanie tych informacji po dniu wykonania lotu nie uprawnia do dokonania korekty naliczonej opłaty i pozytywnego rozpatrzenia reklamacji z tego tytułu, z wyjątkiem operacji lądowania w sytuacjach awaryjnych.

1.14. Niniejsza Taryfa obowiązuje od 1 grudnia 2023.

1.15. Sądem właściwym dla rozstrzygania sporów wynikających z Taryfy jest sąd właściwy dla siedziby PPL S.A. Spory te są rozstrzygane zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce.

2. 

OPŁATY ZA USŁUGI STANDARDOWE

2.1. OPŁATA ZA LĄDOWANIE

2.1.1. Opłata za lądowanie obejmuje udostępnienie i utrzymanie obiektów i urządzeń Lotniska Chopina w Warszawie w celu wykonania operacji lądowania i startu statku powietrznego oraz standardowe usługi służb lotniskowych związane z obsługą tych operacji, z wyjątkiem usług obsługi naziemnej.

2.1.2. Opłata jest pobierana za każde lądowanie statku powietrznego na Lotnisku Chopina w Warszawie od usługobiorcy wykonującego lądowanie.

2.1.3. Wysokość opłaty za lądowanie wynosi:

Jednostka naliczenia opłatyStawka opłaty
dla statków powietrznych do 25 ton włącznie (z wyjątkiem śmigłowców)
za każde lądowanie (niezależnie od MTOM statku powietrznego)1 250,00 PLN
dla statków powietrznych o MTOM powyżej 25 ton (z wyjątkiem śmigłowców)
za każdą rozpoczętą tonę MTOM statku powietrznegoza tony do 100 ton50,00 PLN
za tony ponad 100 ton12,50 PLN
dla śmigłowców o MTOM do 25 ton włącznie
za każde lądowanie (niezależnie od MTOM)700,00 PLN
dla śmigłowców o MTOM ponad 25 ton
za każdą rozpoczętą tonę MTOM28,00 PLN

2.2. Opłata hałasowa

2.2.1. Opłata hałasowa jest pobierana z tytułu emisji hałasu przez statki powietrzne podczas wykonywania lądowania i startu na Lotnisku Chopina w Warszawie na pokrycie kosztów ochrony środowiska związanych z pomiarem emisji czynników szkodliwych, prowadzeniem działań zapobiegawczych oraz usuwaniem skutków spowodowanych oddziaływaniem hałasu na środowisko.

2.2.2. Opłata hałasowa jest pobierana odrębnie za każde lądowanie i za każdy start statku powietrznego na Lotnisku Chopina w Warszawie od usługobiorcy wykonującego daną operację.

2.2.3. Wysokość stawki jednostkowej opłaty (za każdą rozpoczętą tonę MTOM) zależy od kategorii hałasowej statku powietrznego oraz od godziny wykonania lądowania i startu i wynosi:

Czas lądowania lub startu (wg. czasu lokalnego)Kategoria hałasowaStawka opłaty
06:00:00-21:59:5910,00
20,00
30,00
40,00
50,00
60,00
74,10
85,60
22:00:00-23:29:59 lub

05:30:00-05:59:59

12,00
22,50
34,75
46,00
56,60
610,90
726,90
838,75
23:30:00-05:29:59110,10
211,10
324,00
426,40
528,80
647,90
7117,00
8162,00

2.2.4. Statki powietrzne o MTOM poniżej 9 ton zaliczane są do kategorii hałasowej 1.

2.2.5. Statki powietrzne o MTOM od 9 ton wzwyż certyfikowane wg rozdz. 2 pkt 2.4.1 i 2.4.2 części II tomu 1 Załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz statki powietrzne dla których PPL S.A. nie dysponuje dokumentem potwierdzającym parametry hałasowe zaliczane są do kategorii 8.

2.2.6. Statki powietrzne o MTOM od 9 ton wzwyż certyfikowane wg rozdz. 3, 4, 5, 8 pkt 8.4.1 i 8.4.2 oraz 14 części II tomu 1 Załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym klasyfikuje się do poszczególnych kategorii hałasowych w zależności od wartości skumulowanego marginesu hałasu zgodnie z poniższą tabelą:

Kategoria hałasowaWartość skumulowanego marginesu hałasu (w EPNdB1)
123 i powyżej
220-22,9
317-19,9
413-16,9
510-12,9
68-9,9
70-7,9
8poniżej 0

1) EPNdB - efektywny poziom odczuwalnego hałasu w decybelach (ang.: Effective Perceived Noise in Decibels);

2.2.7. Podstawę do zaliczenia statku powietrznego do określonej kategorii hałasowej stanowi dokument, o którym mowa w pkt 1.9., z zastrzeżeniem pkt 2.2.8.

