Opłaty lotniskowe na lotnisku Bydgoszcz-Szwederowo.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2013.116

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 grudnia 2023 r.

OGŁOSZENIE Nr 12
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 grudnia 2013 r.
w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Bydgoszcz-Szwederowo

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77h ust. ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) ogłasza się, obowiązujące od 31 grudnia 2013 r. opłaty lotniskowe na lotnisku Bydgoszcz-Szwederowo, stanowiące załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 1  

TARYFA OPŁAT LOTNISKOWYCH NA LOTNISKU BYDGOSZCZ

1. 

DEFINICJE

Dla celów niniejszej taryfy wprowadza się następujące definicje użytych w niej pojęć:

1.1. PLB S.A. - Port Lotniczy Bydgoszcz Spółka Akcyjna z siedzibą w Białych Błotach, 86-005 Białe Błota, ul. Paderewskiego 1; Spółka zarządzająca lotniskiem Bydgoszcz.

1.2. Lotnisko Bydgoszcz-Szwederowo - lotnisko użytku publicznego położone na obszarze gm. Białe Błota i m. Bydgoszczy, zarejestrowane w rejestrze lotnisk cywilnych pod numerem rejestracyjnym EPBY.

1.3. Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) - maksymalna masa statku powietrznego, będąca wartością podaną w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego lub w innym równorzędnym dokumencie.

1.4. Pasażer - osoba podróżująca statkiem powietrznym, niebędąca członkiem jego załogi.

1.5. Pasażer tranzytowy - pasażer, który przyleciał na lotnisko i, nie opuszczając statku powietrznego, kontynuuje podróż tym samym statkiem powietrznym.

1.6. Nowe połączenie - połączenie regularne do portu nieobsługiwanego przez żadnego przewoźnika operującego na lotnisku Bydgoszcz w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających uruchomienie połączenia.

1.7. Lot "touch & go" - lot polegający na wykonaniu lądowania i startu bez procedur kołowania i obsługi naziemnej statku powietrznego.

1.8. Użytkownik statku powietrznego - właściciel statku powietrznego lub inna osoba wpisana, jako użytkownik danego statku powietrznego do rejestru statków powietrznych.

1.9. Usługobiorca - osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, na rzecz której wykonywane są przez Port Lotniczy Bydgoszcz S.A usługi związane z obsługą operacji startu, lądowania i postoju statku powietrznego. Usługobiorcą może być użytkownik statku powietrznego, inna osoba wykonująca lub na rzecz, której jest wykonywana operacja startu lub lądowania statku powietrznego, a w szczególności: przewoźnik lotniczy, z którego numerem rejsu jest wykonywany lot, a w sytuacji operacji startu lub lądowania wykonywanych w ramach umów o wspólnym oznaczaniu rejsów (code-share) - przewoźnik lotniczy, który faktycznie wykonuje daną operację.

1.10. Lot przekierowany " diverted flight" - lot statku powietrznego, który planowo miał lądować na innym lotnisku, jednak z przyczyn pogodowych, technicznych, bądź innych został skierowany na lotnisko Bydgoszcz.

1.11. Połączenie regularne - jest to regularny przewóz lotniczy, jeżeli w każdym locie miejsca w statkach powietrznych przeznaczone do przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty są publicznie oferowane do nabycia, wykonywany między tymi samymi punktami według opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów.

1.12. Lot czarterowy - jest to przewóz lotniczy dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego.

1.13. Regularny lot cargo - jest to transport lotniczy obejmujący wyłącznie przewóz towarów, wykonywany między tymi samymi punktami w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów.

1.14. Obloty statków powietrznych - loty związane z wykonywaniem serwisów technicznych statków powietrznych realizowanych przez usługobiorców realizujących usługi na rzecz statków powietrznych Sił Zbrojnych RP.

1.15. Termin " miesięczny " - oznacza pełny miesiąc kalendarzowy.

1.16. Baza ośrodka szkolenia lotniczego - Infrastruktura zlokalizowana na terenie lotniska Bydgoszcz służąca Organizacji Szkolenia Lotniczego ATO certyfikowanej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego do prowadzenia szkoleń lotniczych. Przez infrastrukturę rozumie się budynek posiadający sale szkoleniowe z zapleczem sanitarnym oraz statki powietrzne i zaplecze techniczne umożliwiające hangarowanie statków powietrznych spełniające wymagania ULC dla ATO.

