Opis systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Dz.Urz.MGMiŻŚ.2017.27
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 27
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 12 września 2017 r.
w sprawie opisu systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
ZAŁĄCZNIK
Opis systemu kontroli zarządczej
w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Opis systemu kontroli zarządczej
w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 2
Zakresy odpowiedzialności
Zakresy odpowiedzialności
Rozdział 3
Planowanie działalności w Ministerstwie
Planowanie działalności w Ministerstwie
Rozdział 4
Zarządzanie ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem
Skuteczność mechanizmów kontroli ryzyka | ||
1 | Bardzo słaba | Mechanizmy kontroli funkcjonują nieformalnie, nie są stosowane, bardzo wysoki potencjał do poprawy |
2 | Słaba | Mechanizmy kontroli funkcjonują nieformalnie, stwierdzono znaczące uchybienia w stosowaniu, wysoki potencjał do poprawy |
3 | Średnia | Mechanizmy kontroli wprowadzono formalnie, stwierdzono nieznaczne uchybienia w stosowaniu, średni potencjał do poprawy |
4 | Dobra | Mechanizmy kontroli wprowadzono formalnie, nie stwierdzono uchybień w stosowaniu, umiarkowany potencjał do poprawy |
5 | Bardzo dobra | Mechanizmy kontroli wprowadzono formalnie, nie stwierdzono uchybień w stosowaniu, a mechanizmy są adekwatne i optymalne do stawianych przed nimi zadań |
Prawdopodobieństwo | Opis | |
1 | Prawie niemożliwe | 0 - 10%; Ryzyko raczej nie wystąpi lub możliwość jego wystąpienia jest znikoma (bliska zera). Ryzyko nie materializowało się w dalekiej i bliskiej przeszłości. |
2 | Możliwe | 11 - 30%; Ryzyko może wystąpić sporadycznie. Materializowało się sporadycznie w dalekiej przeszłości (w okresie ostatnich 3 lat). |
3 | Prawdopodobne | 31 - 50%; Wystąpienie ryzyka jest realne. Materializowało się sporadycznie w bliższej przeszłości (w okresie ostatnich 2 lat). |
4 | Bardzo prawdopodobne | 51 - 70%; Istnieją racjonalne przesłanki by oceniać, że ryzyko raczej się zmaterializuje. Ryzyko materializowało się w okresie ostatniego roku. |
5 | Prawie pewne | Powyżej 70%; Istnieją racjonalne przesłanki by oceniać, że ryzyko zmaterializuje się w najbliższym czasie. Ryzyko materializowało się często w okresie ostatniego roku. |
Wpływ | Opis | |
1 | Nieznaczący | Zdarzenie objęte ryzykiem nie powoduje zakłóceń lub opóźnień w realizacji celów i zadań, nie ma wpływu na finanse jednostki, nie wywołuje negatywnych informacji w mediach, nie ma wpływu na zgodność z przepisami prawa |
2 | Niewielki | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje niewielkie zakłócenia lub opóźnienia w realizacji celów i zadań, ma nieznaczny wpływ na finanse jednostki, wywołuje nieliczne, krótkoterminowe negatywne informacje w mediach ogólnokrajowych, niewielka niezgodność z procedurami i regulacjami wewnętrznymi |
3 | Istotny | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje umiarkowane zakłócenia lub opóźnienia w realizacji celów i zadań, ma umiarkowany wpływ na finanse jednostki, wywołuje liczne, długoterminowe negatywne informacje w mediach ogólnokrajowych, może powodować problemy z wywiązaniem się z obowiązków nałożonych prawem, niezgodność z zapisami umów lub poważna niezgodność z wewnętrznymi procedurami |
4 | Duży | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje istotne zakłócenia lub opóźnienia w realizacji kluczowych celów i zadań, ma znaczący wpływ na finanse jednostki, wywołuje nieliczne, krótkoterminowe negatywne informacje medialne w mediach międzynarodowych, kwalifikowane jako naruszenie prawa zagrożone karą lub poważną niezgodność z zapisami umów |
5 | Bardzo duży | Zdarzenie objęte ryzykiem uniemożliwia realizację kluczowych celów i zadań, może spowodować katastrofę finansową jednostki, wywołuje liczne, długoterminowe negatywne informacje medialne w mediach międzynarodowych, wywołuje rażącą niezgodność z przepisami prawa, w tym zagrożone karą |
Rozdział 5
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań służących ich realizacji oraz sporządzanie sprawozdań z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni
Monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań służących ich realizacji oraz sporządzanie sprawozdań z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni
Rozdział 6
Samoocena systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie
Samoocena systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie
Rozdział 7
Sporządzanie oświadczeń o stanie kontroli zarządczej
Sporządzanie oświadczeń o stanie kontroli zarządczej
Załącznik Nr 1
Plan działalności
[nazwa komórki organizacyjnej]
Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
........................................................................................