2.2.8. Jeżeli PPL S.A. dysponuje dokumentem, o którym mowa w pkt 1.6.1. innym, niż świadectwo zdatności w zakresie hałasu, potwierdzającym że MTOM wynosi do 9 ton włącznie lub według danych posiadanych przez PPL S.A. największa istniejąca MTOM danego typu i wersji statku powietrznego wynosi do 9 ton włącznie, statek powietrzny zostanie zaliczony dla celów naliczenia opłaty hałasowej do kategorii 1, nawet jeśli usługobiorca nie przekazał świadectwa zdatności w zakresie hałasu lub przekazane świadectwo nie zawiera wszystkich informacji, o których mowa w pkt 1.9.

2.3. OPŁATA PASAŻERSKA

2.3.1. Opłata pasażerska obejmuje udostępnienie i utrzymanie obiektów i urządzeń Lotniska Chopina w Warszawie związanych z obsługą pasażerów odlatujących, przylatujących i tranzytowych w celu rozpoczęcia, zakończenia lub kontynuacji ich podróży lotniczej oraz standardowe usługi służb lotniskowych z tym związane, z wyjątkiem usług obsługi naziemnej, w tym standardowe usługi ochrony i kontroli bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu.

2.3.2. Opłata pasażerska jest pobierana za każdego pasażera znajdującego się na pokładzie statku powietrznego w momencie startu z Lotniska Chopina w Warszawie od usługobiorcy wykonującego start, z zastrzeżeniem pkt 2.3.4.

2.3.3. Wysokość opłaty pasażerskiej jest uzależniona od terminala, w którym wykonywana jest odprawa pasażerska danego lotu i wynosi:

za każdego pasażera podróżującego lotem odprawianym w:Terminalu A81,00
Terminalu General

Aviation

450,00

2.3.4. Opłaty pasażerskiej nie pobiera się za:

a) pasażerów w tranzycie bezpośrednim,

b) dzieci do lat 2.

2.3.5. Usługobiorca jest zobowiązany do przesyłania do PPL S.A. depesz w formacie AHM IATA, zawierających wszystkie dane o liczbie pasażerów odlatujących, przylatujących, tranzytowych i w tranzycie bezpośrednim, niezbędne do prawidłowego naliczenia opłaty pasażerskiej oraz zniżek od tej opłaty, w czasie zapewniającym odbiór tych depesz przez PPL S.A. w ciągu 1 h od czasu ATOT (Actual Take-Off Time). Brak depesz lub danych może skutkować naliczeniem opłaty pasażerskiej w wysokości równej iloczynowi stawki opłaty pasażerskiej określonej w pkt. 2.3.3. i maksymalnej liczby miejsc pasażerskich w statku powietrznym danego typu i wersji (według danych posiadanych przez PPL S.A.) oraz brakiem naliczenia zniżek od opłaty pasażerskiej. Wymóg ten nie dotyczy lotów lotnictwa ogólnego (ang. "general aviation").

2.4. OPŁATA POSTOJOWA

2.4.1. Opłata postojowa obejmuje udostępnienie i utrzymanie miejsca do postoju statku powietrznego na płycie postojowej Lotniska Chopina w Warszawie oraz standardowe usługi służb lotniskowych z tym związane, z wyjątkiem usług obsługi naziemnej.

2.4.2. Wysokość opłaty postojowej wynosi:

Jednostka naliczania opłatyStawka opłaty
dla statków powietrznych o MTOM do 25 ton włącznie
dla postojów do 12 godzin
za każdą rozpoczętą godzinę23,75 PLN
dla postojów powyżej 12 godzin
za pierwsze rozpoczęte 24 godziny postoju420,00 PLN
za każde kolejne rozpoczęte 24 godziny postoju735,00 PLN
dla statków powietrznych o MTOM powyżej 25 ton
dla postojów do 12 godzin
za każdą rozpoczętą tonę MTOW statku powietrznego i każdą rozpoczętą godzinę postoju0,95 PLN
dla postojów powyżej 12 godzin
za każdą rozpoczętą tonę MTOW statku powietrznego i pierwsze rozpoczęte 24 godziny postoju16,80 PLN
za każdą rozpoczętą tonę MTOW statku powietrznego i każde kolejne rozpoczęte 24 godziny postoju29,40 PLN

2.4.3. 2.4.3. Nie pobiera się opłaty postojowej:

a) za postój statków powietrznych o MTOM do 100 t włącznie trwający do 2 godzin włącznie;

b) za postój statków powietrznych o MTOM powyżej 100 t trwający do 3 godzin włącznie.