1.17. Płyta postojowa - oznacza określony obszar wydzielony dla postoju statków powietrznych, na którym odbywa się wsiadanie lub wysiadanie pasażerów, załadunek i wyładunek towarów lub poczty, tankowanie, parkowanie lub obsługa techniczna samolotu.

1.18. Stanowisko postojowe - oznacza miejsce na płycie postojowej wyznaczone do postoju statku powietrznego.

1.19. "Low pass - niski przelot statku powietrznego nad drogą startową.

1.20. Postój długoterminowy - postój statku powietrznego na stanowisku postojowym zlokalizowanym na terenie PLB S.A., na wskazanym miejscu przez PLB przez okres nie krótszy niż 30 dni kalendarzowych następujących po sobie, przy czym Zarządzający lotniskiem może uznać za długoterminowy postój statku powietrznego z wykonania lub na podstawie deklaracji. W przypadku, gdy faktyczny postój statku powietrznego będzie krótszy, niż 30 dni mimo złożonej deklaracji, Zarządzający naliczy opłatę bez uwzględnienia zniżki.

2. 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

2.1. Opłaty objęte taryfą dokonywane są na rzecz PLB S.A., przez użytkownika statku powietrznego korzystającego z usług świadczonych przez PLB S.A. W przypadku wystąpienia trudności z identyfikacją użytkownika statku powietrznego niebędącego jednocześnie jego właścicielem, opłatami obciążony zostanie właściciel statku.

2.2. Skorzystanie z usług PLB S.A. jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy.

2.3. Stawki opłat określonych w niniejszej taryfie są stawkami netto, do których zostanie doliczony podatek VAT, w wysokości określonej odrębnymi przepisami obowiązującymi w dniu wykonania usługi.

2.4. Stawki opłat są określone w złotych polskich (PLN).

3. 

OPŁATA ZA LĄDOWANIE STATKU POWIETRZNEGO

3.1. Opłata za lądowanie, obejmująca również start statku powietrznego, pobierana jest za każde lądowanie statku powietrznego na lotnisku Bydgoszcz.

3.2. Opłata za lądowanie statku powietrznego o masie do 2 t MTOW wynosi 90,00 PLN. Opłata za lądowanie statków powietrznych przekraczających masę 2 t MTOW pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW), wynosi:

powyżej 2,01 t do 25 t MTOW70,00 PLN/t
powyżej 25,01 t do 40 t MTOW55,00 PLN/t
powyżej 40,01 t do 60 t MTOW50,00 PLN/t
powyżej 60,01 t do 80 t MTOW45,00 PLN/t
powyżej 80,01 t40,00 PLN/t

3.3. Opłata za operację "touch & go" statku powietrznego o masie do 2 t MTOW wynosi 60,00 PLN. Opłata za operację "touch & go" statków powietrznych przekraczających masę 2 t MTOW pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW), zgodnie z poniższą tabelą, z zastrzeżeniem, iż minimalna opłata za operację "touch & go" statku powietrznego nie może być niższa niż 60,00 PLN netto.

powyżej 2,01 t do 25 t MTOW11,00 PLN/t
powyżej 25,01 t do 40 t MTOW8,00 PLN/t
powyżej 40,01 t do 60 t MTOW7,50 PLN/t
powyżej 60,01 t do 80 t MTOW6,30 PLN/t
powyżej 80,01 t5,40 PLN/t

3.4. Opłata za operację "10w pass" statku powietrznego o masie do 2 t MTOW wynosi 30,00 PLN. Opłata za operację "10w pass" statków powietrznych przekraczających masę 2 t MTOW pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW), zgodnie z poniższą tabelą, z zastrzeżeniem, iż minimalna opłata za operację "10w pass" statku powietrznego nie może być niższa niż 30,00 zł netto.

powyżej 2,01 t do 25 t MTOW3,60 PLN/t
powyżej 25,01 t do 40 t MTOW2,70 PLN/t
powyżej 40,01 t do 60 t MTOW2,40 PLN/t
powyżej 60,01 t do 80 t MTOW2,10 PLN/t
powyżej 80,01 t1,80 PLN/t

3.5. (uchylony)

4. 

OPŁATA POSTOJOWA

4.1. Opłata postojowa statku powietrznego na wyznaczonej do tego powierzchni lotniska Bydgoszcz pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW) i za każde rozpoczęte 24 h i wynosi 9,00 PLN o ile nie spełnia kryteriów postoju długoterminowego określonego w pkt 4.4

4.2. Czasem postoju statku powietrznego jest czas od momentu zatrzymania się statku powietrznego na płycie postojowej po kołowaniu po lądowaniu lub po holowaniu, do rozpoczęcia kołowania lub odholowania do startu lub poza płytę postojową.