na rok .......
Plan działalności
[nazwa komórki organizacyjnej]
Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
........................................................................................
na rok .......
(w tej części planu należy wskazać nie więcej niż pięć najważniejszych celów)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu1) | Najważniejsze zadania służące realizacji celu2) | Odniesienie do dokumentu o charakterze strategicznym3) | |
Nazwa | Planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | 1. 2. .... | ||||
2 | |||||
3 | |||||
4 | |||||
5 |
_______________________________________________
1) Należy podać co najmniej jeden miernik. W przypadku gdy cel jest ujęty w budżecie zadaniowym na rok, którego dotyczy plan, należy podać przypisane celowi mierniki wskazane w tym dokumencie.
2) W przypadku gdy wskazany cel jest ujęty w budżecie państwa w układzie zadaniowym na rok, którego dotyczy plan, należy podać wszystkie podzadania budżetowe wymienione
w tym dokumencie służące realizacji tego celu.
3) Jeżeli potrzeba realizacji wskazanego celu wynika z dokumentu o charakterze strategicznym, należy podać jego nazwę, np. Strategia rozwoju transportu, Polityka Morska.
CZĘŚĆ B: Cele priorytetowe wynikające z budżetu państwa w układzie zadaniowym do realizacji w roku, którego dotyczy plan
(w tej części planu należy wymienić cele zadań w budżecie państwa w układzie zadaniowym wraz z przypisanymi im miernikami oraz podzadaniami służącymi realizacji tych celów. Nie należy wymieniać celów uprzednio wskazanych w części A.)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu1) | Podzadania budżetowe służące realizacji celu4) | |
Nazwa | Planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | 1. 2. .... | |||
2 | ||||
.... |
_______________________________________________________
4) Należy wskazać wszystkie podzadania budżetowe służące realizacji poszczególnych celów wymienionych w kolumnie 2.
CZĘŚĆ C: Inne cele (operacyjne) przyjęte do realizacji w roku, którego dotyczy plan
(w tej części planu, należy wskazać cele przyjęte do realizacji, które nie zostały wymienione w części A lub B a wynikają z realizacji zadań ujętych w regulaminie wewnętrznym komórki organizacyjnej)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu1) | Najważniejsze zadania służące realizacji celu2) | |
Nazwa | Planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | 1. 2. ... | |||
2 | ||||
.... |
........................... ............................................................
data podpis kierującego komórką organizacyjną
.......................... ............................................................
data podpis akceptującego członka Kierownictwa
Załącznik Nr 2
Formularz
ZGŁOSZENIE NOWEGO RYZYKA
Formularz
ZGŁOSZENIE NOWEGO RYZYKA
organizacyjnej: _____________________________________________
Właściciel Ryzyka
Imię i nazwisko ______________________________________________
Lp. | Cel *należy wskazać cel, z którym jest związane ryzyko | Ryzyko *Należy wskazać, co może negatywnie wpłynąć na realizację danego celu | Opiekun Ryzyka |
1 | |||
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 | |||
6 |
1) Wypełniony formularz należy przekazać do koordynatora kontroli zarządczej w formie elektronicznej.