2.4.4. Czas postoju jest liczony od momentu zatrzymania się statku powietrznego na płycie postojowej po lądowaniu do momentu rozpoczęcia kołowania lub holowania statku powietrznego do startu lub na stanowisko odladzania przed startem. Zmiana stanowiska postojowego stanowi kontynuację rozpoczętego postoju, a czas kołowania lub holowania statku powietrznego między stanowiskami wlicza się do łącznego czasu postoju, z zastrzeżeniem pkt 2.4.5. Jeśli po odladzaniu zaistnieje konieczność kontynuacji postoju, czas od momentu zatrzymania się statku powietrznego po powrocie na płytę postojową do ponownego rozpoczęcia kołowania lub holowania do startu lub na stanowisko odladzania przed startem dolicza się do łącznego czasu postoju.

2.4.5. Przy obliczaniu czasu postoju wyłącza się:

a) czas w godzinach nocnych (22:00-05:59 czasu lokalnego), z tym, że niezależnie od miejsca postoju, wyłączenie to dotyczy tylko pierwszej nocy dla danego postoju,

b) czas od momentu rozpoczęcia kołowania lub odholowania statku powietrznego do hangaru PPL S.A. lub poza część lotniska PPL S.A. do momentu zatrzymania się statku powietrznego po powrocie na płytę postojową.

2.4.5a. (uchylony).

2.4.6. Czas postoju jest obliczany na podstawie danych PPL S.A. ewidencjonowanych w systemie informacji lotniskowej (FIS) Lotniska Chopina w Warszawie.

2.4.7. Opłata postojowa za dany postój jest pobierana od usługobiorcy, który wykonał start kończący ten postój.

2.4.8. Opłatę postojową podwyższa się o 100% w razie zatrzymania statku powietrznego w celu zabezpieczenia roszczenia z tytułu opłat lotniskowych należnych do użytkownika statku powietrznego i szkód wyrządzonych przez niego na lotnisku.

2.5. ODSTĘPSTWA:

2.5.1. Nie pobiera się opłat lotniskowych od podmiotu realizującego w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotu:

1) w celu zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że lot ten jest wykonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - potwierdzonego:

a) statusem lotu:

- HOSP (lot statku powietrznego wykonywany w celu niesienia pomocy medycznej zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne), lub

- SAR (lot statku powietrznego wykonującego akcję poszukiwawczą-ratowniczą), lub

- HUM (lot statku powietrznego biorącego udział w akcji humanitarnej), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu;

2) w przypadkach ochrony granic, zapewnienia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego - potwierdzonego:

a) statusem lotu:

- STATE (lot państwowego i cywilnego statku powietrznego w misjach wojskowych, policyjnych, celnych lub Straży Granicznej), lub

- GARDA (hasło, na jakie statek powietrzny wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu;

3) wyłącznie w celu przewozu, w oficjalnej misji, panującego monarchy i jego najbliższej rodziny, głowy państwa, przewodniczącego parlamentu lub jego izby, szefa rządu lub osoby zajmującej stanowisko równorzędne - potwierdzonego:

a) statusem lotu HEAD (lot polskiego statku powietrznego nadany przez Komendanta Służby Ochrony Państwa), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu.

2.5.2. Podmiot realizujący w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotów, o których mowa w pkt 2.5.1., potwierdza prawo do skorzystania ze zwolnienia z opłat lotniskowych, przesyłając pocztą elektroniczną do PPL S.A., nie później niż w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą do pobierania opłat lotniskowych, kopię planu lotu. Jeśli kopia planu lotu zawierająca informację o statusie lotu uprawniającym do zwolnienia lub odpowiednią uwagę nie zostanie przesłana lub zostanie przesłana po upływie tego terminu, podmiot ten jest zobowiązany do zapłaty wszystkich opłat lotniskowych w pełnej wysokości. Przekazanie kopii planu lotu po upływie powyższego terminu nie uprawnia do dokonania korekty naliczonej opłaty i pozytywnego rozpatrzenia reklamacji z tego tytułu. Dla potwierdzenia prawa do skorzystania ze zwolnienia z opłat lotniskowych lotów o statusie STATE wystarczające jest przesłanie do PPL S.A. planu lotu w systemie AFTN.

2.5.3. Czas postoju w hangarze jest liczony na podstawie ewidencji PPL S.A. od momentu wprowadzenia statku powietrznego do hangaru po lądowaniu lub postoju na płycie postojowej do momentu wyprowadzenia statku powietrznego z hangaru przed startem lub kontynuacją postoju na płycie postojowej.

2.5.4. Opłata hangarowa dla usługobiorców korzystających stale z usługi hangarowania (w okresie dłuższym niż jeden miesiąc), może być określona w drodze odrębnej umowy z PPL S.A.

2.6. (uchylony)

3. 