4.3. Za postój trwający do 90 min. opłaty określonej w pkt 4.1. nie pobiera się.

4.4. Opłata postojowa statku powietrznego o masie od 20 t MTOW za postój długoterminowy wynosi 2,00 PLN i jest pobierana za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW) i za każde rozpoczęte 24 h.

5. 

OPŁATA ZA PASAŻERA ODLATUJĄCEGO

5.1. Opłata pasażerska za pasażera odlatującego pobierana jest za każdego pasażera odlatującego i wynosi 40,00 PLN za osobę.

5.2. Opłacie określonej w pkt 5.1 nie podlegają:

a) pasażerowie tranzytowi,

b) dzieci do lat 2 nieuprawnione do zajmowania w samolocie osobnego miejsca pasażerskiego.

6. 

OPŁATY DODATKOWE

6.1. Zanieczyszczenia nawierzchni lotniskowych. Opłaty pobiera się za zanieczyszczenie nawierzchni lotniskowych spowodowanych przez usługobiorcę lotniska Bydgoszcz w następującej wysokości za każdy rozpoczęty 1 m2 zanieczyszczonej powierzchni:
Rodzaj opłatyCena [PLN]
Usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów96,00
Usunięcie innych zanieczyszczeń60,00

6.2. Dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie postoju. Opłaty pobiera się za niestandardowe usługi zabezpieczenia statku powietrznego podczas parkowania w porcie lotniczym:

Rodzaj opłatyCena [PLN]
Ochrona statku powietrznego przez pracownika SOL (PLN/godzinę) za każdego pracownika240,00
Specjalne oświetlenie stanowiska postojowego (PLN/dobę) za 1 punkt świetlny180,00
Wygrodzenie stanowiska postojowego300,00

6.3. Zabezpieczenie statku powietrznego podczas tankowania przez Lotniskową Służbę Ratowniczo-Gaśniczą. Opłatę pobiera się za usługę zabezpieczenia tankowania statku powietrznego przez Lotniskową Służbę Ratowniczo-Gaśniczą podczas wsiadania, przebywania na pokładzie lub wysiadania pasażerów. Cena jednej operacji wynosi 130,00 PLN.

6.4. (uchylony).

6.5. (uchylony).

6.6. (uchylony).

7. 

ZNIŻKI OD OPŁAT

7.1. Opłaty określone w pkt 3.2. taryfy obniża się o 20,00 PLN/t dla statków powietrznych realizujących regularne połączenia pasażerskie.

7.2. Użytkownikowi statku powietrznego, który otworzy nowe połączenie regularne udziela się zniżki w wysokości:

60%W okresie pierwszych 12 miesięcy funkcjonowania nowego połączenia
50%W okresie od 13 do 24 miesiąca funkcjonowania nowego połączenia
40%W okresie od 25 do 36 miesiąca funkcjonowania nowego połączenia

od opłaty określonej w pkt 3. taryfy.

7.3. Użytkownikowi statku powietrznego realizującego regularne loty pasażerskie udziela się zniżki w wysokości:

10%przy 4 - 10 operacji miesięcznie
15%przy 11 - 30 operacji miesięcznie
20%przy 31 i więcej operacji miesięcznie

od opłaty określonej w pkt 3. taryfy, za lądowanie jednego statku powietrznego oraz pkt 4. taryfy za postój statku powietrznego.

7.4. Użytkownikowi statku powietrznego realizującego regularne połączenia pasażerskie obsługujące min. 10 000 odlatujących pasażerów rocznie udziela się zniżki pomniejszając opłatę pasażerską, o której mowa w pkt 5.1. o 10,00 PLN/pasażer odlatujący. Następnie od uzyskanej kwoty nalicza się zniżkę w następujący sposób:

10%Powyżej 15 000 pasażerów odlatujących rocznie
15%Powyżej 30 000 pasażerów odlatujących rocznie
25%Powyżej 60 000 pasażerów odlatujących rocznie
33%Powyżej 80 000 pasażerów odlatujących rocznie
40%Powyżej 90 000 pasażerów odlatujących rocznie
50%Powyżej 110 000 pasażerów odlatujących rocznie
55%Powyżej 250 000 pasażerów odlatujących rocznie

Zniżka będzie przyznawana w następujący sposób:

Zniżki wymienione w pkt 7.3. i 7.4. są przyznawane na podstawie deklaracji przewoźnika co do planowanej wielkości ruchu upoważniającej do tej zniżki. Zniżka weryfikowana jest po upływie roku w oparciu o rzeczywistą wielkość wygenerowanego ruchu, przy czym Zarządzający ma prawo odmówić/zastosować inny poziom zniżki niż deklarowany przez przewoźnika, jeśli to wynika z rozkładu lotów przewoźnika. W przypadku, gdy przewoźnik w danym roku kalendarzowym obsłuży liczbę pasażerów i kierunków inną niż zadeklarował, Zarządzający wystawi stosowne korekty faktur.

