Określenie zasad i zakresu działania Centralnego Zasobu Danych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDDKiA.2020.14

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 grudnia 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 14
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 7 maja 2020 r.
w sprawie określenia zasad i zakresu działania Centralnego Zasobu Danych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza się, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się do stosowania "Procedurę określającą zasady i zakres działania Centralnego Zasobu Danych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad", stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Nr 30 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 września 2017 r. w sprawie określenia zasad działania Centralnego Zasobu Danych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zmienione zarządzeniem Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 11 października 2017 r.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 1  

§  1. 
Centralny Zasób Danych, zwany dalej "CZD", jest narzędziem informatycznym umożliwiającym gromadzenie, przetwarzanie i monitorowanie danych dotyczących przebiegu procesu inwestycyjnego prowadzonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych ¡Autostrad, zwaną dalej "GDDKiA", na etapach planowania, przygotowania, postępowań przetargowych oraz realizacji inwestycji drogowych określonych w obowiązujących programach budowy dróg oraz zadań na istniejącej sieci drogowej.
§  2. 
1. 
Dyrektorzy oddziałów GDDKiA wyznaczają pracowników odpowiedzialnych za wprowadzanie, aktualizację i weryfikowanie danych w CZD, a także pracowników ich zastępujących, pełniących rolę "Osób wiodących" w CZD.
2. 
Informacje o wyznaczeniu pracowników, o których mowa w ust. 1 i ich zmianach są przekazywane do administratora CZD na adres administrator_czd@gddkia.gov.pl.
3. 
Komórki organizacyjne Centrali GDDKiA, o których mowa w § 3, są obowiązane do:
1)
pozyskiwania danych, które są umieszczane w CZD, bezpośrednio z CZD, a jeżeli dane te nie są wystarczające, występowania o ich uzupełnienie do oddziałów GDDKiA;
2)
przesyłania polecenia dokonania korekty do oddziałów GDDKiA, w przypadku stwierdzenia niepoprawnych danych zapisanych w CZD.
§  3. 
W zakresie działania CZD, do zadań:
1)
Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa (DZB) należy:
a)
pełnienie funkcji Administratora CZD, w szczególności poprzez:

wprowadzanie zmian istniejących funkcjonalności CZD, w celu dostosowania ich do bieżących potrzeb GDDKiA,

dbanie o używanie jednolitych pojęć w obrębie CZD,

podejmowanie działań naprawczych w przypadku nieprawidłowości w działaniu CZD,

udzielanie pomocy technicznej użytkownikom CZD, a także prowadzenie instruktarzy i szkoleń,

b)
merytoryczna analiza danych w zakresie Systemu Zarządzania Ruchem;
2)
Departamentu Budżetu i Projektów UE (DBP) należy, w szczególności:
a)
weryfikacja wprowadzonych danych w module planowania, zgodnie z obowiązującą procedurą przekazywania i uzgadniania Kart Projektów,
b)
weryfikacja danych w module zadania na sieci drogowej w zakresie finansowym,
c)
uzgadniane z Administratorem CZD zmiany szablonów raportów Karta Projektów i elementów źródeł finansowania oraz asortymentów;
3)
Departamentu Przygotowania i Realizacji Inwestycji (DPR) należy, w szczególności:
a)
przeprowadzanie merytorycznej analizy danych umieszczonych w module realizacji i module przygotowania (z wyłączeniem Systemu Zarządzania Ruchem) pod kątem zapewnienia ich spójności i poprawności założeń harmonogramu/kontraktu, dla inwestycji imiennie wymienionych w obowiązujących programach budowy dróg,
b)
merytoryczna analiza danych dla zadań z programu budowy 100 Obwodnic;
4)
Departamentu Prawnego i Zamówień Publicznych (DPZ) należy, w szczególności weryfikacja wprowadzonych elementów do modułu przetargi pod kątem zapewnienia ich kompletności, przez którą należy rozumieć liczbę prowadzonych postępowań przetargowych na wyłonienie wykonawcy robót i nadzoru inwestorskiego;
5)
Departamentu Zarządzania Siecią Dróg (DZS) należy, w szczególności merytoryczna analiza danych w module zadania na istniejącej sieci drogowej w zakresie rzeczowym;
6)
Zespołu ds. Środowiska (ZS) należy, w szczególności merytoryczna analiza danych w module przygotowania (Monitoring ZRID w zakresie powtórnej oceny oddziaływania na środowisko, Odcinki zakładka Środowisko) oraz Zadania środowiskowe w module zadania na istniejącej sieci drogowej w zakresie rzeczowym.
§  4. 
1. 
W zakresie działania CZD dla dyrektorów oddziałów GDDKiA ustala się następujący zakres zadań:
1)
zapewnienie prowadzenia przez oddział GDDKiA bieżącej aktualizacji danych w CZD (niezwłocznie po powzięciu informacji), nie później jednak niż do następnego dnia roboczego, dla wszystkich danych w modułach: przygotowania, przetargów, realizacji, zadania na istniejącej sieci drogowej;
2)
prowadzenie comiesięcznej aktualizacji w module planowania, w tym generowanie Kart projektów - w terminie do piątego dnia każdego miesiąca (jeżeli piąty dzień miesiąca przypada na dzień wolny od pracy, termin ten przypada w najbliższy dzień roboczy), a następnie ich wydrukowanie i przedłożenie do podpisu przez dyrektora oddziału GDDKiA; w przypadku braku zmian w Kartach projektów w danym miesiącu w stosunku do poprzedniego miesiąca - ich wygenerowanie i potwierdzenie aktualności w powyższym terminie;
3)
współpraca z komórkami organizacyjnymi Centrali GDDKiA, pozwalająca na zapewnienie i utrzymanie poprawnych danych w CZD, w tym udzielanie odpowiedzi na pytania w zakresie wprowadzonych danych.
2. 
W przypadku braku aktualizacji danych w CZD, właściwi dyrektorzy oddziałów GDDKiA oraz pracownicy, o których mowa w § 2 ust. 1, podlegają odpowiedzialności pracowniczej na zasadach określonych prawem pracy.
§  5. 
W zakresie działania CZD, do zadań Oddziału GDDKiA w Poznaniu, oprócz zadań, o których mowa w § 4, należy współpraca z Administratorem CZD w zakresie:
1)
obsługi technicznej infrastruktury (platformy SharePoint), na której zainstalowany jest CZD;
2)
instalacji (wgrywania) nowych wersji, aktualizacji, poprawek dla CZD, według przekazanej dokumentacji zgodnej z harmonogramem ustalanym przez osobę sprawującą nadzór techniczny nad platformą SharePoint;
3)
oceny dostarczanej dokumentacji technicznej pod względem zgodności z obowiązującymi w GDDKiA praktykami tworzenia oprogramowania na platformę SharePoint.
1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 i 2 zarządzenia nr 23 z dnia 28 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDDKiA.2020.23) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2020 r.

- zmieniony przez § 1 i 2 zarządzenia nr 14 z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.Urz.GDDKiA.2020.56) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 grudnia 2020 r.