OPŁATY ZA USŁUGI DODATKOWE

3.1. OPŁATA ZA ZABEZPIECZENIE TANKOWANIA STATKU POWIETRZNEGO

3.1.1. Opłata za zabezpieczenie tankowania statku powietrznego jest pobierana za usługi zabezpieczenia, z wykorzystaniem pojazdu gaśniczego, tankowania lub roztankowania statku powietrznego, w szczególności w czasie wsiadania, wysiadania lub przebywania pasażerów na pokładzie statku powietrznego, przez Służby Ratownictwa - Lotniskowej Straży Pożarnej Lotniska Chopina w Warszawie.

3.1.2. Usługa jest świadczona na życzenie usługobiorcy.

3.1.3. Wysokość opłaty wynosi 250 PLN za każdą operację.

3.2. (uchylony)

4. 

ZNIŻKI

4.1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

4.1.1. Zniżki stosuje się na zasadzie równego traktowania i niedyskryminacji w odniesieniu do każdego usługobiorcy spełniającego określone poniżej warunki i kryteria udzielania zniżek.

4.1.2. Zniżki udzielane są po spełnieniu łącznie warunków szczegółowych określonych dla każdej ze zniżek i warunków dodatkowych, o których mowa w pkt 4.9.

4.1.3. Zniżki od opłat lotniskowych, o których mowa w pkt. 4.2. i 4.4. udzielane są wyłącznie przewoźnikowi lotniczemu w odniesieniu do pasażerskich lotów rozkładowych, wykonywanych przez niego na danej trasie, jeżeli przewoźnik ten oferuje publicznie do nabycia średnio w ciągu miesiąca kalendarzowego nie mniej niż 50% miejsc pasażerskich oferowanych przez niego w tych lotach na tej trasie. Ponadto przewóz przez tego przewoźnika przynajmniej 50% pasażerów na tej trasie w ciągu sezonu rozkładowego musi być wykonany na podstawie biletów oferowanych publicznie do nabycia przez tego przewoźnika.

4.1.4. Na żądanie PPL S.A. przewoźnik jest zobowiązany do wykazania, w szczególności przez umożliwienie PPL S.A. wglądu do wewnętrznej dokumentacji, spełnienia wymogów, o których mowa w pkt 4.1.3.

4.1.5. Przewoźnik, który nie będzie w stanie wykazać spełnienia na danej trasie wymogów, o których mowa w pkt 4.1.3., nie uzyska wnioskowanych zniżek, o których mowa w pkt 4.2., a jeśli uzyskał je wcześniej, będzie zobowiązany do ich zwrotu w odniesieniu do tej trasy. Skorygowana zostanie również odpowiednio wartość zniżki, o której mowa w pkt 4.4.

4.1.6. Zniżka, o której mowa w pkt 4.4. jest udzielana pod warunkiem, że odnotowane przez przewoźnika wzrosty uprawniające do ich uzyskania nie wynikają z przejęcia organizacyjnego innego przewoźnika lub też z przejęcia operacyjnego wykonywanych przez niego operacji lotniczych i przewozów w ramach zawartego pomiędzy tymi przewoźnikami porozumienia.

4.1.7. (uchylony).

4.1.8. (uchylony).

4.2. ZNIŻKI DLA NOWYCH TRAS

4.2.1. Zniżka od opłaty za lądowanie dla nowych tras jest udzielana w wysokości:

Rok wykonywania lotów na nowej

trasie

12345
Wysokość zniżki:
na trasie wewnątrzeuropejskiej85%75%50%50%25%
na trasie pozaeuropejskiej99%99%80%60%30%

4.2.2. Zniżka od opłaty pasażerskiej dla nowych tras jest udzielana w wysokości:

Rok wykonywania lotów na nowej trasie123
Wysokość zniżki:
na trasie wewnątrzeuropejskiej30%20%10%
na trasie pozaeuropejskiej60%40%20%

Zniżka jest naliczana po uprzednim uwzględnieniu zniżki za pasażerów tranzytowych, wyłącznie na trasach, na których pierwszy pasażerski lot rozkładowy został wykonany nie wcześniej, niż w sezonie Zima 2015/16.

4.2.3. Zniżka od opłaty pasażerskiej dla nowych tras strategicznych jest udzielana na trasach wskazanych przez PPL S.A. jako trasy o szczególnym znaczeniu dla rozwoju siatki połączeń Lotniska Chopina. Lista tras strategicznych jest corocznie weryfikowana i podawana do wiadomości zainteresowanych przewoźników.