7.5. Użytkownikowi statku powietrznego, który otworzy nowy regularny lot cargo, udziela się zniżki w wysokości:

95%W okresie pierwszych 12 miesięcy funkcjonowania nowego regularnego lotu cargo
90%W okresie od 13 do 24 miesiąca funkcjonowania nowego regularnego lotu cargo
85%W okresie od 25 do 36 miesiąca funkcjonowania nowego regularnego lotu cargo

od opłaty określonych w pkt 3. taryfy.

7.6. Użytkownikowi statku powietrznego realizującego loty szkolne lub treningowe w ramach certyfikatu Organizacji Szkolenia Lotniczego ATO, loty usługowe w ramach certyfikatów usługowych (A WC, AOC lub PART), który posiada bazę w rozumieniu pkt 1.16 na terenie lotniska Bydgoszcz, udziela się zniżek od:

7.6.1 - opłaty za lądowanie zdefiniowanej w pkt 3.2., w wysokości:

Liczba operacji lądowań w roku kalendarzowymZniżka
71-20010%
201-40015%
401-80020%
801-160030%
1601+50%

Zniżka będzie przyznawana w następujący sposób:

Zniżka wymieniona w pkt 7.6.1. jest przyznawane na podstawie deklaracji użytkownika co do planowanej ilości operacji lądowania upoważniającej do tej zniżki. Zniżka weryfikowana jest po upływie roku w oparciu o rzeczywistą ilość wykonanych operacji lądowania. W przypadku, gdy użytkownik w danym roku kalendarzowym zrealizuje inną ilość operacji lądowania niż zadeklarował, Zarządzający wystawi stosowne korekty faktur

7.6.2. operacji "touch & go" zdefiniowanej w pkt 3.3 oraz operacji "10w pass" zdefiniowanej w pkt 3.4, w wysokości:

Typ operacjiZniżka
Touch & go50%
Low pass50%

UNIT()

7.7. W przypadku uzyskania kilku rabatów użytkownikowi przysługują wszystkie rabaty z wyjątkiem zniżek opisanych w pkt 7.6., z uwzględnieniem reguły, iż rabaty dotyczące tej samej opłaty nie podlegają sumowaniu i są przyznawane zgodnie z kolejnością wymienioną w taryfie, tzn. cenę podstawową obniża się o przysługujący rabat, a następnie od obniżonej ceny odejmuje się kolejny rabat.

Przykładowe naliczenie rabatu z tytułu lądowania dla nowego połączenia regularnego:

Dane:

OP - opłata za lądowanie za 1 MTOW zgodnie z tabelą w pkt 3.2. - dla przykładu

ustalono samolot o masie 80 MTOW, tj. z tytułu lądowania 45,00 PLN za każdą rozpoczętą
tonę masy startowej (pkt 3.2., taryfy)
Ra - Zniżka dla regularnego połączenia pasażerskiego (pkt 7.1. taryfy) - 20,00 PLN
Rb - Zniżka z tytułu nowego połączenia regularnego (pkt 7.2. taryfy) - 60%
Rc - Wykonano 10 operacji lotniczych w miesiącu (pkt 7.3. taryfy) - 10%
T - wysokość opłaty za 1 MTOW po przyznanych rabatach
Wzór: T = ((OP-Ra) - Rb) -Rc
Dla podanego przykładu
T = ((45.00 PLN - 20.00 PLN) -60%) -10%

T 0 00 PI \ /1 MTOW

7.8. Użytkownikowi statku powietrznego realizującego loty szkolne lub treningowe w ramach certyfikatu Organizacji Szkolenia Lotniczego ATO, loty usługowe w ramach certyfikatów usługowych (AWC, AOC lub PART), który posiada bazę w rozumieniu pkt 1.15., na terenie lotniska Bydgoszcz-Szwederowo udziela się zniżek od opłaty za lądowanie zdefiniowanej w pkt 3.2. w wysokości:

Ilość operacji lądowań w roku kalendarzowymZniżka
0-7020%
71-20060%
201-40074%
401-80076%
801-160080%
1601 +84%

7.9.W przypadku uzyskania kilku rabatów użytkownikowi przysługują wszystkie rabaty z wyjątkiem zniżek opisanych w pkt 7.8. z uwzględnieniem reguły, iż rabaty dotyczące tej samej opłaty nie podlegają sumowaniu i są przyznawane zgodnie z kolejnością wymienioną w taryfie tzn. cenę podstawową obniża się o przysługujący rabat, a następnie od obniżonej ceny odejmuje się kolejny rabat.

Przykładowe naliczenie rabatu z tytułu lądowania dla nowego połączenia regularnego: Dane:

OP - opłata za lądowanie za 1 MTOW zgodnie z tabelą w pkt 3.2. - dla przykładu ustalono samolot o masie 80 MTOW, tj. z tytułu lądowania 35,00 PLN za każdą rozpoczętą masę startową (pkt 3.2. taryfy)

Ra - Zniżka dla regularnego połączenia pasażerskiego (pkt 7.1. taryfy) - 10,00 PLN

Rb - Zniżka z tytułu nowego połączenia regularnego (pkt 7.2. taryfy) - 60%

Rc - Wykonano 10 operacji lotniczych w miesiącu (pkt 7.3. taryfy) - 10%

T - wysokość opłaty za 1 MTOW po przyznanych rabatach

Wzór: T = ((OP-Ra)-Rb)-Rc Dla podanego przykładu:

T = ((35.00 PLN - 10.00 PLN) -60%) -10%

T = 9.00 PLN /1 MTOW

8. 

ZWOLNIENIA Z OPŁAT

PLB S.A. nie pobiera opłat lotniskowych od podmiotu realizującego w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotu:

8.1 W celu zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że lot ten jest wykonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - potwierdzonego odpowiednią uwagą w planie lotu lub następującym statusem lotu:

- HOSP (lot statku powietrznego wykonywany w celu niesienia pomocy medycznej zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne), lub

- SAR (lot statku powietrznego wykonującego akcję poszukiwawczą-ratowniczą), lub

- HUM (lot statku powietrznego biorącego udział w akcji humanitarnej).

8.2 W przypadkach ochrony granic, zapewnienia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego - potwierdzonego odpowiednią uwagą w planie lotu lub następującym statusem lotu:

- STATE (lot państwowego i cywilnego statku powietrznego w misjach wojskowych, policyjnych, celnych lub Straży Granicznej), lub

- GARDA (hasło, na jakie statek powietrzny wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy).

8.3 Wyłącznie w celu przewozu, w oficjalnej misji, panującego monarchy i jego najbliższej rodziny, głowy państwa, przewodniczącego parlamentu lub jego izby, szefa rządu lub osoby zajmującej stanowisko równorzędne - potwierdzonego odpowiednią uwagą w planie lotu lub następującym statusem lotu:

- HEAD (lot polskiego statku powietrznego nadany przez Komendanta Służby Ochrony Państwa).

8.4. Usługobiorca uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z opłaty przekazuje zarządzającemu lotniskiem użytku publicznego, nie później niż w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą do pobierania opłat lotniskowych, kopię planu lotu potwierdzającego prawo do skorzystania ze zwolnienia. Kopię planu lotu należy przesłać drogą poczty elektronicznej na adres:

a) info@bzg.aero

b) kasa@bzg.aero

9. 

ODMOWA ŚWIADCZENIA USŁUG

9.1. PLB S.A. może odmówić świadczenia usług Usługobiorcy korzystającemu z usług lotniska, jeżeli Usługobiorca ten dopuścił się zwłoki, w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, w regulowaniu opłat lotniskowych należnych PLB S.A., pod warunkiem, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych, pasażerów lub ładunków (towarów i poczty).

9.2. Przed zastosowaniem odmowy, o której mowa w ust. 1, PLB S.A. jest obowiązany do wyznaczenia Usługobiorcy, który dopuścił się zwłoki, dodatkowego terminu do wykonania zobowiązania, nie krótszego niż 5 dni roboczych oraz wskazania, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu zarządzający lotniskiem może zastosować tę odmowę.

