Określenie zakresu obowiązków i uprawnień Kierownika Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2020.56

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 listopada 2020 r.

DECYZJA Nr 159
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 18 listopada 2020 r.
w sprawie określenia zakresu obowiązków i uprawnień Kierownika Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej

Na podstawie § 5 ust. 4 zarządzenia nr 30 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie organizacji Komendy Głównej Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG poz. 26 oraz z 2020 r. poz. 52) ustala się, co następuje:
§  1. 
Zakres obowiązków i uprawnień Kierownika Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej określa załącznik do decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2020 r.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES OBOWIĄZKÓW I UPRAWNIEŃ KIEROWNIKA SEKCJI DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY SŁUŻBY/PRACY W KIEROWNICTWIE KOMENDY GŁÓWNEJ STRAŻY GRANICZNEJ

1.
Kierownik Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej, zwanej dalej "Sekcją BHS/P", podlega bezpośrednio Komendantowi Głównemu Straży Granicznej.
2.
Kierownik Sekcji BHS/P jest przełożonym funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę albo zatrudnionych w Sekcji BHS/P oraz odpowiada za prawidłową i zgodną z obowiązującymi przepisami realizację przez nich zadań.
3.
Do szczegółowego zakresu obowiązków Kierownika Sekcji BHS/P należy:
1)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy lub służby oraz przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
2)
bieżące informowanie Komendanta Głównego Straży Granicznej o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
3)
przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
4)
prowadzenie rejestru szkolenia wstępnego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
5)
potwierdzanie w skierowaniach na badania okresowe lub kontrolne funkcjonariusza Komendy Głównej Straży Granicznej informacji o występowaniu na stanowisku służbowym czynników szkodliwych lub uciążliwych, lub innych wynikających z warunków pełnienia służby;
6)
sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, co najmniej raz w roku, analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej zawierającej propozycje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia funkcjonariuszy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a także poprawę ich warunków służby lub pracy;
7)
udział w ocenie założeń i dokumentacji w opracowywaniu planów oraz dotyczących modernizacji obiektów, pomieszczeń pracy (służby) i nowych inwestycji w Komendzie Głównej Straży Granicznej oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych założeniach i dokumentacji oraz planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
8)
opracowywanie projektów zarządzeń, regulaminów i instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz procedur z tym związanych;
9)
przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy lub służby;
10)
zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na stanowiskach pracy lub służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
11)
udział w przekazywaniu do użytkowania nowo wybudowanych lub przebudowanych (wyremontowanych) obiektów, budynków i urządzeń mających wpływ na warunki pracy lub służby, bezpieczeństwo funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
12)
opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na poszczególnych stanowiskach pracy lub służby;
13)
prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub służby;
14)
doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
15)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także zachorowań na choroby zawodowe oraz kontrola realizacji tych wniosków;
16)
udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą lub pełnioną służbą;
17)
doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy lub służby na stanowiskach pracy lub służby, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
18)
współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych występujących w środowisku pracy lub służby w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej przed tymi czynnikami lub warunkami;
19)
współpraca z lekarzem medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami i pracownikami pełniącymi służbę i zatrudnionymi w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich dla tych funkcjonariuszy i pracowników;
20)
współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz organizacjami związków zawodowych funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej przy:
a)
podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w trybie i zakresie określonym w odrębnych przepisach,
b)
podejmowanych przez Komendanta Głównego Straży Granicznej przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy lub służby;
21)
inicjowanie i rozwijanie w Komendzie Głównej Straży Granicznej różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz ergonomii;
22)
uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), a także w pracach powołanej w Komendzie Głównej Straży Granicznej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy lub w służbie;
23)
współpraca z właściwymi podmiotami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej;
24)
współpraca z Inspektorem Sanitarnym w zakresie nadzoru nad higienicznymi warunkami pracy lub służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
25)
współpraca z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem pracy w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
26)
znajomość przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz doskonalenie poziomu wiedzy fachowej w tym zakresie;
27)
informowanie Komendanta Głównego Straży Granicznej o wszelkich zmianach przepisów i wymogów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) wymagających podjęcia przez niego działań zmierzających do ich wdrożenia wraz z propozycjami wskazującymi efektywne sposoby osiągnięcia wskazanego w nich celu;
28)
zapewnienie merytorycznej poprawności korespondencji wychodzącej z Sekcji BHS/P;
29)
aktualizowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie niezbędnym do kierowania Sekcją BHS/P;
30)
podejmowanie działań dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy (kontrola zarządcza);
31)
znajomość, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących obowiązków wynikających z przepisów o ochronie pracy, w tym przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), a także:
a)
organizowanie stanowiska służby i pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (służby),
b)
dbanie o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z ich przeznaczeniem,
c)
organizowanie, przygotowywanie i prowadzenie prac, uwzględniając zabezpieczenie funkcjonariuszy i pracowników przed wypadkiem w służbie lub przy pracy, chorobami pozostającymi w związku ze służbą i chorobami zawodowymi,
d)
dbanie o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy (służby) i wyposażenia technicznego, a także sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
e)
egzekwowanie przestrzegania przez funkcjonariuszy i pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby),
f)
zapewnienie wykonania zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad funkcjonariuszami i pracownikami.
4.
Do zakresu uprawnień Kierownika Sekcji BHS/P należy:
1)
wydawanie poleceń podległym funkcjonariuszom i pracownikom w zakresie wynikającym z zadań kierowanej Sekcji;
2)
przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej propozycji kadrowych oraz innych wniosków mających wpływ na przebieg służby lub pracy w podległej Sekcji;
3)
opiniowanie podległym funkcjonariuszom i pracownikom zwolnień w czasie pracy na załatwianie pilnych spraw osobistych, urlopów, zwolnień od zajęć służbowych oraz innych przysługujących w tym zakresie uprawnień, wynikających ze stosunku służby lub pracy;
4)
wstęp do wszystkich obiektów i do pomieszczeń będących w użytkowaniu Komendy Głównej Straży Granicznej;
5)
przeprowadzanie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na wszystkich stanowiskach pracy i służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej i w każdym innym miejscu wykonywania pracy lub pełnienia służby;
6)
występowanie z wnioskiem do Komendanta Głównego Straży Granicznej o:
a)
niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób,
b)
zastosowanie kar porządkowych lub sankcji dyscyplinarnych w stosunku do funkcjonariuszy pełniących służbę lub pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej nieprzestrzegających przepisów przeciwpożarowych albo odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby),
c)
nagradzanie funkcjonariuszy lub pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
7)
występowanie do osób kierujących funkcjonariuszami lub pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
8)
niezwłoczne wstrzymanie pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób;
9)
niezwłoczne odsunięcie od pracy pracownika lub, z uwzględnieniem art. 75b ust. 3 ustawy o Straży Granicznej, od służby funkcjonariusza:
a)
pełniącego służbę lub zatrudnionego przy pracy wzbronionej,
b)
który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy lub pełnienia służby stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia własnego albo innych osób.