4.2.4. Zniżka od opłaty pasażerskiej dla nowych tras strategicznych jest udzielana w wysokości:

Rok wykonania lotów na nowej trasie123
Wysokość zniżki:
na trasie wewnątrzeuropejskiej60%40%20%
na trasie pozaeuropejskiej90%70%50%

4.2.5. Za nową trasę uznaje się trasę z Lotniska Chopina w Warszawie do portu lotniczego, do którego w ciągu 1 roku przed datą uruchomienia połączenia na tej trasie, nie były wykonywane pasażerskie loty rozkładowe. W celu uznania danej trasy za nową:

a) na równi z pasażerskimi lotami rozkładowymi traktuje się loty oznaczone innym kodem rodzaju lotu niż J, mające charakter pasażerskich lotów rozkładowych, będące kontynuacją pasażerskich lotów rozkładowych lub których kontynuację stanowią pasażerskie loty rozkładowe;

b) nie uznaje się za loty rozkładowe lotów oznaczonych kodem rodzaju lotu J nie mające charakteru lotu rozkładowego, a w szczególności dla których nie został spełniony warunek, o którym mowa w pkt 4.1.3.;

c) nie są brane pod uwagę loty wykonywane przez okres krótszy niż 4 kolejne tygodnie kalendarzowe.

4.2.6. Zniżka na danej trasie jest udzielana każdemu przewoźnikowi lotniczemu, niezależnie od przyznania zniżki na tej trasie innym przewoźnikom, spełniającemu warunki określone w pkt 4.1.3. i rozpoczynającemu wykonywanie pasażerskich lotów rozkładowych w okresie obowiązywania zniżki na tej trasie.

4.2.7. Okres obowiązywania zniżki dla danej trasy rozpoczyna się od dnia wykonania pierwszego pasażerskiego lotu rozkładowego na tej trasie. Na trasach, na których zniżka obowiązująca w dniu 30 listopada 2023 r. została przyznana pod warunkiem wykonania lotów z częstotliwością większą, niż raz w tygodniu, okres jej obowiązywania nie ulega zmianie.

4.2.8. Zniżka nie przysługuje przewoźnikowi, który w ciągu 1 roku przed datą rozpoczęcia lotów na nowej trasie zaprzestał wykonywania pasażerskich lotów rozkładowych na trasie do innego portu lotniczego, obsługującego tę samą konurbację nie spełniającej kryteriów nowej trasy, jeżeli spowodowało to całkowitą likwidację połączenia do tego portu z Lotniska Chopina w Warszawie. Jeżeli jednak trasa zlikwidowana spełniała kryteria nowej trasy, to przewoźnik zachowuje prawo do zniżki dla nowych tras w okresie:

a)
do 5 lat od rozpoczęcia udzielania zniżki na trasie zlikwidowanej, jeśli na nowej trasie w ciągu 1 roku przed datą uruchomienia połączenia nie były wykonywane pasażerskie loty rozkładowe,
b)
do 5 lat od dnia wykonania pierwszego lotu handlowego w celu pasażerskiego regularnego przewozu lotniczego na nowej trasie, jeśli były na niej w ciągu 1 roku przed datą uruchomienia połączenia wykonywane pasażerskie loty rozkładowe.

4.2.9. Od 15 marca 2020 r. zawiesza się stosowanie zniżki na danej trasie na czas obowiązywania na niej zakazu lotów wprowadzonego przez przepisy prawa polskiego lub prawa UE. Przy obliczaniu wysokości zniżki okresy, o których mowa w pkt 4.2.1., 4.2.2. i 4.2.4., w czasie których obowiązywał na danej trasie ten zakaz, wydłuża się o czas jego obowiązywania. Daty początku i końca kolejnych okresów ulegają odpowiedniemu przesunięciu. Wydłużeniu ulega również okres, o którym mowa w pkt 4.2.5.

4.2.10. Dla rejsów łączonych, tj. rejsów wykonywanych z co najmniej jednym planowanym międzylądowaniem, zniżka od opłaty za lądowanie jest naliczana w wysokości średniej arytmetycznej zniżki należnej na trasach z poszczególnych portów, o ile przewoźnik ma prawa handlowe i oferuje przewóz pasażerów do Lotniska Chopina z tych portów. Zniżka od opłaty pasażerskiej jest naliczana w wysokości uwzględniającej port docelowy lotu każdego pasażera.

4.3. ZNIŻKA ZA PASAŻERÓW TRANZYTOWYCH

4.3.1. Zniżka za pasażerów tranzytowych jest udzielana od opłaty pasażerskiej w wysokości 83%.

4.3.2. Zniżka jest udzielana przewoźnikowi, od którego jest pobierana opłata pasażerska, wykonującemu lot rozkładowy, za każdego podlegającego opłacie pasażera tranzytowego.