9.3. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego niezwłocznie informuje Usługobiorcę, który pomimo upływu wyznaczonego terminu nie uregulował zaległych opłat lotniskowych, o podjęciu decyzji w sprawie odmowy, o której mowa w ust. 1

9.4. PLB S.A. zastrzega sobie prawo odmowy przyjęcia statku powietrznego ze względu na ważne okoliczności związane z funkcjonowaniem lotniska, uniemożliwiające bezpieczne lądowanie.

10. 

PRZEPISY PORZĄDKOWE

10.1. Faktury dla usługobiorców wystawiane są w złotych polskich (PLN), w dniu wykonania usługi lub w możliwie najbliższym terminie, chyba że zapisy zawartej pomiędzy stronami umowy stanowią inaczej. Płatności powinny być dokonywane w złotych polskich (PLN).

10.2. Opłaty wymienione w taryfie pobierane są przed wykonaniem operacji startu przez pracowników Działu Sprzedaży i IT (DSIT) lub Działu Obsługi Naziemnej (DON) PLB S.A. w punkcie kasy biletowej lub bezgotówkowo na stanowisku postojowym.

10.3. Płatności, za usługi wymienione w taryfie, są dokonywane na podstawie otrzymywanych faktur VAT:

a) gotówką;

b) kartą kredytową;

c) w formie przedpłaty na podstawie faktury pro-forma;

d) przelewem na podstawie faktury z odroczonym terminem płatności.

10.4. Jeżeli usługobiorca korzysta lub planuje korzystać systematycznie (tj. co najmniej raz w tygodniu przez cztery kolejne tygodnie) z usług świadczonych przez PLB S.A. oraz nie posiada zaległości finansowych wobec PLB S.A., może dokonywać płatności z tytułu opłat lotniskowych przelewem na podstawie zbiorczych faktur z odroczonym terminem płatności, wystawianych za okresy rozliczeniowe nie dłuższe niż 1 miesiąc kalendarzowy. Taki tryb rozliczeń wymaga zawarcia stosownej umowy pomiędzy PLB S.A. a usługobiorcą, która reguluje m. in. okres rozliczeniowy.

10.5. W przypadku należności z odroczonym terminem płatności, wystawiane są faktury z terminem płatności 7, 14, 21 lub 30 dni, zależnym od skali regularności działalności i wiarygodności usługobiorcy. Kwestie te regulowane są w umowach, o których wspomniano w punkcie 10.4.

10.6. Płatności z tytułu opłat lotniskowych mogą być dokonane przez usługobiorcę w formie przedpłaty na podstawie oszacowanej przez PLB S.A. wartości opłat lotniskowych należnych od usługobiorcy za usługi świadczone w czasie, którego dotyczy przedpłata. Przedpłata musi wpłynąć na rachunek bankowy PLB S.A. najpóźniej na dzień roboczy przed dniem wykonania pierwszej operacji, której dotyczy. Jeżeli przedpłata nie wpłynie w podanym wyżej terminie, PLB S.A. ma prawo zażądać od usługobiorcy regulowania płatności z tytułu opłat lotniskowych w formie gotówki lub kartą kredytową, na miejscu.

10.7. W przypadku, gdy usługobiorca będzie korzystał z usług PLB S.A. poza godzinami urzędowania DSIT bądź DON, lub gdy nie potwierdzi płatności z PLB S.A. w formie przelewu, a nie dokonał płatności na miejscu gotówką, lub kartą kredytową, wówczas zobligowany jest do uregulowania płatności na podstawie faktury z 7 dniowym terminem płatności od daty otrzymania faktury.

10.8. Wysyłka faktur za pośrednictwem poczty elektronicznej nie podlega dodatkowym opłatom. W przypadku przesyłania faktur listownie naliczona zostanie dodatkowa opłata zgodnie z cennikiem opłat operatora usług pocztowych.

10.9. Każdy usługobiorca, który zamierza korzystać z formy płatności opisanej w pkt 10.4 oraz 10.6, zobowiązany jest do uprzedniego wystąpienia ze stosownym wnioskiem do PLB S.A.

10.10. PLB S.A. zastrzega sobie prawo żądania od usługobiorcy złożenia zabezpieczenia płatności w formie nieoprocentowanej kaucji (depozytu) lub bezwarunkowej, nieodwołalnej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji bankowej wystawionej przez pierwszorzędny bank. Zarówno bank, jak i treść gwarancji bankowej winna być wcześniej zaakceptowana przez PLB S.A. oraz bank obsługujący PLB S.A.