4.3.3. Warunkiem skorzystania ze zniżki jest przekazywanie depesz zgodnie z pkt. 2.3.5.

4.4. ZNIŻKA Z TYTUŁU WZROSTU RUCHU PASAŻERSKIEGO

4.4.1. Zniżka z tytułu wzrostu ruchu pasażerskiego jest udzielana od opłaty pasażerskiej i naliczana za każdego pasażera, za którego jest pobierana opłata pasażerska, przewiezionego dodatkowo w danym sezonie rozkładowym w porównaniu z analogicznym poprzednim sezonem rozkładowym (sezon zimowy do poprzedniego sezonu zimowego i sezon letni do poprzedniego sezonu letniego) przez przewoźnika spełniającego warunki określone w pkt 4.1.3., z zastrzeżeniem pkt 4.1.4.

4.4.2. Warunkiem skorzystania ze zniżki jest przewiezienie przez przewoźnika w lotach rozkładowych minimalnej liczby pasażerów odlatujących podlegających opłacie pasażerskiej wynoszącej 35 000 pasażerów dla sezonu Zima i 52 500 pasażerów dla sezonu Lato w każdym z dwóch analogicznych sezonów rozkładowych poprzedzających sezon, za który jest udzielana zniżka.

4.4.3. Wysokość i warunki uzyskania zniżki określono w poniższej tabeli:

Wysokość zniżki (w zależności od sezonu rozkładowego)Warunki uzyskania zniżki
Wymagana liczba sezonów wzrostu liczby pasażerów odlatujących podlegających opłacie pasażerskiej w lotach rozkładowych danego przewoźnika w porównaniu z analogicznym poprzednim sezonemWymagany wzrost liczby pasażerów odlatujących podlegających opłacie pasażerskiej w lotach rozkładowych danego przewoźnika w ostatnim sezonie w porównaniu z analogicznym poprzednim sezonem
ZIMALATOZIMALATO
90%80%Wzrost przez dwa ostatnie sezony (zimowe lub letnie)ponad 30 000ponad 45 000
70%60%20 001 - 30 00030 001 - 45 000
55%45%10 001 - 20 00015 001 - 30 000
30%20%5 001 - 10 0007 501 - 15 000
30%20%Wzrost tylko w ostatnim sezoniepowyżej 5 000powyżej 7 500

4.4.4. Jeżeli przewoźnik uprawniony jest równocześnie, w odniesieniu do danego sezonu rozkładowego, do uzyskania zniżki od opłaty pasażerskiej dla nowych tras i zniżki z tytułu wzrostu ruchu pasażerskiego, to może skorzystać wyłącznie z jednej z tych zniżek. Zastosowana zostanie zniżka o wyższej łącznej wartości dla danego przewoźnika. Jeżeli wartość zniżki z tytułu wzrostu ruchu pasażerskiego należnej przewoźnikowi za dany sezon przekracza wartość zniżki od opłaty pasażerskiej dla nowych tras naliczonej temu przewoźnikowi w tym sezonie, to zniżka z tytułu wzrostu ruchu pasażerskiego zostanie naliczona w wysokości różnicy między wartością tych zniżek.

4.4.5. (uchylony).

4.4.6. (uchylony).

4.5. Zniżka dla postojów na powierzchniach odstawczych

Udziela się zniżki w wysokości 50% od opłaty postojowej za postój statku powietrznego na powierzchni odstawczej, przeznaczonej do długoterminowego postoju statków powietrznych w razie braku miejsca na stanowiskach postojowych.

4.6. Zniżka dla trasy obsługiwanej z wysoką częstotliwością

4.6.1.
Zniżka dla trasy obsługiwanej z wysoką częstotliwością jest udzielana w wysokości 25% od opłaty za lądowanie na trasach, na których dany przewoźnik lotniczy wykonał każdego dnia w danym okresie rozliczeniowym minimum jedno lądowanie w lotach oznaczonych kodem rodzaju lot J lub C.
4.6.2.
Zniżka zostanie udzielona również za część okresu rozliczeniowego, jeżeli przewoźnik rozpoczyna codzienne loty w trakcie danego okresu rozliczeniowego i kontynuuje je w kolejnych okresach rozliczeniowych lub wykonywał je w poprzednich okresach rozliczeniowych i kończy codzienne loty w danym okresie rozliczeniowym.
4.6.3.
Dopuszcza się niewykonanie operacji przez nie więcej niż 10% dni w danym okresie rozliczeniowym.
4.6.4.
Przy ustalaniu liczby lądowań w danym okresie rozliczeniowym nie uwzględnia się lotów przekierowanych, dla których pierwotnym lotniskiem docelowym było lotnisko inne, niż Lotnisko Chopina w Warszawie. Zniżka nie jest naliczana dla lotów przekierowanych.
4.6.5.
Na trasach, na których przewoźnik jest uprawniony równocześnie do zniżki dla nowej trasy i dla trasy obsługiwanej z wysoką częstotliwością, udzielana jest tylko jedna z tych zniżek, korzystniejsza dla przewoźnika.
4.6.6.
Zniżka nie dotyczy przewoźników regulujących płatności z tytułu opłat lotniskowych w trybie bieżącym.
4.6.6.
Zniżka przysługuje również przewoźnikowi, który w danym okresie rozliczeniowym przeniósł wykonanie lotów na danej trasie do innego portu lotniczego, obsługującego tę samą konurbację, z zastrzeżeniem pkt 4.7.5.
4.6.7.
Zniżka obowiązuje od 1 grudnia 2023 roku do 30 listopada 2028 roku.";

4.7. Zniżka dla lotu zawróconego

Udziela się zniżki w wysokości 99% od opłaty za lądowanie statku powietrznego, jeśli zaistniała konieczność jego powrotu, bez żadnego międzylądowania, na Lotnisko Chopina w Warszawie z przyczyn meteorologicznych lub w sytuacjach awaryjnych (w szczególności usterka techniczna statku powietrznego lub nagła choroba pasażera lub członka załogi).

4.8. Wnioski o udzielenie zniżek

Przyznanie zniżek, o których mowa w pkt 4.2. i 4.4. następuje na wniosek zainteresowanego przewoźnika, zgodny ze wzorem ustalonym przez PPL S.A., złożony w terminie określonym przez PPL S.A.. Pozostałe zniżki naliczane są bez konieczności składania wniosku.

4.9. Postanowienia dodatkowe

4.9.1.
Zniżki, o których mowa w pkt 4.2., 4.3., 4.5., 4.6. i 4.7. są uwzględniane na bieżąco w momencie naliczania opłat lotniskowych.
4.9.2.
Zniżka, o której mowa w pkt 4.4. udzielana jest za sezon rozkładowy, którego dotyczy, po zakończeniu tego sezonu. Wysokość zniżki należnej danemu przewoźnikowi jest obliczana przez PPL S.A. nie później, niż 2 miesiące po zakończeniu sezonu rozkładowego, którego dotyczy. W razie rozbieżności danych zawartych we wniosku o udzielenie zniżki złożonym przez przewoźnika z danymi posiadanymi przez PPL S.A., zniżka zostanie udzielona na podstawie danych PPL S.A..

Powstała z tytułu udzielonej zniżki nadpłata jest zaliczana na poczet aktualnych lub przyszłych należności przewoźnika z tytułu opłat lotniskowych. W przypadku zakończenia wykonywania przez danego przewoźnika lotów na Lotnisko Chopina w Warszawie i braku należności z tytułu opłat lotniskowych, nadpłata zostanie zwrócona na rachunek przewoźnika nie później, niż w ciągu 3 miesięcy po terminie naliczenia zniżki.

4.9.3.
Wstrzymuje się udzielanie zniżek, o których mowa w pkt 4.2., 4.3., 4.5., 4.6. i 4.7. przewoźnikowi, który w ciągu kolejnych sześciu miesięcy kalendarzowych w okresie korzystania ze zniżek, więcej niż w dwóch okresach rozliczeniowych opóźnił płatności na rzecz PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie o więcej niż 5 dni w stosunku do terminów płatności wskazanych na fakturach. Przewoźnik ten może ponownie uzyskać zniżkę od następnego okresu rozliczeniowego po 3 miesiącach terminowego regulowania należności wobec PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie, pod warunkiem całkowitego uregulowania wszystkich wymagalnych zobowiązań wobec PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych. Dotyczy to zarówno zniżek, z których przewoźnik korzysta, jak i zniżek, o które wnioskuje, z zastrzeżeniem pkt 4.9.5.
4.9.4.
Zniżka, o której mowa w pkt 4.4. nie zostanie udzielona przewoźnikowi, który w trakcie sezonu rozkładowego, którego dotyczy zniżka, więcej niż w dwóch okresach rozliczeniowych opóźnił płatności na rzecz PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie o więcej niż 5 dni w stosunku do terminu płatności wskazanego na fakturze lub który na zakończenie tego sezonu miał wymagalne zobowiązania wobec PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych (nie dotyczy zobowiązań powstałych w ostatnim terminie płatności przypadającym w tym sezonie).
4.9.5.
Wniosek, o którym mowa w pkt 4.8., od przewoźnika który w dniu złożenia wniosku nie korzysta z żadnej zniżki, zostanie przyjęty tylko pod warunkiem, że przewoźnik ten w dniu złożenia wniosku nie ma wymagalnych zobowiązań z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie. Przewoźnik może złożyć taki wniosek po uregulowaniu powyższych zobowiązań w pełnej wysokości.
4.9.6.
Dla celów decyzji o wstrzymaniu lub braku udzielenia zniżek, o których mowa w pkt 4.9.3. i 4.9.4. nie są brane pod uwagę opóźnienia płatności o wartości nie przekraczającej 1% wartości zobowiązań z tytułu opłat lotniskowych danego przewoźnika w danym okresie rozliczeniowym.