10.11. Kwota depozytu lub gwarancji bankowej będzie wyliczana na podstawie wysokości opłat lotniskowych, które zobowiązany będzie ponieść usługobiorca w okresie, którego dotyczy faktura zbiorcza, powiększonym o liczbę dni kalendarzowych przeznaczonych na dokonanie płatności. W celu oszacowania wartości zabezpieczenia wymagane jest przekazanie przez usługobiorcę informacji i dokumentów umożliwiających oszacowanie wartości zabezpieczenia. Brak zabezpieczenia płatności może skutkować cofnięciem zgody PLB S.A. na dokonywanie płatności w trybie określonym w pkt 10.4.

10.12. Jeżeli usługobiorca uzyskał zgodę PLB S.A. na rozliczanie się w trybie określonym w pkt 10.4, a nie reguluje swoich zobowiązań wobec PLB S.A. lub reguluje je nieterminowo, PLB S.A. zastrzega sobie prawo do cofnięcia tej zgody lub jej zawieszenia do czasu uregulowania przez usługobiorcę wymagalnych należności. W takim przypadku usługobiorca zobowiązany jest do dokonywania płatności z tytułu opłat lotniskowych w formie gotówki lub kartą kredytową. Warunkiem przywrócenia możliwości dokonywania płatności w trybie określonym w pkt 10.4 jest uregulowanie wszystkich wymagalnych należności wobec PLB S.A.

10.13. PLB S.A. ma prawo odmowy przyjęcia banknotów i/lub kart kredytowych uszkodzonych, zabrudzonych oraz tych, co do których istnieją uzasadnione wątpliwości co do ich autentyczności i/lub ważności. Odmowa przyjęcia banknotów i/lub zakwestionowanych lub zatrzymanych kart płatniczych nie zwalnia usługobiorcy od konieczności uregulowania stosownych opłat wynikających z taryfy.

10.14. Usługobiorca ponosi wszystkie koszty opłat bankowych i prowizji związanych z uregulowaniem płatności na rzecz PLB S.A. naliczane przez bank usługobiorcy oraz banki i instytucje pośredniczące w realizacji transakcji płatności.

10.15. Za niezapłacone w terminie należności będą pobierane ustawowe odsetki za opóźnienie w wysokości określonej aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. Usługobiorcy będącemu przedsiębiorcą mogą być naliczane odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych.

10.16. PLB S.A. zastrzega możliwość zgłoszenia do Urzędu Lotnictwa Cywilnego informacji na temat Usługobiorców, którzy nie regulują należności tytułem opłat lotniskowych.

10.17. PLB S.A. zastrzega możliwość wystąpienia na drogę sądową w celu egzekucji zaległych należności przez usługobiorcę względem PLB S.A.

10.18. Zasady komunikacji: Informacje, wnioski, potwierdzenia dokonania przedpłaty oraz wszelkie zapytania i sugestie związane z naliczaniem i pobieraniem opłat lotniskowych oraz udzielaniem zniżek w opłatach lotniskowych należy kierować na poniższy adres:

Port Lotniczy Bydgoszcz S.A.

Paderewskiego 1, 86-005 Białe Błota, Polska,

tel. +48 52 365 46 20

fax. +48 52 365 46 19

e-mail: kasa@bzg.aero

10.19. Wszelkie reklamacje przyjmowane są wyłącznie w formie pisemnej, w języku polskim lub angielskim. Prawidłowo złożone reklamacje rozpatrywane są niezwłocznie, przy czym odpowiedzi na reklamacje są udzielane nie później niż w terminie 30 dni od daty ich wpłynięcia. W wyjątkowych sytuacjach okres ten może zostać przedłużony do 60 dni, o czym PLB S.A. ma obowiązek poinformować przed upływem 30 dni od daty wpłynięcia. Dane kontaktowe:

Port Lotniczy Bydgoszcz S.A.

Paderewskiego 1, 86-005 Białe Błota, Polska

10.20. Zgłoszenie reklamacyjne powinno zawierać informacje w zakresie następujących danych Usługobiorcy u składającego reklamację:

a) nazwa firmy bądź imię i nazwisko w przypadku osób fizycznych;

b) adres poczty elektronicznej bądź adres zamieszkania i adres do korespondencji;

c) przedmiot reklamacji;

d) przyczynę reklamacji.

10.21. Reklamacje zawierające nieprawidłowe lub niepełne dane adresowe lub niezbędne do rozpatrzenia reklamacji, a także zawierające niecenzuralne lub obelżywe słownictwo, nie będą rozpatrywane.