4.11. (uchylony)

4.12. (uchylony)

4.13. WNIOSKI O UDZIELENIE ZNIŻEK

4.13.1. Przyznanie zniżek, o których mowa w pkt od 4.4. do 4.11. i od 4.12.2. do 4.12.4. następuje na pisemny wniosek zainteresowanego przewoźnika, zgodny ze wzorem ustalonym przez PPL S.A., dostępnym na stronie internetowej www.lotnisko-chopina.pl. Pozostałe zniżki stosowane są bez konieczności składania wniosku.

4.14. POSTANOWIENIA DODATKOWE

4.14.1. Zniżki, o których mowa w pkt od 4.2. do 4.5. oraz 4.9., 4.10. i 4.12. są uwzględniane na bieżąco w momencie naliczenia opłat.

4.14.2. Zniżki, o których mowa w pkt od 4.6. do 4.8. i 4.11. udzielane są za sezon rozkładowy, którego dotyczą, po zakończeniu tego sezonu. Wysokość zniżki należnej danemu przewoźnikowi jest obliczana przez PPL S.A. nie później niż 2 miesiące po zakończeniu sezonu rozkładowego, którego dotyczy. W razie rozbieżności danych zawartych we wniosku o udzielenie zniżki złożonym przez przewoźnika z danymi posiadanymi przez PPL S.A., zniżka zostanie udzielona na podstawie danych PPL S.A.

Powstała z tytułu udzielonej zniżki nadpłata jest zaliczana na poczet aktualnych lub przyszłych należności przewoźnika z tytułu opłat lotniskowych. W przypadku zakończenia wykonywania przez danego przewoźnika lotów na Lotnisko Chopina w Warszawie i braku należności z tytułu opłat lotniskowych, nadpłata zostanie zwrócona na rachunek przewoźnika nie później niż w ciągu 3 miesięcy po terminie naliczenia zniżki.

4.14.3. Wstrzymuje się udzielanie zniżek, o których mowa w pkt 4.4., 4.5., 4.9., 4.10. i 4.12.3. przewoźnikowi, który w ciągu kolejnych sześciu miesięcy kalendarzowych w okresie korzystania ze zniżek, więcej niż w dwóch okresach rozliczeniowych opóźnił płatności na rzecz PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie o więcej niż 5 dni w stosunku do terminów płatności wskazanych na fakturach. Przewoźnik ten może ponownie uzyskać zniżkę od następnego miesiąca po 3 miesiącach terminowego regulowania należności wobec PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie. Zasada ta dotyczy zarówno zniżek, z których przewoźnik korzysta, jak i zniżek, o które wnioskuje, z zastrzeżeniem pkt 4.14.5.

4.14.4. Zniżki, o których mowa w pkt od 4.6. do 4.8. i 4.11. nie zostaną udzielone przewoźnikowi, który w trakcie sezonu rozkładowego, którego dotyczy zniżka, więcej niż w dwóch okresach rozliczeniowych opóźnił płatności na rzecz PPL S.A. z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie o więcej niż 5 dni w stosunku do terminu płatności wskazanego na fakturze.

4.14.5. Wniosek, o którym mowa w pkt 4.13., od przewoźnika który w dniu złożenia wniosku nie korzysta z żadnej z tych zniżek, zostanie przyjęty tylko pod warunkiem, że przewoźnik ten w dniu złożenia wniosku nie ma wymagalnych zobowiązań z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie. Przewoźnik może złożyć taki wniosek po uregulowaniu powyższych zobowiązań w pełnej wysokości.

1 Załącznik:

- zmieniony przez ogłoszenie nr 22 z dnia 27 października 2014 r. (Dz.Urz.ULC.2014.74) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 1 listopada 2014 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 24 z dnia 28 października 2015 r. (Dz.Urz.ULC.2015.59) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 29 października 2015 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 16 z dnia 10 listopada 2016 r. (Dz.Urz.ULC.2016.176) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 10 listopada 2016 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 36 z dnia 15 grudnia 2017 r. (Dz.Urz.ULC.2017.532) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 15 grudnia 2017 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 40 z dnia 29 października 2018 r. (Dz.Urz.ULC.2018.58) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 29 października 2018 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 38 z dnia 31 października 2019 r. (Dz.Urz.ULC.2019.74) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 31 października 2019 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 27 z dnia 30 października 2020 r. (Dz.Urz.ULC.2020.52) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 30 października 2020 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 21 z dnia 29 listopada 2021 r. (Dz.Urz.ULC.2021.66) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 30 listopada 2021 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 24/2023 z dnia 1 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.ULC.2023.68) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 1 grudnia 2023 r.