10.22. Usługobiorca składający reklamację poinformowany zostanie o sposobie rozpatrzenia reklamacji pocztą elektroniczną lub pocztą zwykłą.

10.23. Administratorem Danych Osobowych jest Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. z siedzibą w Białych Błotach, ul. Paderewskiego 1, 86-005 Białe Błota, KRS nr 0000121056, Sąd Rejonowy w Bydgoszczy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

10.24. Dane Osobowe są przetwarzane z zachowaniem odpowiednich środków bezpieczeństwa, spełniających wymagania prawa.

10.25. Dane Osobowe będą przetwarzane w celach:

a) świadczenia usług lotniskowych;

b) rozliczenia i zafakturowania usług lotniskowych;

c) zawarcie lub realizacja umowy na świadczenie usług lotniskowych;

d) prowadzenie korespondencji biznesowej.

Podstawą prawną ich przetwarzania jest realizacja usług wymienionych w niniejszej taryfie - tj. art. 6 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ("RODO").

10.26. Ponadto Dane Osobowe mogą być wykorzystywane w celu:

a) Zapewnienia bezpieczeństwa osób i ochrony mienia w formie monitoringu wizyjnego;

b) przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego;

c) marketingowym;

d) statystycznym.

10.27. Podstawą prawną przetwarzania są dozwolone, prawnie uzasadnione interesy administratora danych osobowych - art. 6 ust. 1 lit f) RODO, a w przypadku działań marketingowych - zgoda osoby, której dane dotyczą art. 6 ust. 1 lit. a) RODO. Podanie Danych Osobowych jest dobrowolne, ale może być konieczne dla realizacji wybranych celów przetwarzania. Dane Osobowe będą przechowywane jedynie przez okres niezbędny do prawidłowej realizacji powyższych celów, a po ich wykonaniu przez okres wymagany obowiązkami nałożonymi na administratora danych przepisami prawa, w tym (i) przepisami dotyczącymi odpowiedzialności cywilnej za należyte wykonanie przez strony swoich zobowiązań oraz (ii) przepisami podatkowymi.

10.28. Odbiorcami Danych Osobowych mogą być stosowni pracownicy PLB S.A., w zakresie w jakim może to być wymagane do wykonania obowiązków związanych z realizacją usług lotniskowych, w tym ich rozliczeniem i zafakturowaniem.

10.29. Ponadto Dane Osobowe mogą być udostępniane innym podmiotom, jeżeli ich współpraca z PLB S.A. będzie uzasadniona opisanymi powyżej celami przetwarzania lub przechowywaniem Danych (np. podmiotom świadczącym usługi pocztowe, kurierskie, bankowe, doradcze, finansowe, rachunkowe, podatkowe, audytorskie, prawne, a także podmiotom zajmującym się dostarczaniem usług IT, takich jak hosting łub serwisowanie systemów i oprogramowania IT).

10.30. Usługobiorca ma prawo dostępu do swoich Danych Osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia Danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Danych z uwagi na szczególną sytuację Usługobiorcy, a także prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie Danych w każdym czasie bez wpływu na zgodność z prawem dotychczasowego przetwarzania. W celu realizacji powyższych uprawnień Usługobiorca zobowiązany jest do przesłania wiadomości e-mail na adres: iodo@bzg.aero.

10.31. Dane osobowe będą przechowywane przez okres obowiązywania niniejszej taryfy łub przez okres wymagany prawem, w szczególności zaś przez okres wynikający z przepisów dotyczących rachunkowości.

10.32. Z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych można się skontaktować poprzez adres e-mail: iodo@bzg.aero, albo pisemnie na adres Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. z siedzibą w Białych Błotach, ul. Paderewskiego 1, 86-005 Białe Błota.

10.33. Podstawę przetwarzania Danych Osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. b, c i f) RODO. W razie uznania, że doszło do naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, w szczególności w państwie członkowskim swojego zwykłego pobytu, swojego miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

11. Taryfa opłat wchodzi w życie z dniem 31.12.2023.

1 Załącznik:

- zmieniony przez ogłoszenie nr 13 z dnia 4 października 2016 r. (Dz.Urz.ULC.2016.81) zmieniającego nin. ogłoszenie z dniem 5 października 2016 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 19 z dnia 24 września 2021 r. (Dz.Urz.ULC.2021.55) zmieniającego nin. ogłoszenie z dniem 24 września 2021 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 27 z dnia 20 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.ULC.2023.72) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 21 grudnia 2023 r.